AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Twingo ZE Vibes (2020)

Barri zei:
€600 is wel aardig wat. Zelf doen is niet heel lastig, maar zeker weten dat het goed zit is ook wel wat waard. Ik moet onder m'n auto echt een trekhaak hebben, ook al gebruik ik 'm nu ook niet heel veel meer (huis bijna klaar, tuin klaar).

Ja idd, ik wil niet dat ik op de snelweg rij en de aanhanger mijzelf gaat inhalen :p en je zit tegenwoordig ook nog met inleren/programmeren.

Mijn huis is ook redelijk klaar (zover een huis klaar kan zijn), de tuin staat nog wel op stapel. Zou jij dan 600 euro over hebben om dit alsnog te laten monteren? (ook in de wetenschap dat je geen 10 jaar met de auto zal doen waarschijnlijk) Die kabelsetjes zijn met name ook zo belachelijk duur

Ik heb het bij mijn auto ook gedaan. Je kan ook kijken of je 't goedkoper kan vinden. De elektra kan je eventueel zelf aansluiten (zeker als het gewoon het inpluggen van stekkers is), en dan door de dealer even de trekhaak laten inleren inderdaad.
Als je de auto tenminste 2 jaar houdt, dan is het het wel waard.

Ik ga pas nu naar 3,5 jaar de afneembare trekhaak (toen accessoire à 800,- meen ik) gebruiken terwijl ik er elke maand keurig bijtelling over betaal.
Het aantal keren dat de aanhanger er achter is geweest is op een hand te tellen. Nu dit jaar dan de caravan.
Spijt van? Zeker niet, want het is gewoon lekker handig om met de eigen auto even wat aan te haken.

Overigens... zou wel een afneembare nemen. Als je de trekhaak toch al weinig gebruikt zou ik me al helemaal er aan gaan storen als dat ding er vast aan zit. :T

Een sloopbedrijf hier toevallig een laguna 3 binnen gekregen met trekhaak. Alleen zit er wel forse schade op de auto. Ik heb geen idee in hoeverre dit echt van invloed is geweest op de haak. Ze geven wel 2 maand garantie. Heb in ieder geval even een prijsje opgevraagd.
Overigens... zou wel een afneembare nemen. Als je de trekhaak toch al weinig gebruikt zou ik me al helemaal er aan gaan storen als dat ding er vast aan zit.

ja dat is voor mij ook een eis, ik wil dat ding niet altijd zien. Daarnaast gaan ze straks nog storen op de parkeersensoren.

Het is maar net hoe vaak je hem gaat gebruiken. Ik kan me bij jouw auto een afneembare goed voorstellen, maar zelf zou ik veel liever een onderhoudsvrije vaste hebben. Maar ik gebruik de haak ik heel veel, zo'n 300 dagen/jaar. Een afneembare mag je volgens mij niet eens permanent laten zitten. En er kan speling opkomen.

Als je zelf gaat monteren: bespaar niet op de kabelset. Neem een merkspecifieke, geen universele. Zoek eens op de Duitse ebay.

Zeker. Trekhaak is nog het enige wat heel is :D
Chassis achteraan lijkt me ook nog recht dus de haak is dan prima.

AsconaGT zei:
Een sloopbedrijf hier toevallig een laguna 3 binnen gekregen met trekhaak. Alleen zit er wel forse schade op de auto. Ik heb geen idee in hoeverre dit echt van invloed is geweest op de haak. Ze geven wel 2 maand garantie. Heb in ieder geval even een prijsje opgevraagd.

Interessant, zou ik zeker overwegen. De schade zit voor de haak aan de goede kant. Doorgaans is de dwarsligger bovendien een stuk sterker dan het plaatstaal waar die aan geschroefd zit.

Het is maar net hoe vaak je hem gaat gebruiken. Ik kan me bij jouw auto een afneembare goed voorstellen, maar zelf zou ik veel liever een onderhoudsvrije vaste hebben.

Ja als ik dat ding vaak zou gebruiken zou ik ook absoluut een vaste willen hebben. Eigenlijk stoor ik mij er niet eens zo aan hoor. Had het vroeger op mijn Astra ook een vaste haak. Heeft mij wel eens een schade bespaart toen ik een laag muurtje over het hoofd zag :)

Maar het prijsverschil is niet eens zo groot en qua inruil is het ook handiger als hij afneembaar is bij mijn auto denk ik. En voor die 1 a 2x in het jaar ga ik wel zitten klooien om dat ding er fatsoenlijk onder te krijgen :p
Als je zelf gaat monteren: bespaar niet op de kabelset. Neem een merkspecifieke, geen universele. Zoek eens op de Duitse ebay.
ja daar ben ik ook voorstander van; uit mijn opel tijd weet ik ook dat als je een origineel kabelsetje nam dat ook de parkeersensoren bijvoorbeeld automatisch werden uitgeschakeld als er een aanhanger aangekoppeld werd en ESP systeem werd ook iets aangepast en zo. Geen idee in hoeverre dat met de laguna zo is. Maar zal op de duitse ebay eens kijken mocht het nodig zijn (y)

Aardige tik geweest, maar lijkt me inderdaad prima doorstaan door de trekhaak. Ik weet de constructie even niet bij de Laguna III, maar bij de Mégane serie moest een complete bumperbalk vernieuwd worden. Die kan dan wel weer wat hebben, maar dus wel even goed kijken waar de haak nou exact aan vast zit.

Altijd handig, een trekhaak. Bij weinig gebruik kan ik me een afneembare voorstellen, wel zo mooi. Maar als je ziet wat voor krachten er op zo'n constructie komen, heb ik zelf liever een vaste.

adinsx zei:
maar bij de Mégane serie moest een complete bumperbalk vernieuwd worden.
Is bij de Megane 3 de constructie van de trekhaak niet juist de vervangende bumperbalk?
Dus, bumperbalk er uit, trekhaak er in.

Ik heb vaker bumperbalken moeten verwijderen voor de montage van een trekhaak. Soms omdat deze idd vervangen werd door de trekhaakbalk, soms omdat hij in de weg zat voor de doorgang van de haak

Ik heb vrijdag de trekhaak opgehaald hier bij een nabijgelegen autosloperij. Inclusief kabelsetje en alle bouwen etc. Hij was gelukkig al gedemonteerd dus ik had er geen omkijken meer naar. Zit nog wel te denken om nieuwe bouten te halen aangezien ze al op kracht een keer zijn gemonteerd. Of zou dat geen kwaad kunnen?

Ik was hier al lang niet meer geweest, wat veel jonge auto's stonden daar zeg :eek: aantal tesla's en veel recente auto's die nu ook gewoon in te showroom te vinden zijn.

Ik ben ook nog even bij de donor laguna wezen kijken, er stond maar 1 exemplaar van het type 3, en dat was diegene waar mijn haak ook onder vandaan kwam. Maar daar was helemaal niets meer van over.

Omdat de donor laguna al ver over de 2 ton had gelopen zat er iets vliegroest op de trekhaak. Vrijdag heb ik hem even ontdaan van alle vliegroest en ik had nog wat roestwerende ijzerverf in antraciet over van het balkon aan ons huis. Anders gooi ik dat halve blikje verf toch vroeg of laat weg heb ik maar even de trekhaak weer netjes geschilderd en beschermt ook nog. Ookal zie je er niets van, maargoed :p
IMG_20170519_202736_zpsd8cx0hce.jpg

nu nog even bij een bevriende automonteur vragen of ik samen met hem het er een keen keer onder kan maken. Het merk van de trekhaak is GDW, dus heb al de montage en installatie handleiding gevonden. Moet goedkomen (y)

AsconaGT zei:
Ik heb vrijdag de trekhaak opgehaald hier bij een nabijgelegen autosloperij. Inclusief kabelsetje en alle bouwen etc. Hij was gelukkig al gedemonteerd dus ik had er geen omkijken meer naar. Zit nog wel te denken om nieuwe bouten te halen aangezien ze al op kracht een keer zijn gemonteerd. Of zou dat geen kwaad kunnen?
Lijkt me niet nodig. Aandraaimoment van een trekhaak is helemaal niet hoog, doorgaans lager dan van een wielbout. Zijn ook geen rekbouten zoals de kopbouten van de cilinderkop. De wielbouten vervang je ook niet iedere keer.

s velthuis zei:
Typeplaatje niet overgeschilderd trouwens? Zeker in Duitsland moet dat plaatje leesbaar zijn.

als je goed kijkt vanuit de foto gezien links bij de haakaansluiting zie je iets wits, heb er strak langsheen geschilderd ;) (y)
Lijkt me niet nodig. Aandraaimoment van een trekhaak is helemaal niet hoog, doorgaans lager dan van een wielbout. Zijn ook geen rekbouten zoals de kopbouten van de cilinderkop. De wielbouten vervang je ook niet iedere keer.

ja dat is waar ook, dan gebruik ik deze wel gewoon weer (y)

Ik kwam dit net nog tegen. Als dit op de jouwe past heb je er echt een koopje aan: https://www.renaultforum.nl/forum/te-koop-gdw-fietsendrager-click-go-voor-afneembare-gdw-trekhaak-t24886.html

Ik kwam dit net nog tegen. Als dit op de jouwe past heb je er echt een koopje aan: [www.renaultforum.nl]

Ja, dit past volgens mij zo op die van mij (y) en ik 'ken' deze persoon ook. Het is niet veel geld, maar aan de andere kant; ik ga dat ding waarschijnlijk niet gebruiken. Ja misschien als je hem hebt wel, maar ik heb nooit de intentie gehad om zoiets aan te schaffen. daarnaast hebben mijn ouders er 1 toch mocht dat nodig zijn. Maar ik zal het eens met mijn vrouw overleggen :)

Wat onzinnig eigenlijk om zo'n ding specifiek voor één haak te ontwerpen. Een universele kogelhouder past altijd. Doorgaans gaat een rek langer mee dan de auto... (ja, ik weet het, ik ben een maffe uitzondering, mijn auto is met het tweede rek bezig... :D ) Bovendien kan zo'n rek dan ook op de tweede auto of een keertje uitgeleend worden.

Ja ik vind dat ook heel raar en opmerkelijk. Maar ik leen de drager wel van mijn ouders mocht ik dat ooit willen. Dan heb ik de rest van het jaar ook niet zo'n onding in de weg liggen.

Inmiddels is de andere kant van de trekhaak ook in de antraciet menie gezet, nu nog even tijd vinden om hem te monteren (y)

Goed bezig met die trekhaak! Monteren is een makkie als je niet hoeft te boren en zagen.
Die fietsendrager is inderdaad een koopje. Leuk om erbij te hebben :)

Volgens mij is alles voorbereid.

Alleen door het dubbele uitlaat systeem is het iets meer sleutelwerk en is het veel handiger om dit op een brug te doen. Dus ik wacht even tot dat ik bij een kennis daar gebruik van kan maken en dan kan ik het gelijk met zn tweeën doen. Net zo makkelijk (y)

Er komt even een ander karweitje tussendoor, eergisteren zag ik al dat mijn rechter xenonlamp roze was. Even er van uit gaande dat ze nog vanaf nieuw er in zitten is het geen schade na bijna 10 jaar. Ik ga ze dan ook gewoon alle 2 vervangen als alles toch los ligt.

Omdat ik wel van fatsoenlijk licht hou heb ik besloten om wel voor een A merk te gaan zoals Phillips of Osram. Uiteindelijk besloten voor de Osram Cool Blue intens te gaan, 5000K. Vrijwel iedereen is er heel positief over al zie je dat wel terug in de prijs. Ook zitten er in de Laguna de dure D1S lampen en is er ook veel imitatie rotzooi op de markt waarbij de verschillen in verpakking en lamp zelf nihil zijn.

Morgen komen ze binnen, dinsdag of donderdag maar eens daar mee bezig, wat ik zo zie is het makkelijkste om gewoon de voorbumper er af te trekken in plaats van blind zitten te prutsen waar je eigenlijk kinderhandjes voor nodig hebt en ook het e.e.a. eerst moet wegsleutelen

OSR-CBI-D1S-2.jpg

ben benieuwd naar het verschil, ook omdat xenon sowieso iets in kracht verliezen in de loop der jaren

Heeft de Laguna III niet net als de Megane III bovenop de koplamp unit 2 (torx) schroeven dat je de lamp naar voren kan schuiven om te kunnen wisselen?

Geen idee eigenlijk, heb wel gelezen dat als je bepaalde schroeven los haalt dat je de lamp iets kunt kantelen waardoor er iets meer ruimte ontstaat maar nog steeds moet aan de ene kant de accu verwijderd worden en aan de andere kant blijft het een gepruts met de ruitensproeierreservoir.

Ik ken iemand met een brug bij huis, volgens mij is het dan net zo makkelijk om de bumper er even af te pakken. Ook ga ik de halogeen dagrijverlichting gelijk LED in stoppen

Trekhaak komt dan later wel, altijd dat tijdgebrek he o_O

Net beetje gezocht idd, word een priegelwerkje! Renault had dat bij de Megane III gelukkig beter ontworpen. Geen bumpers, wielen of wielkasten loshalen :)

Xenon lamp vervangen, en ook gelijk maar de dagrijverlichting vervangen door LED exemplaren. Want ook daar is achteraf heel lastig bij te komen.

Gelukkig had ik wat hulp wat wel fijn was met het wegpakken van de bumper. Dan kan 1 de bumper naar voren trekken en de ander de stekkers losmaken en de slangen van de koplampsproeiers. En ook met de koplamp dat de een hem er wat uit haalt en de andere de stekkers los trekt.

En zo op de brug was ook erg fijn, waardoor het al met al maar een uur werk was. Ik weet nog niet hoe de Osram CBI 5000K zijn, maar de branden prima. Ook de LED dagrijverlichting is een enorme verbetering (y)

IMG_20170601_195658_zpslve3rbk9.jpg

IMG_20170601_195714_zpsrs25qcmp.jpg

Nu ik iets meer vrije tijd over ga hebben na tal van klusjes en drukte op het werk kan ik ook binnenkort eens beginnen aan het poetsen van de auto :D

Sinds dat ik de auto heb had ik hem al graag onder handen willen nemen qua exterieur, maar doordat er een kleine op komst en wat andere zaken zijn de prioriteiten soms bij andere dingen gelegd.

Maar nu vrijwel alle klusjes gereed zijn thuis en geen andere sociale verplichtingen dit weekend ga ik eindelijk eens de auto onderhanden nemen.

Morgen wassen, kleien, polijsten. En dan zaterdag nog even een keer goed wassen, onder de motorkap bezig, ruiten, en dan Met Gyeon Mohs aan de slag. Had het al een hele tijd thuis en heb het nog nooit gebruikt. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. (y) Ik heb er destijds de helft voor betaald in een actie. Nu is het wel érg prijzig

Wat een bijzondere straatnaam, je woont dus ergens in 't oosten. (y)
Je plannen klinken goed. Ik moet ook weer eens wat gaan doen, dat staat ook voor morgen op de planning. Kunnen we mooi tegelijk poetsen, ha. Succes!
Gaan je LEDs trouwens uit als je de dimlichten aanzet?

Gaan je LEDs trouwens uit als je de dimlichten aanzet?

ja, in tegenstelling tot veel auto's die ledstripjes en dergelijke hebben die aan blijven gaat bij mij de dagrijverlichting uit zodra ik de dimlichten aan zet. Is wel gewoon af fabriek. Volgens mij in 2007 toen dit model op de markt kwam begon dat dagrijverlichtings gebeuren net een beetje te komen bij nieuwe modellen en zag men toen niet de noodzaak om daar gelijk hele kunstwerken van te maken zoals tegenwoordig :p

Wat een bijzondere straatnaam, je woont dus ergens in 't oosten.
ik zie het straatnaambordje nu pas, maar dat klopt inderdaad ;) er is volgens mij maar 1 zo'n straatnaam in heel NL, vlak bij mijn huis.

Morgen moet ik wel eerst werken, dus heb alleen de namiddag en avond (lang leve het lange licht buiten). Zaterdag als ik Mohs ga aanbrengen en wat andere zaken ga doen kan ik gelukkig terecht in de schuur waar ook de xenonlampen zijn vervangen, dus mooi op hoogte uit het directe zonlicht (y)

Barri zei:
Blijft een mooie auto Joost! Ga je dit weekend ook de trekhaak eronder schroeven?

Ik ben er ook nog steeds heel erg blij mee. :D Vooral de kleur vind ik geweldig. Ook de twin-scroll turbomotor pakt heerlijk op en is heerlijk rijden. Ook de luxe zoals alcantara stoelen en panoramadak geniet ik van. En het onderstel door de vierwielsturing ook echt super rijden :)

Enige dingetje waar ik mij aan stoor nu is een krakende middenarmsteun. Schijnen veel mensen last van te hebben, daar is ook wel een handleiding voor ergens hoe je die weer stil krijgt. Verder is hij tot op heden zo degelijk als een duitser fransoos ;)

Trekhaak komt er dit weekend niet onder omdat ik dat liever met 2 personen doe ivm gewicht en die gene die waar ik dat samen mee ga doen is ook automonteur. Alleen heeft hij dit weekend geen tijd. Heeft ook geen haast omdat met name volgend jaar als ik met de tuin bezig ga hem pas regelmatig zou gaan gebruiken. Maar ik zal hem dit weekend wle eens vragen wanneer hij mogelijk tijd heeft.
Grappig. Mijn schoonouders wonen dan echt bij jou om de hoek. Ik zal voortaan eens opletten.
Hij is dagelijks te vinden hier in en rondom het dorp. Er rijd er ook maar 1 van rond hier, zeker in die kleur. maar de straat waar de foto gemaakt is kom ik niet zo heel vaak overigens.

- gewassen
- velgen extra aandacht gegeven
- Toen alles gekleid
- polijsten
daarna de auto nog even nagewassen met een neutrale shampoo zodat alle residu en zo weg is (y) Gelukkig was het zo warm vandaag

IMG_20170616_200422_zpsrmzhzug2.jpg

Morgen naar de plek binnen paar km verderop. Vlak daarbij is een wasbox. Dus eerst daar de auto in de Iron-X en daarna nog eens goed afspuiten. En daarna beginnen met de Gyeon Mohs, en alle detail dingen zoals uitlaat, plastic, rubbers, etc. (y)

Die Toyota CH-R is in de juiste uitvoering echt een gave bak! Zo te zien verkoopt ie in het oosten van het land ook goed;)

schumi1986 zei:
Die Toyota CH-R is in de juiste uitvoering echt een gave bak! Zo te zien verkoopt ie in het oosten van het land ook goed;)

De grap is dat ze bij de zelfde huishouden horen (y):p De RR Evoque en fiat 500 zijn op deze 2 ingeruild. De hybrid ziet er leuk uit met donkere achterlichten, zwart dak en zo. De andere is geen hybride en grijs en die ziet er beduidend minder mooi uit. Ik zou het zelf niet zo snel kopen maar het is leuk voor het straatbeeld (y)

Gisteren al druk bezig geweest met wassen, kleien en polijsten. Vandaag naar de wasbox gereden en in de iron-X gezet en nog 1x goed afgespoeld en toen binnen gezet en begonnen met het verwerken van de Gyeon Mohs. Heel bijzonder spul wat zorgt voor een enorm harde beschermlaag die heel lang blijft zitten. Aanbrengen is apart en nu moet het minimaal 12 uur uitharden. Morgen nog met een nabehandeling er over en dan gaat hij wat meer glimmen ook en is hi optimaal beschermd (y)

Ook de velgen aandacht gegeven, ramen binnen en buiten, alle sponningen in de wax, uitlaatjes opgepoetst en nog wat kleine zaken
IMG_20170617_130151_zpsrkqr7hys.jpg

IMG_20170617_130012_zps3bwejknn.jpg

IMG_20170617_130157_zps0sekm47t.jpg

IMG_20170617_130215_zpsfd6ub6cv.jpg

IMG_20170617_141530_zpsepb6rqcp.jpg

IMG_20170617_141751_zpsjxcrtixn.jpg

IMG_20170617_141652_zpsqx8s8dqs.jpg

Binnenkant ook even snel gedaan
IMG_20170617_143839_zpsxf1cn1bx.jpg

Grappig om eens te zien, het elektrische stuurhuis op de achteras
IMG_20170617_130248_zpsl2wva8te.jpg

Hoop werk inderdaad :) Maar als ik zo binnen sta, mooi op hoogte kan werden, muziek op de achtergrond, lekker op mn dooie gemakje, en je ziet mooi resultaat dan vind ik het gek genoeg heerlijk ontspannend. Veel zullen dat niet begrijpen, net als mijn vrouw. Maar denk dat er hier wel veel zijn die precies begrijpen wat ik bedoel

Hele week op werk druk en veel nadenken en regelen en vandaag gewoon niet al te veel nadenken en lekker bezig (y) Je kon ook duidelijk zien dat de auto de laatste jaren heel weinig liefde en aandacht had gekregen als je ziet wat er na het kleinen nog aan rotzooi uit de lak werd gehaald. Was ook niet van plan dit maandelijks te doen of zo :p

Nice job! (y)

Ik herken het ontspannende wel hoor. Had ik ook altijd. Maar eigenlijk van t ene op t andere moment was ik er klaar mee.

Zo dan (y)
Echt top bezig man! ik begrijp idd precies wat je bedoeld! :D

De Gyeon Mohs is echt een topper, gigantisch lange standtijd en een super bescherming.
Het vuil kan amper hechten waardoor de auto heel erg makkelijk en snel wast in het vervolg.

Lak van de Renault ziet er ook superfris uit!
Was hij wat makkelijk te corrigeren?

Het ziet er weer fantastisch uit, hij glimt als een Hollandse Nieuwe! Heel belonend ook met deze kleur (y).

De Gyeon Mohs is echt een topper, gigantisch lange standtijd en een super bescherming.
Het vuil kan amper hechten waardoor de auto heel erg makkelijk en snel wast in het vervolg

Ik heb het ooit eens voor heel weinig gekocht, ik schrok van de prijs wat zo'n setje nu kost :eek: Ik ben ook benieuwd naar de standtijd en zo. Als ik de verhalen van anderen hoor moet het echt geweldig spul zijn. Ik vond het ook onwennig aanbrengen omdat het heel dun aangebracht word met een lapje zonder echt te poetsen en na 1 minuut al weer afgenomen moet worden en dat in 2 lagen.
Lak van de Renault ziet er ook superfris uit!
Was hij wat makkelijk te corrigeren?

De lak is vrij hard, maar niet zo hard als de BMW. Zo smerig als de lak was met wassen en kleien zo weinig swirls en andere gekke dingen die er in zaten. (y) Alleen vogelpoep rest en paar plekjes die extra aandacht nodig hadden. Dus vrij licht polijstwerk was al prima. Wel was ik nog enkele beschadigingen nog tegen gekomen die ik nog niet wist. Je kunt wel zien dat de auto echt als familiebak is gebruikt in een grote stad. gelukkig zijn het wel kleine puntjes die niet gelijk opvallen en is het geen droom/hobby auto of iets dat ik daar echt iets aan ga doen voorlopig. ook op beide voorvelgen zag ik dat de blanke lag op een paar plekjes aan het loslaten was. Dat is nog vrij eenvoudig iets aan te doen. Iets voor de toekomst.
Het ziet er weer fantastisch uit, hij glimt als een Hollandse Nieuwe! Heel belonend ook met deze kleur thumbs up.

Hij glimt net zoals het huidje van smurfin :) Deze kleur is wel heel wat dankbaarder dan de zilvergrijze astra cabrio die ik had ja ;)

Mooi resultaat! Prachtige auto ook. Het detailen was ook mijn hobby maar met twee kleine kinderen kan ik er niet de tijd en het geduld voor opbrengen om een hele dag bezig te zijn. Gelukkig is parelmoerwit een ideale kleur waar je eigenlijk niets op ziet.

Terug
Bovenaan