Bus importeren voor de Eenmanszaak.

Guest
Goeiedag

Ik heb een vraa met betrekking tot het importeren van een bus vanuit Duitsland. Nu zie ik dat de bussen Bruto en Netto worden aangeboden. Wanneer ik de bus zal aanschaffen voor mijn eenmanszaak kan ik dan de Netto prijzen aanhouden? Zakelijk gezien hoef ik volgens mij geen BPM en BTW te betalen wanneer ik deze bus zakelijk en prive wil gebruiken.

Ik zou graag wat ervaringen en informatie krijgen waarop ik moet letten.

Mvg, Gerbert van Asperen

Ik weet niet hoe lang je al een eenmanszaak hebt, maar btw moet je eerst betalen (afdragen) en kan je later terugvorderen. BPM hoef je niet te betalen. Kijk anders ook even op de belastingwijzer. Er zijn ook sites waarin de kosten voor het importeren van auto's netjes staan weergegeven.

1e stap is te controleren of de BESTELbus voldoet aan de Nederlandse fiscale wetgeving (het fiscaal 'blok').

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/bestelauto_of_personenauto

Als dat zo is, dan kan je, net als met andere goederen, als ondernemer in DLD een goed kopen op basis van het zgn. BTW 0 tarief.
Dit houdt niet in dat het 'BTW vrij - gratis-' is..

Bij import / aanvraag tenaamstelling betaal je eerst de (rest) BPM en het BTW bedrag, dat jij vervolgens, als ondernemer zijnde, terug mag vragen in je aangifte BTW en BPM.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_afnemen_uit_andere_eu_landen/

Vervolgens gaat de lopende fiscale behandeling van je auto lopen.. voor de BTW..
Behoort het object tot het ondernemersvermogen of niet..
Gebruik je de auto privé meer dan 500 km. per jaar.. > dan bijtelling betalen in privé

Je schrijft dat je een eenmanszaak hebt. Misschien is het niet eens veel duurder om die bus privé te kopen en niks geen 'gedoe' met bijtelling te hebben en gewoon zakelijke kilometers te declareren voor 19 cent onbelast.. (meer mag ook, maar dan ga je weer belasting betalen over het meerdere..)

Heb je een boekhouder, fiscalis? Die kan je helpen met het berekenen wat in jouw ondernemerssituatie de beste keuze is OF wat een andere keuze je in € kost. Mogelijk dat een andere reden het 'niet kiezen voor de financieel meest gunstige situatie' jou dat waard is.

Suc6, wat voor een voertuig heb je op 't oog?

Hoi Durashift

Gisteren hebben wij een gesprek gehad met onze accountant. Wij hebben te horen gekregen dat wanneer wij een bus aanschaffen met grijs kenteken wij deze prive op naam kunnen zetten, omdat prive en een eenmanszaak 1 is als ik het me zo goed kan herinneren. Hierdoor hoeven wij voor prive gebruik geen bijtelling te betalen en komen wij in aanmerking voor het verlaagd belastingtarief voor wegenbelasting.

Ik ben aan het kijken voor een Mercedes Vito, Viano of Volkswagen transporter. Maar omdat ik er prive dan ook gebruik van wil maken wil ik deze uitgevoerd hebben met dubbelcabine.

Nu vindt ik een tweede hands auto kopen al erg lastig want als je op internet een merk en type intypt zie je bij alle auto's wel wat. Ik wil in ieder geval een bus hebben die qua onderhoud ook gunstig is.

Tja, dat is altijd leuk als 'natuurlijk persoon' een onderneming drijven.. Belastingdienst stuurt de blauwe enveloppen op jouw naam toe en doet niks met je handelsnaam... Werkt soms verwarrend, naast het leven als privé persoon.

Technisch zal er eerst bepaald moeten worden tot welk vermogen de bestelauto behoort.. privé of de onderneming. Zie deze link.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/ik_gebruik_mijn_auto_zowel_prive_als_voor_mijn_onderneming

Naar mijn weten kan je niet een goed (in dit geval auto) met ondernemingsgeld aanschaffen, juridisch in privé als eigendom nemen en daardoor geen 'zakelijk genoten voordeel in natura' ontlopen..

Gerbie1983 zei:
Ik ben aan het kijken voor een Mercedes Vito, Viano of Volkswagen transporter. Maar omdat ik er prive dan ook gebruik van wil maken wil ik deze uitgevoerd hebben met dubbelcabine.

Nu vindt ik een tweede hands auto kopen al erg lastig want als je op internet een merk en type intypt zie je bij alle auto's wel wat. Ik wil in ieder geval een bus hebben die qua onderhoud ook gunstig is.

Een goede keus maken voor een 2e hands auto is soms lastig, inderdaad.
Als je het lastig vind, waarom dan de extra inspanning via Duitsland?
Is daar meer aanbod in dubbele cabines"?

Ja er is meer keuze en de bussen zijn daar voordeliger echter alleen als er geen belastingen etc bij komen.

Ben ik niet met je eens. Doordat NL een bepaald belastingklimaat heeft waarbij een bestelwagen aan een aantal eisen moet voldoen (denk aan afmetingen laadruimte, denk aan dicht tussenschot bij dubbele cabines etc.) zul je in NL een grotere kans van slagen hebben wat betreft het vinden van een dubbel cabine. Het vinden van een Multivan, Viano, Caravelle of Vito/Transporter Kombi in Duitsland is wel makkelijker. Daar rijden aannemers en dergelijke namelijk vaker met dat soort auto's.

Tevens is het zo, dat je als ZZP'er wel degelijk bijtelling zult moeten betalen als je een dergelijke auto prive gaat rijden (25% over de consumentenprijs, dus incl. BTW en BPM). Je kunt hier in bepaalde gevallen onderuit komen maar dan zul je een sluitende rittenregistratie moeten hebben of slechts 1 zitplaats.

De kans dat de belastingdienst aanneemt dat jij een dubbele cabine niet prive gebruikt is uiteraard erg klein ;)

Maar belangrijkste van alles is wat je precies zoekt.... Zoek je naar een dubbele cabine, of naar een bestelwagen waar je in Nederland de dubbele cabine nog in gaat laten bouwen? Dat is namelijk ook nog een optie, dan telt ie tevens niet mee voor je bijtelling omdat het dan gezien wordt als accessoire en niet als fabrieks-optie.

Gr. JtvdB

Gerbie1983 zei:
Ja er is meer keuze en de bussen zijn daar voordeliger echter alleen als er geen belastingen etc bij komen.

Die belasting komt er bij op moment dat je kenteken in NL aanvraagt..

Tuurlijk, je kan het daarna terugvragen maar dat kan je met een origineel Nederlandse 'bus' ook.

Tuurlijk, je kan potentieel een scherper aankoopbedrag hebben tov een vergelijkbare auto in NL (als die er als is) maar of dat nu echt de moeite loont.. Risico op een miskoop (onderhoudshistorie of de juiste kilometerstand wil nog wel eens ontbreken bij de Duitsers) is aanwezig.

De Duitse verkoper kan jou een factuur geven waarop de BTW naar jou verlegd wordt (want intracommunautaire levering). Hij moet dan wel jouw BTW-nummer op de factuur vermelden.

Jij draagt BTW af op je BTW-aangifte over de desbetreffende periode bij vraag 4b en vraagt dit bij 5b op dezelfde aangifte weer terug. Je hoeft dus geen BTW voor te schieten o.i.d., het is puur een administratieve kwestie.

Hoe het zit met de eventuele BPM-afdracht en -teruggaaf weet ik niet. Je hebt als ondernemer onder voorwaarden vrijstelling, maar op welk moment je dat duidelijk maakt aan de RDW en/of de belastingdienst kan ik zo snel niet vinden.

BPM moet je eerst betalen voordat een kenteken wordt afgegeven.
Daarna formulier insturen voor teruggave..

Helaas geen 'verrekening op papier' zoals bij de BTW.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/belasting_van_personenautos_en_motorrijwielen_bpm/

Ah kijk, op die pagina een linkje gevonden naar deze pagina: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/belasting_van_personenautos_en_motorrijwielen_bpm/omschrijving_motorrijtuigen/bestelauto/bestelautos_die_in_gebruik_zijn_genomen_vanaf_1_juli_2005

Wel opgave doen dus van het bruto bpm-bedrag, maar geen aangifte. Ik heb nu ook dit gevonden: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/belasting_van_personenautos_en_motorrijwielen_bpm/wanneer_bpm_aangifte_doen/
Bij personenauto's en motorfietsen moet je de aangifte indienen en de BPM betalen voordat er een kenteken wordt afgegeven, bij bestelauto's wordt de BPM indien nodig achteraf afgehandeld.

Toch zit er een tegenstrijdigheid in de onderstaande regels (bij voertuigen jonger dan 1-7-2005)

Bij punt 2 zou je kunnen redeneren dat als het voertuig wél aan de ondernemersregeling voldoet, er geen aangifte of BPM noodzakelijk is..

Echter, punt 4 kan dat weer opheffen, omdat de bestelbus in het buitenland wordt aangeschaft..

bel.dienst zei:
U moet aangifte doen en bpm betalen in de volgende gevallen:

U koopt in het buitenland een personenauto of een motor. U wilt de auto of motor gebruiken op de openbare weg in Nederland.
U koopt (in Nederland of in het buitenland) een bestelauto en u voldoet niet aan de voorwaarden van de ondernemersregeling.
U bouwt een bestelauto om tot personenauto. U wilt hiermee gaan rijden op de openbare weg in Nederland.
U hebt een personenauto, motor of bestelauto (in gebruik genomen op of na 1 juli 2005) met een buitenlands kenteken.

Wat oud topic, maar extra info voor nieuwe zoekers:
1.Als de auto voldoet aan grijskenteken eisen en je hebt een BTW nr hoef je geen BPM te betalen en kwart tarief wegenbelasting MRB. Minimaal 10% zakelijk gebruik eis.
2. Kiezen of je aankoop en onderhoud en brandstof en verzekering etc allemaal wilt aftrekken van je winst en BTW aftrek wilt doen:
Dan 22% bijtelling over de prijs incl btw en bpm!
3. Kiezen of je alleen de BTW wilt aftrekken van aankoop, onderhoud, brandstof:
Dan een BTW correctie per jaar. (En zonder aankoop aftrek een kleinere correctie per jaar)

Terug
Bovenaan