Het algemene Lada-topic deel 2

Kia cee'd zei:
Ik kan me niet voorstellen dat er nog garagebedrijven zijn die Lada's willen verkopen als er geen grote organisatie achterstaat, al wat het alleen maar i.v.m. de aftersales.

Inderdaad. Je hebt volkomen gelijk, maar dat niet alleen. De vraag is aan welke prijs de nieuwe modellen verkocht zullen worden? Misschien pakweg 9000 eur??? dan kan je je afvragen welke marge er voor een dealer op zo een laag bedrag zit.
Ik denk dat men meer verdient indien men pakweg de eerste de beste okkaziewagen verkoopt van gelijk welk ander merk.

Ik denk dat men slim zal moeten zijn en proberen duurdere versies te verkopen... bv enerzijds klanten lokken met een uitrusting die men normaal niet bijkoopt, maar bv wel laten bijbetalen voor metaalkleur dat waarschijnlijk 3/4 van de mensen neemt. Maar dat zijn zaken die een invoerder moet bepalen en slim moet spelen. Zeker in Belgie lukt dat! 90% van de Dacia's die hier verkocht worden zijn duurdere uitgeruste versies.

Los daar van zijn er wel wat garagebedrijven die niet meer kunnen meespelen met de grotere merken omdat de investeringen te groot zijn, voor de kleinere autobedrijven. Komt daarbij dat er toch wat dealers van Daihatsu bv met hun handen in het haar hebben gezeten... daar ligt nog een waterkans (in Belgie althans)

Pjötr zei:
Niemand van de Lada-kenners die antwoorden kan geven op mijn vraag?:confused:

In Nederland rijden zes Priora's (voor zover ik weet). Eén daarvan is ruim vier jaar nu van mij en heeft 103000 kilometer afgelegd. Ben benieuwd waar jij er één hebt gezien.

Lada Priora zei:
Pjötr zei:
Niemand van de Lada-kenners die antwoorden kan geven op mijn vraag?:confused:

In Nederland rijden zes Priora's (voor zover ik weet). Eén daarvan is ruim vier jaar nu van mij en heeft 103000 kilometer afgelegd. Ben benieuwd waar jij er één hebt gezien.

De grijze Priora Hatchback die ik zag reed over de rondweg in Groningen. , de weg die later overgaat in de weg naar Drachten(??) . Het was vlak voor het Juliana-plein, in Groningen.
Ik hoop dus dat ie in Groningen rondrijdt, weet jij meer? Ik zou hem namelijk heel graag op de foto willen zetten :)

Voor de liefhebbers even een hogere kwaliteit foto van de Vesta:
2180%201.jpg

De franse invoerder die ook in Belgie verantwoordelijk is voor de invoer van Lada heeft de specificaties en de kleuren van zowel de Granta 4 en 5 deurs alsook van de Kalina II 5 deurs en break on line gezet.
Alle kleuren modellen en specificaties zijn terug te vinden op hun website. Om alles in het nederlands te raadplegen kan je op het belgische vlagje klikken. Onder "fotogalerij" staan de verschillende kleuren. Als je op de foto klikt, wordt hij vergroot en draait de wagen zodat je hem rondom kan zien.
Hier en daar is nog wel een foutje in het nederlands terug te vinden, dat moet nog worden rechtgezet

Ik ben gisteren met onze "nieuwe" Lada bij de RDW geweest:

en vandaag is'ie voor gekeurd:

Zo te zien een 1500 GL of een 1600 GL. Bouwjaar 1979 of 1980. Zit ik goed met mijn "Lada-kennis?":p. Mooi exemplaar! Waar komt deze vandaan?

Niet helemaal! Het Hongaarse kenteken verteld dat het een "2106-1500s" is maar het lijkt mij ook een 1500GL. Bouwjaar is overigens 1983.
Misschien zijn de in oost europa geleverde Lada's wel anders hoor. Het is idd een mooi exemplaar maar wel met wat cosmetische dingetjes maar dat geeft niet, die werken we wel weg. Een nieuwe grille ligt klaar en veel onderdelen van het onderstel zijn al vervangen.
Hier hebben we alles besteld:

www.russian4x4.de

JeE28 zei:
Niet helemaal! Het Hongaarse kenteken verteld dat het een "2106-1500s" is maar het lijkt mij ook een 1500GL.

Het 2106 nummer is benaming zoals die in Rusland en de vroegere oostblok landen werd gevoerd. De namen zoals 1500GL, 1200 etc.. waren de westerse namen. Ik heb bv volgens het nederlandse kenteken een LADA - 1200 stationcar, maar eigenlijk is het een BA3 of Lada 2102

@JeE28

Vet!! Precies de auto die ik sterk overweeg te nemen zodra ik mijn bachelor en geld heb, en ja ik ga ook in Hongarije kijken of daar in de buurt. Daar kan je ze nog uitkiezen in goede staat voor een hele mooie prijs. Echt mooie wagens, sterke betrouwbare limo met ruim voldoende power en snelheid + lekker makkelijk in onderhoud. Veel plezier ermee, ik ben reuze benieuwd naar de ervaringen. Goede keus trouwens, die 2106 ipv 2103!

zo even een update. Heb net een review geplaatst. Hij gaat morgen naar de apk. Had een kapotte uitlaatdemper en die kon ik hier in nederland bij uitlaatwinkel.nl kopen voor 40 euro en paste perfect. Hij staat ook nog te koop. Maar veel kijkers maar geen kopers. Ik denk dat ik hem toch maar ga houden voorlopig ik wou gewoon na 4 jaar weer wat anders maar ik kan me eigenlijk geen fijnere auto wensen op dit ogenblik. Hij bevalt gewoon goed. en dan krijg je wel eens een laag bod maar ik ga een auto met alle extra's die ik gedaan heb niet weggeven. en het is de helft van de nieuwprijs waar hij voor staat. Dus ik laat hem nog online voorlopig maar denk toch dat ik hem maar ga houden. Lada rijden is gewoon leuk en fijn en ik weet wat ik heb een goede Lada Priora 2172. Een bijzondere auto want hier in Nederland rij je uniek en dat is ook leuk. Dus dat wou ik even kwijt. Ben nog steeds een Lada fan en mocht de Vesta hier komen en betaalbaar zijn zal ik hier voor gaan. Tot zover mijn update.

Apk goedgekeurd en weer 2 jaar apk waardig. Zonder problemen is de Priora er door gekomen.!

Dat zou ook wat zijn als ie na 4 jaar en 60.000 al niet meer door de APK komt :)

Zoals al eerder gemeld is de helft van de nieuwprijs voor een 4 jaar oude auto gewoon teveel. Zeker een auto die niet geliefd is (sorry, is helaas zo) en ook niet bij een dealer met garantie aangeboden wordt. Ik vrees echt dat je zult moeten zakken met je prijs. Of inderdaad blijven rijden, wat je zo te lezen geen straf vindt.

Hallo

Ik had in oktober 2013 een 112 bij Snippe in Nieuwlande gekocht.
Gekocht met 63000 km, ingeruild met 80700 km. Nog geen driekwart jaar mee gereden.
Prachtig model en met een blauwe kleur. Auto werd verkocht met nieuwe apk bij aflevering.
Vind het een mooie auto om te zien en ook erg veel ruimte voor je geld. Maar......
Alleen maar ellende gehad met deze auto. Dan rammelt de verlichting weer los. Doen de ramen het voor de zoveelste keer niet.
Apk: Complete uitlaat moest vervangen worden omdat deze overal membranen van de katalysator in zich heeft, door kapot geslagen kat. Lange wachttijd. 500 euro??!!!!!! ging het kosten.
Koppeling na 80700 km op. Kosten vervangen 800 euro en zeer lange wacht termijnen.
en maar niet te beginnen over de slagen van het koelsysteem, na paar keer vervangen word je er wel zat van.
Nooit meer een 110 serie voor mij. geen fatsoenlijke auto voor woon werk verkeer.
Nog steeds vindt ik het een mooi model, maar de techniek is echt waardeloos.

Er zou natuurlijk nog niks aan gedaan zijn, auto handelaren kenende. Ik had het liever anders ervaren, maar het is niet anders.
Misschien dat de nieuwe modellen beter zijn.

Groet.

Iemand nog zin in een "nieuwe" lada niva, Grooters heeft hem op mp staan.
Hoeveel bpm zou hier nog bijkomen?

appelmoes zei:
Iemand nog zin in een "nieuwe" lada niva, Grooters heeft hem op mp staan.
Hoeveel bpm zou hier nog bijkomen?

Staat de auto al op kenteken dan is de BPM al verrekend in de consumentenprijs en hoef je je daar geen zorgen over te maken.
Ik ben overigens erg benieuwd naar het eventuele kenteken. :)

Kia cee'd zei:
Staat de auto al op kenteken dan is de BPM al verrekend in de consumentenprijs en hoef je je daar geen zorgen over te maken.
Ik ben overigens erg benieuwd naar het eventuele kenteken. :)

Het lijkt erop dat de auto nog geen kenteken heeft, de prijs is immers excl. BPM aldus de advertentie.

appelmoes zei:
Het lijkt erop dat de auto nog geen kenteken heeft, de prijs is immers excl. BPM aldus de advertentie.

Ik had de advertentie niet bekeken. :confused:

Op de site van de belastingdienst staat een tool om het te kunnen uitrekenen
Bealstingdienst

Kia cee'd zei:
appelmoes zei:

Bealstingdienst

Kijk, een Niva vind ik nu een leuke Lada!

De Niva stoot 216 gr. CO2 uit. Volgens de belastingdienst is dit dan de BPM berekening:

216 min 110 (vaste aftrekbare waarde)= 106. 106x69 (kolom IV)= 7.314,00 + 667,00 (de waarde uit kolom III)= 7.981,00

De Niva komt dan dus op 14.931,00

(Op de franse Lada website zie ik dat de goedkoopste daar 11.990,00 kost)

dens zei:

De Niva stoot 216 gr. CO2 uit. Volgens de belastingdienst is dit dan de BPM berekening:

216 min 110 (vaste aftrekbare waarde)= 106. 106x69 (kolom IV)= 7.314,00 + 667,00 (de waarde uit kolom III)= 7.981,00

Ik kom op een zelfde berekening. Veel geld, ik ben benieuwd of de auto ooit in Nederland verkocht zal worden.

dens zei:
Kia cee'd zei:
appelmoes zei:

Bealstingdienst

De aangeboden niva is er een van voor de 'facelift' en stoot 233 gram uit ipv 216 gram. Wellicht is hij dan nog duurder!

Toe maar, dan wordt het wel heel duur zeg!!
Die Niva heeft al een aantal jaren bij Grooters in de showroom gestaan en nu ook al weer een hele tijd buiten.
Ik zou het er niet voor over hebben, maar wie weet.

HadesNiva zei:
dens zei:
Kia cee'd zei:
appelmoes zei:

Bealstingdienst

De aangeboden niva is er een van voor de 'facelift' en stoot 233 gram uit ipv 216 gram. Wellicht is hij dan nog duurder!

Ja klopt, dan komt er nog 1.242,00 bij dus totaal 16.173,00

appelmoes zei:
@Kia cee'd,

Heb je deze Niva 97-SF-VG al in je register staan?

Die heb ik, zag dat de auto niet APK gekeurd is. :)

Op het sloperijfototopic staat een foto van de Niva met kenteken 33-NG-RT.
Sloperijfoto's
Het kenteken is nog actief, maar voor hoelang?????

Stif zei:

De GL is nog steeds mijn favoriete uitvoering van de Baltic.
De kwaliteit van de Baltic was goed, het idee om de auto te assembleren in Finland was goed. De Baltic kwam helaas te laat en was veel te duur.
Wist je dat de fabriek 60% van de onderdelen uit Rusland afkeurde vanwege de slechte kwaliteit?

Onze Baltic L (RF-GV-44) is, net als zoveel anderen, geëxporteerd. (n)

Kia cee'd zei:
Stif zei:

De GL is nog steeds mijn favoriete uitvoering van de Baltic.
De kwaliteit van de Baltic was goed, het idee om de auto te assembleren in Finland was een goed. De Baltic kwam helaas te laat en was veel te duur.
Wist je dat de fabriek 60% van de onderdelen uit Rusland afkeurde vanwege de slechte kwaliteit?

Onze Baltic L (RF-GV-44) is, net als zoveel anderen, geëxporteerd. (n)

Het idee om te assembleren in Finland hangt volgens mij behoorlijk direct samen met de te hoge prijs... Lada had zijn zaakjes in de fabriek gewoon beter op orde moeten hebben. In de basis is er helemaal niet zo veel mis met de Samara, maar met name de afwerking in het interieur is wel echt bar en bar slecht.

jessekraal.nl zei:
Kia cee'd zei:
Stif zei:

De kwaliteit van de Baltic was goed, het idee om de auto te assembleren in Finland was een goed. De Baltic kwam helaas te laat en was veel te duur.
Wist je dat de fabriek 60% van de onderdelen uit Rusland afkeurde vanwege de slechte kwaliteit

Het idee om te assembleren in Finland hangt volgens mij behoorlijk direct samen met de te hoge prijs... Lada had zijn zaakjes in de fabriek gewoon beter op orde moeten hebben. In de basis is er helemaal niet zo veel mis met de Samara, maar met name de afwerking in het interieur is wel echt bar en bar slecht.

De Lada fabriek/politiek maakte zich toen niet zo druk om de kwaliteit heb ik wel eens horen zeggen, de burger had toch niet zoveel te kiezen en nam de auto zoals hij is.

Vandaag is het precies 45 jaar geleden dat de allererste LADA, de 1200 (VAZ 2101), van de band rollde. Alle Lada fans gefeliciteerd!

autowp.ru_lada_1200_19.jpeg

Aangezien het "wekelijkse Lada nieuws" op de site afwezig blijft, wil ik eventjes de ontstane gat opvullen:
de eerste spionage foto van de Lada Xray in Toljatti:
lada_xray-_1_.jpg

HadesNiva zei:
Nummer 2 met sidecode 9: GG-937-V

Die heb ik al. Een NIVA 2121 5-SPEED U9 van 29 juni 1994.

Eind augustus begin september komt er sowieso nog een bij; een Kalina II in de kleur rood of blauw. Daarover t.z.t. meer. :eek:

Zo? Wordt de Kia Cee'd ingeruild voor een Kalina II? Dan ben je in elk geval uniek in Nederland. Ben benieuwd of je missie om een nieuwe Lada te kopen deze wel gaat lukken. Hou ons op de hoogte!

verlichting zei:
Zo? Wordt de Kia Cee'd ingeruild voor een Kalina II? Dan ben je in elk geval uniek in Nederland. Ben benieuwd of je missie om een nieuwe Lada te kopen deze wel gaat lukken. Hou ons op de hoogte!

Hahaha! Nee de cee'd gaat echt niet weg en die Lada is niet voor ons.

Nog even geduld en dan volgt er meer info. (Ik weet op dit moment ook niet meer. :( )

Ooit een Samara gehad, een van de eerste serie (1987) met vierbak. Gehaald in Belgie. Helaas moest er zo veel aan gedaan worden en had ik te veel auto's staan en heb ik 'm weggedaan. Rijdt nu ergens rond in Oekraine.

vaz 2108 by Ivan G., on Flickr

Overigens nog onderdelen gescoord in Apeldoorn op de sloop;

1992 Lada Samara Taiga 1.5 by Ivan G., on Flickr

De leveringen van de nieuwe Euro 6 motoren die oorspronkelijk voorzien waren voor juni/juli zijn nog maar eens uitgesteld tot september/oktober.
Mede gelet op het feit dat de concurrentie op de markt van low cost auto's enorm is toegenomen wil Lada zich wapenen in Europa. Dit gebeurt onder meer door verschillende gesprekken aan te knopen met (nieuwe) invoerders in Europa meer bepaald in Duitsland, Frankrijk, Italie en Groot-Brittannië.
In Tsjechie en in Hongarije is er al een overeenkomst met een nieuwe invoerder.
Het doel is ondermeer om het dealernet uit de grond te stampen en uit te breiden dat voeldoet aan de internationale standaardnomern (wat dat ook mag betekenen).
Ondertussen zijn alle obstakels die er nog waren, nl de airco die voldoet aan de europes normen, de bandenspanningsmelder, Euro 6 norm en voetgangersbeveiliging weggewerkt en ligt de weg naar Europa open....
Wordt ongetwijfeld nog vervolgd... (alleen is niet geweten wanneer) :)

Arrows zei:
Wordt ongetwijfeld nog vervolgd... (alleen is niet geweten wanneer) :)

En dat is iets wat we al jaren horen.

Hebben jullie ook zo genoten van de WTCC race in Moskou? Wat hebben de Lada's het fantastisch gedaan. :D

Kia cee'd zei:
De Euro5 norm is het probleem niet meer, de CO2 uitstoot wel.

Ik dit kikkerlandje betaal je een boete als je boven de norm zit van -ik meen- 120 gr/km komt. Die boete is enkele tientallen Euro's per gram.
Omdat de huidige Lada modellen een hoge uitstoot hebben krijg je dus een forse boeteheffing en is de auto onverkoopbaar. Zoals ik al eerder aangaf zou een Priora 2171 Lux ongeveer EUR. 18000,- gaan kosten.
Als diezelfde Priora een A label zou hebben met een uitstoot van 90 gr/km zou de auto vrijgesteld zijn van o.a. de boeteheffing en zou de prijs dus enorm dalen. Volgens de Franse importeur heeft de Priora zelfs een uitstoot van 150 gr/km.

Alle plannen over import zoals van Hesketh zijn dus gedoemd te mislukken. Het zal geen enkel probleem zijn een trailer met nieuwe Lada's naar Nederland te krijgen, maar of je er uiteindelijk vanaf komt is maar zeer de vraag. En dat is precies de reden waarom Lada Holland geen auto's meer importeert.

Zolang de motoren van Lada de hoge CO2 uitstoot hebben en de overheid dat zo extreem belast kun je Lada niet verkopen. AvtoVaz kent dit probleem maar zal er niets aandoen omdat deze regeling alleen voor Nederland geldt, zij zullen nooit auto's maken specifiek voor Nederland.

De schuld aan de slechte verkopen in Nederland ligt niet alleen bij Lada Holland, maar voor 99% bij de Nederlandse overheid die als enige in Europa een boeteheffing oplegt. Tot zover de Europese eenwording.

Potverdepotver, nu zit ik weer Lada Holland te verdedigen.

Mooi pleidooi!
Ik ben die politici in NL ook meer dan zat en zou graag een wissel willen doen met politici van de Antille. Meer de zon in de bol en er valt mischien makkelijker een akkoortje te maken om Lada hier verkoopbaar te krijgen. Die Antiliaanse politici zijn temperamentvoller en er zal zo nu en dan de vlam in de pan slaan. Laidback 🌞

Boete vind ik niet het juiste woord, ik vervang dat met autoconcern pesten.
Hoogste tijd om het volk te vertellen dat het milieu niet meer is dan een gimmik om centjes te innen. Van die centjes worden lieve mensen met een oude Diesel geweerd in een NL stad. Die oude Diesel is duurzaam want door de onverwoestbaarheid hoeven geen nieuwe auto's gemaakt te worden wat daarmee de aanslag op grondstoffen verminderd. Eigenlijk is het nog beter om de oude Diesels om te bouwen naar plantaardige olie verbranding zodat de boel klimaat neutraal nog betrere winsten behaald worden op milieu gebied.

Mensen uit hun Dieseltje pesten is het laatste wat ik wens van de overheid.

Grooters ruimt blijkbaar op, de Kalina en de 111 staan op mp.
Beide bouwjaar 2015.

De Kalina is de 21-PDG-9.

Ik heb ooit contact met ze gehad i.v.m. de 111, maar nooit meer iets van ze gehoord. (n)

Beide kentekens zijn eind 2010 afgegeven dus om de auto's als nieuwe te bestempelen......

Kia cee'd zei:
De Kalina is de 21-PDG-9.

Ik heb ooit contact met ze gehad i.v.m. de 111, maar nooit meer iets van ze gehoord. (n)

Beide kentekens zijn eind 2010 afgegeven dus om de auto's als nieuwe te bestempelen......

Tja, dat is dan voor Grooters een gemiste kans geweest.
Om een 111 van 2006 weer veilig en betrouwbaar de weg op te sturen moet er nog wel wat gebeuren.
Met banden van 2006 zou ik niet gaan rijden en een nieuwe distributieriem zou ook wel verstandig zijn.
En dan nog maar afwachten.

Terug
Bovenaan