Kristian: dakloos genieten

Maatje van me heeft ook een BMW F31, in een hele mooie donkere kleur blauw. Volgens mij een 328i
Hij heeft serieus een tijd moeten zoeken voor er eentje gevonden was de aan zn wensen voldeed.
Prachtige auto, voelt allemaal inderdaad wel echt heel erg degelijk aan, en het rijdt fantastisch!
Daarin merk je inderdaad wel dat veel merken ergens op moeten bezuinigen om de auto wat lager in de markt te kunnen zetten.

Elektrische trekhaak geen typefout, zo lang de motor onder de kap maar benzine verstookt. :D

Japanse merken vinden het belangrijker dat iets daadwerkelijk betrouwbaar en degelijk is dan dat het er ook degelijk uitziet en aanvoelt. En daar voelt ook zeker wat voor te zeggen. Blijf ook nog steeds wel een zwak houden voor merken als Honda, Mazda en Suzuki.

Dat is het fijne van de individuele smaak en het pallet van factoren, op dat moment, die de aankoop van een auto bepalen. Waar liggen je gevoelige snaren/emoties/behoeftes. Je kan je Euro maar 1x uitgeven.

Batsgeit zei:
Prachtige auto Kristian, zo zou ik m'n F31 ook hebben geconfigureerd. Veel rijplezier!

Ik dacht eerder dat een "premium" auto (heb een hekel aan het woord) weinig toe te voegen zou hebben tov een doorsnee VW, Mazda of Opel. Ik merk echter dat mijn 26 jaar oude 3-serie op alle fronten degelijker aanvoelt dan mijn destijds 15 jaar oude Mitsubishi Galant. De introductie van de 3-serie was in 1991, van de Galant in 1997, dus dat wil wat zeggen.

Bij nieuwere auto's is het verschil nog steeds aanwezig, vaak inderdaad in de kleine dingetjes. Zitpositie is er een van, maar ook geluidsisolatie. Ik reed een tijdje terug in de nieuwe Cee'd en ik was er best van onder de indruk. Bij de achterste wielkasten kwam er echter een bak lawaai vandaan, dat doet toch afbreuk aan de hele auto. Een A4 uit 2006 was een stuk stiller.

Kan me echter goed voorstellen dat als je een auto ziet als vervoersmiddel je dat worst zou wezen en prima tevreden bent met een Opel of Kia. Zijn ook helemaal geen slechte auto's, maar je voelt wel waar het prijsverschil in zit.

Ik herken het ook, als ik mijn Mini vergelijk met mijn vorige auto, een Kia Rio.De Kia reed goed, bracht me betrouwbaar van A naar B en terug, maar toch is in de Mini vrijwel alles mooier, mag ook wel, de Mini is een stuk duurder.
Ik merk het ook aan dingen als het navigatiesysteem en de achteruitrijcamera, de Rio had ook een achteruitrijcamera, maar de beelden daarvan waren vooral in het donker minder,Dat is bij de Mini veel beter, zowel in het donker als met daglicht.

Mijn vader komt van Mercedes vooral ML-klasse die is naar een Mazda CX-5 overgestapt en die gaat nooit meer terug.
Die komt alleen nog in de garage voor onderhoud en apk.

Oja, voor een betrouwbare Japanner is ook veel te zeggen en een CX-5 is echt een steengoede auto. Als echte autoliefhebber toch nu eens een keer een auto met het hart gekocht.
Mijn eigen pa zou voor het bedrag dat ik heb uitgegeven ook veel liever een nieuwe(re) Ceed SW, Focus, Octavia o.i.d. kopen.

Voordeel van een ‘ gewoon’ merk is wel dat je niet iedere keer van die ‘waar doet ie het van’ reacties krijgt. Hoeft van mij niet en dat heb je met een in aanschaf even dure Mazda, Kia of Ford niet. Het is voor mij zeker geen statusobject. Misschien toch maar weer een mooie Trabant zoeken ter compensatie. Mooie herinneringen aan.

Zo, de BMW weer voorzien van een volle tank 98 E10 en aan de acculader gezet. Staat nu veel stil en heeft ook geen winterbanden dus leek me beter.
De UP stond op all seasons, maar ik had nog een zo goed als nieuwe set winterbanden op staal liggen. Ziet er niet uit en de winters zijn meestal zacht dus lag nog mooi in het schuurtje. Toch maar even op gezet gisteren.

Ik las op Motortalk toch weer een geval van een gescheurd frame rondom het panoramadak. Damian heeft dit laatst ook gehad, dus wellicht toch verstandig om de Up dit jaar weer eens te wisselen voor wat anders. Zit niet te wachten op een kostenpost van 2k. Als ik zie waarvoor ze aangeboden worden, dan heb ik waarschijnlijk de afgelopen 3 jaar zonder afschrijving gereden. Misschien het voorjaar maar weer eens iets geinigs importeren uit Dld.

98 E10? Dat is toch altijd E5?

Klinkt wel verstandig om die Up! weg te doen. Ben benieuwd wat je ervoor terug haalt.

Kijk, de BMW gaat niet weg. Om de jeuk toch te verhelpen moet de Up dan maar gaan ;)
Ben benieuwd naar wat voor iets je dan op zoek gaat. Een snelle B segmenter heb je gehad. Iets wat nog meer een gebruiksartikel is dan de Up? Of toch iets leukers?

Nog geen enkel idee wat de Up zou moeten opvolgen. Wil er in ieder geval geen geld bij hoeven doen. Iets veel moderners zal het dus vast niet worden. Zou zelf het liefst een leuke youngtimer erbij nemen. Maar eens rustig bekijken wat leuk/slim is.

Als het niet te groot mag zijn, het blijft het stadsautootje naast de BMW, zou ik dan bij zo'n Civic uitkomen die je gehad hebt. Leuk om een beetje over na te denken.
Ik snap je angst wel mbt dat dak. Best bedrag op zo'n Up.

Ik weet ook niet of Kristian er op zit te wachten dat we m weer helemaal gek maken met allerlei advertenties ;)

Daarom kan het wel leuk zijn :)

Wij hebben er ook een Up bij naast, en vind het ergens ook wel fijn gewoon een 'van A naar B' auto er bij te hebben. Meer een gebruikersartikel. Zuinig, goedkoop, ideaal voor korte ritjes of parkeren bij de supermarkt en wat weinig afschrijft. Ik zou er best een mooie E46 cabrio of coupe er bij willen (of genoeg andere leuke modellen), maar dan zou ik nog steeds uiteindelijk een goedkoop van autootje er bij willen voor kortje ritjes naar supermarkt en zo. (die overigens ook beslist leuk kunnen zijn)

Haha altijd leuk als er ideeen worden aangedragen. Wat AsconaGT ook aangeeft, een gewone van A naar B auto is hier ook het meest praktisch. De Up is echt een uitstekend en praktisch karretje gebleken. Een andere Up (zonder panodak, maar bijv. een TSI in goudgeel) zou ook prima zijn. Het is voornamelijk het panodak waar ik me wat zorgen om maak voor de toekomst. Iets nieuws/anders moet zeker in gebruik niet duurder gaan worden. Een dikke E46 Coupe, 130i, Z4 of Cooper S is heel gaaf, maar wordt veel te duur in gebruik. Niet de bedoeling.

Zou voor de zomer ook best een leuke oude 205 of 1e generatie Twingo met vouwdak willen hebben om een beetje op te knappen. Geen hele veilige auto's om alleen mee op te zijn.

Die vouwdakjes zijn ontzettend leuk, zeker in de zomer :)
Uit praktisch oogpunt misschien wel de voorkeur voor een 5-deurs of is dat niet zo nodig?

Ik had vroeger ook een twingo met zo'n vouwdak. Was eigenlijk heel hufterproof en heel geinig. Handbediend dus met een handomdraai schuif je het zo open :) vond het sowieso leuke leuke auto's. In de winter was het ook prima. Enige nadeel was dat als je boven de 100 echt wel meer geluid hoort. Maar daarom is het ook een stadsauto (en tegenwoordig mag je meestal toch niet sneller op de snelweg)

Maar er zijn beslist leuke kleine autootjes (y) nadeel is dat dingen ook 2e hands nog verrekte duur blijven

500c, Mini, Focus,Tigra, Beetle, Golf. Redelijk lichte cabrio's.

Outsider: Nissan Figaro
Smart Roadster

Wat is de kans dat zo een dakje gaat lekken? 1 op de .....meer kans dan de Staatsloterij dat dan weer wel. Lekker blijven rijden, mooi wagentje, gewoon rijden als het droog is en in de garage zetten bij regen.

Wellicht even naar een VW garage en vragen wat de inruil doet, zal je ook zien hoe men over het dakje praat......geen vragen is geen problemen.

Ik zou ook gewoon lekker doorrijden met het open dakje; zoals hierboven, wat is de kans... Dit klinkt meer als problemen zien, voordat er daadwerkelijk een probleem is. Mocht het daadwerkelijk zo'n groot probleem zijn bij de Upjes, is er niet iets preventiefs aan te doen? Natuurlijk, als je aan iets anders leuks toe bent, is het een ander verhaal. Maar zoals ik het lees is dat niet direct zo. Veel goedkoper/praktischer ga je echt niet rijden.

Uiteindelijk speelt je gevoel ook een rol bij een auto en als je je zorgen maakt om zoets kan ik me voorstellen dat je gevoel minder wordt. Daarbij is het natuurlijk altijd leuk om een zoektocht op te starten naar een opvolger en proefritten te maken.

MCW zei:
Gaat het hier om? https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?t=5807 ?

Was mijn vorige up, dak ging automatisch weer op katelstand na het volledig sluiten een paar keer. Probleem heeft zichzelf opgelost na een nachtje binnen staan.

Snap de gedachte wel om wat leukers te kopen dan de up, al lijkt me een youngtimer kopen omdat je bang bent voor het panodak niet de juiste keuze. De tijd zal het leren wat wel een goede keuze is voor je ;)

Ben er ook nog niet uit hoor. Up bevalt verder uitstekend. Echter ook wel weer een leuk avontuur om een auto uit Duitsland te halen en deze Up voor de prijs waarvoor ik hem 3 jaar geleden heb gekocht weer te verkopen. Een Youngtimer is inderdaad eerder iets wat je erbij koopt en dat gaat niet gebeuren. Twee auto's is al meer dan zat.

Gewoon een Up GTI zonder panodak kopen in duitland. Die dingen gaan ook amper afschrijven. Alleen al om het GTI logo. Al kosten die dingen ook de hoofdprijs nog ;) Ook bij de oosterburen begint het pas rond de 12K

Ja geweldige karretjes. Al vind ik in die klasse de Swift Sport zeker zo leuk.
Maar, moet weer een hoop geld bij en dat is niet de bedoeling. Staat al voor een klein vermogen op de oprit nu.

Je zegt altijd dat je beide auto's weinig gebruikt. Zal lekker één auto houden. En eentje voor de hobby eventueel.

Beide auto's maken zo'n 10k per jaar dus valt ook nog wel beetje mee. BMW voor de lange ritten en vakanties en de Up voor de ritjes naar supermarkt, sport etc.
Korte ritjes naar drukkere plekken doe ik ook liefst met de Up. Beter voor de techniek en het plaatwerk van de BMW. De Up is meer het werkpaard al probeer ik die ook netjes te houden natuurlijk.

Hobbyauto vraagt ook weer om een overdekte stalling. Trabant stond vroeger in de garage. Zou nu niet meer passen met alle fietsen.
Die tijd komt misschien nog wel een keer weer.

Topic maar weer eens afstoffen. Weinig nieuws te melden. Hoewel, ik heb een setje H4 ledverlichting besteld bij Aliexpress van Novsight voor de Up!. En daarnaast ook led dagrijverlichting. De huidige gele verlichting toont gedateerd en de opbrengst is matig. Recensies zijn positief, is het toch niks dan is de schade beperkt.
Wil ook de oranje knipperlichtlampjes nog vervangen door Silvervisions.

Oja en een rubber kofferbakmat besteld en inmiddels gemonteerd in de BMW. De originele van BMW vind ik niet geweldig en is prijzig. Heb nu een mat van Gledring die heel mooi past. Vind de aanblik van de gestoffeerde kofferbak fraaier, maar met kinderen en vakanties is zo'n mat wel erg praktisch.
In het voorjaar nog maar eens de voorbumper steenslag vrij laten maken.

Bijna een jaar in bezit dus dat gaat mooi rap. Nog geen eerste haarscheurtjes in de relatie dus hij mag nog wel even aanblijven. Geldt ook voor de Up. Heeft net z’n beurtje weer gehad dus kan er ook weer even tegenaan.

Voor mijn gevoel net een paar maanden. Tijd vliegt!

Hier zelfde, Bijnaeen jaar al weer? :eek:

wat betreft de kofferbakmat; die had ik ook gelijk besteld. Liefst gewoon stof maar met kinderen is het gewoon een stuk praktischer. Ook even naar de bouwmarkt laatst gooi ik gewoon een zak droge mortel achterin. Dat wil je met stof echt niet doen. Met auto wassen haal ik hem er vaak gewoon uit en spoel die dan ook mooi schoon (y)

Mat is inderdaad ideaal. Had ik in de Mazda ook. In de BMW wilde ik eerst even genieten van de prachtig afgewerkte kofferbak.

He, wat saai drinking smiley drinking smiley
Kan natuurlijk nog eens nadenken of we de 3er kunnen inruilen op een jonge 2AT en dan de Up er ook meteen uit gooien :)
Mooie besparing in de vaste autokosten en ik ben de 40 inmiddels gepasseerd dus dan wordt het wel tijd voor een hoge instap. Caravan staat er ook wel mooi achter.

Kristian zei:
He, wat saai drinking smiley drinking smiley
Kan natuurlijk nog eens nadenken of we de 3er kunnen inruilen op een jonge 2AT en dan de Up er ook meteen uit gooien :)
Mooie besparing in de vaste autokosten en ik ben de 40 inmiddels gepasseerd dus dan wordt het wel tijd voor een hoge instap. Caravan staat er ook wel mooi achter.

Inspiratie gekregen? ;)

Skeep zei:
Inspiratie gekregen? winking smiley

Naast dat jij op zoek was naar een Active Tourer, staat ie sinds kort ook bij mijn pa op het lijstje om zijn Focus op te volgen. Boven of onder de Kia Niro trouwens.
Afgelopen tijd dus het aanbod wat in de gaten gehouden en valt me op dat je voor relatief weinig een mooie Active Tourer kunt vinden. Was natuurlijk niet de meest populaire BMW en de afschrijving is (wellicht daardoor) behoorlijk fors. Begin hem wel steeds meer te waarderen en schijnt ook wel als een BMW te rijden.
Ben over algemeen geen fan van hogere auto's maar met BMW zitpositie en rijeigenschappen lijkt het me een fijne auto.

o_O Gaan we weer...

Heb overigens al veel eerder gezegd dat die Up er uit moest aangezien je toch nauwelijks met de auto's rijdt ;)

Kristian zei:
Naast dat jij op zoek was naar een Active Tourer, staat ie sinds kort ook bij mijn pa op het lijstje om zijn Focus op te volgen. Boven of onder de Kia Niro trouwens.
Afgelopen tijd dus het aanbod wat in de gaten gehouden en valt me op dat je voor relatief weinig een mooie Active Tourer kunt vinden. Was natuurlijk niet de meest populaire BMW en de afschrijving is (wellicht daardoor) behoorlijk fors. Begin hem wel steeds meer te waarderen en schijnt ook wel als een BMW te rijden.
Ben over algemeen geen fan van hogere auto's maar met BMW zitpositie en rijeigenschappen lijkt het me een fijne auto.

Ja, de eerste afschrijving is inderdaad fors te noemen. Auto's met een (volgens de RDW) nieuwwaarde van 45/46k staan te koop voor 29/30k (2019) en 24/25k uit 2018. Ik kwam zelfs auto's van één jaar oud tegen met een afschrijving van 14k o_O

Ja, als er geklaagd wordt dat het saai wordt, dan breng ik graag weer wat leven in de brouwerij.

Up kan er wel uit, maar dat betekent dat de BMW alle korte ritjes moet overnemen en voor de boodschappen moet worden gebruikt. Met mijn angst voor deukjes, krassen en een blok wat nooit lekker warm wordt is dat geen goed idee.
Beide auto's rijden elk zo'n 10k per jaar dus worden nog redelijk gebruikt.

Terug
Bovenaan