Sanoma: V40 OceanRace + Swift + SLK (autowisselingen!)

Sanoma

Kilometervreter
Nieuw topic als opvolger van dit topic over mijn ex-Megane cabrio.

Cabriorijden met de Renault Megane was echt geweldig! Echt een heerlijk jaar gehad: prachtig weer en érg veel met de kap eraf gereden. Maar door verschillende omstandigheden kwamen de km's er sneller bij dan gepland en dus kwam de 2 ton aan km's al gauw in zicht: een belangrijk waardedaling-punt.

Dat is natuurlijk niet de enige reden waarom ik ben gaan kijken naar een opvolger. Ook (lange) ritten boven de 100 km/h waren door het windgeruis en gerammel van de kap zeker niet comfortabel, ik citeer een passagier: 'Om gek van te worden'. Inderdaad. En de kap open is bij zulke snelheden ook geen oplossing.

Daarbij opgeteld nog wat kritiekpunten, kortom: op zoek naar een gesloten opvolger.

En nu toen was het zover: mijn Renault Mégane Cabrio 1.6 16v Sport (na 10 maand in mijn bezit te zijn geweest) heb ik ingeruild op een:


[size=large]
Alfa Romeo 147 1.6 T-Spark (88 kW) Veloce Distinctive
[/size]

p1090116.jpg


Bouwjaar: 2002
Km.stand: 126.000 km

Metallic lak (Ik denk zelf: 743. Blu Inca)
‘Elegant’ interieur, beige stof

Onder andere voorzien van:
Climate Control
Cruise Control
Radio/CD
CD wisselaar
Middenarmsteun vóór
16" ‘Selespeed’ velgen
Afneembare trekhaak

De aflevering was om 20.00 ‘s avonds, dus niet heel goed om de auto kunnen lopen helaas maar gelukkig bleek er bij daglicht ook nog steeds een prachtige Alfa Romeo te staan. Er zijn nog wel een paar puntjes, maar daar kom ik met de verkoper vast wel uit!
Garage waar ik 'm heb gekocht is mij zeer goed bevallen: goed contact, nette aflevering met een leuk cadeau (was en turtlewax pakket voor de auto)

De eerste kilometers zijn een verademing: wat een rust. Zelfs de ‘sport’ uitlaat valt me qua geluid 100% mee! En de voor mij ‘extra’ luxe zoals een armsteun en cruise-control: wat een comfort, heerlijk! :T
 
Laatst bewerkt:
Alfa 147 is gewoon een erg mooie auto.
Veel plezier ermee! Dat gaat je zeker lukken!
Het plezier wil zeker! Gisteravond nog even getest hoe de auto boven de 4000 toeren reageerde: geweldig zeg! De combinatie van het geluid en de kracht die dan echt loskomt (y)

Mooie Alfa! En dat na ongeveer 8 jaar...
Alleen nog maar goede reacties gehad tot nu toe! Vooral over het design maar ook 'doe maar duur'.... en een paar mensen die stiekem zelf ook nog wel eens een Alfa willen hebben... echt leuk :)

Bedankt voor jullie leuke reacties!
 
Hele nette 147. ;)
Fijn dat ze bijna allemaal goed in de opties zitten, zo ook deze.
Veel fijne, comfortabele en sportieve(alfa he:p) kilometers.
 
Ik moet zeggen dat hij er zo op het eerste oog nog erg goed uitziet. Met name van binnen heb ik ze wel anders gezien..(y)

Heel veel plezier ermee!
 
Erg fraai! En een erg lekker rijdende auto (y). Gefeliciteerd, een mooiere auto in deze klasse is m.i. lastig te vinden.

Weinig km's ook!
 
Gerwin: zei:
Mooie Alfa! En dat na ongeveer 8 jaar...
Alleen nog maar goede reacties gehad tot nu toe! Vooral over het design maar ook 'doe maar duur'.... en een paar mensen die stiekem zelf ook nog wel eens een Alfa willen hebben... echt leuk :)

Bedankt voor jullie leuke reacties!

Die auto's kosten als occasion een appel en een ei, dus waarom duur?? ;)
 
Ze zijn tweedehands niet heel duur inderdaad, maar te koop voor een appel en een ei valt ook wel weer mee. Vooral mooie, vroege exemplaren zijn relatief nog best aan de prijs. Vooral in het begin schrijven ze heel veel af.

Verder is de 147 een mooie en goed rijdende auto. Rijdt strak en sportief, zonder oncomfortabel te zijn. Dit is ook een hele mooie met een fraaie kleurstelling. Nu nog even 1 maat grotere velgen, 3cm naar beneden, originele dakspoiler en witte knipperlichten, dan is hij helemaal af;)
 
Bedankt allemaal voor de reacties! (y)

Fijn dat ze bijna allemaal goed in de opties zitten, zo ook deze.
Inderdaad lekker vol met opties, ook voordeel van de Distinctive: lekker Cruisecontrol erop :)

Met name van binnen heb ik ze wel anders gezien..
Ik ook zeker! Deze is ook gewoon nog erg netjes van binnen (y) Ook afwerking is prima!

Ik vraag me alleen af hoe lang je die beige bekleding mooi kunt houden.
Na 126.000 km nog erg netjes, dus dat moet mij toch ook lukken? :p Maar zoals je misschien op de foto's kunt zien, is het middenstuk van de stoelen niet egaalbeige maar met een zwarte print erover. Dus dat scheelt natuurlijk ook weer iets :)

Gefeliciteerd, een mooiere auto in deze klasse is m.i. lastig te vinden.
Weinig km's ook!
M.i. ook niet: heeft ook wel een beslissende factor gespeeld bij de aanschaf. Was ook zeker lastig om een goede 147 te vinden met een mooie km-stand, maar het is me dan toch gelukt! ;)

Die auto's kosten als occasion een appel en een ei, dus waarom duur??
Appel en een ei is ook wel een beetje kort door de bocht :p Maar zoals QV ook al zegt: mooie uitvoeringen met een lage km-stand zijn nog niet zo goedkoop ;)
Ik bedoelde het ook dat mensen zeggen 'doe maar duur'. Ze schatten de Alfa toch duurder in (ik denk door luxere uitstraling) dan de daadwerkelijke waarde ;)

Verder is de 147 een mooie en goed rijdende auto. Rijdt strak en sportief, zonder oncomfortabel te zijn. Dit is ook een hele mooie met een fraaie kleurstelling. Nu nog even 1 maat grotere velgen, 3cm naar beneden, originele dakspoiler en witte knipperlichten, dan is hij helemaal af
Maat grotere velgen en verlaging: wellicht voor véél later haha... is niet direct mijn smaak en het geld heb ik er niet voor (over). Dakspoiler is zeker een goede optie, evenals witte knippers: maar voor over een langere termijn. Eerst weer eens gaan sparen. :)
 
Ziet er idd zeer goed uit, zowel binnen als buiten ... en al zeker voor een Alfa.
Succes,
maar hopelijk heb je dat niet nodig (blijf nogal sceptisch tegenover dat merk, al is de wagen dus schitterend).
 
Een zeer nette Alfa Gerwin, veel plezier ermee en vooral veilige kilometers.
Ik zal hem nog wel eens een keer tegen komen tijdens een meeting ofzo.
 
Dankje! Komt zeker goed (y)

Onderhoudshistorie heb ik telefonisch achterhaald: ik vond een 1 of ander bonnetje van een bouwbedrijf, echter met een naam van een garage. Deze even gegoogled en het nummer gebeld: bestond niet meer, maar diegene wist mij te vertellen dat hij de eigenaar was en dat de auto van zijn vrouw is geweest. Hij heeft 'm altijd zelf onderhouden: maar even in zijn avonduurtjes. Daarbij boekjes niet ingevuld.

Ik heb daarbij nog een paar dingen ontdekt die ik nog even ga aankaarten bij de verkoper: bumper is niet netjes gerepareerd, als de blower op vol staat, trilt de middenconsole, krakende deuren (scharnieren) en bij het starten een geluid en bij het draaien van de motor ook een bijgeluidje. Ach: heb wel vertrouwen dat dit goedkomt (y)
 
Gerwin: zei:
Dankje! Komt zeker goed (y)

Onderhoudshistorie heb ik telefonisch achterhaald: ik vond een 1 of ander bonnetje van een bouwbedrijf, echter met een naam van een garage. Deze even gegoogled en het nummer gebeld: bestond niet meer, maar diegene wist mij te vertellen dat hij de eigenaar was en dat de auto van zijn vrouw is geweest. Hij heeft 'm altijd zelf onderhouden: maar even in zijn avonduurtjes. Daarbij boekjes niet ingevuld.

Ik heb daarbij nog een paar dingen ontdekt die ik nog even ga aankaarten bij de verkoper: bumper is niet netjes gerepareerd, als de blower op vol staat, trilt de middenconsole, krakende deuren (scharnieren) en bij het starten een geluid en bij het draaien van de motor ook een bijgeluidje. Ach: heb wel vertrouwen dat dit goedkomt (y)

Kun je nagaan hoe belangrijk ´de geschiedenis´ van een auto kan zijn!:)
 
Kun je nagaan hoe belangrijk ´de geschiedenis´ van een auto kan zijn!
Ja, voor mij persoonlijk vind ik het belangrijk... vooral met betrekking tot distributieriem en die stond tevens onder de motorkap vermeld ;)

De beste man vertelde mij dat ie elke 10.000 km, de auto even een kleine check had gegeven en elke 20.000 km de normale beurten had uitgevoerd. Zij had de auto nu op een Mito ingeruild ;)

Met mijn vorige auto was ik er secuur op dat steeds de boekjes werden ingevuld, deze zal dat ook weer zo gebeuren (y)
 
Ik rij nu een paar weken rond: het is nog steeds geweldig :T

Wel even een kleine discussie gehad met de garage: distributieriem bleek 04-2007 voor het laatst te zijn vervangen.
Dus ik de garage gebeld, omdat ze hadden gezegd dat ze deze zouden vervangen indien nodig. En nodig is het volgens de onderhoudsboekjes!

Werkplaatschef was echter van mening dat er ook verhalen gingen dat het pas na 4 jaar hoeft en ze wilden 'm voor 'special price' van 160 euro ex. voor mij vervangen. Nog maar even op onze afspraken en het onderhoudsboekje gewezen: deze wordt dus inderdaad gewoon vervangen (y) Gelukkig maar: was al bang dat het net zo zou gaan als bij de Cabrio.

Nog enkele puntjes:

- Bumper is niet netjes gerepareerd
- Als ik temperatuur op 'low' zet met airco erbij aan, heb ik niet het idee dat het nou echt ontzettend koud wordt: zou naar mijn mening wel moeten...
- Blower vol aan = getril van middenconsole + razend geluid.
- Deuren links kraken nog (zou verholpen worden)
- De eerste paar seconden na het starten klinkt er een dieselend geluid...geen idee of dat kwaad kan ;) Daarbij zei iemand dat de motor een raar geluid maakt... dus dat ook eens (laten) controleren.

Ga eerst even wat puntjes natrekken bij een goede bekende (is monteur) zodat ik beslagen ten ijs kom :)

Verder helemaal top!
 
Kan 'low' niet betekenen dat hij "laag" staat in de vorm van niet veel veranderen?
 
Mmm, naar mijn weten (en wat ik in het instructieboekje lees) betekend 'Low' een temperatuur onder de 16,5 graden. Laatst was het lente-weer met ongeveer 19 graden buiten, echter in mijn auto was het door de zon bloedheet geworden: toen even de airco aan + temp. Low + blower vol aan. Het werd uiteindelijk wel aangenaam maar had eigenlijk wel een ijskoude luchtstroom verwacht...
 
- De eerste paar seconden na het starten klinkt er een dieselend geluid...geen idee of dat kwaad kan winking smiley Daarbij zei iemand dat de motor een raar geluid maakt... dus dat ook eens (laten) controleren.

Dat is de nokkenasversteller. Wat dat precies is, weet ik niet, maar het zorgt voor wat meer trekkracht bij hoge toeren. Je kunt er een hele tijd mee blijven doorrijden, maar dat geluid wordt wel steeds erger, vooral bij veel en vaak starten. Bij mijn vorige auto (146 1.4 TS) heb ik er iets van 70000 km mee gereden. Bij vervanging van de nokkenasversteller moet ook de distributieriem verwijderd worden trouwens, een goede Alfa-specialist had je waarschijnlijk aangeraden om dit in 1 keer te doen...

Je airco moet zeker flink wat koude lucht blazen als hij op "lo" staat. Als die van mij in de zon heeft gestaan en hij staat gewoon op 21 graden, heb je de eerste paar minuten ook het idee in een koelkast te zitten. Hij regelt dat aan de hand van de temperatuursensor in de auto (achter die streepjes tussen de bediening van de airco) en niet aan de hand van de buitentemperatuur.
 
Dat dieselende geluid net na het starten is waarschijnlijk je nokkenasversteller die versleten is. Mijn Lybra maakte dat geluid ook toen ik hem net kocht. Als je D-riem nog vervangen moet worden, zou ik die versteller gelijk maar meenemen. Kostte voor mijn auto ongeveer 120 euro. Als je hem nu niet vervangt en hij gaat stuk, dan moet je dus weer een nieuwe D-riem hebben.

Erg mooie auto trouwens! Veel plezier ermee. Ben alleen niet zo kapot van dat uitlaateindstukje.
 
Hmm..gerwin..als ik het zo lees zou ik dat dus maar even meenemen voordat ze de distributieriem eraf hebben.

Ik ben vanmorgen ook nog eeven een autootje voor de vriendin wezen bekijken bij deze garage maar dat was echt een afgetrapt ding waar ze toch nog best veel voor vroegen. Ik zag je megane nergens staan..;)
 
Toch de nokkenasversteller... die moet dus gewoon vervangen worden: Mmm, ik ga heb 3 maand garantie op de motor... maar of een nokkenasversteller ook onder die garantie valt? Ach, ik ga even wat prijsinfo natrekken wat betreft de nokkenasversteller en dan kan ik het beter even in 1x goed doen :) Dank QV en Martijn! (y)

Je airco moet zeker flink wat koude lucht blazen als hij op "lo" staat. Als die van mij in de zon heeft gestaan en hij staat gewoon op 21 graden, heb je de eerste paar minuten ook het idee in een koelkast te zitten. Hij regelt dat aan de hand van de temperatuursensor in de auto (achter die streepjes tussen de bediening van de airco) en niet aan de hand van de buitentemperatuur.
Dacht ik al...dus die moeten ze dan ook meteen maar even nakijken. Kapotte airco heb ik ook geen zin in ;)


Erg mooie auto trouwens! Veel plezier ermee. Ben alleen niet zo kapot van dat uitlaateindstukje.
Ik ben er ook niet kapot van... maar goed: zit er nu eenmaal onder :p Eerst maar even weer geld sparen om evt een keer een subtiel uitlaatsierstukje eronder te zetten. ;)

Ik ben vanmorgen ook nog eeven een autootje voor de vriendin wezen bekijken bij deze garage maar dat was echt een afgetrapt ding waar ze toch nog best veel voor vroegen. Ik zag je megane nergens staan..
Haha, grappig dat je daar ook bent geweest! Wel jammer dat ze dan zoveel geld vroegen voor een afgeragd bakkie...niet echt netjes: maar misschien niet scherp kunnen inruilen.
De Megane hadden ze tegen de inruilprijs te koop staan (landelijk gezien was dat een scherpe prijs, volgens mij stond ie ook maar 2 dagen op internet)
 
Jammer Gerwin dat er toch wat kleine probleempjes met je nieuwe aanwinst zijn, hopelijk worden ze snel verholpen ;)
 
Ach, probleempjes kunnen voorkomen: neem aan dat het door de garage wordt opgelost :)

Ben ik er dan hopelijk voor de komende jaren vanaf :p
 
Nette Alfa, ziet er goed uit.

De nokkenasversteller zou ik mee wachten tot je de distributie laat vervangen (heel belangrijk bij een Alfa).
Waarschijnlijk moet de Airco worden bijgevuld.
Hoor je de airco pomp wel een tikkend geluid maken als deze wordt ingeschakeld? Zo ja dan is in ieder geval de pomp niet stuk.
 
Bedankt voor je reactie!

Heb net de garage gebeld om een afspraak te maken voor de punten die nog niet goed waren:

Distributieriem wordt in ieder geval vervangen: nokkenasversteller lijkt me dat ze dit ook doen, dat getik bevalt me niks. Waterpomp er gelijk bij vervangen misschien ook handig?

Ik hoor in de auto wel regelmatig een getikker: soms is het exact jet getik van de secondewijzer van een klok....weet niet of dat de aircopomp is of wat anders: iemand een idee? :confused:

Maar ach: airco hoort het natuurlijk te doen als je een auto koopt, dus dat loopt wel los:)

Ondertussen bevalt mij de auto nog príma. Alleen nodig toe aan een wasbeurtje en zal binnenkort nog wat nieuwe foto's plaatsen (y)
 
Ik hoor in de auto wel regelmatig een getikker: soms is het exact jet getik van de secondewijzer van een klok....weet niet of dat de aircopomp is of wat anders: iemand een idee?
Een relais?
 
Zou kunnen natuurlijk.... ik had me ook aangemeld op 147club-forum. Daar de opmerking ook maar even uitgezet: misschien is het een doodnormaal iets. ;)
 
https://www.alfaforum.nl/forum/forumdisplay.php?35-Alfa-147-Giulietta&order=desc

32 pagina's met technische vragen over de 147, wie weet staat er wat tussen? ;)
 
Werking nokkenasversteller: klik

@Gerwin
Nokkenasversteller ook zeker laten meenemen op hun kosten. Dat ding is gewoon defect en icm een distributiewissel (incl. rollen!) zijn het alleen de materiaalkosten.

Waterpomp zou ik ook meepakken, desnoods betaal je het zelf. Je km-stand is er één waarbij dat nog nooit gebeurd is (hoewel de pomp geen speling hoeft te vertonen...). Wel zo veilig idee lijkt me. Kost je de kop niet, +- 80 euro denk ik.
 
32 pagina's met technische vragen over de 147, wie weet staat er wat tussen?
Was druk bezig, maar toen kwam ik aan mijn 'limiet' (bij pagina 20 ofzo :p) dus niet echt iets kunnen vinden, alleen wel iemand die vroeg of het tikken leek op een klok. Maar dat was bij diegene niet het geval, dus werd er verder geen uitleg gegeven ;)

@ Raspaardje: Nokkenasversteller + distri (en vanzelfsprekend de rollen) lijkt mij ook dat ze die gewoon doen. Waterpomp wil ik prima voor eigen kosten nemen: inderdaad iets van 80 euro.
Dan is in ieder geval het onderhoud wat dat betreft goed gebeurd en kan ik er weer een paar jaar tegen aan (y)

Bedankt voor jullie reacties: erg handig!

Iemand nog een idee wat de 'tikkende klok' in het dashboard kan zijn? Wellicht toch iets met de airco te maken?
 
raspaardje zei:
Werking nokkenasversteller: klik

Er zit in je link een punt teveel. heb 'm in de kwoot er al uit gehaald.

wel super dat je zo'n powerpoint post, hebben we weer wat geleerd :)




@Gerschwin: ik denk dat de airco geen druk meer heeft. Sowieso moet 'ie preventief bijgevuld worden, laat er dan meteen ook lekstop bij doen.
Mijn Signum moet het binnenkort ook. Heb 'm vorig jaar augustus laten bijvullen maar helaas slaat 'ie nu al niet meer aan. Ik vermoed dat de druk helemaal weg is.
In de Ka sloeg de airco ook niet aan, maar sinds kort ook de druk laten bijvullen en lekstop erbij gedaan, het ding blaast als een tierelier.
 
@Gerschwin: ik denk dat de airco geen druk meer heeft. Sowieso moet 'ie preventief bijgevuld worden, laat er dan meteen ook lekstop bij doen.
Mijn Signum moet het binnenkort ook. Heb 'm vorig jaar augustus laten bijvullen maar helaas slaat 'ie nu al niet meer aan. Ik vermoed dat de druk helemaal weg is.
In de Ka sloeg de airco ook niet aan, maar sinds kort ook de druk laten bijvullen en lekstop erbij gedaan, het ding blaast als een tierelier.
Mmm, tja... ik verwacht ook zoiets. Maar ik had toch verwacht dat ze bij een afleveringsbeurt toch zeker de airco even controleren: blijkbaar toch niet (n) Maar vanwaar 'lekstop' erbij mikken?

Haha, een digitaal klokje? :p
Eerlijkgezegd zat ik ook aan een tijdbom te denken... :)
 
Nog even twee leuke plaatjes:

image-D800_4BCC9A3A.jpg

image-1C53_4BCC9A3A.jpg


Nou, even over het tikken: als ik de airco aanzet dan hoor ik allerlei gezoem (kleppen die opengaan?) en dan wordt het tikken harder. Doe ik de airco uit, dan lijkt het geluid langzaam weg te sterven...maar of het helemaal stop, dat weet ik niet.
 
Leuke plaatjes! Naast een nieuwe 159 1750 TBI.

Getik kan heel goed met de airco te maken hebben. Wellicht relais maar wellicht ook een looprol waarmee de aircopomp wordt aangedreven. Ga daarom na wanneer de multiriem+ rol voor het laatst vervangen is, better safe than sorry!

Indien dat allemaal gebeurd is kan je weer 3 jaar vooruit: netjes warmrijden iedere keer en je Twin Spark zal je veel plezier geven!
 
Denk eerlijkgezegd ook wel dat het iets met de airco is... maar de multiriem is weer iets anders dan de distributieriem toch?

Van de distributieriem is namelijk wel beken wanneer ie vervangen is...multiriem weet ik eerlijkgezegd niet.

In ieder geval (wederom) bedankt voor je reactie: heb inmiddels de garage een mail gestuurd met mijn opmerkingen, dus ben benieuwd naar hun reactie.
 
Yep...

Multiriem drijft dynamo en evt. aircopomp aan via een looprol (indien airco er dus op zit) en een spanrol. Indien de riem knapt zou deze andere onderdelen kunnen beschadigen (bijv. radiator maar ook dwars door de beschermkap van de distributie kunnen gaan...)

Elke keer dat ik m'n distributie heb laten doen heb ik ook m'n multiriem + spanrol (geen looprol want geen airco) laten vervangen.
Alles ligt toch open en de materialen kosten niet veel.

Voor het testen of het getik idd met de airco/airco-aandrijving te maken heeft: laat de garage de multiriem doorknippen en de motor starten. Aircopomp heeft dan geen aandrijving meer. Maar wellicht is er ook speling op één van de rollen te voelen.
 
Ah zo! Nou, dan lijkt me het inderdaad handig om even met de garage kort te sluiten of die wellicht ook aan vervanging toe is.
Dan kunnen ze de boel in 1x (kostenloos, indien het moet gebeuren) vervangen (y)
 
Terug
Bovenaan