Strontvlieg
Startmotor
Enige tijd geleden reed ik met mijn Seat Ibiza TDI 96KW over de A67 bij Venlo westwaarts. Een vrachtwagen haalde een andere vrachtwagen in, ikzelf volgde achter de inhalende vrachtwagen en moest uiteraard snelheid tot circa 90 km/u minderen. Ik wachtte geduldig tot de linkerbaan weer vrij was, maar achter mij reed een zilvergrijze Audi A4 sedan van de tweede generatie (2001-2004) die duidelijk haast had. Kortom: een mooie gelegenheid voor een tussenacceleratie! Toen de inhalende vrachtwagen weer naar rechts ging, schakelde ik terug naar de 4e versnelling, vloerde het gaspedaal geleidelijk, en de 300 Newtonmeters deden hun werk. Vervolgens geschakeld bij 2.500 toeren en nog doorgegaan tot 140 km/u, en tot mijn verbazing kon de fiks ogende Audi A4 me niet bijhouden. Ik reduceerde mijn snelheid weer tot circa 115-120 km/u, en de Audi A4 passeerde met ongeveer 150 km/u. In de Audi bleek een 130 pk sterke 2.0 V5 te liggen. Absoluut geen zwakke motor dus, maar het hogere gewicht speelde de Audi ongetwijfeld parten.