Tweedehands station op LPG

Beste forummers,

Ik moet binnenkort opzoek naar een nieuwe auto. Ik zoek een ruime auto (station of MPV) voor ongeveer € 10.000 - 12.000. Gezien het aantal km's dat ik per jaar ga rijden is diesel of LPG de beste optie. Gezien de geruchten over het zwaarder belasten van diesel lijkt LPG mij misschien een betere keuze. Ik heb het liefst een auto die af-fabriek op LPG geleverd is, omdat ik daar het minste risico in zie qua problemen. Bij mijn weten heeft Ford in 2009-2010 de C-Max en Mondeo af-fabriek geleverd op LPG en levert Opel vanaf 2011 de Astra, Zafira en Insignia op LPG. Nadeel van de Opels is dat ze zo zwaar zijn dat de wegenbelasting nog steeds erg duur is. Op internet staan wel een paar C-Maxen en Mondeo's, maar ik heb geen idee of die af-fabriek op LPG zijn geleverd. Weten jullie waaraan je kunt zien of een Ford af-fabriek met LPG installatie is geleverd? En hebben jullie nog andere opties?

Alvast bedankt!

Ik zou niet zo zweren bij af-fabriek, eigenlijk. Ford heeft inderdaad af-fabriek LPG (gehad), maar wat hebben ze aan de motor aangepast? Hebben die dingen bijvoorbeeld weer hydraulische klepstoters? De Mazda 2 wordt officieel ook af fabriek (af importeur?) op gas geleverd en een slechtere auto hadden ze er niet voor kunnen kiezen. Motor is totaal inferieur.

Met jouw budget zou ik het anders doen. Zoek in de Vialle catalogus een model wat goed LPG geschikt is ('premium' in de lijst), tik er daarvan één op de kop voor 9 a 10 mille en laat daar een goede gasinstallatie inbouwen. Dan heb je meteen minimaal 2 jaar garantie op de gasinstallatie, je hebt een motor die er zeker goed tegen kan en doorgaans heb je op benzine veel meer keuze.

En Renault en Citroen hebben beide ruime auto's die zeer goed LPG-geschikt zijn. Citroen is ook een tijdlang als aktie met LPG geleverd voor 995 euro extra. Volvo V70 is ook een goede LPG-stoker.

De opels hebben bij een af-fabriek installatie ook een aangepaste kop gekregen

Skoda Octavia combi? Ondanks de ruimte een relatief licht gewicht. De 1.6 doet het goed op LPG.

A61 zei:
De opels hebben bij een af-fabriek installatie ook een aangepaste kop gekregen
Toch heb ik er daar eentje van goed in de soep zien draaien met net 100.000km, met een koprevisie als gevolg. Bovendien zuipen die als een gek, 1:10 is er amper mee te rijden. Dan kan je nog bijna voordeliger een diesel nemen, die rijden ook nog eens een stuk prettiger dan die 1.6 van opel.

En ik heb een vriend van mij in 8 jaar tijd 4 Vectra's op LPG steeds van 0 - 160dkm zien rijden zonder een enkel mankement, dus... Zegt net zo veel (of weinig) als jouw voorbeeld van die ene kapotte kop bij 100dkm.
1 op 10 op lpg is overigens voor een dergelijk formaat auto gewoon een nette waarde.

EVV zei:
Toch heb ik er daar eentje van goed in de soep zien draaien met net 100.000km, met een koprevisie als gevolg. Bovendien zuipen die als een gek, 1:10 is er amper mee te rijden. Dan kan je nog bijna voordeliger een diesel nemen, die rijden ook nog eens een stuk prettiger dan die 1.6 van opel.

LPG: 54 cent/liter. Diesel: €1,20/liter. Moet die diesel dus toch 1 op 22 rijden wil die concurrerend zijn. Benieuwd welke MPV dat haalt. Misschien de Lodgy 1.5 dCI, maar verder? En dan hebben we het nog niet over het verschil in wegenbelasting per jaar. LPG is (mits ingebouwd in een fatsoenlijke, geschikte auto) altijd goedkoper dan een vergelijkbare diesel en vaak zelfs dan een diesel van een klasse kleiner.

rideordie72 zei:
En ik heb een vriend van mij in 8 jaar tijd 4 Vectra's op LPG steeds van 0 - 160dkm zien rijden zonder een enkel mankement, dus... Zegt net zo veel (of weinig) als jouw voorbeeld van die ene kapotte kop bij 100dkm.
1 op 10 op lpg is overigens voor een dergelijk formaat auto gewoon een nette waarde.
Hoe oud waren deze vectra's? De laatste paar jaren zijn veel fabrikanten de motoren goedkoper gebouwd en zijn de motoren daardoor minder geschikt voor LPG.
Deze astra vanuit de fabriek met LPG geleverd, je mag dan verwachten dat dit soort problemen niet op treden. Hoeveel benzine auto's ken je die voor de 100.000 een kop revisie nodig hebben? Ik geen enkele en heb toch aardig wat auto's richting de 2 ton (of eroverheen) gereden.

Bedankt voor alle reacties. Ik ging er vanuit dat bij de af-fabriek installatie er minder kans is op problemen, omdat de motor dan naar alle waarschijnlijkheid geschikt gemaakt is voor een LPG installatie.

Ik heb gekeken in de catalogus van Vialle, maar het valt mij op dat een groot aantal recentere auto's niet meer geschikt zijn voor gas (Skoda Octavia tot 2006 Premium, daarna Plus; VW Golf station tot 2007 Premium, daarna Plus; VW Passat tot 2005 Premium, daarna No; Volvo V70 tot 1999 Premium, daarna Plus of No; Renault Laguna III is No; Peugeot 508 komt niet voor in de lijst; Citroen C5 tot 2010 Premium, turbomotoren komen niet voor in overzicht).

Ik ben eigenlijk op zoek naar een auto van rond 2010 met max 125K op de teller en daar lijken de meeste auto's niet aan te voldoen. V70 is wel een hele mooie auto. Ik ga nog eens verder kijken.

V70 verbaast me. Er zijn veel 2.4's op gas gezet en die draaien er nog vele tonnen mee. Sterker, in Wijchen bij Nijmegen zit een LPG-inbouwer (Leto) die zich ook is gaan toeleggen op occassions die vers op gas zijn gezet. Voornamelijk Volvo...

https://voorraad.autodatawheelerdelta.nl/cgi/occasions.cgi?site=voorraadlijst&v=b8638

voorbeeldje:

https://voorraad.autodatawheelerdelta.nl/volvo/v70/24-comfort-line/occ1364157-b8638

op benzine, of voor 1000 euro meer als G3:

https://voorraad.autodatawheelerdelta.nl/volvo/v70/24-comfort-line/occ1323247-b8638

Overigens is de enige auto die ik kan vinden die echt aan alle eisen voldoet de Citroen C4 (grand) Picasso. Rond 2010, binnen budget, ruim en af fabriek op gas geleverd in de 1.8 16V, 2.0 16V (automaat) en 1.6 VTi. Kwalitatief weet ik het niet, maar eerlijk gezegd durf ik dat van weinig moderne auto's nog te zeggen. Een moderne diesel mag je tegenwoordig ook de handjes bij dichtknijpen als je er probleemloos de 2 ton mee weet te halen. Laat staan het dubbele.

Scenic: https://www.autotrader.nl/auto/renault-scenic/2011/urk/6dty5/renault-scenic-16-parisienne-navigatie-lpg-g3/

Scenic: https://www.autotrader.nl/auto/renault-scenic/2010/oud-beijerland/6bl4r/renault-scenic-16-16v-celsium-lpg-g3/

C4: https://www.autotrader.nl/auto/citroen-c4-picasso/2010/apeldoorn/6epat/citroen-c4-picasso-16-vti-image-lpg-g3bluetooth/

Megane Break: https://www.autokopen.nl/tweedehands-auto/renault/megane/6421895-renault-megane-estate-16-expression-lpg-g3

Ik vind de Citroen C5 mooier dan de C4 (grand) Picasso, denk dat ik daar eens ga kijken.

De link naar geconstateerde problemen bij Prins is zeker handig!

Renault wil ik niet, gezien de problemen die ik met mijn huidige Megane heb gehad.

Dacia Logan MCV, vanaf 2006 al af-fabriek op LPG, ook de MCV II vanaf 2016 en de MCV III vanaf eind 2017. Probleemloze auto's met aangepaste motor af-fabriek.

erik2907 zei:
Dacia Logan MCV, vanaf 2006 al af-fabriek op LPG, ook de MCV II vanaf 2016 en de MCV III vanaf eind 2017. Probleemloze auto's met aangepaste motor af-fabriek.
Wat moeten we met dit advies, TS heeft de auto ruim 4 jaar geleden al gekocht, is al bijna opzoek naar een opvolger.

Epica zei:
erik2907 zei:
Wat moeten we met dit advies, TS heeft de auto ruim 4 jaar geleden al gekocht, is al bijna opzoek naar een opvolger.

Hahahaha verder dat dit advies overdatum is. Ik raad mensen aan om stapsgewijs up te graden. Als je uit een C5 komt voelt een dacia echt als een koekblik aan..

Terug
Bovenaan