Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Gisteren waren twee agenten bezig iemand te bekeuren. Dit geschiedde op het fietspad. Toen ik belde deden de agenten niks. Zelfs na een luide 'Pardon!' bleven ze staan waar ze stonden. Pal naast het voetpad.

@den Voetstuk: Scooter meenemen, gas vol open en toeteren. :T
@Wouter82: Ik had afgelopen weekend ook zo'n halve zool die besloot stevig te remmen voor het groene licht. Alleen toen ging dat licht ook nog eens op oranje, waardoor hij NOG harder (onverantwoord hard met iemand achter je) ging remmen. Gelukkig heeft de C2 ABS, want ondanks voldoende afstand werd het erg close doordat ik 2x moest reageren ipv 1 keer. Dus ook 2x reactietijd er vanaf...

Auto-fan zei:
Gelukkig heeft de C2 ABS, want ondanks voldoende afstand werd het erg close doordat ik 2x moest reageren ipv 1 keer. Dus ook 2x reactietijd er vanaf...

En je kon dus nu netjes om die dwaas je voor heen sturen? Want ABS verkort je remweg namelijk niet.

§anitarium zei:
Auto-fan zei:
Gelukkig heeft de C2 ABS, want ondanks voldoende afstand werd het erg close doordat ik 2x moest reageren ipv 1 keer. Dus ook 2x reactietijd er vanaf...

En je kon dus nu netjes om die dwaas je voor heen sturen? Want ABS verkort je remweg namelijk niet.

Precies, mijn idee.

Terence zei:
§anitarium zei:
Auto-fan zei:

Precies, mijn idee.
Dat doet het wel degelijk. Een net-niet blokkerende band heeft namelijk meer grip dan een blokkerende band. Tenzij je zelf zo nauwkeurig kan doseren levert het (op droog asfalt zoals in mijn geval) wel degelijk een kortere remweg op.
Wikipedia zei:
ABS zorgt in de meeste gevallen ook voor een kortere remafstand. Een nog net rollende band levert meer wrijving op dan een geblokkeerde glijdende band. In de eerste situatie (rollen zonder glijden) is sprake van statische wrijving. Als de wielen blokkeren treedt echter dynamische wrijving op. De statische wrijvingscoëfficiënt is groter dan de dynamische.

den Voetstuk zei:
Gisteren waren twee agenten bezig iemand te bekeuren. Dit geschiedde op het fietspad. Toen ik belde deden de agenten niks.
Blijkbaar vonden ze dat er geen sprake was van direct gevaar dat afgewend diende te worden. Je bel is geen "ga even aan de kant" seintje... ;)

Los daarvan niet handig van die agenten.

bat zei:
den Voetstuk zei:
Gisteren waren twee agenten bezig iemand te bekeuren. Dit geschiedde op het fietspad. Toen ik belde deden de agenten niks.
Blijkbaar vonden ze dat er geen sprake was van direct gevaar dat afgewend diende te worden. Je bel is geen "ga even aan de kant" seintje... ;)

Er was ook geen direct gevaar, al stonden ze vrij kort na een bocht. Niet dat het verstandig is om als fietser die bocht snel (= of > 30km/u) te nemen. Het is gewoon niet netjes. De straat is recentelijk veranderd waardoor de stoep nu een fietspad-stoep (gecombineerd) is geworden, waardoor er veel vaker op geparkeerd, gewandeld of stilgestaan wordt. Je zou zeggen dat in elk geval de politie daar alert op is. Alles is meer waar.

den Voetstuk zei:
bat zei:
den Voetstuk zei:

Er was ook geen direct gevaar, al stonden ze vrij kort na een bocht. Niet dat het verstandig is om als fietser die bocht snel (= of > 30km/u) te nemen. Het is gewoon niet netjes. De straat is recentelijk veranderd waardoor de stoep nu een fietspad-stoep (gecombineerd) is geworden, waardoor er veel vaker op geparkeerd, gewandeld of stilgestaan wordt. Je zou zeggen dat in elk geval de politie daar alert op is. Alles is meer waar.
Indien er niet direct gevaar was, had jij helemaal niet mogen bellen. Daarvoor had je gewoon op de bon geslingerd kunnen worden.

Dan was het niet voor jou, maar waarschijnlijk de 1e auto na de "Polizei" die wel bumperkleefde...Iets anders kan ik me niet bedenken.

Auto-fan zei:
Terence zei:
§anitarium zei:
Auto-fan zei:

Precies, mijn idee.
Dat doet het wel degelijk. Een net-niet blokkerende band heeft namelijk meer grip dan een blokkerende band. Tenzij je zelf zo nauwkeurig kan doseren levert het (op droog asfalt zoals in mijn geval) wel degelijk een kortere remweg op.
Wikipedia zei:
ABS zorgt in de meeste gevallen ook voor een kortere remafstand. Een nog net rollende band levert meer wrijving op dan een geblokkeerde glijdende band. In de eerste situatie (rollen zonder glijden) is sprake van statische wrijving. Als de wielen blokkeren treedt echter dynamische wrijving op. De statische wrijvingscoëfficiënt is groter dan de dynamische.

Wat Wiki er van zegt boeit niet zo erg. Het is 100% zeker dat je op een droge weg en met volle remkracht (dat je wielen dus blokkeren) EERDER stilstaat ZONDER ABS dan MET ABS...

Logisch toch ? Als je remt zo hard je kunt zal een auto zonder ABS de wielen laten blokkeren en heb je meer wrijving en met ABS remt de auto heel even niet om te kunnen sturen...dus in de 1e situatie sta je eerder stil, maar kan niet meer sturen. Dat was echter de vraag cq. opmerking niet.

Zie link... https://www.goeievraag.nl/vraag/vervoer/autos/abs-remweg-droge-weg-langer.244090

Gelukkig zijn de Belgen het met me eens !

stoterstangen90 zei:
den Voetstuk zei:
bat zei:
den Voetstuk zei:

Indien er niet direct gevaar was, had jij helemaal niet mogen bellen. Daarvoor had je gewoon op de bon geslingerd kunnen worden.

Klopt. En ik maakte een gebaar; geen twee handen aan het stuur. Plus ik reed om de agenten heen, over de stoep dus. Was een interessant gesprek geworden als ik voor alle zaken een bon had gekregen.

Edit: 'een gebaar' klinkt wat overdreven, ik stak vanzelfsprekend geen vinger op. Meer een vragend gebaar. Of een gebaar dat duidt op onbegrip van ondergetekende.

Het was in België? Is het verplicht daar om 2 handen aan het stuur te hebben?
In Nederland gelukkig niet.

Je had gewoon op ze moeten wachten, of naast de fiets lopend over de stoep ze voorbij moeten lopen.

wibi zei:
Logisch toch ? Als je remt zo hard je kunt zal een auto zonder ABS de wielen laten blokkeren en heb je meer wrijving en met ABS remt de auto heel even niet om te kunnen sturen...dus in de 1e situatie sta je eerder stil, maar kan niet meer sturen. Dat was echter de vraag cq. opmerking niet.
Hoe verklaar je dan al die test van 2 exact dezelfde auto's (op ABS na) waar de auto met ABS eerder stil staat dat de auto zonder? Zijn die allemaal gefaked dan en remt de auto zonder ABS niet voluit (ondanks dat ze wel blokkeren)? Een rollende band heeft namelijk meer grip dan een glijdende band...

Die rollende band met ABS remt NIET..nou ja, even niet...probeer het in de praktijk eens uit en vertel ons wat het geworden is...of durf je dat niet ?

Wibi, je weet niet waarover je het hebt...

stoterstangen zei:
Het was in België? Is het verplicht daar om 2 handen aan het stuur te hebben? In Nederland gelukkig niet.
Artikel 27. Speciale regels van toepassing op fietsers, bromfietsers en berijders van motorfietsen
o

1. Niettegenstaande de bepalingen van artikel 10, derde lid, van dit Verdrag, staat het de Verdragsluitende Partijen of onderdelen daarvan vrij fietsers niet te verbieden met twee of meer naast elkaar te rijden.
o

2. Het is fietsers verboden te rijden zonder het stuur met ten minste ¿¿n hand vast te houden, zich te laten voorttrekken door een ander voertuig, dan wel voorwerpen te dragen, te trekken of voort te duwen die het fietsen belemmeren of gevaar opleveren voor andere weggebruikers. Dezelfde bepalingen gelden ook voor bromfietsers en voor berijders van motorfietsen; bovendien dienen bromfietsers en berijders van motorfietsen het stuur met beide handen vast te houden behalve wanneer zij het teken geven voor de manoeuvre zoals beschreven in artikel 14, derde lid, van dit Verdrag.
o

3. Het is fietsers en bromfietsers verboden passagiers op hun voertuig mee te voeren; de Verdragsluitende Partijen of onderdelen daarvan kunnen echter uitzonderingen op deze bepaling toestaan, en, met name, het vervoer van passagiers toestaan op een extra zadel of extra zadels die aan het voertuig zijn bevestigd. Berijders van motorfietsen mogen geen passagiers meevoeren, behalve in een zij span wagen als deze er is, en op een extra zadel (duozitting), indien dit er is, dat achter de berijder aan de motorfiets is bevestigd.
o

4. Daar waar fietspaden of fietsstroken bestaan, kunnen de Verdragsluitende Partijen of onderdelen daarvan fietsers verbieden de rest van de rijbaan te gebruiken. In dezelfde omstandigheden kunnen zij bromfietsen toestaan het fietspad of de fietsstrook te gebruiken en, indien zij zulks raadzaam achten, hun verbieden de rest van de rijbaan te gebruiken. De nationale wetgeving bepaalt onder welke voorwaarden andere weggebruikers de fietsstrook of het fietspad mogen gebruiken of mogen oversteken, waarbij te allen tijde de veiligheid van de fietsers moet worden gewaarborgd.

Schiet mij maar lek GH, maar weet niet wat ik hier mee te maken heb. Ik heb het eens een keer over ABS gehad, maar kan me sturen met 1 hand echt niet herinneren...ach, ben geen 18 meer...:)

wibi zei:
Ga je he in de praktijk proberen ? Neem een goede verzekering....
Al eens gedaan met 2 C1's. Die met ABS stopte wel degelijk eerder dan de C1 waar het ABS was uitgeschakeld.

Zelfs al is de remweg misschien iets korter zonder ABS, dan heb ik toch liever dat mijn auto te allen tijde bestuurbaar is, met name in bochten en dergelijke.

wibi zei:
Die rollende band met ABS remt NIET..nou ja, even niet...probeer het in de praktijk eens uit en vertel ons wat het geworden is...of durf je dat niet ?

Blokkeert even niet... zit wel degelijk nog remdruk achter. Onzin om te denken dat abs is om de auto bestuurbaar te houden, het is puur een remwegverkorter. Nog proberen te sturen terwijl de ABS vol in werking is lijkt me sowieso iets dat je niet test maar alleen uitvoert in noodgevallen.

Maargoed, het is uitgevonden met een reden, rollende banden hebben meer weerstand dan blokkerende banden. Waar het aan ligt zou ik zo snel niet weten, maar ik denk dat de warmteontwikkeling een grote rol speelt

Zollie zei:
Onzin om te denken dat abs is om de auto bestuurbaar te houden, het is puur een remwegverkorter.

Dat is dus zeker NIET waar! Het is juist WEL om de auto bestuurbaar te houden! Zonder ABS knal je met een noodstop vol op iets af, met ABS in hetzelfde geval kun je om het gevaar heen sturen.

Goed, blijkbaar heb ik het toch verkeerd geleerd dat ABS de remweg niet verkort. Alhoewel ik niet zo snel testen op droog wegdek kan vinden daaromtrent. Wel dat in het geval van een losse ondergrond zonder ABS de remweg korter is, dit doordat het losse spul zich voor de band ophoopt en daardoor extra afremmend werkt.

Vrouwen...zucht, zijn ze echt allemaal zo?

Vandaag Bilthoven, kruising Soestdijkseweg Noord. Een rode Volvo 240 stationwagon, kenteken begon met JD, blonde vrouw achter het stuur, stond rechts.
Ik reed achter een V70 met een rustig gangetje op de voorrangsweg, toen plotseling die V70 inhield, remlichten alles, bij die 240. Ik dacht even, waarom doetie dat? ik dacht even, uit respect, tot ik begreep wat er gebeurde, want nu overkwam het mijzelf. Ze gooide hem er gewoon voor, bij mij. Het is dat ik nieuwe remmen heb. Het was hooguit 2 meter, ik vind dat zo....... asociaal. Ik zat dus nu achter haar en ze haalde toeren uit, ongelooflijk, ja, ook ruzie met andere auto's, afslaan waar het echt niet kon, weer een paar meter voor een andere auto die vol in de ABS moest..

Dame, als u dit leest, u moet op autorijles.
Het ergste vind ik nog dat u denkt van sterf maar allemaal. Hou rekening met elkaar.

Ik heb nog gezocht bij autoreviews, maar ik kan hem niet vinden.

Gisteren ook even een schrikactie ondervonden, was net goed gegaan.

Ik rijd op een rotonde met Mondeo met tandemasser met zeker 400 kilo lading erin. Neem de rotonde 3/4 rond en wordt 'over het hoofd gezien' door domme doos die gewoon van rechts (1e afslag) komt. Ze kijkt strak voor zich uit en rijd met 50 gewoon de rotonde op en recht over.
Moest dus vol in de ankers met bonkende aanhanger achter me. :(

Echt niet normaal.

Gelukkig alles heel kunnen houden, maar het scheelde heel erg weinig.

Gezien het feit dat mevrouw in een leeftijdscategorie was van'ik heb de cherry op dus moet snel naar winkel', en ze totaal geen verkeersinzicht heeft zal ze het hier toch niet lezen. Mevrouw bij deze: rijd dan op de fiets als je niet kunt rijden, of probeer het eens bij een stadsbus of volle kiepwagen!
Dergelijke mensen is het verkeer liever kwijt dan rijk.

Ik snap er helemaal niets van, want ik merk dat dit steeds vaker voorkomt. Mensen rijden gewoon door terwijl ze geen voorrang hebben.
Ik vraag me af hoe dit komt, zien ze het niet?

Ik zeg dit want ik maakte ook een foutje vandaag. Op de rotonde en een groep fietsers fietste mee naast me. Ik wist dat ze net zoals ik driekwart rond gingen (we begonnen hetzelfde), ja dus ik dacht gewoon doorrijden. Maar toch dacht laat ik toch even kijken. De rij fietsers ging inderdaad na driekwart rond dezelfde afslag in, maar wat ik niet doorhad is dat een dame zich tussen de groep had gevoegd. Gelukkig keek ik nog opzij en ik zag, he, die zat er niet bij. Ik zat al met de neus over de stippellijn. Ze keek zeer wrang naar me toen ze voor me passeerde. En gelijk had ze.
Je moet zo goed opletten bij rotondes.

§anitarium zei:
Zollie zei:
Onzin om te denken dat abs is om de auto bestuurbaar te houden, het is puur een remwegverkorter.

Dat is dus zeker NIET waar! Het is juist WEL om de auto bestuurbaar te houden! Zonder ABS knal je met een noodstop vol op iets af, met ABS in hetzelfde geval kun je om het gevaar heen sturen.

Goed, blijkbaar heb ik het toch verkeerd geleerd dat ABS de remweg niet verkort. Alhoewel ik niet zo snel testen op droog wegdek kan vinden daaromtrent. Wel dat in het geval van een losse ondergrond zonder ABS de remweg korter is, dit doordat het losse spul zich voor de band ophoopt en daardoor extra afremmend werkt.

Hmm, bij nader inzien toch een beetje van beide. Blijf erbij dat de ABS het primaire doel heeft de auto in elk geval niet onbestuurbaar te maken doordat deze in een oncontroleerbare slip raakt. Daarbij is het, omdat de wielen dus niet in slip raken en warm worden en je gaat glijden over rubberresten ipv asfalt, een remwegverkorter.

Denk dus wel dat het remwegverkorten en het voorkomen van oncontroleerbare slip de doelen zijn van het ABS. Dat hierdoor bij stevig remmen de auto ook nog beter te besturen is is een welkome bijzaak, maar niet het primaire effect van een ABS-installatie.

Wat er zijdelings mee te maken heeft...weet je hoeveel auto's MET ABS in de begintijd van ABS (1997?) in botsing kwamen, omdat er juist ABS was gemonteerd en bestuurders dachten dat dit de remweg verkortte ? Dat bleek niet het geval kwamen ze achter na een hoop schade...

Maken we voor het gemak 1987 van?

Misschien dat het later een standaardoptie werd, maar ABS is al best lang leverbaar in gewone auto's. En inderdaad verkort het je gewone remweg niet, maar het zorgt ervoor dat je een gewone remweg houdt, en niet in de slip raakt. Maar dat hadden de verkopers er niet bij verteld zeker :)

Pff, maar dat kan dan wel weer in t rijtje idiote acties... Waarom zou je als je ABS hebt deze zo nodig willen testen in t openbaar verkeer? Ik rijd sowieso liever iets veiliger dan te vertrouwen op mn remkracht (als heb je daar niet altijd invloed op).

Een interessant filmpje over ABS, om wat er gezegd is over ABS te ondersteunen, dan wel ontkrachten. Ook in de comments heeft een soortgelijke discussie plaatsgevonden.

ABS samenvatting

Enige tijd geleden reed ik via de N279 tussen Helmond en Den Bosch noordwaarts. In Veghel is de N279 over enkele kilometers tweebaans en in die plaats reed een oude Suzuki Alto met 3 jongens achter een vrachtwagen op de rechterrijbaan. Daarachter volgde een VW Golf II en uiteindelijk ikzelf.

De Golf II week uit naar links om de vrachtwagen + Alto in te halen, maar de Alto verkaste ook naar de linkerrijbaan voor een inhaalpoging. De bejaarde Alto met hooguit een 1.0 onder de motorkap was echter niet vooruit te branden, dit tot frustratie van de Golf II - bestuurder die enkele keren groot licht gaf. Hierop ging de Alto weer naar rechts en gaf de Golf II plankgas, maar de vrachtwagen kon ie niet meer inhalen omdat de N279 weer éénbaans werd.

Hierop ontbrandde de strijd tussen de Golf en de Alto met licht ontvlambare jeugd erin. De Alto flitste voortdurend met groot licht richting de Golf-bestuurder, die hierop op de remmen ging staan waardoor de Alto nog maar nét kon uitwijken. Ikzelf moest ook een stevige remactie uitvoeren, en nam daarop voor de zekerheid minimaal 5 seconden afstand. De Alto naderde de Golf II zéér dicht, ondertussen continu grootlicht gevend en geregeld de knipperlicht naar rechts. Dit laatste was overduidelijk een 'uitnodiging' van de jongeren in de Alto aan de Golf-bestuurder om even de auto aan de kant te zetten en een ongetwijfeld stevige matpartij te starten.

Weer enkele kilometers verderop -bij Heeswijk- nam de Golf ineens een zéér scherpe bocht naar de Heeswijkse weg om zo de dreigende jongeren in de Alto te ontwijken, wat 'm wel lukte.

Goed verhaal zeg...pffff wat een gezeur allemaal op de weg!

Ik reed vanavond door de nieuwe bak bij de A4, 80 km/h helaas.
Een VW Passat had daar echter geen zin in een blies gewoon door de tunnel heen, mij tegenkomend op de middelste rijstrook, want die banen zijn toch wel smal als je 150 rijdt en er een slinger inzit...

MissionPhailed zei:
Enige tijd geleden reed ik via de N279 tussen Helmond en Den Bosch noordwaarts. In Veghel is de N279 over enkele kilometers tweebaans en in die plaats reed een oude Suzuki Alto met 3 jongens achter een vrachtwagen op de rechterrijbaan. Daarachter volgde een VW Golf II en uiteindelijk ikzelf.

De Golf II week uit naar links om de vrachtwagen + Alto in te halen, maar de Alto verkaste ook naar de linkerrijbaan voor een inhaalpoging. De bejaarde Alto met hooguit een 1.0 onder de motorkap was echter niet vooruit te branden, dit tot frustratie van de Golf II - bestuurder die enkele keren groot licht gaf. Hierop ging de Alto weer naar rechts en gaf de Golf II plankgas, maar de vrachtwagen kon ie niet meer inhalen omdat de N279 weer éénbaans werd.

Hierop ontbrandde de strijd tussen de Golf en de Alto met licht ontvlambare jeugd erin. De Alto flitste voortdurend met groot licht richting de Golf-bestuurder, die hierop op de remmen ging staan waardoor de Alto nog maar nét kon uitwijken. Ikzelf moest ook een stevige remactie uitvoeren, en nam daarop voor de zekerheid minimaal 5 seconden afstand. De Alto naderde de Golf II zéér dicht, ondertussen continu grootlicht gevend en geregeld de knipperlicht naar rechts. Dit laatste was overduidelijk een 'uitnodiging' van de jongeren in de Alto aan de Golf-bestuurder om even de auto aan de kant te zetten en een ongetwijfeld stevige matpartij te starten.

Weer enkele kilometers verderop -bij Heeswijk- nam de Golf ineens een zéér scherpe bocht naar de Heeswijkse weg om zo de dreigende jongeren in de Alto te ontwijken, wat 'm wel lukte.

Als ik door dit soort actie`s zelf ook in de remmen moet, dan gaat mijn grootlicht ook branden en blijft de claxon loeien.

Agressie zat op de weg!

Rijd ik op een 60 kilometerweggetje achter een BMW X5. Het gaat allemaal niet hard, maar dat mag hier ook niet. Prima toch? Op een gegeven moment wil de BMW rechtsafslaan, geeft netjes richting aan naar rechts en remt af. Ik denk:'daar kan ik makkelijk omheensturen'. Niet dus, want tijdens het inhalen zwalkt de BMW opeens een eind naar links! De bestuurder zit op de bekende handpalmmanier te sturen en zwalkt eerst een heel eind naar links om rechtsaf te slaan. We raken elkaar nét niet, omdat ik tijdig ook naar links stuur, nét over de rand van het asfalt. Daarbij doe ik even een kort tikje op de claxon. Eind goed al goed zou je denken. Maar de bestuurder van de BMW pikt het dus niet! Resoluut trapt hij op de rem en draait zijn auto om! Die komt me dus achterna ook nog! Even later lijkt hij zich weer te bedenken en stopt dan toch maar weer, om zij auto weer om te draaien en zijn normale route te vervolgen.

Wat is het toch met dit soort mensen? Ze zitten zelf fout, vanwaar toch die domme agressie?

Boppie zei:
MissionPhailed zei:

Als ik door dit soort actie`s zelf ook in de remmen moet, dan gaat mijn grootlicht ook branden en blijft de claxon loeien.

Als ik het echt gevaarlijk vind, bel ik even 112. Meestal is er altijd wel iemand in de buurt.

S120LS zei:
Agressie zat op de weg!

Rijd ik op een 60 kilometerweggetje achter een BMW X5. Het gaat allemaal niet hard, maar dat mag hier ook niet. Prima toch? Op een gegeven moment wil de BMW rechtsafslaan, geeft netjes richting aan naar rechts en remt af. Ik denk:'daar kan ik makkelijk omheensturen'. Niet dus, want tijdens het inhalen zwalkt de BMW opeens een eind naar links! De bestuurder zit op de bekende handpalmmanier te sturen en zwalkt eerst een heel eind naar links om rechtsaf te slaan. We raken elkaar nét niet, omdat ik tijdig ook naar links stuur, nét over de rand van het asfalt. Daarbij doe ik even een kort tikje op de claxon. Eind goed al goed zou je denken. Maar de bestuurder van de BMW pikt het dus niet! Resoluut trapt hij op de rem en draait zijn auto om! Die komt me dus achterna ook nog! Even later lijkt hij zich weer te bedenken en stopt dan toch maar weer, om zij auto weer om te draaien en zijn normale route te vervolgen.

Wat is het toch met dit soort mensen? Ze zitten zelf fout, vanwaar toch die domme agressie?

Typisch, had hetzelfde soort agressie ondervonden toen ik netjes reed met de aanhanger achter de Mondeo.
Hoewel de aanhanger toen even leeg was, reed ik 60 waar je 50 mag. Ik zie in de buitenspiegels achter me een e46 Bmw met hoge snelheid naderen.
Gaat vervolgens bumperkleven, wat totaal niet nodig is (wanneer wel?). Verderop moet ik rechts, dus geef op tijd richting aan om vervolgens gas terug te nemen. Bij het insturen zie ik de BMW echt op millimeters achter de aanhanger zitten. Vervolgens hoor ik bij het ingaan van de zijstraat een luide claxon en zie een boze ' mediteraanse' blik naar mij. Met vermoedelijke boodschap, ga uit de weg met je trage aanhanger want ik wil mijjn rijbewijs graag kwijt. Jammer dat sommige mensen 'andere' frustraties omzetten in frustraties in het verkeer.

:rolleyes:.

Wrangler zei:
S120LS zei:
Agressie zat op de weg!

Typisch, had hetzelfde soort agressie ondervonden toen ik netjes reed met de aanhanger achter de Mondeo.
Hoewel de aanhanger toen even leeg was, reed ik 60 waar je 50 mag. Ik zie in de buitenspiegels achter me een e46 Bmw met hoge snelheid naderen.
Gaat vervolgens bumperkleven, wat totaal niet nodig is (wanneer wel?). Verderop moet ik rechts, dus geef op tijd richting aan om vervolgens gas terug te nemen. Bij het insturen zie ik de BMW echt op millimeters achter de aanhanger zitten. Vervolgens hoor ik bij het ingaan van de zijstraat een luide claxon en zie een boze ' mediteraanse' blik naar mij. Met vermoedelijke boodschap, ga uit de weg met je trage aanhanger want ik wil mijjn rijbewijs graag kwijt. Jammer dat sommige mensen 'andere' frustraties omzetten in frustraties in het verkeer.

:rolleyes:.

Ja helaas. Je moet er niet aan denken dat het ook nog eens tot een aanrijding komt met zulke gasten.

Ik heb me al voorgenomen om maar niet meer te toeteren als ik van de weg wordt gereden. Zeker niet als ik mijn vrouw en kind ook in de auto heb zitten.

Je hebt groot gelijk, je bent het beste af het als volwassen te reageren. Zeker als je inschat dat de andere juist verre van dat is.

Ik wil helemaal geen mensen in hokjes plaatsen, maar er vallen me vaak wel dingen op. Deze "mediterranen" houden zich aan wet noch gebod. Ze laten zicht totaal gaan, en houden zich nooit in. Laatst nog bij een spoorwegovergang. Trein. Toen die voorbij was kwam de eerste scooter met twee bontkragen met grote snelheid tegemoet. De bomen waren nog bezig omhoog te komen. Dan vraag ik me af: ken je verkeersregels wel.

Vaak staan er voor een overgang een stoplicht met twee lampen. Als de bovenste aan gaat, moet je stoppen. Blijkbaar geldt dat niet voor fietsen en scooters (ik heb het vermoeden van wel, maar ik weet het niet zeker. Ik heb er nog nooit eentje voor zien stoppen).
Ook fietsen fietsers altijd door als een stoplicht op rood staat bij een voetgangersoversteekplaats (als je op de knop hebt gedrukt en het voetgangerslicht springt op groen). Kreeg zelfs een keer ruzie met een fietser toen ik op een zebrapad overstak, zelfs ook een keer met een automobilist, die stapte zelfs kwaad uit, omdat ik voor hem mijn voet op het pad zette. Gelukkig stonden er auto's achter, anders had ik een dreun gehad, vermoed ik, het paarse gezicht inschattend.

Stond ook een keer op het voetpad voor de bomen van spoorwegovergang te wachten. Trein voorbij, bomen gingen omhoog, maar de lichten knipperden nog. Dan moet je dus wachten. Het was erg druk (spits, om half zes na een werkdag). Hoor ik achter me:Hee joh, loop es door! Ik keek om (ja hoor bontkraag, petje) en zei: het is nog rood. "De bomen zijn toch omhoog??? Dan kun je lopen hoor!".

Daarom vraag ik me af of ze het wel weten.

Vanmorgen vroeg, binnen de bebouwde kom, slingerige weg.

Ik zat al een tijdje achter een vrachtwagen die niet zo vlot was met optrekken, geen probleem, rustig rijden op een normale afstand. Komt er een andere vrachtwagen achter mij die er minder moeite mee had, ging vol op mn bumper hangen terwijl ik gewoon normaal achter zijn collega aanreed. Alsof ik veel harder kon... Hij heeft toch overzicht vanuit zijn cabine??
Afijn, na een paar bochten waarin zijn collega en ik vaart minderden, en hij dus steeds in de bocht echt dicht op me kroop heb ik de auto stilgezet in de bocht, een vragend handgebaar uit het raam gemaakt, en weer doorgereden.
Zelfs na dit stilstaan en doorrijden zat ik snel weer gewoon achter zijn collega, maar meneer chauf achter me had nog steeds niet in de gaten dat koplampen op je schouders geen pretje zijn. Mijn inrit kwam in zicht en ik minderde vaart en ontstak het knippertje, bij het afremmen zie ik zijn hele cabine schudden zo hard moest ie nog in de ankers, stond ie echt bijna in mn kofferbak.
Maar weer stilgegooid en eens uitgestapt om te zien of er een probleem was, maar van communicatie wilde hij niets weten. Zo kom je er natuurlijk nooit achter wat er omgaat in zo'n idioot...

"Ik heb haast, ga aan de kant! Ik heb haast!!! Ga nou aan de kant! Kut, gaat-ie remmen en stilstaan! Wat staat-ie nou stom te gebaren, ik heb haast!" Aldus jouw achterligger...

Zo kom je er natuurlijk nooit achter wat er omgaat in zo'n idioot...

Zoveel gaat er doorgaans niet om in het hoofd van een idioot, dus je daar druk om maken is zonde van je tijd.

Nee er zullen weinig briljante gedachten zijn in zo'n man. Maar nu ik er nog eens over denk... Behalve dat ie zag dat ik rustig reed omdat er een vrachtwagen weer voor mij zat, kon de beste man op het stukje weg nog maar 1 bestemming hebben gehad: De boot naar Texel. Door werkzaamheden is dit de enige weg ernaartoe, en verder kan je ook nergens anders heen. Voor die boot was ie een half uur te vroeg, en er 2 minuten van verwijderd...

Misschien moest ie plassen ofzo... :)

Ik weet niet of het volgende geval echt in dit topic past, doorgaans gaat het hier om gevaarlijke situaties. Maar ik wilde het toch even delen :)

Gisteren reed ik de snelweg op, we reden in een treintje van drie auto's. Eerst een niet zo snel boodschappenautootje, vervolgens een bestelauto (type gehuurde koeriers-caddy) en daarna ik. Zoals het een ware huisvrouw betaamd ging het invoegen schrikbarend traag, dus gewoon lekker met ca. 80 km/u de snelweg op. In dit geval op zich niet eens zo spannend, was rustig op straat dus feitelijk had niemand er last van. Behalve Sjefke in z'n caddy. Lekker kleven, lekker drukken, je kent dat wel. Zelf hield ik juist bewust wat meer afstand, kun je op de invoegstrook een lekkere aanloop nemen en dan stuif je d'r zo voorbij. Maar helaas. Huisvrouwtje voegt dus in op de rechterbaan, caddymeneer heeft geen zin in vertraging en gaat meteen naar links (met een snelheid van ca. 100 km/u en ogenschijnlijk weinig ambitie om sneller te gaan). Ik zat inmiddels ook op de linkerbaan, maar dan wel gewoon met 120 à 130 km/u. Meteen maar weer gas lossen dus, wachten tot Sjefke weer naar rechts is geprutteld en dan kan ik door. Ging ook hartstikke mooi. Dacht ik. Ik had die gozer al praktisch ingehaald, mijn achterwiel was gelijk (of misschien net voorbij) zijn voorwiel. En dat beviel hem blijkbaar niet zo. Het viel me al op dat hij terwijl ik inhaalde nogal gekrenkt mijn kant op keek, hij voelde zich waarschijnlijk aangetast in z'n mannelijkheid of zo. Dus wat doet die gek, gaat'ie alsnog gas geven. Prima, kan ik ook. Ik heb immers nog een aantal meters inhaalwerk te verrichten en dan kan ik weer naar rechts. Maar nee hoor, meneer wil niet toegeven. Gezien de zwarte walm ging'ie echt maximaal plankgas met dat dieselhok, toen ik zelf op 145 km/u zat vond ik het wel mooi geweest, ik denk 'je doet maar wat je niet laten kan'. En dat deed'ie dus. Met een stoere blik op z'n smoel gaat'ie mij alsnog rechts voorbij. Heb hem nog even hoofdschuddend aangekeken en sarcastisch een duim opgestoken, daar was'ie blijkbaar wel blij mee. Hij keek er in ieder geval heel trots bij. Wat een lutser...

@Leon Het meest vervelende vind ik dan nog wel dat je vast na 1-2 km rijden hem opeens toch weer 100 km/h ziet rijden op de rechterbaan en je hem zo inhaald. Totaal nutteloos dus meestal.

Terug
Bovenaan