Peugeot 308 (SW p. 26)

Hier nog een (trotse) eigenaar van een 308 SW, 1.2 130 pk, allure, nacré wit met panoramisch dak, dubbelgetinte ramen en 18 inch velgen.
M'n vrouw heeft een jaartje een zwarte als leasewagen gehad en aangezien dit de mooiste betaalbare sw in dit segment is, hebben we er nu (na verandering van werkgever) eentje privé gekocht.
Zelf ben ik meer fan van Duitse wagens, ik vond de Peugeot eigenlijk op diverse punten tekortschieten. Maar m'n vrouw was weg van de looks en stelt verder niet zoveel eisen en ik moet zeggen dat voor het geld er geen fraaiere auto te koop is. Zeker in het nacré met donkere ruiten, maar ook in het zwart springt de auto er echt uit, vind ik. Al had de neus wat mij betreft een centimeter of 10 langer mogen zijn. Dan was het helemaal af geweest.

Naast het uiterlijk is er nog genoeg positiefs te melden:

-Rijdt heerlijk relaxed, smooth, stil, comfortabel
-Voor een 3-cilinder pittige motor met lekker geluidje (ws kunstmatig, maar vooruit)
-Denon audio klinkt niet verkeerd
-18 inch staat hem errug goed en boet weinig in aan comfort
-Uitstekende remmen!
-Panoramadak vergroot ruimtelijkheid
-Airco werkt perfect (is wel eens anders geweest bij vorige auto's)
-Grote kofferruimte
-Duidelijke achteruitrijcamera

Minpuntjes zijn er ook:

-Verbruik ligt veel hoger dan verwacht. Voorlopig blijf ik steken op 7,3 l/100 km.
-Harkerige versnellingsbak
-Traag infotainmentsysteem. Soms start het meteen op, andere keren duurt het een kleine 10 seconden
-Auto neemt te vaak controle bij bestuurder weg. Als de achteruitrijcamera in beeld verschijnt kan ik op het display niets anders meer doen. Ook wanneer er waarschuwingsschermen opduiken, moet ik die eerst wegdrukken. Dat is soms heel irritant.
-Zitpositie niet ideaal. Had de stoel graag nog wat lager gewild.
-Beenruimte achterin laat te wensen over. Maar ik ben vrij lang, dus zo vreemd is dat niet.
-Klein stuurtje went snel, maar kleine bewegingen zijn direct voelbaar. Dat maakt het rijgedrag soms onrustig.
-Sensoren komen laat in actie en geven te snel een botsing aan. Er is dan nog meer dan 20 cm over.
-Alupook in de zomer heet en in de winter koud. We zullen snel een mutsje breien ;-)

Met al deze puntjes kan ik prima leven, maar het verbruik valt me echt tegen. Hopelijk verbetert dat nog flink, want nu ben ik in 12 jaar autorijden op dat vlak niks opgeschoten. En dat kan niet de bedoeling zijn...
Iemand anders met dezelfde ervaring?

4Head zei:
ENTE zei:
Sterker nog; ik zie dat je de allure hebt...dan vervalt de zichtbare bekerhouder volgens mij ook. Ik zie alleen een soort bakje met een 'roldeurtje'...
Wellicht dat de allure rijders meer info kunnen verstrekken?

ik dacht dat de allure inderdaad een schuifdeur had voor over de bekerhouder en dat de berekhouder daarin ook opzij kon geschoven worden voor een extra laadvlak. Als de armsteun echter naar voren wordt geschoven zal er geen al te grote beker inpassen.

Heb je wel eens een verse hete bak koffie in dat bekerhoudertje gezet en daarna per ongeluk met je elleboog de armsteun naar voren geschoven? En daarmee dus de beker platgedrukt? Ik wel, wat een zooitje geeft dat.

Die bekerhouder is de minst logisch geplaatste die ik ooit in een auto heb gezien.

Nog een woordje over het gebruik van de USB-stick voor muziek... Mappen met een . in de titelnaam worden niet herkend. Sterker nog, soms wordt daardoor zelfs geen enkele map herkend. Geen . (punt) gebruiken dus.

Nu moet ik alleen nog uitzoeken hoe ik per nummer een ander plaatje kan gebruiken dan links onderin voor de hele cd. Met mp3tag kan ik wel meerdere tags aan een nummer hangen, maar de Peugeot herkent voorlopig slechts 1 plaatje? Ik kom daar nog niet uit...

Nou zoals belooft wat snelle foto's

Bye bye Kermit

20160304_081728_zpstdmbelnj.jpg

20160304_081743_zpstmnuxcjm.jpg

Hallotje 308

20160304_171845_zpso8iicwjh.jpg

20160304_171858_zpsls9aekfb.jpg

Nou bij deze alvast een review na 100km :)
Zo helemaal zwart valt me helemaal niet tegen.
Ben alleen nog zwaar aan het twijfelen over de velgen wel/niet groot/klein

Plus tot nu toe
Navigatie en snelheid scherm (valt me niks tegen na al die negatieve verhalen)
Stoelen
Panoramadak (wat een licht inval echt helemaal top)

Min tot nu toe
Geen verstelbare gordel o_O
Een 12v aansluiting o_O
(Dit kan toch eigenlijk niet in dit segment en prijsklasse)

Mooie auto hoor, gefeliciteerd!

De gordel gaat toch gewoon mee? Ik heb er nooit problemen mee.
Ik vind dat hij in het zwart zonder chrome mooier is dan met...

ik heb bij mijn 308 SW het "drivers assistance pack" optie toegevoegd.
Houdt dit ook in dat ik GPS aanwijzing kan zien op het scherm tussen de snelheid- en toerenmeter?

Ik heb in het franse gehoord van een "pack securité" maar dit exacte pack was niet beschikbaar in belgie.

(sw allure 1.6hdi besteld) komt hopelijk toe binnen 2 maanden :)

https://nl.peugeot.be/showroom/new-308/berline-5-deurs/p=veiligheid/

Bij pack securité zit ook de GPS bij! Leuk extraatje, maar gebruik het bijna nooit.

Inmiddels alweer 15,000 km erop zitten! De 2.0 liter blijft heerlijk, zeker als je vanuit een 1.5 DCI Mégane komt :)

ik heb niet het "pack securité" maar het drivers assistance pack, ik neem aan dat dit niet hetzelfde is?
in de brochure staat het pack securité niet als optie hier in belgie

Dat is wel degelijk het zelfde! Alleen heeft het hier de Franse benaming en heeft het bij jullie de Engelse benaming drivers assistance pack.

Zie: https://www.peugeot.nl/showroom/308/5-deurs/p=technologie/

DienBrabander zei:
Dat is wel degelijk het zelfde! Alleen heeft het hier de Franse benaming en heeft het bij jullie de Engelse benaming drivers assistance pack.

Zie: https://www.peugeot.nl/showroom/308/5-deurs/p=technologie/

Aha aangename verassing! Leuk spulletje.

Als je op de touchscreen de "kleuren thema" veranderd, wat veranderd er dan juist in de wagen van kleuren? Enkel de touchscreen of ook nog ambient lightning?

Hoe kan ik zien welke kaarten(versie) ik heb voor de navigatie? Kan het echt nergens terugvinden...

Ik kwam net een multitest met deze einduitslag tegen:

1. Peugeot 308 5d 1.2 PureTech 96kW s/s Active (16.8)
2. Renault Megane 5d 1.2 Energy TCe 130 Intens (16.8)
3. Opel Astra 5d 1.4 92kW ecoFLEX S/S Edition (16.4)
4. Ford Focus 5p 1.0i EcoB. 92kW S/S Trend (16.0)
5. Volkswagen Golf VII 3d 1.4 TSi 92kW BMT Trendline (15.4)
6. KIA Cee'd Mind 1.0 T ISG EcoDynamics (14.8)

https://www.autogids.be/autotests/vergelijkende-test/renault-megane-vs-concurrenten-2016.html

Jamiro zei:

https://www.autogids.be/autotests/vergelijkende-test/renault-megane-vs-concurrenten-2016.html

Niet zo maar winst, maar blijkbaar dikke winst:

Ons verdict
We gaan er geen doekjes om winden: de 1.2 PureTech 130 van de Peugeot 308 steekt er in deze Zeskamp met kop en schouders bovenuit

Heeft iemand hier een verklaring waarom de Blue Lease (benzine) uitvoeringen in de leaseprijs relatief duurder zijn dan de bijvoorbeeld Allure versie? Terwijl de Allure toch een hogere cataloguswaarde heeft.
Zit hem dit in de verwachte afschrijving/restwaarde?

Wij zijn op dit moment een keuze aan het maken wat betreft een leasewagen. De premiumstoelen zijn een must.

Bij de lease modellen is de LM korting al verrekend in de catalogusprijs en heb je daarrdoor als berijder een lagere bijtelling. Bij de Allure gaat er nog 10% korting vanaf maar catalogus prijs blijft hetzelfde, daardoor heb je voor ongeveer dezelfde auto een hogere bijtelling.

Thiago zei:
Jamiro zei:

Niet zo maar winst, maar blijkbaar dikke winst:

Ons verdict
We gaan er geen doekjes om winden: de 1.2 PureTech 130 van de Peugeot 308 steekt er in deze Zeskamp met kop en schouders bovenuit

Hoe toevallig; heb er afgelopen week in gereden. Fijn torretje die 3 cilinder!
De bHDi kreeg z'n 100.000km beurt.

Opvallend soepele versnellingsbak in vergelijking tot de hakerige bak (dezelfde?) in de diesel. Het kan dus wèl...

Nog maar twee maandjes wachten. Besteld dark blue met zwart leder, stoelverwarming en hulpveren. Dank aan vorige posts.

Echt een leuk ding, die 308 sedan. Begrijpelijk dat 'ie niet voor West-Europa is, maar hij zou hier qua uiterlijk best in de smaak kunnen vallen. Die achterlichten vind ik goed bedacht.

Niet alleen de achterlichten zijn mooi bedacht, ook de styling rondom de koplampen.

Vergelijk 'm maar eens met 'onze' 308:

peugeot-2014-260402-800.jpg

t7bJdhF.jpg

Dat knikje/driehoekje in de koplamp is duidelijk een stylings-element geworden wat mooi doorloopt in de bumper en spoiler. Fraai(y)

Yellow Cab zei:
Echt een leuk ding, die 308 sedan. Begrijpelijk dat 'ie niet voor West-Europa is, maar hij zou hier qua uiterlijk best in de smaak kunnen vallen. Die achterlichten vind ik goed bedacht.

Voorzijde helemaal top - mooi expressief.
De Europese 308 heeft een 'glimlach', deze heeft meer branie.

Achterzijde slapjes - beetje als iemand met 'afhangende schouders'.
Wel fraaie lichtclusters. Krijgen alle nwe Peu's, net zo als dat honingraat motief van de grille.

Dash is waarschijnlijk anders (conventionele klokken/stuur) dan onze 308.

RickM zei:
Wel fraaie lichtclusters. Krijgen alle nwe Peu's, net zo als dat honingraat motief van de grille.

Weet je ook wanneer dat gaat gebeuren (om specifiek te zijn, wanneer bij alle 308 modellen?)

mvGn7ge.jpg

Erg jammer dat PSA zo'n eenzijdig beleid heeft in Europa; dit mooie schuif kantel dakje zal nimmer prijken in onze accessoire lijsten. Vroegâh kon je amper een Peug vinden zonder zo'n schuifmans. Nu zitten we of we willen of niet opgescheept met een daklengte glasplaat die niet open kan :cry:

Wat zou het toch mooi zijn als je wat meer zou kunnen aanvinken ipv allerlei lines en uitvoeringen. Of beredeneer ik nu te Duits?

@ENTE:

ik stel al een aantal jaren vast dat het PSA geen enkele moeite kost om zijn Chinese modellen van een schuifdak te voorzien, terwijl dat voorrecht in Europa beperkt blijft tot enkele luxevarianten van de 508 en C5 sedan, zelfs de basis- of stationversies hebben er geen recht op.

Triestige strategie, vind ik.

Helemaal mee eens. Zelfs een C-Elysee of Peu 301 zijn daar leverbaar met mooie schuifdaken. Ook met airco is dit een hele fijne en voor mij heel belangrijke optie.

120.000 gereden in 2 jaar.
Door PSA uit elkaar gehaald om te vergelijken met de benchmark Golf.
Resultaat: jeu egal / egalité

https://www.largus.fr/actualite-automobile/qualite-a-lusage-que-vaut-la-peugeot-308-deux-ans-apres-7857399.html

https://www.largus.fr/actualite-automobile/qualite-a-lusage-que-vaut-la-peugeot-308-deux-ans-apres-7857399-miniphotos.html

MWH zei:
Ik snap nog niet helemaal wat deze auto toevoegt aan het bestaande gamma in China, met daarin die andere 308 met kont, de 408.

m1myktubnast_600.jpg

Goed punt.
Kan het ook niet helemaal plaatsen.
Wellicht liggen de prijzen iets uit elkaar er wordt daarmee een grotere markt bestreken.

Kijk naar VW, daar hebben 8 vrijwel identieke sedans bestaansrecht terwijl ze hooguit 40 cm in lengte verschillen.

Ik rijd de auto nu al ruim 15000 km en ben nog steeds grotendeels tevreden (ble 14%), maar kom nog steeds dingen tegen die echt kansloos zijn.
voornamelijk de navigatie, die is bijna nutteloos. Veel plaatsen kent ie gewoon niet en de vertragingstijd wordt niet meegerekend in de eind tijd, dus als er file staat heb je geen flauw idee hoe laat je aan gaat komen.

Waar ik ook deze week achter ben gekomen is dat de 2 usb punten in mijn auto niet gebruikt kunnen worden om mijn telefoon op te laden en dat lijkt mij niet logisch, dus klopt dit of is dit een fout in mijn auto?
Het is zelfs zo dat als ik mijn telefoon op de usb aansluit dat deze veel sneller leegloopt dan normaal.
Wie van jullie herkend dit?

F. Houtsma zei:
Waar ik ook deze week achter ben gekomen is dat de 2 usb punten in mijn auto niet gebruikt kunnen worden om mijn telefoon op te laden en dat lijkt mij niet logisch, dus klopt dit of is dit een fout in mijn auto?
Het is zelfs zo dat als ik mijn telefoon op de usb aansluit dat deze veel sneller leegloopt dan normaal.
Wie van jullie herkend dit?

Ik heb gemerkt dat het erg veel uitmaakt welke USB kabel je gebruikt, sommige goedkope kabels laden bij mij de telefoon ook niet op. En ik heb een 6 inch telefoon die zoveel stroom verbruikt dat de USB poort sowieso niet genoeg levert om hem op te laden. Maar met een goede kabel en een kleinere telefoon laden alle USB punten goed op.

Liedefijn zei:
Verder heb ik nog een Easy Mount Classic telefoonhouder aangeschaft en geinstalleerd in de auto.
Ik ben enorm fan van Waze voor mijn navigatie, voornamelijk ook vanwege de actuele file-info. En aangezien de navigatie van Peugeot me 2 van de 3 keren dat ik de navigatie gebruikt heb, over wegen wilde laten rijden die inmiddels permanent afgesloten waren, was ik snel klaar met de navigatie van Peugeot. Zonde, maar navigatie moet wel doen waar het voor gemaakt is..
Aangezien ik een iPhone 6S plus heb, gebruik ik deze nu voor de navigatie. Ik zal een dezer dagen eens een foto maken van de Easy Mount indien er interesse voor is.

Overigens heb ik meer dan een week in een Ford Focus als vervangende auto gereden, ik was zo blij dat ik gisteren mijn 308 weer terugkreeg.. o_O

Hoi Liedefijn,
Ja, ik heb interesse in wat meer informatie en foto's van deze telefoonhouder. Ik heb zelf net een 308 HB besteld en moet nu op zoek naar een goede houder voor mijn iPhone 6 Plus. Ik ben met name benieuw naar het volgende:
• Waar heb je hem gemonteerd?
• Zit hij niet in de weg voor andere knoppen en/of display?
• Zit hij goed vast of wiebelt hij te veel?
• Wat zijn je ervaringen met de 6s plus in combinatie met de barkit? Heb je last van echo?

308 sedan @ Auto China Beijing:

15072288322610_4879293_11.JPG

15070249908901_4879263_11.JPG

15070836639146_4879271_11.JPG

15070368919641_4879265_11.JPG

Meer foto's: https://photo.bitauto.com/exhibit/carmore/77436/1.html

Mooie auto! Het is zo te zien ook de eerste Peugeot met het nieuwe familiegezicht aan de achterkant, dat wil zeggen donkere achterlichtunits die door een zwarte band (Heckblende) met elkaar verbonden zijn - die krijgt de nieuwe 3008/4008 namelijk ook.

Mee eens, Meester Poster DC, best fraai.

Deze voorzijde als de wiedeweerga ook op de Europese 308 klikken!

Die zwarte band komt wel erg ouderwets over. Da's iets van eind jaren '80, begin jaren '90. Toen was zo'n reflectorstrook erg populair.
Voor de rest een mooi ontwerp, én wat beelden van het interieur (via Diphile, ik ben ze tot nu toe nergens anders tegengekomen):
22.jpg

23.jpg

24.jpg

25.jpg

26.jpg

Terug
Bovenaan