Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno + IV Estate GT205 Update: gesjouwd en genoten

Als je toch rond de 45K gaat shoppen, adinsx...ik weet dat je geen fan bent...maar voor ietsje meer heb je ook een Octavia RS:T Met 245pk...look van Labrador, punch van border colli:p

:) Ik betrapte mezelf er gisteravond al op dat we steeds verder van huis geraken. Even Audi.nl geopend, maar nadat ik zag dat een A4 Avant benzine pas bij dik 40k begint meteen weer het tabblad gesloten ;)

Kijk, de zoektocht is leuk, maar het kan maar zo zijn dat D-segment buiten de boot valt.
Morgen bij VW, Skoda en Seat offertes opvragen (y). En bij Seat nog even passen met de kinderstoelen, net als vanmiddag bij een Mégane Estate.

Configureer jij zonder open dak/panoramadak?
Ik zie het immers nergens op de foto's staan.
zou voor mij een absolute must zijn!

Leon en Mégane hebben panoramadak. Tiguan en Golf ook (Advance pakket meen ik?). Passat, Superb dacht ik niet maar weet het niet zeker.
De absolute musthaves om D-segment mogelijk te maken:

Lichtmetaal 18"
Ledverlichting (led plus is niet nodig)
Stoelverwarming
Handbak of automaat (C-segment liefst met automaat)
Fatsoenlijk geluid. Dus Bose bij Renault, Pack Sound bij Seat. Dyna-audio bij VW is prijzig, weet niet hoe goed normale geluid is.

Panoramadak heel graag, maar als het niet kan... Ga die ongetwijfeld wel missen trouwens.

Het is een beetje kiezen tussen een ruime D-segmenter zonder al te veel luxe en een volle C-segmenter. Al is de Leon dikker aan te kleden dan de Mégane omdat die laatste een GT moet worden. Wil geen TCe130 meer ;)

Renault-Megane-RS-rood-2017-01.jpg

Kristian zei:
20170810_211041.jpg

Staat hier op de camping ook zo'n nieuwe Megane Estate. Een redelijk luxe uitvoering in een nette kleur maar ik vind het een vrij rommelig vormgegeven auto. Dan vind ik persoonlijk een Leon ST veel mooier. En ook mijn 6 die er naast staat vind ik toch een stuk fraaier.

Afwerking viel me ook niet mee. Kijk maar eens naar de naad van het schterportier t.h.v. onderkant van de zijruit. Ook de chroomstrip zelf loopt aan beide kanten van de auto niet mooi vlak. Dat valt me toch tegen. Dit soort kleinigheden vielen me twee jaar geleden op de IAA bij de Talisman ook al op.

Eens Kristian, de afwerking kan echt beter. Als ik mijn auto was stoor ik me ook wel weer aan panelen die net niet lekker aansluiten. Wat dat betreft gistermiddag bij de Golf en Passat viel er minder 'vreemds' te ontdekken.
De kleur doet veel voor de Mégane trouwens. In Iron Bleu, dé GT kleur, is het een stuk spannender. Bij ABD in Heerenveen staat de Mégane zoals ik hem zou uitvoeren: https://www.abdrenault.nl/occasions/renault/megane/estate-tce-205pk-gt_nieuw_onbekend/benzine/117257

Helaas ligt Heerenveen niet bepaald dichtbij. Moet het dus doen met 'plaatjes', maar ik vind het wel een plaatje :)

En de Leon, tja die blijft wat saai. Gister kwam ik er weer een tegen, maar het is niet een auto waar mijn ogen naar toe trekken.
Kleur doet daarin wel veel overigens. Dit was een saai bruin/grijze. Mystery Blue staat hem een stuk beter.

Edit: De stoelen van de Mégane (GT en GTline) zijn overigens briljant qua sportstoel. Klein nadeeltje, vanwege ontbreken van normale hoofdsteunen gaat de dvd-set voor de vakantie lastiger passen. Maar om daar een auto op te laten vallen...

adinsx zei:
Bij ABD in Heerenveen staat de Mégane zoals ik hem zou uitvoeren: https://www.abdrenault.nl/occasions/renault/megane/estate-tce-205pk-gt_nieuw_onbekend/benzine/117257

Helaas ligt Heerenveen niet bepaald dichtbij. Moet het dus doen met 'plaatjes', maar ik vind het wel een plaatje :)

Nieuw te bestellen! De Renault Megane GT met 165pk/380nm sterke dieselmotor met EDC automaat! Prijs rijklaar vanaf 36.380,-. Kom langs, bel of e-mail voor een scherpe offerte! Getoonde Megane Estate GT 205pk is voorzien van Easy Park Assist automatisch inparkeersysteem, Lichtmetalen wielen 18" 'Magny Cours', One-touch folding achterbank neerklapbaar in 2 delen incl. middenarmsteun achter, Elektrische handrem, Renault R-Link 2 multimedia- en navigatie, Metallic lak (Bleu Iron). Prijs rijklaar (incl. optioneel ABD afleverpakket) is eur. 37.450,-. Let op : foto's zijn als voorbeeld.

Dus ik vermoed dat hij eigenlijk niet in Heerenveen staat... ;)

Mocht D segment een optie zijn, en VAG toch een must. Ik zou goed en lang gaan rijden met Superb en Passat. Denk dat de Passat op een aantal vlakken toch wat beter in elkaar zit dan de Superb. Bijvoorbeeld qua windgeruis en geluidsniveau. Zou mij, mits mogelijk, het geld wel waard zijn. Vind de Passat ook wat mooier, zakelijker.

Mijn vrouw heeft wél gekozen voor de Superb overigens, zij zag de meerwaarde van de Passat niet. Audio is volgens mij standaard wel goed in de Superb, al ben ik niet zo'n audio freak. In ieder geval een stuk beter dan de standaard audio in mijn Mercedes.

Mooie zoektocht!

Standaard geluid in Passat en Superb is uitstekend vanuit de 9 speakers. Dynaudio maakt het bij VW prettiger, maar ook fors duurder.
Bij de leukere uitvoeringen van Skoda heb je -standaard- Canton sound systems. Klinken meer dan uitstekend!

https://www.canton.de/de/partner

CANTON Sound Tuning
Präzise Abstimmung für perfekten Klang auf allen Sitzplätzen: Mit CANTON Sound Tuning kann der der Soundfokus individuell eingestellt werden.

CANTON Equaliser
Kristallklarer Sound: Der CANTON Equaliser erzeugt die optimale Akustik für Musik, Telefonie und Navigation.

CANTON Noise Cancellation
Das System gleicht Fahrgeräusche dynamisch aus – egal ob Sie gerade an der Ampel warten oder auf der Überholspur unterwegs sind.

Ik kwam vanmiddag een donkergrijze Superb Sportline tegen. Wat een heerlijke uitvoering zeg! Die valt echt op.

Grappig, qua exterieur hebben we de Leon hetzelfde samengesteld ;-)

Als je de topmodellen kiest van de modellen krijg je, iig bij de Leon en Octavia(wellicht Superb ook) sowieso de upgrade met extra speakers en subwoofer meen ik. Dus qua geluid zal dat vast wel goed zitten.

Laat ik mij er ook eens tegenaan bemoeien :)

adinsx zei:
Even Audi.nl geopend, maar nadat ik zag dat een A4 Avant benzine pas bij dik 40k begint meteen weer het tabblad gesloten ;)

Voor 45.000 heb je een aardig afgeladen Q2 Launch edition 1.4 TFSI S-tronic. Maar zal niet ruim genoeg zijn?

Momenteel, maar daar heb je niet veel aan, gezien je pas begin 2018 aan de beurt bent, hebben ze voordeel op voorraad auto's bij Skoda. Drukt de fiscale waarde aanzienlijk. Mbt een Superb, de geheime tip is daar de Style Business. Niet de Sportline. Ja, de Sportline klinkt mooier, maar van buiten heb je alleen de zwarte sierlijsten (wat je zelf met een middag wrappen/spuiten aan kan passen) en van binnen vallen met name de sportstoelen op. Hoewel die er mooi uitzien, zakken ze minder ver naar beneden dan in een Style Business, waardoor je vlakker zit. In mijn beleving is de Sportline de meerprijs -in Business uitvoering- niet waard. Daar komt bij dat de Sportline gebasseerd is op de Ambition. Een 150pk Style Business DSG met een paar opties zal tussen de 40 en 43K landen. Een optie die zeker het overwegen waard is, is DCC. Standaard is een Superb vrij comfortabel. DCC biedt de mogelijkheid de demping aan te passen, icm 18" prima te doen, en zeker 'stevig' te berijden. Waarom een Superb? De ruimte. Een lange wielbasis waardoor je totaal geen problemen hebt met in de rug prikkende kindervoeten of ze nu in een stoel of op een verhogen zitten. En de kofferbak van de hatchbak is al zo groot, dat er meer in gaat dan in bv een Megane/Leon station. Ok wellicht overdreven, maar groot is ie, en eigenlijk ruim voldoende voor dagelijks gebruik. Ik ben zelf een tevreden Superb rijder overigens. Het is geen heel emotionele auto, maar in ieder geval een die keurig in elkaar steekt, en comfortabel vervoer bied. Ik rij per jaar ongeveer 50.000km, vaak lange afstanden en dat gaat prima.

Leuk al die ervaringen!

Wouter, Q2 wordt te klein. Liefst een station. Al vind ik van de Superb de hatch absoluut het mooist. Wit, Sportline, hmmm heerlijk. Overigens vind ik sportstoelen wel een redelijke must. Althans, genoeg wangen om er niet uit te glijden.

Nu nog een ronde aan het shoppen (peuterkamer, dus niet auto's ;) ), en toevallig geparkeerd naast een nieuwe Golf Variant Rline. Zakelijk donkerblauw maar zag er zeker onderscheidend uit tov een gewone Variant. Beeld volgt nog wel.

Vanmiddag in de planning om stoeltjes te passen in een Leon. Als de tijd er is loop ik nog even bij Skoda binnen.

Ik zie tegenwoordig voor mijn gevoel meer passats en golfjes mét dan zonder R-line pakket, dus misschien is het zonder R-line pakket meer onderscheidend :)

Zo'n Skoda Superb vind ik ook echt niet verkeerd, qua exterieur stiekem nog wel iets mooier dan de passat in juist samenstelling. Het verbaast mij eigenlijk dat je ze wel eens zien maar niet super vaak. Toch iets te prijzig voor een skoda? Concurrentie (insignia, Talisman, etc.) toch iets te sterk? Toch het imago nog? wie zal het zeggen.

Kleine update maar weer. Allereerst de beloofde foto's van een Golf Variant Rline. Hij viel me enigszins positief op omdat het niet domweg een Golf is. De kleur doet hem zeker geen goed want de zwarte Rline details vallen weg. Sowieso parelmoerwit dus mocht dat het moeten worden.
Foto's:
ehoNNZ6.jpg

WnEoHkT.jpg

*ja die hulpveren blijven er tot de winterbandenwissel nog even onder. Hoog hè ;) *

Verder zaterdagmiddag bij een Leon het stoeltje gepast. 26 cm tussen voorstoel en zitting stoeltje. Dat is 1 cm minder dan bij de Mégane IV, maar ook dat zegt niets. Stoel net een klikje meer vooruit of achteruit, of iets meer voor of achterover. Conclusie: Mégane IV, Leon en Golf is achterin net zo 'ruim' als de huidige, dus we redden ons er wel mee. Meer ruimte blijft natuurlijk wel prettig.

Nog wat foto's van vrijdagmiddag, het stoeltjes passen in een Mégane IV Estate (Intens). GTline schijnt ondanks sportstoelen net zo veel ruimte te houden.
pCVfjGP.jpg

En in de huidige auto (je ziet de slijtage op het matje waar de oudste dochter soms met de voeten tegenaan zit te spelen):
zbyRqkY.jpg

Verder bij een andere dealer nog even in een GT hatchback gezeten. Achterin echt een stuk krapper. Maar, de sportstoelen zitten formidabel. Een beetje meer richting de Recaro's in de R26. Foto:
54RvCiu.jpg

En verder hadden we bijna de eerste kras te pakken... Piepers richtten zich op de etalageruit, en ja die piepten ook constant. Stopte op tijd ;)
LtzJ8ES.jpg

Tussenstand:
Drie offertes binnen. Ook van Leon zaterdagmiddag meteen een laten maken. Jammer dat op die offerte geen fiscale prijs staat, dus moet nog even terugrekenen.
Zaterdag afspraak staan bij VW voor rijden met Passat en offerte maken voor Passat en Golf.
Daarna als de tijd er is door naar Skoda voor een offerte van de Superb. Beide D-segmenters zie ik vooral als vergelijkingsmateriaal voor de leaseprijs. Kostentechnisch komen best een stukje duurder uit dan de Talisman (39.800 fiscaal, 42k consumentenprijs).

Edit: gebruik in Imgur in plaats van Photobucket, maar herschalen de foto's wel bij jullie?

Oh, interessant nieuws nog over de modeljaarupdate van de Leon. Het Active Display van de Golf VII komt ook naar de Leon.
Ik verwacht zelf ook de 1.5 TSI en gelijktrekking van navigatiesystemen. Maakt hem (naast financieel) wat aantrekkelijker dan de Golf.
De Golf Highline R vind ik dan weer lekkerder en frisser qua vormgeving dan de inmiddels gedateerde (ondanks facelift) Leon.

Meen je! Had kenteken nog niet eens nagekeken. Ik blijft rond 40, maar laat dan ook wel de DSG vallen. Dat had deze inderdaad wel.
Voor 46k komt er hier nooit een Golf. Dan een Passat/Superb. Een Talisman Intens krijg je niet eens naar 46k denk ik :)

Zit mezelf alweer lekker te maken. Heb me namelijk érgens beloofd dat ik na deze auto weer iets sportievers (lees, meer vermogen) zou nemen.
Ok, in geval van D-segment wordt dat lastig. Maar in geval van C-segment...

Goed, we blijven dromen. Na volgende week zijn alle offertes compleet en gaan ze inclusief motivatie richting CFO. Tijd voor duidelijkheid. (y)

De Megane met 205 PK is een fractie sneller naar de 100 dan mijn laguna met precies het zelfde vermogen. De laguna heeft iets meer koppel maar de dubbele koppeling in de megane GT 205 maakt ook vast veel goed. Het scheelt elkaar vrijwel niets.

Ik vind het in ieder geval heerlijk (veel) meer is ook leuk, maar voor mij niet per se strikt noodzakelijk voor een in een daily station.

Ik zou in dit geval ook gaan voor de Mégane GT 205 met een aantal mooie opties zit je rond die 40k. Zeker een mooie opvolger van de huidige Mégane (y)

Roder zei:
adinsx zei:
Nog wat foto's van vrijdagmiddag, het stoeltjes passen in een Mégane IV Estate (Intens).

Je bent in het buitenland gaan passen?

Nee hoor, gewoon bij mijn huisdealer. ;)

https://www.autoscout24.nl/aanbod/renault-megane-estate-tce-130-intens-benzine-rood-c352df3e-9dcf-434c-9607-418743e9bbfd

AsconaGT zei:
Zo'n Skoda Superb vind ik ook echt niet verkeerd, qua exterieur stiekem nog wel iets mooier dan de passat in juist samenstelling. Het verbaast mij eigenlijk dat je ze wel eens zien maar niet super vaak. Toch iets te prijzig voor een skoda? Concurrentie (insignia, Talisman, etc.) toch iets te sterk? Toch het imago nog? wie zal het zeggen.

Bij mijn bedrijf is Skoda weer verwijderd uit de lijst, omdat er te weinig belangstelling was. Sales managers en directors willen geen Skoda, die willen een Audi, en als het echt niet anders kan een VW.:cool:
Dus ja, image is a bitch.......

Wel jammer, had graag hierna een Kodiaq genomen. Nu wordt het waarschijnlijk z'n (duurdere) zus, de Tiguan Allspace.

@Rembrandt
Lekker zo'n wisselend beleid. Maar is het dan 'goedkoper' om Skoda te schrappen? Als niemand er een besteld heb je er geen last van, en als iemand er een wil is het prima lijkt me. Kodiaq is zeker een mooie auto. Nog niet eens naar gekeken...

Roder zei:
Ah ok, in geïmporteerde Megane's dus;)

Ingewatte? Geïmporteerde Mégane? Ja ;)

AsconaGT zei:
Ik vind het in ieder geval heerlijk (veel) meer is ook leuk, maar voor mij niet per se strikt noodzakelijk voor een in een daily station.

Nee, meer is totaal niet nodig. Sterker, met die 130 pk red ik me ook best. Je komt met wat sportief poken vlotter dan menigeen weg, maar toch mis ik het. Van 265 naar 130 was zeker wennen, dus 205 lijkt me een mooie tussenweg. 7,4s voor de Estate trouwens. De hatchback haalt dezelfde tijd (7,1) als de ex Clio 182.

Maar... eerst maar eens afwachten of er überhaupt een uitzondering gaat komen. ;)
Of misschien rijdt een Passat met sportonderstel wel zo geweldig... :)

Dit is een nieuwe ;), alleen lijkt dat niet zo qua km-stand volgens de advertentie.
Auto staat gewoon in de showroom.

Zag van het weekend vlakbij huis een GT-line Megane rijden van het nieuwste type, echt een nette auto! (y)

adinsx zei:
Dit is een nieuwe ;), alleen lijkt dat niet zo qua km-stand volgens de advertentie.
Auto staat gewoon in de showroom.

28-02-2017 en 1300km is in mijn beleving iets anders dan nieuw:p Wellicht te duur om nieuwe in de showroom te zetten, vandaar maar een jonge occasion op die plek?
Is het wel een officiële dealer? Website is niet Renault-like/professioneel.

@roder
Ik zet er toch bij 'volgens de advertentie'. Wel eens bij Beerda in Dokkum geweest? Of andere dealers / ex-dealers die auto's via andere kanalen Nederland in halen?

Het was een officiële dealer. De oudste Renault-dealer van Nederland. Maar zoals je weet krimpt elke importeursorganisatie het aantal dealers in. Inmiddels vallen ze dus onder Herwers. Nieuwe auto's mogen gewoon geleverd worden, ook voor lease. En de website? Die is inderdaad de laatste jaren niet mee veranderd met de Renault-taal. Ik kom er graag ;)

@Damianw26
Stuurt ook het lekkerst over de dijken bij ons hè ;)

@Brent
De Mégane is, in mijn ogen, de meest frisse en goed gestyleerde auto van de shortlist.
Moet nog eens op zoek naar waar een Iron Bleu GT (of GTline, want uiterlijk is nagenoeg hetzelfde) staat.

adinsx zei:
@roder
Ik zet er toch bij 'volgens de advertentie'. Wel eens bij Beerda in Dokkum geweest? Of andere dealers / ex-dealers die auto's via andere kanalen Nederland in halen?

Het was een officiële dealer. De oudste Renault-dealer van Nederland. Maar zoals je weet krimpt elke importeursorganisatie het aantal dealers in. Inmiddels vallen ze dus onder Herwers. Nieuwe auto's mogen gewoon geleverd worden, ook voor lease. En de website? Die is inderdaad de laatste jaren niet mee veranderd met de Renault-taal. Ik kom er graag ;)
.

Nee, dat soort praktijken heb ik hier in de buurt nog nooit gezien. Óf dealer óf servicepunt. Grijze-import handelaren ben ik niet zo van, en zie ze ook amper eigenlijk.

Van Kesteren had 2 of 3 jaar terug ook een Clio initiale uit België gehaald. Kregen ze ook niet via de importeur dus dan maar zelf halen.

Te Renault like is niet leuk, mis ik toch wel een zekere klantvriendelijkheid. Kom niet graag bij de dealer in Eindhoven, 2x geweest nu. Echt absoluut geen fan van Arend. Zelfde geld voor ABD.

Importeren wat niet leverbaar is, is wat anders dan iets importeren omdat je geen officiele dealer bent...

Roder zei:
Importeren wat niet leverbaar is, is wat anders dan iets importeren omdat je geen officiele dealer bent...

Wie zei dat het geen officiële dealer is? I.p.v. zelfstandig vallen ze onder de Herwers-hub/groep. ;)
https://www.renault.nl/dealers.html

Goed. Ontopic... Er is bijna een week voorbij, en naast drie offertes geen ander nieuws. :T
Zit alleen alvast te denken om het panoramadak bij de Mégane er toch bij te nemen. Het kan/mag niet i.c.m. de 18" wielen, dus die kunnen weer als accessoire met inlevering van de 17" zomerbanden. De 17" wielen worden dan weer winterset. Twijfel alleen of dat al de offerte moet zijn die ik inlever, of dat we de wijziging bewaren voor de officiële. Kon wel eens zijn dat de boel daardoor net wat prijziger uitpakt.
Winterbanden opnemen in contract is verplicht overigens.

Pfoe Adinsx, wat een ellende die shortlist. Waarom niet gewoon een of andere "duffe daily" en dan een leuke weekendauto erbij? Zo'n zelfde keuze heb ik een aantal jaar geleden ook gemaakt, dagelijks rijden tegen lage kosten in een "representatieve maar verder niks" auto. En dan iets leuks voor erbij.

Ik zou dat op de eerste versie van de offerte doen. Het kopje "emotie" moet tenslotte wel goed passen. En gezien de huidige velgen onder je Megane kun je nu niet aankomen met de 17inch variant.

@Dave, vrees voor Tom dat vrouwlief daar niet in meegaat als ik fb zo mag lezen.....:(

We zijn beide redelijk gek op auto's, en een 'kale' auto is niets voor ons. Het moet sportief ogen, goed rijden en goed uitgerust zijn.
Een 'suffe daily' past niet bij me. Sterker, daar heb ik geen lol in. Een leaseauto alleen zakelijk en niet privé rijden ook over nagedacht, maar die beperking, bijhouden van kilometers, etc. ook geen zin in. Nee, doe mij maar het 'afkopen met bijtelling' van wat mobiliteit.

Vanmorgen nog even, voorafgaand aan zakelijke afspraak in de buurt, koffie gedaan bij Seat. Even een andere offerte laten maken. Ik was zaterdag namelijk een 17" winterset vergeten. Het twee keer per jaar omleggen van de banden is 1) niet goed voor de banden, en 2) ik wil het zelf doen die winter/zomerwissel. Dus nog even een 17" winterset erbij.

Daarna doorgelopen naar Skoda (zitten er naast). Om 11.00 uur een afspraak in laten plannen. De verkoper aldaar attendeerde me echter meteen op deze gave Superb sportline: https://www.dago.nl/voorraad/%C5%A1koda/superb/combi-110kw-150pk-sportline-business-nu-met-ruim-3200-korting-lease-vanaf-slechts-eur-610-p-m-992891349/?soort=nieuw

Nu met 3200,- voorraadvoordeel wat de fiscale prijs ook flink drukt. Kijk, dat is interessant. En de auto heeft de opties die ik zou aanvinken waaronder:
keyless, verwarmde stoelen, etc. Of de leasemij er op zit te wachten is een tweede. Ik moet tenslotte nog een goede vijf maanden. Maar, het kan een optie zijn:
1-640x480.jpg

Mocht het serieus worden, dan gaat de auto op garageplaten en kunnen we ermee sturen.
Ja, ik wil Renault blijven rijden als het even kan, maar Plan B is zo slecht nog niet :)

Zat ik net ook nog eens aan te denken. Bij de auto staat zo'n mooie zuil met daarin op een A4 de consumentenprijs zonder korting, daaronder de kortingsprijs en de fiscale waarde specifiek benoemd. PON schijnt 3000,- korting te geven omdat er nog zoveel voorraad staat. Maar waar de belastingdienst nou naar kijkt? Hmmm.. iets te enthousiast geweest. ;)

Grappenmakers zijn die verkopers toch ook. De (junior)verkoper zaterdag bij Seat bij een andere dealer wilde me laten geloven dat de alcantara bekleding, 18" wielen e.d. ook niet meetellen in fiscaal net als de trekhaak. Ook niet als ik het als optie meebestel. Hmm.. Jaa, jaa... ;)
Dank voor de opheldering Springbok (y).

@carfanatic
Juist. Leven in de brouwerij waarna het weer stil wordt. En het is zo. Bezit van de zaak is het einde van vermaak.
Hoewel, met een Mégane Estate GT kan ik me het beste vermaken die vijf leasejaren denk ik ;)

De trekhaak en evt de 18" kunnen achteraf - dus buiten de bijtelling toch?

Volgens mij was de regel: auto + af-fabriek opties in de bijtelling; achteraf buiten de bijtelling.

Terug
Bovenaan