Skoda Octavia Combi 1.0 TSI
Met een liter op de eerste rang
- Damiaan Hage
- Eerste rijtest
Alles is nogal groot aan de Skoda Octavia Combi, behalve z'n nieuwe 1.0 TSI-motor. Een tegenstelling? Of gaan groot en klein hier juist wel goed samen?
Piepjong is het huidige model van de Octavia niet meer, maar dat heeft Skoda er niet van weerhouden een motorvariant toe te voegen, voordat – vermoedelijk – volgend jaar de auto grondig wordt vernieuwd. De driecilinder 1.0 TSI vervangt de viercilinder 1.2 TSI. Wie de motorenvoorraad van de Volkswagen-groep een beetje in de gaten houdt, zal dit geen verrassing vinden, want hetzelfde gebeurde eerder al bij onder meer de Volkswagen Golf, Seat Leon en Audi A3. Voor zakelijk Nederland is het een interessante wijziging, want deze 1.0 TSI is de enige Octavia met benzinemotor die nog in de bijtellingscategorie van 21% valt.
ENTHOUSIAST GELUID
De vraag is natuurlijk of 999 cc voldoende is om een flinke auto van 4,65 meter en 1.172 kg (Combi met DSG) op stoom te houden. Om kort te gaan: dat gaat zelfs prima. Wij reden de nieuwe motorvariant in combinatie met de zeventraps DSG en die geeft de auto twee gezichten. Als je rijdt met de bak in D, doet de motor vrijwel geruisloos z'n werk. Hij zal amper boven de 1.500 toeren komen, want de auto zoekt zo snel als mogelijk de zevende versnelling op om zo stil en zuinig mogelijk te rijden. Het maakt de auto in stadsverkeer wel een beetje lui. Het pedaal wat dieper intrappen is niet genoeg om de auto ertoe aan te zetten één of twee gangen terug te schakelen. De pook in S zetten doet wat dat betreft wonderen. De bak laat de turbomotor verder in de toeren klimmen en daar wordt het rijden in de Octavia veel leuker van. Want dan voel je dat die motor ondanks z'n bescheiden inhoud best wat in z'n mars heeft. In combinatie met het prettige onderstel en de
communicatieve besturing maakt hij de auto leuk om te rijden. Het gaat dan wel om de kleinste motor, maar té klein is hij zeker niet. De auto versnelt gemakkelijk naar 130 of 140 km/h, en hoewel de top op papier rond de 200 km/h ligt, heb je flink wat tijd nodig om daar te komen. Op die hoge snelheden loop je weltegen beperkingen aan, maar wie bewust voor een middenklasser met 115 pk kiest, mag daar nooit over zeuren, toch? Wanneer je hem meer toeren laat maken, is hij vanzelfsprekend beter hoorbaar. Maar op de een of andere manier is het wel een prettig, enthousiast geluid dat de driecilinder produceert.
En dan het verbruik. De fabrieksopgave is veelbelovend. Voor de Combi met DSG geeft Skoda 4,6 l/100 km op. Wij leggen een traject van ruim 600 km met de auto af totdat de naald van de benzinemeter aardig laag begint te hangen. Aan de pomp blijkt dat we stukken meer hebben verbruikt: 6,5 liter per 100 km. Daarbij moeten we in ieder geval aantekenen dat we vooral in de S-stand hebben gereden, dus meer toeren hebben gemaakt dan strikt noodzakelijk. Maar het scheelt ook weer niet heel veel met de Leon ST 1.0 TSI die we een jaar ge-S-stand hebben gereden, dus meer toeren hebben gemaakt dan strikt noodzakelijk. Maar het scheelt ook weer niet heel veel met de Leon ST 1.0 TSI die we een jaar geleden in de test hadden; die kwam namelijk tot 6,6 liter per 100 kilometer.
DUBBELTJE
Hoewel de cilinderinhoud dus minder dan een liter bedraagt, blijft het sterke punt van de Octavia uiteraard dat je heel veel auto voor je geld krijgt: een kofferbak die in het geval van de Combi 610 liter meet en een achterbank die genoeg ruimte heeft voor volwassenen. Ook qua uitrusting doet hij aardig mee. In de Ambition Business-uitvoering beschik je over klimaatregeling, lichtmetalen wielen, navigatie met touchscreen, Bluetooth en ... een ijskrabber.
Het weggedrag van de Octavia is bekend. In het kort: de auto is mooi in balans. Hij is comfortabel zonder week te zijn en de besturing geeft exact genoeg feedback om te voelen wat er tussen de voorwielen gebeurt zonder nerveus te worden. Kortom, er zijn geen redenen tot klagen met zo'n Octavia 1.0 TSI. Als je bedenkt dat het prijsverschil met de eerstvolgende benzinemotor (de 1.4 TSI met 150 pk) dik 3.200 euro bedraagt, concluderen wij dat je voor een dubbeltje op de eerste rang zit.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Levendige motor
- +Stil
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 140pk Automaat Elegance Businessline / 1e Eigenaar! / Panoramadak / Xenon
- 2015
- 146.575 km

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Greentech Elegance Businessline | 140 pk | Automaat |
- 2014
- 215.858 km

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI / Automaat NAVI CRUISE LED PDC
- 2014
- 165.205 km
Lees ook
Waarom de alledaagse Skoda Octavia Combi wel degelijk liefhebbers aanspreekt
Skoda Octavia Combi RS 230 (2015) - Op de Rollenbank
Hoe zuinig is de Skoda Octavia in de praktijk?
Op zoek naar een gebruikte middenklasse stationwagon met diesel voor 14.000 euro
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (70) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.