Kristian: 2003 BMW Z4 3.0i | 2017 Skoda Citigo | 2021 BMW 320e Touring

prima dingen, wij hebben ook 5 jaar lang een upje gehad, prima no-nonsens ding en kwalitatief ook goed (mede ook dat er weinig op en aan zit qua luxe en milieu geneuzel aan de motor)

Kost me heel veel moeite om hem als gebruiksvoorwerp te zien hoor. Alle gebruikssporen doen toch wel pijn. Gisteren even gewassen en maar meteen gekleid, lak was net schuurpapier. Dat is nu beter. Maar rondom wel wat dingetjes te vinden. Rijdt er niet minder om en een normaal mens zou zich daar ook niet aan storen.

Hoe het rijdt t.o.v. een Swift? Vooral betere stoelen en veel meer ruimte voorin en veel stiller. Swiftjes zijn op de snelweg erg lawaaiig doordat ze heel veel toeren draaien. Nog wel even gekeken naar een Swift hoor, maar voor eentje van 12 jaar oud betaal je ook de hoofdprijs. Ik vond de Skoda al belachelijk duur gelet op leeftijd en nieuwprijs. Vind hem ook wat beter rijden dan de Up! die we hadden. Minder lawaai uit de versnellingsbak en onderstel was comfortabeler.

Mijn vrouw had wel twee foto’s gemaakt zei ze net, dus bij deze toch twee plaatjes van een ongewassen Witigo.

Zo te zien nette auto.

Gefeliciteerd en veel geluk.

Een mooie basis voor wat upgrades :cool:

Hoe het rijdt t.o.v. een Swift? Vooral betere stoelen en veel meer ruimte voorin en veel stiller. Swiftjes zijn op de snelweg erg lawaaiig doordat ze heel veel toeren draaien. Nog wel even gekeken naar een Swift hoor, maar voor eentje van 12 jaar oud betaal je ook de hoofdprijs. Ik vond de Skoda al belachelijk duur gelet op leeftijd en nieuwprijs. Vind hem ook wat beter rijden dan de Up! die we hadden. Minder lawaai uit de versnellingsbak en onderstel was comfortabeler.
Goh, betere stoelen en meer ruimte had ik niet verwacht eerlijk gezegd!
De stoelen in de Swift zijn absoluut niet het beste, maar vind ik ook zeker niet slecht: ben van kleine auto's heel slechte (platte) stoelen gewend. (een C1 bijvoorbeeld)
Qua ruimte komt het misschien omdat wij een driedeurs hebben? Als ik de stoel helemaal naar achteren doe, kan ik met de voeten bijna niet meer bij de pedalen. Dus voor mij ruimte zat ;)

'Erg lawaaiig' onderschrijf ik helemaal; daarom gebruik ik 'm liever ook niet op langere afstanden.
Dan zou 1 van de VAG-drieling nog best een goede opvolger kunnen zijn dus... interessant!

Kijk maar eens op Kopacek.com voor wat inspiratie en gadgets!
Setje originele rubber matten is besteld. Lakstift ook, het weekend maar eens even netjes maken.
Wil nog modderkuipen voor wielkasten achter zodat geen roest ontstaat rondom de tankdop. Destijds bij Up ook gedaan. Staat ook mooier en minder geluid.

Leuke auto Kristian! Ik heb ook meer dan goede ervaringen met deze auto's (de up! dan) qua geluidsisolatie, zitcomfort en Alltagstauglichkeit.

Ben ik dan de enige die het niks vindt en eigenlijk gewoon die fijne BMW zoveel mogelijk zou willen rijden, als ik m op de dam had staan? Die g21 staat stil als de skoda rijdt. En ook als de skoda niet rijdt.

Maarrrr, het is een vrij land en ik ben oprecht blij voor jou dat jij er blij mee bent!

Als mijn vrouw in het weekend de Citigo meeneemt naar voetbal, supermarkt etc. dan kan ik de 3-serie pakken.
Drukke planning, kinderen op voetbal en soms geen zin om in weer en wind naar werk te moeten fietsen dus ik ga er vanuit dat beide auto’s wel goed gebruikt gaan worden. In ons dorp ook geen voorzieningen dus afhankelijk van de auto.

Maar je hebt gelijk, zo’n Citigo heeft hele andere kwaliteiten dan een BMW.

Laatst bewerkt:
Ik heb zo'n ding ooit een weekje als voorloopauto gehad. Een Seat met alle opties erop. Was blij verrast! Voorin zat je goed, reed goed, die 1.0 (95pk?) voldeed prima, maakte niet te veel herrie en een gemiddeld verbruik van 1:23 die week.

Ik heb zo'n ding ooit een weekje als voorloopauto gehad. Een Seat met alle opties erop. Was blij verrast! Voorin zat je goed, reed goed, die 1.0 (95pk?) voldeed prima, maakte niet te veel herrie en een gemiddeld verbruik van 1:23 die week.
60pk hebben ze bijna allemaal. En toch voldoet dat prima. Heel wat anders dan de 204 of 231 pk in de 320e of Z4 maar je komt prima mee in het verkeer. Ook maar 800kg, de 320e weegt ruim 1800kg.

Maar toen ik net de eerste foto’s van de nieuwe Twingo zag dacht ik, da’s echt een leuk ding. T.z.t. naast een M340i of X3 M40i en dan de Z4 toch maar opofferen?

Ondanks dat de nieuwe Twingo (net als de nieuwe 4 en 5) een leuke auto is, zou ik een hobbyauto in goede staat en waar je zoveel plezier aan beleeft daar nooit voor opofferen. Daar krijg je altijd spijt van.

Welkom Citigo :)
Mocht je gaan aanpassen, dan is het achterklepje ook dankbare plek. Alle letters eraf föhnen en dan lakzwarte wrap er op. Maar lekker probleemloos en zorgeloos rijden is belangrijker.

De Z4 wegdoen krijg ik inderdaad spijt van. Ik mis hem na 4 dagen stalling al. Al was het maar de aanblik als ie op de oprit staat.....

Citigo naar smaak aanpassen is in principe niet de bedoeling maar het zou me niet verbazen als het er nog wel van gaat komen. Fijn karretje, maar als ik hem nu geparkeerd heb kijk ik liever niet achterom.

Wel in combinatie met een andere dikke zescilinder erbij dan hè. Regelmatig rare kronkels hoor, meestal blijft het daar ook gewoon bij. Maar hoop wel volgend jaar iets meer leuke kilometers te maken met de Z4. Dit jaar te weinig van gekomen.

Je moet er ook niet te zuinig op willen zijn. Natuurlijk is het fijn als -ie mooi en goed is, maar een oud hok perfect houden kan gewoon niet. En zeg nou zelf, maak je je nog druk om dat ene krasje of deukje als je de zescilinder richting het rood jaagt?

De Citigo lijkt me een prima auto, maar zelf had ik de Z4 een serieuzere rol gegeven. De zwarte Z4 verkocht ik destijds aan iemand die 'm zakelijk ging rijden. Ging weg met 110.000 kilometer, staat nu drie jaar later met dik 170k km weer te koop. Daar is van genoten, kan niet anders, en onder de streep waren 't waarschijnlijk helemaal geen dure kilometers. Kortom: rijden met dat ding, je bent geen museumconservator.

Ik heb destijds mijn bestelbus weggedaan en er een BMW voor in de plaats gezet.
Eerst een X3 35D f25 en daarna een 530D F11 allebei in smetteloze staat.
Voorheen had ik een Vito en privé een F30 320i , aangezien ik 90 % van de tijd met een Vito reed waarbij bijna iets in lag heb ik ze allebei weggedaan en een ruimere auto voor in de plaats gezet.

Tot op heden geen spijt van, elke dag te werk met een auto die plezier geeft.
De illusie dat de F11 smetteloos blijft heb ik niet omdat regelmatig te vinden ben in hartje Amsterdam.
Eerste krasje doet pijn maar dat ebt vanzelf wel weer weg.

De Citigo zorgt er wel voor dat de ritjes in de BMW juist weer speciaal voelen. Je went aan het typische BMW rijgevoel maar nu is het ‘wow’ dit rijdt fijn.

Al moeten investeren in de Citigo. Rammelde wat achterin en ik had zelf voor aankoop al wel een idee wat er aan de hand kon zijn. Vandaag even gechecked en dat klopte. Schokdemper rechts achter is zeiknat. Dus maar twee nieuwe fietspompjes besteld. Nog geen 40 euro per stuk dus dat valt mee. Morgen even monteren en dan is het weer klaar.

net zoals hier de twingo ook word gebruikt, supermarkt, sport, zwemles, boodschappen, en woon/werk verkeer voor mijn vrouw. met alle kortere ritjes <15km is de twingo de eerste auto. Niet dat met de BMW niet gereden word, maar wel als 2e auto, of de ruimte is nodig, of we maken langere ritjes. we rijden met de twingo dit jaar zo'n 12.000km, met de BMW zo'n 10.000 (maar is in de vakantie deels ontlast door de leenauto)
Beide auto's zijn goed in datgene waar wij ze voor inzetten. en beide kun je dan enorm waarderen.

De twingo langere snelwegritten maken is niet top, en met de BMW op krappe parkeerplaatsen bij de supermarkt maneuvreren ook niet. Ik vind de combi die we nu hebben top.

Voor ons was het hebben van 2 auto's echt niet meer nodig en hebben beide deugden in 1 auto kunnen verenigen. Compact genoeg voor het stadswerk en toch ook ruim genoeg voor gezinstripjes.

Ik vind drie auto's eigenlijk ook teveel van goede hoor. Praktisch gezien zou de Z4 gewoon veld moeten ruimen. Maar ik zie hem dan maar als hobby-object.

Voor de boodschappenritjes vind ik de 3-serie niet fijn met krappe parkeervakken. En met twee opgroeiende kinderen en caravan is wat compacters niet aan de orde nog. Na de winter nog eens weer kijken hoe het bevalt en of er nog wat gewijzigd moet worden in het wagenpark. Voor nu voldoet het goed. Zal de Z4 deze week ook maar schorsen, scheelt weer wat centjes.

Precies dat. En als die niet in de weg staat en je het geld eraan kwijt kan.. boeiend. Kan jou het nou schelen dat er 3 auto's op je naam staan.

Boodschappen pak ik ook nooit de BMW of eigenlijk sowieso bijna niet de auto. Met ook een kratje bier ofzo wil ik nog wel eens de auto pakken, maar vaak lukt het wel op de fiets.

Je hebt zulke ongelooflijk lompe mensen qua parkeren dat ik het niet aandurf. Ik gruwel ook van iedereen die vóór uit zijn/haar auto inparkeert :D

Och, ik pak eerlijk gezegd bijna altijd de BMW. Had het maar geen auto moeten worden. Die sporadische korte ritjes moet de auto maar tegen kunnen, 9 van de 10 keer is de volgende rit weer lang genoeg om alles goed op temperatuur te krijgen.

Parkeren doe ik doorgaans wel een beetje tactisch, maar lukt ook prima.
Al zegt dat ook niets. Jaren terug eens naast een hagelnieuwe S-klasse geparkeerd met mijn bijna hagelnieuwe Opel Astra. Strak langs de stoeprand. Ruimte tussen mij en de Benz was iets smaller, maar nog steeds prima.

Ging er vanuit dat iemand met een hagelnieuwe auto ook wel voorzichtig zou zijn.......... helaas. Bij terugkomst dikke put in het voorscherm, precies de punt van de deur erin denk ik :(
Heb mij er vier jaar lang aan moeten ergeren en bij het inleveren (lease auto) was dat de enige opmerking qua beschadiging :(

Och, ik pak eerlijk gezegd bijna altijd de BMW. Had het maar geen auto moeten worden. Die sporadische korte ritjes moet de auto maar tegen kunnen, 9 van de 10 keer is de volgende rit weer lang genoeg om alles goed op temperatuur te krijgen.

oh het is niet zozeer de korte ritjes an zich bij mij. Maar meer dat de twingo lekker wendbaar is, best leuk en pittig rijd in de stad. Voorwieltjes kunnen zowat dwars, je propt hem lekker zo overal tussen. Laat de BMW dan liever thuis, die is goed in andere dingen

Ja ik zag het, weer een kar vol wielen opgehaald. Een setje 16 inch lichtmetaal zou hem wel goed doen, ook qua rijden. Eerst morgen eens een nieuwe multiriem erop knuppen. Die maakt wat geluid dus weer even 11 euro investeren.
De Z4 vandaag aan de druppellader gehangen, marterverjager erin en een stuk gaas eronder gelegd. En dan hopelijk ergens in maart weer aanslingeren.

320e en Citigo vanochtend helemaal bevroren, zelfs de deuren zaten vast. Via de app de BMW even voorverwarmen en de ramen zijn binnen een paar minuten ijsvrij en het interieur is heerlijk warm. Echt fantastisch.

Kost bij mij wel veel stroom (zo’n 15%).
En dat trekt ie niet meer bij met even extra opladen, want dat gaat ook niet zo hard.
Ik zit dus nu, met deze temperaturen en opwarmen, op maar een 25km elektrisch bereik.
Maar lekker is het wel. :p

Kan mij nog herinneren dat ik de 530e had voorverwarmd met iets van -5 Celsius buiten. Elektrische range was bij het instappen iets meer dan 20km :’)

Maar als die aan de paal hangt is er niks aan de hand toch? Kan je m misschien zelfs gewoon via granny lader aan 220 hangen denk ik voor die korte piek voor het voorverwarmen.

Ik heb nog een ‘ouderwetse’ standkachel , verbruikt iets van 0.2l /u ofzo dus prima te overzien. Nadeel van een standkachel is wel dat die maar op 1 stand kan: standje sauna.

Overigens hier in het westen nog geen bevroren ruiten. Voordeel van de zee

Precies. Aan de stekker is het geen probleem. Sowieso weegt dat beetje verbruik niet op tegen het geweldige plezier van voorverwarming. Zelfs stoelen en stuur worden opgewarmd.

Hoe zit dat met de spiegels? Bij de Zoë worden de achterruit en de buitenspiegels niet meegenomen. Vrij dom in mijn ogen, want dan is alles ontdooid en warm, kan je vervolgens wachten omdat de spiegels en de achterruit nog wit zijn :ROFLMAO:
Heeft BMW vast beter voor elkaar. En als ik mij niet vergis, wordt met de nieuwere Zoë (en een betere uitvoering) wel alles verwarmd/ontdooid...

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: funf
Hoe zit dat met de spiegels? Bij de Zoë worden de achterruit en de buitenspiegels niet meegenomen. Vrij dom in mijn ogen, want dan is alles ontdooid en warm, kan je vervolgens wachten omdat de spiegels een de achterruit nog wit zijn :ROFLMAO:
Heeft BMW vast beter voor elkaar. En als ik mij niet vergis, wordt met de nieuwere Zoë (en een betere uitvoering) wel alles verwarmd/ontdooid...

Spiegels en achterruit worden (uiteraard) meegenomen bij bmw. Mijn egolf heeft ook voorruitverwarming (a la ford). BMW heeft dit volgens mij niet? Nooit gezien iig.

Voorverwarmen kost inderdaad zo 10% accu. Maar rij je zonder voorverwarmen in Hybrid-modus weg dan wordt de auto vervolgens ook elektrisch opgewarmd en zie je de actieradius ook zakken. Dan liever met een warme auto vertrekken.

Wat mij wel bevalt is voorverwarmen op de oprit, daarna in Sport op de benzinemotor rijden totdat auto lekker warm is en dan nog wat stukken elektrisch rijden. Dan kom je elektrisch veel verder.
Met het koude weer van afgelopen dagen staat er met volle accu rond de 35km als actieradius op display. Vind ik prima.

Het fijnste is inderdaad om aan de stekker voor te verwarmen en dan te vertrekken. 35km actieradius is mooi. Dat hebben we hier ook in de X3. De techniek is tot op heden nog foutloos en ik ben echt super tevreden met hybride. Je hebt zo de voordelen van beide technieken, terwijl de nadelen overzichtelijk zijn.

Terug
Bovenaan