Stel dat die het was geworden...? Deel II

Interessante video over alle pogingen om de Ford Capri weer op de markt te brengen met vele mockups:

https://www.youtube.com/watch?v=Mn5uDFMYx9g
 
Amati doet me denken aan een betaalbaar muziekinstrumenten merk uit - ik dacht - Tsjechië :D
 
MCW o zei:
Amati 1000 sedan met W12 motor die nooit kwam... Amati moest voor Mazda worden wat Lexus voor Toyota zou worden. Er zou ook een Amati 500 komen. De Amati 500 werd uiteindelijk de Eunos 800 voor Japan, Xedos 9 voor Europa en Mazda Millenia voor Noord-Amerika. De Eunos 500/Xedos 6 zou ook als Amati komen, net als een grote, luxe coupe.

2qRRxIX.png


cuUUCRf.jpg


Van de 1000 verschenen enkele prototypes en Mazda in magazines. Het merk zelf werd in aug. 1991 gepresenteerd, incl. logo maar al snel daarna barstte de 'bubble economy' van Japan wat tot grote problemen luidde. De 1000 kon simpelweg niet worden gebouwd door geldgebrek en begin 1992 was bekend dat het luxemerk niet meer zou komen. Alle info: https://en.wikipedia.org/wiki/Amati_Cars Ondertussen had Mazda ook nog de submerken Eunos, Efini en Autozam in Japan.

Die Amati 1000 is volgens mij in afgezwakte vorm als Mazda Sentia Royal Class ter wereld gekomen:

EPavGB8.jpg


ByCQ90d.jpg

Foto's: Gewoon Dirk
 
Dat klopt idd. Beetje stil topic itt de vorige. Vanwege afscheid van de Ford Fiesta heeft Big Car er een item over gemaakt. Vooral over de eerste Fiesta zijn er aardig wat mockups e.d. te zien:

https://youtu.be/TEnJruAKOyM

Een vroeg idee:
LhYtmjX.png


Bobcat Project waarvan deze het groene licht kreeg:
bsSSlew.png


Jd1ZrLD.png


Het uiteindelijk model:
s0au2ou.jpg


9dUv4u1.jpg
 
Leuke autootjes, die Fiesta's Mk1. De keren dat ik erin (mee)gereden heb bevielen uitstekend. Best comfortabel voor het formaat.
 
Wat wel grappig is dat ze bij de Mk2 de doorlopende taillelijn die op het 2e prototype ook op de achterklep zichtbaar si alsnog hebben doorgevoerd, terwijl die bij de Mk1 was verdwenen!
 
Voor ons totaal niet relevant, maar zeker in Zuid Amerika zijn er zulke modellen en ook Dacia heeft 'm gehad. Best een grappig ding, maar de investering van serieproductie dus niet waard vermoed ik.
 
Giorgetto Giugiaro tekende voor Suzuki de Microutilitaria (die weer geïnspireerd was op de '67 Rowan Elettrica). Die viel niet helemaal in de smaak bij Suzuki dus zette ze hun eigen ontwerpers in om de auto te hertekenen....

SRM5DGk.jpg


wjZYw4z.png


... dat resulteerde in de Suzuki Fronte Coupé uit 1971, die ik hier heb besproken. Niet zo vooruitstrevend maar wel erg leuk.

Npc6Oob.jpg
 

The Secret NEVS Emily GT Project Is The Electric Saab That Never Was​

With nothing left to lose, NEVS is showing off the EV with in-wheel motors that it was working on before it went into hibernation

jW8MrIx.jpg


0X7LKQT.jpg


L5nrdp1.jpg


tCdft53.jpg


PN3Ub4y.jpg


z0RjQeq.jpg


While Saab went bankrupt in 2013, the brand’s legacy lived on through National Electric Vehicle Sweden (NEVS). Although the company has been quiet in recent years, it has now been revealed that it had been developing an impressive electric car. As a word of warning, you shouldn’t hold out for a happy ending, though.

NEVS had plans for an autonomous vehicle, an electric vehicle based on the old Saab 9-3, and, as we are now learning, a brand-new EV called the Emily. All three were intended to cement NEVS‘ reputation as a high-tech mobility company.

The company set up a partnership with Sweden’s local supercar manufacturer, Koenigsegg, and Evergrande bought Protean Electric, a maker of in-wheel electric motors based out of the U.K. Meanwhile, the design was to be handled by Simon Padien, Saab’s former design chief, and the pen behind the second-generation 9-5.

But it was not to be. As the pandemic raged on, it became increasingly clear that Evergrande could not support its debt, and it ran into serious financial troubles (which it continues to be embroiled in). By as early as 2021, it was exploring a sale of NEVS and its production facility in Trollhättan, Sweden. In March 2023, it was announced that NEVS would go into “hibernation mode”, resulting in the layoff of 95 percent of its workforce.

Thanks to its four in-hub electric motors, it had real torque vectoring that could help traction significantly, and its batteries were large enough to give it a claimed range of 589 miles (948 km) on the WLTP standard.

According to no less a source than Christian von Koenigsegg, the test car was a remarkably complete vehicle. Although it was not quite production-ready, it was close enough to hand over to Auto Motor und Sport Sverige recently for its first-ever test drive. The results are glowing, despite the car having been built in just five months.

Gehele artikel:


Er zijn ook diverse video's en nog meer foto's online te vinden.
 
1990 BMW 750iL V16 Goldfish

bmw-750il-v16-goldfisch-1990.jpg


bmw-750il-v16-goldfisch-1990.jpg


bmw-750il-v16-goldfisch-1990.jpg


bmw-750il-v16-goldfisch-1990.jpg


bmw-750il-v16-goldfisch-1990.jpg


bmw-750il-v16-goldfisch-1990.jpg


In the late 1980s, BMW wanted to push the envelope about what a flagship could be, deciding to build a sedan larger than the 7 Series. You've probably heard of the "Goldfish" aka "Super Seven" from 1988 with a V-16 engine, but a second car was assembled two years later. It's been kept secret for decades, until this month when it broke cover at the Techno-Classica Essen.

We decided to ask BMW about the elusive super sedan since we only had heard about the previous one-off. Featuring an aluminum body, the newer car was built in 1990 and was known internally as the 750iL V16 "Goldfish." The man in charge of the design was Boyke Boyer, who also penned the E38 7 Series launched four years later, in 1994. That's why the car looks like a fusion between the E32 and E38.

 
Wat fijn dat je dit topic een schopje geeft @MCW! Ik zocht het namelijk al.

Gisteren kwam ik op FB stukje tegen over de Lada 1151 of Гном (Gnome) en dit is een Russische conceptauto van AvtoVAZ .

1990_VAZ-1151_Gnome_Concept_Mockup.jpg


De ontwikkeling van de Lada Gnome begon eind jaren 80 op initiatief van de raad van jonge AvtoVAZ- specialisten en onder leiding van Pyotr Prusov , die diende als hoofd management en ontwerp van voertuigen. Een brommobiel van nog geen 3 meter lang, gemaakt op een ingekort Oka-platform met zijn componenten, is een stadsauto met 2+2 zitplaatsen.

vaz-1151_gnom_3.jpeg



Waar de kinderen achterin zitten. Daarnaast zou er (volgens het FB artikel) ingezet worden alsof de auto een Smart zou worden, dus echt voor een revolutie in de Automarkt zou worden (net als het plan van de Smart) .

53644596199_7e44d7749f_c.jpg

Het was de bedoeling om deze auto te gaan produceren in een aparte assemblagefabriek met een capaciteit van 10.000 auto's per jaar. Maar vanwege moeilijke omstandigheden kwam de productie ervan niet tot stand, dus tot op de dag van vandaag is het een prototype gebleven.

Het idee(en het prototype) ging echter toen naar Lada Deutschland GMBH, in de tijd een erg grote speler, zij zagen wel brood hierin. Helaas is het ook hen niet gelukt.


Ook is er een Elf / 1152 gemaakt, dat is een soort Pickupachtige cabrio, deze is gemaakt in 1991 en is elektrisch:

lada_1152_1.jpg

Deze zou niet alleen een leuke "Mehari"-achtige moeten zijn, maar ook gebruikt kunnen worden in
golfclubs, sportwedstrijden, toeristische en kuuroorden, winkel- en tentoonstellingscentra, ziekenhuiscampussen, luchthavens en magazijnen. Dit is mogelijk omdat hij milieuvriendelijk is! (ik beken dat 2e deel hoort bij de omschrijving) De dak-bogen kunnen losgehaald worden.

1992_VAZ_1151_Gnome.jpg



De 1151 kreeg echter in 1996(? , volgens sommige bronnen is dit 1994) een nieuw leven, als elektrische auto. De Autoshow van Turijn was de show waar deze auto tentoon is gesteld. Helaas kwam ook deze versie niet in productie.

Tot slot nog 1 nerdyfactje, er is ook nog een ZIL-1131 Mishka, die hinkt op hetzelfde idee, een modulaire auto zoals "onze Max Roadster" , goedkoop en ook op basis van de Lada Oka. Maar daar kom ik nog op terug.

(Grappig om te vertellen dat de Lada Oka wel als elektrische auto op de markt is gekomen, en zelfs in Amerika is verkocht)
 
Laatst bewerkt:
6Eed0z7.jpeg


004cxjD.jpeg


8HIcttW.jpeg


Cancelled automotive projects hold a certain charm, particularly when they involve life-sized prototypes that remained hidden behind closed doors for years. Such is the case with the Peugeot 208 Cabriolet you see pictured here and which was recently exhibited in France. It offers a glimpse of what could have been, had the company’s executives given it the green light for production.

The only Peugeot 208 Cabriolet in existence was shown for the first time at the Musée De L’Aventure Peugeot in Sochaux, France. Development of the “A97” project began in 2007, five years before the debut of the original Peugeot 208 hatchback which arrived in 2012.

 
Oei, die is leuk!! Jammer dat Peugeot het niet zelf gedaan heeft in productievorm, maar misschien een leuk projectje voor Niels van Roij.
 
Die 208 is toch wel leuk zeg, hoewel ik me wel afvraag hoe het eruit ziet als ie het dak dicht heeft. Inderdaad jammer dat ie niet zo gekomen is!
 
Op FB volg ik al een hele tijd de pagina Car Design Archives (zijn hebben ook een Instagrampagina) . Daar komen ook de meest bijzondere dingen voorbij. Zoals bijvoorbeeld de ontwerpen voor de SAAB 900 NG:

50819639_751776945190644_9093827379301711872_n.jpg


Saab exterior chief-designer Einar Hareide penned different idea sketches of his concept to find the common denominator among the different versions, even if the 4-door sedan never saw the light of day!
After joining Mercedes-Benz for a period of 1.5 years, he went back to Saab in 1990/91. There he refined the 900 NG exterior design, and most especially, created the definitive tail design on which the team had struggled.

50846398_751783835189955_5475468310327853056_n.jpg
 
@Jay DoubleYou

Om even te reageren op je opmerking in het "auto's te koop" topic , en omdat topic niet helemaal te vervuilen.

In bijvoorbeeld Rusland (maar ook andere (Oostbloklanden) gebeurde het soms dat rijdende prototypes gewoon werden verkocht en daardoor dus helaas niet bewaard werden.


Zoals deze Lada Samara bijvoorbeeld. Op de foto gezet door mijn vriend Vladimir. Dit model is uit 1994 en heeft dus een achterkant (lees klep en lichten) die is ontworpen voor een facelift, de Samara 2 kreeg uit eindelijk wel deze neus, maar toch andere achterlichten:


Toch vonden de lampen toch nog een auto, want op de 2115, ofwel de Samara 2 Sedan, kwamen ze wel terug. Ook deze foto is gemaakt door mijn vriend Vladimir Nosov
 
De meer C70 achtige stijl zoals op afbeelding 2 en 3 staat eigenlijk best goed.
 
Dat zijn impressies op basis van spy shots.
weet je toevallig spy shot van welke wagen? Raamlijn ziet er Camry uit, maar silhouette heeft iets van een RWD model.

EDIT: ziet eruit als een Mark X (dit is 2010 model)
2010-toyota-mark-x-4.jpg
 
In navolging op de 208 cabriolet die door @MCW werd getoond kwam ik gisteren ook nog foto's tegen van een RCZ cabriolet die er naast schijnt te staan. Een stuk minder geslaagd dan de 208, vind ik, maar wel interessant om te zien:

VnjY8Xz.jpeg

itlpXSR.jpeg

KAkh3FG.jpeg
 
2140_0900_12285__F32.jpg
Dit is een auto die waarschijnlijk bij niemand een belletje doet rinkelen, maar dit is de Trabant X03. Ontworpen eind jaren 80, maar ja toen viel in 1989 de muur.

Het schijnt dat deze al ontworpen is in samenwerking met Volkswagen. Aldus de bron op FB. Ik moet zeggen daar heb ik een beetje twijfel bij, alle Comeconlanden moesten altijd achter moeder Rusland blijven qua producten, eerdere ontwerpen van Skoda, Wartburg en Trabant werden ook verboden.

Edit, ik vind een Duits kranten artikel, de auto zou uiteindelijk in 1993 op de markt moeten komen. Voor ieder die Germaans spreekt:


Er hieß X03: Der Trabant-Nachfolger, der nie gebaut wurde​

Mit westlicher Hilfe sollte der neue Volkswagen der DDR gebaut werden, der gar nicht mehr wie ein Trabi aussah. Doch die Milliarden-Produktionskosten und der Mauerfall verhinderten die Serienproduktion.
Norbert Koch-Klaucke
12.09.2024 18:16 Uhr
Teilen

Fast wie ein VW-Polo: So sollte der neue Trabi in der DDR aussehen. Doch der Trabant X03, von dem bereits erste Studien angefertigt wurden, kam nie in Produktion.

Fast wie ein VW-Polo: So sollte der neue Trabi in der DDR aussehen. Doch der Trabant X03, von dem bereits erste Studien angefertigt wurden, kam nie in Produktion.wbcarstory.com
Wer an die DDR denkt, dem fällt sofort der Trabi ein. Klar, der Trabant war nun einmal der Volkswagen des Ostens. Und in der Tat sollte die „Rennpappe“ auch eines Tages wirklich wie ein VW-Polo aussehen. Die Pläne für den Nachfolger Trabant P 601, der vor 60 Jahren das Licht der Welt erblickte, existierten im VEB Sachsenring Zwickau bereits. Sein Name: „X03“.



Ende der 80er Jahre war es soweit: Der Trabi, des DDR-Bürger liebstes Autos sollte endlich ein neues Outfit bekommen. Schließlich war die eigentliche Rennpappe schon damals in die Jahre gekommen und technisch veraltet. Und so wurde an einen neuen Trabi gebastelt. Die Markteinführung war für 1993 geplant.
Modernes Aussehen, ein Trabi, der sich auch vor Westautos nicht scheuen musste – so war der Plan. Eine Länge von knapp 3,60 Metern, ein Radstand von 2,30 Metern: In dem neuen Trabi sollten mindestens vier Personen sitzen können. Der Sachsenring-Designer Matthias Kaluza hatte schon im Vorfeld neue Karosserien für die Marken Trabant und Wartburg entworfen, die jedoch nie produziert wurden. Doch bei dem neuen Projekt sollte er nicht wirklich zum Zuge kommen.



Trabi-Nachfolger X03: Die Hilfe kam aus dem Westen
Denn für den Trabi-Nachfolger setzte der SED-Staat auf Hilfe aus dem Westen. Und diese kam von Volkswagen. Das Unternehmen aus Wolfsburg war bereits eine Kooperation mit den Zwickauer Autobauern eingegangen. Mit VW-Hilfe wurde beim Trabant P 601 der Zweitakter-Motor durch einen Viertakter aus der Polo-Produktion, der in Lizenz gebaut wurde, ausgetauscht. Ansonsten blieb, bis auf kleine Änderungen, bei dem Trabi fast alles beim alten. Nur der Modellname änderte sich. Der Trabant 1.1 kam 1990, kurz nach dem Mauerfall, auf den Markt.

Aber die Kooperation mit VW war noch viel weiter geplant. Die Wolfsburger sollten insgesamt die Trabi-Produktion auf Vordermann bringen. Und das mit einem Fahrzeug, das von der dritten VW-Polo-Generation abgeleitet war – daher der Name des Projektes X03.
Am Design arbeiteten mehrere Ingenieure und Gestalter. Die Grundentwürfe sollen angeblich vom italienischen Designer Giorgetto Giugiaro stammen.

https://www.berliner-kurier.de/arch...s-schenkt-museum-seinen-kult-wagen-li.2076826


Der Trabant P 601 lief vor 60 Jahren das erste Mal vom Band. Der Trabi X03 sollte sein Nachfolger werden. 

Der Trabant P 601 lief vor 60 Jahren das erste Mal vom Band. Der Trabi X03 sollte sein Nachfolger werden.

Trabant X03: Acht Milliarden DDR-Mark sollte die Serienproduktion kosten​

Mehrere Modellvarianten waren geplant, eine Stufenheck-Version, ein Kombi, eine Limousine. Der X03 ähnelte damit nicht mehr der traditionellen Trabant-Linie. Mit mehr westlichem Aussehen sollte der neue Trabi nicht nur die DDR-Bürger erfreuen, er sollte im gesamten Ostblock verkauft werden.

Doch aus dem Projekt wurde nichts. Die Serienproduktion des Trabi-Nachfolgers X03 hätte acht Milliarden DDR-Mark kosten sollen. Da winkten die DDR-Funktionäre erst einmal ab.
Ja, und dann kamen die politischen Veränderungen in der DDR, die am 9. November 1989 mit dem Mauerfall ihren Höhepunkt hatten. Wer wollte da schon einen Trabi haben, der wie ein Westauto aussieht, wenn man nun die echten haben Autos aus dem Westen haben konnte. VW stellte jedenfalls seine Trabi-Pläne ein. ■

Bron
 
Laatst bewerkt:
6Eed0z7.jpeg


004cxjD.jpeg


8HIcttW.jpeg


Cancelled automotive projects hold a certain charm, particularly when they involve life-sized prototypes that remained hidden behind closed doors for years. Such is the case with the Peugeot 208 Cabriolet you see pictured here and which was recently exhibited in France. It offers a glimpse of what could have been, had the company’s executives given it the green light for production.

The only Peugeot 208 Cabriolet in existence was shown for the first time at the Musée De L’Aventure Peugeot in Sochaux, France. Development of the “A97” project began in 2007, five years before the debut of the original Peugeot 208 hatchback which arrived in 2012.

Deze 208 cabrio heb ik vandaag met eigen ogen kunnen bekijken in het Musée De L’Aventure Peugeot in Sochaux! Ik wist dat-ie op het Forum al eens voorbij was gekomen, moest alleen even zoeken in welk topic. Hier dus!

Ook in het echt een heel leuk ding, jammer dat Peugeot het niet heeft doorgezet. Heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om meerdere foto’s te maken. De open RCZ stond er helaas niet.
 
Over die Trabant: ik las juist afgelopen week ergens een artikel over hetzelfde en daar zaten andere ontwerpen bij. Iets ouderwetser, had veel weg van de Citroën ZX, Mitsubishi Colt en Volkswagen Passat.
 
Over die Trabant: ik las juist afgelopen week ergens een artikel over hetzelfde en daar zaten andere ontwerpen bij. Iets ouderwetser, had veel weg van de Citroën ZX, Mitsubishi Colt en Volkswagen Passat.
Oh ja , ik had wel een andere site gezien, daar zag je ook een Sedan, en een Station. Maar de 3 deurs was de Polo 6N haast.

Ik vond het wel een grappig verhaal trouwens, want ik kan me niet herinneren dat ik in Zwickau er iets over gezien heb.
 
Ik ben jaren geleden in het Trabant-museum geweest, toen net onder het beheer van Audi maar nog de oude collectie. Rijen Trabants, af en toe een prototype wat er veelbelovend modern uitzag en steeds een begeleidende tekst erbij 'wegens gebrek aan geld niet gerealiseerd'. Behoorlijk triest, eigenlijk.
 
Deze 208 cabrio heb ik vandaag met eigen ogen kunnen bekijken in het Musée De L’Aventure Peugeot in Sochaux! Ik wist dat-ie op het Forum al eens voorbij was gekomen, moest alleen even zoeken in welk topic. Hier dus!

Ook in het echt een heel leuk ding, jammer dat Peugeot het niet heeft doorgezet. Heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om meerdere foto’s te maken. De open RCZ stond er helaas niet.

Leuk! Deel de foto's maar :)

Oh ja , ik had wel een andere site gezien, daar zag je ook een Sedan, en een Station

exakt-3-595-meter-sollte-das.jpg.webp


so-haette-er-ausgesehen-eine.jpg.webp


Deze?
 
Nee dat waren anderen.

Ik zit trouwens te jokken over het museum, want ik ben wel in Trabant museum geweest maar dat was in Praag. EN ik ben in de war met het museum in Eisenach, dat was natuurlijk het Wartburg-museum. Sorry!

Ik zal op de laptop vanavond in de browser geschiedenis gaan zoeken of ik het weer kan vinden!
 
Dat zijn impressies uit 2014 op basis van het verhaal dat ze met deze auto zouden komen en gebaseed op dit ding dus

images
images
 
Toch jammer dat zo'n soort wat groter model van DAF er nooit is gekomen. Was met terugwerkende kracht nu wel leuk geweest als klassieker.
 
Zo'n Daf had moeten concurreren met modellen als de Fiat 125, BMW 1600, Audi 100, Peugeot 404, Renault 16, Ford 17M en Opel Rekord. Ik denk dat men zich goed heeft gerealiseerd dat die concurrentie te sterk was en dat Daf weinig speciaals te bieden had, nog niet eens een eigen motor.
 
MCW, die eerste schetsen van een nieuwe Trabant zag ik pas in een artikel. Was een interview met de ontwerper van destijds. Ik weet even niet meer in welk blad dat stond...
 
@MCW , die witte is een 602. Die zag ik ook op FB en een Instagrampagina . De Instagrampagina is nep, dus ik weet niet helemaal of die auto echt is, of dat door AI is gemaakt (lees aangepast)
 
@MCW , die witte is een 602. Die zag ik ook op FB en een Instagrampagina . De Instagrampagina is nep, dus ik weet niet helemaal of die auto echt is, of dat door AI is gemaakt (lees aangepast)

Welke bedoel je? Die ronde witte station? Die ben ik elders als (kleine) mockup ook tegengekomen.
 
Terug
Bovenaan