Vanochtend uit interesse een testrit gemaakt in een Tesla Model Y RWD. Als autoliefhebber was ik wel benieuwd naar deze EV. Niet direct om zelf aan te schaffen maar wel om te ervaren of ik zou kunnen wennen aan een moderne EV.
Prima ontvangst bij Tesla Store Zwolle. Auto stond keurig klaar en na uitleg over de bediening konden we op pad. Ik had mijn zoontje meegenomen, die vond de digitale gadgets natuurlijk heel interessant.
Ruim drie kwartier gereden in de goedkoopste en traagste Tesla en ik ben behoorlijk enthousiast geraakt. Een heerlijk ontspannende rijervaring. Heel vlot, krachtig, stil en soepel. Besturing zelfs in comfort nog erg direct en vrij zwaar. Iets te nerveus wat mij betreft. Voelt behoorlijk lichtvoetig aan, alleen op drempels merk je dat het een vrij zware auto is. Afremmen bij gas los vond ik vrij abrupt maar zorgt er wel voor dat je bijna nooit het rempedaal hoeft te gebruiken. Niet gekeken of dit nog in te stellen valt maar zal vast.
Je zit verder vrij hoog op de redelijk comfortabele stoelen. Prima overzicht, maar geen sportieve zitpositie. Interieur vind ik ondanks de strip houtfineer bepaald niet gezellig en alles op een scherm moeten bedienen is ook verre van ideaal. Doe mij maar een paar klokken voor de neus en fysieke knoppen. Desondanks zou ik er wel aan kunnen wennen.
Voor 50k is het een vervoermiddel dat heel ruim en luxe is en heerlijk ontspannen rijdt. Voor heel veel mensen denk ik een geweldig fijn ding. Actieradius is prima en een trekgewicht van 1600 kg waardoor het voor ons ook een uitstekende gezinsauto zou kunnen zijn. Met de caravan naar het buitenland wordt dan wel aanpassen.
Ik was even bang dat de BMW erg zou tegenvallen op de terugweg naar huis, maar dat viel gelukkig mee. De stoelen en zitpositie van de 3-serie zijn onovertroffen en ook het rijden is nog steeds heel fijn. Alleen is het een compleet andere rijervaring. De in principe heel soepele en krachtige aandrijflijn van de BMW voelt ineens ouderwets aan als je hem vergelijkt met de elektrische aandrijflijn van de Tesla. Maar moderner en beter betekent wat mij betreft zeker niet leuker.
En hoewel ik de Model Y zeker geen lelijke auto vindt, vind ik de BMW vele malen mooier om naar te kijken. En dat is ook wat waard.
Als ik een leuke benzineauto (hothatch of bijv. een 6 cyl. Z4) in de garage had staan voor de plezierritten, dan was de Model Y voor mij/ons een ideale gezinsauto geweest en had ik echt overwogen om er een aan te schaffen.
Dat is alleen niet het geval. En ondanks dat de Model Y RWD met 50k een koopje is, is ie me om particulier aan te schaffen nog steeds te duur.
Maar heb genoten van de testrit. Was leuk om hem eens te kunnen proberen. Het eerste wat mijn zoontje bij thuiskomst vertelde was dat ie scheten kon laten die niet stinken