Kristian: er is altijd wel wat

Jaren geleden wel eens wat gelezen over de ontwerper van de stoelen bij BMW. De man merkte op dat wat ze ook ontwierpen aan de stoelen, veel klanten bleven klagen over het zitcomfort doordat ze scheef op hun stoel zaten door de portefeuilles in de achterzak...
Dit! Zelfs iets duns in de achterzak heeft een heel groot effect op de stand van je rug. Ik ben zelf erg bezig altijd met voorkomen van rugproblemen want ik ben er gevoelig voor en dit is wel een van de grootste veroorzakers.

Heb al van alles geprobeerd, andere zithouding, stoel vlakker, hoger, verder naar achteren, andere schoenen met dunne zool. Echt fijn is het nog niet. Na een half uurtje begin ik het wel al te voelen in mijn been.
Aanbod van leuke X3’s hou ik inmiddels wel een beetje in de gaten.

Dat van die zitpositie ken ik wel uit de tijd dat ik nog met de 3 touring reed. Wel jammer, verder is het een topauto. Bij de X3 is het wel iets beter, al zit voor mij de hoofdsteun nog steeds net te laag. In de 4 zit ik dan weer top.

Dit! Zelfs iets duns in de achterzak heeft een heel groot effect op de stand van je rug. Ik ben zelf erg bezig altijd met voorkomen van rugproblemen want ik ben er gevoelig voor en dit is wel een van de grootste veroorzakers.

Een dikkere trui of tshirt en je zit al anders

Ziet er top uit! Telkens wanneer ik deze Z4 en die van Bofkont zie, kriebelt het om er ook 1 te gaan kopen :eek:.

Laatst bewerkt:
Dank jullie. Ben er ook heel blij mee. Snap wel dat het kriebelt om eentje te kopen, na een proefrit ben je ook verkocht denk ik.

Knappe X3 gezien bij een goed bedrijf, een lekkere ouderwetse 20i uit 2019 met 70dkm in een fraaie kleur met mooi Individual lederen interieur. Geen acc, pano of hud maar wel 360 camera, lendesteun, keyless.
Moet beetje geld bij weet ik inmiddels maar dat lijkt me niet heel gek. Enerzijds ga ik er qua leeftijd, km’s en uitrusting op achteruit, anderzijds lijkt het me wel een enorm fijne en ruime gezinsauto waarin ik vooral veel beter zit. En als petrolhead gaat er wat mij betreft niets boven een simpele benzineauto, ondanks dat objectief gezien de PHEV echt heel goed is en rijdt.
Opties vind ik zelf niet belangrijk. Oké, hud en blind spot monitoring zijn fijn en ook acc waardeer ik inmiddels, maar rest kan ik prima missen.
Verder kijken naar een luxere en iets jongere X3 kan ook maar dan moet er serieus geld bij en dat is niet de bedoeling. Ben ik de 320e dan na 6 maanden alweer zat? Nee, integendeel. Echter het zitcomfort vind ik wel echt een tegenvaller.
Dus doorrijden en niet zeuren of een vlotte overstap naar een X3. Wordt vervolgd.

X3 is gewild en dus duur. Logisch dat je hier en daar wat moet inleveren aan opties en km stand. HUD zou voor mij een must zijn, maar heeft met mijn ogen te maken. Maar alle opties zijn leuk en aardig, maar als je niet goed zit dan heb je er nog niets aan.
Zou wel eerst heel zeker weten of de X3 wel genoeg zitcomfort bied (is voor iedereen anders).
En anders toch maar een 5-serie met comfort stoelen

Morgenochtend maar even die kant op rijden. Bedrijf is een snoepwinkel qua collectie aan liefhebber BMW's dus sowieso een leuk uitje. Even goed de tijd nemen om te checken of de X3 wel het zitcomfort biedt wat ik zoek. Interieur is voor de rest wel uitnodigend vind ik.
x3_t-077-lx-19.jpg

Het logootje onderin heken ik. Is idd een mooi bedrijf, althans met mooie spullen.

Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vind het interieur zo erg mooi

Maar alle opties zijn leuk en aardig, maar als je niet goed zit dan heb je er nog niets aan.
Precies dit.

De vraag is alleen hoe je nu de X3 gaat testen op zitcomfort tijdens een langere rit... maar misschien merk je het direct als je zit? De stoelen nodigen in ieder geval wel uit. Erg mooi! (y)

Ziet er goed uit! Stoelen (beide) wel volledig electrisch verstelbaar? Geheugen? (Makkelijk als je vrouw wil rijden)

Tsja, ik vind de 3-serie nog steeds een geweldige auto alleen heb nooit naar de stoelen gekeken. 3-serie en sportstoelen moet goed zijn was mijn gedachte. Zitpositie is echter gewoon echt heel anders dan in de F31 hiervoor. Na een half uurtje begin ik het te voelen in mijn linkerbeen en bil. Ik lees het meer maar ik denk dat het vooral heel persoonlijk is.

Zou dus kunnen dat het 3-serie avontuur heel kort gaat zijn. Ontzettend jammer want het is een plaatje van een auto verder. Maar goed, morgen eerst maar even rustig kijken. Houdt het topic wel weer mooi levend ;-)

Goed zitten is misschien wel het belangrijkste. Ooit, m'n eerste nieuwe auto, een Nissan Sunny N14, gekocht (na een N13 Trend te hebben gehad met goede standaard stoelen). Wat een dramastoelen in de N14. ASS erin en die is 3 auto's meegegaan en 450k km. In de Primera P11 paste de rechter armsteun aan de stoel niet meer ivm de middenconsole. Daar de deksel/armsteun weer bij een autobekleder aan laten passen en weer perfect zitten. "Even naar Zuid Frankrijk", geen enkel probleem en fris uitstappen....

Zonde zeg. Ik zit, als rug patiënt, wel goed in de BMW maar ik zat in de Passat nog nét iets lekkerder, iets wat ik ook totaal niet verwacht had en waar je dus ook niet in een proefrit achter komt. Maar goed, ik zit wel zonder problemen een (lange) dag in de auto, dus dat gaat prima. Als je dat niet kunt dan snap ik dat de lol er snel af is. Die X3 staat er prima bij, mooi ding!

Overigens wordt het zitten er bij de 3-serie ook niet beter op, vriend van me is er eentje aan het bestellen maar die kwam er op de valreep achter dat de kantelfunctie van de zitting niet meer standaard op de sportstoelen zit, dan moet je elektrisch verstelbare hebben.

Ik denk dat het de X3 in Zwaag is, prima uitvoering. Trekhaak laten zetten en gaan, wel eerst een flinke proefrit om te kijken of de rug niet gaat opspelen.

Ik had tijdens de proefrit met een 3-serie al dat ik er geen fijne zit in kon vinden. De V60 zit stukken beter voor mij.

Zonde zeg. Ik zit, als rug patiënt, wel goed in de BMW maar ik zat in de Passat nog nét iets lekkerder, iets wat ik ook totaal niet verwacht had en waar je dus ook niet in een proefrit achter komt. Maar goed, ik zit wel zonder problemen een (lange) dag in de auto, dus dat gaat prima. Als je dat niet kunt dan snap ik dat de lol er snel af is. Die X3 staat er prima bij, mooi ding!

Overigens wordt het zitten er bij de 3-serie ook niet beter op, vriend van me is er eentje aan het bestellen maar die kwam er op de valreep achter dat de kantelfunctie van de zitting niet meer standaard op de sportstoelen zit, dan moet je elektrisch verstelbare hebben.
ongelooflijk zeg, kantelfunctie voor zitting is echt een must-have. Geldt eigenlijk ook voor de lendesteun.
X3 is zeker een mooi ding, mijn vrouw roept al jaren dat ze een X3 wil dus die wordt sowieso blij. En als ik er inderdaad lekker in zit en hij staat er net zo mooi bij als is beloofd dan ben ik er wel snel uit. Trekhaak zetten ze er dan ook op. Had liever vorig jaar in een keer de juiste auto gekocht maar dit is ook geen ramp.

Die X3 ziet er mooi uit! Toen ik mijn X3 net had, kreeg ik op langere vakantieritten wel kramp in mijn been. Dat had ik in andere auto's nooit gehad. Inmiddels heb ik er helemaal geen last meer van en zit ik prinsheerlijk :unsure: Geen idee hoe dat zomaar is veranderd. Misschien is het een kwestie van gewenning en duurt het gewoon even voordat je gaat zitten op een manier die bij jou en de stoel past.

X3 en 3-serie zijn beide van de G-generatie. Tuurlijk is de 3-serie iets moderner, maar heel veel scheelt het niet hoor.
Morgen gewoon maar even kijken of ie me past.

Mooie X3. Persoonlijk vind ik deze geslaagder dan de latere bouwjaren, zeker in deze combi!

Ga toch andere keer die kant op. Vanochtend alleen een zaterdaghulp aanwezig en vanmiddag als de eigenaar er is, heb ik wat anders op programma. En een fatsoenlijke proefrit is wel echt essentieel om niet weer dezelfde fout te maken.
Staat hier in de buurt een MY2021 met Idrive 7. Verder niet zo fraai, maar kan ik alvast even zitten en straks vergelijken met de 2019 die een (Idrive 6) minder fancy instrumentarium en infotainmentscherm heeft. Eigenlijk vind ik dat maar bijzaak maar ben afgelopen half jaar toch ook wel verwend met Idrive 7 en Live Cockpit professional.

Vind het echt een prachtig exemplaar maar best wel prijzig zeg die X3’s. Sowieso vind ik hen in Zwaag wel ‘premium’ geprijsd. Was er toevallig van de week even neuzen , had afspraak in Heerhugowaard.

Voor €35k heb je ook een knappe 540i touring die jaartje ouder is en 100k heeft gedraaid :).

X3 is zeker een mooi ding, mijn vrouw roept al jaren dat ze een X3 wil dus die wordt sowieso blij.
Het is ook overal hetzelfde ;)

Vanochtend in de buurt even een vergelijkbare X3 proefgereden. Saaie kleurstelling en interieur maar qua rijden goed vergelijkbaar met de X3 in Zwaag. Om met het positieve te beginnen, qua zitten denk ik echt dat ik het hier langer in volhoud. Interieur is verder ook lekker ruim.
Van het rijden werd ik minder enthousiast. Ondanks dat ik nooit een echte hybride fan zal worden is de 320e toch een stukje soepeler en stiller door de elektro-ondersteuning.
Verder echt het gevoel in een vrachtwagen te zitten, erg hoog boven het wegdek en een carrosserie die veel meer beweegt/wiebelt. Sturen deed ie wel verrassend goed vond ik. In de 3-serie zit je veel meer geïntegreerd en dat bevalt me veel beter. Veel meer een rijdersauto. Ik schrijf hem nog niet meteen af maar ga geen overhaaste beslissing nemen.

5-serie vind ik prachtig maar vind ik gewoon te groot en onhandig. G21 is ook echt ruim zat. Heb ooit in een G31 M550D gereden en dat vond ik best wel een boot. Mij te groot, lomp en op comfort afgestemd.

Laatst bewerkt:
Ik schrijf hem nog niet meteen af maar ga geen overhaaste beslissing nemen.

Zoals bij die grijze 6 Sporbreak en je huidige 3-serie? :ROFLMAO: Fraaie auto zo'n X3 (behalve de kleur) maar lijkt me idd toch wat logger in alles. Dat moet bij je passen.

Vanochtend in de buurt even een vergelijkbare X3 proefgereden. Saaie kleurstelling en interieur maar qua rijden goed vergelijkbaar met de X3 in Zwaag. Om met het positieve te beginnen, qua zitten denk ik echt dat ik het hier langer in volhoud. Interieur is verder ook lekker ruim.
Van het rijden werd ik minder enthousiast. Ondanks dat ik nooit een echte hybride fan zal worden is de 320e toch een stukje soepeler en stiller door de elektro-ondersteuning.
Verder echt het gevoel in een vrachtwagen te zitten, erg hoog boven het wegdek en een carrosserie die veel meer beweegt/wiebelt. Sturen deed ie wel verrassend goed vond ik. In de 3-serie zit je veel meer geïntegreerd en dat bevalt me veel beter. Veel meer een rijdersauto. Ik schrijf hem nog niet meteen af maar ga geen overhaaste beslissing nemen.

5-serie vind ik prachtig maar vind ik gewoon te groot en onhandig. G21 is ook echt ruim zat. Heb ooit in een G31 M550D gereden en dat vond ik best wel een boot. Mij te groot, lomp en op comfort afgestemd.

Ik snap je helemaal, had dezelfde ervaring met de RSQ3. Je denkt, ach zal wel een beetje hetzelfde rijden als een RS3, maar dan iets hoger. Ga je erin zitten, stoel zo laag mogelijk, ooow kan niet lager. Ga je rijden, schommelt en deint veel meer, helt meer over in bochten, compleet ander rij- en stuurgevoel. Misschien dan toch maar eens zo'n mooie C-klasse proberen. ;)
mercedes-benz-c-klasse-estate-300-e-business-solution-amg-trekhaak-navi-clima-camera-elekt-stoel.jpg

Tsja wel erg herkenbaar, ik moet er ook niet van weten. Maar voor een SUV rijdt het wel echt heel goed .. Die c klasse vind ik ook wel mooie suggestie.

En een 5 met adaptief of M sport ? Vind je die ook nog te lomp? Ik vind M sport bijv echt te hard en vind het adaptieve fijn. Voor wat betreft mijn auto, het boot gevoel zit m vooral in het bijv remmen of gas geven dat die wat deint door de zachte vering. Dit verdwijnt volledig in sport modus. Was die M550D een G3x of F1x? De F1X is bekend om het wat meer deinen. Edit : tekst niet goed gelezen, het was een G31.

Je zou het eigenlijk eens op 1 dag moeten rijden en kijken waar het meest mee te ‘leven’ valt. De slechtere zit positie, het op de bok zitten of het wat lompe boot gevoel.

Of, als alles echt goed bevalt, maar een goede stoelfitter gaan, die dat gewoon oplost voor je. Bijvoorbeeld De Stoffeur in Leeuwarden. Heb een compleet vernieuwd e28 M5 interieur gezien dat hij had gedaan en ook de restauratie van een passat 3b2 voorstoel met behoud van de bestaande bekleding. Hij kan er wat van.

Precies wat ik dacht, je kunt toch een op maat gemaakte voorstoel kopen voor de 320e zonder de auto te hoeven vervangen, zeker als je er verder blij mee bent. Kost wat, maar inruilen kost waarschijnlijk meer.

Ik snap het gevoel dat je had bij de X3 wel. Het is toch een wat andere ervaring dan een 3-serie als je een bocht doorgaat. Ik accepteer dat als iets dat bij de auto hoort. Op de snelweg is de X3 een fijne cruiser. Ook de hoge zit, in stad en land, kan ik waarderen.

Terug
Bovenaan