Kristian: mooie strakke kont op de Dreier

De Ford Focus benaderd de perfecte auto wel bijna, als ik deze 100000 km-duurtest van Autobild mag geloven: https://youtu.be/0dbeTaKpdLs

Eerste gedachte: je bent gek. In zo'n Focus rijdt iedereen, hoe vaak zie je nou zo'n prachtige witte 6 met dito velgen en liefde voor de auto? En ook al heb je de ruimte D-segmenter niet nodig, er staat wel een dikke auto. Je hebt de 6 net een jaar, ik zou van m'n leven niet bijbetalen voor iets wat ik -persoonlijk- zie als minder. Zelf laten bijwerken de roest, met coulance van de dealer?

Een Focus is na de facelift verser, maar volgend jaar duurt het nog maar een jaar en dan staat de nieuwe voor de deur. Daarnaast: het interieur vind ik echt een afknapper. Bij de Focus te rommelig, bij de Mondeo gedateerd/te zakelijk.

BMW's zijn prachtig, maar verre van foutloos. Als leasebak maakt het niet uit, maar privé behoorlijk prijzig. Hoewel ik een F31 nog steeds erg mooi vind met M-bumpers.

Wel een goede toevoeging idd: de Focus is een goede en gave auto na de facelift, maar binnen nu en 2 jaar rijdt het volgende model in de rondte..

Oef, dat lijkt me ook ernstig schrikken. Roest op zo'n jonge auto.
Ik zou me (gevoelsmatig) ook zorgen maken en het vreet gewoon aan je 'geluk' met de auto voor de resterende tijd.
Succes ermee!

Allemaal reacties waar ik het mee eens ben hoor. Focus is zeker niet speciaal. Een typische leasebak die echter wel veel rijplezier biedt. Maar goed, ook een auto die me dan misschien minder doet en waar ik me dan ook minder druk om maak. Gewoon een fijn vervoermiddel van A naar B zonder emotie. En dan ooit een keer wat leuks ernaast zodat je als autoliefhebber ook aan je trekken komt. Sluit aan op eerdere post van haarr....

De roest is inderdaad een beetje een domper op de vreugde. Ik merk op dit moment alleen de minpunten op aan de auto en hij rijdt voor mijn gevoel nu net iets minder lekker.
Ik begon juist een beetje Mazda-liefhebber te worden. In de toekomst nog een MX-5je ernaast..... Nee, laat het Swiftje nog maar even blijven. Over een goede, probleemloze en roestvrije auto gesproken.....

Moet even slijten. Misschien maar snel de boel behandelen en bijwerken, niet teveel meer googlen en weer genieten. En andere keus is om hem in te ruilen en hem zo snel mogelijk te vergeten. Met de kans dat je er achter komt dat ook een Focus, Astra o.i.d. ook niet perfect is.
Vroeger konden Alfa en bijv. Citroën-rijders wel door de gebreken heen kijken van hun auto's. Een beetje roest of technische problemen was karakter.

Soms zou het fijn zijn dat je net als de meeste (gewone) mensen een auto als een stuk blik beschouwt ipv een heilige koe.

Nee, die hebben ook wel een reputatie. De NA is dan nog beter als de NB schijnt..... NC begint ook al wel door de mand te vallen.

En daar heb je zon beetje het grootste probleem bij Mazdas, roest:(
Af fabriek wordt er vrij weinig aan gedaan, is het niet meer mogelijk om jouw 6 zon aftermarket behandeling te geven? Gewoon gelijk goed aanpakken.

Over de mxjes klopt het wat je zegt, de na is beter dan de nb wat roest betreft, en ik vrees voor de nc en de nd:cry:

@Kristian,

Wat vond je van mijn idee, de vrouw in een redelijk degelijke station en jijzelf in een 4p cabrio. die 320i met m-pakket en 6-in-lijn is wel echt heel gaaf.

@Audi A4tdi
Zeker geen slecht idee! Maar ik ben eigenlijk nu ook wel even blij met de Swift die gewoon 100% goed functioneert en ook niet roest. Hele wagenpark vervangen gaat me nu even te ver.
Een iets simpelere familieauto is echter ook mijn idee. Maakt het makkelijker om in de toekomst er wat leuks naast te nemen.

@Goedendag
Voor het grootste deel is mijn 6 al door mijzelf behandeld nu. Wielkasten zijn voorzien van een laag Fluid Film met daarover Perma Film. Hele goede produkten, niet te vergelijken met tectyl. Dorpel, deuren, motorkap en achterklep heb ik ook al volgeblaft met een dikke laag Fluid Film.
Rand onder rubber kofferbakopening is ook al ingevet.

Een goede behandeling voor de toekomst om problemen te voorkomen is dus zeker niet het probleem. Ik kan dan over 3 jaar wel in een roestvrij exemplaar rijden, als alle andere 3en, 6en en CX-5en wel lekker roesten en dit een bekend probleem wordt, raak ik hem aan de straatstenen niet meer kwijt natuurlijk. Maar goed, wellicht valt dat heel erg mee en is dit pas echt een issue na 10 jaar.

Qua afschrijving is een Mazda 6 sowieso al een ondergewaardeerde auto. Roest of geen roest, de auto blijft voor velen onbekend.

Als ik zie wat op dit moment een jong gebruikte 6 kost valt me dat niet tegen hoor. En een CX-5 is helemaal duur.....
Een Focus of Astra schrijft zeker net zo hard af denk ik. Rijden er ook veel meer van en bij een gebruikte Japanner werkt de bewezen betrouwbaarheid ook in het voordeel. Alleen jammer dat een roestimago dat dan weer keihard teniet doet.....

Een Mazda 6 is zeker geen afschrijvingskanon! Dat viel me vies tegen toen ik met een schuin oog naar een 6 keek. En de CX-5 is inderdaad helemaal sterk qua restwaarde.

Een Focus of Astra schrijft in % minimaal net zoveel af. Zeker de Focus. Daarom echt een goede optie om als jong gebruikt te kiezen, maar zou niet zo snel een nieuwe nemen.

Voordeel is dat ik de mijne al heel scherp heb gekocht. Daarvoor zijn ze nu anderhalf jaar verder nog steeds niet te vinden.....
Een nieuwe Focus Wagon 1.0 125pk Titanium kost zo'n 27 mille. Eerste jaar schrijft ie zo'n 6.000 af. Is best fors.

Daarom beter eentje van 1 jaar oud kopen ;)

Na het eerste jaar vlakt het al stukken meer af natuurlijk.

4 jaar 50% afschrijving kom je goed in de richting globaal gezien.

Hoe hoger in het segment, hoe meer je gaat afschrijven (uitzonderingen daargelaten).

Qua inruil kom ik voor de Mazda 6 rond de 19.000 a 19.500 EUR uit.

Nog even flink geinvesteerd in de Mazda. 13 euro om precies te zijn, incl. verzending uit China. Met dank aan Ali. Mooie chromen versierselen boven de mistlampen. Net als ook de facelift tegenwoordig heeft.
Staat net wat luxer zo. En na de bruine randjes is een randje glimmend metaal ook wel een keer mooi.
Hiermee is ie makkelijk 20.000 waard :)

IMG_20160518_195109193_HDR_zpsnqksow1s.jpg

Van de week even bij deze Focus kijken. Niet dat ik perse deze zou willen (saaie kleur) maar gewoon om te kijken hoe hij zich verhoudt tot de Mazda.
Wel eentje met alles erop en eraan. Staat hier vlakbij.

Grijze Focus

Zelf vind ik dit wel een hele leuke. Wellicht iets te maar het 13 in een dozijn is zo wel weg. Diffusor onder achterbumper zal wel niet i.c.m. trekhaak gaan.

ford-focus-wagon-1-5-titanium-edition-150pk-keyless-camera-individual-styling-pack-17461938-3.jpg

Hele dikke Focus

Focus is een mooie auto hoor, maar het blijft wel redelijk standaard veel voorkomend helaas.

Die zwarte is wel erg dik. Jammer dat ie geen xenon heeft anno 2016.

Ja de Mazda is absoluut mooier en exclusiever. Ik kijk graag nog even om als ik hem geparkeerd heb. Dat heb je met zo'n Focus niet. Staan op mijn werk volgens mij sowieso al 4 van die dingen op het parkeerterrein. Beetje anoniem is ie zeker.
De grijze is wel fully loaded met xenon, half leer, elektrische stoelverstelling en allerlei veiligheidssysytemen.

Het wordt ook doorrijden en verder genieten van de 6 of zo'n Focus. Een beter alternatief (zonder heel veel te moeten toeleggen) heb ik op dit moment niet. Nog even gedacht aan een Qashqai (witte Tekna met pano en leer is niet gek).

Kristian zei:
Nog even flink geinvesteerd in de Mazda. 13 euro om precies te zijn, incl. verzending uit China. Met dank aan Ali. Mooie chromen versierselen boven de mistlampen. Net als ook de facelift tegenwoordig heeft.
Staat net wat luxer zo. En na de bruine randjes is een randje glimmend metaal ook wel een keer mooi.
Hiermee is ie makkelijk 20.000 waard :)

IMG_20160518_195109193_HDR_zpsnqksow1s.jpg

Let op dat goedkope aftermarket chroom-look spul veelal na een pekelwinter last krijgt van pitjes en degenereert. zeker aan de voorkant van een wagen. Ik had aftermarket lampen voor mijn Mondeo toentertijd en na 1 tame winter waar slechts een enkel keer preventief gestrooid werd, had deze al last van pitjes. Het zijn eigenlijk geen pitjes maar bultjes van chroom wat afscheid wil nemen van de achterlamp.

Die kans is wel groot inderdaad. Misschien dat een goede waxlaag helpt. En anders is de schade ook niet heel groot natuurlijk. Voor 13 euro mag je ook niet teveel kwaliteit verwachten.

Tuurlijk is de Focus een saaie auto om te zien, maar een Mazda 6 zal ook niet bepaald ieder z'n hoofd doen omdraaien. Veel kijkplezier in ieder geval, en probeer er ook even een rondje in te rijden. Ik ben benieuwd!

Ik heb bij een Swift op het werk toevallig (accu was leeg) wel een bruin randje ontdekt:

Huidige type Swift? Beetje vergelijkbaar met hoe het bij de Mazda is. Op plekken die niet direct zichtbaar zijn wordt bespaard door heel schraal te spuiten, zonder blanke laklaag. Vaak zijn de randen van het plaatwerk hier ook zo scherp dat lak daar niet fatsoenlijk op wil dekken.
Veel meer als een grondlaag is het sowieson niet. En ik heb de indruk dat wit ook wat minder sterk is. Plus wit laat elke tekortkoming direct zien.

Overigens is een Ford ook niet direct een hoogvlieger wat betreft roestgevoeligheid.... Maar goed, wel 3 jaar nieuwer.
De grijze heb ik al even vluchtig bekeken. Mooie auto maar met 16 inch en deze grijze kleur is het wel een grijze muis hoor. Half lederen bekleding staat wel heel aardig. Misschien dat ik morgen nog even kijk. Maar, om hem nog een beetje aardig te doen ogen zou ik het liefst gaan voor Deep Impact Blue i.c.m. 18 inch. De chromen grille vervangen door een zwarte honingraat, dan ziet het er al iets minder als een vertegenwoordigersauto uit.
d28808cf-306e-4ed0-83c7-5e5734349b4a.jpg

Het was een Swift van 2012, wel het nieuwere model.

Ford heeft inderdaad een beroerde naam wat betreft roest perikelen. Maar zoals je in het Autobild filmpje hebt kunnen zien conserveren ze bij Ford nu wel een stuk beter. Ik durf wel te zeggen dat de Fords vanaf het 'new edge' 'Kinetic'-design niet tot nauwelijks roest vertonen.

Al was de Mondeo van twee generaties terug nog wel een probleemgeval. Inmiddels zie je de eerste generatie Focus ook vrolijk roesten aan dorpels en wielkasten maar die zijn ook al zomaar 17 jaar oud.....
Ach en als je gaat zoeken op internet, de Golf 6 schijnt ook niet heel erg geweldig te zijn.

Pardon, het moet vanaf het Kinetic Design zijn natuurlijk! Over de New Edge Ford Ka en roest kun je namelijk wel een heel boek schrijven.

Hoewel ik de producten van VW best kan waarderen, is de Golf 6 een echte no-go voor mij. Het model is best fraai, en het zit- en rijcomfort is ook gewoon prima te noemen voor een C-segmenter. Maar bij een Golf 6 is het niet de vraag of er zich problemen gaan voordoen maar meer wanneer de problemen en kuren zich gaan vertonen. Heel jammer!

Focus met spoiler pakket in Deep Impact Blue is wel erg lekker! Heerlijke kleur! Hadden we ook op de Fiesta.

Wel redelijk gevoelige lak btw. Maar dat komt wel goed bij poetser als jij ;)

Heb ze al even gemaild. Auto kan ik helaas niet op dealersite terugvinden dus wellicht al verkocht. Ben benieuwd....

Auto is beschikbaar, ga dinsdag of woensdag kijken of het wat is. En natuurlijk even proefrijden......

Gisteren de rand rond de kofferbakopening bijgewerkt. Brantho Korrux 3in1 voor gebruikt. Daar roest het nooit meer in ieder geval.

Denk ik ook. Maar, hangt ook af van inruilprijs. Zo rond de 3,5 bijleggen vind ik mooi genoeg. Is de vraag of dat lukt als deze relatief scherp wordt aangeboden. Maar goed, mijn 6 is nog als nieuw en heeft ook net de beurt gehad. Moet ook nog weer een trekhaak op natuurlijk......

Blijf je 6 toch wel echt prachtig vinden! Maar kan me ook wel voorstellen dat de roestplekjes afbreuk doen aan het plezier wat je aan de auto hebt.
Bij mijn Punto (uit 2011) was de rand achterklep 'bobbelig'. Ook roest. Onvoorstelbaar! Ik heb het door een autoschadebedrijf laten herstellen.

Focus is in de basis een mooie auto maar het interieur vind ik op de foto's weer minder; wellicht dat het in het echie minder plastiekerig is dan het lijkt.
De blauwe in H'berg is inderdaad een fraaie uitvoering en met jouw 'touch', kan ie alleen maar beter worden.

Auto kan ik helaas niet op dealersite terugvinden dus wellicht al verkocht. Ben benieuwd....
Kan zo wel even voor je langsrijden om te kijken of ie er nog staat ;)
Ik typ te langzaam :D

Kristian zei:
Denk ik ook. Maar, hangt ook af van inruilprijs. Zo rond de 3,5 bijleggen vind ik mooi genoeg. Is de vraag of dat lukt als deze relatief scherp wordt aangeboden. Maar goed, mijn 6 is nog als nieuw en heeft ook net de beurt gehad. Moet ook nog weer een trekhaak op natuurlijk......

Je kan altijd nog eens kijken wat je terug krijgt als je hem via (bijvoorbeeld) ikwilvanmijnautoaf.nl verkoopt. Vorige 2 auto's kreeg ik daar een redelijk kansloos bod, maar voor de A kreeg ik wel een goede prijs vergeleken met inruil. Particulier had er waarschijnlijk nog meer ingezeten, maar de markt >20k is wel stuk lastiger particulier merkte ik.

Als je er langs komt altijd goed natuurlijk :) Misschien kun je dan ook al snel zien of ie al de nodige gebruikssporen heeft. Daar knap ik direct op af dan.
Roest doet inderdaad afbreuk aan het gevoel. Is na een week nog steeds het geval. Blijft balen.....

Als het tegenvalt zet ik bij mezelf de knop om en rij ik verder met de 6 (tot ie van ellende uit elkaar valt). En dan neem ik mezelf ook maar voor om niet weer te gaan zoeken op gaspedaal. Wordt je alleen maar weer onrustig van.

Als je er langs komt altijd goed natuurlijk smiling smiley Misschien kun je dan ook al snel zien of ie al de nodige gebruikssporen heeft. Daar knap ik direct op af dan.
Ben er even langs gereden maar kon de auto zo niet zien staan: was hoofdzakelijk een grijs/zwart aanbod ;)
Deel vd auto's stond achter hekken, dus kan zijn dat hij daar tussen staat.

Als je morgen heengaat, wil ik vanavond nog wel even langsgaan voor een nieuwe poging hoor; kleine moeite!

Staat binnen zei de verkoper. Vandaag krijg ik een indicatie van toe te leggen bedrag. Verwacht er niet veel van. Schijnen ook meer gegadigden te zijn. Ik ga niet overhaast beslissen en heb ook een bedrag in mijn hoofd wat ik max. wil bij betalen.

Kristian zei:
Al was de Mondeo van twee generaties terug nog wel een probleemgeval. Inmiddels zie je de eerste generatie Focus ook vrolijk roesten aan dorpels en wielkasten maar die zijn ook al zomaar 17 jaar oud.....
Ach en als je gaat zoeken op internet, de Golf 6 schijnt ook niet heel erg geweldig te zijn.

Mijn hemel de focus eerste generatie had al roest binnen 2/3 jaar, vooral de deurranden, zijn allemaal terug geweest voor herstelwerk.
Probleem is nooit goed opgelost overigens, verder wel een gigantisch goede wagen, vergelijkbaar met de 156 van die tijd kwa rijden, beste wat je kon krijgen.

Terug
Bovenaan