Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
braadslee zei:En dat is precies waarom ik bij mijn standpunt blijf. Alle oudere van 70+ Moeten een rijtest van 15-20 minuten afleggen eens per 2 jaar. Bijzondere verrichtingen, stukje in de stad (Het liefst ook een wat druk gedeelte) En een stuk snelweg. Hartstikke gevaarlijk wat die oudjes doen..
Gewoon Dirk zei:braadslee zei:En dat is precies waarom ik bij mijn standpunt blijf. Alle oudere van 70+ Moeten een rijtest van 15-20 minuten afleggen eens per 2 jaar. Bijzondere verrichtingen, stukje in de stad (Het liefst ook een wat druk gedeelte) En een stuk snelweg. Hartstikke gevaarlijk wat die oudjes doen..
Een schande, al die oudjes op de weg...
Waarom het onderscheid maken? Rijbewijs verlengen = theorietest (kan heel simpel uitgevoerd worden, 20 multiple choice vragen op het gemeentehuis ofzo, kosten daarvan verwerkt in verlengkosten rijbewijs). Theorietest falen =korte praktijktest doen op eigen kosten.
Mij lijkt dat je de rotte appels er daarmee wel tussenuit kan vissen bovendien dwing je automobilisten hun theoriekennis op peil te houden.
Bestuurder rijdt 20 kilometer spookrijdend op A1
30 november 2015, 06:27
Automobilisten op de A1 tussen Amsterdam en Amersfoort moeten vannacht raar hebben opgekeken. Een automobilist legde al spookrijdend een afstand van maar liefst 20 kilometer af.
De spookrit begon op de A1 bij knooppunt Muiderberg. Automobilisten die de spookrijder tegemoet reden konden de dollemansrit nauwelijks missen. Ook automobilisten op de andere rijbaan keken raar op. Zij reden soms meer dan 10 kilometer parallel aan de spookrijder. De politie werd al snel ingeseind, maar die kon de spookrijder pas 20 kilometer verderop vlakbij de afrit Eembrugge onderscheppen.
Dagvaarding
Waarom de bestuurder zo'n afstand al spookrijdend heeft kunnen afleggen is onduidelijk. De spookrijder zal zich voor de rechter moeten verantwoorden.https://www.vid.nl/Nieuws/article/VID.2015.334.03
MissionPhailed zei:Vanmorgen op de N272 vanuit Elsendorp in de richting van Sint-Anthonis (oostelijk Noord-Brabant) een extreme bumperklever in de vorm van een zwarte Kia Picanto met kenteken 4-XKL-45. De mannelijke automobilist zat op een gegeven moment zó dicht op mijn achterbumper dat de koplampen van zijn Kia niet meer zichtbaar waren, dit bij een snelheid van ca. 80km/u. Dit soort figuren zijn voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor (dodelijke) ongelukken op 's lands wegen ... !
Lycan_Capri (TSC) zei:Nog een idiote actie die ik vaker mee maak dan me lief is:
Persoon rijd met 120km/u over de rechterbaan en naderd vrachtwagens die 85km/u rijden
Persoon heeft ruimte en gaat met 120km/u naar links, zodra zijn / haar neusje naast de trailer komt wordt het gas gemindert (in sommige gevallen daadwerkelijk ff de rem aangetikt).
Zodra de vrachtwagen is ingehaald gaat het gas er weer op richting vrachtwagen 2 om als het neusje bij die trailer is weer het gas te minderen
En zo kan dat een rijtje doorgaan
Ik snap niet waarom er zoveel mensen langzamer gaan rijden op het moment dat ze een vrachtwagen daadwerkelijk gaan inhalen. Is het angst? Is het onkunde?
In het geval van angst; dan wil je er toch zo snel mogelijk voorbij. Dus 120km/U blijven rijden, rij je langzamer blijf je alleen maar langer in het "gevaar"
Muddy Bandit zei:Lycan_Capri (TSC) zei:Nog een idiote actie die ik vaker mee maak dan me lief is:
Persoon rijd met 120km/u over de rechterbaan en naderd vrachtwagens die 85km/u rijden
Persoon heeft ruimte en gaat met 120km/u naar links, zodra zijn / haar neusje naast de trailer komt wordt het gas gemindert (in sommige gevallen daadwerkelijk ff de rem aangetikt).
Zodra de vrachtwagen is ingehaald gaat het gas er weer op richting vrachtwagen 2 om als het neusje bij die trailer is weer het gas te minderen
Ik snap niet waarom er zoveel mensen langzamer gaan rijden op het moment dat ze een vrachtwagen daadwerkelijk gaan inhalen. Is het angst? Is het onkunde?
In het geval van angst; dan wil je er toch zo snel mogelijk voorbij. Dus 120km/U blijven rijden, rij je langzamer blijf je alleen maar langer in het "gevaar"
Ik kan het wel een beetje begrijpen, dat heb ik ook een tijdje gedaan toen ik nog met een verhoogde bestelbus (Nissan Trade) reed.
Was met die Niksan wel noodzaak om niet aan het slingeren te komen in de fase waarin je overgaat van zog naar rijwind.
Lycan_Capri (TSC) zei:Muddy Bandit zei:Lycan_Capri (TSC) zei:Nog een idiote actie die ik vaker mee maak dan me lief is:
Ik kan het wel een beetje begrijpen, dat heb ik ook een tijdje gedaan toen ik nog met een verhoogde bestelbus (Nissan Trade) reed.
Was met die Niksan wel noodzaak om niet aan het slingeren te komen in de fase waarin je overgaat van zog naar rijwind.
Ja, ok daar zit een begrijpelijk iets in maar normale personen-auto's hebben daar niet zo'n last van en je weet dat de lucht zich naast een vrachtwagen anders gedraagd dan op een "open plek" dus hou je daar rekening mee.
Blackadder the 5th zei:Lycan_Capri (TSC) zei:Muddy Bandit zei:Lycan_Capri (TSC) zei:Nog een idiote actie die ik vaker mee maak dan me lief is:
Ja, ok daar zit een begrijpelijk iets in maar normale personen-auto's hebben daar niet zo'n last van en je weet dat de lucht zich naast een vrachtwagen anders gedraagd dan op een "open plek" dus hou je daar rekening mee.
Bij een extra "aangeplakte" smalle rijstrook vind ik 2m tussen de vangrail links en de vrachtwagen
rechts niet echt overbemeten om daar met even met een gangetje van 120/130 km/h langs te schieten.
De MPV-achtige personenauto's zijn vaak ook niet zo koersvast door hun hoge opbouw, zeker niet met extra zijwind ...
Lycan_Capri (TSC) zei:Ik heb het over normale rijstroken
En ik zie het gedaan worden door Golfjes, A3-en, Focussen en andere normale personen auto's
@PM zei:Interessante kwestie. De rijstrook wordt afgesloten om het verkeer bij de vrachtwagen weg te houden. Als je de rijstrook alleen gebruikt om de afrit te bereiken is er geen probleem, want dan kom je ook niet in de buurt van die vrachtwagen. Maar strikt genomen mag je er natuurlijk niet rijden...
Aan de andere kant, bij werkzaamheden t.h.v. een uitvoegstrook wordt er vaak d.m.v. pilonen ook een route gecreëerd naar de uitvoegstrook, terwijl de rechter rijstrook afgekruist is.
Laat ik het zo zeggen: ik denk niet dat je er een boete voor zou krijgen als de verkeerspolitie (want daar zal de controle denk ik vandaan moeten komen, of doen ze dat ook al met camera's tegenwoordig?) ziet dat je alleen maar 'oversteekt' naar de uitvoegstrook.
Blackadder the 5th zei:Over afgekruisde rijstroken op de snelweg gesproken, mag je over een gesloten rechterrijstrook uitvoegen naar de uitvoegstrook?
Zag dit namelijk afgelopen week gebeuren op de A12, rechterrijstrook was gesloten wegens een pechgeval met een vrachtwagen,
een stukje voorbij de afslag.

The SLB zei:Da's dom gemaakt...
Bedankt voor uw melding over de verkeerssituatie op de Karel Doormanweg. Graag reageer ik op uw melding.
De eerste twee pijlen met het woord “BUS” geven aan dat de rijrichting voor lijnbussen rechtdoor is. Er staat bewust niet het woord “LIJNBUS” omdat het dan vanaf dat punt een busbaan zou zijn. En dan kan het voorsoorteervak voor rechtsaf niet meer bereikt worden zonder over de busbaan te rijden (wat voor overig verkeer niet toegestaan is). Vanaf de derde pijl met tekst “LIJNBUS” is het een busstrook zoals bedoeld in de Wegenverkeerswet.
De eerste twee pijlen kunnen gezien worden als een vooraankondiging voor de busbaan zonder juridische status. In verband met de beschikbare ruimte is voor deze configuratie gekozen. Als er meer ruimte was geweest was wellicht voor een andere oplossing gekozen.
Het verkeersbesluit wordt via een aparte e-mail toegestuurd.
Met vriendelijke groet,
R.K.
Verkeerskundige
Gemeente Dordrecht
Sarcast zei:Blackadder the 5th zei:Over afgekruisde rijstroken op de snelweg gesproken, mag je over een gesloten rechterrijstrook uitvoegen naar de uitvoegstrook?
Zag dit namelijk afgelopen week gebeuren op de A12, rechterrijstrook was gesloten wegens een pechgeval met een vrachtwagen,
een stukje voorbij de afslag.
![]()
The SLB zei:Feitelijk mag je er inderdaad gewoon niet komen. Ik dacht ook, die linkerbaan, rood kruis op zaterdag. Wat nou als ze daar de berm staan te maaien en zo'n kerel met z'n kind achterin veroorzaakt een monsterlijk ongeval.
Nu zal in dat geval wel een bord etc. er staan.. maar er had ook iemand uit Hilversum met z'n Renault Twingo kunnen staan zonder brandstof die 112 heeft gebeld en voordat de verkeerspolitie er is dat ze de rijstrook hebben afgesloten..
der Magistrat zei:The SLB zei:Feitelijk mag je er inderdaad gewoon niet komen. Ik dacht ook, die linkerbaan, rood kruis op zaterdag. Wat nou als ze daar de berm staan te maaien en zo'n kerel met z'n kind achterin veroorzaakt een monsterlijk ongeval.
Nu zal in dat geval wel een bord etc. er staan.. maar er had ook iemand uit Hilversum met z'n Renault Twingo kunnen staan zonder brandstof die 112 heeft gebeld en voordat de verkeerspolitie er is dat ze de rijstrook hebben afgesloten..
Gelukkig valt zo'n blauw karretje wel op.![]()
Boppie zei:der Magistrat zei:The SLB zei:Feitelijk mag je er inderdaad gewoon niet komen. Ik dacht ook, die linkerbaan, rood kruis op zaterdag. Wat nou als ze daar de berm staan te maaien en zo'n kerel met z'n kind achterin veroorzaakt een monsterlijk ongeval.
Gelukkig valt zo'n blauw karretje wel op.![]()
![]()
Zollie zei:En deze man durft geen bochtjes te rijden met zijn stoere grote auto, wel links natuurlijk. Maar goed dat ik een Passerati heb![]()
Zollie zei:Terugweg vandaag was weer goed. Voor deze slaapkop wat ingewikkeld alleen...
En deze man durft geen bochtjes te rijden met zijn stoere grote auto, wel links natuurlijk. Maar goed dat ik een Passerati heb![]()
Zollie zei:Maar ik zie even niet wat je bedoelt.
Zollie zei:Deze twijfelkont kwam ik ook nog tegen. Heb ik geen geduld voor hoor, dit soort dingen...
Blackadder the 5th zei:Wat voor zin heeft het om op de uitvoegstrook te gaan versnellen als je verderop toch weer moet gaan afremmen?
Daarmee haal je voor jezelf de veiligheidsmarge weg voor fouten van een ander.
Zollie zei:Ik ben niet opgeleid om uit voorgaande handelingen de toekomst te voorspellen, ik ben opgeleid om knipperlichten te interpreteren, maar uiteraard snapte ik wel dat ie eraf wilde. Maar als je geen RAW gebruikt en de afslag niet pakt als ie er is, maak ik daar ineens uit op dat je je vergist hebt. Ook dat kan, gelukkig is er gewoon een vluchtstrook voor dit soort gevaarlijke situaties. Dus waarom geen RAW en wel doorduwen terwijl je in je rechterspiegel mij ziet komen?? Goede vragen allemaal. Ik rijd liever voor trutten dan erachter
Vooruit, hier een filmpje zonder bumperkleven, toeteren, snelheidsovertredingen of andere malligheid. Gewoon netjes op de CC en op de rechter baan!