Kristian: 2003 BMW Z4 3.0i | 2017 Skoda Citigo | 2021 BMW 320e Touring

Gefeliciteerd! Leuke auto. Vorige vind ik stoerder maar dit model zal zeker iets volwassener rijden. Veel rijplezier!

Leuke Swift, inderdaad wat meer auto dan een Aygo.Zeker als het om vrouw en kind gaat, verstandig!
Al eens gekeken naar een C'eed SW als opvolger voor de Civic? Met wat opties is dat echt een heerlijke auto imo.

Mooie auto,veel plezier ermee!
Ik zit zelf ook nog steeds aan een Suzuki Swift te denken als volgende auto.

Zijn er ook blij mee.
Als opvolger voor de Civic is de C'eed ook nog zeker in beeld. Las in de Autobild vandaag een vergelijkende test met die auto tegen de Auris TS. De Kia won met flinke afstand van de Toyo.

Eerst maar eens genieten van de Swift. Airco, stoelverwarming, goede stoelen, een heel verschil met de Aygo.
Maar zeker heel veel plezier gehad van de Aygo afgelopen jaren. Goedkoop, supermbetrouwbaar en met de zomerwielen ook echt leuk on mee te rijden.

Dat is een nette Swift! Zoals je zelf al schrijft: in het voorjaar een paar mooie wielen scoren en het plaatje is compleet.

Proficiat, heel leuk autootje...
Alhoewel,
laat dat -tje maar weg,
reed deze morgen nog achter een zilvergrijze Swift en wat een volwassen auto is dat geworden!!!

Leuke Swift, vooral door het kleurtje! Nu inderdaad qua uiterlijk nog een beetje zo maken als je vorige Swift! Die Aygo zag er trouwens wel lekker sportief uit.

Echt klein is de Swift inderdaad niet meer. Vooral in vergelijking met het oude model valt dat wel op. En toch is hij lichter dan de vorige.
Ben al aan het zoeken naar wat leuke accessoires. De bumpermask achter komt er sowieso wel weer op. Voor twijfel ik nog.
En verder een setje instaplijsten om de beschadigingen op de dorpels te maskeren.

Bumpermask met sierstuk
p1080961-jpg.resized.640x0.png

Instaplijsten
dsc05602gy.jpg

Bumpermask voorzijde
77000-68L02-000%20Bumpermask%20voor-700x700.JPG

En het logo voorop plastidippen? Je hebt vast nog wel wat zwarte plastidip staan? :)

Die bumpermask aan de voorzijde weet ik niet helemaal...

Wordt dit model Swift net als de vorige zowel in Japan als in Hongarije gemaakt,of nu nog maar in 1 land?

Volgens mij komt dit model alleen nog maar uit Hongarije.

@Barri, ik heb het vermoeden dat die mask onder de grille een soort wrap is. Een hele dure sticker dus! Misschien dat zoiets ook makkelijk te plastidippen is. En het logo is ook wel een idee.

Dubbele uitlaatsierstuk is denk ik ook wel een must....

Als vervanger voor de Civic?

https://www.autotrack.nl/tweedehands/kia/optima/10167760
https://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=238486313&asrc=st

Audi A4tdi zei:
Als vervanger voor de Civic?

https://www.autotrack.nl/tweedehands/kia/optima/10167760
https://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=238486313&asrc=st

hij zoekt geen diesel. bovendien lijkt een sedan mij niet echt praktisch.

heb je al nieuwe foto's van je aanwinst? :)

Gefeliciteerd met de Swift. Ik heb zowel de vorige generatie als de huidige verschillende keren meegehad als leenauto (waaronder zo'n prachtige blauwe), en ik vind het leuke, goeie auto's. De vorige generatie vond ik strakker gelijnd en daardoor mooier (ook van binnen trouwens), en was met een 1.3 turbodieseltje te krijgen, wat een leuke combinatie was om te rijden (het schakelt zo goed!). Bijna net zoveel lol als in een Mini Cooper, maar dan voor de helft van de prijs en mét ruimte en praktisch gebruiksgemak. De huidige vond ik, door het ontbreken van de punch van het dieseltje, en de wat lichtere besturing aanvankelijk een lichte teleurstelling. Maar de stoelen zijn weer wat beter geworden, net als de binnenruimte en het interieur. Als de 107 van mijn vriendin het begeeft ga ik haar zeker ook een Swift aan proberen te praten (y).

@ HVP, dank je!

We kunnen morgenochtend de Swift ophalen. Altijd weer een leuk moment, een nieuwe/andere auto ophalen.
Dan mag de Aygo naar een nieuw baasje die er vast nog jaren plezier van heeft.

Binnenkort een dag vrij nemen om hem helemaal netjes te maken. Pollijstbeurt, goed in de was zetten en mooie kentekenplaten met opgelegde letters monteren en de dealerreclame verwijderen. Verder alvast even kijken naar blinderen van de achterruit en achterste zijruiten.

Heb al even gezocht naar mooie velgen voor komend voorjaar en ik ben bang dat ik weer uitkom op de Borbet LV4. Stonden op de Aygo heel mooi en op een Swift is het ook super.

Foto-NAQWYRUV-D.jpg

Erg mooi die witte swift. Privacy-glass en bumpermask is een must-have. Dat zit standaard op de Civic my2014. Denk dat die in t wit mn volgende auto gaat worden:cool:

@fast, jij gaat de Civic binnenkort inruilen? Ik wacht nog een jaartje of 2 tot de eerste Tourers gebruikt worden aangeboden.

Vanmorgen de Swift opgehaald. Stond er netjes bij. Steenslag bijgewerkt en deukjes eruit gehaald.
Vandaag meteen een kleine 200 km gereden. Echt een heerlijke auto. Ik kan er goed in zitten, rijdt heel direct en lichtvoetig. Volgens de boordcomputer rijdt ie gemiddeld 1:20. Heel netjes dus. Net zo zuinig als de Aygo maar veel meer auto. Kortom, heel erg tevreden!

Ik zal binnenkort even wat foto's posten.

Ja de nieuwe civic hatchback of de nieuwe mazda3. Ook over een aantal jaren pas hoor, deze bevalt prima. Moet Iig wel weer een rijdersauto worden.
Feli met de Swift. Ben benieuwd naar de foto's.

Hier ook nog erg tevreden met de Civic. Heb afgelopen dagen veel in de Swift gereden. Vanochtend de Civic gepakt naar het werk. Dan besef ik me weer hoe sportief de Honda is. Had echt het gevoel in een sportwagen te zitten. Je hoeft het gaspedaal maar iets in te drukken en hij reageert gretig. In de Swift moet je flink het gas intrappen en niet te snel overschakelen om er wat tempo in te krijgen.

De Swift rijdt heel fijn overigens. Gevoelsmatig is de Aygo echter sneller, zal vast door de karakteristiek van de 3 cylinder komen en de mindere isolatie. Het motortje van de Swift loopt heel mooi geruisloos, op lage toeren zit er weinig kracht in. Kan me dat ook nog wel herinneren van de vorige Swift.
De koppeling laat zich heerlijk licht bedienen. Ik dacht dat dat bij de Honda ook zo was maar die is echt veel zwaarder. Besturing is ook lekker direct en vrij licht in de Swift.

Gisteren met slecht weer is het toch veel fijner vertoeven in de Swift dan in de Aygo. Minder last van wind, stabieler en je voelt je ook wat meer geborgen. De Aygo was van binnen toch vrij blikkerig en kaal.

Eerste modificatie wordt denk ik het tinten van de achterste zijruiten en ramen. Is standaard op de Exclusive en staat veel beter. De bumpersmask achter en evt. voor ga ik toch eens met Plasti Dip proberen.

Ik hoop het weekend een paar foto's te kunnen maken. Het weer zit niet mee en 's avonds is het pikkedonker dus nog niet gelukt.

Vanochtend de Swift even schoongemaakt en voorzien van een laagje was. Ziet er netjes uit. Binnenkort nog een keer helemaal polijsten om alle swirls te verwijderen.
Net snel even een paar foto's gemaakt:

swift3_zpscf1483a8.jpg

swift1_zpsd880281a.jpg

swift4_zps91800097.jpg

swift2_zps293341c9.jpg

Thnx. Auto verdient zeker nog wel wat modificaties. Heb nu twee kleine aanpassingen gedaan, een setje Bosch Aerotwin flatblade wissers en vanavond nog luxe kentekenplaten gemonteerd.

Mistlampen gaan zeker nog komen. Zijn er ook in dagrijverlichting uitvoering. Zien er identiek uit op het oog maar je hebt er meer aan. Achterspoilertje moet er ook nog op. Achterzijde heeft nu wat oubolligs vind ik.

Zojuist maar even met de Swift bij de garage in het dorp geweest. Ik constateerde gisteren dat het oliepijl toch wel een stuk boven max. stond.
De prutser van de dealer die de beurt heeft uitgevoerd heeft dat dus niet al te secuur gedaan.
Lijkt me niet echt fijn voor de auto. Is zo'n 400 ml. afgetapt en nu staat hij op max.
Geen idee of zoiets meteen schade toebrengt overigens. Heb de dealer het voorval gemeld dus mocht er wat gebeuren dan sta ik op de stoep.

Wel goed dat je dat zelf nagekeken hebt (y) en inderdaad bijzonder triest van de monteur. Ik zou er denk ik niet naar kijken.

Audi A4tdi zei:
Wel goed dat je dat zelf nagekeken hebt (y) en inderdaad bijzonder triest van de monteur. Ik zou er denk ik niet naar kijken.

400ML?.... triest?

Ik kreeg bij de beurt van de IS200 van de garage eens de vraag of ik olie deed peilen; anders gooiden ze er 1liter extra bij.....originele merkdealer, de vraag is of het echt kwaad kan en bij welke auto en motortype.

Kristian zei:
Heb al even gezocht naar mooie velgen voor komend voorjaar en ik ben bang dat ik weer uitkom op de Borbet LV4. Stonden op de Aygo heel mooi en op een Swift is het ook super.

Vind de LV5 nét een tikkeltje meer hebben...

jonaccord zei:
Audi A4tdi zei:

400ML?.... triest?

Ik kreeg bij de beurt van de IS200 van de garage eens de vraag of ik olie deed peilen; anders gooiden ze er 1liter extra bij.....originele merkdealer, de vraag is of het echt kwaad kan en bij welke auto en motortype.

Teveel olie is minstens net zo schadelijk voor het blok als te weinig, dus triest ja

dit schrijft de anwb: Vul zeker niet meer olie bij dan het maximumniveau, want te veel olie kan ook schadelijk zijn voor de motor. (De olieafdichtingen krijgen dan te veel druk waardoor deze kunnen gaan lekken.)

Ik laat het bij mn civic ook 2x per jaar door de dealer controleren omdat de peilstok zeer slecht afleesbaar is..

Ik verwacht niet meteen schade, maar vind het buitengewoon slordig. Kom er nooit weer maar was dat ook al niet van plan. Reactie van de dealer is lachwekkend. Er staat 3.1 liter op de werkbon en dat is volgens het boekje. Even peilen na het verversen is schijnbaar teveel moeite. Amateurs!

Teveel olie is bij een diesel meer schadelijk. Bij een benzine bestaat er de kans dat de keerringen eruit vliegen. Hij rookte echter niet en ik zie ook geen lekkages dus het is denk ik wel goedgegaan. Zo'n Japans blok is ook niet zomaar stuk natuurlijk.....

@BRG: LV5 is inderdaad net iets mooier maar dat is de 5-gaats versie en die past niet...

Inmiddels toch maar even een dealerreview geplaatst. Reactie van garage was beneden de maat. 'We hebben conform voorschrift 3,1 liter bijgevuld'.
Op mijn reactie dat ik even controleren via de peilstok logisch had gevonden geen respons. Verder ook geen excuus ofzo.
Service en liefde voor auto's staan blijkbaar niet hoog op het lijstje.
Stel dat ik nog eens een I40 wil aanschaffen, dan zeker niet in Zwolle.

Heb de laatste jaren vaker slechte ervaringen met merkdealers. Veel slordigheden en niet nakomen van afspraken. Sinds een tijdje ga ik voor onderhoud naar de garage in het dorp (universeel) en daar wordt ik veel beter geholpen. Een merkdealer is niet altijd beter ben ik wel achter....

Omdat het topic niet meer alleen over de Civic gaat heb ik de titel maar even aangepast.

De Swift bevalt erg goed. Rijdt heel fijn, is comfortabel en verbruik is ook heel netjes (1:18).
Heb deze week een aantal dingen aangeschaft om hem wat te 'pimpen' en minder iel te laten ogen:

Via Ebay een nieuwe set Sport-achterlichten kunnen scoren. De standaard achterlichten vind ik eigenlijk gewoon lelijk en maken de auto hoog en smal. Nu zijn er tegenwoordig ook aftermarket uitvoeringen met LED-bars maar op de een of andere manier staat dat toch wat goedkoop en ga ik liever voor oem.
Door de andere indeling wordt de achterkant er naar mijn mening een stuk dikker van.

2012-Suzuki-Swift-Sport-rear-side.jpg

Vervolgens kon ik via Marktplaats goedkoop het originele uitlaatsierstuk bemachtigen. En die is niet compleet zonder de bumpermask. Die heb ik dus ook maar besteld. Dit gaat er dan uiteindelijk zo uitzien:

5812687-4-suzuki-swift-12-5drs-comfort-gt-pakket-640.jpg

Vanmorgen de achterlichten binnen gekregen. Vanmiddag bij de dealer de benodigde fitting-/kabelset opgehaald (112 euro voor paar kabeltjes....)
Morgen als het een keer droog is, de lampen inbouwen.

Zojuist de achterlichten gemonteerd. Ben er erg blij mee. Staat een stuk dikker zo.
Vervolgens ook nog merk en typeaanduiding van de klep gehaald. Veel beter!
Volgende week nog de bumpermask plaatsen, dan komt het sierstuk ook beter uit de verf.

Een lamp gemonteerd

Beide lampen gemonteerd

Gecleaned

Dank je. Wieldoppen heb ik verwijderd, staan zo goedkoop. Wellicht dat ik ze voor de time being nog even plastidip. Dit voorjaar een leuke set 17 inch eronder.

Het zijn niet eens winterbanden. All seasons.
Heb ze er af gedaan om te zien hoe blauw met zwart staat.

Zojuist een set 17 inch zomerwielen gekocht via Ebay. Zijn de originele X-ite velgen van Suzuki met 205/40/17 Hankook Ventus V12 banden.
Voor 670 euro kunnen kopen terwijl normaal een velg al 200 euro kost! Splinternieuwe set voor weinig dus.

high_517.jpg

Ze zijn gewaagd maar ik vind het prachtig staan.

Mooi hoor! Is de Swift op bovenstaande foto verlaagd? Die 17" vullen de wielkasten wel erg goed...

Strakke update die achterlichten zeg(y) Juist de achterkant vond ik er bij de facelift op achteruitgegaan, maar dat wordt zo mooi opgelost.

Ook strakke velgen, top dat je niet met de massa meegaat maar een beetje gedurfde keuzes neemt binnen het OEM aanbod!

Mooie upgrades, heb je nog niet gespot in het dorp!
Met de nieuwe velgen zal hij vast een stuk meer opvallen. ;)

Achterkant vond ik zelf ook niet geweldig. Achterlichten zijn al een verbetering, de bumpermask en een mooie dakspoiler zullen het af moeten maken. Ben heel benieuwd hoe de velgen straks gaan staan en hoe het rijdt. Zal wel weer lekker stug zijn. Nu is ie redelijk soepel maar het rijgedrag op 15 inch is niet echt sportief en dat mis ik wel. Zit nog te denken aan een lichte verlaging en spoorverbreders in de toekomst.

Gisteren de bumpermask gemonteerd. Het uitlaatsierstuk komt hierdoor meteen een stuk beter tot zijn recht. Weer een stapje verder naar het eindplaatje. Volgende week zullen de velgen ook wel binnenkomen. Volgende stap is het achterspoilertje.

De Swift bevalt verder uitstekend. Het is natuurlijk geen Honda (voelt allemaal net wat minder degelijk en doordacht aan) maar rijdt wel erg soepel.
Ten opzichte van de Aygo vind ik wel dat je de Swift hoger in toeren moet jagen om het vermogen aan te spreken. Op de snelweg is hij ook wat luidruchtiger. Verder is het wel allemaal een klasse beter hoor maar die driecylinder in de Aygo was een fijn ding.

Terug
Bovenaan