We nemen afscheid van de... Ford Focus, Peugeot 508, Volkswagen T-Roc Cabrio en Volvo V90

'De nieuwe' is een kleine elektrische crossover, geen hatchback met verbrandingsmotoren. Alleen de naam komt overeen. Volgens mij blijven de bestaande Mégane hatchback en Estate nog tot 2023 in productie.

Wel jammer dat de Mégane hatchback hier verdwijnt, vind de Mégane hatchback een mooie auto. Elders in Europa blijft de hatchback gewoon leverbaar, inclusief de nieuwe E-Tech plug-in hybride. Pakweg 10% van de kopers koos in Nederland voor de hatchback, de rest voor de Estate (bron). Renault Nederland had de Mégane toch met een flink teruggesnoeid aanbod kunnen laten blijven. Renault kiest er wel voor om winkeldochters Talisman sedan, Estate, Scénic en Grand Scénic te blijven voeren. Als Renault die modellen schrapt, blijft er natuurlijk ook niet veel meer over. Maar goed, dat is het probleem van Renault: het merk heeft in Nederland een paar volumemodellen (Captur, ook nogal tegenvallende Clio, Zoe een beetje), de rest doet het slecht.

Renault%20Megane%20E-Tech%20PHEV%202021-15.jpg

Rutger DC zei:
Renault Nederland had de Mégane toch met een flink teruggesnoeid aanbod kunnen laten blijven

Waar blijkt dat uit? Hoe zag je nog meer uitgekleed dan de voorgaande maanden dan voor je?

O, nou ik weet niet welke uitvoeringen er nog op de laatste prijslijst stonden, in ieder geval had Renault die 10% van de Mégane-kopers zo kunnen blijven bedienen. De Scénic en Talisman trekken ondanks vechtprijzen ook nauwelijks kopers, maar die staan (nog) wel op de prijslijst.

Rutger DC zei:
O, nou ik weet niet welke uitvoeringen er nog op de laatste prijslijst stonden, in ieder geval had Renault die 10% van de Mégane-kopers zo kunnen blijven bedienen. De Scénic en Talisman trekken ondanks vechtprijzen ook nauwelijks kopers, maar die staan (nog) wel op de prijslijst.

Die zouden dus wel eens van andere chips gebruik kunnen maken, en dus niks van de potentiële verkopen van de Megane Estate afsnoepen;)...

Het is jammer, maar wel begrijpelijk als je 90 % stations verkoopt. Ik vind de nieuwe, elektrische, Mégane hatchback toch vooral meer hb dan xover.

Wellicht mag de Talisman hier in NL wel niet van de prijslijst door stalorders van de fabrikant?

Iets anders, beetje zijstapje.. maar Volkswagen gaat afscheid nemen van de handgeschakelde versnellingsbak..

(Mercedes-Benz (Daimler) had dat kennelijk al gedaan..:confused: )

Focus.de zei:
Nach Daimler sortiert auch Volkswagen die Handschaltung aus. Bei Elektrofahrzeugen wird sie sowieso nicht benötigt, bei Benzin- und Dieselautos gibt es ab 2023 nur Automatikgetriebe. Passat und Tiguan machen den Anfang.

Das berichtet die Fachzeitschrift "Auto Motor & Sport". "Die 3. Generation des Tiguan, die 2023 auf den Markt kommt, wird nicht mehr mit Handschaltung angeboten. Damit entfällt auch das Kupplungspedal. Künftig will VW nur noch Automatikgetriebe anbieten", so die Zeitschrift. "Damit spart VW die Kosten für die Weiterentwicklung der traditionellen Getriebetechnik ein. Auch andere Modelle werden mit der nächsten Generation ohne Handschaltung angeboten", so die "Auto Motor & Sport" weiter. Beim Passat ist ebenfalls ab 2023 Schluss mit Schalten.
(..)

https://www.focus.de/auto/news/automatik-und-elektro-getriebe-vw-baut-kuenftig-keine-autos-mit-gangschaltung-mehr_id_20891277.html

De Nissan e-NV200 is nog slechts leverbaar als bedrijfsauto, de Evalia personenbus is geschrapt. De versies met verbrandingsmotoren verdwenen al eerder ten faveure van de NV250 (oude Kangoo). Binnenkort komt Nissan met de nieuwe generatie NV250 op basis van de nieuwe Kangoo (en Citan). De nieuwe NV250 komt ook in elektrische uitvoering op de markt met 44 kWh-accupakket.

evalia.jpg

Foto: RTL Nieuws

Overigens zijn de Citroën C1 en Peugeot 108 alleen nog uit voorraad leverbaar. Van de eerste zijn er nog 228, van de laatste iets meer dan 260. Zodra de voorraad C1's, 108'en en Twingo's (circa 90) is uitgeput, kan er geen Franse A-segment hatchback met verbrandingsmotoren meer worden besteld.

Wat gaat er met de Evalia/NV200 gebeuren op de overige markten, komt de Kangoo-versie ook naar New York, Japan en India?

Ik ben nu een weekje op een Grieks eiland, maar buiten dat een EV hier prima past zijn de meeste auto's echt te lomp en te modern voor hier. Lane assist, adaptive cruise control: geen wegbelijning te zien en ik ben blij als ik 100 meter rechte weg heb zonder uitritten. Zo'n lekker simpele C1 of 107 was de typische huurauto voor hier en is ook echt het beste en leukste om te rijden hier. Zonde dat dat spul er straks niet meer is.

Wie weet kun je er volgend jaar met max. 45 km/h rondzoeven in een Citroën AMI of Opel Rocks-e... ;)

929V6 zei:
Wie weet kun je er volgend jaar met max. 45 km/h rondzoeven in een Citroën AMI of Opel Rocks-e... ;)

Op zich prima voor de meeste Griekse eilanden, lijkt me.
Hoewel een elektrische versie van de Méhari (de originele, natuurlijk) me wel een stuk leuker lijkt. :D

Op de Griekse eilanden zou dat dan een Namco Pony moeten zijn, en dan natuurlijk wel gewoon met de tweecilinder boxer onder de kap.:cool:

Durashift zei:
Wellicht mag de Talisman hier in NL wel niet van de prijslijst door stalorders van de fabrikant?

Naar wat ik heb begrepen is het volgend jaar over voor de Talisman, ook in NL.

929V6 zei:
45 is net wat langzaam. Een Twizy zal wel voldoen, en is een stuk veiliger dan al die quads hier.
Maar zo'n Ami past hier perfect. Even een versie die 80 kan en je hebt de ideale auto voor het Middellandse Zee gebied.

Rutger DC zei:
Overigens zijn de Citroën C1 en Peugeot 108 alleen nog uit voorraad leverbaar. Van de eerste zijn er nog 228, van de laatste iets meer dan 260. Zodra de voorraad C1's, 108'en en Twingo's (circa 90) is uitgeput, kan er geen Franse A-segment hatchback met verbrandingsmotoren meer worden besteld.

End of an era… zonde. De Aygo, C1 en 107/8 zijn bij elkaar opgeteld al jaren de bestverkochte auto’s van Nederland en terecht. Het zijn goede, betrouwbare, goedkope autootjes en super handig in steden. Bovendien qua uitstoot nauwelijks bedreigend. Jammer dat er zo een eind aan moet komen. In NL, Italië, Denemarken en Frankrijk enorm populair, blijkbaar niet genoeg.

Renault Nederland is flink aan het snijden in het aanbod. Nu heeft ook de meest succesvolle midi MPV aller tijden, de Scénic, het loodje gelegd. Althans, de korte variant. De Grand Scénic blijft leverbaar. Renault zal de Scénic, Espace (in Nederland al niet meer leverbaar) en Talisman in 2022 uit productie nemen.

culyvmtbck94_800.jpg

Renault zal zich volledig op crossovers concentreren in dit deel van de markt. In het C-segment houdt Renault vast aan de verse Arkana en de aloude Kadjar. Gelukkig verschijnt er binnenkort een nieuwe editie van de in de vergetelheid geraakte Kadjar. De hier niet meer leverbare Koleos zal worden opgevolgd door een zevenzitter op basis van de Kadjar.

Citroën heeft overigens recent bekend gemaakt dat de Scénic-concurrent C4 SpaceTourer eveneens in 2022 wordt geschrapt. De korte C4 SpaceTourer is al een jaar niet meer in productie, maar de auto is nog steeds in Nederland leverbaar. Er staan nog 7 voorraadmodellen op de website, dus wie er nog een wil, moet snel zijn.

De Espace is in elk geval wel van de site af in NL (in België staat ie er nog wel op )
Ik wijt dat ook aan de motoren . Renault was net afgestapt van downsizing naar upsizing (ipv 1.6 een 1.8 benzine en zelfs een 2.0 diesel) en toen kwamen de nieuwe normen en testen voor euro 6D (WLPT) en 6 final (RDE, Real world driving emissions test) . Voor de NOx zijn die grotere motoren nodig (in elk geval voor diesel) maar funest voor de CO2 en dus de prijs in NL

Daarnaast vond Renault het kennelijk niet de moeite waard om de 1.8 nog naar Euro 6 final te krijgen.... De Espace was bij afscheid van de 1.8 benzine (die maar kort geleefd heeft) hier alleen maar met de 2l diesel te krijgen en daarmee uit de markt geprijsd. Deze 2l ligt ook in de Talisman, maar pakt ook daar erg duur uit. Vreemd genoeg ligt zijn CO2 uitstoot op 160g/km , terwijl de 1.6 diesel op maar 120g lag (dat is natuurlijk ook NEDC vs WLTP en RDE.) Daarmee ligt de CO2 uitstoot van de diesels hoger als van de benzine modellen (die steeg van 130 naar "maar" 150) . Bij andere merken zie je dat de diesels wel nog steeds beter scoren in CO2 dan de benzine modellen na WLTP....

Kennelijk hebben die andere merken wel weer een foefje gevonden om de CO2 uitstoot laag te houden van hun diesels. En Renault had natuurlijk nog een 1.3 liggen die wel inde Talisman kon (maar niet in de Espace) . Natuurlijk mist Renault ook een grotere hybride aandrijflijn voor dit soort modellen.....

De Talisman is zo ook ten dode opgeschreven, of een niet meer dan redelijk presterende 1.3 benzine of een erg dure (maar vast erg lekkere) 2l diesel. En de Espace is dus al dood.... Terwijl de MPV naar verluid weer aan een opmars bezig zou gaan in de VS markt (waar wij achteraan hobbelen) .

De Nissan NV250 is uit productie. De NV250 is nog geen twee jaar leverbaar geweest en was de indirecte opvolger van de NV200, een echt Nissan-product, maar de directe opvolger van de Kubistar. De Kubistar was gebaseerd op de eerste generatie Renault Kangoo, de NV250 op de tweede generatie en binnenkort vervangt de Townstar op basis van de derde generatie Kangoo zowel de (e-)NV200 als de NV250.

29023.jpg

Belangrijker is het verdwijnen van de Nissan Navara. De Nissan-fabriek in Barcelona sluit officieel in december 2021 de deuren, waar momenteel de Navara en e-NV200 worden gemaakt. Het lijkt er niet op dat Nissan de Navara nog in Europa gaat voeren. De Navara wordt nog wel in Thailand geproduceerd en sinds de facelift wordt de pick-up ook weer lokaal in Zuid-Afrika gemaakt. De volgende generatie Navara zal in samenwerking met Mitsubishi (L200/Triton) worden ontwikkeld.

nissan_navara_03.jpg

Foto's: Autozine.nl & Rijtesten.nl

Daar zal Nissan wel wat (trouwe) klanten mee kwijtraken, na 35 jaar onafgebroken pick-ups te hebben geleverd.

In NL waren dat er al niet veel meer, volgens mij. Publieke diensten rijden ofwel een VW Amarok of een Toyote Hi-lux tegenwoordig en soms een Ford Ranger/F serie, naar mijn indruk.

Rijkswaterstaat heeft het een paar jaar geleden nog met de Isuzu pick-up geprobeerd..

C 190 AMG GT Coupé / niet meer bestelbaar
R 190 AMG GT Roadster / niet meer bestelbaar

W 453 smart EQ forfour / niet meer bestelbaar, productie stopt in december 2021.
https://mbpassion.de/2021/09/aktuelle-lieferzeiten-der-modelle-im-ueberblick/

De Smart Forfour EQ is nog slechts uit voorraad leverbaar zie ik op de website, dus dat klopt dan wel. Ze gaan de deur uit met zesduizend euro korting! Prijs vanaf 18k.

Definitief verdwenen is de Dacia Lodgy. De Lodgy krijgt geen directe opvolger, maar de Jogger maakt 'm overbodig.

dacia-lodgy-stepway-dci-110-bleu-new-2015-16.jpg

Rutger DC zei:
De Smart Forfour EQ is nog slechts uit voorraad leverbaar zie ik op de website, dus dat klopt dan wel. Ze gaan de deur uit met zesduizend euro korting! Prijs vanaf 18k.

(..)

Oei, voor de prijs van een nieuwe Dacia Spring kan je dus ook nog ff rap een ForFour EV bemachtigen..

AW's artikel kan wel een update gebruiken.. want er wordt daarin wel over de louter uit voorraad leverbare e-UP! gesproken..

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/de-10-goedkoopste-elektrische-autos/

Stopt Renault dan ook met de elektrische Twingo?

Durashift zei:

Uh, nee. Waarom trek je die conclusie. Een Forfour is geen Twingo... Je gaat wel heel kort door de bocht;)

Ook betekent het stoppen van de levering van een model in NL niet dat de productie stopt. De wereld is íets groter.

J00P zei:
Ook betekent het stoppen van de levering van een model in NL niet dat de productie stopt. De wereld is íets groter.

De productie van de Forfour stopt nog dit jaar, zie het bericht van Carfanatic. Kennelijk mag de Fortwo iets langer blijven.

J00P zei:
Durashift zei:

Uh, nee. Waarom trek je die conclusie. Een Forfour is geen Twingo... Je gaat wel heel kort door de bocht;)

(..).

Gut, dacht ik toch dat die twee auto's ooit een gezamenlijk ontwikkelde basis hebben. Motorblok achterin, aandrijving op de achterwielen. Korte draaicirkel, daardoor.

Mazda CX-3 Production For Europe Ending In December
[UPDATE] Mazda Germany has confirmed in a phone call with Motor1.com that production of the CX-3 for the European market will be terminated at the end of the year. It will continue for other markets.

6840669.jpg

It was back in May when Mazda bid adieu to the CX-3 in the United States and now we're hearing the firm's smallest crossover will be going the way of the dodo in Europe as well. Polish magazine Auto Katalog cites Szymon Sołtysik, Mazda Poland's head of PR, saying customers on the Old Continent better act fast because the model will be discontinued by the end of the year.

Production of the CX-3 for Europe will come to a close in December, which isn't all too surprising considering Mazda now has the CX-30 in its portfolio. Frankly, we are kind of surprised the company offered both models concomitantly for about two years on Euro land since the newer crossover is the smarter choice and it's not significantly more expensive.

That's not to say the CX-3 is being terminated as there's more to the world than Europe and the United States. As a matter of fact, the subcompact crossover was recently updated at home in Japan where it received a special edition with a rather awkward name – Super Edgy. It's unclear what sort of future Mazda has in mind for the CX-3 considering the strategy chosen for the CX-5, which will peacefully coexist with the CX-50 in the US.

As you're probably aware by now, the "CX" lineup will be growing considerably within the next two years. While the CX-50 will be mechanically related to the CX-30, the CX-60 through CX-90 models will sit on a new rear-wheel-drive platform with inline-six engines. These bigger SkyActiv-X gasoline and SkyActiv-D diesel units are being developed to support plug-in hybrid setups.

Europe, Japan, and other markets will be getting the CX-60 (two-row seating) and CX-80 (three-row seating) with narrower bodies whereas the US will receive the CX-70 and CX-90 featuring wider bodies. The latter won't be sold alongside the CX-9 as the older SUV will be retired. Meanwhile, the US-only CX-50 will lead the SUV onslaught following its world premiere next month. https://www.motor1.com/news/542891/mazda-cx3-europe-discontinued/

Ik vind dit nou echt een tijdloos model (ook van binnen). In de basis vind ik 'm ook mooier dan de CX-30. Maar zijn grotere broer is gewoon een veel beter totaalpakket. Tuurlijk is ie duurder maar valt me wel op dat vaak de luxere uitvoeringen worden verkocht.

De voorraad van de korte Citroën C4 SpaceTourer is eindelijk uitgeput. De MPV ging medio vorig jaar al uit productie. Alleen de Grand C4 SpaceTourer blijft nog een jaartje.

f2cyto1b91v2_800.jpg

AutoWeek-forum-momentje;
de laatste (?) nieuwe in NL haal ik donderdag op....zal een kaarsje branden.:)

Best jammer. Vind het eenvoudig de mooiste in zijn segment (non-premium althans, maar van de premium-modellen vind ik misschien alleen de Volvo S60 mooier). Het dashboard heb ik altijd minder geslaagd gevonden.

2021-renault-talisman-0.jpg

Vooralsnog komt er geen opvolger heb ik me laten vertellen door meerdere dealers.
Wellicht ooit iets elektrisch sedan achtigs?

MCW 84 zei:
Renault Talisman staat niet meer op Renault.nl. Alleen uit voorraad.

Fabricage stopt in februari van de prachtige Talisman, en alle productieplekken zijn inmiddels vergeven inderdaad. Zonde van zo'n prachtige auto.

Fraaie, chique auto inderdaad. Ondanks dat C-segmenters groeien zijn D-segment auto's vaak toch geslaagder door andere verhoudingen.

BQJ6CyZ.jpg

tpzsGYF.jpg

Lada To Retire The Five-Door Niva Legend By The End Of 2021
Sometimes even legends have to retire after many years of service. This will reportedly happen in the case of the Niva Legend 5-door, with Lada planning on ending production this December. The iconic 3-door Niva Legend however has nothing to worry about since it will march on, at least until the long-awaited all-new model arrives in 2024. https://www.carscoops.com/2021/11/lada-to-retire-the-five-door-niva-legend-by-the-end-of-2021/

Afgelopen week een der laatsten opgehaald. Was de laatste nieuwe serie die op bestelling naar NL is gekomen hoorde ik...

6925-D8-F6-09-AE-4-DB8-8-D2-E-EF32-A85-BCB85.jpg

Ph2 zit zo op het oog netjes in elkaar geschroefd. Alles voelt net even een tikje solider aan dan ph1.
Zo te zien hadden de monteurs er zin in om nog even hun best te doen:D gelukkig maar!

Mooi! Fijne kilometers gewenst. Moet vast wel lukken met zo'n mooie reisauto. Zonde dat Renault niet meer geïnvesteerd heeft in de Talisman (extra aandrijflijnen), maar ja, zelfs tegen heel aantrekkelijke prijzen weten kopers D-segment sedans en stationwagons nog maar nauwelijks te vinden. De Ford Mondeo hybride verdwijnt ook binnenkort, de Toyota Camry hybride verkoopt zo slecht dat de auto in Duitsland al is geschrapt, Nederland zal dat voorbeeld vermoedelijk ook snel volgen. Ik dacht dat de VW Arteon door de toevoeging van de Shooting Brake een stuk populairder zou worden, maar nee.

De phase 2 staat overigens ook in Nieuwe auto's, mochten jij en Wybertje de auto nog verder willen bespreken (ik zag jullie reacties in Scoops :)): https://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,5459509,page=15

De Nederlandse importeur heeft besloten de Volkswagen Passat sedan uit het leveringsgamma te schrappen. De Passat Variant blijft leverbaar, net als de Arteon en Arteon Shooting Brake. Elders blijft de Passat sedan vermoedelijk tot eind 2023 leverbaar, als de nieuwe generatie Passat verschijnt. Die schijnt alleen als Variant op de markt te komen in Europa.

passat_hybrid_050.jpg

Voor wie een non-premium D-segment sedan of liftback wil, kan dus nog terecht voor een Arteon. Verder zijn er de Opel Insignia, Ford Mondeo, Mazda6, Peugeot 508, Skoda Superb en de Toyota Camry is weer terug op de Nederlandse website.

Ik vind het nog steeds een mooie en chique verschijning. Ik heb Passats altijd al wel mooi gevonden. Toen deze rondreed zag ik die altijd als een halve klasse hoger dan een vergelijkbare 626, Vectra, Avensis, Mondeo e.d. Kwam ook door het interieur

m1by0iabl934_480.jpg
m1by0idbf43o_480.jpg

MCW 84 zei:
Ik vind het nog steeds een mooie en chique verschijning. Ik heb Passats altijd al wel mooi gevonden. Toen deze rondreed zag ik die altijd als een halve klasse hoger dan een vergelijkbare 626, Vectra, Avensis, Mondeo e.d. Kwam ook door het interieur

Vond ik ook altijd een mooie auto. Al werd in 2001 de toen nieuwe Ford Mondeo mijn favoriet.

MCW 84 zei:

Volkswagen zette toen ook hoog in met kwaliteitsbeleving. En ze gingen natuurlijk los met bijzondere topmodellen zoals de Passat W8.

Jammer. De huidige Passat is -in tegenstelling tot z'n voorganger van na de facelift- een bijzonder vrij gelijnde auto. Ik snap overigens niet wat het nut is van het schrappen van een carrosserievariant als die elders nog gewoon leverbaar blijft. Iedere order is toch meegenomen? Het lijkt me sterk dat het drukken van folders en een extra paginaatje op de website zoveel extra geld kost.

Terug
Bovenaan