Adinsx: Megane Electric EV60-220 Techno + IV Estate GT205 Update: gesjouwd en genoten

Mooie velgen! Zo kom je ook nog een beetje knap de winter door. Blijft verder een hele mooie auto ook die Clio Estate.

danny1995 zei:
Leuk om te lezen dat je bij mij in de buurt bent geweest, ik woon in Nunspeet. En toevallig ben ik gisterochtend ook nog wel door Doornspijk gekomen :D

Wil je trouwens eens in de gaten houden hoe lang bij jou de Blue Visions meegaan? Ik heb ze zelf ook in mijn Polo. Je kan toch duidelijk meer lichtopbrengst zien, maar bij mij ging de eerste set net een jaartje mee.

Doornspijk, ik had er werkelijk nog nooit van gehoord. En dan woonde de beste man ook nog eens midden in het bos. :)

BlueVisions gingen in mijn R19 toch lang mee. Ik meen toch zeker een jaar of drie erin gehad tot de R19 weg ging.
Zal het in de gaten houden voor je, al haal ik vrijdag de Extreme Visions op. De BlueVisions gaan dan in de Altea van schoonouders.
Mochten ze t.z.t. defect gaan dan probeer ik er aan te denken je te updaten. :T

@Kristian
Staat prima inderdaad. En wat ben ik blij dat er echt geen 15" onder is gekomen op enorme balonbanden. Deze 195/55/16 vind ik al haast 'balon' zat.

16 inch is inderdaad wel het minimum. Dit kan prima. Met hoge wangen wordt je stuurgedrag ook een stuk minder.
Heb op mijn Swift wel 15 inch voor de winter maar die auto staat standaard ook op wat kleinere wielen (16 inch op de Exclusive). De 17 inch voor de zomer kan prima maar het comfort wordt met die platte 40 bandjes wel wat minder.

adinsx zei:
danny1995 zei:
Leuk om te lezen dat je bij mij in de buurt bent geweest, ik woon in Nunspeet. En toevallig ben ik gisterochtend ook nog wel door Doornspijk gekomen :D

Wil je trouwens eens in de gaten houden hoe lang bij jou de Blue Visions meegaan? Ik heb ze zelf ook in mijn Polo. Je kan toch duidelijk meer lichtopbrengst zien, maar bij mij ging de eerste set net een jaartje mee.

Doornspijk, ik had er werkelijk nog nooit van gehoord. En dan woonde de beste man ook nog eens midden in het bos. :)

BlueVisions gingen in mijn R19 toch lang mee. Ik meen toch zeker een jaar of drie erin gehad tot de R19 weg ging.
Zal het in de gaten houden voor je, al haal ik vrijdag de Extreme Visions op. De BlueVisions gaan dan in de Altea van schoonouders.
Mochten ze t.z.t. defect gaan dan probeer ik er aan te denken je te updaten. :T

@Kristian
Staat prima inderdaad. En wat ben ik blij dat er echt geen 15" onder is gekomen op enorme balonbanden. Deze 195/55/16 vind ik al haast 'balon' zat.

Dat kan heel goed kloppen. Moet je er niet zijn, dan kom je er ook niet :) . Ik kom meestal overigens langs de andere kant, niet door het bos, dat is inderdaad een hele zoektocht. Gelukkig heeft iedereen tegenwoordig navigatie ;)

Ik zal dit topic ook wat in de gaten gaan houden, lijkt me interessant om eens te horen hoelang de blue visions het bij jou vol houden. Ik had pas het linkerlampje kapot(natuurlijk net met de kerstdagen en een geel en een blauw lampje is ook niet echt een goede oplossing, dus drie dagen zonder linkerlamp gereden), dus toen heb ik maar weer een nieuw setje erbij gekocht en het lampje vervangen. Maar wat ik op internet lees zijn de ervaringen ook heel divers.

danny1995 zei:
(natuurlijk net met de kerstdagen en een geel en een blauw lampje is ook niet echt een goede oplossing, dus drie dagen zonder linkerlamp gereden)

Dat vond je een betere oplossing? :)

De Blue Visions zouden het technisch gezien net zo goed moeten doen gezien ze niet ineens veel meer licht geven. De Extreme Vision geeft 160% meer licht aldus Philips. Als je er technisch naar kijkt weet je dan dat de levensduur ook achteruit gaat. Meer licht is simpelweg een kortere levensduur. Die balans is iets wat best lastig voor ze is als ik de product-engineer mag geloven tijdens een bezoekje aan de R&D in Aachen.

@Kristian
Klopt, het is wat minder comfortabel, maar het stuurt veel beter. Niet dat het de wederhelft echt zal opvallen dat het nu wat comfortabeler is, maar wellicht in de lente als de zomerset er weer ondergaat dat ze het wel merkt.
Bij de Mégane is het wel goed merkbaar.

@Adinsx: Ik was kwijt om welke kinderstoel het ging.
De wens voor een Maxi Cosi 2wayPearl: Achteruit zonder problemen (y)
Let wel volgens de Consumentengids neemt het stoeltje wat meer ruimte in "achteruitkijkend". Toch paste het zonder problemen op de achterbank van onze testauto van dienst, een Peugeot 2008. Ook onze baby - vrijwilliger Luuk, te groot voor een babyzitje, en nog geen jaar oud - had het best naar zijn zin, zittend in het stoeltje en starend naar de achterruit.
zie: https://www.consumentenbond.nl/test/auto-vrije-tijd/auto/autostoeltje/maxi-cosi-2way-pearl/

Oh sjit, ik ben vergeten je PM te beantwoorden volgens mij :)

Staat er ook een totale dieptemaat bij op de consumentenbond? Dat soort dingen blijven toch ontzettend moeilijk om te vinden.
Wordt dus gewoon pas maken in de Clio (lees, voorstoel verder naar voren of omklappen) ;)

We zien het allemaal wel. Ze is net vier maanden en vanaf zes maanden mogen ze erin meen ik.

adinsx zei:
Oh sjit, ik ben vergeten je PM te beantwoorden volgens mij :)

Staat er ook een totale dieptemaat bij op de consumentenbond? Dat soort dingen blijven toch ontzettend moeilijk om te vinden.

Beantwoorden mag nog steeds. :cool:

Ik heb geen dieptemaat gevonden en inderdaad het opzoeken van maten van dergelijke zitjes is extreem lastig. Het is een goed verkoopargument zou je zeggen, een veilig en toch handzaam, smal/klein kinderstoeltje. Zet dan gelijk de maten op je site erbij en verkopen maar...

Kan het zijn dat ik jou in de Megane heb gezien tussen Nunspeet en Zwolle op de snelweg. Of was het een ander met een Megane in dezelfde uitvoering?

Vandaag?
Ik reed tussen 10.00 en 11.00 van arnhem naar Postillion in Bunnik.
Later van 13.00 tot 14.00 door naar Eindhoven en van 18:30 weer naar Arnhem.

Dus tja... ;-).

De auto is wel wat meer dertien in dozijn nu.

Nee, dan was het een ander, wit zie je inderdaad wel redelijk vaak, maar meestal zijn ze vrij basic uitgevoerd, deze leek erg op de jouwe. ;)

Ik had nog een betere foto van de winterset beloofd. En tja, als er dan toch zo'n 7 tot 8 cm sneeuw valt ben ik blij dat ik toch vlot een winterset gevonden had.

Planning is om maandag (afhankelijk van het weer) de Clio of Mégane te wassen. Tegenwoordig een keer in de twee weken een dag vrij (nieuwe baas, nieuwe arbeidsvoorwaarden dus geen opbouw meer van 10 ADV-dagen) wat meteen mijn 'oppasdag' is. Geeft mooi de gelegenheid dat soort liggende klusjes op te pakken terwijl de kleine slaapt.
De Extreme Vision inmiddels ook binnen overigens. Gaat er denk ik vanmiddag nog even in in plaats van de BlueVisions.

Zo, tijd voor een snelle update:

M.b.t. bovenstaande. De Extreme Visions waren met een paar minuten gemonteerd en geven net wat meer licht dan origineel. Wel wat minder wit dan de BlueVisions, maar dat maakt de wederhelft werkelijk niets uit. :)

De auto's wassen is niet meer gelukt, en na meer dan 1000km deze week met de Mégane is hij meer grijs van het zout dan wit. (n)
Komend weekend m'n broertje helpen overhuizen, dus wassen gaat hem niet worden. Trekhaak eraan, aanhanger en karren maar.

Onderhoud Mégane
Bij 30.000 km heeft de Mégane zijn eerste beurt gehad (vorig jaar zomer) en bij 45.000 km zou ik langs gaan voor een controlebeurt. Even kijken of de remblokken de 60.000 wel halen, banden etc. Door drukte stond er inmiddels al 47.5000 km op de klok, maar vanmorgen om 08.00 stond ik met een dampende kop koffie in mijn handen bij de huisdealer te Doesburg. (y)

Bij 18.000 km moest ik al eens de olie laten bijvullen, en zo bleek ook afgelopen weekend dat het weer nodig was. Het oliepeil stond 2 mm boven minimum. Redelijk constant verbruik dus. Ik maakte het vanmorgen op de rit naar Doesburg nog even spannend door een rotonde vrij vlot te pakken. Het leverde meteen een rood dashboard op met: "Direct stoppen. Kans op ernstige motorschade". Dat kwam natuurlijk doordat de oliedruk denk ik een fractie wegviel. Even opnieuw starten en niets aan het handje. :)

Daarnaast de laatste maanden met de kou soms een 'controleer inspuiting' melding. Had ik met de RS ook wel eens en gaat vaak om een gemist verbranding o.i.d. Terwijl ik met de autotechnicus aan het bijpraten was even meegekeken toen de CLIP aan de Mégane lag. Een drietal foutcodes waren opgeslagen die mogelijk gevolg zijn van elkaar. 'Stand gemotoriseerde smoorklep incoherent' ; 'Samenhang inlaatdruk' ; 'circuit uitlaatnokkenasversteller'. Erg interessant want ook alle meetwaarden van dat moment kun je prima uitlezen. 67 km/u, motorkoppel 23 Nm, etc. etc.
Als technisch geïnteresseerd persoon altijd goed.

Verder niet iets om zorgen over te maken overigens, maar mocht het nog eens voorbij komen dan rij ik direct even langs zodat men beter kan zien waar het begint. Wellicht vervuiling van het smoorklephuis.

Oh, en de volgende keer met de 60.000 beurt was ik de auto toch maar even netjes. "Dit zijn we niet van je gewend Tom" :D
Uurtje later na het uitlezen en bijvullen van de motorolie (1,2L ging er bij in) weer vertrokken richting kantoor en op naar de 60.000-beurt.

Onderhoud Clio
De Clio snort nog lekker zijn kilometers. Sinds gister heeft de wederhelft echter een nieuwe baan dichter bij huis. 4 km wel te verstaan in plaats van 8,5 kilometer. Oftewel, op fietsafstand! Zodra het mooi weer is zal de Clio dus blijven staan en gaat er gefietst worden.
De Clio staat nu bijna op 10.000 km en dat is bij lange na niet de 30.000 km die als onderhoudsinterval geldt. Toch gaat komende dinsdag de Clio ook naar de huisdealer voor een beurt. Ik wil gewoon elk jaar de olie ververst hebben. Daarnaast wordt onder garantie het achterklepslotje vervangen. Hier loopt water in en met de vorst betekent dat dan ook dat je 's morgens of 's avonds met geen mogelijkheid de achterklep kunt openen.

Al met al, het wagenpark is volgende week weer helemaal fris. Nu nog tijd vinden om te wassen. :cool:

M.b.t. de kilometers. Zondag is de Mégane 18 maanden in bezit. Gemiddeld 2650 km per maand geeft een 32.000 km per jaar.
Het gemiddelde is aan het zakken, want na 12 maanden stond 34.500 km op de klok. Niet zo gek overigens want ik heb wat minder afspraken buiten de deur en daarnaast zijn we minder weg in weekenden of avonden i.v.m. de kleine.

We hebben nog even te gaan voor er iets nieuws staat, maar gelukkig ben ik de auto ook nog lang niet zat. Alleen dat vermogen hè... Ik mis het nog steeds wel eens vooral in acceleratie. Wat dat betreft zou ik de 47-ZK-XS zo weer terugkopen. (y)
Gisteravond van een beurs onderweg naar huis de cruisecontrol op 144 en dat ziet het verbruiksplaatje er zo uit:
10676292_764518866949553_3585074611801913940_n.jpg

Volgens mij was de RS met het dubbele vermogen toch wel wat zuiniger op dergelijke snelheden. Lang leve downsizing. :rolleyes:
Over het algemeen is de auto natuurlijk wel zuiniger. Nu in de winter rond de 8,0 L/100. Onlangs nog 6,1 L/100 gehaald op een enkele reis naar Amsterdam. Hele reis 100 op de CC.
Leasemij rekent 11,8 L/100 voor sinds in gebruik name.

Netjes weer!

Maarre, 8,5 km is toch prima te fietsen? :LOL: Ik fiets zelf 12 km enkele reis om op school te komen :rolleyes:. (En ik woon gewoon in de stad)

Caspian zei:
Netjes weer!

Maarre, 8,5 km is toch prima te fietsen? :LOL: Ik fiets zelf 12 km enkele reis om op school te komen :rolleyes:. (En ik woon gewoon in de stad)

Wij zijn niet van die fietsers. Alleen met mooi weer wil ik mijn postcodeloterijfiets nog eens uit de schuur halen om 1,5 km verderop een boodschap te halen. Niet dat ik fietsen niet leuk vind hoor, maar twee auto's dienen het gemak. Ik denk dat mijn PCL-fiets nog geen 200km heeft gemaakt in zes jaar tijd. :) Zeg maar met carnaval en oud&nieuw een stukje ;)

Alleen groeit de kleine meid lekker door en willen we natuurlijk meer gaan fietsen vanaf de lente. We wonen aan de buitenrand van het dorp en de dijk langs de Rijn is dichtbij. Oftewel, binnenkort maar eens op fietsenjacht, want de 'oma-fiets' van de wederhelft is ook niet echt geschikt.
Nog even en echt het hele 'wagen/fietspark' is vers.

Hier niet, maak er minimaal 50 in de week en vakantiedagen nog geen flauw idee van i.v.m. de overname naar nieuwe uitgever.
Had er 23 + 4 extra + 10 ADV. Riant genoeg. ;)
Nu wel 1x in de twee weken mijn ADV- annex papadag (36h contract, 40h per week opbouw) .
Vakantiedagen zal wel rond de wettelijke zijn plus de functiedagen.

Las onlangs in jouw topic White dat het aan de andere kant van de plas er heel anders aan toe gaat.

ADV is toch niet meer van deze tijd? Tuurlijk, jouw generatie moet werken tot zijn 75ste - en ik misschien ook wel, maar, als je deze uren nou gewoon werkt, is een stuk beter voor het bedrijfsleven. Maar ja we willen allemaal naar de zwemles, de sporttraining, en wat al niet meer.

De VS is anders, zeker, en de 5 dagen waarmee velen is weinig, maar net als je salaris moet je deze dagen verdienen.

Wat zijn functiedagen? Mijn vader had OLD's, maar ja die was ambtenaar.

A3-White zei:
ADV is toch niet meer van deze tijd? Tuurlijk, jouw generatie moet werken tot zijn 75ste - en ik misschien ook wel, maar, als je deze uren nou gewoon werkt, is een stuk beter voor het bedrijfsleven. Maar ja we willen allemaal naar de zwemles, de sporttraining, en wat al niet meer.

De VS is anders, zeker, en de 5 dagen waarmee velen is weinig, maar net als je salaris moet je deze dagen verdienen.

Toch toont onderzoek dat ik heb gelezen het tegendeel. Mensen gaan dan inderdaad andere dingen doen: spenderen. Daarbij zorgt het voor meer werkgelegenheid en dat zorgt er dan weer voor dat meer mensen geld te besteden hebben (en dus naar Six Flags gaan, op vakantie gaan, een auto kopen, ...). Nee, ik ben wel voorstander van de 32-urige week. Hoewel, dan zou ik zelf ook meer gaan uitgeven. :T

Maar wie is er werkelijk minder gaan verdienen door de ADV? Ik hoor het iedere dag, ik wil minder werken, maar wil niets inleveren..........Volgens mij heeft ene Stapel dit onderzoek gedaan.

A3-White zei:
Maar wie is er werkelijk minder gaan verdienen door de ADV? Ik hoor het iedere dag, ik wil minder werken, maar wil niets inleveren..........Volgens mij heeft ene Stapel dit onderzoek gedaan.

Hahaha, nee Stapel was sociaal psycholoog, die heeft weinig onderzoek gedaan naar arbeids- en organisatiepsychologische aspecten. De reden dat dingen als extra vakantiedagen, regelmatige werktijden en extra vrij (zoals ADV, papadagen e.d.) werken is doordat het mensen tijd geeft om weer op te laden, tijd geeft om vrienden en kennissen te spreken, tijd geeft voor hobby's en ontspanning. Allemaal zaken die zorgen voor bescherming tegen stress en dus burnouts, en op de langere termijn zorgen voor verhoogde productiviteit.
Maar goed, de gemiddelde werkgever denkt niet na over gevolgen voor het bedrijf op langere termijn, laat staan dat ze nadenken over gevolgen voor hun personeel op de langere termijn.

Ook met 36 uur in de week heb je kans op stress, het gaat om de inrichting van je werkplek. Structureel overwerken ben ik een groot tegenstander van, je moet je werk goed kunnen doen in de 40 uur die je werkt, liever in minder tijd, zodat je de extra uren kan besteden aan ontwikkeling.

Je hoord zo vaak dat relaties stuk lopen omdat men te druk was, grootste onzin, het is gewoon interesse.

Ik heb het nooit druk, ik heb gewoon veel te doen, is een stuk positiever, en relaxter.

A3-White zei:

Nouja, het heet dan ook geen ADV meer. Contract 36 uur, maar we werken er 40 waarmee je elke week een halve dag, of elke twee weken een hele dag vrij bent. Komt mij erg goed uit die verandering. Gezien mijn moeder 1x in de twee weken kan oppassen (eigen bedrijf, dus ook geen zeeën van tijd).
Resulteert overigens in dat wanneer de kleine slaapt ik gewoon achter de laptop kruip om wat dingen uit te werken.
Een dag vrij nemen resulteert namelijk in drukker de dagen erop. Deadline is deadline. :)

Stress? Nee, dat heb ik niet meer. Prioriteiten stellen (Wel belangrijk vs niet belangrijk | Urgent vs niet urgent) en delegeren maar. Blijft nog steeds een erfenis overigens van het meer doen met minder mensen van de afgelopen vijf jaar "crisis".

Ik heb wel het idee dat directe inspuiting en olieverbruik hand in hand gaan. Renault blokken staan niet echt bekend als olieverbruikers toch? We hebben op de zaak ook een tce en die verbruikt 1 liter op 8000 km. Bij een km stand van 60000. Niet erg verder en de auto rijdt en functioneert perfect. Maar toch. Bij de chamade van 15 jaar terug hoefde nooit olie bijgevuld worden...

Nee, het zijn zeker geen oliezuipers. Op de 1.2 TCE120 na die aan de EDC is gekoppeld in bijvoorbeeld de Captur. Schijnt een fabrieksfoutje in te zitten. Zodra ze wat teveel olie verbruiken (liter op 1500km) moet de motor eruit en komt er een nieuwe in.

In mijn geval, 1L op 15.000km is er niets om zorgen over te maken, maar het gaat natuurlijk wel ergens heen. Was het mijn RS geweest, dan was ik er al wel ingedoken. Nu met lease wordt je toch wat gemakkelijker zolang de fabrikant ook zegt: "niks aan het handje". Zolang de achterkant van de auto niet zwart wordt vind ik het best ;)

Morgen duimen op een beetje droog weer om de Clio eens lekker te wassen en te stofzuigen. Dinsdagochtend komt die dan tenminste wel schoon bij de dealer aan. :)

A3-White zei:

Precies, dat heet leven... :rolleyes:

s velthuis zei:
A3-White zei:

Precies, dat heet leven... :rolleyes:

Wat ook weer goed is voor het bedrijfsleven. ;)

A3-White zei:
Ook met 36 uur in de week heb je kans op stress, het gaat om de inrichting van je werkplek. Structureel overwerken ben ik een groot tegenstander van, je moet je werk goed kunnen doen in de 40 uur die je werkt, liever in minder tijd, zodat je de extra uren kan besteden aan ontwikkeling.

Je hoord zo vaak dat relaties stuk lopen omdat men te druk was, grootste onzin, het is gewoon interesse.

Ik heb het nooit druk, ik heb gewoon veel te doen, is een stuk positiever, en relaxter.

Precies, en de inrichting van je werk, daar horen ook vrije dagen bij ;)

A3-White zei:

Als je vastgeroest blijft zitten in die ouderwetse gedachten loopt het bedrijfsleven uiteindeiljk de meeste averij op. Er is immers te weinig werk voor teveel mensen. Wanneer één iemand minder werkt, biedt dat vaak de ruimte voor een ander om óók te werken. En wanneer degene die 'vrij' is op dat moment consumeert, levert hij anderen ook werk op. Vrije dagen lijken op jouw kleine schaal schadelijk, maar kunnen op grotere schaal wel eens heel positief uitpakken.

Elco zei:
A3-White zei:

Als je vastgeroest blijft zitten in die ouderwetse gedachten loopt het bedrijfsleven uiteindeiljk de meeste averij op. Er is immers te weinig werk voor teveel mensen. Wanneer één iemand minder werkt, biedt dat vaak de ruimte voor een ander om óók te werken. En wanneer degene die 'vrij' is op dat moment consumeert, levert hij anderen ook werk op. Vrije dagen lijken op jouw kleine schaal schadelijk, maar kunnen op grotere schaal wel eens heel positief uitpakken.

Wat je nu doet is lange-termijn-plannen. Daar zijn ze niet zo goed in aan de andere kant van de grote plas. Da's meer leven bij de dag...

Twingo RS is wel aan het dalen laatste tijd in prijs.......maar ja een flink gebruikte Clio III is net zo duur, en dat is net wat leuker natuurlijk. Tsja. ik vind het lastig, al heb ik nu niet zoveel geld over voor een auto.

Binnenkort maar eens kijken naar een volvo 480, ook zo leuk, wel zo goedkoop, en ziet er tof uit.

Dus ja, olieverbruik....doet elke motor, en met name mercedes heeft vroeger wel blokken gehad waarbij het echt exorbitant was.
Denk dat je echt op de 2 ton moet zitten voordat het wat uitmaakt. kwaliteit is beter, maar tegelijkertijd ook weer niet.

En Tom, RS tegenover een 1.2 Tce is niet eerlijk he ;)

Twingo RS lekker laten staan hoor. Het onderstel is, zeker i.c.m. Cup-onderstel, erg goed, maar met 133pk kom je op den duur echt te kort.
Ga dan voor een mooie Clio III RS inderdaad. Net zo'n goed onderstel en met een fantastische toerenmachine onder de kap. (y)

Haha, ik weet het, het vergelijk is niet eerder maar illustreert prima wat downsizing ons brengt. Veel vermogen uit weinig levert op bebouwde kom snelheid natuurlijk winst. Ga je meer vragen dan houdt het niet over. :)

Goed, morgen gaat de Clio dus naar de dealert en vanmorgen tijd gevonden om de Clio even lekker te wassen. Het blijft een lastige kleur om op de foto te zetten, maar ik geniet nog volop van Rouge Flamme.

Een paar foto's:

Wat me nog te binnen schoot zijn nog enkele extra'tjes die ik morgen meteen laat nakijken.
Ik irriteer me er mateloos aan dat je (i.t.t. bij de Mégane) de lichtschakelaar niet op dimlicht kan laten staan als je de auto uitzet. Je moet hem eerst op Auto of 0 zetten. Bij de Mégane staat de lichtschakelaar altijd op dimlicht en bij het openen van de deur na het afzetten van de motor gaat de boel uit. En weer aan natuurlijk na het starten. De Franse Clio's schijnen dit wel te hebben, oftewel, het moet instelbaar zijn in de UCH met diagnoseapparatuur.
Ik laat ook meteen het automatisch wissen van de achterruit bij inschakelen achteruitversnelling uitschakelen. Bloed irritant, al vind de wederhelft het handig. Ik niet, zeker niet met een smerige achterruit. :)

Verder wordt de kentekenplaathouder aan de achterzijde vervangen voor enkel een frame. Zoals eerder al eens genoteerd is deze te hoog en valt hij in de ronding. Niet mooi en niet handig i.v.m. trillingen.

Knalt lekker van het scherm, die kleur! Ook wel een dankbare kleur om te wassen gok ik.
Kan me overigens ook goed voorstellen hoe je denkt over het halve maantje op de achterruit :). Komt ook bij dat je, de helft van de tijd als de voorste wissers in gebruik zijn, de achterste echt niet nodig hebt.
Hoe ervaar jij trouwens de TCE de eerste kilometers na een koude start? Heb al met meerdere exemplaren gehad dat het tijdens het optrekken/doortrekken voelt als een 15 jaar oude auto die nodig toe is aan groot onderhoud met nieuwe bougies, kabels ed. De exemplaren die ik heb gereden waren de eerste 10km behoorlijk bokkerig en houden zo af en toe even in tijdens optrekken.

Vanmorgen was denk ik de derde keer dat ik met de Clio op pad 'mocht' van de wederhelft. :)
Ik denk de eerste paar 100 meter wel van 'wordt eens wakker joh', maar daarna bokkering en inhouden? Nee dat niet.

Mijn 1.2 TCe'tje heeft het overigens wel, vandaar wellicht ook die foutcode op smoorklephuis.

Ontopic:
Vanmorgen met een schone Clio richting Doesburg, maar onderweg natuurlijk weer de nodige 'spray' opgepikt. Toch nog even langs de wasbox zodat hij ook echt schoon is. :)

Kilometerstand nu en het verbruik met de huidige tank:

De leenauto betrof een oude bekend. Nouja, qua model dan. Niet de 1.4 Automaat, maar een knalgele dCi70.

Je moet er geen haast mee hebben, en een klankkast is het ook absoluut. Maar het rijdt en is beter dan de fiets. :)

Ben het met je eens dat de kleur er in het echt beter uit ziet dan op de foto's. Hij mist hier wat diepte.

Is er een speciale reden dat je de auto geen beurt hebt laten geven bij aflevering? Of was dit onderaan gewoon een betere deal (geen beurt + zelf beurt goedkoper dan afleveren met beurt).

@BMW Power
De verkopende dealer wilde best een beurt doen, die zit dan in het afleverpakket voor TopOccasion-garantie á 600,- o.i.d.
Onder de streep dus goedkoper. Plus het feit dat mijn huisdealer geen all-in-prijzen rekent, maar puur wat er nodig was.

De Clio was namelijk nog helemaal niet toe aan een beurt. Pas na grofweg 20.000km of wanneer de oliekwaliteitssensor het aangeeft. Ik ben echter van mening dat, zeker met korte stukjes, je elk jaar olie moet verversen.
Het werd dus: Olie + oliefilter en algehele check. Pollenfilter, luchtfilter e.d. komt wel bij die 20.000 km of later.

Na de garantieperiode ga ik weer lekker zelf het onderhoud doen. Had nu ook gekunt overigens die oliebeurt, maar met het oog op nu nog een jaar fabrieksgarantie wilde ik alles nagekeken hebben. En... de auto moet binnenkort ook terug. Een pakking langs de distributieriemkap lekt iets. Ik zag een klein drupje olie liggen, maar het blijkt een bekend kwaaltje bij deze motoren. Eigenlijk 80.000 stuks voor dit productienummer, maar binnenkort gaan ze het oplossen.

Kosten voor de beurs waren € 168,- overigens.

Heel wat anders en waar ik totaal niet vrolijk van wordt is dit:

De wederhelft was vanmorgen met de auto even boodschappen doen en belde met of ik wist dat er schade aan de achterklep en bumper zat. EHmm.. Nee!.
!@#$% Gistermiddag was het zeker nog niet, gisteravond wellicht bij AH gebeurt. Vanmorgen in ieder geval niet bij de Jumbo aldus de wederhelft, want de auto's waar ze tussen parkeerde stonden er ook nog toen ze weg ging.

Als ik de sporen zo zie gok ik het uitdraaien van iemand in een parkeervak.

Al met al, mooi k.u.t.. En het is redelijk hard gegaan gezien de barsten in de lak en tot op het plastic weggeschraapte lak.
Inmiddels gevonden dat Leaseplan een aantal gecertificeerde bedrijven heeft waar je naar toe moet. Ofwel, schadeherstel via de huisdealer mag waarschijnlijk niet.
Ik heb het niet zo op die 'snelle jongens', maargoed dat is niet anders. Straks de schade maar eens melden en wellicht valt het nog op waarborgfonds te gooien.

Zo, dat is balen Adinsx! Dat lijkt inderdaad nogal hard te zijn gegaan. Toch ongehoord dat er nog steeds mensen zijn die geen briefje o.i.d. achterlaten.
Hier in Amsterdam had de buurvrouw laatst een identiek geval, maar toen zat er wel netjes een briefje onder de ruitenwisser.

Succes! (hopelijk valt het mee?)

iDutchman zei:
Zo, dat is balen Adinsx! Dat lijkt inderdaad nogal hard te zijn gegaan. Toch ongehoord dat er nog steeds mensen zijn die geen briefje o.i.d. achterlaten.
Hier in Amsterdam had de buurvrouw laatst een identiek geval, maar toen zat er wel netjes een briefje onder de ruitenwisser.

Succes! (hopelijk valt het mee?)

Als ze het gemerkt hebben, dat is de vraag. Sinds ik ooit in Nijmegen een loader een bocht zag maken met een platte kar waarbij de uitzwaaiende kar even langs een Rover 200 wreef, ben ik daar anders naar gaan kijken. De hele zijkant van die Rover was aan gort. De loader-bestuurder hebben we verderop tegen gehouden, hij was eerst stomverbaasd, daarna geschrokken. Met een personenwagen merk je dit, met groter materiaal of een aanhanger betwijfel ik dat.

En bumpers kunnen helaas niet zo veel meer hebben. Eigenlijk mogen die dingen die naam niet meer hebben, maar goed. Met de gele Kangoo was het vermoedelijk een heel stuk minder opgevallen.

ik ben al een tijdje niet meer op AW geweest, en nu zie ik dat Tom ineens 2 stations voor de deur heeft staan!! ik wist niet beter dan dat er nog twee zwarte Renaults in huize Adinsx voor vervoer zorgde.

Mooie auto's, de witte is wat standaard, maar niet lelijk. De rode is erg fraai. Mooie kleur en een leuk ontwerp! goed uitgezocht!
Hier hebben we een '11 Fiesta en '02 206cc voor de deur staan. Die eerste gaat volgend jaar vervangen, misschien voor een Megane Estate GT (de echte :))

Oh ja, gefeliciteerd met jullie huwelijk en kleine spruit! Geniet ervan.

Kan snel gaan hè AvdB, maar ehh "de witte is wat standaard" ? Wel t.o.v. de Mégane RS natuurlijk, maar standaard ten opzichte van al het Mégane Estate spul dat rond rijdt? :T

20131004_151341.jpg

Goed, terug naar de schade. Van Leaseplan mag je de schade laten zitten, of laten maken. Uiteraard laten we het maken, maar wat zijn de gevolgen daarvan? Eigen risico? Waar laten maken?

Een en ander heb ik op het web weten te achterhalen. Reparatie mag alleen bij aangewezen partijen dus CARe Arnhem, CARe Nijmegen, of SchadeNet Doetinchem. CARe heb ik geen goed gevoel bij, dus het gaat dan maar Schadenet Doetinchem worden.
Via de app van leaseplan kan ik foto's e.d. meesturen, maar moet er ook een foto van het schadeformulier bij. Daarover ga ik zo even bellen met ze, want moeten ze die hebben indien er een onbekende tegenpartij is?

Dan het waarborgfonds. Ik heb genoeg getuigen om aan te tonen dat vrijdag 18.00 de auto schadevrij was. Schade is vermoedelijk 19.15 bij AH ontstaan, en zaterdagochtend zagen we het pas.
Het waarborgfonds zegt echter (bron Leaseplan.nl):
Voorwaarden Waarborgfonds
• Uw schade is in alle gevallen veroorzaakt door een
motorvoertuig of een daaraan gekoppelde aanhanger.
• Het staat vast dat een tegenpartij aansprakelijk gesteld
kan worden voor de schade.
• U heeft zich aantoonbaar ingespannen om de identiteit
van de veroorzaker te achterhalen. Denk hierbij vooral
aan het doen van een politieaangifte (dat kan in een
aantal gevallen via www.politie.nl/aangifte).
• Er moet bewijs zijn van de schadegebeurtenis. Er zijn
getuigenverklaringen nodig van getuigen die kunnen
verklaren dat het voertuig zonder schade is geparkeerd,
het voertuig bij terugkomst beschadigd bleek te zijn en
het voertuig tussen die twee tijdstippen niet is gebruikt.

Dat gaat hem dus niet worden. (n) Valt natuurlijk 'een mouw aan te passen', maar wat schiet ik er dan mee op...

Straks bel ik de berijdersservice even met wat vragen. Ook omtrent schadevrije jaren. Ik neem toch aan dat deze, veroorzaakt door onbekende, geen -1 op mijn conto betekent...
Tips zijn welkom (y)

Tot slot nog de 'next step'. Bij het schadebedrijf uiteraard even duidelijk maken dat men er kundig mee om gaat, maar ook de auto niet eerst door de krasstraat trekken. Veel schadebedrijven wassen de auto op die manier voor schadeherstel. Logisch, maar dat gaat hier natuurlijk niet gebeuren. ;)
Daarnaast hopen dat ik er snel terecht kan. Verwacht wel dat het met een dag geregeld is, wat prettig zou zijn.

Updates volgen vanzelf ;)

Een snelle update.
Bij Leaseplan een melding gemaakt. Schadeformulier is niet nodig omdat er geen tegenpartij bekend is. Waarborgfonds gaat hem niet worden.
Eigen risico is er niet, wel geeft mijn werkgever geen toestemming voor vervangend vervoer als de reparatie binnen 24 uur gedaan kan worden.
Gevolgen voor schadevrije jaren? Leaseplan hanteert geen schadevrije jaren systeem. Ze draaien na einde leaseauto de schades uit waarvan je een kopie kan krijgen. Bij deze schade staat dan ook 'veroorzaakt door onbekend gebleven tegenpartij' en dan is het t.z.t. aan de verzekeraar hoe die er naar kijkt.

Waarom is dit belangrijk? Ik hoorde vrijdag in de wandelgangen dat het leasereglement bij onze nieuwe uitgever (sinds januari overgegaan) soberder is dan de huidige. Alleen PON auto's schijnen geleased te mogen worden. Nu speelt het voor mij pas rond begin 2018, maar alle opties zijn dan natuurlijk open. Van geen leaseauto meer (deze overnemen?) tot wel lease maar klein. Of toch dik en geen bijtelling pakken.
Praatvoer voor over 2,5 jaar :)

Terug naar de schade. Herstellen moet dus bij een partner van Leaseplan en de gelukkigen zijn: https://www.schadenet.nl/kraaijvanger-doetinchem-49 :)
Net even gebeld en ik kan deze ochtend langs om de schade te laten zien en afspraken te maken.
Zal wel weer goed komen dus, alleen al dat gedoe erbij hoeft van mij niet.
Het geeft wel weer reden om de auto op zeer korte termijn goed met de hand te wassen. :T

Gevolgen voor schadevrije jaren? Leaseplan hanteert geen schadevrije jaren systeem. Ze draaien na einde leaseauto de schades uit waarvan je een kopie kan krijgen. Bij deze schade staat dan ook 'veroorzaakt door onbekend gebleven tegenpartij' en dan is het t.z.t. aan de verzekeraar hoe die er naar kijkt.
Ik kreeg bij Athlon toen een verklaring dat ik geen schuldschades heb gehad. Dat was voldoende voor de verzekeraar (ASR).

Zo, even het schadeherstelbedrijf bezocht. Nieuw pand, ziet er keurig uit. Voordeeltje: ik zag het laatste nummer van ons vakblad op de balie liggen, en had nog wat schadeherstelspecials mee voor ze, dus dat komt wel goed. :)

Even foto's gemaakt van de schade. Ook volgens de beste man duidelijk een gevalletje parkeerschade van iemand die met indraaien niet op let.
Het gaat twee dagen werk kosten. Leenauto is dus inbegrepen binnen leasecontract.
Volgende week maandag en dinsdag mag ie erheen, wat mij mooi gelegenheid geeft de auto het weekend weer eens goed te wassen.
Zij wassen overigens ook nog voor ze starten, maar wel netjes met de hand. (y)

Kortom, we zien het wel. :T

Het blijft heel lullig, zou toch nog eens navragen of er geen CCTV beelden beschikbaar zijn. Persoonlijk zou ik er toch moeite hebben hier iemand mee weg te laten komen. Ik heb het zelf helaas ook meermaals meegemaakt. Zelfs met mijn Disco die nog goede bumpers heeft is het iemand gelukt een deuk in de zijkant te rijden/slaan.

adinsx zei:
Kan snel gaan hè AvdB, maar ehh "de witte is wat standaard" ? Wel t.o.v. de Mégane RS natuurlijk, maar standaard ten opzichte van al het Mégane Estate spul dat rond rijdt? :T

Op details issie wel wat anders dan de doorsnee megane. Maar je RS'en waren toch wat toffer 😀.

Succes met de schadeafhandeling!

Terug
Bovenaan