Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno. GT205 de deur uit. Update: Spontane EV-trip naar Cote d'Azur!

Tot morgen Nico

@f mitsi
Ik let er nu veel op natuurlijk en kom elke dag wel een keer een Megane tegen, maar allemaal in saaie uitvoeringen. En de inderdaad geweldige kleur Iron Blue heb ik nog 0 keer gezien de laatste maanden. Krijgen we toch nog een beetje unieke opvallende auto.

Overigens, nog altijd 4 december productiedatum. Flexibiliteit van de order is tot 22 november, daarna is het echt definitief en wordt ook de verwachte aankomstdatum bijgesteld. Staat op week 6, maar dealer verwacht de auto week 1, of met wat mazzel voor het nieuwe jaar.
Of aflevering ook eerder kan geen idee, maar heb nog wel een waslijsten met accessoires, aanpassingen.
Vorige week de silvervision knipperlichten uit de III gehaald, die gaan weer in de IV achterlichtunits.
Maar... in de neus van de IV is ook een oranje gloed te zien van de knipperlichten, en na wat zoekwerk zitten daar ook gewone bolletjes in. Is even wat meer werk (moet via onderzijde) maar daar gaan meteen silvervisions in.
Storend? Nee, maar ik hou van details net als forumleden als Bofkont :)
maxresdefault.jpg

Nog wel een nadenker: de kentekenplaten.
Achter sowieso in een dun frame, maar voor... zo er op met popnagels (net als nu), of ook in een dun frame en dus zonder popnagels maar wel iets meer 'rand'.

Genoeg details om over na te denken de komende tijd. (y)

//c1.staticflickr.com/3/2898/33518475401_afeaa6493f_k.jpg

ik vind zo'n dunne rand nooit echt storend. Popnagels vaak wel, al is dat wel wat meer hufterproof natuurlijk.

Tijd zat om er even lekker over na te denken :)

Ik zie deze kleur wel heel vaak rijden 's ochtends, maar volgens mij is het altijd de zelfde die ook rond de zelfde tijd op de snelweg rijd

Grappig, ik heb net ook Silvervisions besteld voor mn nieuwe auto!
Kentekenplaat: zonder popnagels is het mooist, maar ik wil ze ook een beetje hufterproof maken. Stevige kit er achter? Tussen houder en plaat?

Welke Barri? Ik heb nu AutoStyle dingen want ik kon de originele Philips nergens vinden een paar jaar terug. Het zijn details, maar het staat gewoon nét wat beter.

Ja, ik ga denk ik ook voor de non-popnagel, maar het moet wel goed vastzitten inderdaad. Dikke ruitenkit er achter denk ik.
Een luxe kentekenplaat is toch al wat ruwer aan de achterzijde vanwege de pinnetjes van de letters, dus plakken blijft ie vast wel.

@Ascona
Ik reed vanmorgen toevallig achter de demo-GTline van Herwers Doetinchem. Zo in het ochtendlicht, nat en smerig vond ik de kleur eigenlijk toch niet sprekend. Zodra de zon er op staat wordt het al een stuk beter. (y). En het blijft aftellen inderdaad.

Vanmorgen met de Giulia Q naar kantoor gereden, tjonge wat kun je schofterig snel even een linksplakker inhalen. Hoewel het rijden op de Race-stand (alles uit) met nat wegdek én handbak een hele uitdaging is, blijft het geluid de trekker. Vanmorgen ;)

https://youtu.be/pX2uuiXx_QA

Ik vind popnagels ook echt heel lelijk. Gewoon voor en achter met dunne rand.

Heb in 15 jaar autorijden nog nooit problemen gehad door het ontbreken van popnagels.

Ik leg ook vast een houder zonder rand klaar. Bij de Focus doe ik ook iets van foam-tape erachter, want bij elke Focus hoor je de kentekenplaat klapperen als je de klep dicht gooit. Dat vind ik zó goedkoop klinken.
Dan wat ducttape achter de houder, zodat je montagekit in de houder kan leggen bij het vastmaken van de plaat, zonder dat je de carrosserie beschadigt.

@Tom: bij Conrad heb ik de originele Silver Visions besteld. die Autostyle dingen heb ik nog ergens liggen van de C1 denk ik, alleen na twee verhuizingen weet ik niet meer waar :D

Hmm.. bij huidige volgens mij geen last van. Althans nooit opgevallen, maar het is nooit verkeerd inderdaad. Zal volgende week eens kijken. Op het tijdelijke vervoer klappert ie niet in ieder geval ;)

7PWY4Zo.jpg

iuAnyf5.jpg

9WDs1fV.jpg

Nico GTR zei:
Je kunt ook platelocks maken.

Je foto's doen het niet, maar op youtube een video gevonden. Ziet er stevig uit inderdaad (y)
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=DBqRkVEzUwk

W212 zei:
Allemachtig, wat is dat toch een mooie auto... (y)

Ik heb er inderdaad maar weinig gehoord die het tegenovergestelde zeiden. Inmiddels (helaas) wel de Q weer ingeleverd bij zijn baas in Lijnden.
Niettemin, veel genoten al is het slecht weer de lol wel een stukje minder. Echter, ook vrijdagmiddag met droog weer (zo ongeveer enige droge moment) nog even de grens over gestoken. Heen en weer Emmerich, en ik denk dat een Golf GTE rijder zich dat ook nog kan herinneren. Hij ging, bij vrij baan, bij 200 km/u naar rechts waarna duidelijk werd hoeveel zo'n Q over heeft. Nog even 278 op de GPS aangetikt en snel weer in de ankers.
https://www.youtube.com/watch?v=gX9PFaHVW0A

Al met al, 900 km, 4x getankt en volop bekijks gehad. Naast dat is het best een praktische auto, op de kofferruimte na. Daar paste net de kinderwagen in zaterdag toen we even naar Burgers Zoo waren.

Nog even wat bewegend beeld. De 'sound':

En nu door. Paar dagen kantoorwerk en dan op naar nieuw autogeweld in het Midden-Oosten. Zes dagen Dubai + F1 weekend op de planning. (y).
Gelukkig gaat aftellen tot de opvolger een stuk sneller met al die afleiding :)

Ontopic:
Twee weken terug Leaseplan gevraagd of de auto op zomer of winterwielen ingeleverd moet worden. Volgens de afspraak die ik met ze maakte in 2013 (het zelf mogen wisselen van de wielensets) moet ik de winterset inleveren bij Euromaster einde contract. Maar, op de zomerbanden door met sneeuw e.d. lijkt me niet zo'n goed plan. Echter, de schadevrije zomerset bij Euromaster inleveren zie ik ook niet zitten. Kortom, wat te doen. Dat antwoord laat blijkbaar nog even op zich wachten, net als de vraag of ik bij de IV weer zelf kan wisselen.

Wel moet de Clio binnenkort op zijn winterwielen. Zal wel ergens volgende week worden. Die heeft overigens ook wel wat aandacht nodig, want de rode lak wordt steeds doffer :)

Die dingen inderdaad! ;)

En sneeuw? Ik zou de winterwielen inleveren, nog maar ff genieten van de looks op de zomerset. ;) Maakt de auto ook zoveel mooier!

Met de groeten uit het lekker warme Dubai en Abu Dhabi ;)
23795047_1488934977841268_4063510430667257608_n.jpg

Samen met zo'n 550 Nederlanders via TeleSport / Stipreizen in Dubai en Abu Dhabi. Morgen zal wel het nodige oranje te zien zijn op de Hill ;)
24068415_1489418324459600_2734138454006341601_o.jpg

Tijdens de kwalificatie:
23847383_1489418344459598_605863974373416884_o.jpg

Max was me te snel af en ik had de zoomlens niet mee, maar Riccardo kon er ook op:
23826063_1489418357792930_1471610853937899423_o.jpg

En vrijdag al even de toerist uitgehangen ;).
23844399_1489418261126273_5355059140029408361_n.jpg

23845944_1489418274459605_5421547900545505403_o.jpg

Écht leuke auto's vallen nog wat tegen. Een Huracan, een berg Range Rovers, een Rolls, Bentley en vooral heel veel Nissan Patrol V8 Nismo modellen. Zijn hier in de aanbieding denk ik. T/m dinsdagochtend nog hier, dus hoop nog even langs een bekende boulevard te lopen voor wat uniekere supercars. Oh, en ook twee keer een Captur en een Dacia/Renault Duster gespot :)

adinsx zei:
Écht leuke auto's vallen nog wat tegen. Een Huracan, een berg Range Rovers, een Rolls, Bentley en vooral heel veel Nissan Patrol V8 Nismo modellen. Zijn hier in de aanbieding denk ik. T/m dinsdagochtend nog hier, dus hoop nog even langs een bekende boulevard te lopen voor wat uniekere supercars. Oh, en ook twee keer een Captur en een Dacia/Renault Duster gespot :)

Hetzelfde had ik ook in Monaco afgelopen september. Een McLaren uit Dubai, Een Mercedes SLR en AMG GT, een Aston Martin One-77 en een paar Rolls-Royces en Bentleys. Veel meer bijzonders was er eigenlijk niet. :)

Ja echt heel vervelend... Eind november, korte broek, slippers, t-shirt, zonnebril, blauwe lucht en 26 graden. Dikke prima ;)
Het was genieten vandaag op het circuit van Abu Dhabi. Ook al was de race wel wat saai moet ik zeggen. Maar... gezellige boel met honderden Nederlanders (Via Telesport/Stipreizen gingen 550 nederlanders waaronder wij). En, lekker de fotohobby wat kunnen uitoefenen op auto's die met 200+ voorbij komen. Nog even wat sfeerfoto's van vandaag. Doorgeplaatst via Facebook, dus de kwaliteit is niet helemaal van wat de foto's zijn.

Alles gemaakt met 70-300 lens, veelal op maximale zoom met erachter mijn 70D.
23916430_1490334977701268_7925629864347517136_o.jpg

23847398_1490334981034601_2992721259785887667_o.jpg

De Fly-over:
23847582_1490335237701242_4348201950505200569_o.jpg

23845968_1490335167701249_1325388866817476268_o.jpg

23916735_1490335324367900_7921536807017889518_o.jpg

24068414_1490335391034560_6669606765179128166_o.jpg

23847276_1490335491034550_4086450900955019582_o.jpg

23916370_1490335821034517_6200166220316251189_o.jpg

24059334_1490335807701185_562331070608374107_o.jpg

Morgen nog een dag echt aan het werk, naar een automatische APK-teststraat. In de middag nog even een van de shoppingsmalls aandoen, en langs de Burj El Arab + strand. Dinsdagochtend huiswaarts met de A380 van Emirates en dat zit de zesdaagse reis er op.

Slaapverwekkend kun je het wel noemen ja :). Raikonnen komt voorbij, en nagenoeg op eenzelfde afstand Max, elke ronde weer. We hadden ook zicht op een groot scherm, dus de race was prima te volgen verder.

Inmiddels sinds gistermiddag weer in NL. Is weer even wennen die kou. ;)
Nog een paar sfeerfoto's:

Hotel Atlantis op het Palm-eiland:
u0298cr.jpg

Laatste avondmaal bij dit hotel:
G3fRpfg.jpg

Met uitzicht op de Burj al Arab:
DPqk2PyWAAA_i0V.jpg:large

Je struikelde hier over de Lambo's:
xg6sGQ8.jpg

En Bentleys:
sLGWTGS.jpg

Ook veel gezien, een Nissan Maxima. Wat een prachtige auto (y)
xe60PUH.jpg

https://en.nissan-dubai.com/vehicles/new/maxima.html

Al met al een topreis gehad. En zeker een aanrader om een vier/vijf dagen te bezoeken.

Terug naar de realiteit.
Vanmorgen was het ramen krabben, dus het wordt tijd om de winterbanden op de auto's te leggen. Vanuit Leaseplan nog altijd geen reactie, dus de wintersloffen gaan er maar gewoon onder. Komend weekend even tijd voor maken. Verder vanmorgen 'de opvolger' gespot :)

c7xnXPS.jpg

8ZhRk56.jpg

In het dorp, en zo 's morgens met enige nattigheid is de kleur minder sprekend als ik verwachtte. Bijna donker.
Mijn bestelde wordt nog altijd maandag aanstaande gefabriceerd. Eind van de week stuurt de dealer nog een update. Van de 14 weken wachten zijn er nu nog maximaal 9 over. Het schiet al op dus ;)

Kleine update vanuit de dealer. De Spanjaarden hebben vandaag nog een gaatje gevonden en er een vrijdagmiddag- i.p.v. maandagmorgenauto van gemaakt. :)
4 januari bij de dealer, dan klaar maken en opbouw van afneembare trekhaak en de 18" Magny Cours-wielen. Uiteraard (als het weer en de tijd het toe laten) voor aflevering wassen, kleien, waxen, etc. en dan kan rond 1 februari de III terug naar Leaseplan en de IV mee naar huis. ;)

ZHOxrlw.jpg

Ik heb hem laatst ook gezien in die kleur en vind het een goede keuze. Past perfect bij dit model, dat ik overigens ook echt goed geslaagd vind. Sterkte met wachten....;)

Nice, mooie uitvoering hoor, Renault is een goede weg in geslagen met het design.
Hoe zie jij het infotainmentsysteem? Wat ik bijvoorbeeld in de tetst van o.a. Autoweek lees is dat het niet echt het meest gebruiksvriendelijke systeem is. Iets wat best zwaar meetelt natuurlijk in een auto. Succes met wachten de laatste weken :).

In het half uur proefritje in een Estate GT had ik ook wat onenigheid met Rlink2. Ik kreeg namelijk niet makkelijk de kaart op het scherm en adresinvoer was even wennen. Dus ja, eens met kritieken het systeem kan beter.
Voor mij niet onoverkomelijk, ik rij niet veel op de navigatie. En het vergt natuurlijk gewenning.
Wat ik wel jammer blijf vinden is dat de joystick met knoppen voor de armsteun niet in de IV zit. In de Talisman wel. Huidige III ook en dat werkt blindelings.

En ook jammer: dat voorruitverwarming niet tot de opties behoort. Vanmorgen weer lekker staan krabben en wat lauw water erbij gepakt terwijl de buurman zijn nieuwe Octavia aanslingerde en de voorruitverwarming aanzette :)

Samengevat: absoluut blij met de opvolger qua samenstelling en de gekregen uitzondering op het leasebeleid. Maar er zijn ook zaken die 'de mantel der liefde' bedekt ;)

En nu maar hopen dat die Alibabachauffeurs hem heel bij de Stealer brengen....... is ook wel een dingetje tegenwoordig.

Haha, ja herkenbaar. Onze focus heeft ook een systeem die niet heel gebruiksvriendelijk is, maar went.
Met name het navigatiesysteem is erg omslachtig.
Maar vanmorgen was het inderdaad even het knopje voorruitverwarming indrukken even wachten en gaan :).
Helaas heeft een auto niet alle voordelen, we schuiven het maar onder het kopje luxeprobleem.
Nogmaals, succes met de laatste weken afwachten. Ik blijf je topic volgen.

Ben benieuwd! Zo'n Megane heeft misschien wel wat onhebbelijkheden maar dat is ook wel de charme. Een auto die nog een beetje karakter heeft en dat mag ik wel. Een Octavia is erg goed maar ook verschrikkelijk saai en steriel.

eerriikk zei:
En nu maar hopen dat die Alibabachauffeurs hem heel bij de Stealer brengen....... is ook wel een dingetje tegenwoordig.

Route is nu:
200 km per trein naar Santander
Per boot naar de haven van Zeebrugge in België, vanaf daar per trailer direct naar de dealer.

En inderdaad, schade is zo gebeurt in het tempo dat het allemaal moet. Hopen dat het goed gaat ;)

@Kristian
Een trouwe labrador noemt de buurman zijn Octaaf. Daarom nam hij na de pre-facelift nu toch weer een facelift. Al overwoog hij meerdere modellen waaronder ook de talisman, Megane en Mondeo.

Kristian zei:
Ben benieuwd! Zo'n Megane heeft misschien wel wat onhebbelijkheden maar dat is ook wel de charme. Een auto die nog een beetje karakter heeft en dat mag ik wel. Een Octavia is erg goed maar ook verschrikkelijk saai en steriel.

Dat laatste is wat aan te doen hoor:T

:)

Moet zeggen dat ik het gebrek aan 'karakter' in z'n geheel niet mis. Bij zo'n dagelijks vervoermiddel is het gewoon fijn als ie zonder 'karaktertrekken' z'n kilometers maakt. Nu al 4K op de klok zonder gekkigheid.

Voor het geval je het nieuws nog niet meegekregen had: https://www.autoblog.nl/nieuws/heldenauto-vindt-zijn-waterloo-op-n324-104627

Edit: Ah zie dat je al gereageerd had op het bericht.

ENTE zei:
:)

Moet zeggen dat ik het gebrek aan 'karakter' in z'n geheel niet mis. Bij zo'n dagelijks vervoermiddel is het gewoon fijn als ie zonder 'karaktertrekken' z'n kilometers maakt. Nu al 4K op de klok zonder gekkigheid.

Eens, maar dat schaar ik ook niet meer onder 'karakter' bij de moderne Fransen. Hoewel de III me één keer heeft laten staan, maar goed. Iets met een kettingspanner die zijn werk niet meer deed. Het is meer de soms onhandige dingen en Rlink2 is er daar een van. Maar daar moet ik zelf eerst nog achter komen.

Malt007 zei:
Voor het geval je het nieuws nog niet meegekregen had: https://www.autoblog.nl/nieuws/heldenauto-vindt-zijn-waterloo-op-n324-104627

Edit: Ah zie dat je al gereageerd had op het bericht.

Jep, werd 's morgens vroeg er al op geattendeerd via Twitter en andere kanalen. Is iemand niet goed bezig geweest inderdaad. Zo'n Giulia Q vergt nou eenmaal beheersing en weten wat je doet. Inclusief het onverwachte verwachten. Het lijkt er op dat de Q dwars is gegaan / uitgebroken met dit als gevolg. Zonde...

Audi liefhebber zei:
Mooie auto heb je besteld! Gave foto"s van je reis ook. Toevallig dat mijn nieuwe auto ook op 4 januari wordt geleverd... (y) Succes met wachten!

Komt goed, want vrijdagochtend kreeg ik een belletje dat de auto al op transport staat (boot) en tussen 27 en 29 december aankomt. Of ik even wilde doorgeven welke banden ik exact op de zomerwielen (18" MagnyCours) wil hebben zodat ze die alvast kunnen bestellen. Hou ik van, keuzevrijheid.
Deze screenshot maar doorgeappt. Zelfde maat en band als op de III en een van de lekkerst plakkende banden op dit moment.
Standaard levert Renault overigens Conti 5 op de GT af-fabriek.
300AqyN.png

En verder voor de laatste keer gewisseld. Begin november al de vraag bij Leaseplan neergelegd (auto-reply, binnen vijf dagen antwoord) of ik de auto op zomer/ of winterwielen moet inleveren. Staat ook ergens op deze pagina. Niettemin, nog altijd geen antwoord van ze. Lever hem dus op de winterwielen in, en de zomerwielen gaan achterin mee bij inleveren van de auto. Vooralsnog rond 1 februari.

Naar goede traditie, nog even wat wisselfoto's. ;). Afgelopen week nog geprobeerd bij Euromaster te laten doen omdat ik weinig tijd heb, maar die zaten uiteraard ook vol. Zelf maar gedaan dus vrijdag einde middag:
AUJ6ymX.jpg

FhSjV2q.jpg

5RCBVdu.jpg

6Uyq86Y.jpg

0ZGZgC2.jpg

Niet schoon, al lijkt het haast wel zo ;)
QYIIH64.jpg

Er was aardig wat sneeuw (centimeter of 7) gevallen vannacht hier:
EW7ty1L.jpg

En tja, dan moet er eerst een sneeuwpop gemaakt worden.
wOhe7dC.jpg

Daarna gauw met de Clio naar m'n ouders om de zomerwielen schoon de schuur in te werken en de wintersloffen er op te leggen (y)
7HecQ3z.jpg

EjjvFD4.jpg

Goed, 'wagenpark' weer op de winterwielen dus. Nu aftellen naar eind december, en vervolgens natuurlijk nog richting eind januari want ik dien het contract van de III gewoon uit. Foto's eind december volgen vanzelf ;)

:), ja we gaan samen detailen Nico. Moet alleen nog even nadenken of we voor glascoating gaan of niet. ;)

Nog even wat sfeerfoto's, en inmiddels sneeuwt het hier ook alweer (y)

24991172_1504597429608356_586168137822019182_n.jpg

25152161_1504597432941689_8889550123614566336_n.jpg

25299263_1504597436275022_8337454650889540614_n.jpg

24862524_1504597502941682_7886377580156892511_n.jpg

24852274_1504597492941683_2877006919480355839_n.jpg

Verder geen nieuws.

We zitten hier in de goede hoek inderdaad. Inmiddels sneeuwt het alweer aardig door, zou weer een 10 - 15 cm bij kunnen komen.
Straks rond een uur of 15.00 maar huiswaarts zodat ik niet in de eventuele drukte terecht kom. Al was het vanmorgen bijzonder rustig op de weg (y)

Helaas inderdaad... Appje van verkoper "Hij is nog niet vertrokken uit Zeebrugge helaas". Toch nog even geduld hebben dus :)

Morgen dan maar :T

Voor wat ik er mee heb gereden (20 minuten, in Soest) vond ik het comfortabeler afveerd dan mijn huidige III GTline op de 18" GT-wielen.
De demo in Soest stond overigens ook op 18".

Dus nee, valt wel mee. Zéker geen RS onderstel zeg maar. Komt ook in vele testen naar voren dat de auto een mooie vering/demperbalans heeft.
Als je meer van mijn eigen ervaring wil, dan moeten we nog even wachten tot na 3 februari. Zo goed als zeker wordt die zaterdag het aflevermoment. En dus mogelijk morgen binnen bij de dealer. (y)

Ik had al heel wat weken terug iemand beloofd eens op een rij te zetten waar de huidige III en aankomende IV nou verschillen. Waar ga ik er op vooruit, en waar ook niet. Met hulp van carbase, de brochure en het inmiddels toch aardig in detail kennen van de IV een kleine opsomming. ;)

Motorische vooruitgang: +75 pk / +75 Nm.
De makkelijkste om mee te beginnen. De geblazen 1200 in de III is een prima blok hoor. Soepel en met 130 pk / 205 Nm genoeg om vlot mee te komen met het verkeer. Ook de 1500 kg sleurhut de bergen overtrekken ging beter van verwacht. Ok, het was soms volgas in de 3 omhoog en op de terugweg schakelde de ECU de airco ook even uit om het maximale richting wielen te sturen, maar toch ging het beter dan ik verwachtte.
Maar natuurlijk gaan we er op vooruit. met dank aan een geblazen 1600 cc komen er 75 pk en 75 Nm's bij wat 205 pk en 280 Nm maakt.
0-100 gaat van 10,1 seconden naar 7,4 seconden. Dat raakt overigens bijna de 7,2 seconden sprinttijd welke mijn ex Clio RS182 had met 180 pk en 200 Nm uit een atmosferische.

Verbruik gaat er niet op vooruit, ondanks dat beide auto's wel C-label hebben. De III stoot (op papier) 124 g/km uit wat genoeg was voor 20% bijtelling, een van de reden voor deze keuze in 2013. De IV stoot 134 g/km uit, maar ach, alles is toch 22%. ;)
Praktijkverbruik kon echter wel eens dichter bij elkaar liggen. De III staat nu op 1:10,6 over de kilometers sinds 1-1-2015 (overgang contract naar nieuwe eigenaar). De IV GT205 doet ongeveer 1:9.5 tot 1:11,5 volgens Spritmonitor. We gaan het zien ;)

Minpunten op zijdelings motorisch vlak: Geen 60 L brandstoftank meer, maar 50 L...

Wendbaarder en comfortabeler onderstel: Vierwielsturing
Een van de eisen in 'den beginne' was het behouden van een sportief sturende auto. Ok, met een Talisman moest ik die eis enigszins laten varen, al had ik daar minimaal de Intens-uitvoering op de korrel vanwege: vierwielsturing. Nu werkt / voelt het volgens de pers op de Talisman wat onnatuurlijk, op de Mégane IV is men er erg positief over. Heb ik er ervaring mee? Nou nee. Ja, 20 minuten proefrijden in het centrum van Zeist en ik moet zeggen, het voelt bijzonder aan. Je stuurt gewoon net iets te ver in de eerste paar keer. Hoe het verder rijdt? Dat zien we vanaf februari. Wel is de draaicirkel 60 centimeter kleiner. 10,4 meter in plaats van 11,0 meter.

GlnPFEi.jpg

Wat me daarnaast in de demo van de Zeist-dealer opviel was dat het onderstel minder stoterig is op 18". De huidige III bonkt wat harder op korte richels. Wellicht was de proefrit wat te kort om het echt goed aan te voelen, maar ik denk dat de IV iets comfortabeler is, maar toch sportiever in de bocht ligt. Minpuntje: De IV is een klap zwaarder dan de III. 1405 kg leeg tegen 1260 voor de III.

Klein maatje meer: breder, lager, langer
Zoals al gezegd is de IV een stuk zwaarder, mede door de EDC en vierwielsturingsysteem. Wel mag er meer 'aan de haak', 1700 kg ipv 1500. Al moet er nog wel een rekenslag gemaakt worden met totaal treingewicht. Ik zit wel veilig met de caravan welke 1300 mag wegen. (en aankomend jaar proberen we dat dichter te benaderen :) )

Door naar de millimeters. Zoals gezegd, op basis van de Carbase-gegevens. De brochure van de III heb ik niet bij de hand.
De IV is 4,626 meter lang, en dat is bijna 6 centimeter langer. In de breedte scheelt het minder, de IV is 1 centimeter breder. Totaal 1,814 meter. De hoogte van de auto daalt, met bijna 6 centimeter naar 1,449 meter (was 1,507). Wordt overigens mede veroorzaakt doordat de dakrails niet meer op 'pootjes' staan, maar op het dak liggen.
Ook prettig voor de wegligging, de spoorbreedte neemt iets toe. Vóór bijna 5 centimeter (1,591 vs 1,543), achter 4 centimeter (1,586 meter vs 1,547 meter). Wielbasis is 1 centimeter langer, dus daar winnen we niet heel veel.

[video]https://www.youtube.com/zUl4MSKJ7ko[/video]

Interieurruimte, hier wat bij, daar wat minder. Feit is wel dat de bagageruimte iets minder is. 3 liter zonder platliggende bank, 96 liter minder met platte bank. Interieurbbreedte gaat er op vooruit, zittinglengte hier en daar ook. Details staan hier: https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=76040&id2=88185&cache=no

Rijkere uitrusting: Veiliger, slimmer en luxer
Goed, allereerst is de III ook goed uitgerust en nagenoeg alles komt terug op de IV.
Geen bi-xenon, wel full-led dim en grootlicht. Stoelverwarming, Bose, Europese Navi, sportonderstel, Automatische handrem, keyless (incl. op slot gaan bij weglopen), elektrische ramen, climate control, achteruitrijcamera, parkeersensoren, etc. etc.

Waar we er op vooruit gaan zijn ook een aantal belangrijke dingen.
Comfort: Natuurlijk de 7 traps EDC (Getrag 7DCT300).
324a2916-a6eb-4f9b-b577-2a964560cc5c_630.jpg

Begin 2017 herzien in software én mechanisch (net als bij de Clio RS), en na de zomer nog eens een software-update. Hij schakelt soepeler en sneller dan bij de meeste testen van 2016 nog wordt benoemd als kritiekpunt. Prima dus en we gaan het meemaken. En dan nog even de flippers achter het stuur. Op de Talisman zijn die er niet, de Mégane IV GT gelukkig wel.
DMH7hyfWkAArxaS.jpg

Ook lekker: fullcolour head-up-display.
VvlVfk3.jpg

Gehad in enkele testauto's en het lijkt me wel wat. Samen met verkeersbordherkenning, snelheidsweergave, navigatiedetails een prima comforttool.

Ook het schuifdak komt weer terug, helaas voor de kids echter niet met nog een extra glazen paneel richting de achterbank. Zij komen wat meer in het donker, want ook de sportstoelen nemen aardig wat licht weg.
Oh en die sportstoelen, tjonge wat zitten die lekker! De sportstoelen in de GTline heb ik nooit helemaal lekker ingezeten. Vooral op schouderhoogte past het niet lekker. In de IV GT-stoelen zit ik een stuk beter en ze zijn nog meer gevormd. Stiekem doen ze me denken aan de Recaro's in de R26 ;)
DM_4t67W4AA2G4q.jpg

Nog meer extra's:
Automatisch inparkeren. Zat in het pakket voor de achteruitrijcamera, maar ga ik vermoedelijk toch nooit gebruiken. Maar ongetwijfeld wel een keer uitproberen :)

Automatisch dimmende binnenspiegel: Een gemis in de III, hoewel de Bose-uitvoeringen deze wel had. Op de IV GT standaard.

Nog even wat details qua vooruitgang:
Ambianceverlichting in deuren en middentunnel, groot navigatiescherm, 2x USB, verlichte make-upspiegel, DAB+, grootlichtassistent, TPMS, dodehoeksensor, lane assist, verkeeersbordherkenning, Hoogte verstelbare passagiersstoel (een gemis voor de wederhelft nu), led interieurverlichting, led achterverlichting, multifunctioneel display ipv klokkenwinkel (vooruitgang, mwa moet het nog zien).

Kortom, genoeg om op te noemen. En niet zo gek want de III stamt oorspronkelijk van 2009 o.i.d. Dat scheelt zeven jaar.

Wat ga ik missen van de III: navigatiemodule
Alleen maar hosanna? Nee, echt een gemis gaat de kleine joystick met knoppen voor de armsteun worden. Bijna blindelings bedien ik daarmee de navigatie en dat hebben ze op de IV helaas niet teruggebracht. Wel weer op de Talisman, en misschien wel bij de facelift na aankomend jaar.
Nog meer om te missen? Ja, dat langere glazen dak wat vooral de kids geweldig vinden. Maar verder? Op basis van de uitrusting kan ik niet iets noemen. Maar wie weet komt dat straks na de eerste maanden sturen wel. ;)

Al met al. Begin februari mag snel komen evenals de auto die hoogstwaarschijnlijk morgen eindelijk bij de dealer is. En natuurlijk volgen dan foto's ;)
Ook is de lijst met accessoires / aanpassingen zo goed als rond. Komt ook nog in de komende 'aftelweken'.

23244420_1473519689382797_719402654675289215_n.jpg

Ik blijf het een gave auto vinden! Daarnaast lijkt het mij een erg fijne combinatie van bak + motor. Ik schrik trouwens wel van dat verbruik. Dat is toch niet normaal voor een moderne auto.

Mooiroodisnietlelijk zei:
Ik blijf het een gave auto vinden! Daarnaast lijkt het mij een erg fijne combinatie van bak + motor. Ik schrik trouwens wel van dat verbruik. Dat is toch niet normaal voor een moderne auto.

Verbruik van de huidige? Ik moet wel zeggen dat ik stevig doorrij hoor... Praktijkverbruik ligt op 1:13,3 volgens TNO.
Als ik de periode aanpas van 1-1-2015 naar 1-12-2016 dan kom ik op 1:11,3.
Zet ik de periode op 1-1-2017 tot 1-12-2017, dan op 1:9,6. En nu weet ik hoe dat komt. Enkele tankbeurten dit jaar met leenauto's (2x Giulia Q onder andere) staan niet geregistreerd als 'vervangauto'. Als ik bij de Shell in het dorp tank vraagt het apparaat dat vaak niet, en vul ik maar kilometerstand 0 in. Dat vertekent de boel dus. Maar, mijn stevige rijstijl (vlot optrekken, vlot doorrijden) doet de rest. Spritmonitor houdt het op: 7,3 L/100 tot 8,5 L/100. Redelijk rond dat praktijkverbruik dus.

Overigens wel een typisch beeld bij een downsizemotor die moet werken. Boven de 100 km/u verbruiken die t.o.v. NEDC flink meer.

Erg mooie combi tussen functioneel, luxe en sportief.

Dat-ie wat zwaarder is is alleen maar fijn met de caravan.;)

Ga je die flippers echt gebruiken dan?
Ik heb ze één of twee keer gebruikt en was er toen wel klaar mee. Ok, moet toegeven......dat was met een........Touran.:)

Terug
Bovenaan