SVF: Nissan Note 1.2 Connect Edition 2013 230.340 km // eerste uitgebreide fotosessie

SVF zei:
Band ga ik morgen inderdaad maar naar laten kijken: ik ben dan wel zuinig maar niet ten koste van mijn veiligheid en die van m'n gezin! Hij zit nu op de achteras en ben me ervan bewust wat de gevolgen kunnen zijn van een eventuele klapband... Ik ben echter ook niet iemand die me onnodig bang laat maken door allerlei spookscenario's en controleer sowieso regelmatig de bandenspanning, gemiddeld 1 keer per maand.

Band moet je wel even zeker weten. Ik ga wel eens kijken bij de autospeedway/autocross en ik vind het af en toe verbijsterend om te zien wat een wiel allemaal kan hebben (velgen worden geregeld met zware hamers weer recht geslagen, zonder dat de band er zelfs maar af gaat), maar een karkasschade is hier niet helemaal ondenkbaar. Als het karkas nog heel is, kan de band gewoon weer terug. Opnieuw balanceren kon de trilling nog wel eens behoorlijk verminderen.
 
Afgaande op de foto's heeft de voorkant al eerder schade gehad gezien de afwijkende kleur van de bumpers (maar ik kan er natuurlijk naast zitten). Dat maakt kleurverschil na spuiten weer wat dragelijker :)
 
Vandaag de mistlamp binnen gekregen. Ook het zwarte rooster waar die in zit besteld en opgehaald bij de Mazdadealer. Geen enkele sloperij had die liggen. Ik heb nu dus alle onderdelen binnen. De band heb ik vandaag laten controleren bij de garage waar ik de Swift heb gekocht. Hij heeft de band er af gehad en aan de binnenkant was niets afwijkends te zien. Tevens laten uitbalanceren. Het apparaat gaf 25 - 35 aan, geen idee wat die getallen precies inhouden maar het was volgens de monteur wel een vrij grote afwijking en het balanceren kostte nogal wat moeite. Hij vroeg er 10 euro voor.

Een foto van de binnenkant van de velg op de plek waar hij de stoeprand en paal heeft geraakt:



Heb nu het reservewiel erop. Een op het oog volwaardig wiel met een 175/65/R14 band, maar toch met gele sticker 'max 80'



Ik zal er echter geen meter mee rijden, want het originele wiel kan er weer op en auto staat nu op een mooie plek pal voor de deur. De koplamp is er ook uit en daarvan zijn alle (4!) bevestigingpunten afgebroken. De 2 bovenste heb ik al gespalkt en gelijmd. De onderste 2 zitten onder de bumper en het scherm.

Alle kosten op een rijtje:

bumper: € 85-
scherm: € 70-
mistlamp: € 35-
houder mistlamp: € 19,30
controle + balanceren wiel: € 10-
spuiten bumper en scherm: € 250-

Totaal: € 469,30
 
Valt toch nog best mee als ik het eens vergelijk met wat ik eerder gehoord, gezien en gelezen heb.
 
Gijs571 zei:
Valt toch nog best mee als ik het eens vergelijk met wat ik eerder gehoord, gezien en gelezen heb.

Mij ook! Vooral de spuitkosten had ik veel hoger ingeschat, al moet ik het resultaat daarvan natuurlijk nog even afwachten!:) Waarschijnlijk vrijdag klaar en dan een zaterdag lekker knutselen, het weer zit in elk geval mee! Overbuurman heeft hulp aangeboden mocht ik op problemen stuiten. Hij heeft een garage met een werkplaats en goed gereedschap. Ik denk echter dat ik het zelf wel redt, maar toch een sympathiek gebaar!(y) Behalve elkaar groeten eigenlijk nooit echt een gesprek gehad met de beste man, maar n.a.v. het afleveren van het pakketje en de schade aan mijn auto kwamen we met elkaar aan de praat. Hoe zei Johan Cruyff dat ook alweer?: elk nadeel...

Op marktplaats nog deze set velgen met winterbanden gevonden voor slechts 150 euro. Ik ben geen winterbanden-festisist maar het zou een goede optie kunnen zijn als de velg helemaal aan gort was geweest. Nu laat ik het gewoon zo, ga wel meteen wat stoeprandschade bijwerken.
 
Hmm, dat setje voor 150 euro? Lijkt me geen slecht aanbod, nauwelijks duurder dan een velg richten. Banden zien er zo op het oog ook niet slecht uit.
 
SVF zei:
Gijs571 zei:
Valt toch nog best mee als ik het eens vergelijk met wat ik eerder gehoord, gezien en gelezen heb.

Mij ook! Vooral de spuitkosten had ik veel hoger ingeschat, al moet ik het resultaat daarvan natuurlijk nog even afwachten!:)

Kosten zijn ongeveer wat ik geschat zou hebben, afgezien van de spuitkosten. Dat valt me echt enorm mee. Maar zelfs als het er een tintje naast mocht zitten denk ik dat je voor deze muntjes de boel weer keurig in orde hebt. Vergeet niet dat je zelf de eerste zult zijn die na afloop de reparatie met een vergrootglas bekijkt, 99,9% van de mensen zien straks gewoon weer een hele auto staan.
 
Morgen middag kan ik de onderdelen ophalen bij de spuiter. Het hele weekend moet ik weer werken dus heb dan niet veel tijd. Vanmiddag de auto alvast gestript en dan is hij heel misschien morgenavond weer strak:







Uit voorzorg voor het demonteren de accupool losgemaakt en afgeschermd. Je weet maar nooit of je tijdens het sleutelen toevallig een sensor raakt waardoor de airbags uitklappen... Het demonteren ging eigenlijk heel voorspoedig en er waren 2 bouten van het scherm die lastig te bereiken / los te maken waren: de bovenste bij de voorruit en de middelste bij het portier ter hoogte van de stootstrip, die zit aan de binnenkant.

Zoals te zien is de stootbalk van de bumper ongeschonden. Alleen de voorste bevestiging van het scherm was verbogen en liet zich makkelijk weer terug buigen. Zal bij het monteren ongetwijfeld nog wel wat bijgesteld moeten worden maar ben er eigenlijk wel van overtuigd dat ik de boel weer mooi strak krijg. De paal is vlak naast de stootbalk 'ingeslagen' tegen de koplamp en rakelings langs de motorkap en heeft het ruitensproeier reservoir en het pompje geschampt. Ik heb dus eigenlijk behoorlijk geluk gehad dat er verder niets is ontzet en dat de airbags niet zijn open gegaan. Nou ja, wat heet geluk: nog beter was het natuurlijk geweest als ik de paal volledig had gemist!:p
 
Dank je! Ik zie het ook als een uitdaging en een wijze les!

Hier een foto van de locatie op Google Earth van de plek en paal des onheils:



Het gaat om de paal rechts in beeld.

 
Ik zou hem voor de zekerheid wel nog even laten uitlijnen als je klaar bent met de restauratie. Kost je straks anders een set banden...
 
x-trailrijder zei:
Ik zou hem voor de zekerheid wel nog even laten uitlijnen als je klaar bent met de restauratie. Kost je straks anders een set banden...

Dat ga ik inderdaad wel doen denk ik: hoeft alleen voor toch? Moet eigenlijk bij de Swift ook gebeuren want daarvan zijn laatst de fuseekogels (= complete draagarmen) vervangen...

Ik heb de bumper en het scherm opgehaald bij de spuiter en het spuitwerk ziet er keurig uit!



Wel een duidelijk kleurverschil. Ik heb het scherm er even los ingehangen:





Ik ga er vandaag niet meer mee verder want de lak is nog niet helemaal uitgehard. Vanochtend pas gespoten en dat zie je als je er te hard op drukt met je vingers. De bevestiging voor zit nu goed en ik krijg de naden wel mooi strak. Aan de bovenkant bij de voorruit moet hij heel iets naar binnen worden bijgebogen. Morgenochtend heb ik nog wel tijd, hoop dat de lak dan wat meer is uitgehard. De spijlen in de bumper moeten er ook nog uit (had ik beter voor het spuiten kunnen doen maar goed..) en de strip aan de onderkant moet er weer op.
 
Oei, dat verschil zie ik (als kleurenblinde) zelfs. Anderzijds, de kosten vallen heel erg mee, misschien dan maar iets minder nauwkeurigheid. Hoe denk jij erover?
 
Bijzonder, dat kleurverschil. Ik zou het nu monteren en even doorsparen voor een respray volgend jaar.
 
Rob0032 zei:
Oei, dat verschil zie ik (als kleurenblinde) zelfs. Anderzijds, de kosten vallen heel erg mee, misschien dan maar iets minder nauwkeurigheid. Hoe denk jij erover?

Het is natuurlijk inherent aan de prijs en ik heb er vrede mee, al had ik natuurlijk gehoopt dat het minder zou opvallen. Het ligt ook een beetje aan de hoek en belichting: aan de zijkant valt het minder op dan bij de motorkap.
 
ginkelvanmichiel zei:
en het is een heel moeilijke kleur.

Het is een soort parelmoer lak die afhankelijk van de hoek en belichting soms blauw / grijs of paarsachtig lijkt. Soms zie je tussen de zijkant en het dak een vergelijkbaar kleurverschil. Volgens de spuiter kon ik de auto morgen al gewoon weer wassen als hij klaar is, maar dat lijkt me geen goed plan...
 
Dat kleurverschil is wel best opvallend, maar parelmoer lak is wel lastig na te maken denk ik.
 
Tja, dat is wat k bedoelde met "grijs is een heel lastige kleur". Het verschil met even oude, fabrieksoriginele panelen is vermoedelijk kleiner, of je moet de kleur laten scannen en dan mengen. Desalniettemin denk ik dat het er verder netjes uit komt te zien, de naden passen in elk geval heel mooi.
 
Vanochtend heel vroeg opgestaan en om 8 uur aan het klussen gegaan en rond een uur of 11 was er witte rook! De auto is nu weer voor 99 % de 'oude' en staat er weer strak bij!! Het kleurverschil valt in zijn geheel en in het zonlcht eigenlijk nogal mee. De plaatjes:









Niets aan ge-foto-shopped!

Het opbouwen ging prima maar heb wel het een en ander moeten aanpassen aan de bumper: niet alleen de spijl er uit maar ook een paar uitsparingen voor de bevestiging (klemmen) van de roosters voor de mistlampen. Dit heb ik gedaan mbv een mes en een kniptang. Aan de rechterkant is dat niet helemaal netjes gebeurd en heb ik onder het rooster iets teveel weggesneden. Op de foto's is dat als je goed kijkt wel te zien, en ga dat zeker nog bijwerken! De koplamp er netjes inkrijgen was ook nog een beetje een gehannes: de gerepareerde bevestigingspunten, met name de onderste, zaten niet helemaal in de juiste positie . Ik heb een obsessie voor symmetrie: links en recht moeten mooi gelijk zijn en dat is mij uiteindelijk aardig gelukt!

Ik had toch nog wel even een WTF moment die mij angstzweet bezorgden... Toen ik klaar was met het klooien met de bumper (in de tuin op het gras) en deze wilde monteren zag ik tot mijn grote schrik allemaal doffe plekken in de lak! De moed zakte mij toen behoorlijk in de schoenen en ik werd er behoorlijk depri van. WTF is dit nu weer? Maar na ongeveer een half uur verdwenen de plekken als sneeuw voor de zon! Het waren waarschijnlijk vocht of dauw vlekken omdat de bumper tijdens het klussen veelvuldig met de gespoten kant in het gras heeft gelegen en gedrukt. Het geeft in elk geval aan dat de lak nog kwetsbaar is en daarom ga ik de eerste paar dagen maar niet veel rijden met de auto en gebruik zoveel mogelijk de Swift.

Zou het feit dat er blijkbaar nog 'werking' in de lak zit misschien invloed kunnen hebben op de kleur en ook kunnen verklaren dat het kleurverschil nu minder opvalt, of is dat te ver gezocht?

Ik ben al met al erg tevreden met het resultaat van deze operatie en zal morgen nog wat detailfoto's maken.
 
Ziet er keurig uit. En zoals eerder gezegd: nu ligt alles nog onder een vergrootglas. De lak trekt misschien nog wat bij, dat is even afwachten, maar het geheel ziet er toch weer prima uit? De meeste mensen zullen niet zien dat dit een ex schade auto is geweest...
 
s velthuis zei:
Ziet er keurig uit. En zoals eerder gezegd: nu ligt alles nog onder een vergrootglas. De lak trekt misschien nog wat bij, dat is even afwachten, maar het geheel ziet er toch weer prima uit? De meeste mensen zullen niet zien dat dit een ex schade auto is geweest...

Dat is zeker waar! Al lijkt het kleurverschil ook afhankelijk van het weer: gisteren in de zon viel het minder op dan vandaag bij overwegend bewolkt weer. Nog niemand heeft de slordige afwerking onder de rechter mistlamp opgemerkt terwijl ik mij daar behoorlijk aan stoor:



En de bovenste bevestigingen van de koplamp:



Ik ben niet zuinig geweest met lijm maar het zit in elk geval goed vast!:) Het oogt echter nogal lomp en ook dit wil ik bijwerken of camoufleren met iets van een zwart plastic plaatje, misschien wel van de oude bumper. en dan ook aan de andere kant voor de symmetrie

Ik heb overigens de spijlen uit de bumper bewaard en zaterdag kon ik daar nog makkelijk met m'n nagels de lak afkrabben, nu gaat dat een heel stuk lastiger en is de lak al redelijk uitgehard.

Bij de spuiter ook nog gevraagd wat eventueel het herstellen en bijwerken van het roestblaasje op het linker achterscherm gaat kosten:



Dat zou 150 euro gaan kosten inclusief het volledig spuiten van het scherm. Maar om voor 1 klein plekje een heel scherm te gaan spuiten vind ik op z'n zachts gezegd nogal overdreven!o_O Gewoon plaatselijk bijwerken / spuiten of met een kwast zou 50 euro gaan kosten. Dat kan ik eventueel zelf ook maar een schadebedrijf zal dat ongetwijfeld veel beter kunnen. Het is op dit moment nog niet urgent maar wil er ook niet te lang mee wachten: ik weet uit ervaring hoe snel een klein plekje kan uitgroeien tot iets groots...

Ik heb bij de dealer een lakstift besteld en ga deze week (als het weer een beetje mee zit) in elk geval de slordigheden bij de mistlamp bijwerken en dan ook maar meteen een krasje op de achterbumper.

Dan nog iets eigenaardigs: sinds het schadeherstel gaat het raam aan de bestuurderskant niet meer automatisch open en dicht maar moet je het knopje ingedrukt houden! Zou dit kunnen komen omdat ik de accu tijdens deze werkzaamheden heb losgekoppeld? Ik heb er nadien inmiddels alweer een kleine 60 km mee gereden.
 
Je ziet het, maar eigenlijk valt het wel mee. Voor niet al teveel geld rij je er weer prima bij!

Wel vreemd van die ruitbediening idd. Geen idee wat dat kan zijn...
 
Geen idee of het bij een Mazda ook werkt, maar bij een Renault is het een kwestie van beide knopjes van de raambediening in de linker voordeur een seconde of 10 omhoog te houden nadat de accu los is geweest.
 
RenaultF1 zei:
Geen idee of het bij een Mazda ook werkt, maar bij een Renault is het een kwestie van beide knopjes van de raambediening in de linker voordeur een seconde of 10 omhoog te houden nadat de accu los is geweest.

Ik heb het geprobeerd en verrek: het werkt!(y) Ik ben ook even bezig geweest met de 'gaten' onder de rechter mistlamp maar helemaal tevreden ben ik nog niet. Op afstand zie je het niet en eigenlijk valt het ook niemand op. Maar omdat ik het weet ga ik er extra op letten en wordt het een beetje een obsessie... Zal nog wel een fotootje posten.

Ik heb nu alweer aardig wat kilometers gereden met de auto en hij rijdt eigenlijk gewoon prima zonder noemenswaardige trillingen en afwijkingen in stuur en rem-gedrag. Is uitlijnen sowieso zinvol of alleen als er merkbare afwijkingen zijn?
 
SVF zei:
Ik heb nu alweer aardig wat kilometers gereden met de auto en hij rijdt eigenlijk gewoon prima zonder noemenswaardige trillingen en afwijkingen in stuur en rem-gedrag. Is uitlijnen sowieso zinvol of alleen als er merkbare afwijkingen zijn?

Hou de bandenslijtage even in de gaten. Als die niet heel erg afwijkt tov normaal, is er niet heel veel reden verder om nog uit te lijnen. Kwaad kan het natuurlijk nooit, maar echt goedkoop is het ook niet, 80 euro ben je snel kwijt. Mijn ouders hadden ooit Golf 1 die op bepaald moment niet meer goed uitgelijnd was. Die was na 6000 km door een setje nieuwe voorbanden heen. Record is onze eerste Toledo. Die was in Engeland door een kuil gestuiterd en toen spoorde het linker achterwiel blijkbaar niet meer (niet nastelbaar trouwens). Die had binnen een paar 100 km een glad spoor op de band, de rubberrolletjes lagen op het loopvlak...
 
Zojuist de Mazda toch maar laten uitlijnen bij een dorpsgarage in Losser. Niet dat er directe aanleiding voor was maar mijn broer had zijn Mercedes er laten uitlijnen voor slechts 35 euro en merkte een duidelijk verschil in weggedrag.

Echter, er viel weinig uit te lijnen want er mankeerde helemaal niets aan! Hij heeft toch een aardige opdonder gehad zou je zeggen maar blijkbaar is het een stevige en degelijk gebouwde auto... Hij vroeg er uiteindelijk 2 tientjes voor. Ik denk dat ik er in maart ook naar toe ga voor de APK en binnenkort wil ik ook de airco laten nakijken / repareren, want ook in de winter toch wel handig (en veilig) bij beslagen ramen.

Dan nog een probleempje wat zich de laatste tijd af en toe voordoet bij koud en vochtig weer: de raambediening (alle 4) werkt niet en het knopje van het linker voorportierraam maakt bij het indrukken een zoemend geluid. Ook het van binnenuit vergrendelen van de deuren werkt dan niet. Even het knopje aan de bijrijderskant indrukken helpt soms maar meestal verdwijnt het probleem na een half uurtje rijden vanzelf. Massaprobleem?
 
SVF zei:
Dan nog een probleempje wat zich de laatste tijd af en toe voordoet bij koud en vochtig weer: de raambediening (alle 4) werkt niet en het knopje van het linker voorportierraam maakt bij het indrukken een zoemend geluid. Ook het van binnenuit vergrendelen van de deuren werkt dan niet. Even het knopje aan de bijrijderskant indrukken helpt soms maar meestal verdwijnt het probleem na een half uurtje rijden vanzelf. Massaprobleem?

Dat laatste zou je wel denken, is het enige wat die componenten delen in de deur. Maar om het zeker te weten zou je even met een multimeter aan de gang moeten of de massa moeten bypassen in de deur.
 
Fijn dat de uitlijning al goed was! En mooi gedaan van dat bedrijf, dat je er nu ook voor andere klusjes heen wil gaan! (y)

Vwb het probleempje met de elektronica: ik heb geen idee. Misschien vocht in de deur?
 
Het probleem met de ramen heeft zich de afgelopen dagen niet meer voorgedaan ondanks de vochtige weersomstandigheden...
De laatste keer dat het probleem zich voordeed heb ik gemerkt dat bij geopend portier alles het opeens weer doet, dus misschien ergens kortsluiting door een beschadigde kabel in de kabelboom in de deur? Het lijkt zich in elk geval alleen voor te doen bij gesloten portier. Overigens werkt de elektrische spiegelverstelling dan wel gewoon. Maar goed, als alles gewoon werkt valt er ook weinig door te meten en misschien / hopelijk verdwijnt het probleem op dezelfde manier als het gekomen is... (ik heb ook even de kabelboom beroerd met mijn magische handen)
 
Vandaag op weg naar familie in Dedemsvaart onderweg bij het Gulf tankstation aan de N36 bij Vriezenveen even een heerlijke bal gehakt gegeten!:p Maar toen ik de auto 20 min. later weer wilde starten draaide de startmotor rond maar sloeg hij niet aan en gaf hij op het dashboard een EAC melding. Na een paar pogingen kwam hij tot leven en op de terugweg geen last meer gehad: meteen starten en lopen!

Ik heb op het net gekeken en het schijnt een bekend probleem te zijn wat vooral bij Ford voorkomt. Het kan echter van alles zijn, van een probleem met de gasklep, de lambdasonde, ontsteking, water of brandstofpomp, een versprongen distributieriem óf gewoon een vals alarm... Tijdens het rijden merk ik echter helemaal niets vreemds, de motor loopt gewoon prima en er branden ook geen lampjes op het dashboard. Ook is het verbruik niet abnormaal hoog.

Het zit me echter niet lekker en heb op dit moment niet veel vertrouwen in de auto. Deze week dus toch maar even langs de garage. Maar als er dan niks aan de hand is zullen zij er ook niet veel aan kunnen doen vrees ik...? Het probleem met de raambediening heb ik ook nog een paar keer gehad maar even het portier open en dicht en de boel doet het weer. Ik ben geen lid van de ANWB want heb ze nog nooit nodig gehad maar met dit soort fratsen zou dat wel eens kunnen veranderen ben ik bang...
 
Ben net terug uit Losser waar ik de Mazda APK heb laten keuren en hij kwam er probleemloos door zonder extra kosten!:D

Nou had ik eerder al de wisserbladen voor vervangen (flatblades van de Action voor €11,90) en de rechter koplampverstelling werkt niet, maar dat is een kwestie van voor de 'show' even de schakelaar er uit halen, en na de keuring er weer in. Ik heb de auto zelf ook op de brug gezien en was wat huiverig voor de uitlaat maar dat blijkt allemaal heel erg mee te vallen en de roest is slechts oppervlakkig en moet zeker nog wel enkele jaren meekunnen. Volgens de monteur zat de originele uitlaat er nog onder, en dat met ruim 2 ton op de teller!! Voor 4 tientjes kan ik weer ruim een jaar vooruit (tot 24 maart 2016)

De EAC melding en startproblemen heb ik niet weer gehad, de onwillige raambediening nog wel af en toe en ook blijft soms het airbaglampje branden (had ik met de Baleno ook) Een tijdje terug deed ook de rechter koplamp het niet maar de lamp bleek niet stuk: even een tik tegen het glas en hij sprong weer aan. Het geeft wel aan dat het met de electra niet helemaal zuiver zit maar tot grote problemen en ergernissen heeft dat (nog) niet geleid...

Een paar plaatjes van afgelopen weekend in de sneeuw, gemaakt met m'n telefoon:









Het kleurverschil is bij helder weer een stuk minder maar ik heb er vrede mee. Nu eerst maar eens de airco laten maken na deze meevaller!:)
 
Mooi! Kleurverschil is op zich inderdaad wel te zien, maar je hebt de naden toch knap recht weten te krijgen. Bij grijze (grijsblauwe) auto's valt me trouwens sowieso op dat er altijd wel iets van kleurverschil tussen de panelen lijkt te zitten. Zoals bij jouw één na laatste foto, waarop het achterportier iets blauwer lijkt dan het achterspatbord. Geen idee waardoor dat komt. Onze ooit (nieuwe gekochte) muisgrijze Toledo had dat ook. Heb je trouwens ooit nog iets van dat paaltje gehoord?
 
Van de paal heb ik nog niets gehoord, hopelijk blijft dat zo... Overigens zit er linksachter inderdaad wat kleurverschil a.g.v. een mogelijk eerder herstelde schade. Je ziet vooral midden boven het achterportier een vrij duidelijke kleurovergang enigszins vergelijkbaar met het kleurverschil tussen motorkap en zijscherm. Op de laatste foto is dat redelijk goed te zien. Mij viel het pas een aantal weken geleden op. Voordeel hiervan is wel dat de auto als geheel eigenlijk heel strak in de lak zit.
 
Tijd voor een update.

De Mazda is inmiddels sinds maart voorzien van een nieuwe accu want vlak voor de boot naar Texel in de haven van Den Helder wilde hij weer niet starten en gaf een EAC melding! Het meest ongelukkige moment waardoor we de boot gemist hebben en weer een uur moesten wachten!:( Vrouw in paniek, kind overstuur, je kent het wel... Hij startte uiteindelijk na 10 minuten wel weer en heb hem tot aan de eindbestemming laten lopen. Tijdens de vakantie en terugreis geen problemen meer maar wel geregeld een brandend airbaglampje. Thuis laten uitlezen en de accu bleek niet meer al te fris. (tijdens het starten sloeg de snelheidsmeter even helemaal uit, met een externe startaccu echter niet) Een nieuwe accu voor de 2 bij de Heron kostte slechts 44 euro, da's goedkoper dan die van de Swift! Sindsdien geen problemen en brandende lampjes meer op het dash. Ook de raambediening functioneert ongeacht de weersomstandigheden weer prima.

Vandaag echter het volgende voorval:

Tijdens het wachten bij een stoplicht hoorde ik opeens iets knappen bij de pedalen en voelde ook iets vallen. Ik kon gewoon normaal wegrijden en merkte eigenlijk geen bijzonderheden behalve een iets lichter aanvoelend kopplingspedaal. Thuis aangekomen vond ik dit op de vloer:



Een gebroken veer van het kopplingspedaal dus. Het andere eind is onvindbaar maar ik zie aan de achterzijde van het pedaal wel een inkeping waar de veer mogelijk achter heeft gezeten. Het andere bevestigingpunt zit mogelijk onder of achter het tapijt of plastic afdekpaneel. Ik heb geprobeerd er een foto van te maken maar dat lukt niet echt.

Ik heb niet het idee dat de koppeling slipt of anders aangrijpt. Wel heeft het pedaal naar boven toe een kleine speling van 1 of 2 cm, maar misschien is dat normaal? Even googlen leert mij dat dit probleem wel vaker voorkomt (jawel bij Ford!) maar opzich niet ernstig en je schijnt er gerust mee te kunnen doorrijden als de koppeling verder niet slipt.

Is dit normaal na slechts 230.000 km en kan ik de rest van de week met een gerust hart met de Mazda naar m'n werk?
 
Wel heeft het pedaal naar boven toe een kleine speling van 1 of 2 cm, maar misschien is dat normaal?
Bij onze huidige Golf 2 heb ik dat ook altijd al. Nu ik dit lees denk ik; misschien ontbreekt die veer wel! kan volgens mij geen kwaad, maar zo'n pedaal waarbij de eerste centimeters loos zijn, voelt een beetje vreemd.
 
Lang niets meer gepost hier, dus na ruim 2½ jaar hoog tijd voor een update. De Suzuki Swift hebben we vorig jaar maart verkocht. Hij werd overbodig en bleek toch rotter dan ik had verwacht. (kokers en uitlaat slecht)
De Mazda 2 heeft net weer een verse APK waarbij het flexibele deel van de uitlaat is vervangen, maar eigenlijk is de complete uitlaat slecht. Vorig jaar 2 nieuwe achterbanden (droogtescheurtjes) en net als vorig jaar was ook dit keer de uitstoot te hoog. Even goed warm rijden en de toerenteller tot aan het rood en het viel net binnen de marge. Waarschijnlijk een niet al te frisse katalysator. Het motormanagement lampje brandt ook af en toe.
Vorig jaar een keer terug naar de garage ivm een gescheurde vacuüm slang: stationair liep hij meer dan 1500 toeren. Gelukkig niet de EGR klep. Ook het expansievat van de koelvloeistof vervangen.
Op dit moment een tikkende stabilisatorstang voor (geen afkeur) en de stuurpomp maakt af en toe een zoemend geluid en een slechte uitlaat. De teller staat inmiddels op ruim 260.000 en de motor vraagt af en toe een beetje olie. De distributieriem is bij 180.000 km vervangen en dus ook binnenkort weer aan de beurt.

Een goed moment dus om in te ruilen en langzaam aan eens te kijken naar wat anders. De Mazda heeft nu 14 maanden APK, dus veel haast heb ik nog niet. Na diverse opties te hebben weggestreept heb Ik inmiddels mijn zinnen gezet op een Honda Civic 1.4 van plm. 2007 het liefst een blauwe zoals deze

Een Mazda 3 heb ik ook overwogen maar ik kom veel rotte exemplaren tegen en ook een aantal met een defecte of nieuwe motor. De Civic is relatief licht (één categorie hoger in de belasting tov de Mazda 2 en goedkoper dan de Mazda 3) en vooral met de VTEC motoren veel zuiniger dan de Mazda. Onderhoud en met name de prijzen voor onderdelen schat ik een stuk hoger in maar daarvoor heb je dan wel een bijzondere en fijn rijdende auto met een veel hogere funfactor dan de Mazda...
 
SVF zei:
Na diverse opties te hebben weggestreept heb Ik inmiddels mijn zinnen gezet op een Honda Civic 1.4 van plm. 2007 het liefst een blauwe zoals deze

Oh, die prijs valt me erg mee. En grappig dat kenteken. Mensen die bij ons om de hoek hebben gewoond hadden een Civic met hetzelfde kenteken maar dan 93-**-**.
 
Kun je je volgens mij niet echt een buil aan vallen, ondanks dat deze natuurlijk wel al zo'n 12 jaar ervaring heeft. Staat van onderhoud is natuurlijk cruciaal.
 
Prima idee, zo’n Civic! Ondanks dat je er niet om vraagt, geef ik je graag een aantal aandachtspunten. Of je er iets mee kunt, dat kun je zelf beoordelen;)

- kijk bij de vroege exemplaren (2006&2007) altijd even in de ‘bak’ onder de kofferbak. Deze auto’s willen wel eens gaan lekken langs de achterlichten of door de kitnaden op het dak, het water verzamelt daar. Prima op te lossen, wel even op letten voor aanschaf.
- onthoud dat de auto elke 120.000 km extra groot onderhoud nodig heeft, hierbij moeten ook de bougies (8x a 27,50€ per stuk) en versnellingsbakolie worden vervangen.
- in 2009 kreeg de auto een facelift. De 1.4 dsi werd vervangen voor de 1.4 vtec, deze laatste is zuiniger en krachtiger. Neem bij auto’s voor 2009 de 1.8 zeker mee in je overweging, deze is net zo zwaar (wegenbelasting) en het verbuik is praktisch gelijk.
- het display van de airco en climate control wil nog al eens slecht beeld geven, dit komt doordat het soldeer op de printplaat loslaat. Relatief gemakkelijk op te lossen en geen reden om een auto te laten staan.
- houd er bij een zwarte auto rekening mee dat de lak heel zacht is waardoor beschadigingen en swirls snel zijn gemaakt.
- een ‘comfort’ is de minst luxe uitvoering, je mist dan o.a. Cruise control, mistlampen en de dubbele uitlaatjes. Een ‘sport’ is het tussenmodel, daarin kom je eigenlijk al weinig te kort. De ‘Executive’ (het topmodel) voegt er in ieder geval nog een (niet te openen) panoramadak aan toe. De meeste actiemodellen, zoals de silverstone of de latere style edition zijn op basis van de sport.

Verder een fijne en praktische auto!
 
Weer een paar maandjes verder en de zoektocht naar een opvolger voor de Mazda 2 is nog steeds gaande maar beperkt zich niet alleen meer tot de Honda Civic. Het is bij mij altijd een tweestrijd tussen emotie en nuchter verstand en tussen het B en C segment. Soms kom ik een outsider tegen waar ik eigenlijk nooit aan heb gedacht zoals deze gifgroene Hyundai i20 uit 2009 voor een aantrekkelijke prijs en met leuke opties (USB aansluiting bv zie je niet overal)

8354621_3.jpg


Ook deze blauwe Mazda 2 is leuk, relatief gezien wat duurder dan de i20 en persoonlijk knap ik wat af op het interieur maar het zal ongetwijfeld wat geraffineerder en beter rijden dan de Hyundai.

0339638802011.jpg


Mijn vrouw is ook wel enthousiast over de Hyundai maar ik vraag me toch af of er niet ergens een addertje onder het gras zit met deze prijs... De meesten zitten ruim boven de 4.000 euro. Kan door de bijzondere en nogal opvallende kleur komen (ik vind het prachtigi!) En ik heb eigenlijk geen ervaring met Koreanen (hoe zit het bv met het olieverbruik bij hoge km standen, versnellingsbakken hoor ik wisselende verhalen over) Het interieur vind ik voor een Koreaan in deze klasse dik in orde en veel fraaier en hoogwaardiger dan in de Mazda 2. Op papier is de Hyundai zuiniger als ik de specs mag geloven in elk geval, maar de praktijk kan anders zijn...

De Civic blijft voor mijn gevoel de favoriet maar zit wel 2 categorieën hoger in de belasting en is duurder in onderhoud en onderdelen (zeker t.o.v de Mazda) Een tweede generatie Mazda 3 vanaf 2009 zit nu nog boven mijn budget maar is in de juiste kleur en uitvoering ook een begerenswaardige auto met een fraai interieur.

Eind volgende maand gaan we op vakantie en ik heb opzich nog wel voldoende vertrouwen in de Mazda 2 ondanks de mankementen. Het gezoem van de stuurpomp is verholpen. Het oliepeil leek voldoende maar blijkbaar moet je dat controleren met een draaiende motor en was het peil in het reservoir ineens flink gezakt. De tikkende stabilisatorstang laat ik zo en de uitlaat is nog steeds gasdicht maar kan er a.g.v. een lek of breuk op de zwakste plek er in elk geval niet onder vandaan donderen. Remmen zijn nog prima.

Oh ja niet vergeten @ lala9292 Bedankt voor je uitgebreide feedback over de Civic!(y) Dat wordt zeer zeker op prijs gesteld en heeft er mede toe geleidt dat ik mijn "horizon" wat heb verbreedt...
 
@SVF: ik kan je wel wat vertellen over de betrouwbaarheid van Hyundai. En wel met twee auto's
1. Hyundai Getz bouwjaar maart 2004. In bezit gehad van september 2012 tot mei 2016. Kilometerstand bij aankoop: 81.000. Verkocht met een kilometerstand van 214.000. Olieverbruik: nooit olie tussen de beurten hoeven bij vullen. Wel werd het olie verbruik iets hoger naarmate de kilometerstand vorderde. Maar altijd nog was de oliepijlstok halverwege tussen maximaal en minimaal vlak voor de servicebeurt.
Gekke dingen? Nee, normaal onderhoud. Elektronica problemen? Helemaal geen!

2. Hyundai i20 Crdi september 2012: In bezit vanaf mei 2016. Kilometerstand bij aankoop 93.500. Huidige kilometerstand 177.000. Olieverbruik: 0 tot nu toe. Gekke dingen? Ja. het dieseltje liep wat onregelmatig bij constante snelheden waardoor ik het gevoel had dat de auto aan het duwen was. Gloeispiralen zijn vervangen (auto startte wel maar liep beroerd bij de eerste 100 meter na wegrijden) en alle verstuivers zijn gechecked waarbij er inderdaad eentje vervuild was. Dat heeft aardig wat gekost. Maar voor de rest ook hier: één en al betrouwbaarheid (op het saaie af).

De i20 is een rationele auto, je koopt deze niet voor het rijplezier. Mits de goede banden er onder kun je de auto met hoge snelheid een bocht doorjagen. Ik heb de auto nu op Falken Sincera Ecorun staan. Niet de meest stille band, wel een band met enorm fijne rijeigenschappen!

De Civic zal ongetwijfeld fijner rijden. De Mazda 3 is ook een mooie keuze. Naar wat ik weet heeft de auto in 2006/2007 nog een facelift gehad waarbij ook de roestgevoeligheid is aangepakt. Er zijn vast wel kenners hier op het forum die exact kunnen aangeven wanneer die facelift is geweest.

Succes met de keuze!
 
De prijs van de i20 zal deels met de kleur te maken hebbem een deels met de relatief hoge kilometerstand.
 
Deze blauwe is maar 200 euro duurder met veel minder km's en (net als mijn huidige 2) mooie blauwe bekleding. Geen verse APK en zwarte gaten ipv mistlampen voor (en lelijke after market wieldoppen) Opzich heb ik geen moeite met een hoge km stand, mijn huidige auto kocht ik met ruim 220.000 km op de klok. Ik ga zo eens wat tests en reviews bekijken
 
De ANWB is er heel positief over Geen typische gebreken bekend en kwalitatief gewoon een uitstekende auto. De reviews op deze site geven ook reden tot vetrouwen en een praktijk verbruik van 1:20 is haalbaar. En met een gewicht van 945 kg valt hij net een klasse lager in de wegenbelasting dan veel concurrenten. Ik begin dus zowaar erg enthousiast te worden over deze compacte Koreaan!:T:p Denk wel dat een uitgebreide proefrit zinvol is want de rijeigenschappen schijnen niet het sterkste punt te zijn. (nou ben ik niet echt een fijnproever op dat gebied, maar het moet ook niet als een dweil op de weg liggen..) Van het weekend maar eens gaan kijken bij die groene in Purmerend.
 
Terug
Bovenaan