AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Persoonlijk afscheid van een legende
41
De prachtige donderdagochtend kreeg een vervelende wending toen ik mijn computer opstartte. Tijdens mijn dagelijkse 'ontbijtnieuwsrondje' stopte ik plotseling met kauwen. De reden: de kop 'Chef-Testingenieur stirbt bei Unfall mit Super-Lexus' op een Duitse krantensite.
Tijdens een rit in een LFA prototype blijkt Hiromu Naruse, de 67-jarige testgoeroe van Lexus, om onduidelijke redenen op de linkerbaan te zijn beland. De gele Lexus knalde frontaal op een tegemoetkomende BMW 3-serie. De twee inzittenden van die testauto raakten gewond, een van hen levensbedreigend.
Hiromu Naruse gold als de Japanse Walter Röhrl. Al in 1963 trad hij in dienst bij Toyota en was betrokken bij de ontwikkeling van de 2000 GT, misschien wel de fraaiste Toyota ooit. Naruse reed meer kilometers op de Nordschleife dan welke Japanner ook. Zelfs Ferrari had respect voor de Japanse meestertester, en noemde hem 'de man die alle wegen van de wereld kent', aldus een Japanse website.
Mijn gedachten gingen terug naar het Nordschleife-uitje van de newsdesk. Na een middag heftige testauto's spotten, streken we met onze spionagefotografen neer in een restaurantje in de buurt van de Ring. Een van hen wees ons bij ons afscheid op Japanners bij een eenvoudig Toyota-busje: „Dat is het testteam van Lexus, dat zich voorbereidt voor de 24-uursrace op de Ring. Die oudere man is de chef."
Ik was op de hoogte van de indrukwekkende staat van dienst van Naruse, en voelde om onverklaarbare redenen de neiging een kleine buiging naar hem in het busje te maken. Een kleine buiging terug van de vriendelijke testchef was mijn deel. Een fantastisch einde van een bijzondere dag, en naar nu blijkt ook nog eens een persoonlijk afscheid van een grootheid uit de autosport. R.I.P., Hiromu Naruse.
Tijdens een rit in een LFA prototype blijkt Hiromu Naruse, de 67-jarige testgoeroe van Lexus, om onduidelijke redenen op de linkerbaan te zijn beland. De gele Lexus knalde frontaal op een tegemoetkomende BMW 3-serie. De twee inzittenden van die testauto raakten gewond, een van hen levensbedreigend.
Hiromu Naruse gold als de Japanse Walter Röhrl. Al in 1963 trad hij in dienst bij Toyota en was betrokken bij de ontwikkeling van de 2000 GT, misschien wel de fraaiste Toyota ooit. Naruse reed meer kilometers op de Nordschleife dan welke Japanner ook. Zelfs Ferrari had respect voor de Japanse meestertester, en noemde hem 'de man die alle wegen van de wereld kent', aldus een Japanse website.
Mijn gedachten gingen terug naar het Nordschleife-uitje van de newsdesk. Na een middag heftige testauto's spotten, streken we met onze spionagefotografen neer in een restaurantje in de buurt van de Ring. Een van hen wees ons bij ons afscheid op Japanners bij een eenvoudig Toyota-busje: „Dat is het testteam van Lexus, dat zich voorbereidt voor de 24-uursrace op de Ring. Die oudere man is de chef."
Ik was op de hoogte van de indrukwekkende staat van dienst van Naruse, en voelde om onverklaarbare redenen de neiging een kleine buiging naar hem in het busje te maken. Een kleine buiging terug van de vriendelijke testchef was mijn deel. Een fantastisch einde van een bijzondere dag, en naar nu blijkt ook nog eens een persoonlijk afscheid van een grootheid uit de autosport. R.I.P., Hiromu Naruse.
Lees ook
Weblogs
Weblog Jan - De Golf van nu
Weblogs
Weblog Ken - Wallonië komt met aangepaste autobelasting die anti-SUV en anti-EV is
Weblogs
Weblog Ken: waarom de kritiek op trajectcontroles steeds luider wordt in Vlaanderen
Weblogs
Weblog Bas - Van info naar tainment
Weblogs