@PSA-rules: Zou kunnen hoor, maar het valt mij op dat sinds ik de 308 rij ik het een stuk warmer heb tijdens het rijden dan toen ik nog in m'n golfje 6 rondkachelde (2 weken geleden). Misschien icm het glazen dak, maar daar hadden ze dan de capaciteit van de AC op aan moeten passen.
Toch denk ik dat tijdens warme dagen de uitstroomtemperatuur lager is dan bij dagen zoals nu (15 graden).
Het voelt echt alsof de AC te weinig capaciteit heeft, en een lange rit met de ventilatie constant vol gas gaat gewoon irriteren.
Las wel dat men tegenwoordig een ander koudemiddel gebruiken dan R134a, welke een lagere koelcapaciteit heeft.
Dit middel zou daardoor in warme landen (arabische landen, zuidelijke staten VS) niet gebruikt worden.
(zie: https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/3/welk-koudemiddel-volgt-r134a-op-10111826 is al een ouder artikel, maar in Mei 2015 nog geupdate)
Misschien dat dit was waar de monteur het ook over had, want die zei wel dat het koudemiddel vervangen zou kunnen worden. Maar omdat de uitstroomtemperatuur nu wel goed was ging men daar niet aan beginnen.
Kreeg toen een verhaal dat er voor 200euro aan gas in zat en dat ze dat niet zomaar vervangen want kosten enzo.
Ik dacht nog: Kan mij die 200 euro nou schelen man, die auto staat voor 27duizend nogwat op de bon, zorg gewoon dat t werkt.
Dat R134a niet meer in nieuwe auto's wordt gestopt hebben we te danken aan de EU
Peugeot gebruikt r1234yf als koudemiddel in de 308, welke CO2 gebaseerd is
Bij hogere buitentemperaturen neemt de energie-efficiëntie van zo’n CO2-installatie echter af. Dat komt omdat het CO2 in de condensor dan niet ver genoeg afkoelt om vloeibaar te worden. Om die reden wordt de condensor bij een CO2-airco gaskoeler genoemd. Giardino: “Dat maakt de CO2-airco minder geschikt voor hete streken als het zuiden van de Verenigde Staten of het Midden-Oosten.”
Sorry voor t lange verhaal