Renault Zoe (facelift @ pag. 8)

Joep van Puffelen zei:
De allerbeste chauffeur van de wereld kan ook weleens in een lastige situatie geraken; een medeweggebruiker die niet op zit te letten, een olievlek op de weg, een kat die plots uit de bosjes oversteekt.. in 9.999 van de 10.000 ritjes zou je prima zonder hulpmiddelen uit de voeten kunnen, maar die ene keer dat je het wél nodig hebt zal je blij zijn dat het er op zit.

Het commentaar van NCAP is duidelijk; de airbag deugt niet. Dit is geen geneuzel over passieve veiligheidsgadgets, dit is gewoon duidelijk een écht probleem en ik vind het erg goed dat dit zwakke punt open en bloot komt te liggen (y)

En juist die veiligheidssystemen worden vaak uitgezet omdat ze soms juist gevaarlijk zijn (bijvoorbeeld omdat ze vol in de rem gaan), terwijl er niets aan de hand is. Die airbag is misschien terecht, maar dat kost je geen 5 sterren. De auto was in 2013 een veilige auto en nu nog steeds. Je kan heel goed merken dat er mensen (wellicht Duitsers) bij de NCAP werken die het succes van de Zoe en de Spring in Duitsland erg irritant vinden.

Beyond zei:
En juist die veiligheidssystemen worden vaak uitgezet omdat ze soms juist gevaarlijk zijn (bijvoorbeeld omdat ze vol in de rem gaan), terwijl er niets aan de hand is. Die airbag is misschien terecht, maar dat kost je geen 5 sterren. De auto was in 2013 een veilige auto en nu nog steeds. Je kan heel goed merken dat er mensen (wellicht Duitsers) bij de NCAP werken die het succes van de Zoe en de Spring in Duitsland erg irritant vinden.

Je quote de verkeerde persoon, maargoed..

In het Engelse stukje staat dat in 1 op de 3 gevallen de bestuurder fataal gewond kan raken bij de zijdelingse impact test, dit komt omdat er bewust voor een ander type airbag is gekozen waarvan het bovenste gedeelte blijkbaar mist. Ik weet niet precies wat de criteria van NCAP zijn, maar wellicht is er een basisregel dat een auto automatisch 0 punten krijgt wanneer 1 op de 3 ongevallen dodelijk kan zijn. Lijkt me geen vergezocht idee.

Ik geloof niet dat NCAP bewust de scores van Renault/Dacia probeert te beïnvloeden, voor diezelfde reden had de auto dan in 2013 vast ook geen 5 sterren gekregen. Je kunt zelf de foto's van de zijdelingse impact test bekijken, die liegen er niet om.

Elaste zei:
De koets van zowel de Zoe als Spring zien er nog goed uit: geen geknikte -stijlen en zo. Dus waar zit die onveiligheid voor de borst van de bestuurder en het hoofd van de achterpassagiers dan? Ik snap het eigenlijk niet zo goed.

En waarom mogen we niet op het artikel zelf reageren?

Er is in 2015 een 100% overlap test toegevoegd. De betonnenmuur. Dit is een zware test voor de gordel en airbag, want de kreukelzone werkt minimaal, want de krachten worden over de gehele voorkant verspreid. (als die bij deze test veel absorbeert, dan gaat die het heel slecht doen bij de 40% overlap). Je auto blijft relatief heel en dat is het probleem, de krachten worden niet geabsorbeerd en is het de gordel en airbag die het werk moeten verrichten.

Als reactie hierop zie je dat bijna alle fabrikanten sinds 2015 gordelspanners en loadlimitors toevoegen voor de achterpassagiers en die aan de bestuurder/bijrijder verbetert hebben. Alleen dat is dus niet gebeurt bij de Zoe. Deze heeft überhaupt geen gordelspanner en loadlimitor achter. De gordelspanner is een explosief wat je gordel aanrukt voordat je er in knalt. Dit zorgt dat je minder last hebt van de vangstoot en meer tijd/ruimte hebt in de auto om af te remmen. De loadlimitor voorkomt dat dit te agressief gebeurt.

Voor de rest; voor een nieuw auto, geen dekking voor het hoofd door een gordijn airbag is gewoon onzin. Ik verwacht van auto's van 10 jaar geleden al dat ze een goede dekking hebben voor voorwaardse en zijwaards impact.

Terug
Bovenaan