Volvo XC90 | Nieuw: facelift 2025

Oeioei, wat zit dat scherm als een puist in het dashboard. Net als bij Tesla vind ik het apart dat ze het scherm verticaal geplaatst hebben en niet horizontaal. Los van de ergonomie denk ik dat het er veel fraaier uit zou hebben gezien.

Overigens is een lagere bijtelling toch juist gunstig voor duurdere auto's? Absoluut gezien is het verschil qua bijtelling veel groter dan bij een goedkopere auto.
De auto is natuurlijk wel prijzig, maar het is ook wel een flinke lel. Ik denk dat ie qua formaat meer te vergelijken is met de Q7 en Mercedes GL, dan met de X5 en ML.

Deze XC90 ziet er duidelijk uit als een XC90, goed nieuw eigenlijk! De oude XC90 was zo'n succes dat Volvo de nieuwe niet veel anders moest maken. Doet denken aan het Range Rover verhaal: deze ziet er al meer dan 20 jaar hetzelfde uit in zijn basisvorm.
De nieuwe XC90 lijkt sterk op de oude, als je hem apart ziet. Als je ze samen ziet, dan zie je duidelijk dat de nieuwe grote passen voorwaarts heeft gemaakt.

Heeft een mannelijke uitstraling zonder poespas, zoals het een degelijke grote 4x4 moet zijn. Doet inderdaad meer denken aan concurrentie voor een Range Rover (luxe en stoer) dan een X5 of Q7 (luxe en vele tierelantijntjes).

Nog wat foto's op Schlijper.nl.

140826-img-9646-artipelag-volvo-xc90-launch.jpg

Deze 4 pitter-only kolos heeft Volvo in de USA hard nodig.

Daar staan de Volvo verkopen in 2014 11% lager in een gestegen markt.
Het merk zag de laatste 10 jaar in 7 jaar de verkopen zakken.

De XC90 ziet er niet echt modern uit, wellicht mede omdat de aanloop erg lang heeft geduurd.

Lijkt mij wel een totaal kwaliteitsproduct.
En Telsa kan wat leren van de middenconsole layout van deze 'Ik Rol'.

Ik zie eik vanuit ongeveer elke hoek een Touareg met aangepast front en achterkant. Denk dat veel mensen wat anders verwacht hadden na de recente conceptcars.

Modus zei:
Ik zie eik vanuit ongeveer elke hoek een Touareg met aangepast front en achterkant. Denk dat veel mensen wat anders verwacht hadden na de recente conceptcars.

True. Ik zie er geen Touareg in, maar ik ben ook ietwat teleurgesteld.
Vind het een imposante bak, minder vulgair dan een X5, maar de 2 laatste concepts hadden een cleaner design.
Dat had ik graag terug gezien.

volvo-concept-xc-coupe-1.jpg

Volvo-Concept-Coupe-01.jpg

Ik begrijp niet echte al die negatieve reacties over de nieuwe xc90. Iedereen was laaiend enthousiast met het resultaat van drie gepresenteerde concepts. De designtaal stemt volledig overeen op deze xc90 met de concepts. Daar was de T-verlichting geen probleem, daar was de achterlichtverlichting tot tegen het dak geen probleem, daar was de grille (verticale strepen) geen probleem enzo kan je nog een aantal dingen opnoemen.

Het gaat ook niet om de details, maar om de verhoudingen. Ik val over geen enkel detail van de XC-90, alleen vind ik de hoge raamlijn wat knullig ogen.

volvofan90 zei:
(...) Daar was de T-verlichting geen probleem, daar was de achterlichtverlichting tot tegen het dak geen probleem, daar was de grille (verticale strepen) geen probleem (...)

Daar heb ik in dit topic ook nog niemand over gehoord. o_O

volvofan90 zei:
Ik begrijp niet echte al die negatieve reacties over de nieuwe xc90. Iedereen was laaiend enthousiast met het resultaat van drie gepresenteerde concepts. De designtaal stemt volledig overeen op deze xc90 met de concepts. Daar was de T-verlichting geen probleem, daar was de achterlichtverlichting tot tegen het dak geen probleem, daar was de grille (verticale strepen) geen probleem enzo kan je nog een aantal dingen opnoemen.

Waar hèb je het over?

Modus zei:

In your dreams...ik zie er totaal geen Touareg in. Wel veel van de vorige XC90.
De flanken zijn niet erg persoonlijk vormgegeven. Front en achterzijde (schitterend) des te meer.
Mooie aanzet voor de volgende S en V60

JP2010 zei:
volvofan90 zei:

Waar hèb je het over?

Je moet eens de commentaren lezen in het online autoweek artikel over de nieuwe xc90, meer dan 100 commentaren, en toch wel de helft niet positief.

Prima toch dat het design de geesten scheidt....non descripte eenheidsworst rijdt er al meer dan genoeg rond.
Ik vind hem (jammer genoeg) iets te veilig vormgegeven en nogal "groot" ogen, maar begrijp dat wel...de verkoop van dit formaat auto wordt in grote mate bepaald door verkoop buiten Europa en daar moet het ook nogal groot ogen....en zijn.
Ik hoop alleen dat de nieuwe S90/V90 meer gaan lijken op de concepts....daar heb ik namelijk eind volgend jaar mijn zinnen op gezet....

Na de fantastische concepts en de lange teasercampagne ben ik teleurgesteld over het uiteindelijke resultaat. Ik vind de nieuwe XC90 bepaald geen vernieuwend design hebben, erg veilig vormgegeven, een gemiste kans wat mij betreft. De prijsstelling is hoog ingezet (tenminste de intro edition) ook een tegenvaller. Afwachten hoe de wagen in het echt oogt. Hopelijk lijken de nieuwe S90 en V90 meer op de geweldige concepts, zeker nu de eerste impressies van de nieuwe A6 op het internet circuleren (o.a. Autobild) waaruit op te maken valt dat Audi het design helemaal omgooit en zeer modern oogt. Afwachten of Volvo met de nieuwe sedans een stap verder gaat dan met deze XC90, ik hoop het.

Voor degenen die deze auto absoluut fantastisch vinden, zou ik je willen vragen of je ook naar mijn post "nieuwe XC90 (2015) inkoopvoordeel" wil kijken. Dat zou echt fantastisch zijn. Alvast bedankt.

Die stoelen zien er heerlijk uit. Maar R-Design vind ik niet passen bij het model. Is dat nou mat-blauw trouwens?

De XC90 lijkt net een kameleon; op elke foto lijkt een andere auto te staan.
Op de ene foto lijkt hij modern en strak. Op de volgende foto kaal en gedateerd en op de laatste foto's zie ik ontwerpdetails die op eerdere foto's niet eens opvielen.

Op de laatste foto zie ik er veel van de Touareg is terug. Al is de Volvo-neus natuurlijk vele malen sprekender dan de saaie VW-neus, die van de Touareg nauuwelijks te onderscheiden is van de Tiguan.

Duitse prijzen XC90:

Volvo XC90 D5 AWD Kinetic 165 kW (25 PS) 53.40 Euro
Volvo XC90 D5 AWD Momentum 165 kW (25 PS) 58.430 Euro
Volvo XC90 D5 AWD R-Design 165 kW (25 PS) 64.30 Euro
Volvo XC90 D5 AWD Inscription 165 kW (25 PS) 64.530 Euro
Volvo XC90 T8 Twin Engine Momentum 235 + 59 kW (320 + 80 PS) 76.705 Euro
Volvo XC90 T8 Twin Engine R-Design 235 + 59 kW (320 + 80 PS) 80.205 Euro
Volvo XC90 T8 Twin Engine Inscription 235 + 59 kW (320 + 80 PS) 80.305 Euro

Tel grofweg 14K op bij de D5 voor BPM en BTW-verschil om een indicatie van de Nederlandse prijzen te hebben. Bij T8 is dat circa 3K.

Nederlandse prijzen:

[size=x-large]Volvo geeft XC90 prijskaartjes[/size]

Volvo heeft de prijzen voor de nieuwe XC90 bepaald. De Zweedse SUV gaat vanaf 67.995 euro de deur uit en is per direct te bestellen, maar wordt pas in mei 2015 geleverd.

De XC90 krijgt vier verschillende motoren en kent drie uitvoeringen. Voor de vanafprijs van 67.995 euro krijg je een D4-motor en voorwielaandrijving. Alle andere motoren worden gecombineerd met vierwielaandrijving. De D4 is een 2,0-liter viercilinder twin turbo dieselmotor met 190 pk en 400 Nm koppel. De andere diesel, de D5, gaat vanaf 73.495 de deur uit. Deze motor is goed voor 225 paarden onder de kap en 470 Nm koppel. Beide dieselmotoren komen in aanmerking voor 25 procent bijtelling.

De T5-benzinemotor kost minimaal 68.995 euro en is ook goed voor een bijtelling van 25 procent. De T5 levert 254 pk en 350 Nm. Het absolute topmodel is de T8 Twin Engine plug-inhybride. Hij heeft 400 pk en komt in aanmerking voor 14% bijtelling. Hij is er vanaf 76.495 euro.

Momentum, het standaard uitvoeringspakket, biedt onder andere leren bekleding, een uitgebreid infotainmentsysteem en allerlei veiligheidssnufjes, waaronder City Safety. Het elegantere pakket heet Inscription, terwijl R-Design focust op sportiviteit.
https://www.autoweek.nl/nieuws/30176/volvo-geeft-xc90-prijskaartjes

Edit, van Volvo zelf:

T5 AWD Geartronic Momentum € 68.995
T5 AWD Geartronic Inscription € 75.995
T5 AWD Geartronic R-Design € 74.995

T8 Twin Engine AWD Plug-in Hybrid Geartronic Momentum € 76.495
T8 Twin Engine AWD Plug-in Hybrid Geartronic Inscirption € 81.295
T8 Twin Engine AWD Plug-in Hybrid Geartronic R-Design € 80.295

D4 Geartronic Momentum € 67.995
D4 Geartronic Inscription € 74.995
D4 Geartronic R-Design € 73.995

D5 AWD Geartronic Momentum € 73.495
D5 AWD Geartronic Inscription € 80.495
D5 AWD Geartronic R-Design € 79.995
https://www.volvocars.com/nl/Documents/Prijslijsten/Prijslijsten%20bouwjaar%202015/VOLVO-XC90-MY2016-2-oktober-2014.pdf

Die matblauwe lak kent een meerprijs van 5500 euro o_O

JP2010 zei:
Vind het een imposante bak, minder vulgair dan een X5, maar de 2 laatste concepts hadden een cleaner design.
Dat had ik graag terug gezien.

volvo-concept-xc-coupe-1.jpg

Volvo-Concept-Coupe-01.jpg

Ik ook!

Rechthoekige vormentaal past bij Volvo, maar de nieuwe XC90 is het gewoon 'plat' vierkant. Bij de concepten zie je dat een en ander nog 'om de hoeken' gaat.

En het cleane van de concepten is nauwelijks terug te vinden bij de XC90; die neigt eerder naar eclectisch.

Toch wel heel jammer dat er louter 4-cilinders worden aangeboden in deze grote auto. Er zou voor de liefhebbers toch wel minimaal één 6-pitter in het programma mogen zitten.

Live @ Mondial de l'Automobile Paris:
https://motorshow.carview.yahoo.co.jp/paris-motorshow/europe/198/
https://www.autokopen.nl/autonieuws/2014/oktober/37235-debuut-volvo-xc90-in-parijs-schoonheid-zit-van-binnen
https://www.omniauto.it/salone/parigi2014/stand/1161/volvo
https://www.autoblog.nl/image-gallery?file=0_Beurzen/Parijs_2014/Volvo_XC90

01_w640.jpg

02_w640.jpg

03_w640.jpg

parijs-2014-volvo-xc90-268402-800.jpg

parijs-2014-volvo-xc90-268401-800.jpg

parijs-2014-volvo-xc90-268398-800.jpg

parijs-2014-volvo-xc90-268405-800.jpg

parijs-2014-volvo-xc90-268404-800.jpg

Mooie auto geworden zeg! Groot, maar toch. Op de een of andere manier lukt het Volvo om de auto niet zo patserig te maken als een X5 en consorten.
Zou deze zelfs verkiezen boven een RR-Sport. (y)

ik was het volledig eens met de reactie wat betreft dat het design cleaner mocht zoals bij de concepts,
maar op de laatste fotoserie is het toch echt wel een mooie wagen geworden. Wel een vet uitgeruste versie natuurlijk.

Wil wel eens de koffer zien met platte achterbank

Ik zie net een zwarte XC90 voorbij rijden. Witte platen en een 1 a 1½ meter hoge paal (camera?) op het dak. Testexemplaar voor automatisch rijden wellicht?

Tot nu toe heeft Volvo het qua materiaalkwaliteit in het interieur nooit kunnen opnemen tegen de Duitse "grootmachten", waren gebruikssporen in een Volvo altijd veel meer zichtbaar dan in een Mercedes of BMW. Ik ben benieuwd hoe deze XC90 (op de foto's met een fraai afgewerkt interieur) zich houdt na verloop van tijd.

R W D zei:
Tot nu toe heeft Volvo het qua materiaalkwaliteit in het interieur nooit kunnen opnemen tegen de Duitse "grootmachten", waren gebruikssporen in een Volvo altijd veel meer zichtbaar dan in een Mercedes of BMW. Ik ben benieuwd hoe deze XC90 (op de foto's met een fraai afgewerkt interieur) zich houdt na verloop van tijd.

Ik hoor dit statement wel vaker voorbijkomen en het staat haaks op mijn ervaringen; ik rij nu mijn derde (en laatste) Audi, heb BMW gereden en ook twee Volvo's. Een S80 vanaf nieuw tot einde lease en een V70 privé die ong. bij 170K eruit gegaan is.
Alle auto's, op één na, hadden leren bekleding en ik denk dat daar een deel van de oorzaak van de opvatting ligt. Het Volvo leer scheurt niet, maar tekent veel zwaarder in de nerven en ziet er sneller doorleefd uit. Zeker bij licht leer dat niet goed wordt verzorgd ziet dat al snel een beetje shabby uit. Het Valconaleer van mijn huidige A5 heeft bij 120K al slijtagescheurtjes. Daarnaast zakken de stoelen van Audi (en ook van de BMW) bij mijn gewicht (ong.100 kg) veel sneller door dan van de Volvo. Ook al diverse knopjes in de Audi (navigatie en verwarming) die loslaten.
Alle technische issues laat ik hier maar even achterwege.....(n)
Ik denk eerder dat het spleetjesfetisjisme van de Duitsers en het veelvuldig herhalen door autojournalisten, die zelden of nooit in een gebruikte auto rijden, dit veroorzaakt i.p.v. daadwerkelijke verschillen.

Barri zei:
Ik zie net een zwarte XC90 voorbij rijden. Witte platen en een 1 a 1½ meter hoge paal (camera?) op het dak. Testexemplaar voor automatisch rijden wellicht?
Die heb ik ook zien rijden, Zweedse platen waren dat dacht ik.

So lange man die 320 PS des Turbo-Vierzylinders genauso fordert wie die 80 PS der im Heck verbauten E-Maschine, kommt die 2,4 Tonnen schwere Fuhre flott in Fahrt. Den Sprint von 0 auf 100 km/h schafft der T8 immerhin in 5,9 Sekunden. Doch man muss das Gaspedal ganz, ganz zart bedienen, wenn man aus dem 9,2 Kilowattstunden großen Akku im Mitteltunnel tatsächlich jene 40 elektrischen Kilometer quetschen möchte, die Volvo seinen Kunden verspricht. Und sobald man etwas fester zutritt, stellt einem der eigenwillige Sound des zwei Liter großen Vierzylinders die Nackenhaare auf. Kein sonores Brummen oder wütendes Brüllen, wie man es in dieser Leistungsklasse gewohnt ist. Vielmehr knurrt und knarrt das DriveE-Triebwerk etwas trocken und lustlos. Auch in puncto Höchstgeschwindigkeit kann der XC90 T8 nicht auftrumpfen. Mit 230 km/h Spitze ist die Konkurrenz meist schneller. Aber vielleicht ist das ganz gut so. Denn mit der optionalen Luftfederung ist der große Schwede eher zum Gleiten als zum Fighten ausgelegt. Mit anderen Worten: Das Flaggschiff glänzt als gelassener Kilometerfresser, nicht aber als Kurvenräuber. Da haben BMW und Co ihre Massen und deren Fliehkräfte deutlich besser im Griff.

Bron: Autobild

Het verbruik zal dus in de praktijk wel behoorlijk tegenvallen. En waar ik al bang voor was, het geluid van het 4-pittertje is ook niet om over naar huis te schrijven. Doe mij maar een X5!

Laatste foto: ingebouwd kinderzitje op de middenstoel? Zou mooie oplossing zijn.

Wat een prachtig licht interieur! (y)
Sowieso een hele mooie auto, al zou ik een andere buitenkleur kiezen.
Ik heb dat champagne/platina een keer gehad (op een Astra), maar was er vrij snel op uitgekeken.

Toch wel een erg mooie en imposante auto. Het interieur is bijzonder fraai. Op de videobeelden komt ie beter tot zijn recht dan op de foto's. Er zitten duidelijk wat BMW trekjes in. Ik ga 'm uitgebreid bekijken in Genève.

BMdoubleyou zei:
Toch wel een erg mooie en imposante auto. Het interieur is bijzonder fraai. Op de videobeelden komt ie beter tot zijn recht dan op de foto's. Er zitten duidelijk wat BMW trekjes in. Ik ga 'm uitgebreid bekijken in Genève.

Was ook mijn eerste indruk. Maar de aandrijving degradeert hem helaas tot een veredelde Metsubsidie Outlander...

Ik ben benieuwd hoe de auto in het echt oogt. Zo op de foto's doet de achterkant mij (te veel) denken aan de vorige C'eed Wagon...

Absoluut een zeer fraaie auto, die qua design zeker mijn voorkeur heeft boven een X5.

Ik zou deze xc90 wat design èn interieur betreft ook boven de bmw verkiezen. :)

Op motorisch vlak laat de XC90 het voor mij dus geheel liggen (t.o.v. bijvoorbeeld de X5) zoals ik hierboven al aangaf.

Wat design betreft wacht ik mijn conclusie nog even af, ik wil de XC90 eerst eens een tijdje op de weg (en/of in de showroom) gezien hebben. Van de X5 was ik bij introductie nog niet heel enthousiast, maar nu ik hem geregeld zie en er een aantal keren in gezeten heb vind ik het van binnen en van buiten een fantastische auto en doet ie de E70 snel vergeten.

De XC90 ziet er op de meeste foto's tot nu toe beslist goed uit. Niet spannend, maar gewoon degelijk goed en zonder tierlantijnen. Maar hoe dat straks op de weg zal zijn is nog afwachten. Is ie dan niet toch iets te saai? Of te lomp? En is die achterkant met de smalle achterlichten dan wel zo mooi vanuit elke hoek gezien?

Afwachten dus.

Een licht interieur doet het natuurlijk altijd goed op foto's. Daardoor lijkt de auto exclusiever in afwerking dan hij volgens mij is. Dat was bij eerdere Volvo's ook vaak zo. Het uiterlijk is netjes, gelukkig weer wat steviger van vorm dan de meeste Volvo's van de laatste jaren. Maar al met al zou het mijn auto niet zijn. Net als de vorige. Dan liever een klassieke stationcar.

520d zei:
Dan liever een klassieke stationcar.

Dat sowieso, of een grote sedan. Liever een 5 of een 7 dan een X5, SUV's zijn ook niet geheel mijn ding.

Wat een schitterende auto is dit. Zowel interieur als exterieur. De eerste rijtesten zijn erg positief. De T8 schijnt erg stil te zijn en daarnaast ook nog erg snel. Een Volvo zal nooit een erg sportieve wegligging hebben, zeker niet hun 7-zits SUV. Het infotainment systeem schijnt ook prachtig te zijn en uitstekend (intuïtief) te werken. Zo ken ik Volvo. (y)

Ik ben benieuwd naar de auto in het echt. De X5 vind ik nog steeds minder mooi en indrukwekkend dan zijn voorganger. Doe mij de XC90 maar, als de Range Rover echt niet kan. :)

Zoals wellicht bekend wordt de eerste XC90 nog in China verkocht als 'Classic'. Een bijzonder goed idee:
312 Volvo XC Classic 70 new
70 verkochte exemplaren dus. Ik kan me niet voorstellen dat het lucratief is, nog afgezien van potentiële imagoschade.

Volvo houdt al jaren uitlopende modellen in productie als 'Classic'. Volgens mij gewoon nog het lopende modeljaar afmaken. Kost weinig extra en tegen een aantrekkelijke prijs bied je een alternatief voor het nieuwste van het nieuwste.

Terug
Bovenaan