Stoplichtsprintjes III: You vs ...

Mooggie zei:
bobo3 zei:
We gaan kijken bij de Steilstreckecurve. De race is trouwens de RCN Rund Strecken challenge, 155 auto's aan de start en daarna zelf rijden om 19:00 uur. Beste tijd tot nu toe 10:30 min. Rijd veilig, maar nogal altijd sneller dan vele andere rijders.

Ah, de Steilstrecke, daar vlak voor de carrousel, daar ben ik ook wezen kijken in augustus. Flinke kuitenbuiter om daar tegenop omhoog te lopen trouwens kwam ik achter.

10:30 min is ook best een rappe tijd trouwens, zat zelf rond de 11:30 min bij mijn eerste 2 rondjes Nordschleife, maar speelde aardig op safe. Is ook wel te zien in dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=eAOOYdcklqY&feature=share&list=PLJjCVqS-syvf9aepcqlWLa5iI2YgXlJ3L

Tussen 6:55 en 8:10 kan je me spotten, waarbij ik al word ingehaald door een Swiftje. :)

Ahhh, leuk. Vandaag 10:15 gehaald, wel zwetende oksels. Limiet zit vooral bij mij. Twee soorten mederijders mee gemaakt. Eigenlijk niemand die ongeveer net zo snel was als ik. Of ik werd ingehaald en kon echt niet volgen, geen kans, die kende de ring als hun broekzak en konden rijden. Zoiets van ook al doe ik nu mijn best, laat maar, geen kans. Een Civic crx die voorbij ging en werkelijk in de bochten bleef plakken. Gelukkig niet ingehaald door golfjes gti en dat soort. Maar wat is dat leuk zeg. Ook ringrijders meegemaakt die heel voorzichtig aan doen en die je zelf snel voorbij gaat. Morgen nieuwe kans.

Donderdag een sprintje in mijn up! tegen een Ford Focus Econetic diesel. Heel spannend, ik kon hem net voorblijven. :T

--BUMP-- zei:
Donderdag een sprintje in mijn up! tegen een Ford Focus Econetic diesel. Heel spannend, ik kon hem net voorblijven. :T
Dan gaf die geen vol gas vrees ik.

Ford focus econetic handbak:
Acceleratie 0-100: 10.9 sec

Volkswagen up 1.0 handbak 75pk:
Acceleratie 0-100: 13,2 sec
Ik zie ook dat jij de 60pk versie hebt, dus nog trager denk ik?

Paulus0013 zei:
--BUMP-- zei:
Paulus0013 zei:
Ja, want van de Ibiza zijn geen snelle versies :confused:
Wat is dat nu weer voor kortzichtige opmerking? Er is ook een Cupra versie van de Ibiza, die zijn niet echt langzaam te noemen. En met een andere chip verandert zo'n Ibiza ook in vlot speelgoed.
Daarnaast is enkel vermogen absoluut niet maatgevend voor snel of langzaam. Gewicht speelt ook nogal een factor hierin.

Nou ja, het blijft natuurlijk 'maar' een Ibiza, wat mij betreft in geen enkel opzicht partij voor een Audi S8!

Nee he....
Audi S8 automaat 0-100 = 6.8s. Wat een enorm verschil met de handbak trouwens.
Ibiza Cupra 0-100 = net iets boven de 7. Met chip komt ie daar wel onder. In rechte lijn kan ie het dus nog wel degelijk lastig maken.
Als ie voorzien is van sper, kan ie ook nog aardig de bocht om. Wat sowieso makkelijker gaat met een iets lichtere auto. Scheelt ook maar 600kg.
Er is ook een nieuwer model Ibiza FR, die standaard al onder de 7s zit.
Dus op sprintvlak kan een Ibiza wel degelijk partij geven met een klein beetje moeite.

Op andere vlakken zijn ze totaal niet aan elkaar gewaagd, zoals comfort, ruimte en rijgedrag waarschijnlijk.

Ik ben het zeker met je eens om nooit je tegenstander te onderschatten, helemaal niet als ze er zo hun best voor doen om tegen je te sprinten.
Origineel zou mijn 309 ook geen partij zijn voor de S8, echter na alle aanpassingen die er aan gedaan zijn is de 309 daardoor toch sneller.
Geen idee overigens of het veel zal schelen als ik zelf bij de S8 zal schakelen ipv de automaatbak zelf te laten bepalen?

Bmwlover1 zei:
--BUMP-- zei:
Dan gaf die geen vol gas vrees ik.

Ford focus econetic handbak:
Acceleratie 0-100: 10.9 sec

Volkswagen up 1.0 handbak 75pk:
Acceleratie 0-100: 13,2 sec
Ik zie ook dat jij de 60pk versie hebt, dus nog trager denk ik?

Haha dat zou me niks verbazen, ik heb het hem niet gevraagd.

Mooggie zei:
bobo3 zei:
We gaan kijken bij de Steilstreckecurve. De race is trouwens de RCN Rund Strecken challenge, 155 auto's aan de start en daarna zelf rijden om 19:00 uur. Beste tijd tot nu toe 10:30 min. Rijd veilig, maar nogal altijd sneller dan vele andere rijders.

Ah, de Steilstrecke, daar vlak voor de carrousel, daar ben ik ook wezen kijken in augustus. Flinke kuitenbuiter om daar tegenop omhoog te lopen trouwens kwam ik achter.

10:30 min is ook best een rappe tijd trouwens, zat zelf rond de 11:30 min bij mijn eerste 2 rondjes Nordschleife, maar speelde aardig op safe. Is ook wel te zien in dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=eAOOYdcklqY&feature=share&list=PLJjCVqS-syvf9aepcqlWLa5iI2YgXlJ3L

Tussen 6:55 en 8:10 kan je me spotten, waarbij ik al word ingehaald door een Swiftje. :)

Hai,de Nurburgring zit er weer op, wat sprintjes gewonnen, wat verloren. Mijn zoon (18) heeft twee rondjes gedaan en die was meteen sneller, nog niet eens een jaar zijn rijbewijs. Maar hij kent de ring dan wel uit zijn hoofd. Maar goed, ik denk dat hij talent heeft.

Als bewijs, zijn eerste en tweede rondje.

Ronde 1

https://www.youtube.com/watch?v=FimG6jNxoTo

Ronde 2

https://www.youtube.com/watch?v=QgqF59kdCJM

Mijn zoon (18) heeft twee rondjes gedaan en die was meteen sneller, nog niet eens een jaar zijn rijbewijs. Maar hij kent de ring dan wel uit zijn hoofd.

Sorry maar 2 rondjes en dan het uit zijn hoofd kennen, dat gaat er bij mij niet in...
Ervaren coureurs hebben na 50 rondjes nog niet eens alle bochten onder de knie....

Wrangler zei:
Mijn zoon (18) heeft twee rondjes gedaan en die was meteen sneller, nog niet eens een jaar zijn rijbewijs. Maar hij kent de ring dan wel uit zijn hoofd.

Sorry maar 2 rondjes en dan het uit zijn hoofd kennen, dat gaat er bij mij niet in...
Ervaren coureurs hebben na 50 rondjes nog niet eens alle bochten onder de knie....

Ha, ha lang leve de x box en kijk zelf maar.

Had die Clarkson ook niet zo'n test gedaan in Japan ofzo? Eerst op een console het circuit rijden daarna in het echt. Toen bleek ook dat het in real life niet meevalt.

Geen idee overigens of het veel zal schelen als ik zelf bij de S8 zal schakelen ipv de automaatbak zelf te laten bepalen?
Volgens deze site scheelt dat 1,3 seconden op de sprint van 0-100! 5,5 vs 6,8 seconden.

bobo3 zei:
Hai,de Nurburgring zit er weer op, wat sprintjes gewonnen, wat verloren. Mijn zoon (18) heeft twee rondjes gedaan en die was meteen sneller, nog niet eens een jaar zijn rijbewijs. Maar hij kent de ring dan wel uit zijn hoofd. Maar goed, ik denk dat hij talent heeft.

Ronde 1

Ronde 2

Leuk die filmpjes! (y) Zitten inderdaad de nodige rappe jongens tussen maar zie dat jullie er toch ook nog aardig wat inhalen.

De grote truc van snelle rondetijden is inderdaad het circuit op je duimpje kennen (als dan niet via een game). Van de merendeel van de bochten is het einde van te voren niet te overzien en het scheelt enorm veel accelleratietijd door te weten of je een bocht met 60 of bv. met 100 kan nemen en of er na die bocht bv. nog andere bochten komen of niet.

Mijn tijd van 11.30 moet ook zeker een stuk rapper kunnen (op basis van vermogen, ROF sportbanden, verlaagd M-onderstel, extra grote remschijven e.d) , maar dat komt volgend seizoen wel. Ga me dan alleen ook wel even goed voorbereiden met een game. :)

Hoeveel rondjes heb je zelf in totaal gereden trouwens dit weekend? En hoeveel rondjes had je voor dit weekend al op je naam staan?

Nürburgring is in het echt toch echt wel heel anders dan op de PS3/Xbox. Met GT5 heb ik al dik 500 rondjes gereden, maar toen ik voor de eerste keer (eind augustus) op de ring ging rijden was het toch echt heel erg anders. Vooral stukken waar het heel erg steil naar boven of naar beneden gaat, dat gevoel wat je daarbij krijgt, krijg je echt niet op een spelcomputer.

Mooggie zei:
bobo3 zei:

Ronde 1

Ronde 2

Leuk die filmpjes! (y) Zitten inderdaad de nodige rappe jongens tussen maar zie dat jullie er toch ook nog aardig wat inhalen.

De grote truc van snelle rondetijden is inderdaad het circuit op je duimpje kennen (als dan niet via een game). Van de merendeel van de bochten is het einde van te voren niet te overzien en het scheelt enorm veel accelleratietijd door te weten of je een bocht met 60 of bv. met 100 kan nemen en of er na die bocht bv. nog andere bochten komen of niet.

Mijn tijd van 11.30 moet ook zeker een stuk rapper kunnen (op basis van vermogen, ROF sportbanden, verlaagd M-onderstel, extra grote remschijven e.d) , maar dat komt volgend seizoen wel. Ga me dan alleen ook wel even goed voorbereiden met een game. :)

Hoeveel rondjes heb je zelf in totaal gereden trouwens dit weekend? En hoeveel rondjes had je voor dit weekend al op je naam staan?

Voor dit weekend had ik er twee gedaan. Was toen gecoached door mijn zoon die vertelde welke bochten kwamen, ook dit keer trouwens.

Dit keer totaal 4 ronden gedaan, ik twee en mijn zoon ook twee. Ik ken het circuit nog steeds niet goed, dus moet flink aan de bak om te oefenen. Online eerst maar. Het werkt erg goed gewoon de nurburgring op een game te rijden. Zo leer je het circuit kennen en weet je welke bochten komen.

Mijn zoon heeft wel honderden keren een ronde gedaan, en wat frappant is, de lijnen die je op de game rijdt werken ook in de praktijk goed.

Nu moet ik zeggen dat ik redelijk kan karten, maar zoonlief houd ik met geen mogelijkheid bij, dus enige feeling voor het sturen en aanvoelen wat er met een auto gebeurt is bij hem veel beter. Hij rijdt ook veel sneller en betere lijnen op het circuit dus met mijn auto.

Joël D. zei:
Nürburgring is in het echt toch echt wel heel anders dan op de PS3/Xbox. Met GT5 heb ik al dik 500 rondjes gereden, maar toen ik voor de eerste keer (eind augustus) op de ring ging rijden was het toch echt heel erg anders. Vooral stukken waar het heel erg steil naar boven of naar beneden gaat, dat gevoel wat je daarbij krijgt, krijg je echt niet op een spelcomputer.

Dat klopt, de hoogteverschillen en de g-krachten merk je op de spelcomputer niet. Maar de bochten leer je wel kennen en doordat je het circuit kent, leer je in de praktijk als je een paar ronden hebt gereden veel sneller, dan wanneer je het circuit niet kent. Je kunt sneller leren rijden als het ware.

Hoeveel rondjes heb jij gereden?

Ik heb maar 1 rondje gereden. Ging wel erg goed, moet ik zelf zeggen. Het was wel erg rustig, dat scheelt aanzienlijk. Eerste helft van de ronde had ik een 350Z op mijn bumper zitten (ik reed dus blijkbaar hard zat ;)).

Volgende keer wat meer rondes, maar dan wel met mijn vaders auto. ;)

Joël D. zei:
Ik heb maar 1 rondje gereden. Ging wel erg goed, moet ik zelf zeggen. Het was wel erg rustig, dat scheelt aanzienlijk. Eerste helft van de ronde had ik een 350Z op mijn bumper zitten (ik reed dus blijkbaar hard zat ;)).

Je had waarschijnlijk wel voordeel door je voorbereidende 500 rondjes?

Paulus0013 zei:
Had die Clarkson ook niet zo'n test gedaan in Japan ofzo? Eerst op een console het circuit rijden daarna in het echt. Toen bleek ook dat het in real life niet meevalt.

Volgens deze site scheelt dat 1,3 seconden op de sprint van 0-100! 5,5 vs 6,8 seconden.

Alleen zou die 1,3 seconden ook opgaan aangezien het dus toch een automaat bak is maar je de pook naar rechts kunt duwen om dan zelf omhoog of omlaag te schakelen?

Ik durf het zelf nog niet echt te proberen aangezien ik de auto nog niet goed genoeg ken en ik leer zelf liever eerst de auto kennen voordat ik zoiets uitprobeer.

bobo3 zei:
Joël D. zei:

Je had waarschijnlijk wel voordeel door je voorbereidende 500 rondjes?

Mwha, wel iets. Je weet natuurlijk wel wat er aan zit te komen, maar dat betekent natuurlijk niet dat ik daardoor harder ging rijden. Zoveel ervaring heb ik nou ook nog niet. En ik wil graag dat mijn auto zijn 20 jarige jubileum nog haalt. ;)

Gegroet

Ben al even terug van vakantie, wel leuk om dit forum nog actief te zien...

Mijn Roadtrip Frankrijk-Bratislava-Budapest-Praid (Roemenië) heeft maar 1 sprint opgeleverd nadat ik het expliciet aan mijn vriendin vroeg...

In Slovakije kwam jonge gast met zijn Hyundai Veloster op mijn bumper hangen, als een ware Shumacher was hij wat aan het slalommen, wellicht om zijn banden op te warmen? Hij vertraagde enkele keren en kwam dan volle snelheid op mij af, was dit om mij uit te dagen?
I don't know, maar ik zag het wel als een uitdaging...

Mijn grijze saaie familie Skoda was wel redelijk geladen met kampeergerief, mijn benzinetank wel zo goed als leeg, eerst volgende rechte stuk het gas erop dus...
We zijn de sprint vertrokken vanaf 2de versnelling.

De Shumacher in spe zag ik langzaam in mijn spiegel verdwijnen, ik was niet veel sneller, maar toch genoeg om hem 'een lesje' in het streetracen te leren...

Als ik later de specs ben gaan nakijken, gaat het wellicht om de 140pk versie, maw mijn 26 pk en 237 Nm koppel extra was net genoeg...

Maar bestaat er ook geen turbo versie van?

Welkom terug. :)

En er is inderdaad ook een turbo versie van de Hyundai Veloster:

https://www.topgear.nl/autotests/hyundai-veloster-turbo-test-drives/

Komt net even wat beter van zijn plek met 186 pk/270 Nm.

Afgelopen weekend was ik weer eens aan de beurt met een heerlijke sprint.

Stad uitwaarts rijdend werd ik sportief achtervolgd door een BMW 5 serie, uiteraard was ik benieuwd of meneer zin had in een sprintje en met wat voor BMW ik te maken had. Dus ben ik even op rechts gaan rijden zodat hij me voorbij kon. Het bleek te gaan om een BMW 535d te gaan.
Ik sloot achter hem aan en hij voegde naar links uit om voor het stoplicht te wachten tot die op groen sprong en we de snelweg op konden. Er zat nog een auto voor hem en hij liet even een gat vallen om in de 3 ff flink door te trekken. Ik volgde, uiteindelijk bij de invoegstrook aangekomen was er voldoende ruimte, hij ging wat snel op het gas naar mijn gevoel waardoor ik een factie van een seconde later was met reageren. Vanuit de 4 trokken we achter elkaar aan en ik kon het snelheidsverschil pas in de 5 wegpoetsen...In de 6 liep ik erg langzaam naar hem toe. Het ging er even flink op om het zo maar te zeggen en uiteindelijk moesten we remmen. Uiteindelijk won ik denk ik 5 meter terrein. Toen de weg vrij was kon ik wel goed reageren en zag dat ik een paar meters inliep maar echt zeer minimaal uiteindelijk weer tot eind 5.
Toch wel een van de mooiste sprintjes die ik gehad heb, onze auto's waren zeer aan elkaar gewaagd. De 541nm's koppel hielpen me toch om langzaam bij hem weg te lopen....Uiteindelijk nam ik de afslag en deden we duimjes uitwisselen, sportief en met een dikke grijns (y)

@ Mooggie, Dank je, het zal zeker geen turbo geweest zijn want bij een sprint tellen vooral de pk's, minder het koppel, in dit geval had ik het koppel wel nodig om mijn kampeergerief en zo mee te sleuren...

@ Fofo, een 535d? Niet slecht, ik heb al eens meegereden in een 535d, geen stakkerd hoor... had nu wel leuk geweest als het Mooggie was :D

@Ewout Zou inderdaad wel zeer vermakelijk zijn om hier op een dag eens een verslag te lezen van een van je 'opponenten'. :) Kans is vrij nihil natuurlijk, maar toch, you never know he.

@Fofo Klinkt als een leuke spannende sprint trouwens tegen die F10 535d! Nieuwe model is net even een tandje sneller dan mijn eigen E60 535d, alhoewel het niet echt veel scheelt, met name door het hogere eigen gewicht van de F10. 272 pk/560 Nm/1635 kg vs. 300 pk/600 Nm/1725 kg. Ik verbaas me trouwens nog steeds over dat enorme koppel van je van 541 Nm, echt belachelijk veel voor een benzinemotor! :eek: (y) En dat in combinatie met bijna 300 pk en rond de 1300 kg in de ST kan ik me prima voorstellen dat de bimmer het toch echt moest afleggen tegen je.

Weegt de F10 5-serie 1725kg? Dat is echt bizar veel voor een auto waar "Freude am Fahren" zo belangrijk voor zou zijn.

@Ewout, dat was echt prachtig geweest....wie weet ooit! :)

Een 535D evenals alle ander x35 types van BMW zijn heerlijke auto's om mee te knallen. Dit was de eerste, laten we hopen dat er nog vele volgen ;)
Die motoren in de ST's staan bekend om het hoge koppel na tuning. Er rijden wel meer ST's met ruim 500nm.
In mijn geval komtie er aardig hard in. Het is echt heerlijk om bij 2500 toeren op t gas te gaan staan. Er zijn maar heel weinig auto's die dan kunnen volgen. Ik heb ook nog de mazzel dat mijn vermogenskromme belachelijk vlak is. Vanaf 4500 toeren heb ik 298pk+ ter beschikking bij 6600 toeren zaktie er pas weer onder. Tijdens een sprint moet ik dus voor de 6600 toeren schakelen en ik val qua pk's niet terug. :)

@ Fofo, misschien wordt een ST misschien mijn volgende liefhebbersauto ;)

Gisteren op de autoweg nog rechts de pas afgesneden door een dikke Beamer 7 van de vorige generatie, de Beamer reed net de autoweg op, er was al amper plaats tussen mij en de voorganger, ik moest nogal zwaar in de remmen om een ongeval te vermijden.., hierna een vrouw in een A1 die me rechtsvoorbij wou dat kon ik nog pareren, maar een beetje verder begon de vrouw te slalommen tussen het verkeer en raakte ze alsnog rechtsvoorbij

Anyway, een beetje later reden de Beamer en de A1 weer braafjes achter mij, toen ik er naast ging rijden om hen attent te maken dat ze onvoorzichtig reden keken ze beiden laf weg. Echt zo'n type volk dat zich in hun Duitse wagens superieur voelen... spijtig voor hen was mijn Tjech superieur...

Haha wie weet. Je bent altijd welkom voor een proefritje en een bak koffie....(y)

Na een drukke dag op het werk vandaag kon ik eindelijk weer genieten van het ritje naar huis.
Na 3 minuten sta ik achter een BMW 645Ci :T die voor het stoplicht van een grote rotonde staat te wachten. Rechts af, een 100 weg op. Ik doe ff rustig aan en hij trapt hem al aardig door. Half gas volg ik hem op de autoweg van maar liefst 1 km die eindigt met stoplichten waarna een stukje 70 is en vervolgens bebouwde kom. Het stoplicht staat op rood met verder niemand die ons in de weg kan zitten. Hij sorteert links voor en ik kan de rechterbaan pakken. Het stoplicht gaat op groen en de BMW meneer gaat er voor...(ik heb namelijk altijd mijn raampje 2 cm open om te horen wat er gebeurt naast me...;) Goed het wordt groen, hij gaat er volgas vandoor....maar helaas, de ST was nog koud dus moest ik hem laten lopen....:cry::cry:

Af en toe heb je dat wel eens, een hele mooie kans op een lekkere sprint die je moet laten lopen. Gelukkig kan ik me altijd nog net beheersen...;)

@ Fofo, klinkt verleiderlijk (y), uit welke streek in Nederland ben je misschien? Moest ik komen, laat ik mijn madam wel thuis, als ik van tijd even wat harder optrek als ze naast mij zit begint ze te vloeken of te bidden in het Spaans => gelukkig versta ik haar niet en negeer ik dat 100% o_O

FOFO ST it is!! zei:
@Ewout, dat was echt prachtig geweest....wie weet ooit! :)

Een 535D evenals alle ander x35 types van BMW zijn heerlijke auto's om mee te knallen. Dit was de eerste, laten we hopen dat er nog vele volgen ;)
Die motoren in de ST's staan bekend om het hoge koppel na tuning. Er rijden wel meer ST's met ruim 500nm.
In mijn geval komtie er aardig hard in. Het is echt heerlijk om bij 2500 toeren op t gas te gaan staan. Er zijn maar heel weinig auto's die dan kunnen volgen. Ik heb ook nog de mazzel dat mijn vermogenskromme belachelijk vlak is. Vanaf 4500 toeren heb ik 298pk+ ter beschikking bij 6600 toeren zaktie er pas weer onder. Tijdens een sprint moet ik dus voor de 6600 toeren schakelen en ik val qua pk's niet terug. :)

Dus dat betekent dat het koppel flink omlaag gaat als je in de toeren klimt, maar het enige dat telt uiteindelijk is het vermogen.

Volgend jaar verhuizen we weer terug naar Nederland. Gisteren heb ik al test gereden in het speelgoed waarmee ik dan in dit draadje kan aanschuiven. Hint: het heeft 315pk in een 3.4l 6 cilinder en het weegt rond de 1350kg.

@FOFO ST it is!!:

Het blijven machtige cijfers waar mijn Sub absoluut niet tegenop kan.(y)

Maar één regenbuitje...;)

@ Ewout,

Ik woon in Nijmegen, Dat is nog enigszins te overzien he...;)

@ Ordep,

Inderdaad het koppel zakt flink weg maar het vermogen blijft....:)
half november ga ik met een heel aantal ander Focussen meedoen aan een dynodag. Ik ben benieuwd wat de ST daar gaat doen.

425497_10151339283393566_702196934_n.jpg

@ Carkiller,

Een buitje en het is gummen VHV...o_O Dan ben ik zwaar kansloos tegen jou Sub. Dat moet toch echt wel heerlijk zijn 4wd...(y)

Ordep zei:
Volgend jaar verhuizen we weer terug naar Nederland. Gisteren heb ik al test gereden in het speelgoed waarmee ik dan in dit draadje kan aanschuiven. Hint: het heeft 315pk in een 3.4l 6 cilinder en het weegt rond de 1350kg.

Ik hou het op een Porsche Boxster S. :p

Mooggie zei:
Ik hou het op een Porsche Boxster S. :p
(y) Handgeschakeld en met sportuitlaat.

@FOFO ST:
Betekent zo een vlakke vermogenscurve nou dat je net zo goed een stuk voor het rood kunt opschakelen, omdat je toch weer in hetzelfde vermogen valt?

Ja klopt in grote lijnen wel. In de een en twee kan ik t best tot 6800 toeren doortrekken in de rest van de versnellingen moet ik zorgen dat ik iig na de 6000 toeren overschakel heb wel eens getest en maakte inderdaad geen fluit uit of ik bij 6000 of 6500 overschakel.

Btw zo'n Porsche is ook leuk speelgoed! (y)

FOFO ST it is!! zei:
Ja klopt in grote lijnen wel. In de een en twee kan ik t best tot 6800 toeren doortrekken in de rest van de versnellingen moet ik zorgen dat ik iig na de 6000 toeren overschakel heb wel eens getest en maakte inderdaad geen fluit uit of ik bij 6000 of 6500 overschakel.

Misschien dat het slechts geneuzel achter de komma is maar dan zou je zeggen dat je beter vroeger kunt opschakelen; de schakel momenten zullen dan minder snelheidsverlies geven omdat ze bij een lagere snelheid gebeuren.

Dat lijkt me inderdaad geneuzel achter de komma, maar das juist leuk om over na te denken...3 keer neuzelen is zo een paar tienden...;)

Je beredenering lijkt me inderdaad logisch, je legt immers minder meter per seconde af. (y)

Vanmiddag 2 keer een sprintje gehad van zeg maar 20-100 ongeveer met een Volvo V60 D5 plugin hybrid 215pk. Op sommige momenten ging het gewoon gelijk op, het scheelde heel erg weinig dat hij sneller was dat het niet te zien was.

Volvo v60 215pk 0-100 7,5

Mazda MX-5 131pk 8,8

Enige wat ik veranderd heb is uitlaat, luchtfilter en een aftermarket motormanagement, maar ik heb wel gemerkt dat ie sneller is als de 8,8.. ook wel eens een zelfde soort sprintje gehad met een Golf 2.8 v6, 20-120 ongeveer en ging gewoon gelijk op. En ik zat zelf in de golf en mijn broer in mijn auto.

Een V60 Plug-in Hybrid doet het sprintje in 6,1 seconden, dat lijkt me wat optimistisch voor een MX-5 met een paar extra pk's....

@FOFO ST it is!!: Misschien ken je deze al, jouw ST is in ieder geval in goed gezelschap: https://www.youtube.com/watch?v=8k1DIrfNr48

Gisteren was dan het moment aangekomen dat ik mijn nieuwe speeltje kon ophalen. Paar uur van te voren kreeg ik nog een grote schrik, de dealer belde op en vertelde me dat hij mij misschien de auto niet mocht verkopen! Porsche USA verplicht de dealers namelijk om de klant een non export agreement te laten tekenen waarbij je de wagen 12 maanden lang niet mag exporteren. Maar na wat over en weer gebel kon dat naar 6 maanden worden teruggebracht.

In ieder geval is ie er:

02.jpg

04.jpg

14.jpg

Met als grootste extras:
Nav+Bose
20" velgen
Sportuitlaat

Gaaf! (y) Veel plezier ermee. Over een half jaar dan weer meenemen naar Nederland?

EDIT: Dan moet je helaas wel BPM betalen, of woon je bij terugkomst langer dan 12 maanden buiten NL?

Joël D. zei:
Gaaf! (y) Veel plezier ermee. Over een half jaar dan weer meenemen naar Nederland?

EDIT: Dan moet je helaas wel BPM betalen, of woon je bij terugkomst langer dan 12 maanden buiten NL?

Thx!
Ja, langer dan 12 maanden weg geweest dus geen BTW of BPM bij terugkomst.

--BUMP-- zei:
Een V60 Plug-in Hybrid doet het sprintje in 6,1 seconden, dat lijkt me wat optimistisch voor een MX-5 met een paar extra pk's....

Heb op kenteken gekeken, en daar stond dat het een D5 was en niet D6, maar wel plugin hybrid stond er op kenteken

Deze doet het in 7,7

EDIT: ben ff aant zoeken, want denk dat ik 2 dingen door mekaar haal. Die ik nagekeken had zat op 7,7

EDIT: ik zie al wat ik verkeerd gekeken heb, het was wel de D6 plugin hybrid, 215 pk. Maar ik heb daarna de gewone D5 met 215pk bekeken. En die zit op 7,7

Het was 2 keer een sprintje een keer zat hij voor me andere keer achter mij en het ging beide keren gelijk op, niet dat ie ene keer langzamere of sneller was. Vandaar dat ik dacht dat ie ook gewoon vol gas ging. Zal dus niet geweest zijn tenzij z'n accu's leeg waren

Echt een hele vette bak die Porsche! Kicken...binnenkort maar ff meeten wil wel een stukje meerijden....;)

Zal dus niet geweest zijn tenzij z'n accu's leeg waren

Dat zou helemaal prachtig zijn....:)

FOFO ST it is!! zei:
Echt een hele vette bak die Porsche! Kicken...binnenkort maar ff meeten wil wel een stukje meerijden....;)

Doen we. Hopelijk is ie tegen die tijd ingereden want mag nog niet over de 4200 toeren, en dan begint de fun pas: curve

FOFO ST it is!!
Echt een hele vette bak die Porsche! Kicken...binnenkort maar ff meeten wil wel een stukje meerijden....winking smiley

Doen we. Hopelijk is ie tegen die tijd ingereden want mag nog niet over de 4200 toeren, en dan begint de fun pas: curve
Poh niet te doen....hoe lang duurt die ongein? Lekker veel koppel nog hoog in de toeren...lijkt me echt een top bak...Ik wacht wel ff tot je over de 4200 toeren mag....;)

@ Fofo, valt mee, misschien iets voor tegen de lente, heb nu veel werk om mijn zaak draaiende te houden, we krijgen kloppen ivm de crisis en ik moet extra gaan bijwerken om goed te kunnen leven...

Vorige week weeral twee leuke op weg naar Brussel, de eerste was tegen een dikke Audi A6, laatste model, met hele dikke velgen motor onbekend, zowel een tussensprint als een stoplichtsprint gewonnen, de beste man deed echt wel zijn best maar ik was telkens iets sneller...

Een beetje later in de Belliardstraat met zijn vele stoplichten zag ik een Audi A4, ook het laatste model, TDI ook heel erg zijn best doen, wederom was ik iets sneller in zowel stoplicht- als tussensprinten, een beetje later in de tunnel was er een taxi, ook een Octavia die ik voorbijwou maar niet voorbijraakte, de man reed in de bochten duidelijk op de limiet, vermits ik een identieke wagen heb was het niet echt verstandig om hem voorbij te steken... dat moment was de A4 nog altijd vrij dicht achter mij, maar kon hij ons tempo niet echt volgen, een A4 geklopt door 2 van zijn budgetzusters, wel leuk natuurlijk!

@ Fofo, valt mee, misschien iets voor tegen de lente, heb nu veel werk om mijn zaak draaiende te houden, we krijgen kloppen ivm de crisis en ik moet extra gaan bijwerken om goed te kunnen leven...

Komt me bekend voor. Afgelopen jaar een zwaar jaar gehad zakelijk gezien...Dit jaar als een dolle gewerkt en we zijn er weer...planning vol tot begin februari, en dat voor een hovenier....(y) Succes!

FOFO ST it is!! zei:

Komt me bekend voor. Afgelopen jaar een zwaar jaar gehad zakelijk gezien...Dit jaar als een dolle gewerkt en we zijn er weer...planning vol tot begin februari, en dat voor een hovenier....(y) Succes!

Bedankt en jij ook veel succes gewenst :) Hopelijk vertaalt dit in de toekomst zich naar veel autoplezier ;)

Terug
Bovenaan