Stoplichtsprintjes III: You vs ...

Enkele dagen geleden met de feesten, omdat de families ver weg wonen, redelijk wat moeten rondrijden.

Meerdere leuke tussensprints en sprints gehad tegen redelijke auto's maar het leukste kwam 's avonds.

Bijna thuis zag ik een AMG A45 met Franse platen streetracen tegen een nieuwe Mustang, motor onbekend, en een Dodge Challenger (vraag me niet welk jaar model...)
In de zone 90 van de bocht van Vorst (Brussel) waar ze dikwijls flitsen hielden ze in en zodoende kwam nog een Peugeot 207 (voor zover ik met het nog kan herinneren) erachteraan, die net als mij de auto's van dichtbij wilde bekijken, maar eens ze op het gas gingen lieten ze eerst de Peugeot en dan mij ter plaatse alsof we stilstonden. De Peugeot heb ik maar een fractie van enkele seconden gezien want die was echt traag.

Wat me opviel was het bijzonder zware luide geluid van de Dodge en de stank dat eruitkwam, telkens als ie op het gas ging leek het enkele seconden te duren eer die op gang raakte, alsof een koppeling slipte, ik denk dat het een automaat was.

De AMG was stukken rapper dan de beide Amerikanen... de Dodge leek me het traagste.

Even verder hielden ze in, misschien dachten ze dat wij politie waren? Want ik had ondertussen al dik 220 op de teller... Wel echt frusterend, alles uit je dieseltje pleuren en niet kunnen volgen :( Nog een jaartje mee rijden en dan iets sneller kopen, maar ben er nog niet uit wat...

Vandaag kwam ik een hele vlotte X5 met een X5M badge op, gelijkaardige velgen maar een maat kleiner , enfin vlot, hij begaf zich door het verkeer als een aso, bumperklevend bij elke auto en oa bij mij, toen ik hem voor het eerst zag was hij een tussensprint tegen een Mercedes aan het doen op de oprit op dat ogenblik rechts van mij,
Ik vond gewoon dat ik hem even op zijn plaats moest zetten in de wetenschap dat het wel eens een vlotte diesel zou kunnen zijn, maar niets van, de Skoda was wat rapper, volgens mij was het gewoon de traagste X5 op de markt opgesmukt als M-versie want een X5M herken ik echt wel uit de duizend!

Een beetje later zag ik een traagrijdende Audi Q5 waarvan ik ook niet goed wist van wat ervan te denken met op de rechterachterkant een TDI badge en op de zijkant V6T, met de zilveren spiegels van de Audi sportmodellen en de dubbele uitlaat van de snelle RS modellen...

Voor de Audi meer respect als voor de BMW...

Ik weet niet of die Q5 het huidige of het vorige model was, maar het vorige model SQ5 was er (in Europa) ook alleen maar als TDI. Dat kan dus net zo goed een "echte" zijn geweest.

De Audi was het vorige model, met twee aan twee uitlaatpijpjes die ik ooit tweemaal op eenzelfde Audi heb gezien waarvan het een snelle versie was, kon ik toen aan het geluid horen en aan de acceleratie zien, dus de badge V6T en zilveren spiegels, twee aan twee uitlaten en een TDI badge

Nu twijfel ik of dat het een Q3 of Q5 was, ze lijken gewoon te hard op elkaar die Audi's...
Als ik hier in carbase ga zien heeft de RS Q3 van het vorige model geen dubbele uitlaat en is het een 5 cilinder.

Ik vond het vreemd dat dat er V6T op stond en TDI, want als er V6T op staat is het toch een benzine?

Niet de meest duidelijke foto, maar hier is te zien dat de SQ5 wel geleverd is met V6T op de zijkant:

01-2014-audi-sq5-detroit.jpg

En er is als het een SQ5 is ook niets aan gelogen, die heeft een 3.0 V6 BiTDI.

Caspian zei:
Niet de meest duidelijke foto, maar hier is te zien dat de SQ5 wel geleverd is met V6T op de zijkant:

01-2014-audi-sq5-detroit.jpg

En er is als het een SQ5 is ook niets aan gelogen, die heeft een 3.0 V6 BiTDI.

Dank je, weer iets bijgeleerd!

Daarstraks op weg naar de bandenboer voor 4 nieuw banden een stoplichtsprint én twee tussensprints gewonnen tegen een nieuwe A6, motor onbekend, bij een van de volgende lichten waar ik vertraagde wegens het verkeer voor mij wou ie nog even rechtsvoorbij, mischien om te tonen dat zijn mooie Audi toch wel snel is? Even de deur vakkundig dichtgedaan...
Geldingsgedrag kom ik precies wel vaker tegen bij Audi- en Bmw-rijders...

Blackadder the 5th zei:
Ewout zei:

Mocht ik willen met 75 paardenkrachten onder de kap van mijn A2 ... ;)

Zijn sympathieke autootjes, zijn toekomstige klassiekers volgens mij. Dus vooral niet wegdoen! Roesten doen die volgens mij niet?

Binnenkort verwelkomen wij als 2de auto een oudere Citroën C3 1.4 HDI met 68 pk als ik me niet vergis, cadeautje van mijn schoonouders die voorgoed naar Spanje vertrekken, bij deze daag ik je uit :cool:

Mijn vrouw probeerde het gisteren met een 108 tegen een RS4 B7... ik maar zeggen je zit in de 4 (ze zat toch in echt in de 2) ... maar zon 108 rijd daadwerkelijk nog geen deuk in een pakje boter.

Ewout zei:
Blackadder the 5th zei:
Ewout zei:

Zijn sympathieke autootjes, zijn toekomstige klassiekers volgens mij. Dus vooral niet wegdoen! Roesten doen die volgens mij niet?

Binnenkort verwelkomen wij als 2de auto een oudere Citroën C3 1.4 HDI met 68 pk als ik me niet vergis, cadeautje van mijn schoonouders die voorgoed naar Spanje vertrekken, bij deze daag ik je uit :cool:

Vind de A2 samen met de A8 een van de weinige Audi's die de kreet voorsprong door techniek echt waarmaken.
Carrosserie is van aluminium, roest inderdaad niet. Kan wel oxideren ... ;)

Op papier zou de A2 beter kunnen sprinten dan de C3 ....
Moet je er wel even voor gaan zitten, bij de A2 benzine komt het vermogen pas bij een hoog toerental vrij (typisch 16 kleppen zonder turbo ...)

Hoe bevallen de Cross Climates in de sprint? ;)

Blackadder the 5th zei:
Ewout zei:
Blackadder the 5th zei:
Ewout zei:

Vind de A2 samen met de A8 een van de weinige Audi's die de kreet voorsprong door techniek echt waarmaken.

Moet je er wel even voor gaan zitten, bij de A2 benzine komt het vermogen pas bij een hoog toerental vrij (typisch 16 kleppen zonder turbo ...)

Een goede chauffeur zal sowieso met de A2 sneller zijn, de Citroën zal in gewoon dagelijks verkeer weer sneller aanvoelen.
Nu, ooit heb ik toendertijd met mijn Mazda 2.0 ditd (tdvi), zonder de powerbox die ik later stak, gesprint tegen een 15 pk sterkere Honda Civic Coupé die op papier ook sneller was en dit ging identiek gelijk op. Tot frustratie van de vriend van de vriend die hem bestuurde, 10 jaar later zag ik hem weer op een feestje en bleek ie het nog altijd niet verkropt te hebben, was te merken aan zijn arrogant gedrag tegen mij...

De Crossclimates stonden tijdens de Audisprint er nog niet op, dat was op weg naar de bandenboer...(misschien 2 topics samenvoegen? :D) bij het terugrijden rustig aan gedaan omdat het nog nieuwe banden zijn, een keer me wel laten verleiden met een tussenacceleratie waarbij ik in het stuur voelde dat ze zich vastbeten in het asfalt. Dat was heel duidelijk merkbaar :)
De prijs viel ook reuze mee! 380 euro voor 4 banden geplaatst.

ps, die alu A8 van toendertijd staat heel hoog op mijn lijstje, als de financiën het toelaten ooit! Buiten de topversies misschien geen sprintwonders maar gewoon de rijervaring moet de max zijn!

Blackadder the 5th zei:
Ewout zei:
Blackadder the 5th zei:
Ewout zei:

Mag ik dan meedoen als combi van jullie 2 auto's? Citroën C2 1.4 met 75 benzinepaarden. ;)

Auto-fan zei:
Blackadder the 5th zei:
Ewout zei:
Blackadder the 5th zei:
Ewout zei:

Mag ik dan meedoen als combi van jullie 2 auto's? Citroën C2 1.4 met 75 benzinepaarden. ;)

Klinkt goed!
Voorlopig staat hij wel gestald bij mijn ouders, nog niet op kenteken.
Eerst moet dat ding wel ingereden worden, haar grootvader en vader hebben er mee gereden, ik peis als ik da bakske direct opentrek dat dat motorblok gaat barsten, waarschijnlijk tamgereden, (even laten gaan in mijn Vlaams, sorry)
Ook ben ik curieus hoe de koppeling er aan toe is...

Edit: die Twingo RS waar ik het hier eerder over had is van een koppel dat maar een 100m van bij ons woont, overlaatst zien rijden, die gast weet ook zijn gas staan hoor, ik heb die even zien accelereren toen ik er te voet passeerde, die ging wel vooruit hoor...

Ik in m'n Kia Pro'Ceed 1.4 tegen een Up. Mooi dat ik het af moest leggen.
Wat een lol hadden we, langzaamste stoplicht sprint ooit.

Niet veel interessante sprintjes gehad afgelopen tijd alleen tegen een Passat R36, hij was uiteraard sneller maar toen ik de 0-100 tijd zag vond ik t eigenlijk wel tegenvallen hoeveel sneller die was

5.8 vs 7.2 voor mijn Volvo

Die 5.8 zal mischien incl launch control zijn ofzo

heb ff gekeken, de 80-120 in z'n 3 doet de Passat er 3.9 over (voor zover ik kon vinden) en ik doe daar 4.6 over

Al een tijdje vermoed ik dat mijn auto meer kracht heeft dan wat gemeten, wat lees ik nu op de Speed-Buster website?
Er zit een soort beveiliging op, waarbij er maar 20 seconden full power wordt gegeven... lees link onderaan, maar anderzijds, de hoge topsnelheid die ik al gehaald heb spreekt dit dan weer tegen, mijn powerbox is ondertussen al 6jaar oud en wellicht was die bescherming er toen niet?

https://www.speed-buster.de/en/speedbuster/technic/tuningbox/

Dit filmpje gevonden op het net, wat kan verklaren waarom mijn auto 350Nm standaard geeft op de dyno (zonder de powerbox), is ook 4-wiel gemeten geweest voor zover ik me kan herinneren. Deze Jetta heeft hetzelfde blok, ik heb ook de sjoemelsoftware.

https://www.youtube.com/watch?v=GhvI2oeBPtY

Vandeweek paar leuke sprintjes tegen een 2017 Mini cooper S met 192pk, heb m helaas niet vanaf 0 langs me gehad volgas en alleen in de tussensprint. Had het idee dat ie tot de 70-80 ongeveer even snel was en daarna begon ie uit te lopen. Vanaf 0 zou mijn AWD z'n werkt wel gedaan hebben tegen een FWD in de vrieskou

Zou die begrensd zijn in z'n 1 en 2 ofzo? Zou goed kunnen dat ie gechipt was ofzo want bijv 80-120 zou die net zo snel moeten zijn. De automaat schakelde best aggresief over met flink wat plofjes.

Heb ff gezocht op internet en die mini met dat kenteken heeft een JCW uitlaat er onder incl logotje achter op. Maar dat kan goed alleen uitlaatje zijn

Net een BMW 328 met 193 pk, verlaagd, chrome wielen en sportuitlaat langs mij bij een stuk waarvan het van 2 naar 1 baans gaat. Hij dacht er ff voor te schieten.. Is m niet gelukt:LOL:

Toen ik in mn buitenspiegel keek was ie m proberen recht te trekken. Maar hier kwam mijn AWD dus dik in het voordeel. Specs zijn redelijk t zelfde

0-100 in 7,2 voor mijn volvo en de BMW in 7,0

Het is alweer eventjes geleden dat ik hem had maar ik was voor 2 jaar de eigenaar van een Mitsubishi Lancer Evo IV. Vermogen 364pk/417nm. 0-100 in 4.9sec. Heb twee keer gesprint tegen Ferrari's. Natuurlijk verloren maar was wel super leuk! Maar wat me het meeste bij is gebleven was een sprintje op de A200. Toen er nog stoplichten stonden op de rotonde, kwam ik naast een BMW M7 te staan. Ik kon het niet laten natuurlijk en bij groen trok ik mijn evo vol open. De BMW deed het zelfde maar hield me niet bij. Het gezicht van die man, die zeer geïrriteerd leek vond ik geweldig om te zien.

Wat recenter, stoplichtsprintje met mijn ZR160 tegen een Focus Station ST. Helaas was de ST toch iets sneller :p Mijn ZR zou er volgens autoweek 7.8 seconde over doen om de 100 te halen. Zelf nog niet gemeten.

Daarstraks tussen Aalst en Ninove (België), kwam een Bmw 316i, dit type: https://www.autoweek.nl/auto/70136/bmw-316i
naast mij staan met serieuze dikke velgen en met een Italiaans ogende bestuurder achter het stuur.
Hij ging er echt wel voor maar eens ik naar 3de schakelde zag hij dat het geen zin had en gaf hij op.
Ik zou eerder in de motor investeren dan in grote alu velgen, maar bon, voor Italianen zijn uiterlijkheden belangrijk natuurlijk. Ieder zijn ding...
Zelf zou ik me schamen om door een lelijke Skoda geklopt te worden als ik met zo een 'showbak' zou rijden in feite...

Gisteren bijna geklopt door een jonge dame in een Polo TSI, die ging aan de lichten vlot weg hoor, tegen dat ik goed wakker was was die al een eind verder, gelukkig heb ik mijn mannelijke eer kunnen redden, er vlot overgeraakt tegen dat ik naar 3de schakelde, de tweede sprint tegen haar was ik net wat alterter en liet ik ze achter mij.
Na even op carbase hier gekeken te hebben zijn dat wel vlotte dingen hoor!

Ondertussen prijs gevraagd om een nieuwe koppeling/drukgroep/vliegwiel en eventueel koppelingscilinder (weet niet zeker of dit laatste echt nodig is maar mijn koppeling slipt de laatste tijd wel) te steken, als een versterkte niet veel duurder is, al is het maar voor een twee jaar niet meer, komt er toch een versterkte onder...

Met de 4C doe ik eigenlijk geen sprintjes meer. Dit omdat je toch echt wel geconcentreerd van je plek moet rijden wil je niet achterstevoren komen te staan (al zal dat in de zomer beter worden), maar ook omdat je toch feitelijk alles wint en de lol er dus wel af is.
Ik had laatst een 155 naast me staan. Die vond de 4C wel leuk. Voor het stoplicht rij ik op 50% weg en schakel bij 3500 toeren op. Al na paar seconden heb je vele autolengtes voorsprong. Later kreeg ik een appje via een bekende dat zijn maat in die 155 zat en dat die het een eer vond om geklopt te worden door de 4C. Oftewel: die ging volle bak. Was een Alfist, maar geen idee wat voor uitvoering het was.

Ander leuk moment was vorige week toen er voor het stoplicht een auto kwam staan met 2 vrouwen erin. Die gingen even expres gas geven terwijl ze stil stonden. Giechelen, lachen en goed naar binnen kijken natuurlijk. Toen het stoplicht op groen ging gingen ze met piepende bandjes ervandoor (auto niet meer onthouden). Ik heb in de 1 even gelijk opgereden en toen gedaan alsof ik niet harder kon en ze voor laten gaan. Groot zal de verbazing zijn geweest haha.

Misschien kom ik Ewout nog eens tegen. Toch wel een serieuze kandidaat. Die wint al zijn stoplichtsprintjes.

Haha, ja gelukkig wint Ewout al zijn sprintjes (meestal op het nippertje door zijn powerbox), want anders zou dit topic al een tijdje dood zijn.

Ik vraag me af wat Ewout rijdt, want als ik zo even op zijn profiel kijk lijken het niet de meest snelle auto's!

Met mijn huidige auto heb ik stoplichtsprintjes al opgegeven bij nat weg dek. Dan kan ik doorschakelen daar de 4e versnelling en nog spinnende bandjes hebben :/ Ook zijn er weinig stoplichten op mijn dagelijkse route waarbij dit mogelijk is helaas :/

@Eenvrijeusernaamiserbijnaniet: Grappig is dat soms, toen ik nog mijn Evo had reed ik eens weg bij de stoplichten en hoorde nogal vreemd geluid. Dus ik kijk naar de auto naast me, een Opel Astra, die probeerde me met man en macht bij te houden. Wat ik hoorde waren doorslippende banden op t asfalt (en niet eens piepen). Ik reed hem er uit terwijl ik zelf gewoon "rustig" weg reed :p Wat mis ik die snelle bolide!

Vorige week ook een sprintje gehad , met de hyundai coupe 2.0 van een maat van me.
Er reed een bmw 5 serie achter me die al heel de tijd aan het douwen was terwijl ik gewoon rechts reed , toen bij de turbo rontonde kwam hij naast me rijden en toen op het rechte stuk na de rotonde trok ik hem er dus dubbel en dwars uit. Booskijkend dat hij verloren had van 2 jongens van 18. Was wel een mooi gezicht.
Met mijn eigen Agila doe ik het nooit , ding is veel te langzaamo_O

Nigel ZR 160 zei:
Ik vraag me af wat Ewout rijdt, want als ik zo even op zijn profiel kijk lijken het niet de meest snelle auto's!

Met mijn huidige auto heb ik stoplichtsprintjes al opgegeven bij nat weg dek. Dan kan ik doorschakelen daar de 4e versnelling en nog spinnende bandjes hebben :/ Ook zijn er weinig stoplichten op mijn dagelijkse route waarbij dit mogelijk is helaas :/

@Eenvrijeusernaamiserbijnaniet: Grappig is dat soms, toen ik nog mijn Evo had reed ik eens weg bij de stoplichten en hoorde nogal vreemd geluid. Dus ik kijk naar de auto naast me, een Opel Astra, die probeerde me met man en macht bij te houden. Wat ik hoorde waren doorslippende banden op t asfalt (en niet eens piepen). Ik reed hem er uit terwijl ik zelf gewoon "rustig" weg reed :p Wat mis ik die snelle bolide!
Met alle respect: maar als je met 160 tot in de 4de versnelling wielspin hebt zou ik ook eens naar de banden gaan kijken. Ik had met 300pk op de voorwielen tot 80km/ph in het nat last, maar daarboven ging het altijd prima. Vanaf de derde versnelling dus. Maar dat was dus met 300pk en 450+nm.

Wat betreft de reacties voor het stoplicht is het inderdaad nogal extreem. Ineens wil iedereen met je racen. Ik doe er echter nauwelijks aan mee, anders blijf ik bezig.

Als je eventjes alles goed doorleest win ik niet altijd alle sprintjes.
Nu, ik heb redelijk wat kennis van modellen van auto's (ik ken ze natuurlijk niet allemaal maar toch velen en iets minder van autotechniek) en zodus sprintjes met snellere auto's ga ik dan ook niet gauw aan, verliezen is nu eenmaal niet leuk...

Ivm mijn 'doorspinnende wielen' , na heel veel twijfels bleek het dus mijn koppeling is die aan het verslijten is, maar omdat het toevallig telkens bij koud, vochtig en glad weer gebeurde dacht ik aan mijn banden. Niet dus.

Ik heb momenteel 3 auto's op mijn naam, maar ik rij maar met 2 van de 3, twee staan op de zaak, eentje is mijn eigendom. Ik rij vooral met de Skoda en de Citroën (met deze laatste slak sprint ik nooit omdat het eigenlijk een auto is gekregen van onze schoonouders, en die hou ik wel graag heel)

De Skoda geeft op de dyno 404Nm en 166 en een beetje pk. Ondertussen is de software van mijn powerbox van Speed-Buster 1 x gratis geupdate geweest met nieuwere software, maar ondertussen is ie nog niet op de dyno gegaan. Ik vermoed dat er nu wel wat meer kracht inzit. Koppel zeker en vast, dat voel ik. Wat vermogen betreft denk ik eerder naar de 180pk. 190 pk vertelde ze me maar dat geloof ik niet.

Dit is nogmaals een sprint tegen een maat met zijn Volvo (voor mijn software update), ok ik heb een beetje geprofiteerd van slipstreaming, maar bij 180 vloog ik er voorbij, met minder pk's. Hoe verklaar je dat?

Sorry voor de slechte kwaliteit

https://www.youtube.com/watch?v=B8HmM2PjfAc

Uiteraard rijden sommigen hier van jullie met auto's die een pak sneller zijn... als ik zo een Alfa zie met meer dan 240 pk die niks weegt zou ik die persoon eerder uitdagen om met de fiets een sprintje te gaan doen, dan heb ik nog een kans...

Ewout zei:
Nu, ik heb redelijk wat kennis van modellen van auto's (ik ken ze natuurlijk niet allemaal maar toch velen en iets minder van autotechniek) en zodus sprintjes met snellere auto's ga ik dan ook niet gauw aan, verliezen is nu eenmaal niet leuk...

Ivm mijn 'doorspinnende wielen' , na heel veel twijfels bleek het dus mijn koppeling is die aan het verslijten is, maar omdat het toevallig telkens bij koud, vochtig en glad weer gebeurde dacht ik aan mijn banden. Niet dus.

Ik heb momenteel 3 auto's op mijn naam, maar ik rij maar met 2 van de 3, twee staan op de zaak, eentje is mijn eigendom. Ik rij vooral met de Skoda en de Citroën (met deze laatste slak sprint ik nooit omdat het eigenlijk een auto is gekregen van onze schoonouders, en die hou ik wel graag heel)

De Skoda geeft op de dyno 404Nm en 166 en een beetje pk. Ondertussen is de software van mijn powerbox van Speed-Buster 1 x gratis geupdate geweest met nieuwere software, maar ondertussen is ie nog niet op de dyno gegaan. Ik vermoed dat er nu wel wat meer kracht inzit. Koppel zeker en vast, dat voel ik. Wat vermogen betreft denk ik eerder naar de 180pk. 190 pk vertelde ze me maar dat geloof ik niet.

Dit is nogmaals een sprint tegen een maat met zijn Volvo (voor mijn software update), ok ik heb een beetje geprofiteerd van slipstreaming, maar bij 180 vloog ik er voorbij, met minder pk's. Hoe verklaar je dat?

Uiteraard rijden sommigen hier van jullie met auto's die een pak sneller zijn... als ik zo een Alfa zie met meer dan 240 pk die niks weegt zou ik die persoon eerder uitdagen om met de fiets een sprintje te gaan doen, dan heb ik nog een kans...

Hey, 296pk tegenwoordig... ;):p (vergeet de kilo's niet. Niet onbelangrijk bij stoplichtsprintjes)
En je wil niet weten hoe hard ik kan fietsen haha.

Niets ten nadele van jouw posts hoor. Ik lees ze met veel plezier. Ik snap dat je de sprintjes niet aangaat met het snellere spul. Dat je sneller bent dan de Volvo hebben we volgens mij al wel een hele discussie aan gewijd dus die ga ik niet nogmaals aan. Je hebt zeker geen trage auto, sterker nog, je zult goed kunnen meekomen. Vooral met de Skoda blijven rijden en hier blijven reageren.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Ewout zei:

Hey, 296pk tegenwoordig... ;):p (vergeet de kilo's niet. Niet onbelangrijk bij stoplichtsprintjes)
En je wil niet weten hoe hard ik kan fietsen haha.

Niets ten nadele van jouw posts hoor. Ik lees ze met veel plezier. Ik snap dat je de sprintjes niet aangaat met het snellere spul. Dat je sneller bent dan de Volvo hebben we volgens mij al wel een hele discussie aan gewijd dus die ga ik niet nogmaals aan. Je hebt zeker geen trage auto, sterker nog, je zult goed kunnen meekomen. Vooral met de Skoda blijven rijden en hier blijven reageren.

Amai, bijna 300 pk, met nat weer moet dat toch niet te doen zijn?
Pasop hoor, ik was altijd een goeie fietser ;) en tegenwoordig fiets ik meer naar het werk omdat we ergens zijn gaan wonen waar het aangenamer fietsen is.

De Skoda dacht ik al weg te doen na de afschrijving, maar hij bleek betrouwbaarder te zijn dan we verwachtten, dus blijf ik er nog wat mee rijden, enkel die zetels vallen tegen voor lange afstanden...
Volgend jaar en het jaar erachter komt er wat geld vrij in de zaak (volgens mijn medevennoot en boekhouder) dan kies ik een andere auto, te duur liever niet want we (mijn medevennoot en ik) hebben al genoeg geld weggegooid aan auto's, de Saab 900 turbo heeft ons in enkele jaren tijd meer dan 20000 euro aan reparatiekosten gekost (=dikke miskoop)
Mijn vroegere Volvo 480 turbo daar kan ik ook reparatieboeken over schrijven en toen de restauratie net af was crashte ik hem op een olievlek :( .
Dan kies nu even liever voor een relatief betrouwbare budgetauto met wat moteur in (op zijn Vlaams) en met het resterende bedrag ga ik wel op reis...

Nu ga ik even niet te veel sprinten, een van de weken moet er een andere koppeling in, een versterkte waarschijnlijk.

Met alle respect: maar als je met 160 tot in de 4de versnelling wielspin hebt zou ik ook eens naar de banden gaan kijken. Ik had met 300pk op de voorwielen tot 80km/ph in het nat last, maar daarboven ging het altijd prima. Vanaf de derde versnelling dus. Maar dat was dus met 300pk en 450+nm.

Wat betreft de reacties voor het stoplicht is het inderdaad nogal extreem. Ineens wil iedereen met je racen. Ik doe er echter nauwelijks aan mee, anders blijf ik bezig.

De bandjes zijn in orde hoor(behalve dat t zomerbanden zijn). Ik heb in verschillende ZR's gereden en ze hebben het allemaal. Dit en erge onderstuur bij nat weg dek. Alsof er te weinig gewicht of iets aan de voorkant is. Afritten waar ik normaal met 80 km/h af kan, moet ik dan met 50km/h nemen en zelfs dan voel ik dat hij op het randje ligt. Het is een leuke auto om te zien vind ik maar een rot auto om te rijden in de regen :x

Als je vermogen onder je kont hebt dan is alleen racen leuk tegen vergelijkbare of snellere auto's vind ik. Alles waarvan je weet dat je gaat winnen is sowieso niks aan!

Met ongeveer 300pk en 450nm op de achterwielen had ik ook flink last van doorslippende wielen op nat wegdek in de MX-5

Als ik bijv 120 rijd in de hoogste versnelling, de 5 in dit geval en ik geef dan gas dan wilde die ook graag doorslippen op nat wegdek.. Maarja dat ding weegt ook maar 1000kg

VincentMX-5 zei:
Met ongeveer 300pk en 450nm op de achterwielen had ik ook flink last van doorslippende wielen op nat wegdek in de MX-5

Als ik bijv 120 rijd in de hoogste versnelling, de 5 in dit geval en ik geef dan gas dan wilde die ook graag doorslippen op nat wegdek.. Maarja dat ding weegt ook maar 1000kg

AWD kopen :p Ik had moeite om de Evo uberhaupt aan t spinnen te krijgen bij stoplichten. En dat was met 365pk/400+ nm. Wel wat zwaarder op de wieltjes..1360 :eek:

Maar goed de Zr is vrij zwaar vind ik voor een hatch. Bijna 1100kg. Van het voorjaar eens kijken of ik er met stabilisator stangen wat aan kan doen :x 't Onderstuur dan toch

Nigel ZR 160 zei:

Racen hoort ook lekker op het circuit thuis en niet op de openbare weg. Een keer lekker doortrekken prima maar een stoplicht sprintje in de binnenstad is not done. Er zal net tussen die auto's iemand oversteken of keren.
Voor wat betreft het doorslippen. Net als evuniebn als stelt. Ik zou eerst eens even fatsoenlijke banden kopen voor je met dat bananenrubber een straatrace gaat houden.

michel1975 zei:
Racen hoort ook lekker op het circuit thuis en niet op de openbare weg. Een keer lekker doortrekken prima maar een stoplicht sprintje in de binnenstad is not done. Er zal net tussen die auto's iemand oversteken of keren.
Voor wat betreft het doorslippen. Net als evuniebn als stelt. Ik zou eerst eens even fatsoenlijke banden kopen voor je met dat bananenrubber een straatrace gaat houden.

Wie heeft het hier over de binnenstad? Ik ben een van de weinigen die me binnen de bebouwde kom nog aan de maximum snelheid houdt in deze regio volgens mij. Maar buiten de bebouwde kom durf ik nog wel eens door te rijden ja en dan kan t best leuk zijn om bij stoplichten een stoplichtsprint te houden! Betekend niet dat je hoeft door te trekken tot 160km/h of iets.
En zoals ik al zei, het ligt niet aan de bandjes. Die zouden in orde moeten zijn. Zit er wel serieus aan te denken om 4 seizoenen lang op winterbanden te gaan rijden als deze op zijn. Die ZR's zijn gewoon niet de beste auto's om hun vermogen goed op de weg over te brengen op de voorwielen :x

Nigel ZR 160 zei:
VincentMX-5 zei:

AWD kopen :p Ik had moeite om de Evo uberhaupt aan t spinnen te krijgen bij stoplichten. En dat was met 365pk/400+ nm. Wel wat zwaarder op de wieltjes..1360 :eek:

Maar goed de Zr is vrij zwaar vind ik voor een hatch. Bijna 1100kg. Van het voorjaar eens kijken of ik er met stabilisator stangen wat aan kan doen :x 't Onderstuur dan toch

Heb nu als mijn daily een Volvo met AWD, 2.5l turbo 5 cilinder

Nigel ZR 160 zei:
michel1975 zei:

Wie heeft het hier over de binnenstad? Ik ben een van de weinigen die me binnen de bebouwde kom nog aan de maximum snelheid houdt in deze regio volgens mij. Maar buiten de bebouwde kom durf ik nog wel eens door te rijden ja en dan kan t best leuk zijn om bij stoplichten een stoplichtsprint te houden! Betekend niet dat je hoeft door te trekken tot 160km/h of iets.
En zoals ik al zei, het ligt niet aan de bandjes. Die zouden in orde moeten zijn. Zit er wel serieus aan te denken om 4 seizoenen lang op winterbanden te gaan rijden als deze op zijn. Die ZR's zijn gewoon niet de beste auto's om hun vermogen goed op de weg over te brengen op de voorwielen :x
Heeft hellemaal niets met je auto te maken maar alles met de keus qua banden die je maakt. Het hele jaar op winterbanden gaan rijden? Houd je er dan ook even rekening mee dat je waarschijnlijk niet de juiste snelheidscodering hebt en dat je zomers nog minder grip hebt. Koop eerst eens fatsoenlijke banden. Zo'n tropische verrassing is je ZR ook weer niet. En glibberen en glijen op een klaverbad en maar 50 km/u kunnen rijden heeft alles met je banden te maken niets meer, niets minder. Laat je eerst eens een keer goed voorlichten voor wat betreft banden.

VincentMX-5 zei:

Kan ik bevestigen omdat ik zoals ik je wellicht eerder heb verteld ook achter het stuur heb mogen zitten in een MX-5 turbo!

Recent heb ik nu 4 nieuwe Michelin 4-seizoensbanden (crossclimates) op de Skoda laten steken, bij koud weer een verademing (véél meer grip) tegenover de Turanza's die ik had, een bocht durf ik nu wat sneller induiken. Qua regenafvoer bij echt hevige regen en plassen zijn ze ongeveer hetzelfde als de Turanza's als ze nieuw waren.
In de sneeuw en in de zomer heb ik er nog niet mee gereden dus kan er niet over oordelen.

Hoe die banden zich gedragen bij jullie krachtigere wagens hierboven vermeld weet ik niet, maar als ze dik 400 Nm aankunnen , dit gezien de smalle bandenmaat die ik heb, zijn die voor koud weer wel een aanrader!

michel1975 zei:
Heeft hellemaal niets met je auto te maken maar alles met de keus qua banden die je maakt. Het hele jaar op winterbanden gaan rijden? Houd je er dan ook even rekening mee dat je waarschijnlijk niet de juiste snelheidscodering hebt en dat je zomers nog minder grip hebt. Koop eerst eens fatsoenlijke banden. Zo'n tropische verrassing is je ZR ook weer niet. En glibberen en glijen op een klaverbad en maar 50 km/u kunnen rijden heeft alles met je banden te maken niets meer, niets minder. Laat je eerst eens een keer goed voorlichten voor wat betreft banden.

Nou leg maar uit dan wat er mis is met mijn Toyo bandjes :D Dan wil ik wel eens weten wat ik kan verbeteren nog! Behalve de banden maat, wat wil je nog weten? 205/45ZR17 88W (dit is de standaard maat trouwens)

Nigel ZR 160 zei:
michel1975 zei:

Nou leg maar uit dan wat er mis is met mijn Toyo bandjes :D Dan wil ik wel eens weten wat ik kan verbeteren nog! Behalve de banden maat, wat wil je nog weten? 205/45ZR17 88W (dit is de standaard maat trouwens)
Nou je voorstel om maar volledig op winterbanden over te gaan het gehele jaar is natuurlijk aardig stupide. Slechts op sneeuw en ijs zijn winterbanden superieur t.o.v. een goede zomerband. En hoe vaak is dat nou?
Leg maar eens bijvoorbeeld dit bandje om je velgen: https://www.banden-pneus-online.nl/autoband/hankook/ventus-s1-evo2-k117/205-45-r17-84-w-mfs-runflat-hrs.html?partnerDomain=adwords.google.nl_gps_nl_nl_112894_ventus-s1-evo2-k117&xtor=AD-103&gclid=Cj0KCQjw1-fVBRC3ARIsAIifYOOnO-z1Ugu3UW92r3E77No1VX_sJKR1GX8Mdzt2jS3klTfTY5M169YaAldmEALw_wcB

En reken maar dat je boven de 30 km/pu nooit meer last hebt van wielspin bij vol gas.

Nou je voorstel om maar volledig op winterbanden over te gaan het gehele jaar is natuurlijk aardig stupide. Slechts op sneeuw en ijs zijn winterbanden superieur t.o.v. een goede zomerband. En hoe vaak is dat nou?
Leg maar eens bijvoorbeeld dit bandje om je velgen: https://www.banden-pneus-online.nl/autoband/hankook/ventus-s1-evo2-k117/205-45-r17-84-w-mfs-runflat-hrs.html?partnerDomain=adwords.google.nl_gps_nl_nl_112894_ventus-s1-evo2-k117&xtor=AD-103&gclid=Cj0KCQjw1-fVBRC3ARIsAIifYOOnO-z1Ugu3UW92r3E77No1VX_sJKR1GX8Mdzt2jS3klTfTY5M169YaAldmEALw_wcB

En reken maar dat je boven de 30 km/pu nooit meer last hebt van wielspin bij vol gas.

Nee naja t is meer dat ik dan in ieder geval op nat weg dek beter grip heb. 't Regent wel geregeld of miezeren meer.
De keus die jij voorschrijft, heb ze even bekeken, zijn B gelabeld voor nat weer. Moet echt wel een A-label hebben plus dit zijn runflats. Heb inmiddels wel even met Profile aan de telefoon gehangen. Op zich niks mis met mijn banden zegt hij maar Toyo heeft een wat harder rubber.. Hij kwam zelf met deze af: Pilot Sport 4

Nigel ZR 160 zei:

Nee naja t is meer dat ik dan in ieder geval op nat weg dek beter grip heb. 't Regent wel geregeld of miezeren meer.
De keus die jij voorschrijft, heb ze even bekeken, zijn B gelabeld voor nat weer. Moet echt wel een A-label hebben plus dit zijn runflats. Heb inmiddels wel even met Profile aan de telefoon gehangen. Op zich niks mis met mijn banden zegt hij maar Toyo heeft een wat harder rubber.. Hij kwam zelf met deze af: Pilot Sport 4

Die labels zijn de grootste onzin die er zijn. Maar goed, mocht je regen echt belangrijk vinden, plus sportiviteit, dan is er maar 1 band die echt het beste van beide werelden biedt:

https://www.banden-pneus-online.nl/autoband/uniroyal/rainsport-3/205-45-r17-88-y-xl-fr.html?partnerDomain=adwords.google.nl_gps_nl_nl_124292_rainsport-3&xtor=AD-103&gclid=Cj0KCQjw1-fVBRC3ARIsAIifYOPawkzv_8DkrgKJZ-Unopz56_jiKAhSXqX_j1Nciuh5gmo3RUn5bsYaAm3TEALw_wcB

https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Uniroyal/Rainsport-3.htm

Die labels zijn de grootste onzin die er zijn. Maar goed, mocht je regen echt belangrijk vinden, plus sportiviteit, dan is er maar 1 band die echt het beste van beide werelden biedt:

https://www.banden-pneus-online.nl/autoband/uniroyal/rainsport-3/205-45-r17-88-y-xl-fr.html?partnerDomain=adwords.google.nl_gps_nl_nl_124292_rainsport-3&xtor=AD-103&gclid=Cj0KCQjw1-fVBRC3ARIsAIifYOPawkzv_8DkrgKJZ-Unopz56_jiKAhSXqX_j1Nciuh5gmo3RUn5bsYaAm3TEALw_wcB

https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Uniroyal/Rainsport-3.htm

Worden de labels niet gemerkt in hoeveel water ze kunnen verwerken? Zou toch verwachten dat t nut heeft?
Wat ik het belangrijkste vind, is dat mijn onderstuur drastisch verminderd wordt. Hier een aflevering van een oude Top Gear. Ook daar melden ze overstuur (en dat op droog wegdek).

Even terug over het sprinten ;) en ja net gewonnen dankzij de powerbox ;)

Vandaag kwam ik deze 525d tegen: https://www.autoweek.nl/auto/31285/bmw-525d met een bestuurder met een groot ego en een kort lontje blijkbaar.

Meneer bleef een geruime tijd op de autoweg linkshangen terwijl er meer dan plaats genoeg (= geen verkeer) rechts was, na toch wat enkele kilometers besloot ik dan maar rechts in te halen, ok, ik weet dat dit niet mag...

Enkele kilometers verder toen ik wat verkeer tegenkwam en moest afremmen kreeg die het die plots in zijn kopke en kwam die op volle snelheid op mij af alsof ie mij wou rammen :confused:
Even teruggeschakeld, gas erop en dan zag ik dat hij op dezelfde afstand van mij bleef (hij was al op snelheid dus was ik wel wat in het nadeel) een beetje later, terug remmen en optrekken door het trager rijdend verkeer, toen 'vertrokken' we gelijk en zag ik hem langzaam verdwijnen in mijn spiegel, een beetje verder toen ik afremde voor de afrit probeerde hij mij van de autoweg te duwen met een zwenkmanoeuvre, gelukkig had ik mijn ogen open en zag ik dit net op tijd...
Eerlijk gezegd was ik wel wat bang omdat ik dit al ooit heb meegemaakt, een jong gastje die onder drugs leek die mij wou rammen omdat hij een stoplichtsprint verloor...
Niet meer rechts voorbij dan? Maar wat doe je als iemand pertinent links blijft rijden? Op den duur begint toch iedereen rechts voorbij te steken (hier in België toch)

Even de specificaties gezien is het vermogen/koppel van zijn Bmw ongeveer hetzelfde maar heeft hij een 260 kilo meer mee te sleuren, de 197 pk versie was het zeker niet want die versie oogt wat frisser door de kleine facelift toendertijd.

Edit, ik zie dat hier in België een fiscaalvriendelijke versie van 163pk geleverd is geweest, heel waarschijnlijk was het die versie...

Nog eentje, kwestie van het hier levendig te houden :D

Vandaag voor de eerste keer een stoplichtsprint gewaagd met de Citroën C3, voor zover je dit een stoplichtsprint kunt noemen, als je dat ding vloert gebeurt er ... niets, gevoelsmatig dan toch. 140km/h rijden is al heel wat, het ding doet dan 3000tr/min, de Skoda zit als ik me niet vergis in 5de dan aan 180km/h (het is een 6-bak)
En als ik er vlakna in de Skoda kruip is het alsof ik in een raket kruip, zo voelt 100pk verschil aan.

De tegenstander was dezelfde auto, ook een C3 diesel en het ging exact gelijk op dus ik vermoed ook een 1.4HDI, heel erg spannend was het allemaal niet maar wel fun.

Stiekem denk ik er aan om er ook een powerbox in te steken of ermee naar de chiptuner te gaan maar ik weet van een vriend dat dit geen probleemvrij blok is, oa problemen met de turbo en zo en het autootje gaat naar de 160000 km

Man ernstig gewond bij 'mogelijke straatrace' in Utrecht - https://nos.nl/l/2225361

Henkie10 zei:
Man ernstig gewond bij 'mogelijke straatrace' in Utrecht - https://nos.nl/l/2225361

Zeer kwalijk te nemen :/ Jonge gast ook nog die t heeft veroorzaakt:x

Enkele dagen geleden kwam ik op een mooi stukje autoweg een RS5 van een vorige generatie tegen, het verschil met de Skoda = groot en ik denk zelfs dat ie nog niet eens volgas ging... Ik had toch wel een mooier geluid verwacht van de V8, of het is geen echte RS5?

Vandaag kwam ik een opdringeriger RAV 4 van Toyota tegen met een jong gastje achter het stuur die bijna iedereen van de baan probeerde te 'kegelen', toen er voor mij wat verkeer was probeerde ie rechts voorbij, gelukkig ging de auto voor mij net opzij zodat ie 'klem' zat,
Even later zat hij op mijn bumper, gas er op en weg was hij (in mijn spiegel)

Ondertussen brokken hier, mijn gasklep voor de zoveelste keer, de auto valt niet direct uit bij het uitschakelen van de motor en de Citroën zijn Service lampje ging 2 maal branden waarbij ie inhield (niet dat wat acceleratie zo een verschil maakt :D ), morgen de auto's eens uitlezen...

Terug
Bovenaan