Ik had al heel wat weken terug iemand beloofd eens op een rij te zetten waar de huidige III en aankomende IV nou verschillen. Waar ga ik er op vooruit, en waar ook niet. Met hulp van carbase, de brochure en het inmiddels toch aardig in detail kennen van de IV een kleine opsomming.
Motorische vooruitgang: +75 pk / +75 Nm.
De makkelijkste om mee te beginnen. De geblazen 1200 in de III is een prima blok hoor. Soepel en met 130 pk / 205 Nm genoeg om vlot mee te komen met het verkeer. Ook de 1500 kg sleurhut de bergen overtrekken ging beter van verwacht. Ok, het was soms volgas in de 3 omhoog en op de terugweg schakelde de ECU de airco ook even uit om het maximale richting wielen te sturen, maar toch ging het beter dan ik verwachtte.
Maar natuurlijk gaan we er op vooruit. met dank aan een geblazen 1600 cc komen er 75 pk en 75 Nm's bij wat 205 pk en 280 Nm maakt.
0-100 gaat van 10,1 seconden naar 7,4 seconden. Dat raakt overigens bijna de 7,2 seconden sprinttijd welke mijn ex Clio RS182 had met 180 pk en 200 Nm uit een atmosferische.
Verbruik gaat er niet op vooruit, ondanks dat beide auto's wel C-label hebben. De III stoot (op papier) 124 g/km uit wat genoeg was voor 20% bijtelling, een van de reden voor deze keuze in 2013. De IV stoot 134 g/km uit, maar ach, alles is toch 22%.

Praktijkverbruik kon echter wel eens dichter bij elkaar liggen. De III staat nu op 1:10,6 over de kilometers sinds 1-1-2015 (overgang contract naar nieuwe eigenaar). De IV GT205 doet ongeveer 1:9.5 tot 1:11,5 volgens Spritmonitor. We gaan het zien
Minpunten op zijdelings motorisch vlak: Geen 60 L brandstoftank meer, maar 50 L...
Wendbaarder en comfortabeler onderstel: Vierwielsturing
Een van de eisen in 'den beginne' was het behouden van een sportief sturende auto. Ok, met een Talisman moest ik die eis enigszins laten varen, al had ik daar minimaal de Intens-uitvoering op de korrel vanwege: vierwielsturing. Nu werkt / voelt het volgens de pers op de Talisman wat onnatuurlijk, op de Mégane IV is men er erg positief over. Heb ik er ervaring mee? Nou nee. Ja, 20 minuten proefrijden in het centrum van Zeist en ik moet zeggen, het voelt bijzonder aan. Je stuurt gewoon net iets te ver in de eerste paar keer. Hoe het verder rijdt? Dat zien we vanaf februari. Wel is de draaicirkel 60 centimeter kleiner. 10,4 meter in plaats van 11,0 meter.
Wat me daarnaast in de demo van de Zeist-dealer opviel was dat het onderstel minder stoterig is op 18". De huidige III bonkt wat harder op korte richels. Wellicht was de proefrit wat te kort om het echt goed aan te voelen, maar ik denk dat de IV iets comfortabeler is, maar toch sportiever in de bocht ligt. Minpuntje: De IV is een klap zwaarder dan de III. 1405 kg leeg tegen 1260 voor de III.
Klein maatje meer: breder, lager, langer
Zoals al gezegd is de IV een stuk zwaarder, mede door de EDC en vierwielsturingsysteem. Wel mag er meer 'aan de haak', 1700 kg ipv 1500. Al moet er nog wel een rekenslag gemaakt worden met totaal treingewicht. Ik zit wel veilig met de caravan welke 1300 mag wegen. (en aankomend jaar proberen we dat dichter te benaderen

)
Door naar de millimeters. Zoals gezegd, op basis van de Carbase-gegevens. De brochure van de III heb ik niet bij de hand.
De IV is 4,626 meter lang, en dat is bijna 6 centimeter langer. In de breedte scheelt het minder, de IV is 1 centimeter breder. Totaal 1,814 meter. De hoogte van de auto daalt, met bijna 6 centimeter naar 1,449 meter (was 1,507). Wordt overigens mede veroorzaakt doordat de dakrails niet meer op 'pootjes' staan, maar op het dak liggen.
Ook prettig voor de wegligging, de spoorbreedte neemt iets toe. Vóór bijna 5 centimeter (1,591 vs 1,543), achter 4 centimeter (1,586 meter vs 1,547 meter). Wielbasis is 1 centimeter langer, dus daar winnen we niet heel veel.
[video]https://www.youtube.com/zUl4MSKJ7ko[/video]
Interieurruimte, hier wat bij, daar wat minder. Feit is wel dat de bagageruimte iets minder is. 3 liter zonder platliggende bank, 96 liter minder met platte bank. Interieurbbreedte gaat er op vooruit, zittinglengte hier en daar ook. Details staan hier: https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=76040&id2=88185&cache=no
Rijkere uitrusting: Veiliger, slimmer en luxer
Goed, allereerst is de III ook goed uitgerust en nagenoeg alles komt terug op de IV.
Geen bi-xenon, wel full-led dim en grootlicht. Stoelverwarming, Bose, Europese Navi, sportonderstel, Automatische handrem, keyless (incl. op slot gaan bij weglopen), elektrische ramen, climate control, achteruitrijcamera, parkeersensoren, etc. etc.
Waar we er op vooruit gaan zijn ook een aantal belangrijke dingen.
Comfort: Natuurlijk de 7 traps EDC (Getrag 7DCT300).
Begin 2017 herzien in software én mechanisch (net als bij de Clio RS), en na de zomer nog eens een software-update. Hij schakelt soepeler en sneller dan bij de meeste testen van 2016 nog wordt benoemd als kritiekpunt. Prima dus en we gaan het meemaken. En dan nog even de flippers achter het stuur. Op de Talisman zijn die er niet, de Mégane IV GT gelukkig wel.
Ook lekker: fullcolour head-up-display.
Gehad in enkele testauto's en het lijkt me wel wat. Samen met verkeersbordherkenning, snelheidsweergave, navigatiedetails een prima comforttool.
Ook het schuifdak komt weer terug, helaas voor de kids echter niet met nog een extra glazen paneel richting de achterbank. Zij komen wat meer in het donker, want ook de sportstoelen nemen aardig wat licht weg.
Oh en die sportstoelen, tjonge wat zitten die lekker! De sportstoelen in de GTline heb ik nooit helemaal lekker ingezeten. Vooral op schouderhoogte past het niet lekker. In de IV GT-stoelen zit ik een stuk beter en ze zijn nog meer gevormd. Stiekem doen ze me denken aan de Recaro's in de R26
Nog meer extra's:
Automatisch inparkeren. Zat in het pakket voor de achteruitrijcamera, maar ga ik vermoedelijk toch nooit gebruiken. Maar ongetwijfeld wel een keer uitproberen
Automatisch dimmende binnenspiegel: Een gemis in de III, hoewel de Bose-uitvoeringen deze wel had. Op de IV GT standaard.
Nog even wat details qua vooruitgang:
Ambianceverlichting in deuren en middentunnel, groot navigatiescherm, 2x USB, verlichte make-upspiegel, DAB+, grootlichtassistent, TPMS, dodehoeksensor, lane assist, verkeeersbordherkenning, Hoogte verstelbare passagiersstoel (een gemis voor de wederhelft nu), led interieurverlichting, led achterverlichting, multifunctioneel display ipv klokkenwinkel (vooruitgang, mwa moet het nog zien).
Kortom, genoeg om op te noemen. En niet zo gek want de III stamt oorspronkelijk van 2009 o.i.d. Dat scheelt zeven jaar.
Wat ga ik missen van de III: navigatiemodule
Alleen maar hosanna? Nee, echt een gemis gaat de kleine joystick met knoppen voor de armsteun worden. Bijna blindelings bedien ik daarmee de navigatie en dat hebben ze op de IV helaas niet teruggebracht. Wel weer op de Talisman, en misschien wel bij de facelift na aankomend jaar.
Nog meer om te missen? Ja, dat langere glazen dak wat vooral de kids geweldig vinden. Maar verder? Op basis van de uitrusting kan ik niet iets noemen. Maar wie weet komt dat straks na de eerste maanden sturen wel.
Al met al. Begin februari mag snel komen evenals de auto die hoogstwaarschijnlijk morgen eindelijk bij de dealer is. En natuurlijk volgen dan foto's

Ook is de lijst met accessoires / aanpassingen zo goed als rond. Komt ook nog in de komende 'aftelweken'.