Peugeot 308 (SW p. 26)

Schoppin zei:
Bij mij is ook de airco defect geweest. De condensator was stuk. Gezien de reacties hier lijkt dat het wel vaker voorkomt. Vandaag kan ik ook de speakers/audio afschrijven, er komt geen enkel geluid meer uit de boxen

Mijn vriendin appte vanmorgen dat de radio hier ook stil bleef. Ze is nog niet terug dus kan het niet checken.
Kan ook gewoon zijn dat ze de volumeknop niet gevonden krijgt :)

sNielz zei:
Schoppin zei:
Bij mij is ook de airco defect geweest. De condensator was stuk. Gezien de reacties hier lijkt dat het wel vaker voorkomt. Vandaag kan ik ook de speakers/audio afschrijven, er komt geen enkel geluid meer uit de boxen

Mijn vriendin appte vanmorgen dat de radio hier ook stil bleef. Ze is nog niet terug dus kan het niet checken.

Dat laatste denk ik niet. Vrouwen zijn doorgaans goed met knopjes.

Blijkbaar ben ik beter met knopjes. Bij haar werkte de radio twee keer niet (heen en terug naar en van werk). Ik start hem om te kijken en de radio sprong weer aan.

Afgelopen maandag bij de dealer geweest dus. Sinds dien storingsvrij een 1000km gereden. Fingers crossed...

sNielz zei:
Schoppin zei:

Ik schat je vriendin, en de vrouwen in het algemeen (zo ik ben weer veilig), slimmer in.

Afgelopen zaterdag startte ik de auto en kon het volume niet aanpassen. Van geen enkele bron en het volume was zo hard dat praten moeilijk werd. Toen maar BT gekozen, want op mijn telefoon staat geen muziek. Motor gestopt en weer gestart. Maakte niets uit. Later even uit de auto geweest en de deur op slot gedaan. Toen ik terug kwam en startte, kon ik gewoon het volume weer instellen.
Er zitten wel meer van die eigenaardighedenin het systeem. De ene keer start het system heel snel op, de volgende keer zit je te wachten tot het echt zo ver is dat je radio, of lastiger, de achteruitrij camera op het scherm hebt.

Herkenbaar. Heb dat ook zeer regelmatig.

Het rare is dat je er gewoon aan gaat wennen dat het eigenlijk een r*k systeem is.

Vandaag samen met de dealer tot de conclusie gekomen dat de spanrol en de multiriem weer aan vervanging toe zijn. Deze zit er nu 55.000km op...is al een keer vervangen bij 75.000km. Met andere woorden: zwakke plek van de 308. Waarschijnlijk veroorzaakt door start/stop systeem.

Verder bliepte er een terugroepaktie op: bedrading van het Adblue systeem schijnt niet in orde te zijn. Moet wel een recente update zijn want een paar weken geleden was de 120.000km beurt en toen was er nog niets aan de hand.

Volgende week worden beide zaken aangepakt(y)

Oh ja...de nieuwe 3008 stond ook te schitteren in de showroom. Fraaie auto aan de binnenkant!:cool:

Krijg volgende week m'n shortlease auto ter beschikking. Vanwege het geringe aanbod in de shortlease pool van de LM gekozen voor de Peugeot 308 SW met Blue Lease Pack (andere 14% bijtelling optie was de Golf 7 Bluemotion in Comfortline met Executive Pakket). Nog even profiteren van de 14% regeling totdat ik volgend jaar mijn eigen leaseauto mag uitkiezen.

Sinds 1 september heb ik een nieuwe job waarbij een leaseauto inbegrepen zit (en je de eerste maanden een shortlease auto ter beschikking krijgt). Helaas zal ik hierdoor afscheid moeten nemen van mijn nieuwe Opel Astra die ik afgelopen juni heb gekocht. Wordt wel even omschakelen denk ik, van een full-option hagelnieuwe Opel Astra naar een Peugeot 308 SW. :rolleyes:

Daarentegen ben ik altijd gewend geweest om leaseauto te rijden (afgezien van afgelopen paar maanden) en het is gewoon prettig weer de 'vrijheid' van een leaseauto te hebben. :)

308 II Ph II, voor binnenkort. Golfbreker.

https://www.auto-moto.com/nouveautes/scoop/scoop-peugeot-308-restylee-2017-39073.html#item=1

M'n tijdelijke leaseauto is zojuist afgeleverd op kantoor (shortlease).
Via Van Mossel Leasing en de auto komt uit Heerenveen haha.

Het is de Blue Lease Pack in Dark Blue. Auto is van augustus 2015.
Had speciaal gevraagd of ze in ieder geval een model willen leveren die chromen raamlijsten heeft, zonder vind ik het zo'n kaal hok. ;)

img_0328_editp5s1e.jpg

Omdat de zoekfunctie me niets oplevert, hierbij een vraag over het afspelen van muziekbestanden vanaf een USB-stick.

Dezelfde bestanden die mijn vorige auto wel afspeelde worden door de 308 niet herkend. Althans, het systeem laadt de MP3-bestanden (ik zie de titels verschijnen in het scherm), maar afspelen lukt niet. Na enkele seconden krijg ik de melding dat het systeem niet herkend wordt.

De bestanden op mijn telefoon zetten en via Bluetooth afspelen kan wel, maar als ik zakelijk onderweg ben is mijn zakelijke telefoon op Bluetooth aangesloten i.p.v. mijn privé telefoon en daar zet ik geen privébestanden op.

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Over het algemeen geen problemen mee, maar toevallig laatst wel iets vergelijkbaars.
Een boek dat ik wilde luisteren deed het overal, behalve in de auto. Uiteindelijk de bestanden omgezet naar AAC-bestanden. Toen ging het wel goed. Ik heb niet weten te achterhalen wat er precies met de bestanden aan de hand was waar de Peugeot geen raad mee wist.

voiture zei:
Omdat de zoekfunctie me niets oplevert, hierbij een vraag over het afspelen van muziekbestanden vanaf een USB-stick.

Dezelfde bestanden die mijn vorige auto wel afspeelde worden door de 308 niet herkend. Althans, het systeem laadt de MP3-bestanden (ik zie de titels verschijnen in het scherm), maar afspelen lukt niet. Na enkele seconden krijg ik de melding dat het systeem niet herkend wordt.

De bestanden op mijn telefoon zetten en via Bluetooth afspelen kan wel, maar als ik zakelijk onderweg ben is mijn zakelijke telefoon op Bluetooth aangesloten i.p.v. mijn privé telefoon en daar zet ik geen privébestanden op.

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Zijn je muziekbestanden los of onderverdeeld in folders?
Het systeem in de 308 kan maar een beperkt aantal bestanden of hoofdmappen (ik dacht uit mijn hoofd iets van 30) lezen.
Als je dus een beperkt aantal mappen aanmaakt en daar je muziek onder verdeelt lukt het hopelijk wel.

Ook werkt het muzieksysteem niet lekker als beide USB-poorten tegelijk bezet zijn. Ik heb ook standaard een USB-stick met muziek in het dashboardkastje maar als mijn iPhone via de andere poort is aangesloten is muziek afspelen van de stick een ramp.

Dat staat meen ik ook in het boekje bij de auto.
Je kan of de USB in het dashboard kastje een apparaat aansluiten of die in het dashboard gebruiken. Niet te gelijkertijd.

Verder inderdaad de MP3 of FLAC bestanden in mappen onderbrengen. Zorg er ook voor dat het plaatje van de hoes niet te groot is, anders laat het system die niet zien. Ik gebruikt meestal 300x300px en dat gaat goed.

Dank voor de reacties. Ik had 8 bestanden op de USB-stick staan. Heb ze zojuist in een aparte map geplaatst, zal morgen kijken of dit verschil maakt.

voiture zei:
Dank voor de reacties. Ik had 8 bestanden op de USB-stick staan. Heb ze zojuist in een aparte map geplaatst, zal morgen kijken of dit verschil maakt.

Helaas, geen verschil. Nog andere tips?

ron kraaijkamp zei:
Dat staat meen ik ook in het boekje bij de auto.
Je kan of de USB in het dashboard kastje een apparaat aansluiten of die in het dashboard gebruiken. Niet te gelijkertijd.

Verder inderdaad de MP3 of FLAC bestanden in mappen onderbrengen. Zorg er ook voor dat het plaatje van de hoes niet te groot is, anders laat het system die niet zien. Ik gebruikt meestal 300x300px en dat gaat goed.
LOL. Is dat serieus? Dat verklaart waarom mijn USB stick gisteren niet herkend werd. Heb deze in het dashboard kastje aangesloten en had mijn iPhone via USB aangesloten op de USB poort in de middenconsole aangezien ik Flitsmeister aan had staan (en dit nogal wat accu vreet). Maar m'n USB stick werkte opeens niet. Vond dat al raar.. vanochtend deed hij het wel gewoon (toen ik m'n iPhone niet had aangesloten). Als dit de verklaring is, is dat wel erg karig !! Gelukkig is het maar een shortlease. :)

voiture zei:
voiture zei:

Ben er achte gekomen dat de bestanden 32kbps moeten zijn en geen 24kbps. Maar de meeste bestanden zijn 24. Weet iemand hoe ik dat kan omzetten?
En waarom zou je in de auto geen 24kbps kunnen afspelen? Erg raar.

voiture zei:
voiture zei:
voiture zei:

Ben er achte gekomen dat de bestanden 32kbps moeten zijn en geen 24kbps. Maar de meeste bestanden zijn 24. Weet iemand hoe ik dat kan omzetten?

Ik gebruik dbPower Amp Music Converter (https://www.dbpoweramp.com/dmc.htm) om tuseen verschillende formaten te veranderen.

Ik heb sinds kort problemen met mijn USB aansluitingen aan de voorzijde. Vroeger kon ik mijn telefoon opladen via de USB poorten alleen sinds een tijdje lukt dit niet meer. Het vreemde is echter dat mijn USB stick gewoon werkt dus het lijkt op te weinig spanning. Iemand nog een idee waar dit in kan zitten voordat ik naar de garage stap?

voiture zei:
Omdat 24kbps zo bagger kwaliteit is (tenzij je een audio boek luistert). Even een overzicht van de verschillende bitrates en subjectief beoordeling:
256Kbps (CD)
192Kbps (FM)
160Kbps (Good)
128Kbps (Fair)
96Kbps (Poor)
64Kbps (Lousy)
32Kbps (Terrible)

Onedayflyer zei:
Ik heb sinds kort problemen met mijn USB aansluitingen aan de voorzijde. Vroeger kon ik mijn telefoon opladen via de USB poorten alleen sinds een tijdje lukt dit niet meer. Het vreemde is echter dat mijn USB stick gewoon werkt dus het lijkt op te weinig spanning. Iemand nog een idee waar dit in kan zitten voordat ik naar de garage stap?

Probeer eens of het aan de kabel ligt, dat is bij mij vaker het probleem geweest. Door al het draaien en frommelen aan de kabel gaat hij snel stuk.

Heb al een aantal kabels geprobeerd maar daar lijkt het ook niet aan te liggen. Ook al een andere telefoon geprobeerd maar hetzelfde probleem.

voiture zei:
voiture zei:
voiture zei:

Weet je het zeker? Ik wist niet eens dat er mp3's bestonden met zo'n lage bitrate...dat moet echt niet om aan te horen zijn? Denk ook niet dat converteren daar iets aan kan verbeteren. Een fatsoenlijke kwaliteit mp3 begint bij 192 kbps, de meeste bestanden die ik afspeel zijn 320 kbps.

[D2] zei:
voiture zei:
voiture zei:
voiture zei:

Weet je het zeker? Ik wist niet eens dat er mp3's bestonden met zo'n lage bitrate...dat moet echt niet om aan te horen zijn? Denk ook niet dat converteren daar iets aan kan verbeteren. Een fatsoenlijke kwaliteit mp3 begint bij 192 kbps, de meeste bestanden die ik afspeel zijn 320 kbps.

Voor de goede orde: het betreft geen muziek maar lezingen etc.

ENTE zei:
Vandaag samen met de dealer tot de conclusie gekomen dat de spanrol en de multiriem weer aan vervanging toe zijn. Deze zit er nu 55.000km op...is al een keer vervangen bij 75.000km. Met andere woorden: zwakke plek van de 308. Waarschijnlijk veroorzaakt door start/stop systeem.

Verder bliepte er een terugroepaktie op: bedrading van het Adblue systeem schijnt niet in orde te zijn. Moet wel een recente update zijn want een paar weken geleden was de 120.000km beurt en toen was er nog niets aan de hand.

Volgende week worden beide zaken aangepakt(y)

Mezelf maar even quoten; de multiriem is ondertussen weer vervangen en dit bleek niet voldoende.
Vandaag is een compleet nieuwe unit gemonteerd inclusief spanrolhouder en ook nieuwe distributie. Het geluid onder de kap had veel weg van een goedgevulde volière, gelukkig zijn de vogels nu gevlogen!

Kilometerstand is nu bijna 140.000km, de auto is iets meer dan 2 jaar oud. Ik heb dit nooit eerder meegemaakt bij een auto van deze leeftijd.

Dat is niet best! Hier staat er na iets meer dan 2 jaar nog net geen 75k op de teller. Gelukkig geen problemen met de multiriem. Start/stop gebruik ik overigens zelden, een enkele keer als de motor goed warm is en ik weet dat ik langer stil zal staan.

Onlangs is wel m'n 3e remlicht vervangen, omdat 1 led het begeven had. Verder niets bijzonders, behalve de terugroepactie m.b.t de kabelboom van het advlue systeem.

Zo, na 1,5 maand gaat m'n shortlease Peugeot 308 SW Blue Lease Pack weer retour naar de leasemaatschappij. Neem de Peugeot 308 5-deurs Blue Lease Premium over van een collega.
Lekker full-option in de chique kleur Blanc Nacré (parelmoer wit metallic).

Zit nog 1,5 jaar in de lease en kan dus nog wat langer genieten van 14% bijtelling i.p.v. 22% wanneer ik begin volgend jaar een nieuwe zou moeten uitzoeken. :)

peugeot9nkp8.jpg

Klopt. 2014 model. Kleur is inderdaad prachtig. Zit een mooie fonkeling in die je goed ziet bij kunstlicht ('s avonds).
Geeft de auto een luxe uitstraling, zeker i.c.m. de Full LED koplampen.

Sinds de laatste keer hier ingecheckt een beurtje gehad en deed de auto het weer twee weken goed en daarna weer de motorstoring. Na 2 weken bij de dealer en reparaties van 1500 euro verder deed ie het weer.

Na twee dagen klapte de spiegels niet meer in en doet de ruitensproeier het weer niet. Ook de radio stopte er weer mee (weer alleen bij mijn vriendin :) ).
Na een stop bij de dealer doen de spiegels het weer in ieder geval en is er een motortje besteld voor de ruitensproeier.
Ik wacht op het volgende mankement zodat ik die meteen kan combineren.

Gek hoe snel je gewend raakt aan problemen en dat je niet meer verwonderd bent als iets niet werkt. Mijn eerste reactie is meestal "gewoon even herstarten en dan werkt het weer...". Het zou maar geen leaseauto zijn en je zelf 34k hebt afgetikt voor een product als dit, ik had hem door de voorruit terug de showroom ingereden.
Nu al heb ik medelijden met degene die mijn auto gaat overnemen van de leasemaatschappij of handelaar die na mij komt. Dit gun je echt niemand.

Ondertussen op 104dkm en nog 56dkm te gaan voordat deze mag worden ingeruild. Ik kan niet wachten. Bij Peugeot zien ze mij in ieder geval nooit meer teug.

sNielz zei:
Gek hoe snel je gewend raakt aan problemen en dat je niet meer verwonderd bent als iets niet werkt. Mijn eerste reactie is meestal "gewoon even herstarten en dan werkt het weer...".

Ja, bizar toch!? Zeer herkenbaar!

Vorige week werkte zelfs bij mij het herstarten en resetten niet meer bij het navigatiesysteem. Dat is toch zorgwekkend:)

Opvallend; mijn vrouw vroeg zich juist af waarom de radio telkens aangaat als je de auto start:p

Heb me daar ook wel eens over verwonderd.
De volumeknop werkt blijkbaar niet met een herinnering van de laatse instelling.

Bij mij onthoudt 'ie wel de laatste instelling.

Verder mankeert er ook weinig aan mijn 308, zit alweer over de 20.000 km heen.
Ik weet wel weer waarom ik na de 406 zei: 'nooit meer een zwarte auto' :T.

voiture zei:
Bij mij onthoudt 'ie wel de laatste instelling.

Verder mankeert er ook weinig aan mijn 308, zit alweer over de 20.000 km heen.
Ik weet wel weer waarom ik na de 406 zei: 'nooit meer een zwarte auto' :T.

Bij de mijne onthoudt hij ook de laatste instelling.
Bijna 40.000km mee gereden en tot nu toe bevalt hij me echt super goed.
Al de problemen met het scherm heb ik tot op heden nog helemaal geen last van best vreemd

V.w.b. scherm, radio perikelen en ander ongemak; waarschijnlijk de prijs die je als early adopter moet betalen. De eerste serie SW's zijn met donder en geweld in elkaar gezet. Daar zat zo'n enorme druk op. 'Iedereen' zou en moest zo'n ding hebben, dus daar zijn gewoon fouten gemaakt en/of kwalitatief minder goede onderdelen gebruikt.
Heb al de nodige vervangende 308jes (vaak Hatchback) meegehad de laatste 140.000km en die hadden dat inderdaad ook niet en/of minder.

Praktijkvoorbeeldje:
radio heeft er ook last van als je bijvoorbeeld het volume op 0 hebt staan, telefoongesprek krijgt en ophangt. De radio springt daarna weer vrolijk aano_O

Ik weet, in het kader van wereldvrede lijkt het niets....maar ergerlijk is het wel.

Al een poosje niets gepost...
Ik lees hier al die berichten met stijgende verbazing. Met mijn auto is nooit wat aan de hand (Allure 1.6 BlueHDI Hatchback 2014).
Inmiddels 83.000 km mee gereden. Van 50.000 tot 75.000 zonder tussentijds garagebezoek, ook niet voor AdBlue.
Ik heb nooit last gehad van traag opstartende schermen, weigerende audio, of een volumeknop die zichzelf aanpast na herstart of afsluiten telefoongesprek.
Waarschijnlijk heb ik dan geluk gehad... Maar ook hier zal het forum-effect wel aanwezig zijn, alleen de problemen worden gepost, de mensen zonder problemen melden zich doorgaans niet.

Opzich geen verbazend verhaal; hatchback blijkt gewoon beter in elkaar geschroefd.
Met af en toe een warme dag vanwege een weigerende airco;)

Toen ik op een gegeven moment in 2014 'de medeling' hoorde dat de productie van de 308 opgeschroefd was (dank zij ons Nederlanders denk ik), had ik al zo'n donkerbruin vermoeden, 'dit gaat ten koste van kwaliteit'. En die wisselt dus blijkbaar. Ik heb 3 kennissen met een 308 14% bolide en die zijn er tot nu toe, overigens zéér tevreden over.
Overigens was dit ook met de 307 SW/Break in 2001 of 2, die ook heel geliefd was in de zakenwereld, óók toen werd de productie verhoogd - toen ik dat las had ik geen lekker gevoel op het punt van kwaliteit.

Ik heb 1 van de allereerste GT Line's, misschien dat het daaraan ligt.

Ondertussen weer een 2000km zonder problemen. Woehoe!
Nog 46000 km te gaan. Aftellen :)

Ik heb nu een tijdje een Peugeot 308 HB als poolauto... Helaas moet ik hem nog de rest van het jaar rijden...

Van buiten een erg mooie auto om te zien. Maar van binnen ziet het er op zich wel ok uit, maar het blijft me verbazen hoe ondoordacht deze auto van binnen is... Ik mis opbergruimte en vind het centrale dispay af en toe gewoon gevaarlijk om mee om te gaan.

En een raar klein stuurtje en die meters die raar hoog staan. Wanneer ik het stuur voor mij lekker heb staan, dan dekt de bovenste rand van het stuur de onderkant van de meters af... en ook dus de km-stand en dergelijke... Irriterend...

Dus mijn voorzichtige verwachting is dat wanneer ik volgend jaar zelf iets mag gaan bestellen het waarschijnlijk geen peugeot wordt...

Heb het stuur op een voor mij comfortabele hoogte staan (zo hoog mogelijk) en dekt hiermee ook de kilometerstand af en de digitale snelheidsmeter.
Heb m'n stoel namelijk ook op de laagste stand aangezien ik graag 'in' de auto zit i.p.v. erop. ;)

Deert mij niet, hoef de kilometerstand niet continue te zien en de snelheid zie ik ook wel via de wijzers. ;)

In principe zou je de tellers prima moeten kunnen zien als je jezelf een goede zithouding aanmeet. Ik heb mijn stoel ook op de laagste stand staan, maar kan alle info prima aflezen. Eventuele uitzonderingen daar gelaten is het meestal zo dat men veel te veel achterover hangt in de auto i.p.v. een actieve zithouding in te nemen.

Wybertje zei:
Dus mijn voorzichtige verwachting is dat wanneer ik volgend jaar zelf iets mag gaan bestellen het waarschijnlijk geen peugeot wordt...

Toch knap hoor, om een merk in z'n geheel af te schrijven omdat je in 1 model geen goede zitpositie kunt vinden.

voiture zei:
In principe zou je de tellers prima moeten kunnen zien als je jezelf een goede zithouding aanmeet. Ik heb mijn stoel ook op de laagste stand staan, maar kan alle info prima aflezen. Eventuele uitzonderingen daar gelaten is het meestal zo dat men veel te veel achterover hangt in de auto i.p.v. een actieve zithouding in te nemen.
Of mensen zijn gewoon langer dan gemiddeld waarvoor de indeling van de 308 en elke andere moderne Peugeot niet lekker werkt. Voor mij valt de 308 af, want het stuur zit tussen mijn benen omdat het volgens de franse mannen/vrouwen allemaal anders moet dan normaal. Niet handig.

Ik heb ook zo'n klein stuur in ongeveer dezelfde situatie in mijn 208, maar mij bevalt het uitstekend, ik heb een prima overzicht over de klokken, bij mij was het een kwestie van instellen van stoel/stuur.

Ik heb de 208 ook 2 dagen gereden als leenauto en op diverse beurzen al allerlei keren geprobeerd om de 308 te passen maar het werkt gewoon niet. Ik ben 2 meter en het stuur moet gewoon hoger dan kan. En aangezien ze dit ook bij de 3008/208/etc aan het doorvoeren zijn vind ik de opmerking dat Peugeot afvalt hier boven niet eens zo'n gekke ;)

Zithouding is volgens mij erg persoonlijk.
Ik ben ook 2 meter lang en kan zowel in de 208 als in de 308 uitstekend zitten met perfect zicht op de klokkenwinkel.

Stoel staat op laagste stand, stuur ook op laagste stand en zo ver mogelijk naar me toe.

Joh@n zei:
Ik heb de 208 ook 2 dagen gereden als leenauto en op diverse beurzen al allerlei keren geprobeerd om de 308 te passen maar het werkt gewoon niet. Ik ben 2 meter en het stuur moet gewoon hoger dan kan. En aangezien ze dit ook bij de 3008/208/etc aan het doorvoeren zijn vind ik de opmerking dat Peugeot afvalt hier boven niet eens zo'n gekke ;)

Da's prima, iedereen mag zijn eigen selectie maken met daarbij indiviuele argumenten.

Terug
Bovenaan