Kristian: is zo’n X dan toch niks?

Ik heb van de tijd vanaf de e36 geleerd dat BMW zijn uitlaattraject zodanig optimaliseert, dat je meestal met minder vermogen eindigt, als je gaat ombouwen. Te snel een te grote diameter levert onderdruk, geen kat of filters meer levert te veel flow etc. Nou gelt dat vooral voor atmosferische motoren denk ik.

Resonantie kan goed komen door de te strakke rubbers. Een uitlaat moet wel lekker vrij kunnen hangen. Kan je die klep niet handmatig bedienen? Draadje, knopje, dat werk? Bij de betere uitlaatboeren krijg je een app waarmee je het op je mobieltje kunt instellen.

Van buiten klinkt het wel leuk. In het interieur alleen tussen de 1000 en 1500 tpm dus een vervelende dreun. Ik verwacht toch dat de open klep daar schuldig aan is.
Die eerst eens bijna dicht laten zetten. Als dat al verschil maakt de juiste bevestigingsbeugels bestellen. Geen verschil dan ga ik weer terug naar origineel. Het gaat me namelijk om de looks, meer geluid was niet de bedoeling. Zelf klep dicht zetten lukt niet want heeft garage met een puntlasje gedaan zodat de klep niet gaat klapperen. Bedoeling is goed, effect wat minder.

Inderdaad. Mijn zoontje van 7 vindt het wel geweldig. Papa, nu is het net een RS6 :D
Geluid met raampje open is ook wel mooi donker.
Straks maar eens even de jas met de bontkraag opzoeken en wat rondjes doen door het centrum van Zwolle. :cool:

Oude post uit het topic van Springbok. Lijkt dus toch niet helemaal een onbekend fenomeen. Waarschijnlijk was ook hier de klep ook wel in standje open gefixeerd.

CC57-CB37-CD7-E-46-B9-BE9-A-25-E9-C2-C23-A60.jpg

Net even de nieuwe Autoweek bij de supermarkt doorgebladerd. Staat een leuk artikel in van iemand die een V10 in een E46 M3 heeft gehangen. Is de eigenaar van Procar in Zwolle waar ik afgelopen week ook ben geweest voor de uitlaat. Leuk bedrijf.

t7wyoiibma7x.jpg

Afgelopen dagen flink wat km's gereden met de BMW. Van buiten klinkt ie nu veel leuker en de 'burbles' in Sport bij het opschakelen bij vol gas zijn ook geinig maar ik heb hem liever gewoon lekker stil van binnen. Klep gaat dicht dus.

Vanochtend uit interesse een testrit gemaakt in een Tesla Model Y RWD. Als autoliefhebber was ik wel benieuwd naar deze EV. Niet direct om zelf aan te schaffen maar wel om te ervaren of ik zou kunnen wennen aan een moderne EV.

Prima ontvangst bij Tesla Store Zwolle. Auto stond keurig klaar en na uitleg over de bediening konden we op pad. Ik had mijn zoontje meegenomen, die vond de digitale gadgets natuurlijk heel interessant.

Ruim drie kwartier gereden in de goedkoopste en traagste Tesla en ik ben behoorlijk enthousiast geraakt. Een heerlijk ontspannende rijervaring. Heel vlot, krachtig, stil en soepel. Besturing zelfs in comfort nog erg direct en vrij zwaar. Iets te nerveus wat mij betreft. Voelt behoorlijk lichtvoetig aan, alleen op drempels merk je dat het een vrij zware auto is. Afremmen bij gas los vond ik vrij abrupt maar zorgt er wel voor dat je bijna nooit het rempedaal hoeft te gebruiken. Niet gekeken of dit nog in te stellen valt maar zal vast.
Je zit verder vrij hoog op de redelijk comfortabele stoelen. Prima overzicht, maar geen sportieve zitpositie. Interieur vind ik ondanks de strip houtfineer bepaald niet gezellig en alles op een scherm moeten bedienen is ook verre van ideaal. Doe mij maar een paar klokken voor de neus en fysieke knoppen. Desondanks zou ik er wel aan kunnen wennen.

Voor 50k is het een vervoermiddel dat heel ruim en luxe is en heerlijk ontspannen rijdt. Voor heel veel mensen denk ik een geweldig fijn ding. Actieradius is prima en een trekgewicht van 1600 kg waardoor het voor ons ook een uitstekende gezinsauto zou kunnen zijn. Met de caravan naar het buitenland wordt dan wel aanpassen.

Ik was even bang dat de BMW erg zou tegenvallen op de terugweg naar huis, maar dat viel gelukkig mee. De stoelen en zitpositie van de 3-serie zijn onovertroffen en ook het rijden is nog steeds heel fijn. Alleen is het een compleet andere rijervaring. De in principe heel soepele en krachtige aandrijflijn van de BMW voelt ineens ouderwets aan als je hem vergelijkt met de elektrische aandrijflijn van de Tesla. Maar moderner en beter betekent wat mij betreft zeker niet leuker.
En hoewel ik de Model Y zeker geen lelijke auto vindt, vind ik de BMW vele malen mooier om naar te kijken. En dat is ook wat waard.

Als ik een leuke benzineauto (hothatch of bijv. een 6 cyl. Z4) in de garage had staan voor de plezierritten, dan was de Model Y voor mij/ons een ideale gezinsauto geweest en had ik echt overwogen om er een aan te schaffen.
Dat is alleen niet het geval. En ondanks dat de Model Y RWD met 50k een koopje is, is ie me om particulier aan te schaffen nog steeds te duur.
Maar heb genoten van de testrit. Was leuk om hem eens te kunnen proberen. Het eerste wat mijn zoontje bij thuiskomst vertelde was dat ie scheten kon laten die niet stinken :D

Interessant! Ik ga volgende week even in een Model 3 rijden, ook uit nieuwsgierigheid. Denk toch dat ik over een jaar of 5 ook in zo'n moderne Kadett rij namelijk. De Y is net wat praktischer, maar die ziet eruit als een 3 na het kerstdiner, dat is een beetje jammer.
Het interieur is inderdaad bedroevend, dus ben benieuwd hoe het me bevalt. Heb alleen een 10 a 15km gereden met een Model X, verder nog niet met Tesla's gereden.

Herkenbare rijervaring haha. Stuurgevoel vind ik hetzelfde van die kan je nog een tandje lichter zetten en dan voelt het natuurlijk aan.

Regeneratie is ook instelbaar, maar niet in zwaarte zoals bij andere EV's meen ik. Vond ik wennen, nja vooral de passagiers. En hij is / voelt ontzettend vlot aan.

Kwam er vandaag weer een paar tegen en dan denk ik weer: toch maar de Y? De bak ruimte is ongelooflijk goed. Sfeervol totaal niet. Achja...

Als ik een leaseauto zou mogen kiezen dan werd het absoluut een witte Y RWD met trekhaak. Gingen de BMW en Up er meteen uit en kocht ik wat echt leuks voor erbij.
Misschien moet ik toch maar eens ingaan op de vele LinkedIn-aanbiedingen die ik de laatste tijd krijg. Nee gekheid, ik heb al een elektrische fiets voor woon-werk verkeer. En hoe goed en fijn die Tesla is, als autoliefhebber van de oude stempel die de 40 ook al is gepasseerd. wordt ik er niet heel warm van. Mist toch karakter, beleving etc.

Hij voelt inderdaad heel vlot aan. Had daarna het gevoel dat in de BMW heel wat paarden op stal zijn blijven staan. Ook al doet de brommende dubbele uitlaat tegenwoordig wat anders vermoeden. :(

Over 5 jaar zal hier ook wel een elektrisch vervoermiddel staan. Ik ben benieuwd of een gebruikte Model Y dan voor 30k is op te pikken.
Tot die tijd nog even lekker genieten van een ouderwetse benzineauto. Dat is straks echt verleden tijd. Elektrisch rijden kan ik nog lang genoeg.

Echt leuk dat je zo'n rit hebt gepland en het gewoon bent gaan doen. Ook al zijn we allebei niet per se fan van het merk of model, ik denk dat onze mening over deze auto meer overeenkomt dan je vóór de proefrit dacht :).

Dank je. Het was ook leuk. Verzetten tegen elektrisch rijden heeft ook weinig zin. Ik merk dat de talloze discussies op de frontpage wel voor een lichte afkeer hebben gezorgd. Vooral tegen bepaalde Tesla-rijders. En ondanks dat Elon Musk ook een hele rare snuiter is, kan ik de auto’s beter waarderen. Zeker na de uitgebreide testrit van vandaag. Het is een nieuwe manier van autorijden. Niet meteen leuker, maar wel moderner. Ik zou goed kunnen leven met de combi van een Model Y als dagelijkse gezinsauto en een leuke benzineauto. Je moet ze ook niet met elkaar willen vergelijken.

En als het dan een EV moet zijn, dan ook maar een Tesla. Meeste andere EV’s zijn het wat mij betreft toch net niet. Te zwaar, niet efficiënt, lage actieradius, te duur etc.
Als ze wel goed zijn (Kia, Hyundai) staan de looks me tegen. Een Tesla is dan tijdlozer en rustiger vormgegeven.
De Model Y vind ik ook niet bijzonder mooi, maar ook niet lelijk. Een vooral aerodynamisch gevormde auto. Kan ik wel waarderen. Interieur wat minder maar wel een eigen stijl tenminste en liever minimalistisch dan kitsch (Mercedes) of kermis (BYD).

Je mist de ziel maar inderdaad is hetgeen dat er nu te krijgen is wel al erg goed.

Over 5 jaar verwacht ik dat het nog veel beter is! We zitten nog steeds op een dusdanige ontwikkelgolf.
Ik ben persoonlijk nog heel erg nieuwsgierig naar een Ioniq 6. Bij Tesla kan ik me toch niet over het interieur heen zetten. Terwijl een model 3 toch echt een fantastisch sturende auto is.
Wie weet komt er ooit nog iets leuks op de markt en anders inderdaad maar een echte daily met iets heel ruigs in de garage.

Ik heb vaker in de Model 3 gereden en het rijdt inderdaad erg fijn. Al vond ik de besturing wel erg direct/nerveus. Interieur.. tja, ik hou van opgeruimd maar dan wel op de Mazda-manier, zeker voor die prijs mag het er wel een stuk beter en mooier uit zien. Scherm went wel, die van Tesla zit sowieso goed en logisch in elkaar. Alleen voor mij hoeven al die opties en mogelijkheden niet.

Met al die topics met mensen die een Model Y op de shortlist zetten, vallen ze ineens extra op. ;)
Gisteren op de A1 bij Deventer ééntje met aardige haast en een trekhaak. Was jij dat?:)
Trekhaak vond ik er niet echt mooi achter zitten. Maar ik ben nu verwend met een mooie intrekbare trekhaak.

Hij staat toch ook bij mij op de shortlist. Hopelijk hebben ze binnenkort een zevenzitter beschikbaar voor een proefrit. Dan ga ik het ook proberen.
En ik hoop op een flinke upgrade tussen nu en anderhalf jaar. Net als bij de X. Daar hoor ik nu toch wel goede reviews over de bouwkwaliteit/interieuruitstraling, dus dat geeft hoop voor de toekomst bij de Y en 3.

Was ik niet. Heb me ook netjes gedragen. Ondanks dat ie vlot is, nodigt de Y ook niet uit tot een sportieve rijstijl. Ik vond de afwerking en bouwkwaliteit van de Y die ik heb gereden en de auto’s in de showroom niet verkeerd. Heb geen missers kunnen ontdekken zo snel.
Trekhaak is wel afneembaar, niet inklapbaar. Met een schroevendraaier moet je de afdekplaat uit de bumper pulken.
BMW heeft een mooie elektrisch inklapbare trekhaak, erg netjes en fijn.

Dealer vertelde dat ze het heel druk hebben. Er moesten er nog ruim 600 worden afgeleverd gisteren. Waar die auto’s stonden geen idee. Veel leaserijders met een Enyaq in bestelling zouden geswitched zijn naar een Y. Die is vlot leverbaar. Als ik zou willen kon ik volgende week al rijden.

In principe komt er volgend jaar geen andere auto hier hoor. Op termijn zal er wel een keer een EV komen. Tot die tijd nog investeren in een dure gezinsauto op benzine zie ik sowieso niet zitten.

Kristian2 zei:
In principe komt er volgend jaar geen andere auto hier hoor. Op termijn zal er wel een keer een EV komen. Tot die tijd nog investeren in een dure gezinsauto op benzine zie ik sowieso niet zitten.

Zoektocht naar een gebruikte Tesla kan binnen een jaar wel beginnen. :p
Jammer dat de enige fatsoenlijk ogende Tesla de Model S is. Deze mag toch niks trekken, of zit ik hiermee mis?

Nee hoor, ik vermaak me nog wel even met de BMW. Heb ook na de proefrit niet de drang om ruim 20k te moeten investeren in een EV.
Autorijden 1.0 voldoet nog prima. Een leasebak zit er bovendien ook niet in.

Genoeg over Tesla's nu weer de focus op de Bimmer.
Auto even gewassen en paar foto's gemaakt van de nieuwe einddemper eronder.
Komen nog zwarte sierstukken onder, chroom komt namelijk nergens terug op de auto en vind het te opvallend.
Diffuser wordt ook nog hoogglans zwart.

Waarschijnlijk wordt de boel ook nog weer aangepast. Het zware dreunende geluid in het interieur irriteert me namelijk.
Bedrijf gebeld die dit soort aanpassingen vaak doet voor dealers en die adviseerde me om de oude demper om te bouwen naar de dubbele.
Dan heb je wel uit beide pijpjes uitlaatgassen en blijft het uitlaatgeluid ongewijzigd.
En andere (goedkopere) oplossing is om de klep in de uitlaat dicht te laten zetten. Is het geluid ook minder maar komt uit een pijpje geen rook.
Op zich ook nog acceptabel, maar eerste oplossing is wel het mooiste denk ik.

Oja, en onlangs de kentekenplaathouder van de dealer vervangen door eentje zonder reclame. Staat net wat strakker.

Absoluut niet ruilen tegen een Tesla! Dit is en blijft een schitterende verschijning, al ben ik niet zo'n voorstander van het nieuwe uitlaatsysteem. Al denk ik dat de zwarte sierstukken een stuk beter zullen staan, dit valt inderdaad iets te veel op zo. De huidige kleur van de diffuser vind ik dan weer niet zo storend, rook uit beide pijpjes is natuurlijk wel een must. :D

Op de foto's komt de uitlaat ook niet helemaal tot zijn recht. In het echt staat het beter al vind ik zelf het chroom niet mooi.
Even een foto van Springbok zijn oude 330i gepikt. Zo ziet het er uit met zwartchromen eindstukken. Veel beter en subtieler.

AZH5wT8_d.jpg

Ruilen tegen een nieuwe Model Y ben ik wel voor in, maar ruim 20K bijleggen en dan afstand moeten doen van de BMW vind ik zelf ook geen geweldig vooruitzicht.
Hij blijft nog wel een tijdje.

Mooiste zou natuurlijk zijn als ze het ombouwen naar beide pijpjes, maar het zou bij mij ook even van de kosten afhangen. Gewoon klep dicht is opzicht ook prima.

Zwarte eindstukken staan bij jou auto veel beter vind ik ook. :D

Mee eens dat zo wel wat meer opvalt, donkere einstukken lijkt me inderdaad beter vanwege de kleur van de auto.
Rook uit slechts 1 kant van de uitlaat is geen porum en zou ik zeker niet doen.
Prima aanpassingen, nu al! (y)

Rook uit 1 pijpje is zeker minder mooi, maar is wel hoe het ook standaard is. Ook bij een echte 335i of 340i is de klep meestal dicht en is dus 1 pijpje gesloten. Alleen boven de 4.000 tpm gaat de klep los in Sport mode. Je ziet dan ook dat alleen 1 pijpje vies wordt. Met zwarte sierstukken valt dat niet op.
Klep in standje dicht laten zetten is een klein uurtje werk, originele demper laten aanpassen kost zo’n 350 euro bij Crooke. Dat bedrijf doet dit dagelijks en ook voor dealers. Heeft dus wel genoeg ervaring.

Ik kwam bij het reguliere zoekrondje op mobile.de voor een vervanger van mijn A4 diesel, toevallig een mooie zilveren 340i tegen met de zwarte uitlaten. Ziet er echt top uit! Dit is volgens mij geen M pakket versie maar een Sport Line, toch ziet zo'n zilveren diffuser er ook niet gek uit :cool:

053bf488-ad65-404f-a91f-1c003c4395b0

379768b6-04f6-40c9-9225-6a1f4210733c

Deze heeft inderdaad andere bumpers. Zwarte pijpjes ziet er veel mooier uit inderdaad. Wat subtieler.
Mooie auto ook trouwens. Zou hem zo willen ruilen vanwege de 6 cilinder. Eigenlijk moet ik nog eens een echt dikke motor nemen voordat het de EV kant op gaat.
Wat zal dat heerlijk rijden zo’n 340i

Vrijdag wordt de uitlaat aangepast bij CT Automotive (Crooke Tuning). Originele 320i demper wordt aangepast waardoor ik wel de looks heb maar geen vervelend geluid. Meteen de zwarte sierstukken eronder. Ook weer klaar. 335i demper heb ik gelukkig een geïnteresseerde voor dus die ben ik ook kwijt.

De looks met het bijbehorende effect dat er aan twee kanten rook uit komt?
Ben ook wel benieuwd naar de zwarte eindstukken!

Een 6 in lijn lijkt me heerlijk. Sluit niet uit dat die er nog een keer gaat komen. Maar dan wel eentje die niet is getuned/aangepast.

Zo'n 340i is inderdaad echt een snoepje. Denk dat daar alles het beste samen komt qua motor, onderstel, bak. EV rijden komt later nog wel een keer. Persoonijk zou ik hem dan zonder M-pakket willen. Maar de mooie goed uitgerustse exemplaren met historie en nette km stand zijn ook nog steeds flink aan de prijs

Je bent zeker rond de 40K kwijt voor een net exemplaar met weinig km’s. Vind ik veel geld voor een auto. Terwijl ik dit typ bedenk ik me dat ik de Model Y RWD voor 50k een koopje vond. Al is dat natuurlijk dan een nieuwe auto.
Ik zou een 340i ook liefst zonder M-pakket willen. Een mooie donkerblauwe Luxury-line met een licht interieur bijvoorbeeld. Sportstoelen en sportstuur zijn wel een must.
Volgend jaar maar eens kijken. Of nog wat jaren wachten tot de G21 M340i wat betaalbaarder wordt.

Ik las trouwens op een Tesla forum dat het verbruik van de MY RWD met aanhanger flink tegenvalt. 4x laden op 536 km met een aanhanger (met huif is niet fijn.) Ik moet er niet aan denken om met de sleurhut erachter richting Frankrijk te gaan.
Actieradius is solo ook niet overdreven hoog met kouder weer, zo’n 250 km. Kortom, die EV komt inderdaad nog wel een keer, maar de eerste jaren nog zeker niet.

Een caravan met een EV zal altijd wel afzien blijven ben ik bang. Gelukkig is dat voor mijn een issue.

Als particulier is EV momenteel ook niet direct veel goedkoper. Elektriciteit kost serieus geld, maar ook verzekering lijkt toch wat prijziger dan een ICE. De MY RWD stond hier heel erg hoog op het lijstje, maar inmiddels is de kans toch steeds groter dat ik nog een keer voor een ICE zou gaan voor paar jaartjes.

Persoonlijk zou ik trouwens eerder voor een jongere G21 320/330 gaan dan voor een F31 340i. De F3x is in de basis toch al ruim 10 jaar oud.

Dank je! Sinds vandaag ook weer helemaal blij mee. 335i demper is er vandaag onderuit gegaan en de originele einddemper is omgebouwd naar 33i/340i look met originele black-chrome sierstukken. Zonde van de extra kosten die ik heb moeten maken, maar ben er erg blij mee. Van buiten klinkt ie ietsje voller maar van binnen is ie zo stil als vanouds. Kan aan het geluid (en mijn gevoel) liggen maar heb het idee dat ie weer soepeler en makkelijker oppakt.

Bij Crooke Tuning doen ze dit dagelijks en ook voor dealers. Mooi werk! Zit er super mooi onder en de eindstukken steken ook net iets minder ver uit de bumper wat ik veel mooier vind Beide pijpjes zijn ook werkend. Had wat voeten in de aarde maar alsnog een mooie upgrade.

Kijk, dat is het betere bak-en-braad werk. Heb voor de GT ook nog de wens naar dubbele uitlaat, ooit maar eens werk van maken.

Het staat prachtig Kristian (y)

Dank je. Crooke Tuning / CT Automotive in Bunschoten Spakenburg kan dat voor de GT vast ook heel mooi maken.
Ben er ook echt blij mee. Precies wat ik wilde.

Terug
Bovenaan