Koers en reacties op AW homepage

Daar heb je helemaal gelijk in! Het is af en toe lastig om niet te reageren maar uiteindelijk heb je er alleen jezelf mee. Ik heb mijzelf voorgenomen om in ieder geval minder te reageren en die onnozele discussies niet meer zo vaak aan te gaan.
Niemand wint van de trollen door een discussie aan te gaan. Het beste is om te negeren zodat zulke accounts vanzelf uitsterven. Het is misschien niet makkelijk, maar het kan helpen.

en als het echt te ver gaat, idd die rapporteer knop uitproberen.

• Leuk
Waarderingen: JL86
Er zijn geen moderators op de hoofdpagina. Dan doen de redacteuren zelf. Vooral Jan en Joas.

Heb heel negatieve ervaringen met plaatsen van posts, ook van mensen die hier zo vroom lopen doen, met altijd kritiek op wat je doet, plaats je foto's van een unieke collectie auto''s, is er een beroepszeiker die zegt dat je het anders/beter moet doen. Plaats je een review dan deugen de foto's niet of krijg je een opmerking dat er een kat op de motorkap ligt. Vertel je iets over slechte schokbrekers onder jouw auto... etc. Mijn zoon begon er ook al over, en dit gaat dus niet over de homepage. Dus alle oude beroepszeikerds hier, verbeter je leven.

Ga je nou echt weer lopen janken vanwege die ene tip die ik gaf? Ik hoop voor je dat je op je werk en dagelijks werk niet zo reageert want dan krijg je het echt moeilijk. Je had een prachtige collectie gespot, waar ik ook iets over zei. Vervolgens zeg je zelf dat er een heg (of hek) voor stond dus gaf ik als tip wat stappen naar voren te doen en door het gaas foto's te maken. Daar is niks raars aan. Alleen maar zodat we er een volgende keer nog beter van kunnen genieten.

Hieraan voorafgaand heb ik gevraagd hoe foto's te plaatsen, omdat er regelmatig exclusief spul hier in de straat staat vanwege Michelin restaurant. Ook daar de nodige kritiek op, behalve van 1 persoon die wel wilde helpen. Heb heel wat in mijn leven meegemaakt MCW, maar wees gewoon zonder commentaar blij als mensen een positieve bijdrage leveren, en ga niet zeiken als aantal bijdragen terug loopt. Waarom overal commentaar op?

Ik doel op de reacties, niet het artikel !

Die vind ik prima qua inhoud.
Ik dacht dat je het artikel bedoelde, vandaar ook mijn reactie over de 14% ed. Mijn excuses. Nee de reacties lees ik al bijna nooit meer. Altijd dezelfde mensen met dezelfde reacties.

Hieraan voorafgaand heb ik gevraagd hoe foto's te plaatsen, omdat er regelmatig exclusief spul hier in de straat staat vanwege Michelin restaurant. Ook daar de nodige kritiek op

Heb je een link?

en ga niet zeiken

Een tip is niet zeiken. Zolang jij bij alles in slachtofferrol gaat zitten dan heeft verdere discussie geen zin.

Op een forum moet je wel bereid zijn een 'most generous interpretation' bij reacties van anderen te hanteren, anders gaat het nooit wat worden. En dat lijkt waar het bij Thema90 aan ontbreekt. Ja, MCW had ook kunnen schrijven: 'wat ik in een vergelijkbaar geval altijd doe is proberen mijn mobieltje door het hek heen te steken' o.i.d., dat zou minder belerend zijn overgekomen, maar of dat zou hebben geholpen? Wie een hond wil slaan, vindt altijd wel een stok.

In het gemelde tesla artikel zie ik veel mensen op de man spelen in de comments. Met behoorlijk vergaande opmerkingen.
En wat zien we vervolgens in dit topic gebeuren?
Mensen die elkaar in de haren vliegen om een bepaalde manier van opmerken, rechtstreeks namen noemen enz enz.

Feitelijk gebeurt hier dus exact hetzelfde... Overtreding van regel 2. https://www.autoweek.nl/vragen/community/
Alleen nog niet in zulke sterke mate als in dat tesla bericht, want daar worden meerdere regels overtreden op bepaalde plekken.

Maar als je het daar niet wilt hebben, moet je het hier ook niet gaan doen :censored:

Dat er overduidelijk momenteel een gebrek aan leiding is binnen de community is wel te merken.
Er wordt niet/nauwelijks gemodereerd op de homepage. (mogelijk alleen de berichten die ze zelf lezen en geen structurele controles?)
Het forum is half dood door alle inlog- en functionaliteitsproblemen de afgelopen maanden en het is te merken dat dit ten koste gaat van de gemoedsrust van de gebruikers.
Ik denk dat we daar nog boekdelen over kunnen schrijven, maar zolang er geen leiding is gaat er voorlopig weinig verandering in komen ben ik bang.

Dat de artikelen op de homepage een ander karakter krijgen kan ik met de veranderende belangstelling in tijdschriften wel begrijpen. Die trend kunnen we wel negeren, maar dan gaat het helemaal achteruit, clickbait is tegenwoordig vaak nodig om nog lezers te krijgen.
Maar het is wel zaak om hier een goeie mix te maken Een beetje nieuw een beetje oud.

Over de opmerking die ik eerder maakte met: als je elk afzonderlijk bericht te melden wat je niet aanstaat, overtreed je ook de regels: Feitelijk zit je dan te spammen. Ook een moderator hoeft dat niet te tolereren.
Met 1 bericht melden die "het meest" de regels overtreed en de opmerking dat er meer berichten soortgelijke strekking hebben, kan men er ook al een blik op werpen en zien dat er meer aan de hand is.
Ik denk dat 100en berichten melden juist averechts werkt. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Zeker niet als het interne meldingssysteem onhandig werkt. (en gezien de functionaliteitsproblemen van het forum, zou me dat niet eens verbazen)
Daarnaast kan jou interpretatie afwijken. Zo kunnen mensen die een voorkeur hebben voor bepaalde merken ook positieve uitspraken over merken die ze niet mogen allemaal gaan melden, omdat het toevallig in een artikel staat over hun favoriete merk.

De hele bevolking komt op het forum samen, in alle vormen en maten en (politieke) achtergronden.... Soms leuk, vaak vooraf al als een "afzeik" item in te schatten. Niet lezen is ook een optie. Dit deel van het forum zou toch met een grote groep mensen bevolkt moeten zijn waarmee je ook aan de stamtafel in een cafeetje de auto gerelateerde problemen, ervaringen en belevenissen zou kunnen uitwisselen.

Er zijn geen moderators op de hoofdpagina. Dan doen de redacteuren zelf. Vooral Jan en Joas.
Zoals ik eerder al zei, de forummoderatoren kunnen ook op de homepage berichten verwijderen. Alleen zie ik niks van eventuele meldingen. En er zijn ook nooit afspraken gemaakt over het bijhouden van de homepage, dus doet in de praktijk niemand het. Ik kijk voor de gein wel eens naar wat reacties en gooi iets weg als het duidelijk over de schreef is. En ook nogmaals, zoals er geen nieuwe community manager is, zal er afgerond niks veranderen laat staan verbeteren.

Bijzonder dat men zich druk kan maken om een paar reactie op een algemeen forum met alleen maar anonieme personen.
Je hoeft het niet te lezen en je hoeft al helemaal niet te reageren.

Je leest weinig informatieve reacties ,alles lijkt wel gezegd te zijn , dus daarvoor hoef je ook al niet meer door te scrollen naar de reacties.

Neem het nieuws tot je en laat de reacties aan je voorbij gaan, zo simpel kan het leven zijn:)

Bijzonder dat men zich druk kan maken om een paar reactie op een algemeen forum met alleen maar anonieme personen.
Het is op zich wel grappig dat anderen zich volgens jou niet druk moeten maken, en jij je er dan wel druk over maakt dat anderen zich onnodig druk maken. :)

Laatst bewerkt:
Het is op zich wel grappig dat anderen zich volgens jou niet druk moeten maken, en jij je er dan wel druk over maakt dat anderen zich onnodig druk maken. :)

Ik maak mij er verre van druk om.
Vind het allemaal wel fascinerend ,dat is weer een ander verhaal.

Ik maak mij er verre van druk om.
Vind het allemaal wel fascinerend ,dat is weer een ander verhaal.
OK, je vindt wel dat als anderen hier iets schrijven, zij zich 'druk maken'. Maar als jij hier iets schrijft, dan blijkt moet daaruit niet worden afgeleid dat jij je druk maakt. De vraag is dan waarom je dat bij anderen wel aanneemt.

Ik maak mij zelf trouwens ook niet druk hoor. :)

OK, je vindt wel dat als anderen hier iets schrijven, zij zich 'druk maken'. Maar als jij hier iets schrijft, dan blijkt moet daaruit niet worden afgeleid dat jij je druk maakt. De vraag is dan waarom je dat bij anderen wel aanneemt.

Ik maak mij zelf trouwens ook niet druk hoor. :)

Ik stap uit deze vicieuze cirkel.:LOL:

De "dit gaan we vaker zien"-reacties op de homepage zijn misschien wel mijn grootste ergernis aldaar. Van die zelfverklaarde experts die de goegemeente op autoweek wel even zullen vertellen hoe de wereld in elkaar zit. Vandaag weer een veelpleger in de comments omdat Audi van een paar modellen de prijzen verhoogt: "Dat gaan we meer zien. ICE-productie neemt af, schaalvoordeel kleiner = prijzen moeten omhoog om marges te handhaven." Meneertje heeft feitelijk geen flauw benul waarom die prijzen (met een procentje) verhoogd worden, want dat wordt ook nergens verteld. Maar natuurlijk weer een uitgelezen kans om iets negatiefs over brandstofauto's te kunnen zeggen.

Ook zo'n mooi wijsneuzencomment dat je veel te vaak ziet: "De Nederlander rijdt gemiddeld maar xx km per rit dus die heeft helemaal geen grote actieradius nodig." Absolute kleuterschoolredenering.

Helaas wel eentje die fabrikanten zelf ook gebruiken om EV's aan de man te brengen.
Ongetwijfeld. Zelfs "hoger opgeleiden" lopen weg met dit soort "cijfermatige" onderbouwing. Terwijl, als je 2 seconden langer nadenkt, laat staan als je een heel klein beetje ervaring hebt met statistiek, dan snap je dat gemiddelden behoorlijk waardeloze getallen zijn om iets mee te onderbouwen. Zeker in deze kwestie.

Maar jij lokt ze ook zelf uit.
Haha, nou lijkt me dolkomisch als iemand even gehoor komt geven aan mijn oproep, maar ik heb goede hoop dat de meesten toch wel snappen waarom ik die opmerking daar plaats.

Hoewel ik het soms ook niet kan laten om op de hoofdpagina even wat olie op het vuur te gooien, is het niveau van de site tegenwoordig met sprongen naar beneden gegaan, zowel wat betreft nieuwsberichten als reacties. In het blad gaat het overigens niet veel beter; ik snap dat er veel aandacht is voor ev's, aardig wat nieuwe auto's zijn dat immers, maar een puntje van kritiek geven op ev's zal niet snel gebeuren. Benzineversies van auto's waar ook een ev versie van is, worden bijna doodgezwegen. En als er een keer een vergelijk is met een ev en benzineauto, dan zal de ev altijd winnen. De objectiviteit is helaas ver te zoeken momenteel, het lijkt erop dat ze telkens willen bewijzen waarom we allemaal aan de ev moeten, de "toon" is heel anders dan een paar jaar terug.

Het gaat dus blijkbaar niet alleen om de clicks op de site, maar er is een hele andere weg ingeslagen. Wellicht verwacht met dat deze weg meer toekomstbestendig is? Wellicht richt men zich het meest op de leaserijders, voor wie ev's het meest interessant zijn? Feit is dat ik tegenwoordig de AW voor het eerst sinds ik lid ben (en dat is sinds begin jaren 90) na even doorgebladerd te hebben verder ongelezen op de stapel gooi.

Meer rapporteren door ons kan maar je moet er maar zin in hebben.. je kan beginnen bij oppertrol CABRIO LIEFHEBBER aka Bofkont. Wat een idioot is dat zeg.

je kan beginnen bij oppertrol CABRIO LIEFHEBBER aka Bofkont.
Hoe weet je zo zeker dan dat dit bofkont is? Ik vind zijn reacties op het forum hier wel leuk altijd om te lezen, kan me niet voorstellen dat iemand dan als Jekyll & Hyde op de front page onder een andere naam de trol uithangt.

Sowieso steeds nieuwe profielen op het forum. Wat ook anderen opviel en zelfs moderator Barri reageerde met "Volgens mij iets met een aantal bans vanwege rellen op de frontpage? ;)" Daarnaast werd het bevestigt door andere forummers. Ook op de hoofdpagina (toen ik daar ook wat vaker keek) werd hij steeds ontmaskerd. SLK > Z4 > cabrioliefhebber. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

kan me niet voorstellen dat iemand dan als Jekyll & Hyde op de front page onder een andere naam de trol uithangt.

Als de hele voorpagina bestaat uit trollen die vrij hun gang kunnen gaan en op dit forum (gelukkig) niet dan is het voor hem blijkbaar een vrijbrief om los te gaan daar. Zijn genoeg gekken op de wereld. Of betaalde trollen, kan ook nog.

Ach ja het gebeurd overal. Als ik wel eens van die reels (tiktok op IG) kijk dan zie je steeds vaker dat er een link instaat en dat de meeste gelikede reactie is "wow, I didnt know that ... link would work! amazing!" of iets in die richting. En overal in de wereld proberen trollen invloed uit te oefenen. Van landen tot bedrijven. VW/PON zal daar vast wel eentje van zijn. Het is aan de websites om daar wat aan te doen. AW doet dat niet omdat het hun clicks en dus inkomen oplevert. Nu val ik in herhaling dus laat ik het hierbij.

Meer rapporteren door ons kan maar je moet er maar zin in hebben
Vandaag eens geprobeerd: 2 gevallen in https://www.autoweek.nl/autonieuws/...man-van-middelbare-leeftijd-met-hoog-inkomen/ die in strijd waren met de regels, duidelijk aangegeven welke regel werd overtreden, en binnen een paar uur waren die reacties verwijderd.
En als ik het zo lees waren dat echt de enige 2 die de sfeer verziekten, want de rest van de reacties is weliswaar een herhaling van zetten, maar niet in strijd met de regels of sfeerverziekend.

Dus als het inderdaad zo is dat de moderatie op de artikelen op de home pagina door de schrijver van het artikel gebeurt, dan kunnen we concluderen dat Joas in ieder geval wat met meldingen doet.

@louisz was dat mijn Blablabla reactie toevallig?…
Ja, dat was er 1 van. Je bericht toonde immers niet bepaald respect voor degene waarop je reageert (integendeel juist :cool:) en is daarom in strijd met de regels.

Die VOLVOXC604B kan irritant zijn inderdaad, maar ook dan moet je bij reacties wel binnen de regels blijven.

Laatst bewerkt:
Ik waardeer het dat je het in ieder geval toegeeft. Wat mij wel verbaasd is het rapporteren zelf, ik snap dat het een kinderachtige reactie was mijn zijde is maar dit is wel heel erg “woke”. Het is niet echt beledigend of op de man in mijn optiek en er zijn genoeg reactie’s dagelijks die dat wel zijn en die worden dan weer niet gerapporteerd…

Ik lees niet elk topic, dus het is net wat ik toevallig zie (en natuurlijk ook of ik net zin heb om er überhaupt tijd in te steken). Ik kijk ook niet wie het betreft (ik heb helemaal niets tegen jou) en of ik het ermee eens ben of zo (zoals gezegd, mee eens dat die VOLVO-figuur irritant is en het misschien best verdient), want daar gaat het niet om. Waar het om gaat is dat wat hij schreef mij niet in strijd met de regels leek en jouw reactie wel. Meer kan ik er niet van maken.

Dan over de inhoud: als je *enige* reactie op iemand's bericht is "blablabla", dan is dat toch evident respectloos, en ook daadwerkelijk zo bedoeld? Dat dan dus in strijd met de regels. Als jij dat 'woke' vindt, dan kan ik daar niet zoveel mee. Jij bedoelt kennelijk iets negatiefs met 'woke'?

Niet alleen beledigen en op de man spelen (wat ook m.i. inderdaad ernstiger is) zijn in strijd met de regels. Als jij 'dagelijk genoeg reacties' ziet die in die categorie vallen, hoop ik dat je die rapporteert. Hopelijk verandert er dan iets.

Ik vind het wel goed om het hier even inhoudelijk over te hebben, want als ik de enige ben die vindt dat dit soort berichten ongewenst zijn (iets kan in strijd met de regels zijn maar misschien toch niet ongewenst), dan ga ik mijn tijd verder niet besteden aan die meldingen.

Laatst bewerkt:
Oké, duidelijk. Met woke bedoel ik overigens niet iets negatiefs, alleen doel ik meer op het feit dat je niks meer mag zeggen of iemand is al beledigd. Het minst of het geringst en de rapen zijn gaar.

Bijv. in hetzelfde artikel schrijft Herbie: “de groene Khmer” en dat wordt niet gerapporteerd maar Blablabla wel… daar ging het mij om ;-)

Oké, duidelijk. Met woke bedoel ik overigens niet iets negatiefs, alleen doel ik meer op het feit dat je niks meer mag zeggen of iemand is al beledigd. Het minst of het geringst en de rapen zijn gaar.

Bijv. in hetzelfde artikel schrijft Herbie: “de groene Khmer” en dat wordt niet gerapporteerd maar Blablabla wel… daar ging het mij om ;-)
OK, dat sentiment (we moeten elkaar niet overal de maat over nemen en ook wat kunnen incasseren) deel ik helemaal.

Die "groene Khmer" had ik niet gezien, maar ik zou dat ook meer als een stijlfiguur zien, niet als poging to belediging. Belediging zie ik als op de persoon gericht, niet op een groep of beweging. Maar daar kan je inderdaad natuurlijk van mening over verschillen.
Je kan je eigen berichten verwijderen. Onder je bericht staat:

Rapporteer Bewerk Verwijder
Dank! Had ik helemaal over het hoofd gezien.

Dat ben ik niet met je eens, hij beledigd doelgericht een groep mensen, wat mij betreft valt dat in dezelfde categorie als een groep mensen nazis noemen, waarvan ik overigens zeker weet dat dat niet toegestaan is. Volledig begrijpend! Alleen omdat de geschiedenis van Pol Pot en consorten wat verder van ons bed show is maakt het het daarop niet minder erg…

Ja, ik zie het als bijvoorbeeld "taalnazi": een beetje schertsend bedoeld, niet letterlijk iemand uitmaken voor een nazi.

Alleen is groene Khmer niet echt een belediging. Pol pot was van de rode Khmer.

Maar Herbie bedoeld het wel in een beledigende context, aangezien hij wel vaker extremistische teksten schrijft. Double standards, daar gaat het mij om.

Maar goed om te weten waar de grenzen liggen, I guess…

Een discussie op het scherp van de snede moet kunnen en het mag soms best een beetje schuren. Als je termen gebruikt die verwijzen naar nazi's, rode Khmer of in die trant dan begeef je je op glad ijs waarmee ik niet zeg dat ik het verwerp: het hangt ook af van de context en de persoon (is het structureel of een eenmalige uitspatting?) Mijn stijl is het in elk geval niet. Ik zou die trollen op de homepage die blijkbaar geen leven hebben en werkelijk de hele dag achter hun toetsenbord zitten willen omschrijven als "voorvochtmensen" voor wie een aanstootgevende of controversiele opmerking, die weer heftige reacties uitlokt, blijkbaar een vorm van vermaak en een hoogtepunt is hun dagelijkse leven...

Ik vind de groene khmer echt niet dezelfde categorie als taalnazi als ik heel eerlijk ben en heb deze actief meerdere keren gemeld. De strekking van Herbie zijn berichten zijn er allemaal op ingericht de rode khmer expliciet te bedoelen als parallel, terwijl dat in het geval van 'taalnazi' niet is.

Continu parallel trekken naar genocides en ook hier over durven uit te komen. Ik quote een reactie:

"Het is de revolutie van de rijken. Zij rijden nu Tesla en vinden dat ze het klimaat redden en recht hebben op zuivere lucht. De Groene khmer".

Bedoel er zit best een kern van waarheid in; makkelijk lullen als je de middelen hebt om duurzaam te zijn en dan dat bij anderen op te leggen, laat dat voorop staan. Vind daar persoonlijk ook wat van, ondanks dat ik zelf in die categorie val (het 'makkelijk lullen', niet anderen opleggen), maar in deze vorm is imo niet met de juiste normen en waarden en stuk fatsoen. Het is bizar hoeveel hoeveel 'plusjes' zo'n reactie ook krijgt.

Het is bizar hoeveel hoeveel 'plusjes' zo'n reactie ook krijgt.
Mensen plussen kennelijk omdat het bericht hun mening weergeef, niet omdat zij het zelf ook precies zo zouden hebben verwoord, en al helemaal niet omdat het bericht nieuwe inzichten biedt. Zij bijvoorbeeld ook in https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/toyota-en-tesla-meest-waardevolle-automerken-ter-wereld/, waar iemand 4 plusjes krijgt voor een bericht waarin dat niets meer bevat dan "onzin".

Dat is trouwens in strijd met de regels (wederom: want respectloos), we gaan zien of Lars iets met meldingen doet.

[edit volgende dag: nee dus, Lars laat berichten die evident in strijd met de regels zijn gewoon staan.]

Laatst bewerkt:
Dat is trouwens in strijd met de regels (wederom: want respectloos), we gaan zien of Lars iets met meldingen doet.
'Respectloos' is nogal subjectief, net als 'beledigend'. Lastig om te handhaven, misschien moet AW de regels wat specifieker maken. Maar tussen alle trollen, misleidingen, ad hominems en anderssoortige onhebbelijkheden lijkt het mij sowieso wat potsierlijk om drukte te maken over reacties als "blablabla" of "onzin". Moderatoren hebben ook nog een leven, zou ik zeggen.

Berichten die alleen"blablabla" of "onzin" bevatten hebben evident als enige doel aan te geven dat degene waarop ze reageren niet serieus genomen moet worden. Ik zie niet hoe je redelijkerwijs zou kunnen stellen dat dat niet respectloos is.

Ik maak trouwens helemaal nergens "drukte over". Ik pikte ze alleen eruit omdat dat de enige duidelijke gevallen zijn die ik toevallig tegenkwam, en ik dacht ik meld het hier even zodat we enig inzicht krijgen in de moderatiepraktijken op de homepagina.

Duidelijkere regels zouden m.i. inderdaad welkom zijn, maar als er vervolgens niet op wordt gemodereerd lost ook dat niets op.

Terug
Bovenaan