Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio & Fiat 500X Sport DolceVita

Mooi ding, met de zwarte details staat de kleur goed, de velgen passen er ook goed bij. Veel plezier er mee.

@Total Loss
Groen heeft ook mijn absolute voorkeur. Wellicht in de toekomst nog een keertje. Aanbod is klein, dus de juiste moet er dan tussen staan. De 4C is inderdaad genoeg "in your face". Ik vind het een prima chique kleur. Zit iets van beige in.

@JM GP
Thanks! Ik denk ook dat de combinatie straks prachtig is.

@Lexarno
Dank!

@Bofkont
Veel anders bieden ze ook niet aan he? :p
Vind het zelf ook een hele fraaie auto. Er zijn paar dingen die ik nog anders had gewild, maar er stond weinig naar mijn zin te koop. Deze staat op 15 min van mijn huis, is van de directeur van de Alfa dealership zelf en de verkopende partij is gewoon super fijn. Krijg garantie, grote beurt en de prijs/auto combinatie is gewoon top. Daarom voor deze gegaan.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
@Joris
En toch... Ik zou de kleur ook niet saai willen noemen. Er zit echt genoeg metallic in om hem in de zon heerlijk te doen opkleuren. Dank je wel!

Het was meer een linkje leggen naar het topic over het doorbreken van grijs/zwart qua kleur.

Ik weet niet wat je gaat doen qua belettering en reclame op de auto, maar je zou ook heel simpel een sticker met QR-code op de auto kunnen plakken.

@Joris 6091088
Snap ik. Ik heb nu Palladium Silber op de Mercedes. Dat vond ik ook altijd al een hele chique kleur. Beetje champagne grijs. De nieuwe is dat dus ook, al is die iets lichter en net wat meer beige nog.

@Giulietta
Ik ga de auto zeker niet wrappen! Ik vind de kleur juist heel tof. Het enige wat niet zo naar mijn zin is, is dat die geen donkere hemel heeft (met verder een zwart interieur toch wat jammer) en geen sportstoelen. Verder is die helemaal goed. Lastig dus. Ik ga zien hoe de stoelen bevallen. Bevallen ze niet kan ik altijd eens zien wat het aanbod over een half jaar is.

@Jay DoubleYou
Ik wil magneetstickers kopen. Ik wil namelijk niet altijd met reclame rondrijden, maar alleen als we stellen ophalen of naar beurzen gaan.

@Jay DoubleYou
Ik wil magneetstickers kopen. Ik wil namelijk niet altijd met reclame rondrijden, maar alleen als we stellen ophalen of naar beurzen gaan.

Heb ik wel eens van gehoord dat dat ook kan. Heb zelf een aantal jaren in die sector gewerkt. Ben benieuwd hoe het eruit ziet als de magneetstickers erop zitten. (y)

Mooie aanwinst zeg! Ik ben benieuwd of ik deze wel ga spotten. Je 4C heb ik wel vaker gezien, maar de Mercedes is me nooit opgevallen. Waarschijnlijk omdat ik daar gewoon overheen kijk. Dat zal met een Stelvio iets minder snel gebeuren verwacht ik, daar kijk ik wel naar. :)

Mooie auto hoor! Past goed.

Het enige nadeel van magneetstickers in mijn ervaring is dat er al snel vuil achter kan komen. Dan hoeft maar net iemand de sticker wat te verschuiven en je hebt krassen.

Wat een ding is het, er staat wel echt een auto zeg maar!
Prachtige bak, zal ongetwijfeld ontzettend lekker rijden :)

@Jay DoubleYou
Ik ook! Ik denk dat we iets op de motorkap doen en 1 op beide achterportieren. Nadeel is wel: auto is bijna volledig aluminium. Ben wel benieuwd hoe dat gaat haha.

@MWH
De Mercedes vind ik zelf een erg mooie, maar niet opvallende auto inderdaad. De Stelvio is zo groot, die valt wel op inderdaad. Gelukkig zit er wel wat elegantie in het ontwerp.

@Engineer2
Goede tip inderdaad. Wel iets om rekening mee te houden. Zeker met stuifzand in Italië.

@Joel
Ik moet wel echt wennen inderdaad. Het is een bakbeest. Dat wordt met wassen ook even de tijd nemen haha. Met de 4C ben ik zo klaar altijd. Verder is het wel een fantastische rijdersauto gek genoeg. Combinatie comfort/sportiviteit is onverslaanbaar.

Gefeliciteerd met de Stelvio, mooie wagen om te zien en met die motor ook wel een feestje om te rijden denk ik (y) veel plezier ermee!

Nog even wat betreft de kleur. Gisteren nog even bij tekenen koopcontract een fotootje gemaakt:

IMG20210114152148.jpg

Het metallic heeft iets van een (gebroken) zonnestraaltje nodig om op te kleuren.

Mooi kleur! De zon doet er iets leuks mee ja, iets een bronskleur door het grijs heen!
Inderdaad, niets mis met grijs! ;)

Op die foto is het zeker niet het standaard grijs. Ik vind 't wel goed staan, zeker als je straks een zwarte scudetto en zwarte skidplate achterop hebt. Dat zilveren exemplaar in de achterbumper maakt de auto optisch smaller, da's nooit een goed idee.

Over de vergelijking met een GLC: dat model staat mij persoonlijk wel aan en is voor Mercedes' doen vrij ingetogen, maar ik meen me ook te herinneren dat de Stelvio achterin ruimer is dan de Benz.

Klopt heren! Dit grijs is best wel een speelse variant. Het is ook vernoemd naar de Stromboli vulkaan. De Italianen zullen ongetwijfeld een fantastisch verhaal hebben bedacht dat het as in de zon ook van kleur veranderd of iets dergelijks...

@Elco
Inderdaad, die grijze plaat vind ik de grootste designmisser op de Stelvio. Daarom wordt die ook gespoten. Ik heb de GLC en Stelvio trouwens direct met elkaar vergeleken. Ben bij een autozaak geweest die er 2 gewoon naast elkaar opgesteld had staan. Dat de GLC kleiner is kan ik mij niet meer herinneren. Het enige wat ik nog weet is dat je de Stelvio "meer aantrok" en dat de GLC iets mooier afgewerkte deuren had. Maar de Stelvio was voor mij vooral veel meer coherent. Alles lijkt beter bij elkaar te passen. Interieur, exterieur. Het is geen samenraapsel, waar ik dat bij de GLC soms wel ervaarde.

Mooie wagen! Heb regelmatig een Stelvio mee gekregen als huurauto ik Switzerland en vind het een mooie, fijne auto. Rijdt voor een SUV ook echt wel heel prima.

Ik vind de diffusor niet verkeerd zo. Sommige auto's hebben ze gedeeltelijk in carrosserie kleur, dat vind ik nog lelijker.

Ik ben niet zo van die grote SUV's, maar als ik er één zou willen/kunnen rijden, was het zeker een Stelvio geworden. Maar misschien moet je er ook eerst mee rijden, want daar weet Alfa als geen ander hoe het moet!

Die grijstint is verrassend levendig zo te zien.
Ik ben heel benieuwd hoe de Stelvio er na een jaar in jouw bezit uitziet en wat je hebt gedaan om haar helemaal van jullie te maken. Veel plezier alvast gewenst!

Springbok zei:
Mooie wagen! Heb regelmatig een Stelvio mee gekregen als huurauto ik Switzerland en vind het een mooie, fijne auto. Rijdt voor een SUV ook echt wel heel prima.
Dan huur je altijd in een prima segment haha! Voor een SUV is die inderdaad erg speels. Ik was eerst bang dat die rechtuit te nerveus zou zijn maar dat heb ik in geen enkele manier ondervonden. Vind de combinatie van rechtuit comfort en sportiviteit in de bochten bijzonder. Dat heb ik nog niet vaker zo verschillend ervaren.

Lexarno zei:
Ik vind de diffusor niet verkeerd zo. Sommige auto's hebben ze gedeeltelijk in carrosserie kleur, dat vind ik nog lelijker.

Nou ik vind dit de grootste designmisser. Bij de nieuwe Stelvio's zijn de bumpers rondom trouwens volledig in carrosseriekleur. Bij de ene kleur gaat dat beter dan bij de andere.

Nico GTR zei:
Erg mooie auto!

Dank!

Quadrifoglio Verde zei:
Ik ben niet zo van die grote SUV's, maar als ik er één zou willen/kunnen rijden, was het zeker een Stelvio geworden. Maar misschien moet je er ook eerst mee rijden, want daar weet Alfa als geen ander hoe het moet!
Ik ben ook niet zo van de SUV's, maar hebben simpelweg de ruimte nodig, plus het moest Italiaans zijn. De auto wordt veelal gebruikt voor de zaak van mijn vrouw en dat is Italiaans, dus vandaar. Dan blijft er niet veel keuze over, alhoewel een Levante ook de revue heeft gepasseerd. Maar dat werd simpelweg te gek in de kosten op heel veel vlakken.

PauseBreak zei:
Die grijstint is verrassend levendig zo te zien.
Ik ben heel benieuwd hoe de Stelvio er na een jaar in jouw bezit uitziet en wat je hebt gedaan om haar helemaal van jullie te maken. Veel plezier alvast gewenst!
Zeker levendig! Heeft wel zon nodig. Ik ben ook heel benieuwd hoe die eruit komt te zien! Kan niet wachten tot vrijdag. Nog 3 nachtjes.....
Damianw26 zei:
Gefeliciteerd met de stelvio, juiste motor en opties. Een zwarte scudetto is altijd een goed idee (y)

Thanks! Voor mij qua line-up ook de perfecte versie! De 280pk is echt meer dan snel genoeg. Gelukkig weegt die ook "maar" 1600 kg.

Prachtige auto, zo'n Stelvio. Grappig dat de Levante ook nog even voorbij gekomen is. Ik vond dat een ontzettend teleurstellende auto en ook qua looks vind ik de Stelvio veel mooier. Jouw aanpassingen maken het geheel mooi af.

@Caspian
De Levante vind ik qua front echt geweldig. De achterzijde is een 7 en het interieur is zeer chique maar wel erg niet-Italiaans. Anyway, de Stevlio vind ik in totaliteit net iets beter gelukt, maar mijn vrouw vindt de Levante geweldig. Enfin, kan altijd nog.

@Axxel
Ik kan de 4C straks achterin meenemen haha! Bevalt de 4C nog altijd goed?

Laat ik het topic nog even opvrolijken met een prachtige 4C plaat die ik afgelopen zomer nam in mijn favoriete deel van Italië, de Monferrato:

IMG20200827194337.jpg

Van harte met de Stelvio!

Je hebt geen sportstoelen? Ik weet, uit mijn familiale kring, dat de gewone stoelen niet fijn zijn als je veel rijdt.
Een familielid heeft een Stelvio en die heeft vanwege de grote afstanden die hij rijdt, bewust de sportstoelen genomen. En zelfs die voldoen soms onvoldoende. Maar, stoelen zijn natuurlijk heel erg persoonlijk.

R J G Ruiters zei:

Je hebt geen sportstoelen? Ik weet, uit mijn familiale kring, dat de gewone stoelen niet fijn zijn als je veel rijdt.
Een familielid heeft een Stelvio en die heeft vanwege de grote afstanden die hij rijdt, bewust de sportstoelen genomen. En zelfs die voldoen soms onvoldoende. Maar, stoelen zijn natuurlijk heel erg persoonlijk.
Nee, geen sportstoelen. Dat is het enige wat is mis, want verder was die helemaal naar wens. Het was in coronatijd een afweging van vele zaken, vooral logistiek gezien momenteel.
Daarom voor deze gegaan.

Dat de sportstoelen onvoldoende zijn kan ik mij niet inbeelden. Die zijn simpelweg perfect. Vinden alle journalisten ook.

R J G Ruiters zei:

Nee, geen sportstoelen. Dat is het enige wat is mis, want verder was die helemaal naar wens. Het was in coronatijd een afweging van vele zaken, vooral logistiek gezien momenteel.
Daarom voor deze gegaan.

Dat de sportstoelen onvoldoende zijn kan ik mij niet inbeelden. Die zijn simpelweg perfect. Vinden alle journalisten ook.

Tja, wat autojournalisten zeggen mag je geloven. Geloof dat die niet verder dan een paar 100 km komen tijdens de testen.
Mijn familielid met de Stelvio doet circa 100.000 km per jaar. Just my 2 cents.

Bij 100 dkm per jaar is er geen één autostoel waar je het in vol kunt houden denk ik, dat is ruim 1.600 uur per jaar oftewel 200 werkdagen van 8 uur.

Zo'n Levante is ook gaaf, moest het even Googelen want ik kende de auto helemaal niet. Is dit ook op basis van de Stelvio of echt een eigen model van Maserati?

Zadelsnuiver zei:
Bij 100 dkm per jaar is er geen één autostoel waar je het in vol kunt houden denk ik, dat is ruim 1.600 uur per jaar oftewel 200 werkdagen van 8 uur.

Zo'n Levante is ook gaaf, moest het even Googelen want ik kende de auto helemaal niet. Is dit ook op basis van de Stelvio of echt een eigen model van Maserati?

De Levante is ouder, die deelt techniek met de Ghibli.
Er komt, al enige tijd...FCA hè, een Maserati-SUV o.b.v. de Stelvio.
Levantino.jpg

https://www.autoedizione.nl/ontwikkeling-d-suv-maserati-levantino-op-schema/

R J G Ruiters zei:
R J G Ruiters zei:

Daarom voor deze gegaan.

Tja, wat autojournalisten zeggen mag je geloven. Geloof dat die niet verder dan een paar 100 km komen tijdens de testen.

Ik heb uitgebreid proefgezeten en gereden met beide stoelen. De veloce stoelen zijn simply brilliant. Dan laat ik mijn eigen ervaring prefereren.

Zadelsnuiver zei:

Eigen model zoals der Magistrat al aangeeft. Het interieur is het voor mij net niet in die auto. Verder vind ik hem heel erg gaaf. Ultieme wintersport auto.

R J G Ruiters zei:
R J G Ruiters zei:

Daarom voor deze gegaan.

Ik heb uitgebreid proefgezeten en gereden met beide stoelen. De veloce stoelen zijn simply brilliant. Dan laat ik mijn eigen ervaring prefereren.

Daar heb ik ook niks over gezegd, als de stoelen jou bevallen, prima! Daarom dat ik eerder al schreef, stoelen zijn persoonlijk. Mijn familielid is natuurlijk een extreme ervaringsdeskundige en heeft reeds vele auto's 'versleten'. Dus zijn ervaring neem ik serieus en die deelde ik.

Wilde je hiermee niet 'op stang jagen'.

De 4C bevalt prima inmiddels in 2 jaar alweer 33.000km erop zitten(was er geen corona waren het er denk ik wel 50.000).
In de jouwe heb ik in 2014 proefgereden bij de importeur.

Alex

Mooie auto, kleurtje is prima voor een stelvio

Ligt er bij de ena laatste foto de achterklep er goed in? Hij kiert zo raar. Of ligt dat aan een ongelukkige fotohoek?

Die diffusor ziet er zo inderdaad wat apart uit, maar het is dan ook een Italiaanse dus dat mag best. Ik vind het eigenlijk niet eens verkeerd staan.
Heel veel plezier ermee en veel succes voor het bedrijf van je vrouw (y)

@AsconaGT
Hij ligt er wel goed in, maar het is echt die hoek helaas. Viel mij ook al op, terwijl hij in real life er echt wel goed inzit. Vreemd!

@Lexarno
Dat is die origineel ook. Wou graag de originele look behouden.

@PauseBreak
Net als hierboven opgemerkt: dit is hoe het origineel geleverd wordt. Dank je wel voor de gelukswensen! Dat gaat zeker goedkomen!

Na paar dagen is de conclusie:
+ Wat een motor!
+ Wat een versnellingsbak (waanzinnig snel in D-stand, heerlijk soepel en rustig in A-stand
+ Wat een ruimte
+ Wat een looks
+ Wat een grandioos onderstel. Zo scherp, zo precies. Maar niet oncomfortabel op de lange stukken)
+ Drempels. Pakt ze qua demping echt prachtig.

~ Infotainment. Het is zeker niet slecht, maar er zit niet heel veel meer op dan op de Mercedes
~ Stoelen. Het feit dat ze niet bij de minpunten staan zegt wel wat. Zo slecht zijn ze niet, maar het is gewoon niet denderend. Komt nog wel een aanpassing waarschijnlijk
~ Veiligheidssystemen. Doen hun werk, maar ik ontdek de toegevoegde waarde niet.
~ Interieur. Het is heel goed, gecombineerd met af en toe, echt heel matig. Zitten wat plastics in B-stijlen, onderkant deur, die ik voor dit geld gewoon ondermaats vindt. Echter is het gebruikte hout en leer weer van topkwaliteit
~ Audio. Ondanks 10 speakers niet overtuigd qua dynamiek en power. Subwoofer erg afwezig. Mercedes was dan ook belachelijk goed, dus misschien even wennen.

- Tja.... ? Echt heel slecht is de auto nergens, op misschien de plastics van de B-stijlen af.
- Ok, verbruik blijft wennen....

Volgende week dinsdag worden de raamlijsten zwart gewrapt. De zwarte typeaanduiding achterop heb ik zelf even geplaatst na de chromen weg te hebben gehaald. Velgen zwart spuiten moet ik nog even zien. Het is lastig dat ik geen reserveset heb, dus wat te doen? Kan de auto thuis niet kwijt op blokken en bij mijn velgenmannetje ook niet.

Anyway, wat foto's:

IMG20210123094827.jpg

IMG20210123105904.jpg

IMG20210125094212.jpg

Staat er netjes bij!
Diffusor hoogglans vind ik heel goed staan. Aan de voorkant de rand om de grill hoogglans, aan de achterkant de diffusor en de uitlaten.
Strakke Alfa zo!

Joel 1987 zei:
Staat er netjes bij!
Diffusor hoogglans vind ik heel goed staan. Aan de voorkant de rand om de grill hoogglans, aan de achterkant de diffusor en de uitlaten.
Strakke Alfa zo!
Staat er heel netjes bij! Echt als nieuw gelukkig. Thanks!

Nico GTR zei:
Lukt importeren nog ja?

Wel echt mokerdikke bak!
Thanks man! Het importeren is appeltje eitje. Het enige is dat je in de Kreis waar je de auto koopt vooraf een afspraak moet maken. Dat kan lastig zijn als je eerst de auto moet testen gezien je bijna overal tot uiterlijk 12h terecht kan.
Daarom ook voor deze gegaan. Stond bijna naast de deur. Kon dus van te voren proefrijden en de Zulassungsstelle was aan de overkant van de weg.
Bij de RDW kun je nu alleen op afspraak terecht, maar dat is juist een zegen. Wat een rust. En nog beter: je hoeft geen ingewikkelde BPM berekeningen meer te maken. De RDW keurt de auto en vervolgens kun je inloggen op digiD om de BPM direct te betalen. Gaat echt super snel nu!

Stelvio bevalt tot nu toe erg goed. Heb er voor de winterse omstandigheden even winterbanden omgelegd en die hebben tijdens het winterweer zichzelf enorm goed bewezen. Waar ik mij toch een beetje aan ergerde, iedere keer bij instappen, waren de korte zittingen. Daarom daar maar gelijk actie op ondernomen:

IMG20210213091233.jpg

Zoals te zien is, heb ik de zitting van de stoel laten verlengen. Als je niet weet hoe het origineel eruit ziet zou je denken dat dit zo uit de fabriek is gefabriceerd. Maar wat een VERSCHIL! Ik raad dit echt iedere Stelvio/Giulia rijder aan. Zoveel fijner, zoveel meer support. Nu is het echt die lange afstandscruiser dat de rest van de auto al was. Ook de passagierskant laten doen trouwens. Daar zit je nu ook fantastisch.

Afgelopen weekend heb ik nog een mooie wijziging ingebouwd: Android Auto en Carplay. Was eventjes klussen, want er moest een extra box worden aangesloten op het multimediasysteem. Nadat ik eerder thuis al best veel van de verbouwing zelf heb gedaan durfde ik dit kunstje ook wel aan. Binnen 2 uur was het gelukt:

IMG-20210313-WA0014.jpg

IMG-20210313-WA0021.jpg

Alles werkt zoals het hoort. Het was wel even een gepiel. Ik heb Android 10 en wou perse Android Auto draadloos hebben. Dus uitgevonden dat Android Auto in ontwikkelaarsstand moest draaien. Vervolgens moest ik aangeven dat die ondanks de verbinding met het wifi netwerk van het kastje, wel de databundel moest gebruiken. C'est ca. Het werkt nu. Het enige wat vreemd is, is dat spraakopdrachten nog niet goed gaan. Hij hoort mijn stem wel, want als ik "OK Google" zeg dan stopt de muziek en hoor je de pieptoon waarna je wat kunt inspreken. Echter, hij neemt daarvan niets over. Als iemand tips heeft: let me know!

Daarna kwam de postbode langs met een kadootje voor de zomersloffen:

IMG20210313144831.jpg

Dit zijn aardige "jetsers" (20 inch) en gaan vermoed ik fantastisch staan. Ik ga eerst dit weekend nog richting winters gebied en dan vermoed ik dat ik redelijk snel daarna de velgen eronder ga laten zetten icm met de zomerbanden.
De velgen zijn OE Alfa, alleen worden ze niet in deze kleurencombinatie origineel geleverd. Origineel zijn de buitenranden op de velg verchroomd. Dan vind ik deze volledig donker antraciete versie veel mooier.

De zitting laten verlengen, waarom ook niet. Serieuze maatregel, maar ik kan me voorstellen dat het veel doet voor het comfort. (y) Ik zal de mogelijkheid alleen nooit hebben zolang ik een vriendin heb met flink kortere benen. ;) Heb je hier trouwens een specialist voor benaderd of kan 'elke bekleder' zoiets wel?

Ik dacht dat de multimedia van een moderne auto aardig op slot zou zitten voor aanpassingen, maar blijkbaar kan er meer dan ik dacht. Dan nog, ik zou het niet durven, zo ver de elektra in duiken. Stoer dat je dat wel doet.

Terug
Bovenaan