Gezocht: eigenaren van Volkswagen met probleem-TSI-motoren

Sorry dat ik deze oude thread weer tot leven breng maar...
Hoe is dit dan afgelopen?

Ik heb namelijk ook problemen die steeds erger worden met mijn TSI...

Nu kreeg ik vandaag telefonisch van mijn dealer te horen dat de bougies die ze vorige week (km stand 20400) 'onder garantie' (+2 garantieverlenging) hebben vervangen volgens de importeur (D'Ieteren) toch niet onder garantie vallen en dat een factuur wordt nagestuurd!

De emmer is stillaan aan het overlopen...

Ik heb dezelfde problemen met de 1.4tsi 160 pk.
Mijn scirocco heeft nu 21000 gelopen en het gedonder begon een week of 6 geleden. Stotteren, lampjes branden (EPC en ESP tekentje)
Uit en weer aanzetten en hij doet het dan wel weer.
Naar de dealer, auto uit laten lezen. Conclusie; bougies vervangen en gelijk maar een afspraak gemaakt voor de eerste beurt.
Nu, 3 weken later, zelfde probleem.

Wat mij wel opvalt is, dat het probleem voornamelijk optreedt bij vochtig/regenachtig weer.
Iemand die dit kan beamen?

Hij is nu wel net uit de garatie (2 dagen).
Wordt er wel een beetje flauw van ondertussen. Maar weer naar de dealer.

Als ik deze problemen lees mag ik blij zijn en hopen dat mijn Golf V GTI nog lange tijd storingsvrij functioneert. Kort na aankoop in november 2010 last gehad van een oplichtend motorstoringslampje. Een lambda-sonde is toen onder garantie vervangen en sindsdien zoals gezegd volledig storingsvrij. Tevens is het olieverbruik (o.a. door toepassing Italian Tune Up methode) flink afgenomen van 1 liter op 2.600 km tot 1 liter op meer dan 7.500 km. Hierbij opgemerkt dat de auto is gekocht met een lage km-stand van 22.000 km en de eerste eigenaar de auto overwegend voor korte afstanden heeft gebruikt (waardoor condens in de motorolie). Ik geniet van elke rit in mijn Golf!

peka, ik heb niet de indruk dat het wordt beïnvloed door de weersomstandigheden.

Luap, ik denk niet dat je je zorgen moet maken. De problemen liggen echt wel bij de 1.4-tjes. Het doet me dan ook heel veel pijn dat ik toch niet voor de GTI ben gegaan. De leveringstermijn was op het moment van aankoop van onze wagen onduidelijk voor de GTI.

R.L zei:
Vanmorgen bij de dealer geweest. Duidelijk gemaakt dat dit niet langer kan zo. Dit vond de dealer ook. Heb de dealer de kans gegeven om deze week iets met PON te regelen, anders ga ik andere maatregelen nemen. Weet nog niet wat, rechtsbijstand bv of desnoods de publiciteit zoeken bv kassa.

Ga gewoon meteen naar een 'echte' advocaat ipv die gefrustreerde consumenten clubjes. Kost je wel wat meer, maar werkt wel gewoon.

1 1/2 maand geleden een splinternieuwe scirocco met een 1.4 TSI 160 pk (chipgetuned bij ABT) gekocht.

Na 1500 km al een storingsmelding katalysator!! Motor begon een bonkend geluid te maken bij rijden rond de 50 km per uur.
Even later op de snelweg storingsmelding.

Dit is de eerste keer dat we een nieuwe VW kochten en dat is dan wat mij betreft ook gelijk de laatste keer.
Kennelijk een van de vele problemen met deze motor. Hij gaat terug naar de dealer en ik hoef hem niet meer terug.

Is de 2 liter versie met handschakelbak beter?

ricardo zei:
Misschien was een on-ge-chip-te beter dan een ge-chipte.

ABT is door de fabriek en importeur goedgekeurde tuning. Moet dus niet uitmaken.
Helaas zijn het kortgezegd "vullusmotoren."

perry59 zei:
Is de 2 liter versie met handschakelbak beter?

Ja waarschijnlijk wel. Minder cutting edge dan die 1.4 en daarmee heeft die wat meer reserve in het concept als geheel. Maar dat is geen garantie dat die allemaal 100% OK zijn. Recent nog online een collega Audi rijder geholpen met een ontstekingsprobleem. De wagen had 600km op de teller staan en sloeg al over bij hogere toerentallen. Reden: een bougie met een te kleine elektrode afstand. Met een conventionele motor was je er misschien mee weggekomen. Maar niet met een TFSI motor. En ze zijn ook niet geschikt om alleen maar mee in de stad te sukkelen. Dat levert inwendige vervuiling op rondom de inlaatkleppen. Met enige regelmaat schoon branden is nodig. Op tijd olie wisselen is ook van groot belang omdat TFSI nou eenmaal meer roet veroorzaakt dan indirecte injectie.

Ik weet dat deze motoren niet tegen E-10(10% ethanol) benzine kunnen maar hoe zit met de 5,75% ethanol die minimaal verplicht in de benzine moet zitten?

Vriend van een collega van mij heeft ook een TSI die stond binnen twee weken al bij de dealer.

Civic Rob zei:
Vriend van een collega van mij heeft ook een TSI die stond binnen twee weken al bij de dealer.

Om z'n parrot te laten inbouwen?

Over de E-10:

Volgens Audi.de:

Die Fahrzeuge der Marke Audi vertragen bis auf wenige Ausnahmen E10-Kraftstoffe nach DIN 51626 1. Eine Verwendung dieser neuen Kraftstoffe, die künftig nach gesetzlicher Regelung bis zu 10% Ethanol enthalten können, ist damit für die Kunden von Audi problemlos möglich.

Nicht E10-taugliche Fahrzeuge von Audi im Detail:

Audi A2 1.6 FSI (81 kW): Produktionszeitraum April 2002 bis Juli 2005 (Modelljahre 2003-2005)
Audi A3 1.6 FSI (85 kW): Produktionszeitraum September 2003 bis Mai 2004 (Modelljahr 2004)
Audi A3 2.0 FSI (110 kW): Produktionszeitraum März 2003 bis Mai 2004 (Modelljahr 2004)
Audi A4 2.0 FSI (110 kW): Produktionszeitraum August 2002 bis November 2004 (Modelljahre 2003-2004)
Audi A4 Limousine Benziner mit Standheizung: Alle Motorisierungen Produktionszeitraum Oktober 2000 bis Oktober 2007 (Modelljahre 2001 bis 2008), nur saisonal bei Benutzung der Standheizung
Audi A4 Avant Benziner mit Standheizung: Alle Motorisierungen Produktionszeitraum Juli 2001 bis Mai 2008 (Modelljahre 2002 bis 2008), nur saisonal bei Benutzung der Standheizung

Für diese Fahrzeuge werden weiterhin die Sorten "Super" und "SuperPlus" zur Verfügung stehen, die dem bisherigen Kraftstoff entsprechen.

Für die einzelnen Krafstoffsorten gilt folgendes:

Super

Die Verwendung von unverbleitem Kraftstoff Super schwefelfrei ROZ 95 nach DIN EN 228 wird empfohlen. Wenn nicht verfügbar: unverbleiter Kraftstoff Normal schwefelfrei ROZ 91 nach DIN EN 228 mit geringer Leistungsminderung. Kraftstoffqualität bleifrei ROZ 95 mit einem maximalen Ethanolanteil von 10 % (E10) ist grundsätzlich verwendbar. Die Angaben zum Verbrauch beziehen sich auf den Betrieb mit Kraftstoff ROZ 95 nach 692/2008/EG.

SuperPlus

Die Verwendung von unverbleitem Kraftstoff SuperPlus schwefelfrei ROZ 98 nach DIN EN 228 wird empfohlen. Wenn nicht verfügbar: unverbleiter Kraftstoff Super schwefelfrei ROZ 95 nach DIN EN 228 mit geringer Leistungsminderung. Kraftstoffqualität bleifrei ROZ 95 mit einem maximalen Ethanolanteil von 10 % (E10) ist grundsätzlich verwendbar. Die Angaben zum Verbrauch beziehen sich auf den Betrieb mit Kraftstoff ROZ 95 nach 692/2008/EG.

flexible fuel

Die Verwendung von Ethanolkraftstoff E 85 oder unverbleitem Kraftstoff Super schwefelfrei ROZ 95 nach DIN EN 228 wird empfohlen. Wenn nicht verfügbar: unverbleiter Kraftstoff Normal schwefelfrei ROZ 91 nach DIN EN 228 mit geringer Leistungsminderung. Kraftstoffqualität bleifrei ROZ 95 mit einem maximalen Ethanolanteil von 10 % (E10) ist grundsätzlich verwendbar. Die Angaben zum Verbrauch beziehen sich auf den Betrieb mit Kraftstoff E 85 bzw. ROZ 95 nach 692/2008/EG.

Bei weitergehenden Fragen, die Ihnen auf dieser Seite unbeantwortet bleiben, können Sie sich unter unserer Service-Nummer: 0800 - Audi Service (0800 – 2834 7378423) auch persönlich an uns wenden und Informationen zum Thema E10-Kraftstoffe für Audi Fahrzeuge erhalten.

Hij stond niet bij de dealer door e-10 hoor en het gaat om een vw en niet audi. Hij heeft een nieuw motor blok gekregen. Was geloof ik een complete zuiger aan gort.

VW en Audi zijn mechanisch verregaand vergelijkbaar. Kapotte zuigers komen voor (verkeerde injectie) maar niet vaak binnen 2 weken lijkt me zo.

UPDATE...
De bougies die men nu 1000km geleden heeft vervangen hebben HELEMAAL NIETS opgelost.
Sinds deze week is het weer zo goed als onmogelijk om met de wagen te rijden.
Ben gisteren weer eens langsgeweest bij de dealer. Ze hebben de foutmeldingen uitgelezen.
Weer cylinderoverslag op cylinders 1 en 2. Ook een melding van problemen met brandstoftoevoer.

Volgens de dealer hadden ze deze week een schrijven ontvangen dat er (weer) een nieuw type bougies beschikbaar is voor dit type wagen...

Ik heb gezegd dat ik niet van plan ben om elke 1000km mijn bougies te laten vervangen!

Ik wordt deze week gecontacteerd voor een afspraak voor verdere opvolging.

We hebben ondertussen ook gekeken om de wagen in te ruilen maar de prijs die we er nog voor krijgen is er een om stilletjes in een hoekje te gaan zitten huilen...

Ik heb dezelfde problemen met mijn passat 1.4TSI met DSG bak. Al bijna een jaar problemen met de auto:

* Schokkend wegrijden, vermogenverlies op de snelweg, schokkend of niet reageren op het gaspedaal, storingsmeldingen etc...De dealer heeft inmiddels 2 keer de borbines, 3 keer de bougies, 1 x de volledige turbo en 1 x een onderdeel in het uitlaatsysteem vervangen. Daarnaast is er inmiddels 4 keer nieuwe software geladen. Het resultaat is iedere keer een tijdelijke verbetering waarna de problemen gewoon weer terugkomen. Reactie van Athlon, de dealer en van PON. Tsja dit hoort erbij bij deze auto's, de motor is eigenlijk te licht voor dergelijke auto's. Lekker maar er wel duizenden van verkopen omdat ze het zo lekker doen in de 20% klasse. Uiteindelijk heeft dit gedrag al meerdere malen voor gevaarlijke situaties gezorgd bij het oversteken, in de bergen (waar de auto plots wel reageert op het gaspedaal) en op de snelweg.

Om een lang verhaal kort te maken, ik laat de auto nu op eigen kosten keuren (ondanks dat het een leaseauto is) met als doelstelling dat de auto wordt teruggenomen. Mijn advies in ieder geval voor de leaserijder, wegblijven bij deze motoren, het lijkt interessant gelet op de 20% bijtelling maar ik heb achteraf die 5% extra wel over voor een beetje meer rijplezier..

Lekker hoor, die TSI's.
Vervelend voor de mensen die er één hebben.
Ik snap niet dat als mensen deze verhalen lezen, ze toch nog een exemplaar aanschaffen.

Wel apart trouwens:
De slechte Laguna-serie van 2001 heeft Renault een vreselijk imago bezorgd in een redelijk korte tijd na de introductie.
Nu VW het flink aan het verprutsen is, is er nog niks aan de hand.
Ben benieuwd of, en zo ja in hoeverre, het imago van VW nog schade zal oplopen.

Inderdaad. Ik begrijp ook niet hoe dit motorblok 2 maal motorblok van het jaar is kunnen worden!

Om de zaak wat van me af te schijven heb ik ons "verhaal" genoteerd op onderstaande site:
https://tsiproblemen.blogspot.com/

Ik ben nog op zoek naar mensen (liefst Belgen) die dezelfde problemen ondervinden (of ondervonden hebben).

Effe een update. Ik heb gisteren weer nieuwe bougies gekregen (nu "speciale" ).
Als ik vraag of ze hiermee kunnen garanderen of het probleem is opgelost krijg ik (heel eerlijk) "Neen" als antwoord.

bert_be zei:
Inderdaad. Ik begrijp ook niet hoe dit motorblok 2 maal motorblok van het jaar is kunnen worden!

Om de zaak wat van me af te schijven heb ik ons "verhaal" genoteerd op onderstaande site:
https://tsiproblemen.blogspot.com/

Ik ben nog op zoek naar mensen (liefst Belgen) die dezelfde problemen ondervinden (of ondervonden hebben).

Is niet moeilijk, ze kijken alleen naar inovatie en prestaties, of het een betrouwbare motor is, doet er in het geheel niet toe.

Ik heb recentelijk ook nieuwe bougies gekregen die blijkbaar normaal gesproken auto's met LPG bedoeld zijn. Dit heeft voor een zeer tijdelijke oplossing gezorgd. Nadat we afgelopen zondag bijna werden aangereden op de snelweg omdat de auto weer eens niet reageerde op het gaspedaal gaat de auto maandag terug naar de dealer. Deze heeft toegezegd de auto terug te nemen als ze de problemen niet opgelost krijgen. Die kans acht ik eerlijk gezegd 0% gelet op de historie met deze auto.

Paddie zei:
Ik heb recentelijk ook nieuwe bougies gekregen die blijkbaar normaal gesproken auto's met LPG bedoeld zijn. Dit heeft voor een zeer tijdelijke oplossing gezorgd. Nadat we afgelopen zondag bijna werden aangereden op de snelweg omdat de auto weer eens niet reageerde op het gaspedaal gaat de auto maandag terug naar de dealer. Deze heeft toegezegd de auto terug te nemen als ze de problemen niet opgelost krijgen. Die kans acht ik eerlijk gezegd 0% gelet op de historie met deze auto.

Mag ik vragen hoeveel KM u heeft kunnen rijden met de "speciale" bougies voor de problemen weer optraden?
Hoe oud is de wagen nu?

Ik blijf mijn bevindingen posten op https://tsiproblemen.blogspot.com

bert_be zei:
Paddie zei:

Mag ik vragen hoeveel KM u heeft kunnen rijden met de "speciale" bougies voor de problemen weer optraden?
Hoe oud is de wagen nu?

Dag Bert. Ik rijd zo'n 1.000km per week en na drie weken kwamen de problemen terug dus na zo'n 3.000km. De auto is nu 24 maanden oud waarvan hij in totaal 6 weken "in reparatie" heeft gestaan bij de dealer. In totaal staan er nu 66.000km op de teller. De auto heeft in totaal zo'n € 44.000,- gekost (als we terug gaan naar de gulden dus bijna een ton...) en dit is gewoon onacceptabel voor dat geld.

Paddie zei:
bert_be zei:
Paddie zei:

Hoe oud is de wagen nu?

Dag Bert. Ik rijd zo'n 1.000km per week en na drie weken kwamen de problemen terug dus na zo'n 3.000km. De auto is nu 24 maanden oud waarvan hij in totaal 6 weken "in reparatie" heeft gestaan bij de dealer. In totaal staan er nu 66.000km op de teller. De auto heeft in totaal zo'n € 44.000,- gekost (als we terug gaan naar de gulden dus bijna een ton...) en dit is gewoon onacceptabel voor dat geld.

Aanvullend. Dit was de 3e keer dat ik nieuwe bougies heb gekregen..

Ook maar eens reageren, ik rij zakelijk een Golf 5 122PK TSI GT sport, nieuw in sept. 2008 als lease auto in gebruik genomen. Ik rij dagelijks 140 km, de auto is vanaf 0 km zeker niet ontzien als deze warm is (soms wel en dan gewoon 1:20 rijden want ze kunnen het echt wel), 's morgens doe ik niet overdreven rustig warm rijden maar gewoon normaal, ik rij het laatste stukje tot huis (lees 1 km) meestal wel rustig en de teller staat nu op 99.750 km. Ik heb tot nu toe nooit problemen gehad met de auto afgezien van soms wat geratel onder de kap smorgens wat ik de dunne olie verwijt. Olieverbruik is misschien 1 liter op 15000 km... als dat het al is.

Sorrie, het onderwerp is : gezocht eigenaren met probleem... mijn reactie is hier dus eigenlijk niet op z'n plaats. Daarom deze aanvulling: een maat van mij, Golf VI met de 160pk TSI heeft dus wel al een paar keer bij de garage gestaan. Geloof zelfs dat ze een keer de complete kabelboom hebben vervangen omdat men de problemen daar zocht. Op dit moment rijdt de Golf alweer een poosje goed maar het oplichten van lampjes, beroerd lopen en problemen zijn hem dus niet onbekend.

meeuw zei:
Nog steeds niemand met problemen bij de 1.2TSI of TFSI?
Ik heb er nog niks over gehoord, maar ik zit niet zo in die wereld.
Maar de 1.2 heeft toch alleen de turbo, en geen compressor?

Rickenbacker4003 zei:
meeuw zei:
Ik heb er nog niks over gehoord, maar ik zit niet zo in die wereld.
Maar de 1.2 heeft toch alleen de turbo, en geen compressor?

Alleen de 1.4 160pk heeft een compressor. De 1.4 met 120 of zo pk heeft ook alleen een turbo, net als de 1.2.

voor 1.4 bij VW is het volgens mij: 122PK heeft alleen turbo, 140/160/170PK hebben turbo/compressor.

afgelopen vrijdag mijn vw golf 1,4 tsi 160 pk dsg naar de dealer gebracht. auto gaf al paar keer motorstoring en EPC storing aan.
volgens de dealer was het een bekend probleem en moesten de bougies vervangen worden. Tevens gebruikt hij veel olie, eigenlijk sinds begin dit jaar nadat we de auto op een trekhaak van voorganger parkeerden. Volgens de dealer gebruikten we de verkeerde olie ( geen synthetisch ) en zou deze olie schade aanrichten in de motor. Vandaag auto voor het eerst even voluit gereden maar hij trekt niet door.
Nu voel ik de bui al aankomen, nadat ik bovenstaand allemaal gelezen heb staat wordt je niet vrolijk.
Weet iemand de stand van zaken ? en hebben ze bij VW er al een oplossing voor ? en valt dit onder garantie ?

Gabber 1972 zei:
afgelopen vrijdag mijn vw golf 1,4 tsi 160 pk dsg naar de dealer gebracht. auto gaf al paar keer motorstoring en EPC storing aan.
volgens de dealer was het een bekend probleem en moesten de bougies vervangen worden. . Vandaag auto voor het eerst even voluit gereden maar hij trekt niet door. Nu voel ik de bui al aankomen, nadat ik bovenstaand allemaal gelezen heb staat wordt je niet vrolijk.
Weet iemand de stand van zaken ? en hebben ze bij VW er al een oplossing voor ? en valt dit onder garantie ?

Helaas Gabber. Via een kennis die voor leaseplan werkt heb inmiddels begrepen dat de 1.4TSI het grote zorgenkindje is en de enige oplossing is tot op heden de bougies vervangen (wat overigens bij mij inderdaad onder garantie 3 keer is uitgevoerd) en nieuwe software inlezen. Oh ja, waarschijnlijk zullen ze ook wel met het voorstel komen om 98 benzine gaan tanken..oftewel de kosten van 't probleem worden op de autobezitter afgewenteld. Alhoewel de dealer eerst nog beweerde dat de auto zuiniger gaat rijden op 98, echter het bewijs daarvoor moet ik nog vinden.

Ik heb een hele periode (enkele duizenden km's) enkel 98 getankt en dat heeft NIETS uitgemaakt. Enige verschil was de rekening, die was duurder.

Ik heb deze week een gesprek gehad met de garagehouder.

Enkele zaken die me zijn bijgebleven van dit gesprek.
Garagehouder: "Ik moet doen wat de invoerder en de fabriek mij opdragen. Momenteel is dat weer bougies vervangen. Meer kan ik niet doen."
Ik vraag of hiermee de problemen gegarandeerd opgelost zijn antwoordt hij. "Zoiets kan ik niet garanderen. Ik ontwerp die motoren niet. Ik doe enkel wat mij wordt opgedragen."
Wat er moet gebeuren als de "speciale" bougies (lees: LPG-bougies) die ze gemonteerd hebben ook kapot zouden gaan kon de garagehouder me niet zeggen! Van de invoerder uit hebben ze daarover nog geen informatie ontvangen...
Toen ik sprak van het vervangen van de motor (omdat dit in Duitsland veel vaker lijkt te gebeuren) wist hij me te zeggen dat dit al bij 1 klant is gebeurd en dat diezelfde klant er na 2000km al terug stond met problemen!

Ik weet het echt niet meer op dit moment.

(Ik blijf https://tsiproblemen.blogspot.com aanvullen.)

////M zei:
voor 1.4 bij VW is het volgens mij: 122PK heeft alleen turbo, 140/160/170PK hebben turbo/compressor.

140pk heeft volgens mij ook alleen een turbo.

[edit]toch ook een compressor voor de 140pk[/edit]

Bert.

Ik kan me volledig vinden in de problemen die je hebt met je wagen, deze zijn identiek aan wat ik voor heb.
Volgende werken zijn uitgevoerd aan de wagen (volgens de garage dan toch) seders begin dit jaar.

1. Software update
2. 1 bougies vervangen
3. motor gezuiverd met een beaald product + endoscopie van de motor waarop niets te zien was natuurlijk
4. complete herinstallatie van de software met nieuwe bougies. (deze bougies zijn echter niet de laatste serie waarnaar wordt verwezen voor VW)

Na punt 4 wat gebeurd is in september heb ik alweer dezelfde problemen maar nu vooral als ik naar de 4.000 toeren ga en de motor nog niet op temperatuur is.

Momenteel wordt ik door de garage al 4 weken aan het lijntje gehouden ivm de nieuwe bougies die nu zouden beschikbaar zijn en het probleem misschien zouden verhelpen.
De wagen is van 05/2010 en heeft nu bijna 14.000 km gebold.
O ja, de klantendienst van VW is een echt lachertje. Dure auto's verkopen die aan de verwachtingen niet voldoen kunnen ze al de beste maar o wee als ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Ik heb 4 jaar garantie op de auto maar wat is dat waard als ze weigeren het probleem te erkennen en op te lossen.

meeuw zei:

Ik rijd met een 1.2 TSI rond en ben pas geleden de 30.000 km gepasseerd. Hij heeft me nog nooit laten staan. Vind het echt een prima blok. Het enige wat nu in onderzoek is, is een harde ratel bij starten met een koude motor. Hier wordt morgen een terugroepactie op toegepast. Weet alleen niet wat die inhoud, maar dat kan ik morgen meedelen...;)

Met alle respect, maar na 30k kun je nog geen zinnig woord zeggen over het feit of het een prima blok is. In elk geval niet vwb de betrouwbaarheid. Na 2,5 ton wordt dat een ander verhaal. En dan niet bij één motor, maar bij hele batches. Als het ding je nu wel al een keer had laten staan, zou dat ronduit belachelijk zijn.

En die terugroepaktie zal wel een nieuwe distributie zijn, ketting en spanner. Is een forse ingreep. Normaalgesproken hebben mensen liever een ketting dan een riem en dat is juist omdat die ingreep dan níet nodig zou zijn...

De 1.2 TSI en 2.0 T(F)SI motoren blijven grotendeels gevrijwaard van de beschreven problemen. Bij het ontwerp van de 1.2 TSI heeft men bewust gekozen voor 2 grote kleppen per cilinder (i.p.v. 4 kleinere) om koolstofafzetting te minimaliseren. De in- en uitlaatkleppen van een 2.0 T(F)SI hebben in vergelijking met de 1.4 TSI een veel grotere diameter waardoor ook bij deze motoren minder snel koolstofafzetting plaatsvindt.

Luap zei:
De 1.2 TSI en 2.0 T(F)SI motoren blijven grotendeels gevrijwaard van de beschreven problemen. Bij het ontwerp van de 1.2 TSI heeft men bewust gekozen voor 2 grote kleppen per cilinder (i.p.v. 4 kleinere) om koolstofafzetting te minimaliseren. De in- en uitlaatkleppen van een 2.0 T(F)SI hebben in vergelijking met de 1.4 TSI een veel grotere diameter waardoor ook bij deze motoren minder snel koolstofafzetting plaatsvindt.

Ze hebben wel allemaal een blok met EGR
En door de direct injectie is het ook niet mogelijk om een reiniger voor de inlaat kleppen te gebruiken.

HDI110 zei:
Op de 2.0TFSI heb ik de EGR nog niet gevonden...

Mijn fout TSI motoren gebruiken ERG door valve overlap. Maar er is wel vuil op bouw van olie die langs de kleppen geleiders komt.

There is EGR function though via the overlap of the exhaust valve timing and intake valve timing.

INA Camshaft Adjustment System

The 2.0L TSI engine uses a hydraulic vane cell adjuster on the intake camshaft to affect valve
timing. Only the intake camshaft has variably adjusted timing on this engine. Oil pressure for this
task is provided by the engine oil pump. The variable camshaft adjuster provides an adjustment range of 60° crank angle. The camshaft is locked in the retard position at engine shut-off. This unction is performed by a spring-loaded locking pin. The camshaft is released when the engine oil pressure exceeds 7.25 psi (0.5 bar). The rotor of the vane cell adjuster is welded to the intake camshaft. The 4/3-way central valve required for adjuster control is integrated in the camshaft.

Intake camshaft timing is map-controlled by the engine control module. The goals are to improve engine power, enhance running smoothness, and reduce emissions (through internal exhaust gas recirculation).

Foto van de kleppen van een audi TSI 2.0 (Met 24.000 op de teller)
3729989363_071fc8c6e6_o.jpg

Robert A zei:
Foto van de kleppen van een audi TSI 2.0 (Met 24.000 op de teller)
3729989363_071fc8c6e6_o.jpg

Ik hou mijn hart vast. Zo zagen mijn kleppen er met het 15-voudige er nog niet uit. Oke, één klep was compleet weg gebrand, maar de rest was eigenlijk nog als nieuw.

Goed, interne EGR dus. Da's beter, kan er ook minder vuil worden (leidingen en EGR klep zelf).

OK de kleppen zijn niet schoon, zoals te verwachten. Maar wat is het verdere verhaal achter die auto/motor? De mijne heeft intussen 3 keer zoveel afgelegd, zonder klachten. (ik hoor Velthuis al roepen, wacht maar...)

In de autobild 100.000 km test met de Tiguan werd ook geen melding meer gemaakt over teveel inwendige vervuiling. De gehele aandrijving was zelfs in goede staat als ik het goed onthouden heb.

Ik wil niet zeggen dat er geen problemen zijn hoor, begrijp me goed. Maar ik ben wel benieuwd naar de exacte problemen. Brandstof? Olie, olieniveau? Gebruik? Monteur?

HDI110 zei:
Ik wil niet zeggen dat er geen problemen zijn hoor, begrijp me goed. Maar ik ben wel benieuwd naar de exacte problemen. Brandstof? Olie, olieniveau? Gebruik? Monteur?

Te veel korte trajecten. Zo af en toe moet de motor goed warm worden en eens flink op "zijn donder" krijgen om schoon te blijven. De duurtestauto's krijgen in korte tijd behoorlijk veel kilometers voor de kiezen en worden ook van tijd tot tijd goed getest. Hierdoor duikt het probleem daar niet op.

Freez

HDI110 zei:
Goed, interne EGR dus. Da's beter, kan er ook minder vuil worden (leidingen en EGR klep zelf).

OK de kleppen zijn niet schoon, zoals te verwachten. Maar wat is het verdere verhaal achter die auto/motor? De mijne heeft intussen 3 keer zoveel afgelegd, zonder klachten. (ik hoor Velthuis al roepen, wacht maar...)

In de autobild 100.000 km test met de Tiguan werd ook geen melding meer gemaakt over teveel inwendige vervuiling. De gehele aandrijving was zelfs in goede staat als ik het goed onthouden heb.

Die van vorig jaar vergeten ?

Duurtestdrama met Volkswagen Tiguan

Volkswagen wil de grootste autofabrikant van de wereld worden, maar dan zal zij wel beter haar best moeten gaan doen. Al eerder heeft Autointernationaal.nl bericht over de bedroevend slechte resultaten van dit merk tijdens duurtests van het Duitse magazine Autobild. Nu komt ook het gezaghebbende Auto, Motor und Sport tot dezelfde slotsom: een Volkswagen is allesbehalve betrouwbaar.
De Tiguan moest buiten de reguliere beurten om tijdens de 100.000 kilometer lange duurtest 5 keer ongepland naar de garage omdat de auto met pech langs de weg was komen te staan. Mede daardoor behaalde de Volkswagen met afstand de slechtste score in het betrouwbaarheidoverzicht van het tijdschrift. Van alle via een duurtest tegen het licht gehouden SUV modellen kwam de Tiguan uit op een gebrekenindex van 16,5. Daarmee deed de Volkswagen het nog slechter dan de in kennerskringen beruchte Range Rover. Ter vergelijking: het best scorende model behaalde een gebrekenindex van 3. De Hyundai Tucson, een directe concurrent van de Volkswagen, kwam uit op 5,5 punten. Qua kosten bleek de Tiguan bijna net zo duur in het onderhoud te zijn als de afgerond 2 keer zo dure Mercedes-Benz ML 320 CDI.
De testredactie vond ook het verbruik en de waardevastheid van de Tiguan tegenvallen. Daarnaast wordt de 1.4 TSI krachtbron als ‘te licht’ bestempeld. Ook lezers van het magazine klagen over de vele problemen die de Tiguan geeft. En de Volkswagen organisatie lijkt zelf ook geen raad c.q. oplossing te weten voor de klachten van de Tiguan rijders. Naast motorische problemen zitten er ook veel rammels in de Volkswagen. De veel geprezen bouwkwaliteit van het Duitse merk blijkt dus niet meer dan schone schijn te zijn.

Freez zei:
HDI110 zei:

Te veel korte trajecten. Zo af en toe moet de motor goed warm worden en eens flink op "zijn donder" krijgen om schoon te blijven. De duurtestauto's krijgen in korte tijd behoorlijk veel kilometers voor de kiezen en worden ook van tijd tot tijd goed getest. Hierdoor duikt het probleem daar niet op.

Freez

Dat vermoeden had ik al wel, maar ik ben benieuwd naar wat de bron zegt. Robert A, kom er maar in met je bron graag.

HDI110 zei:
Freez zei:
HDI110 zei:

Freez

Dat vermoeden had ik al wel, maar ik ben benieuwd naar wat de bron zegt. Robert A, kom er maar in met je bron graag.

Kijk eens : Carbon-Buildup
En hier nog veel meer!!! Audi FSI Engine Carbon Build-up Megathread

Dat is ook een beetje eigen aan de direct ingespoten motor. Met poort-injectie spuit je je klepschotels nog behoorlijk schoon bij de inlaatkleppen.

Op mijn werk heb ik foto's van een BMW/Peugeot 1.6 THP die er vele malen erger uitziet dan deze TSI (die ik overigens verre van okselfris vind.....). De THP was zó erg dichtgekoekt dat rijden ermee een beetje astmatisch aandeed. Inhouden zonder einde, schokken, etc.

Maarja, alles voor schone uitlaatgassen....
Ik ben bang dat de werkelijke uitlaat van dit soort motoren inmiddels elders staat.

Terug
Bovenaan