Ferrari California
California dreaming
- AutoBild
- Eerste rijtest
Elke nieuwe Ferrari heeft zo zijn nieuwigheden, dat is inmiddels een lange traditie. De California is daarop geen uitzondering: het is de eerste Ferrari met een voorin geplaatste V8, de eerste met directe brandstofinspuiting, de eerste met een transmissie met dubbele koppeling en de eerste met een opklapbare metalen hardtop. De ware revolutie vindt echter in het donker plaats. Diep weggestopt in de kofferbak zit een kleine hendel, waarmee je de achterbankleuning kunt neerklappen en een doorlaadopening naar het interieur vrijmaakt. Een Ferrari met neerklapbare achterbank, het moet niet gekker worden! Zulke praktische zaken zagen we nog nooit op een bolide met het steigerende paard. Voor Enzo Ferrari is het hoogstwaarschijnlijk reden om zich om te draaien in zijn graf…
"We bieden een Ferrari aan met een tot nu toe onbereikte veelzijdigheid", benadrukt marketingbaas Massimo Fumarola bij onze eerste ontmoeting met de California in Maranello. En veelzijdig is hij voor Ferrari-begrippen absoluut. Het zal u niet verbazen dat er geen enorme ruimte op de achterbank te vinden is, maar kinderen kunnen er evengoed een plekje vinden. Bovendien passen er volgens de specificaties twee golftassen in de kofferbak. Sacra, signore Fumarolo, wie wil dat in hemelsnaam weten? "Veel van onze klanten die een F430 te sportief en extreem vinden." Het zijn mensen die op dit moment een BMW M6 Cabrio, Aston Martin DB9 of Mercedes SL in de garage hebben staan. Zij kunnen voortaan ook terecht bij de Ferrari-dealer.
Echte Ferrari
Het beste nieuws omtrent de California is dat het wederom een echte Ferrari is geworden. Eerder was er sprake van een nieuwe Dino of zelfs iets basaals als een 'instapmodel'. De California is echter geen van beide. Het is geen budget-Ferrari, maar een moderne GT, die de allround eigenschappen van bijvoorbeeld een 612 Scaglietti naar een lagere prijsklasse brengt. En gelukkig is het ondanks zijn veelzijdigheid nog altijd een auto met een wild kloppend hart. Ook wat zijn schoonheid betreft, voldoet hij aan de hoge verwachtingen die de illustere merknaam schept. Het is een plaatje. Hij oogt krachtig en rank tegelijk; vooral in het rood druipt de emotie ervan af. Kijk eens naar die neus met zijn laag over het asfalt snuffelende grille, de wellustige ronding in de voorste spatborden en de geslaagde designkenmerken van de oer-California. De grote centrale luchtinlaat op de motorkap en de 'kieuwen' in de spatborden doen denken aan de Spyder op basis van de 250 GT, die steeds weer met alle plezier tot 'meest sexy auto aller tijden' wordt uitgeroepen. Wat meer optische seks zou de California echter aan de achterzijde wel kunnen gebruiken, waar de brede zwarte rand halverwege en de enorme bumper hem wat lomp maken. Dat beeld wordt versterkt door het feit dat hij net als zijn grote broer, de 599 GTB, slechts twee achterlichten heeft in plaats van het bekende 'dubbelrond rood', wat bijdraagt aan de voluptueuze uitstraling van zijn achterwerk.
Racemonster
Zodra je instapt, zijn echter alle twijfels verdwenen. Als vanouds troont de toerenteller in het midden en begint het rode gebied pas bij 7.800 tpm. Rechts op het stuur zit net als bij de F430 de manettino, waarmee je stap voor stap alle elektronische hulpmiddeltjes buitenspel kunt zetten als je eens ombekommerd wilt rijden. In de luxueus aangeklede cabriolet sluimert steeds een racemonster op de achtergrond – met een stevige 1.625 kilo als rugzak. Eén druk op de knop is voldoende om hem compleet van karakter te doen veranderen.
Binnenin heb je een nieuw, onbekend Ferrari-gevoel. Boven je hoofd heb je meer dan voldoende ruimte onder het aluminium dak, het interieur doet luchtig en ruim aan. Voor een dergelijke sportwagen tenminste. In veertien seconden turnt de opvouwbare hoed van Webasto de gesloten California volautomatisch om in een open 'California dreaming'.
De transmissie is ook van het razendsnelle soort. Met de flippers aan het stuur jaag je praktisch zonder tijdverlies door de versnellingen heen. Bovendien schakelt de geheel nieuw ontwikkelde bak met dubbele koppeling zo soepel, dat de dames onderweg probleemloos hun lippen kunnen stiften. Fumarola: "Een deel van onze klanten verlangt dit comfort". Het vrouwenaandeel zal daarbij rond de 25 procent liggen, een ongekend hoog percentage voor dit merk. Het lijkt erop dat de nieuwe DSG-achtige transmissie de doodsteek gaat betekenen voor de snelle, maar tevens nogal ongemanierde F1-schakeling van de grote Ferrari's, die in de toekomst stuk voor stuk op deze bak zullen omschakelen.
Start-stopsysteem
De California moet comfortabeler veren dankzij de nieuwe multilink-achteras en geheel in lijn met het huidige tijdsbeeld heeft de 4,3-liter V8 zelfs geleerd om brandstof te besparen. En daar is Ferrari trots op, want nog voor de prestaties (0 naar 100 km/h in minder dan vier seconden, topsnelheid 310 km/h) verkondigt het merk de verbruikscijfers van zijn nieuwste telg: gemiddels 13,2 liter per honderderd kilometer. Dat klinkt niet bepaald naar Toyota Prius en ook zal hij er geen zuinigheidsbokalen mee winnen, maar het is in ieder geval een stuk minder dan de 18,3 liter die de F430 er doorheen jaagt. In China zal de California zelfs een start-stopsysteem meekrijgen om aan de daar geldende emissie-eisen te voldoen.
Mensen die denken dat met deze nieuwe toevoeging aan het modellengamma voor hen nu eindelijk een Ferrari in beeld komt, moeten we teleurstellen: hij wordt ruwweg even duur als de F430. Dat betekent een prijskaartje van zo'n € 250.000, inclusief launch control voor bliksemsnelle starts en een elektromagnetische vering zoals ook de 599 GTB heeft. Voor dat bedrag krijg je echter wel een compleet andere auto dan de F430, een comfortabele cruiser die tevens kan sprinten in plaats van een puristische sportwagen. Vanaf 2 oktober, wanneer de California in Parijs wordt onthuld, kunnen de Ferraristi beginnen met bestellen. De uitlevering gaat dan in januari 2009 van start. Dat het nieuwe model de bestseller van de range wordt, geldt als zeker in Maranello. Daar wordt op dit moment namelijk een nieuwe montagehal uit de grond gestampt – speciaal voor deze Ferrari met twee zielen.