Peugeot 308 (SW p. 26)

P. Klieder zei:
Harrie van Geleuken zei:
Het valt me op dat er nogal veel Golf rijders de Peugeot showroom binnen gaan...Een goed alternatief voor de Golf 7...?

Het lijkt er wel op !!

Je hebt staan turven bij de ingang?

OT: PSA positioneert de 308 toch ook duidelijk als Golf alternatief?

Was niet nodig....Ik hoorde verschillenden die er net zo over dachten...Blijft toch een misser....te ver doorgevoerd...(bijna)alles via het touchscreen-scherm...Te ver doorgeschoten op dit punt...Dan toch maar weer naar een VAG product !??

Huh?
Nu al weer een page break??

De vorige was net begonnen en bevat bijna niets!

der Magistrat zei:
Ik vond het (in de showroom) erg fijn werken, ik zou ook niet helemaal snappen wat er vervelend aan zo'n touchscreen is?

Ik begrijp de reacties over het touchscreen ook al niet. Ik verwacht dat die van mij altijd op media of navi gaat staan. Ik ben niet iemand die continu de temp. aan het veranderen is. De knoppen die je vaak gebruikt (voorruitontwaseming bijv.) zitten er gewoon op. Verder hebben we nog de knoppen op het stuur en het display tussen de meters. Dus ik denk dat het touchscreen helemaal OK is.

Verandering roept meestal in eerste instantie weerstand op. Want het is anders dan men gewend is.
Dus dat gebeurt ook hier weer bij het touchscreen en het kleine stuur.
Moet zeggen dat het kleine stuur en de hoge tellers voor mij ook niet echt had gehoeven maar het is ook geen verslechtering.

Hans406 zei:
Ow, nog vergeten te melden dat mijn 308 in week 15 wordt geleverd.

Bedankt voor het delen. Dat geeft mij alweer meer hoop aangezien ik met de Meivakantie graag op pad ga met de nieuwe 308 naar Spanje.

Gilletti zei:
Verandering roept meestal in eerste instantie weerstand op. Want het is anders dan men gewend is.
Dus dat gebeurt ook hier weer bij het touchscreen en het kleine stuur.
Moet zeggen dat het kleine stuur en de hoge tellers voor mij ook niet echt had gehoeven maar het is ook geen verslechtering.

Wat ik me afvraag is of het bij de Auto-visie test tussen de Golf en de Auris hoe de testrijder kan weten in die korte tijd dat de stoelen va de 308 in het begin lekker zacht zitten en daarna te weinig steun geven....Verschillenden op dit forum zijn er wel positief over !

Een belangrijk punt in mijn overweging...

Dat is inderdaad het aller beste als het op stoelen aan komt. Mijn ervaring van ca. 1 uur rijden is dat ze erg lekker zaten met een goede steun tot hoog in de rug (schouderbladen). Ik zou ze niet zacht willen noemen, eerder de stoelen van concurrenten hard(er).

Harrie van Geleuken zei:
Wat ik me afvraag is of het bij de Auto-visie test tussen de Golf en de Auris hoe de testrijder kan weten in die korte tijd dat de stoelen va de 308 in het begin lekker zacht zitten en daarna te weinig steun geven....Verschillenden op dit forum zijn er wel positief over !

Een belangrijk punt in mijn overweging...

Voor een test krijgen ze die auto's meestal wel een week of langer mee, dus dan doen ze wel wat meer ervaring op dan je bij een proefrit of een rij-impressie doet.

Maar het is enorm persoonlijk. Ik heb lang moeten wennen aan de stoel in de V40, terwijl ik "overal" las dat 'ie zo geweldig zat. Bij een proefrit van een uur ben je meestal zo overladen met indrukken dat je je niet concentreert op zo'n aspect. Bovendien is je zithouding tijdens verkeer in en om de stad actiever. Mijn advies is dan ook: Ga de snelweg op en rij gewoon een lang stuk rechtuit met de CC aan, verder niks. Dan ontspant je lichaam en merk je echt hoe de stoel is.

Een stoel is toch een compromis. Als ik een korte rit in onze A1 maak vind ik de stoel te hard, te nadrukkelijke ondersteuning in de zijkanten van mijn rug. Maar na een rit van 250 km stap ik wel fris uit de auto, ondanks dat ik een beroerde rug heb.

714 zei:
Ik heb vanochtend ook met de 308 gereden : mooi model , motor prima , versnellingsbak iets hakerig , heerlijke stoelen en een prima overzichtelijk dashboard met een lekker klein stuurtje waar je zo aan gewend bent . Helaas een paar minpunten waardoor hij voor mij afvalt : zeer onoverzichtelijk aan de achterkant door een piepkleine achterruit en brede C stijlen en erg weinig ruimte op de achterbank- nog minder dan in de 2008 .
Auris heb ik ook al gezien maar vind ik niet mooi binnenin , Golf vooral saaiiiii.
Ik ben van plan om iets te gaan kopen in deze klasse dus bekijk alles , tot nu toe is de Suzuki SX4 nog steeds mijn favoriet maar ik ben ook van plan om de Seat Leon en Fiat Bravo nog aan de tand te voelen .

Inmiddels zowel Seat Leon als Fiat Bravo bekeken : beiden net als de 308 bar slecht overzichtelijk naar achteren , omdat ik veel kilometers in Engeland rijd vind ik dat niet echt ideaal . Suzuki SX4 inmiddels ook afgevallen , hoe leuk het model ook is en hoe lekker ie ook rijdt - hoofdruimte achterin is zwaar onvoldoende .
Gisteren een model bekeken waar ik eerst niet eens aan dacht : Ford Focus . Dit model bleek dus wel goed overzicht naar achteren te bieden en heeft meer beenruimte achterin dan 308 en Bravo . Bovendien reed de 1,0 (!) turbo buitengewoon soepel en stil en zo'n wegligging had ik in deze klasse nog niet meegemaakt (y) . Ook nog een aanbieding dat je de stationuitvoering krijgt voor de prijs van een HB .
Ik ben dus verkocht : vanmiddag besteld een Focus SW (y)

714 zei:
Inmiddels zowel Seat Leon als Fiat Bravo bekeken : beiden net als de 308 bar slecht overzichtelijk naar achteren , omdat ik veel kilometers in Engeland rijd vind ik dat niet echt ideaal .

Waarom is dat alleen in Engeland niet ideaal? In andere landen kijk je nooit naar achteren??? Daarnaast heb ik een Megane Coupe gereden, ook in Engeland, deze heeft ook het fenomeen klein achterraam en heb daar 0 hinder van ondervonden. Kwestie van spiegel goed afstellen.

714 zei:
Gisteren een model bekeken waar ik eerst niet eens aan dacht : Ford Focus . Dit model bleek dus wel goed overzicht naar achteren te bieden en heeft meer beenruimte achterin dan 308 en Bravo . Bovendien reed de 1,0 (!) turbo buitengewoon soepel en stil en zo'n wegligging had ik in deze klasse nog niet meegemaakt (y) . Ook nog een aanbieding dat je de stationuitvoering krijgt voor de prijs van een HB .

Alleen jammer dat je in een Focus het gevoel hebt in een ruimteschip te stappen, vooral als je ervoor in de 308 hebt gezeten. Wat een overdaad aan knoppen zeg.... (Maar dat is natuurlijk weer persoonlijk)

Alias81 zei:
714 zei:
Inmiddels zowel Seat Leon als Fiat Bravo bekeken : beiden net als de 308 bar slecht overzichtelijk naar achteren , omdat ik veel kilometers in Engeland rijd vind ik dat niet echt ideaal .

Waarom is dat alleen in Engeland niet ideaal? In andere landen kijk je nooit naar achteren??? Daarnaast heb ik een Megane Coupe gereden, ook in Engeland, deze heeft ook het fenomeen klein achterraam en heb daar 0 hinder van ondervonden. Kwestie van spiegel goed afstellen.

714 zei:

Alleen jammer dat je in een Focus het gevoel hebt in een ruimteschip te stappen, vooral als je ervoor in de 308 hebt gezeten. Wat een overdaad aan knoppen zeg.... (Maar dat is natuurlijk weer persoonlijk)

In Engeland kijk je veel meer naar rechts over je schouder als je bijvoorbeeld in gaat halen op de autosnelweg een niet al te dikke C stijl is dan toch een stuk veiliger, op het vasteland gebruik ik veel meer mijn spiegels ( kan immers de linker C stijl toch niet zien..:))
Al die knoppen dacht ik ook , uitleg gehad en een proefrit gemaakt...na een half uurtje rijden ben je eraan gewend .

Kan ik je gelijk in geven. Ik heb 3 jaar een Ford Focus Station gereden en die blijft de best sturende wagen in de deze klasse. Dat komt ook naar voren in de verschillende tests en is echt te merken want dat onderstel is top. Zelfs de Station gaat echt goed de bocht door. Niet dat je door de bocht moet scheuren, maar het geeft wel een tikje drivers comfort.

Ik kies alleen niet graag 2x voor dezelfde wagen. Ook nu dat er een nieuwe Nissan Qashqai aankomt met zelfs een 20% bijtellings diesel. Ik ga het liefst voor iets 'nieuws' en zet mijn huidige QQ graag aan de kant voor een 308 in April 2014.

Ik lees ook altijd veel goeds over de focus.
Als ze dat interieur aan hadden gepakt stond die wel op mijn shortlist nu vind ik het net een oude nokia telefoon.

Het Britse AC post maar weer eens een 308 test, en is zeer te spreken:

https://www.autocar.co.uk/car-review/peugeot/308/first-drives/peugeot-308-16-hdi-first-drive-review

Classy, upmarket and very pleasant indeed to spend time in.

Nice pics met mijn favo Rubis 17 inch velgen.:p

Heb je de prijslijst op peugeot.be wel eens bekeken of die van de UK of Frankrijk? Daar zie je wat de meerprijs is voor 17 en 18 inch velgen. Dat is een stuk minder dan bij ons. Bij ons is een soort scheefgroei ontstaan door de CO2 regels. Voor zover ik heb kunnen vinden zijn wij het enige land in de EU waar dit zo scheef gegroeid is.
Denon audio is b.v. in BE niet eens te koop omdat daar standaard een reservewiel in de bagage ruimte ligt. Ik denk dat er in BE een verplichting voor een reserve wiel is. Iets wat hier ook zou moeten gebeuren.

Na een testrit ook maar beslist om mijn oude 308 te vervangen door het nieuwe model.
Na de testrit wel een aantal opties geschrapt omdat deze niet goed werkte of mij toch teleurstelde: Zoals de dodehoek-sensor in de spiegels die nogal overijverig te werk ging naar mijn mening.

Uiteindelijk voor de allure-versie van de 308 gegaan. Met de 17inch Rubish velgen.

Wij hebben onze 208 ingeruild voor de volgende auto:

Peugeot 308 Allure 1.6 e-HDi 115

Kleur (Rouge rubi)
Alcantara bekleding (zwart)
Reservewiel
Pack Secure
Keyless entry & start
Achteruitrijcamera
Cd speler
Verwarmbare voorstoelen met massage functie
Dodehoekbewaking
Glazen panoramadak
Extra set van 4 Velgen 16” Topaz voor winterbanden
Chromen stootlijsten aan de onderkant van de deuren

Wordt begin januari geleverd (zonder tegenbericht).

Kietje zei:
Wij hebben onze 208 ingeruild voor de volgende auto:

Peugeot 308 Allure 1.6 e-HDi 115

Kleur (Rouge rubi)

Chromen stootlijsten aan de onderkant van de deuren

Wordt begin januari geleverd (zonder tegenbericht).

Ha, weer iemand met die chromen lijsten. Mij leken die ook mooi juist op een all black.

Wij hadden de wens om kleiner te gaan rijden en waren zo bij de 208 uitgekomen onder andere vanwege het mooie interieur. Toch vinden we de 208 te klein in dagelijks gebruik en daarom nu een 308.

Kietje zei:
Extra set van 4 Velgen 16” Topaz voor winterbanden
Is het dan niet voordeliger om het net als ik op de standaard Topaz met winterbanden af te laten leveren?
Een set 17 of 18 inch is achteraf veel voordeliger in verband met geen BPM.

Afgelopen vrijdag voor het eerst in het echt een 308 in Rouge Rubi gezien.
Ik heb de juiste keuze gemaakt! :LOL:

In mijn geval niet want ik heb nog 6000 km oude 16" Goodyear winterbanden in de garage staan.
Verder ben ik niet in voor banden met een 45 (17 inch) of 40 (18 inch) hoogte. Als ik met de auto rijd dan zie ik er niks van en heb liever "comfort" dan de "looks". Ik heb op de 208 ook 17" genomen vanwege de "looks", maar die banden geven elk oneffenheid door en daar bedank ik deze keer voor.

Comfort afweging begrijp ik. Ik vind het altijd wel leuk om af en toe een ander setje eronder te hebben. Daarnaast was dit een manier om van de standaard GoodYear zomerbanden af te komen.
17 inch zal naar mijn smaak nog wel kunnen denk maar 18 inch hoeft voor mij bij deze 308 ook niet. Onder mijn vorige 308 had ik daar (18" Lincancabur) overigens geen last van.

O ja, vergeten te zeggen maar mooie config hoor! (y) Volgens mij heb je maar weinig opties niet aangekruist.

Er bleef weinig over om aan te kruisen.
Ik ben een particulier en er waren nog wel wensen, maar genoeg is genoeg en ik ben er blij mee zoals ik hem nu samengesteld heb.
Heel misschien had ik nog wel willen wachten op de SW, maar ik heb het vermoeden dat er dan ook een E6 diesel bij gaat horen en ik heb niet zo'n behoefte aan AdBlue tanken.

Kietje zei:
Ik ben een particulier en er waren nog wel wensen, maar genoeg is genoeg en ik ben er blij mee zoals ik hem nu samengesteld heb.
Heel misschien had ik nog wel willen wachten op de SW, maar ik heb het vermoeden dat er dan ook een E6 diesel bij gaat horen en ik heb niet zo'n behoefte aan AdBlue tanken.

Ben zelf ook particulier koper maar van mij hoeven die extra veiligheidsdingen niet zo.
Achteraf denk ik dat ik nog wel wat dingen uit de accessoirelijn ga uitzoeken zoals instaplijsten en een opbergbak onder de hoedenplank.
Maar misschien dat ik daar maar gewoon mee wacht tot mijn verjaardag. ;)

Mijn vorige 308 was een SW maar eigenlijk heb ik de ruimte niet nodig. De hatchback al is eigenlijk ruim genoeg.
Ik ben wel positief verrast door het enorme gewichtsverschil. Woog de SW nog 1460 kilo, de nieuwe wordt straks op kenteken 1140.
Dat scheelt een paar schijven in de MRB!

Wist niet dat de E6 AdBlue nodig heeft. Weer wat geleerd.

Je hoeft ook NIET zelf AdBlue te tanken. Dat doen ze bij regulier onderhoud. Beetje vage reden zo'n motor niet te willen... Of er moet betere voorlichting komen om vooroordelen weg te nemen.

der Magistrat zei:
Lekker, nog een Allure erbij. Welke kleur?
Wat voor 308 heb je nu?

Ben voor zwart gegaan deze keer.
Had mij 3jaar geleden bij het autosalon een 308 oxygo gekocht(speciale reeks toen).
Nooit problemen mee gehad eigenlijk, en dankzij de mooie overnameprijs + korting die ik nu kreeg van mijn garagist besloten om voor de nieuwe te gaan.

Gilletti zei:
Kietje zei:

Ben zelf ook particulier koper maar van mij hoeven die extra veiligheidsdingen niet zo.
Achteraf denk ik dat ik nog wel wat dingen uit de accessoirelijn ga uitzoeken zoals instaplijsten en een opbergbak onder de hoedenplank.
Maar misschien dat ik daar maar gewoon mee wacht tot mijn verjaardag. ;)

Mijn vorige 308 was een SW maar eigenlijk heb ik de ruimte niet nodig. De hatchback al is eigenlijk ruim genoeg.
Ik ben wel positief verrast door het enorme gewichtsverschil. Woog de SW nog 1460 kilo, de nieuwe wordt straks op kenteken 1140.
Dat scheelt een paar schijven in de MRB!

Wist niet dat de E6 AdBlue nodig heeft. Weer wat geleerd.

Een aantal van die dingen werken ook niet goed naar mijn mening. Die dodehoek-verklikker zat constant te knipper bij mijn testrit. Zelf bij een verhoogde betonnen middenberm :) . Daar kan men best nog eens naar kijken.

Als je het van beurt naar beurt haalt hoef je het inderdaad niet zelf bij te vullen en zal de dealer dat voor je doen, maar ik ben heel goed in staat om onderhoud zelf te doen en bovendien het spul is niet gratis, ook bij de dealer niet. Verder zal er ook ergens ruimte moeten komen voor een AdBlue tank. Dat zou de reservewielbak wel eens kunnen worden en die wil ik gebruiken voor mijn reservewiel.

Vorig jaar had Autovisie een Passat met Ad Blue in de duurtest. De tank zit, dacht ik, ergens rechts in een vak van de kofferbak. Zou in principe van beurt naar beurt moeten lukken zonder bijvulling. De duurtester moest terug tussentijds om het bij te laten vullen.

Bij ad-blue geeft hij zelf aan wanneer hij bijgevult moet worden.
dit wordt al ruim schoots aangegeven.

als het potje leeg is dan start hij niet meer.
maar hij kan 30.000 km mee of meer dacht ik zelfs!

blue-hdi-exhaust-line-big.png

Portugezen, aardige mensen.
Ook verstand van auto's, zoals in Oktober weer eens bleek:

1 Renault Clio 430 4.7% marktaandeel
2 Renault Megane 380 4.2% 1
3 Peugeot 308 359 3.9% 633%
4 VW Polo 317 3.5%
5 BMW 3 Series 275 3.0%
6 Peugeot 208 269 3.0%

120 pk is netjes, zeker in een auto van dat gewicht. tenminste geen vreselijke crisismotor zoals voorheen en zonder die vreselijke automaat van ze

En in de NL folder wisten de vertalers niet helemaal zeker wat NOx-uitstoot is, want NOx is vertaald als koolstofmonoxide oftewel CO/kolendamp, wat stikstofoxide moet zijn.
Zie het stuk over Euro6 motoren.

speedtouch zei:
Ik lees net op Autoweek.nl dat de 308 SW 1.6 Blue HDI Blue Lease ook al te bestellen is (met 14% bijtelling)!

Ja ik vraag me af wanneer hij dan geleverd wordt.
Denk niet dat ik mijn bestelling nog kan wijzigen anders had ik graag een SW gehad.

Beetje vaag bericht over de drie cilinder motor voor de 308 ( https://www.autoweek.nl/nieuws/25793/driecilinder-turbo-voor-peugeot-208-308 )

Geen prijzen - terwijl dat het meest interessant is :-(

In de UK zijn overigens wel (voorlopige) prijzen bekend: https://www.peugeot.co.uk/media/peugeot-308-prices-and-specifications-brochure.pdf.

Vreemd 1: UK CO2 uitstoot wijkt af. Autoweek noemt 107, peugeot uk 104 of 109 afhankelijk vd uitvoering.

Vreemd 2: in UK is 1.2 110pk duurder dan 1.6thp 125PK. Dat zal in NL wel anders zijn, gezien het gat in CO2 uitstoot tussen beide motoren.

Maar goed, afwachten dus.

De nieuwe Peugeot 308 SW heeft ook nog een trekgewicht van 1300 kg. Doen ze nog beter als de Golf, Leon en Octavia!

Wordt dus een interessante auto!

De 308 SW komt in december voor een sneak preview naar NLD om aan een select publiek getoond te kunnen worden.

Volgens mij wordt die hele 308-serie een eclatant succes! De Golf is zeker niet slecht, maar te veel van hetzelfde en gewoonweg erg duur. Het zou me wel verbazen als de 308 Europees marktleider wordt, dat zal de Golf wel blijven, maar met beduidend minder voorsprong dan voorheen. Alleen maar goed voor de diversiteit.

voetveeg zei:
golf is zo duur toch niet? en in de lease al helemaal niet, dunkt mij.

Ligt eraan hoe je het bekijkt. De instapprijzen zijn geloof ik niet zo heel verschillend, maar op het moment dat je een Golf net zo rijk uit wilt rusten als bijvoorbeeld een 308 allure, valt de Golf lelijk door de mand. In de veelbesproken AutoVisietest zat er tussen de Golf en de 308 geloof ik een prijsverschil van zo'n 10.000 euro, zonder dat de Golf heel veel luxer was dan de 308.

't Is in geval van nood goed botsen in een Peugeot 308: *****

https://euroncap.synapticdigital.com/Latest%20Release/euro-ncap-publishes-the-results-of-eleven-vehicles/s/0ea4bee8-c69e-41e9-abf3-d6b9e88d8d89

(zelfs gecrashed is het één van moeders mooiste).

Terug
Bovenaan