Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Lycan_Capri (TSC) zei:
Tomolino zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:
Zollie zei:

Ehem dit lag toch echt aan jou.
Je ziet dat ze zo langzaam rijdt, waarom mot jij dan zo nodig op 't gas gaan??

Ik wou gisteren nog reageren op Zollie zijn post, had ik het maar gedaan.
Of Zollie hier nou gas bij geeft of niet, die ander is fout en niet Zollie.

Tja, die ander had beter ook op rechts kunnen zitten
Maar dan nog, iets met inzicht en het feit dat minder gekwalificeerde mensen toch ooit hun papiertje hebben kunnen halen :)

Natuurlijk kan je rekening houden met, maar dat wil nog niet zeggen dat dit aan Zollie lag.
Dat je niet erg goed bent in het besturen van een auto kan, dat je ergens de weg niet weet kan, maar vooruit kijken op je navigatiesysteem kan elk normaal mens zou je zeggen.
Ik heb het idee dat het fout gaat op het laatste.. ;)

Paulus0013 zei:
Och vanmorgen trof ik weer een held met grandioos inzicht.
Ik rijd op de N3, dat is 2 rijstroken en 100km/u.
Het is redelijk druk en ik moet verderop de afslag hebben. Er rijdt een hele rits auto's rechts, dus ik besluit op tijd rechts te gaan rijden toen daar ruimte voor was.
Dat doet een auto achter mij ook. De auto voor mij schuift op naar links, dus ik geef wat gas bij omdat er nu eenmaal weer wat ruimte was.
De auto achter mij schuift daarna ook op naar links, haalt mij in en propt zijn auto voor mij.
Een paar tellen later pakken we allebei dezelfde afrit.
Waarom iemand dan zo nodig nog even moet gaan inhalen? Volstrekt kansloos zulke figuren naar mijn idee.

Tsja, probeer me over dit soort dingen al niet meer druk te maken.
Waarschijnlijk iemand die op de automatische piloot zoveel mogelijk links rijdt,
totdat de navigatie roept dat hij/zij de volgende afslag moet hebben.

Ben zelf ook niet helemaal heilig, heb wel eens klemgezeten achter een inhalende vrachtwagen
die wel heel lang deed over het inhalen van een andere vrachtwagen.
Kon vervolgens halfweg het inhalen afbreken om toch maar de afslag te halen ...

Tomolino zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:
Tomolino zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:
Zollie zei:

Maar dan nog, iets met inzicht en het feit dat minder gekwalificeerde mensen toch ooit hun papiertje hebben kunnen halen :)

Natuurlijk kan je rekening houden met, maar dat wil nog niet zeggen dat dit aan Zollie lag.
Dat je niet erg goed bent in het besturen van een auto kan, dat je ergens de weg niet weet kan, maar vooruit kijken op je navigatiesysteem kan elk normaal mens zou je zeggen.

Dat ben ik met je eens, maar als je iemand zo ziet stuntelen kun je natuurlijk het gaspedaal met rust laten :)

(Eigenlijk zou elke dashcam snelheids gegevens moeten laten zien :) )

Lycan_Capri (TSC) zei:
Tomolino zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:
Tomolino zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:
Zollie zei:

Dat ben ik met je eens, maar als je iemand zo ziet stuntelen kun je natuurlijk het gaspedaal met rust laten :)

Daar kan ik je moeilijk ongelijk in geven. ;)

Lycan_Capri (TSC) zei:
Dat doen ze hoor....

https://www.facebook.com/regio15/videos/1178646885509607/

Wes van G zei:
En de geldende snelheidslimiet geldt niet voor de motorrijdert...?!

Regio15 zei:
Snelheid van de motorrijder in het begin van de video was 70, verkeer op rijstrook 2 en 3 reed tussen de 50 en 60. Na het invoegen op rijstrook 3, zie je ook verkeer langsrijden op rijstrook 1 dat 70 reed. Automobilist op afgesloten rijstrook reed daar rond de 70.....
Nou denk je dan natuurlijk, geen snelheid op de cam, hoe gaan we die regio15 motorduivel dan ongelijk geven? Nou gewoon, zo:
https://youtube.com/watch?v=P3TP-4g7l9c

Oh en eeeeh als er iemand een facebook account heeft mag dat YTlinkje ook als antwoord op die bewering daar gepost worden.

Blackadder the 5th zei:
Paulus0013 zei:
Och vanmorgen trof ik weer een held met grandioos inzicht.
Ik rijd op de N3, dat is 2 rijstroken en 100km/u.
Het is redelijk druk en ik moet verderop de afslag hebben. Er rijdt een hele rits auto's rechts, dus ik besluit op tijd rechts te gaan rijden toen daar ruimte voor was.
Dat doet een auto achter mij ook. De auto voor mij schuift op naar links, dus ik geef wat gas bij omdat er nu eenmaal weer wat ruimte was.
De auto achter mij schuift daarna ook op naar links, haalt mij in en propt zijn auto voor mij.
Een paar tellen later pakken we allebei dezelfde afrit.
Waarom iemand dan zo nodig nog even moet gaan inhalen? Volstrekt kansloos zulke figuren naar mijn idee.

Tsja, probeer me over dit soort dingen al niet meer druk te maken.
Waarschijnlijk iemand die op de automatische piloot zoveel mogelijk links rijdt,
totdat de navigatie roept dat hij/zij de volgende afslag moet hebben.

Ben zelf ook niet helemaal heilig, heb wel eens klemgezeten achter een inhalende vrachtwagen
die wel heel lang deed over het inhalen van een andere vrachtwagen.
Kon vervolgens halfweg het inhalen afbreken om toch maar de afslag te halen ...

Als de navigatie zegt dat ie naar rechts moet, snap ik al helemaal niet dat ie nog gaat inhalen. Ik vermoed zelfs dat ie ook gewoon in de woonwijk moest zijn net als ik. De afslag was in het zicht, navigatie gaf dat zeker al aan voordat ie ging inhalen.
Voor mij werkelijk onbegrijpelijk zulke acties. Wat als ik hem geen ruimte meer zou geven? Dan mist ie volstrekt onnodig de afslag.

Vanavond de andere kant op. Vrijwel lege weg. Voor mij 1 auto op de invoegstrook en 1 auto op de hoofdrijbaan met voor en achter hem zeker 500m ruimte. Hoe voegt degene voor mij in? Juist welgeteld 10m voor die ene auto. Maakt verder ook geen extra vaart. Toen ik ze voorbij was reden ze nog zo.
Misschien ben ik ook wel gek.

Lycan_Capri (TSC) zei:

Zolang je de afspeelsnelheid van het filmpje niet verandert (versnellen, vertragen) doet hij dat ook. Je kan de tijd tussen twee punten simpelweg meten; dus als je de afstand tussen twee punten weet, kan je de snelheid uitrekenen.
Voor veel verkeerstekens bestaan standaard afmetingen. Een streepje van een onderbroken witte streep moet aan heel specifieke afmetingen voldoen, een van die eisen is de afstand tot het volgende streepje.....

En, als ik de intelligentie van de sarcast goed inschat, rekent hij dat automatiek uit.

Even een heel moderne opmerking plaatsen: Misschien is er zelfs een app voor.....

rke zei:
En, als ik de intelligentie van de sarcast goed inschat, rekent hij dat automatiek uit.
Ik heb de imagedetectie nog niet geimplementeerd, dat is nog wat te onbetrouwbaar. Tenminste de versie die ik gemaakt heb.
Ik moet in het filmpje dus handmatig even een toets drukken bij elk streepje, maar voor de rest is het automatisch ja.

Sarcast zei:
rke zei:
Ik heb de imagedetectie nog niet geimplementeerd, dat is nog wat te onbetrouwbaar. Tenminste de versie die ik gemaakt heb.
Ik moet in het filmpje dus handmatig even een toets drukken bij elk streepje, maar voor de rest is het automatisch ja.
Even de advocaat van de duivel spelen: ik begrijp dat je de snelheid afleidt/berekent op basis van de strepen op het wegdek. Maar hoe accuraat kun de lengte van die strepen meten/weten? En hoe nauwkeurig is die tijdwaarneming? Ik zie op het originele filmpje geen tijdaanduiding staan, wie zegt dat het niet op 110% van de werkelijke snelheid is weergegeven bijvoorbeeld? M.i. heb je een mogelijke afwijking op zowel de factor tijd als afstand, niet zo handig als je snelheid uitrekent :)

Leon in z'n SEAT zei:
Sarcast zei:
rke zei:
Even de advocaat van de duivel spelen: ik begrijp dat je de snelheid afleidt/berekent op basis van de strepen op het wegdek. Maar hoe accuraat kun de lengte van die strepen meten/weten? En hoe nauwkeurig is die tijdwaarneming? Ik zie op het originele filmpje geen tijdaanduiding staan, wie zegt dat het niet op 110% van de werkelijke snelheid is weergegeven bijvoorbeeld? M.i. heb je een mogelijke afwijking op zowel de factor tijd als afstand, niet zo handig als je snelheid uitrekent :)

Stel dat je muziek niet op de correcte snelheid afspeelt... Hoe veel mensen (absoluut gehoor) zijn er die een afwijking binnen enkele promilles kunnen horen... Ik denk daarom dat de tijd de meest nauwkeurige factor is in deze meting. De afstand is wat lastiger, maar binnen een tiental centimeter moet dat wel lukken.
Dus dan heb je het over 10 cm op 4 meter: 3 tot 5% nauwkeurig mits gemeten binnen twee streepjes.
Meet je meer streepjes....

Leon in z'n SEAT zei:
Maar hoe accuraat kun de lengte van die strepen meten/weten? En hoe nauwkeurig is die tijdwaarneming?)
De afstand is niet heel slecht, 9 meter tussen ruimte en 3 meter streep.

Ik meet hier 584 meter voor 50 strepen, waar je 600 zou verwachten. 3% afwijking maar daar zit google maps ook nog tussen natuurlijk.
https://www.google.nl/maps/place/51%C2%B058'37.2%22N+4%C2%B023'50.4%22E/@51.9742349,4.3953033,703m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x0:0x0
Als ik 600 meter aan hectometerpaaltjes meet kom ik op 587 meter, en die zijn redelijk nauwkeurig en precies. gemiddelde van 99.97m en een standaardeviatie van 3.6m (op de A13)

De tijd is een factor ja, als het originele filmpje versneld is dan moet je die versnelling wel kennen.

Paulus0013 zei:
Als de navigatie zegt dat ie naar rechts moet, snap ik al helemaal niet dat ie nog gaat inhalen. Ik vermoed zelfs dat ie ook gewoon in de woonwijk moest zijn net als ik. De afslag was in het zicht, navigatie gaf dat zeker al aan voordat ie ging inhalen.
Voor mij werkelijk onbegrijpelijk zulke acties. Wat als ik hem geen ruimte meer zou geven? Dan mist ie volstrekt onnodig de afslag.

Vanavond de andere kant op. Vrijwel lege weg. Voor mij 1 auto op de invoegstrook en 1 auto op de hoofdrijbaan met voor en achter hem zeker 500m ruimte. Hoe voegt degene voor mij in? Juist welgeteld 10m voor die ene auto. Maakt verder ook geen extra vaart. Toen ik ze voorbij was reden ze nog zo.

Kan je geen ongelijk geven, het lijkt soms of er magneten in de auto's zitten gebouwd, zo trekken ze elkaar aan ... ;)

Vind het trouwens wel goed van je dat het alleen bij verbazen blijft, (y)
corrigerende actie uitvoeren heeft meestal toch geen zin,
en wekt alleen nog maar (meer) ergernis over en weer op ...

Sarcast zei:
Rechtsaf, linksaf, valt niet mee ook...

Zou me niets verbazen als de bestuurder die voor je de weg opdraait, pas op laatste moment heeft gezien.

Aandacht afgeleid door rijtje voorbij gaande auto's, laagstaande zon,
sportwagen met een laag profiel met de perfecte schutkleur om weg
te vallen tegen de achtergrond ...

Blackadder the 5th zei:
Paulus0013 zei:

Kan je geen ongelijk geven, het lijkt soms of er magneten in de auto's zitten gebouwd, zo trekken ze elkaar aan ... ;)

Vind het trouwens wel goed van je dat het alleen bij verbazen blijft, (y)
corrigerende actie uitvoeren heeft meestal toch geen zin,
en wekt alleen nog maar (meer) ergernis over en weer op ...

Helaas heb ik dat vanmiddag wel gedaan. Ik blijf mij er ook weer over verbazen hoe mensen volgas een volle afrit voorbij stomen en zich vlak voor het einde er tussen proppen.
Het werd nog mooier toen iemand doodleuk ging stoppen op de snelweg omdat ie er niet tussen kon. Wat maakt het ook uit he? Auto's mogen 100km/u die stoppen met z'n allen wel even omdat jij zo nodig je afrit moet halen en je een kilometer terug nog niet zag dat de afrit volstond??
Mijn advies? Afrit vol = doorrijden. Jammer dan, dan rijd je maar op een of andere wijze een rondje.
Jammer voor deze persoon stond ik daar net. En deze keer had ik even geen zin om mee te werken. En met mij zag ik de komende 10 auto's achter mij daar precies hetzelfde over denken. Niet alleen bloedirritant dat doorrijden en je er tussen proppen, eigenlijk ook gewoon gevaarlijk als dit mislukt, want dan sta je stil midden op een snelweg. Fijn ook je eigen lot in handen leggen van degenen die al op de afrit staan.
Het blijft wel vervelend dat je een metalen cocon zit. Op mijn werk loop ik gewoon even naar iemand toe die raar loopt te doen en kan ik hem aanspreken. In het verkeer blijft dat helaas toch wat lastig.

Leven en laten leven is doorgaans mijn motto. Maar toch echt niet voor bewust a-sociale mensen (of iemand met het inzicht van een stoeptegel) als het aan mij ligt.

Daar heb ik ook een pesthekel aan, neem dan je verlies en ga er de volgende af.

Ik kom niet veel meer op de weg gelukkig. De lol is er wel af. Of je wordt op de snelweg bijkans de weg afgedrukt (kleven op een paar meter met 130), laatst een die op een 80 weg aan het zoeken was...om de haverklap remmen naar 30, dan weer optrekken, dan weer remmen..tot er een achterin klapt die het net niet doorheeft. Soms zou je zulke mensen inderdaad gewoon eens aan willen spreken. En bij kleven ze eens uitnodigen om in mijn auto te laten kijken met de vraag of hij weet wie hij/zij in gevaar brengt.

Paulus0013 zei:
(..) Niet alleen bloedirritant dat doorrijden en je er tussen proppen, eigenlijk ook gewoon gevaarlijk als dit mislukt, want dan sta je stil midden op een snelweg. Fijn ook je eigen lot in handen leggen van degenen die al op de afrit staan.
(..)

Andersom leg jij jouw lot ook in zijn of haar handen die naast je stil staat...
Gaat het mis en wordt die auto met 100 km/h aangetikt... grote kans dat jij er ook een tik van krijgt.. denk ik..

Ja, ik snap de ergernis.. en het is niet goed.. maar uiteindelijk is rijden in het verkeer vooral de fouten van anderen oplossen..toch?

Ook lekker 'klote'.. voor de betrokken motorrijder..

Een automobilist was er vanochtend niet ondersteboven van dat hij zojuist een motorrijder had doen vallen. Hij haalde zijn schouders op en reed door.

De automobilist bestuurde een wit busje dat in de file stond op de A10 Zuid richting Schiphol. De motorrijder reed op een grijsbruine Kawasaki-motor tussen de auto's in de file door.

Maar toen het witte busje van rijstrook wilde veranderen, moest de motorrijder vol in de remmen. Daarbij kwam hij ten val. Kennelijk zag de bestuurder van de witte bus dat wel, maar haalde hij zijn schouders op en bleef hij doorrijden, meldt de politie.

De motorrijder raakte lichtgewond en zijn motor raakte beschadigd. De politie is nu op zoek naar mensen die van dit schouwspel getuige zijn geweest. Agenten willen graag in contact komen met de bestuurder van de witte bus.

https://www.rtvnh.nl/nieuws/183787/automobilist-haalt-schouders-op-na-veroorzaken-val-motorrijder-en-rijdt-door

Ik vraag mij wel af met welke snelheid dit gebeurt is... want volgens mij kan je niet heel gauw 'vallen' als er slechts sprake is van een snelheidsverschil van 10 km/h..... (wat het volgens de 'regel' zou moeten zijn).

Maar goed, het van rijbaan wisselen blijft een bijzondere manoeuvre.. dus de motorrijder zal wel het minst schuldige zijn...
Was het wel stapvoets?

Durashift zei:
Paulus0013 zei:
(..) Niet alleen bloedirritant dat doorrijden en je er tussen proppen, eigenlijk ook gewoon gevaarlijk als dit mislukt, want dan sta je stil midden op een snelweg. Fijn ook je eigen lot in handen leggen van degenen die al op de afrit staan.
(..)

Andersom leg jij jouw lot ook in zijn of haar handen die naast je stil staat...
Gaat het mis en wordt die auto met 100 km/h aangetikt... grote kans dat jij er ook een tik van krijgt.. denk ik..

Ja, ik snap de ergernis.. en het is niet goed.. maar uiteindelijk is rijden in het verkeer vooral de fouten van anderen oplossen..toch?

Je hoeft de ander niet leuk en/of aardig te vinden om hem of haar de ruimte te (moeten) geven.
Zoals ik probeer de (inschattings)fouten van een ander op te lossen,
hoop ik ook dat de ander mijn (inschattings)fouten probeert op te vangen ...

Durashift zei:
Maar goed, het van rijbaan wisselen blijft een bijzondere manoeuvre.. dus de motorrijder zal wel het minst schuldige zijn...
Was het wel stapvoets?

Met mijn (weliswaar antieke) brommerervaring weet ik dat de voorrem gebruiken en sturen tegelijk bij stapvoets rijden al zeer riskant kan zijn ...

HOgwZXS.jpg

lekker dom bezig :(

Tomolino zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:
Tomolino zei:
Lycan_Capri (TSC) zei:
Zollie zei:

Als krentenbolbestuurster richting naar rechts had aangegeven bij de zijdelingse verplaatsing naar rechts, was er niets aan de hand geweest. Lijkt mij.

Gisterochtend: ik ben per auto onderweg naar m'n werk als een witte Ford Ka vanaf de tegenovergestelde rijrichting net vóór mij afslaat naar een parkeerplaats rechts van mij. Stamp op het rempedaal en kwam op slechts enkele decimeters van de Ka tot stilstand, waarvan de bestuurster onverstoorbaar de parkeerplaats oprijdt. Óf huftergedrag met doodsverachting óf verblinding door de laagstaande ochtendzon die -toegegeven- vol op het gezicht van de bestuurster scheen.

MissionPhailed zei:
Gisterochtend: ik ben per auto onderweg naar m'n werk als een witte Ford Ka vanaf de tegenovergestelde rijrichting net vóór mij afslaat naar een parkeerplaats rechts van mij. Stamp op het rempedaal en kwam op slechts enkele decimeters van de Ka tot stilstand, waarvan de bestuurster onverstoorbaar de parkeerplaats oprijdt. Óf huftergedrag met doodsverachting óf verblinding door de laagstaande ochtendzon die -toegegeven- vol op het gezicht van de bestuurster scheen.

Denk dat je hier zelf al het antwoord geeft ... :)

Was vanmiddag op de fiets, er kwam links van mij een auto aangereden die pas op het allerlaatste moment stopte.
Misschien teveel op het verkeer voor hem gefocust, en daardoor minder op het verkeer op het kruisende fietspad met voorrang gelet?

Carfanatic zei:
.. overtreding met vrachtwagen [/img]

Ah, hij is hier ook voorbij gekomen, zie ik..

Nee, die 'verkeersinformant' bij van Gansewinkel is lekker bezig..(n) Zeker kinnesinne omdat ie niet net zo'n grote auto rijdt?...;)

Okay, er zijn wat regels overtreden..
Wat ik begrepen heb.. was het transport te lang (30 meter) en mocht dit max. 27,5 meter zijn conform de doorlopende vergunning/ontheffing.
Dit had opgelost kunnen worden door de dolly eronder uit te halen. Is niet gebeurd.

Er is een 2e chauffeur gekomen om de auto te verplaatsen.. Dus dat de bestuurderskaart van de begeleider erin zat bij de 2e constatering.. is niet juist. Voertuig heeft ook een tijd stil gestaan.. juist om te wachten op de 2e chauffeur.

Dat de begeleider niet gecertificeerd was.. maar vermoedelijk wel geschikt voor het werk.. is inderdaad een controle fout van de chauffeur..
Maar ja, de klant wil zijn spullen ook op tijd hebben ... dus maakt men een keuze.. ;)

Het zou best goed kunnen dat de begeleider wel degelijk zijn papieren heeft.. maar dit niet ter plekke kon aantonen. Zoiets als zonder kenteken/rijbewijs op pad gaan.. Mag niet, maar doen velen toch wel eens door omstandigheden (jas vergeten oid..) ..

Blackadder the 5th zei:
MissionPhailed zei:

Denk dat je hier zelf al het antwoord geeft ... :)

Was vanmiddag op de fiets, er kwam links van mij een auto aangereden die pas op het allerlaatste moment stopte.
Misschien teveel op het verkeer voor hem gefocust, en daardoor minder op het verkeer op het kruisende fietspad met voorrang gelet?
Dooie hoek?
Ik heb er zelf veel last van. De achterspijl bij de achterbank is erg breed. Daarachter kan gemakkelijk een fietser verdwijnen. Ik doe altijd voorbereidend werk voor ik rechts af sla: het fietspad in de gaten houden om in het hoofd bij te houden wat daar allemaal fietst. Maar ik heb ook wel eens een wielrenner meegemaakt die vlak achter me met grote snelheid overstak en plotseling in de de dode hoek naast me zat. Schrikken. Maar goed voor je nekspieren.

Soloman zei:
Dooie hoek?
Ik heb er zelf veel last van. De achterspijl bij de achterbank is erg breed. Daarachter kan gemakkelijk een fietser verdwijnen. Ik doe altijd voorbereidend werk voor ik rechts af sla: het fietspad in de gaten houden om in het hoofd bij te houden wat daar allemaal fietst. Maar ik heb ook wel eens een wielrenner meegemaakt die vlak achter me met grote snelheid overstak en plotseling in de de dode hoek naast me zat. Schrikken. Maar goed voor je nekspieren.

Zou ook heel goed kunnen. Ik moet er mijn eigen auto ook heel goed opletten, vooral op linksvoor, de A-stijl ontneemt daar een deel van het zicht.
Dat vooruit kijken bij afslaan voor het fietspad rechts probeer ik ook zoveel mogelijk te doen,
lukt niet altijd even goed door een voorligger die eerst remt, dan richting naar rechts aangeeft,
vervolgens erachter komt dat hij/zij een fietspad dreigt over te steken en dus stil gaat staan.
Iets met verkeerde volgorde van handelingen ...

Durashift zei:
Carfanatic zei:
.. overtreding met vrachtwagen [/img]

Ah, hij is hier ook voorbij gekomen, zie ik..

Nee, die 'verkeersinformant' bij van Gansewinkel is lekker bezig..(n) Zeker kinnesinne omdat ie niet net zo'n grote auto rijdt?...;)

Okay, er zijn wat regels overtreden..
Wat ik begrepen heb.. was het transport te lang (30 meter) en mocht dit max. 27,5 meter zijn conform de doorlopende vergunning/ontheffing.
Dit had opgelost kunnen worden door de dolly eronder uit te halen. Is niet gebeurd.

Er is een 2e chauffeur gekomen om de auto te verplaatsen.. Dus dat de bestuurderskaart van de begeleider erin zat bij de 2e constatering.. is niet juist. Voertuig heeft ook een tijd stil gestaan.. juist om te wachten op de 2e chauffeur.

Dat de begeleider niet gecertificeerd was.. maar vermoedelijk wel geschikt voor het werk.. is inderdaad een controle fout van de chauffeur..
Maar ja, de klant wil zijn spullen ook op tijd hebben ... dus maakt men een keuze.. ;)

Het zou best goed kunnen dat de begeleider wel degelijk zijn papieren heeft.. maar dit niet ter plekke kon aantonen. Zoiets als zonder kenteken/rijbewijs op pad gaan.. Mag niet, maar doen velen toch wel eens door omstandigheden (jas vergeten oid..) ..

Dan heb je het dus als chauffeur en bedrijf niet goed gedaan. Kan die klant wel willen dat zijn spullen op tijd zijn......... twijfel ik even verder over de vakbekwaamheid van deze prutser.

Vanmorgen het worst en kaas scenario.

Vanuit ons schone dorpke hebben wij een aansluiting op de verharde weg, de A16. De grote ontsluitingsroute van Rotterdam naar het zuiden en terug.
Deze aansluiting naar de A16 bestaat uit een lang stuk invoeg- uitvoegstrook.

Vanmorgen reed er een trage kraanwagen met een gevolg van een paar personenauto's over de rotonde richting A16 waar ik achter aan mocht sluiten. We reden de invoegstrook op met een snelheid van iets tussen de 30 ~ 40 km/uur in een lange stoet achter de kraanwagen. De lokomotiefwaardige dieselpluim gaf aan dat er gewerkt werd in de machinekamer maar het resultaat was niet overweldigend. De A16 was erg druk, dus ik zat al te denken aan invoegen via het lokale Shell station.

Net toen er een dikke vrachtauto met aanhanger over de rechterbaan voorbij kwam scheuren, kwam het voorste autootje in de rij op het merkwaardig lompe idee in te gaan voegen. Dat doe je door het knipperlicht uit te zetten en dan ga je naar links met pakembeet 40 ~ 50 km/uur (ik reed nog in de tweede versnelling).
Ik zag de vrachtwagen hard remmen (de cabine leek wel om te vallen) en de chauffeur gooide de combinatie naar de tweede rijbaan waar toevallig net genoeg ruimte was voor de combinatie. Dat ging met zulk gepast geweld dat ik serieus bang was dat de combinatie om zou vallen. Eerst hing de trailer ernstig ver naar rechts en daarna hing de trailer erg ver door naar de linkerkant. De vrachtwagenchauffeur bedankte nog voor het openen van zijn hartkleppen met de claxon en de hele A16 wist weer dat je minder snel moet rijden dan de maximum snelheid. Welk een heldendaad, met gevaar voor eigen leven de menigte er op wijzen dat te snel rijden gevaar kan opleveren.

Maar stel jezelf nu eens voor dat de trailer werkelijk gekanteld was (de rechterwielen kwamen even los). Volle A16, een trailer schuivend over vier rijbanen met snel rijdend verkeer.....

Jammer genoeg ligt de dashcam, compleet met aansluitsnoer, nog steeds te wachten tot ik het lef heb gehad wat paneeltjes los te trekken. Dit was een zeldzaam momentje, een Darwin award en youtube plekje waardig.

rke zei:
Maar stel jezelf nu eens voor dat de trailer werkelijk gekanteld was (de rechterwielen kwamen even los). Volle A16, een trailer schuivend over vier rijbanen met snel rijdend verkeer.....
Het eerste waar ik dan aan denk is een online nieuwsbericht met reaguurders die zich beklagen over het asociale gedrag van vrachtwagenchauffeurs. :rolleyes:

Leon in z'n SEAT zei:
rke zei:
Het eerste waar ik dan aan denk is een online nieuwsbericht met reaguurders die zich beklagen over het asociale gedrag van vrachtwagenchauffeurs. :rolleyes:

Dat zal gegarandeerd het gevolg zijn. Maar welke optie had die chauffeur?
1- Over de auto heen denderen. Geeft alleen lijken van het autootje en wat blikschade
2- Een uitwijkpoging. Misschien gaat het goed, misschien niet. Aantal lijken tussen 0 en .... ???

Ik verdenk de chauffeur er van niet in de linkerspiegel te hebben gekeken of er ruimte was. Ik reed er schuin achter, op een meter of 50 afstand en ik schrok van het naar links schuiven van de auto. Eerlijk gezegd had ik ook zoiets van "dat knipperlichtje meent hij niet".
Pas toen ik de trailer gevaarlijk zag schommelen zonder geramde auto's besefte ik dat er ruimte geweest moet zijn naast de vrachtwagen. Het verkeer reed vier rijbanen dik en het was midden in de ochtendspits. Als de trailer echt omgevallen was, waren er gegarandeerd auto's geweest die de trailer zouden raken.

Eigenlijk moet je in zo'n geval zo ijskoud kalm zijn om de veroorzaker een tik met de vrachtwagen te geven. Dat is degene die de ellende veroorzaakt, laat hem op zijn minst meedelen in de feestvreugde.
Maar dat doe je niet als bestuurder; je wijkt in een reflex uit. En even later probeer je met trillende handjes een bakkie tankstationkoffie weg te werken.

Die vrachtwagenchauffeur verdient minstens een lintje, gebakje of bloemetje voor deze onvoorstelbaar goede daad. Morgen, van Wim-Lex persoonlijk.

Zollie zei:
Fijn dat iedereen zo graag op de snelle linker strook wil rijden, dan rijdt het rechts tenminste een beetje door :D

Ga je nou serieus met een zucht (Of wat dat rare geluid ook was) Die bus voorbij ? Wat verwacht je dat zo`n bus doet? Alsof die buschauffeur denkt, ah, een bocht. Er zitten 50 mensen in de bus maar ik trap het gas wel even in hoor!!

braadslee zei:
Zollie zei:
Fijn dat iedereen zo graag op de snelle linker strook wil rijden, dan rijdt het rechts tenminste een beetje door :D

Ga je nou serieus met een zucht (Of wat dat rare geluid ook was) Die bus voorbij ? Wat verwacht je dat zo`n bus doet? Alsof die buschauffeur denkt, ah, een bocht. Er zitten 50 mensen in de bus maar ik trap het gas wel even in hoor!!

Volgens mij is dat een 'zooo' daar ben ik mooi langs.

Wat ik verwacht dat zo'n bus doet? Een beetje rechts rijden kan geen kwaad. Maar goed, op deze manier kon ik mooi voorbij al die suffe linksplakkers, de bus hield ze mooi voor me tegen :D

Zollie zei:
(..)

Wat ik verwacht dat zo'n bus doet? Een beetje rechts rijden kan geen kwaad. Maar goed, op deze manier kon ik mooi voorbij al die suffe linksplakkers, de bus hield ze mooi voor me tegen :D

Yep, dat is de formele regel, zoveel mogelijk rechts houden..

Wat wat het vervolg van de bus?

Want, als ik mij even verplaats in de chauffeur, dan lijkt het mij ook wel erg lastig om in het Amsterdamse (binnenstad) verkeer de 'rechts houden' regel strikt toe te passen met zo'n lengte combinatie.. Ik denk dat er weinig gelegenheid wordt gegeven om van rijstrook te wisselen..

Vandaag weer een bijzondere actie meegemaakt: net na een rotonde besloot mijn voorligger om Hier op de weg te gaan keren.

Eerst remmen (alarmfase 1), toen de richtingaanwijzer naar links (alarmfase 2) en vervolgens tot actie overgaan ... :(

Gelukkig hield ik voldoende afstand, en ook mijn achterligger(s) hadden het op tijd in de gaten.
En dan te bedenken dat er 500 meter verder een rotonde is waar hij ook had kunnen keren ...

Verdorie.
Vriend Can Bus en ik hebben ruzie. De voltmeter geeft in het plafond van de Leon aan dat er spanning op staat. Ik kan de webcam aansluiten op dat draadje en dan probeer ik hem: hij doet het. Inbouwen, nog een keer proberen. Verdorie.

Opnieuw. Hetzelfde feestje. Verdorie.

Opnieuw.

Flink mopperen op die Spaans Duitse roetbraker. Dan toch maar ooit een keer die veel lastiger aan te leggen draad vanaf de aansteker aanleggen. Ondertussen nog steeds geen dashcam.

Heerlijk, zo'n betweterige computer. Als een collega betweterig is kan je hem tenminste nog op koffie met zout trakteren.

Terug
Bovenaan