Kristian: dakloos genieten

Zat zo eens bij de 5~serie G30 te kijken en zag dit exemplaar. Niet heel luxe, maar zou me prima kunnen doen. Lijkt me een fijne auto en vind zo’n 5 sedan schitterend om te zien.
Zit in zelfde gewichtsklasse als mijn F31 dus veel duurder zal het niet rijden verwacht ik. Ook verbruik zal niet hoger zijn.

520i 2018

F31 bevalt nog uitstekend maar dit is wel een mooie opvolger.

bmw-5-serie-sedan-520i-high-executive-m-sportpakket-aut.jpg

520i 2018

Deze is nog veel mooier en natuurlijk ook weer wat duurder. Volgend jaar maar eens kijken of zoiets evt. een optie is. Vind het echt een schitterende auto en veel mooier dan een G20.
5 Sedan ook weer fraaier als de Touring en scheelt een klasse MRB. Ook heeft een sedan een veel stijvere carrosserie, reden waarom de M3 Touring allerlei extra verstevigingen heeft gekregen.
Merk bij mijn F31 toch weleens wat gekraak rond de portieren. Heb het idee dat de Mazda 6 hiervoor wat stijver was. Nu de kinderen wat groter zijn hoeft het ook niet perse een stationcar te zijn al zijn die natuurlijk wel heerlijk praktisch als gezinsauto.

Omdat ik het leuk vind om wat subtiele en niet al te dure aanpassingen aan de auto’s te doen net even met de BMW bezig geweest. Ben benieuwd of het jullie opvalt….

9-B9-C5-F30-1266-4-A1-E-A820-3-E318-E5-FF07-A.jpg

Haha, gewassen is al een tijdje geleden maar ziet er nog redelijk netjes uit. Inderdaad een setje zwarte spiegelkappen gescoord voor weinig. In 5 minuten gewisseld. Moet even wennen, maar zeker met de zwarte winterwielen wel een mooi contrast. Iemand met een zwarte 1-serie wilde M-Style spiegels en kon voor een paar tientjes zijn originele spiegelkappen overnemen. De zilveren exemplaren bewaar ik mooi voor als ik er toch weer zat van ben.

Prachtige kleur hoor die 5-serie. Zelf zou ik altijd een Touring kopen. Vind ik zelf fraaier eigenlijk.

Op vakantie wordt naast het gezin en de omgeving ook altijd de auto op de gevoelige plaat vastgelegd. Met een mooie zonsondergang aan de kust van Bretagne komt de 3er mooi uit de zilvergrijze verf. Hele fijne vakantie- en trekauto. De Total Excellium 98 die hier om de hoek 1,92 euro kost heeft ie dik verdiend.

Je ziet hier in Frankrijk trouwens best wel wat mooie jonge BMW’s rijden. Vallen ook wel op bij het veelal gedeukte oudere Franse spul. Verder ontzettend veel Dacia’s waaronder ook al de nodige Joggers.

DEF4-DFCD-DD5-A-4735-8388-F26995-CE7-A8-D.jpg

Dank jullei/ Alleen even snel voor de foto op het voetpad gezet natuurlijk. Beetje de aso uithangen gebeurt sowieso niet als je auto en gezin een beetje heel wilt houden in Frankrijk. Gemiddelde Fransman rijdt toch wat slordiger. Ook bij de nieuwere auto’s is het plaatwerk vaak al voorzien van wat extra vouwen en strepen.

Frankrijk is een prachtig vakantieland, minder fijn is dat Fransen niet zo zuinig zijn op hun en jouw spullen. Ondanks alle moeite om de auto zo veilig mogelijk te parkeeen toch nog gered om een afdruk op de achterbumper op te lopen van een andere auto. De rode lak waarmee de bumper was versierd kon ik wegpoetsen echter toch nog wat plekjes waar ook mijn lak is verdwenen. Ben benieuwd of dit nog met spotrepair te herstellen is. De voorbumper wilde ik nog eens laten spuiten om de steenslag kwijt te raken, twee complete bumpers laten spuiten gaat wel weer lekker in de papieren lopen. Bij de Up zou ik nog overwegen om het met een lakstift zelf bij te werken aan de BMW stel ik net wat hogere eisen.

397-CA90-C-0-D1-E-468-C-8-C0-B-E67-EC438-F978.jpg

Na de vakantie maar eens kijken hoe het weer opgelost kan worden. Toch ruim twee jaar kunnen redden zonder schade.

Trekhaak stond natuurlijk uitgeklapt om me te wapenen tegen de boem=ho mentaliteit. Van een afstandje valt het gelukkig niet op. Moet natuurlijk wel weer klaar. Voorbumper ook meteen maar laten doen, stoor ik me ook al sinds aankoop aan.

Ze rijden vrij slordig. Niet eens echt asociaal. Zo’n kleine beschadiging kunnen ze slechts om lachen.
We gaan het maar weer repareren. Voorbumper, achterbumper, nieuwe voorruit, slijtplek op stuur, remklauwen lakken, diffuser achterbumper hoogglans zwart, nieuwe uitlaatsierstukken. Genoeg te doen nog om hem weer helemaal picobello te krijgen.
Misschien toch maar inruilen en met een schone lei beginnen…..

Kristian2 zei:
Ze rijden vrij slordig. Niet eens echt asociaal. Zo’n kleine beschadiging kunnen ze slechts om lachen.
We gaan het maar weer repareren. Voorbumper, achterbumper, nieuwe voorruit, slijtplek op stuur, remklauwen lakken, diffuser achterbumper hoogglans zwart, nieuwe uitlaatsierstukken. Genoeg te doen nog om hem weer helemaal picobello te krijgen.
Misschien toch maar inruilen en met een schone lei beginnen…..

Heb je wat op het oog?

Nee nog helemaal niet hoor. Auto bevalt ook nog heel goed. Wil ik er op vooruit gaan dan zal het wel het nieuwe model 3-serie moeten worden of een 5-serie. Een 5 is me echter ook wat te groot en comfortabel. Iets hoogs trekt me helemaal nog niet.
Misschien gewoon maar even weer puntjes op de i zetten en lekker doorrijden.

Kristian2 zei:
Trekhaak stond natuurlijk uitgeklapt om me te wapenen tegen de boem=ho mentaliteit. Van een afstandje valt het gelukkig niet op. Moet natuurlijk wel weer klaar. Voorbumper ook meteen maar laten doen, stoor ik me ook al sinds aankoop aan.

Ok, en dan nog krijgen ze het voor elkaar. Dan inderdaad maar even doorpakken en beide bumpers doen.

Zit weleens op gaspedaal te kijken, maar afgezien van een andere BMW is er weinig wat me echt kan bekoren. Oké, een A5 Sportback of Arteon is erg mooi, maar gaat me qua rijden waarschijnlijk tegenvallen. Zelfde geldt nog steeds voor een CX-5 die qua motor en automaat ook niet te vergelijken is met mijn BMW. Mercedes is niet mijn merk en Lexus vind ik wel interessant maar hoef je geen caravan achter te hangen. Huidige V60 vind ik wel erg mooi, maar is prijzig.
Inmiddels verwend met de BMW en dan valt iets anders al gauw tegen.

Gewoon lekker doorrijden! :D

Een V60 vind ik overigens ook niet heel bijzonder qua rijden. Niet slecht, maar gewoon niet bijzonder, dan kun je ook net zo goed voor de Arteon gaan, die rijd ook gewoon prima.

Heb ik nu ook niet. Geen rijassistenten, camera’s, standaard audio dus ga er altijd op vooruit. M performance remmerij ook wel gaaf totdat je boel moet vervangen

Ik vind het echt belachelijk dat zoiets als die spiegels niet standaard is op een premium auto. Maar ja, keuze is altijd beter denk?

420i

Deze zou me wel passen. Mooi aangekleed. Helaas geen trekhaak.

Dan kan je die van Richard wel overnemen..die wil misschien toch wat anders...is bijna dezelfde...:):)

Maar wel mooi maar lijkt me echt niet handig met opgroeiende kids. Zeker als je een SW gewend bent.

Heb je een duidelijke foto van de achterkant? Vanmiddag reed er een 3-serie Touring waar de twee uitlaten wat dichter bij elkaar stonden. Waarschijnlijk was dat dan ook een type eerder.

Die van Richard is dacht ik ietsjr ouder en wat meer km’s. Maar wel een mooie. Al vind ik denk ik zelf de Touring ook net wat mooier. Liefst kocht ik een mooie 340i met de geweldige B58 zescilinder.

Aanbod aan leuke 3- en 5 series een beetje bijhouden blijft leuk.
Deze 5 mag wel op de oprit worden gezet. Mooie elegante verschijning zo in het (Individual) Rhodonite Silver. Prachtig interieur met panodak en redelijke lijst met opties. Helaas geen trekhaak. Gaan kijken en proefrijden lijkt me niet verstandig.

110224609

110224617

Staat er gaaf bij zo. Bijzonder kleurtje. Zou m wel even buiten moeten zien. En je gaat de lichtvoetigheid en de wagon missen :)

Redelijke lijst met opties? Volgens mij vinkt hij vrijwel alles af wat echt leuk is voor zo'n auto. Het is een mooi exemplaar met een geweldige kleur. Dat nappa interieur icm Sensatec op het dashboard maakt hem van binnen chique, veel mooier dan een basisconfiguratie.

Inderdaad: als je gaat kijken....;)

Rijden ben ik wel benieuwd naar. Een keer in een M550D gereden en die was heel snel maar sportiviteit was ver te zoeken. Van een 520i verwacht ik overigens ook niet zoveel sportiviteit.

Sedan is minder praktisch maar vind ik erg fraai en valt in zelfde (tot 1550 kilo) gewichtscategorie.
Verder ook eens wat zitten kijken (op Mobile.de) wat een F31 340i vanaf 2018 in fatsoenlijke uitvoering moet kosten. Zijn ietsje duurder maar de beleving van die B58 zescilinder zou ik ook nog weleens willen hebben.

Maar goed, ben ook nog steeds heel blij met de huidige F31 320i. Eigenlijk in alle opzichten nog steeds een fantastische auto.

Mocht ik me van de week nog een keer vervelen.... Epe is niet heel ver uit de buurt.

Ziet er heel mooi uit, hoewel ik bij "compleet BMW dealer onderhouden" vermoed dat deze auto 1x per 30.000 km (of meer) een beurt heeft gehad. Beter 1x per 15.000-20.000 km.

Ja zou goed kunnen, de mijne krijgt nu elk jaar en max. 15k nieuwe olie. Natuurlijk heeft de eerste bezitter ook pas na 33k (dus dik over interval heen) de eerste beurt laten doen. Helaas niks meer aan te veranderen maar best is het niet. Wel gevraagd of bij een coulancegeval BMW hier later over moeilijk kan doen. Hoefde ik me niet druk over te maken....

Gelukkig ook na de zware ritten in de zomervakantie (caravan van 1500 kg aan de haak) 0,0 olieverbruik meetbaar. Geeft me wel vertrouwen dat het blok in goede staat is.

Kristian2 zei:
Rijden ben ik wel benieuwd naar. Een keer in een M550D gereden en die was heel snel maar sportiviteit was ver te zoeken. Van een 520i verwacht ik overigens ook niet zoveel sportiviteit.

Met de sedan heb ik destijds, voor ik de 530i touring kocht, gereden. Dat was een versie met het M-onderstel en dat vond ik niet prettig. Voor mij was dat te hard en te stoterig. De touring heeft luchtvering achter en die was, in combinatie met dat M-onderstel, voor mij helemaal goed.

Zonder M-onderstel is de G30 een heel fijne en comfortabele auto en dat zou mijn voorkeur dan ook hebben. Qua vermogen is een 520i natuurlijk prima, al is het geen strepentrekker. maar ja, daar koop je hem ook niet voor.

Ik heb destijds ook uitgebreid proefgereden in een 520i. Aanvankelijk vond ik het vermogen ook meer dan prima, maar bij inhalen op provinciale wegen viel dat toch flink tegen vergeleken met de 528i die ik toen had. Ik zou dus voor een 530i gaan, dan kom je sowieso nooit power tekort en gebruikt zullen ze ook vast niet heel veel duurder zijn.

De uitdaging zal zijn een 530i te vinden, de spoeling is fors dunner dan een 520i - met name in Nederland

Zelf heb ik indertijd -na een paar maanden gebruik- mijn 520i laten chippen door BMW. Niet perse voor het vermogen, maar vooral om de driveability te verbeteren. Met name het hogere koppel bij laag toerental helpt daarbij.

Dit is iets wat natuurlijk ook naderhand gedaan kan worden.
BMW M Performance Powerpack VFL G30/G31 520i

Het is natuurlijk geen 530 en het blijft ‘chippen’ maar voelt gewoon goed, geen hiccups etc. Mocht je deze route willen gaan - PB voor een rit om te ervaren

Ja, maar dat betekent niet dat je een 520 zomaar op het krachtniveau van een 530 kunt krijgen. Er zullen vast wel tuners zijn die het kunnen, maar de vraag is of je dat moet willen. De verschillen tussen beide blokken zullen niet alleen softwarematig zijn maar zullen ook bepaalde onderdelen betreffen.

Ooit heb ik een 530d laten tunen, daarna heb ik meerdere problemen gehad met die auto. En mijn vorige auto (E200) heb ik destijds laten tunen middels een Brabus pakket. Op zich was dat prima, al vond ik de vermogenswinst niet spectaculair. En toen er na een tijdje geregeld een motorstoringslampje ging branden kreeg ik er zelfs spijt van, al wist ik (net als bij de 530d) niet of er een verband was met de tuning. Ik heb daarna wel besloten om auto’s voortaan maar origineel te houden.

Bedankt voor de nuttige reacties. Ik heb nu ook de 20i motor met 184pk en die is me vlot zat. Nog geen behoefte gehad aan een krachtkuurtje. Ben daar ook wat huiverig voor.
Een Powerpack van BMW zelf wel meer vertrouwen in. Naar het schijnt zijn de zuigers van de 30i overigens wel anders.

Ik ga komende tijd eens rustig overwegen wat ik wil. Doorrijden en de puntjes (bumpers, audio, voorruit, mooiere set zomerwielen) op de i zetten of nog eens op zoek naar een andere BMW. Kost allebei geld.
Mijn vrouw is minder enthousiast over de 5-serie. Iets teveel een luxe zakenauto wat niet bij ons past. Een M-Sport uitgevoerde auto vind ze mooier.
Ik hoef zelf geen M-Sport onderstel op een 5 en kan een Luxury wel weer waarderen. Past beter bij het type auto vind ik.

Naast doorrijden of een G30 zou een F31 340i of een G20 320i/330i ook een optie kunnen zijn.

Ik zou nog gewoon even doorrijden ;) die kleine puntjes aanpakken is nog altijd een stuk goedkoper dan een recente G30

Terug
Bovenaan