Kristian: 2003 BMW Z4 3.0i | 2017 Skoda Citigo | 2021 BMW 320e Touring

HarrieD zei:
Maar de kinderen kunnen bij een 3 deurs op een krappe parkeerplaats ook niet even de deur openkwakken zodat die een deukje achterlaat in de flank van de naastgeparkeerde auto. Je hebt er even iets meer controle over.
...

Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als een kinderslot...

Vanavond nog eens gekeken bij mijn eigen auto en nog wat ervaringen op internet nagelezen. Wat ik veelal lees is dat door de grote portieropening bij een 3-deurs je heel makkelijk toegang tot de achterbank hebt om een kind in de gordel vast te zetten. De deuropeningen achter zijn bij mijn Swift toch wel zo klein dat dit ook niet heel soepel gaat. Ik vraag me dus of de 3-deurs echt zoveel minder praktisch is.

Oei, onze reacties hebben duidelijk effect gehad.
Deze morgen was je nog zeker; nu probeer je al de binnensluipende twijfels van je af te schrijven...:cool:

3 deurs heeft grotere deuren wat handiger is bij instappen voor de achterbankzitters, maar dat is ook lastiger op krappere parkeerplaatsen. Bij mijn BMW e82 moest ik soms als een slangenmens uitstappen of instappen. Was wel de mooiere tov een 5 deurs.

Mijn dochter van 6 kan prima voorin op zitverhoger. Zoontje van bijna twee moet wel op achterbank natuurlijk. Een E82 heb ik ook al eens naar gekeken, waanzinnig mooie auto maar ook nog erg duur.
Vind de Swift als 5- Deurs net iets mooier maar om daar 3k meer voor te betalen is het me niet waard.

Twijfels had ik eigenlijk niet omdat ik nu had besloten een keer niet te luisteren naar mijn verstand. Dat ging me tot vanochtend heel goed af.
De auto klopte verder ook aan alle kanten. Nu slaat de twijfel dan toch weer toe helaas.

Ff inhakend op het kind op de achterbank zetten verhaal , ik heb een kleine van bijna 2 en rij zelf een 3 deurs Peugeot 207 , tot op de dag van vandaag nog geen spijt van gehad , want ik kan haar recht in dr stoeltje zetten en niet vanaf de zijkant als je snapt wat ik bedoel.

Dank je! Lees ik vaker en ik merk zelf ook dat met de kleine portieropeningen het zeker niet heel comfortabel is. Het vastklikken van de gordel is zelfs onmogelijk, daar kom je vanaf de zijkant niet bij. Deuropening is gewoon te klein om je nog door heen te wurmen als er ook al een kind in het zitje zit.

40k minder gelopen? Topstaat? Swift Sport? Halen! Word je blij van. En na 3,5 jaar deze Swift weet je wel dat je gewoon een Swift wilt met meer vermogen. Deze dus.

Ik zou de stoeltjes in de driedeurs zetten en even proberen, zowel strak geparkeerd en zonder iets naast je. Zelfde voor de 5 deurs, en je weet wat goed is.

Praktijktest geeft duidelijkheid, en zet tegen de verkopen sowieso dat 5 deurs je voorkeur heeft, dan is ie wat bereidwilliger met de prijs. Je koopt niet je favoriet.

En als je het niet zeker weet: een veloster?

Kristian zei:
Ja laten we weer eens opnieuw alle keuzes tegen het licht gaan houden. Goed idee!
:p

Denk niet eens dat er andere keus is ivm de Swift. Als je de eigenschappen bekijkt, NA blok, licht, lekker rijden/sturen.

Klopt, ik kom keer op keer bij de Swift terug. Plus andere funauto's (Fiat 500C, MX-5 etc.) die ik heb bekeken zijn niet praktischer.
Heb afgesproken dat ik vandaag nog even die kant op ga met stoeltjes mee en dan de knoop door hak.

Mijn hemeltje. zoveel twijfel bij de meest veilige auto die je kunt kopen o_O
Koop die wagen gewoon!!! Gun jezelf die wagen!! in het ergste geval rijdt je een jaartje en heb je nog minimale afschrijving met zo'n ding.

Kristian zei:
Heb afgesproken dat ik vandaag nog even die kant op ga met stoeltjes mee en dan de knoop door hak.

Als de stoeltjes in de ene Swift passen, passen ze toch ook in de andere Swift?:)

Gefeliciteerd met de aankoop alvast.

Voor hetzelfde (minder) geld koop je ook deze drie-deurs. Wel wat meer kilometers, maar ook meer fun. Ik kan het weten :T
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/renault/m1184989529-renault-megane-rs-r26.html

Oh, te laat zie ik op RDW. Gefeliciteerd Kristian (y)

SUZUKI

SWIFT SPORT

25-TGG-1

Vervaldatum APK 20-01-2018
Datum eerste toelating 20-01-2012I
Datum tenaamstelling 29-07-2017
Tijdstip tenaamstelling 12:32

Datum eerste afgifte Nederland 20-01-2012

Ik rij ook in een 3 deurs Astra GTC dan wel maar ik heb geen problemen om me dochter erin en eruit te halen. Verder gefeliciteerd!

Van harte, Kristian!!!

Zo, en nu over die Mazda 6. Iets met wat een meerwaarde gevoel, minder roestgevoelig en eventueel wat beter qua weglugging, maar wele een verantwoorde keuze? Iemand ideeën?? Suggesties?3 serie misschien? :T

Bedankt voor de felicitaties! Hij staat inderdaad voor de deur. Vannacht nog even slecht van geslapen en toen ook de knoop maar door gehakt. Gebeld en die kant op gereden. Nog even gekeken naar bereikbaarheid achterbank en stoeltje en dat ging ook prima. Doordat de portieren wat langer zijn eigenlijk geen probleem.

Formaliteiten afgehandeld en rond 13:00 uur was ik weer terug. Route terug met stukken snelweg en een stukje binnendoor dus de auto al even kunnen proberen. En dat valt natuurlijk niet tegen. Heerlijk sportief onderstel dat ook niet knetterhard is en een hele gretige motor. Onderin is ie zeker beter bij de les als de 1.2 maar vanaf 4.000 toeren begint het feest. Versnellingen sluiten heel mooi op elkaar. Bij het opschakelen valt hij bijna niet in toeren terug.
Naast het motorische plezier is ook de rest net wat leuker en completer. Fijne sportstoelen, climate control, parkeersensoren achter, elektrisch inklapbare spiegels, xenon, bluetooth radio met carkit en keyless entry.

Ik ben dus heel tevreden. En ook mijn vrouw/vriendin is onder de indruk van het rijden. Het extra rijplezier doet het gemis van de twee achterportieren snel vergeten.
Vanmiddag even snel gewassen want had hem verder zo meegenomen.
Komende week kan het "Bofkonten" beginnen. Polijsten, interieur met extractor schoonmaken, opgelegde nummerplaten met Wurth-kentekenplaathouders, Bosch Aerotwin wisserbladen etc. Verder geen gekke dingen, mooiste is zoveel mogelijk origineel houden. Wellicht de velgen ooit nog eens laten spuiten/coaten in de antracietkleur van de diffusors.

En verder lekker genieten van dit hele fijne sympathieke scheurijzertje.
20170729_134120.jpg

Komende dagen zal ik wat meer foto's plaatsen van de Sport.

uwbuurman zei:
Zo, en nu over die Mazda 6. Iets met wat een meerwaarde gevoel, minder roestgevoelig en eventueel wat beter qua weglugging, maar wele een verantwoorde keuze? Iemand ideeën?? Suggesties?3 serie misschien?

Die Mazda blijft nog wel eventjes hoor. Een fatsoenlijke 3-serie (320 Touring met M-pakket met max. 60.000 km) ligt nog ver buiten budget dus daar hoef ik nog niet naar te kijken. Maar inderdaad, dat is op dit moment de enige auto waar ik de Mazda voor zou willen achter laten.

Je vergeet een mod, die maffe ledstrip demonteren. En inderdaad ontzettend gaaf bakkie, goed dat je de knoop hebt doorgehakt 👍🏻

Goed ding hoor! Gefeliciteerd!

Wat ik veelal lees is dat door de grote portieropening bij een 3-deurs je heel makkelijk toegang tot de achterbank hebt om een kind in de gordel vast te zetten. De deuropeningen achter zijn bij mijn Swift toch wel zo klein dat dit ook niet heel soepel gaat. Ik vraag me dus of de 3-deurs echt zoveel minder praktisch is.
Dat zei een oud-collega van me, destijds met twee jonge dochters, ook. Ze kon een beetje op de rugleuning van de omgeklapte voorstoel zitten en zat dan recht voor het kind waardoor het gemakkelijk was het kind vast te snoeren.

Lekker gooi en smijt autootje lijkt me dat, zo'n Swift Sport!. (y) Gave kleur ook.

Het 2/4 portieren dilemma voor de auto van vrouwlief heb ik zelf ook prima opgelost:

veloster-gallery-top-view-door-driver-side-two-passenger-opened-original.jpg

Geweldig Kristiaan (y)
Prachtige aankoop, echt een leuke wagen, mooi dat je eindelijk de knoop hebt doorgehakt.

Bedankt!
Leuk om vanochtend de gordijnen open te trekken en dan het nieuwe apparaat te zien staan op de oprit. Blij mee!

Rest van de buurt is het waarschijnlijk niet eens opgevallen dat er wat anders staat. :D

@Smarter: Zo'n Veloster vind ik ook echt heel erg leuk. Ook nog wel even naar gekeken hoor. Een leuke I-Catcher met weinig km's was nog te duur en hij is nog weer een stukje zwaarder. Plus moet je hem ook niet kopen voor z'n supersportieve rijeigenschappen.

Mijn kleine vriend is ook helemaal blij, roept constant papa-auto.
Vanochtend even in zijn stoeltje gezet, wat inderdaad nog makkelijker gaat als door de krappe achterste deuropening van de vorige.
Heerlijk een stukje getoerd en genoten. Wat een fijn karretje!

20170730_123820_1.jpg

Absoluut een heerlijk mannetje. Helemaal gek op tractors en auto's dus dat komt goed.

Minder leuk, mijn vrouw zag gisteren een scheur in het glas van het instrumentarium van de Mazda. Direct kijken natuurlijk en inderdaad, exact in het midden van het glas een scheur die naar boven loopt. Kan me niet voorstellen dat dat door een tik o.i.d. ontstaan is. Zou me niet verbazen dat door spanning in het materiaal en temperatuurwisselingen de scheur is ontstaan. Gelukkig is het glas los van de unit te bestellen dus dat scheelt. Met de peperdure onderdelen van Mazda ben je zo arm. Dit lijkt met een euro of 20 weer opgelost (zelf monteren). Morgen de garage maar bellen. Tja, het is geen Suzuki kwaliteit.

Erg gaaf model, in de juiste kleur en lekker in de opties!

Ik zat zelf nog naar het vorige model met 125 pk te kijken, maar kon hem niet vinden zoals ik hem wilde. Uiteindelijk een ander Japans product geworden. Colt Turbo (150 PK) uit 2005 met oa leer, stoelverwarming en schuifdak ;)

Fijne kilometers!

Wat een ommezwaai zeg, ik snap wel dat je flink hebt getwijfeld. Van een recente blauwe Suzuki Swift naar een andere recente blauwe Suzuki Swift. :)
Nee, zonder dollen, subtiele en toch significante veranderingen. Fantastisch ook dat de auto juist wel praktischer is geworden. Veel poetsplezier!

Gefeliciteerd! Ook het overstappen binnen dezelfde modelrange kan veel voldoening geven kan ik uit ervaring zeggen :)
Die bumper met sierstukken is erg mooi vorm gegeven. Sowieso vind ik dit een veel leukere auto dan de nieuwste generatie Swift.

De rijbeleving is toch wel helemaal anders als in de vorige. Elk ritje wat ik maak is toch wel genieten. En als het dan zoals vanavond mooi weer is, dan moet ik nog maar even weer een rondje maken. Echt een heel leuk stukje speelgoed.

Onderweg nog even een paar telefoonfoto's gemaakt:

Mooie auto.veel plezier ermee,maar dat zal vast wel lukken!(y)
Ik heb zelf een jaar of 8 geleden ook eens een proefrit in een Swift Sport gemaakt.

Dank je!

Nog wat Mazda nieuws. Hou je vast. Als ik op RDW mijn kenteken invul dan geeft ie aan vervaldatum APK n.v.t.
Vandaag met mijn dealer gebeld over inplannen beurt en toen constateerden we dat. Normaal gesproken had de auto eind 2016 voor de eerste keer APK gekeurd moeten zijn. Ik rij dus al een dik half jaar rond zonder APK. Door een fout in het systeem van de RDW gaat er geen belletje rinkelen. Ik heb er zelf ook nooit bij stil gestaan en normaal gesproken denkt de dealer daar ook over na.
Vrijdag dus snel de auto laten keuren want dit is natuurlijk linke business.

En daarnaast lees ik gisteren ook over een grote terugroepactie i.v.m. vastzittende handremmen. Klauwen achter moeten vervangen worden. Dat is lekker, heb net zelf 600 euro uitgegeven omdat de klauw vast zat en daardoor ook schijven en blokken zijn vernield. Voordeel is wel dat andere klauw nu ook zal worden vervangen maar ga nog wel proberen of ik nog iets terug kan krijgen van eerdere reparatie.

Terugroep actie vastzittende handrem Mazda 6

Metallic blauw blijft toch een héérlijk sportieve kleur. Bijna zeker dat de opvolger t.z.t. ook weer blauw wordt.

M.b.t. de Mazda, zag het bericht eerder langskomen maar had de link nog niet gelegd. Had je die remklauw bij de dealer laten vervangen? Dat kon wel eens een 'vereiste' zijn bij Mazda voor eventuele coulance.

Nee reparatie door een monteur van BMW bij mij uit de straat, op de oprit. Tja, hij was niet meer rijdbaar, alles zat vast dus ook geen keus.
600 was weliswaar incl. nieuwe blokken en schijven achter maar die was ik anders ook nog niet nodig geweest. Zonde van het geld.

Ik lees niks over dat de klauwen vervangen gaan worden. Wel lees ik over de rubber afdichting van de handremkabel die niet voldoende afdicht, en die zodoende kan gaan roesten. Het is een aanname, maar ik denk dat ze alleen nieuwe handremkabels (á 30 EUR per stuk) eronder zetten en daarmee klaar zijn.

De Mazda heeft voor de vakantie de beurt met APK gehad en kan er weer een jaartje tegenaan. Volgend jaar eens kijken naar akternatief voor onderhoud. 430 euro voor een beurt waarbij o.a. olie, filters en remvloeistof zijn vervangen is niet echt goedkoop.....

Suzuki bevalt goed. Minpuntje dat ik heb ontdekt is dat de achterste zijschermen niet helemaal perfect gesloten zijn. Beetje sinaasappel effect en een paar stofjes en kuiltjes in de blanke lak. Contact gehad met vorige eigenaar en gevraagd naar schadeverleden. Kleine beschadiging achterklep en achterbumper door tuinhekje heeft ie laten maken. En waarschijnlijk heeft de schadehersteller om kleurverschil te voorkomen de kleur uitgespoten over de achterschermen. Beetje jammer want ook al valt het niet echt op, als je het weet dan zie je het wel. Een beetje zelfde als bij Bofkont dus.
Toch maar eens aan de slag met een rotary i.c.m. denim pads t.z.t. om dit aan te pakken.
Anderzijds misschien ook denken, jammer dan hij rijdt er niet minder om.

Verder nog eens nadenken over een andere achterdemper met een net iets sportiever geluid en eindstukken die de gaten in de diffusor beter opvullen. Zo zijn er nog zat dingetjes die ik t.z.t. wil aanpakken. Eerst maar eens zie hoe hij bevalt over langere tijd zonder er al veel geld in te stoppen.

Nog iets wat me opviel, als ik mijn kenteken invoer dan heeft je een catalogusprijs van 16 duizend nog wat aan. Bij een andere 2012er Sport ook. Maar volgens mij was ie nieuw rond de 22 mille. Bij eentje uit 2013 geeft ie dat wel aan. Speciale introductieprijs of foutje? Zal de verzekering ook eens t.z.t.

Kristian zei:
De Mazda heeft voor de vakantie de beurt met APK gehad en kan er weer een jaartje tegenaan. Volgend jaar eens kijken naar akternatief voor onderhoud. 430 euro voor een beurt waarbij o.a. olie, filters en remvloeistof zijn vervangen is niet echt goedkoop.....

Maar ook niet bizar duur toch? En weer jaartje pechhulp erbij.

Terug
Bovenaan