Nissan Pulsar

De Pulsar is van een afstandje een nette aanbieding. Het probleem dat ik als privékoper met de Pulsar en met de meeste andere c-segmenters heb is, dat ze desondanks te duur zijn voor wat ze bieden. Het blijft een grote uitgave voor een auto met compromissen. In geval van de Pulsar is dat het ( in mijn ogen) spuuglelijke dashboard en de rare automaat-combi (geknepen 1.2 vanwege onderbemeten cvt-bak). Dan geef ik liever meer uit voor een auto die wel helemaal naar wens is.

Het probleem dat ik als privékoper met de Pulsar en met de meeste andere c-segmenters heb is, dat ze desondanks te duur zijn voor wat ze bieden. Het blijft een grote uitgave voor een auto met compromissen. In geval van de Pulsar is dat het ( in mijn ogen) spuuglelijke dashboard en de rare automaat-combi (geknepen 1.2 vanwege onderbemeten cvt-bak). Dan geef ik liever meer uit voor een auto die wel helemaal naar wens is.

D-segmenters kunnen net zo goed te duur zijn voor wat ze bieden. Die bieden misschien wat meer, maar kosten ook meer. Is allemaal relatief.

Als ik kijk op de grote parkeerplaats van het winkelcentrum naast mijn huis, zie ik vrijwel alleen A- en B-segmenters. Als het al een C-segmenter is, is dat één van minstens 10 jaar oud, of een geleasede auto van de zaak.Een C-segmenter wordt particulier dus amper meer verkocht. En als je zou mogen leasen, dan tellen ineens andere dingen dan lage aanschafprijs of betrouwbaarheid. Dan is het de keuze tussen de laagste bijtelling of de meeste uitstraling. Ik zie de Pulsar niet in één van die vakjes vallen.

Ahum; 100.000 inwoners (dus geen dorp: stadsrechten zijn al lang geleden afgeschaft; anders zou je Den Haag ook geen stad mogen noemen) en veel bezoekers vanuit de regio tot Duitsland aan toe.
Dus met welke auto gaat vrijwel iedere Drent of Duitser naar het winkelcentrum? En dan zijn er ook nog de auto's van de bewoners.
Laat ik tellen: B-segment op nummer 1, Hoogzitters op nummer 2, A-segmenters op nummer 3. C-segment? moet ik een verroeste Megane I of Golf III meetellen? D-segment? Heel af en toe een exemplaar uit 1996.

GT heeft wel een punt. De particuliere verkoop ligt sowieso (al jaren) op z'n gat. En als er dan wat gekocht wordt is het veel A of B segment. Hier en daar wordt er nog een grotere nieuwe auto verkocht aan de met name oudere particuliere verkoper ( daar zit nog geld;) ). Een goed voorbeeld van een auto die het particulier nog aardig doet is Peugeot 3008 (volgens mijn Peugeot dealer). Die ouderen kopen sowieso vaak hogere cross-overs.

De Pulsar heeft daarom wel een probleem. Hij is niet heel scherp geprijsd en zakelijk gezien kan het sowieso geen knaller worden, want geen 14%. Particulier had de auto wat kunnen worden als de vanafprijzen op Rapid of Cactus niveau hadden gezeten. Staat niet voor niets op een B segment platform?.. :T
Nu is een Golf of 308 ongeveer even duur. De Pulsar is verder te weinig onderscheidend.
Daarom denk ik dat deze Pulsar mondjesmaat verkocht gaat worden in Nederland.

Ami zei:
De Pulsar is verder te weinig onderscheidend.
Daarom denk ik dat deze Pulsar mondjesmaat verkocht gaat worden in Nederland.

En al is een auto wel onderscheidend (rekbaar begrip overigens), dan nog is verkoopsucces in NL geen garantie.

Van de ca 200 modellen waar je in NL uit kan kiezen verkocht alleen de top 30 3000x (t/m Okt.)

Hele aardige B en C segmenters bengelen in de ranglijst tussen de plaatsten 31 en 70. En lager.
Met andere woorden, de Pulsar zal zich ongetwijfeld in die lage regionen nestelen, want slechts een handjevol 'houshold' C-segmenters reikt hoger in de ranking.

Duitse test.
Pulsar #2.
2 punten achterstand op de Duitse Leon:

https://www.autobild.de/bilder/vier-golf-gegner-im-vergleich-5451186.html#bild43

rickm zei:
Duitse test.
Pulsar #2.

https://www.autobild.de/bilder/vier-golf-gegner-im-vergleich-5451186.html#bild43

De Pulsar is toch veel beter dan ik had verwacht. Ik dacht dat Nissan zomaar een Tiida/AU-spec Pulsar had gefacelift en hoppa, daar is Nissan's Golf-concurrent. Daar bleek ik toch naast te zitten, Nissan heeft er echt werk van gemaakt. Ik verwacht dat de volgende generatie (met CMF-platform) een wereldauto zal worden, met andere woorden de Tiida/AU-spec Pulsar en EU-spec Pulsar zullen gelijk worden getrokken. Ik meen ergens te hebben gelezen dat Nissan niet lang wacht met een opvolger.

Een stationwagon is natuurlijk uiterst welkom, dan kan de auto het pas echt gaan opnemen tegen allereerst de Toyota Auris, Hyundai i30 en Kia cee'd.

D-C zei:
rickm zei:
Duitse test.
Pulsar #2.

De Pulsar is toch veel beter dan ik had verwacht. Ik dacht dat Nissan zomaar een Tiida/AU-spec Pulsar had gefacelift en hoppa, daar is Nissan's Golf-concurrent. Daar bleek ik toch naast te zitten, Nissan heeft er echt werk van gemaakt. Ik verwacht dat de volgende generatie (met CMF-platform) een wereldauto zal worden, met andere woorden de Tiida/AU-spec Pulsar en EU-spec Pulsar zullen gelijk worden getrokken.

.

The new Pulsar is based on the modular CMF2 architecture that underpins the X-Trail and various future Renaults, including the next Espace people-mover.
Read more at https://www.caradvice.com.au/287067/euro-only-nissan-pulsar-unveiled-and-set-to-take-on-volkswagen-golf/#e3oH8XpIFmY112m4.99

rickm zei:
D-C zei:
rickm zei:
Duitse test.
Pulsar #2.

De Pulsar is toch veel beter dan ik had verwacht. Ik dacht dat Nissan zomaar een Tiida/AU-spec Pulsar had gefacelift en hoppa, daar is Nissan's Golf-concurrent. Daar bleek ik toch naast te zitten, Nissan heeft er echt werk van gemaakt. Ik verwacht dat de volgende generatie (met CMF-platform) een wereldauto zal worden, met andere woorden de Tiida/AU-spec Pulsar en EU-spec Pulsar zullen gelijk worden getrokken.

.

The new Pulsar is based on the modular CMF2 architecture that underpins the X-Trail and various future Renaults, including the next Espace people-mover.
Read more at https://www.caradvice.com.au/287067/euro-only-nissan-pulsar-unveiled-and-set-to-take-on-volkswagen-golf/#e3oH8XpIFmY112m4.99

Dat was toch oud nieuws? Later werd toch bevestigd dat Pulsar op Renault- Nissan B platform staat (Clio, Note, Leaf, Sandero). Zie bv.Pulsar niet op CMF

Und der 'Verlierer' ist ......

https://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/nissan-pulsar-gegen-civic-astra-und-308-im-vergleich-kann-der-neue-pulsar-vorne-mitmischen-8842223.html

En zo zie je maar weer dat iedereen een andere mening heeft. Adje blijft bij Renault, X-trail bij Nissan en ik bij DE, dat is met de paplepel ingegoten.

En Rick, die werkt nog aan zijn mening, struint 1001 websites af, is inmiddels het Engels en Duits machtig. GT is de observant, en dat doet ie goed. Ami wacht op antwoord, dat moet toch iemand lukken?

Vind het ook een mooie auto. Heb me daarom maar eentje aangeschaft. Was op voorrad en dus geen lange levertijd. Een goede 2 wkn in bezit nu en zeer tevreden tot nu toe.

Als observant moet ik opmerken dat ik liever een Note zou kopen dan een Pulsar. En een Dacia staat ook hoger op mijn verlanglijst dan een Pulsar. Dus mijn verkoopverwachtingen van de Pulsar? Ik denk dat marginaal een goed woord is.

Ik heb niet met de Pulsar gereden, dus daar kan ik geen oordeel over vellen.
Echter heb ik er wel even in gezeten laatst, en wat een ruimte, vooral achterin!
Ik kon zowaar achter mezelf zitten, en dat kan met mijn lengte van 1m95 zo goed als nooit.
Als ik de keuze tussen een Note en een Pulsar moest maken wist ik het wel, alleen al doordat ik de Note er, vooral van achteren, erg oudbollig uit vind zien.

---GT--- zei:
Als observant moet ik opmerken dat ik liever een Note zou kopen dan een Pulsar. En een Dacia staat ook hoger op mijn verlanglijst dan een Pulsar. Dus mijn verkoopverwachtingen van de Pulsar? Ik denk dat marginaal een goed woord is.

Welke auto je mooier vindt blijft natuurlijk altijd een kwestie van smaak en persoonlijke voorkeuren. De Note vind ik echter ook een mooie auto en heb daar ook een proefrit in gemaakt. Deze viel af omdat hij voor mij toch wat te klein en aan de krappe kant was.

De Golf scoort altijd met als titel allemansvriend. Dat kan deze Pulsar ook. Ik vond er niks mis mee tijdens mijn proefrit.

JP2010 zei:
der Magistrat zei:
O ja? Qua beenruimte misschien, maar verder?

Je komt nogal verongelijkt over. Mag hij die mening niet hebben ofzo?

Hm. Da's wellicht de nuance die bij geschreven berichten ontbreekt. Ik ben niet verongelijkt hoor, de Pulsar is volgens mij een prima auto. Maar hij is niet heel goedkoop, niet heel innovatief, niet heel zuinig, ... Wel een royale ruimte achterin. Ik ben gewoon benieuwd wat 'blauwe engel' tot deze uitspraak bracht.

Bij enkele buitenlandse importeurs komt langzaamaan wat informatie vrij over de 1.6 DIG-T. Oa deze foto's van de 1.6 DIG-T Tekna in uiteindelijke trim:

0016_Family_Pulsar1024x640.jpg

0007_Family_Pulsar_1024x640.jpg

0006_Family_Pulsar_1024x640.jpg

0005_Family_Pulsar_1024x640.jpg

0025_Family_Pulsar_1024x640.jpg

0026_Family_Pulsar_1024x640.jpg

0027_Family_Pulsar_1024x640.jpg

0029_Family_Pulsar_1024x640.jpg

0030_Family_Pulsar_1024x640.jpg

125008_1_5_1024x640.jpg

Wat ik verder te weten ben gekomen:

190PK @ 5600tpm
240NM koppel @ 2000-4000tpm
0-100 in 7.7, top van 220
gemiddeld verbruik gecombineerd van 5.7 voor acenta en connect edition (17" velgen), 5.9 gecombineerd voor de Tekna met 18".
Te bestellen vanaf het uitrustingsniveau Acenta, meerprijs voor deze motor ongeveer 2500 euro.

Het is niet dat de Pulsar tot muurbloem is verworden.
Wie de Europese verkoopcijfers volgt ziet 'm her er der 1% marktaandeel halen.

Wat deze auto - net als de Cit C4 - beslist had moeten hebben is een strakke break / estate / station.
De voorzijde is krachtig zat - net als de C4 - maar de achterzijde - net als de C4 - niet het meest aansprekende deel.
Komt bij dat stations in het Pulsar segment 'sowieso' gewild zijn.

Mooi stuurtje en euh... Een mooi stuurtje:). Wat bij de Qashqai werkt blijkt bij deze niet goed uit te vallen. Stijlelementen zijn niet zomaar te verschalen. Bij deze vind ik de verhoudingen zoek (en wat een lelijke midenconsole!)

toch al 435 pulsars verkocht in 2015, valt mij niet tegen.

ter vergelijking
654 megane
368 cee'd
233 i30
179 civic
76 c4

Ben gisteren de Pulsar wezen bekijken (ik had er al meerdere zien rijden), ziet er prima uit, keurig afgewerkt, maar qua uiterlijk niet echt opvallend (hoeft voor mij ook niet). Vanwege de nieuwigheid zal hij in het begin wel wat interesse hebben, maar of dat blijft, is afwachten (geldt natuurlijk voor alle auto's).

Carfanatic zei:

ter vergelijking
654 megane
368 cee'd
233 i30
179 civic
76 c4

Dat zeg ik! ;)

Bovendien:
Die 435 (of het 2-voud) verkocht de Pulsar in Maart in elk van deze landen: Sp., Fr, It., UK, Dui.

Ik heb een proefrit gemaakt in een Pulsar. Niks mis mee, maar ook niks waar je enthousiast van wordt, waarvoor je hem zou willen kopen.
De 190pk versie was er toen nog niet.

[size=x-large]Nissan prijst nieuwe topversie Pulsar[/size]

Het is nog even wachten op de Nissan Pulsar Nismo, maar de introductie van de 1.6 DiG-T houdt de pk-liefhebbers in ieder geval even zoet. Wij weten nu wat deze versie kost. De auto heet voluit Nissan Pulsar DiG-T 190 GT. Onder de kap ligt een 1,6-liter turbomotor, goed voor 190 pk en 240 Nm. De sprint naar 100 km/h kost 7,7 seconden en het gemiddeld verbruik is 5,9 l/100 km. De voorlopige topversie van de Pulsar is beschikbaar vanaf 28.400 euro. Voor dat geldt onderscheidt de auto zich verder met 18-inch lichtmetaal, zwart omrande koplampen en een uitlaatsierstuk. Binnenin hebben het dashboard en de deurpanelen accenten met carbon-look. Voorin zijn er GT-stoelen met lederen bekleding. Behalve de stoelen laten ook de pookknop, het stuurwiel en de deurpanelen witte stiksels zien. De GT is gebaseerd op de Tekna en dus heeft de auto ook Nissan Connect, het veiligheidspakket Safety Shield en Full Led-koplampen.
https://www.autoweek.nl/nieuws/32733/nissan-prijst-nieuwe-topversie-pulsar

Carfanatic zei:

ter vergelijking
654 megane
368 cee'd
233 i30
179 civic
76 c4

Iets dat zonder die paar duizend euro korting en gratis CVT nooit gelukt was. Ik ben nog niet overtuigd dat dit inderdaad niet verkeerde resultaat duurzaam zal zijn.

D-C zei:
Carfanatic zei:

ter vergelijking
654 megane
368 cee'd
233 i30
179 civic
76 c4

Iets dat zonder die paar duizend euro korting en gratis CVT nooit gelukt was. Ik ben nog niet overtuigd dat dit inderdaad niet verkeerde resultaat duurzaam zal zijn.

Nissan NL scoorde in Maart >6% marktaandeel en 1900 verkochte autos. Zeer goed.
Maar in April is dat aantal met 1000 stuks gezakt.
Neem aan dat de Pulsar eveneens 'down the drain' is gegaan.

Bij testwerk nieuwe Scenic staat dat de Pulsar op het nieuwe cmf platvorm staat.
Maar zoals ik hier boven lees dan klopt dat niet.

De Nissan Pulsar is pas sinds eind 2014 leverbaar en dus nog niet echt toe aan een facelift, in bijvoorbeeld China, Taiwan, Japan (in die markten als Tiida) en Australië is dat een ander verhaal: het basisontwerp is daar al sinds juni 2011 bekend. De internationale Tiida/Pulsar profiteert nu van de wijzigingen van de EU-spec Pulsar en gaat zelfs nog een stapje verder, met een grille in de stijl van de Lannia en Maxima.

nissan-tiida-china-1-660x399.jpg

nissan-tiida-china-3-660x538.jpg

Bron: https://www.carnewschina.com/2015/11/27/spy-shots-facelift-for-the-nissan-tiida-in-china/

Nissan heeft de Tiida grondig vernieuwd voor de Chinese markt, nu is de auto weer ongeveer gelijk aan de Europese Pulsar, hoewel met name het front nog wel iets anders oogt.

Live @ Beijing:

05.jpg

06.jpg

08.jpg

11.jpg

004.jpg

Meer foto's: https://car.watch.impress.co.jp/docs/event_repo/beijing2016/20160425_754934.html

Carfanatic zei:
het is een beetje kleurloos, maar lelijk?

Toepasselijk woord, kleurloos.
Maar lelijk is anders. Vind ik. De aanpassing aan de voorzijde maakt 'm jedenfalls wat expressiever.

Lelijk vind ik m in de zin van:
- te veel barokke lijnen
- verkeerde combi scherpe en bolle architectuur.
- enkele concrete missers zoals deurgrepen voorportieren veel te laag gepositioneerd.

Ik heb het trouwens over exterieur, want interieur vind ik best oke.

Tja, ik pas er niet in dan met opgetrokken benen langs het stuur met stoel in de achterste stand. Quasqai gaat wel goed en is mooi (maar het is toch een C Max geworden).

Laat deze maar komen als facelift voor onze Pulsar.
Deze staat op het CMF platvorm neem ik aan
Als hij dan onder de 1150 kg komt scheelt dat mooi in de wegenbelasting.

Vraag mij af hoe het zit met de dagrijverlichting bij de Pulsar.
Soms kom ik er wat tegen waarbij de onderste lampen branden.
Soms zie ik de dimlichten met binnenste led lichten branden.

Terug
Bovenaan