Lada Kalina
Eindelijk is het zover
- Damiaan Hage
- Eerste rijtest
Een nieuwe Lada, dat mag wel in de krant... Het gebeurt ten slotte maar uiterst zelden dat de Russische autofabrikant het westen trakteert op een nieuw model. Maar nu is het zover, de Kalina is er. Jarenlang (sinds 1999 om precies te zijn) hebben we u met enige regelmaat op de nieuwspagina's getrakteerd op nieuwtjes rondom de nieuwe kleine Lada, maar nu is hij er dan echt. Daarmee hebben we meteen een klein nadeel van de auto te pakken, want geheel up-to-date is hij niet. ABS, zij-airbags, ESP, hoofdsteunen achterin; voor dat soort fratsen moet je écht niet bij Lada komen. Wél om de gunstige prijs. Voor minder dan 10.000 euro een complete gezinsauto. Het klinkt haast te mooi om waar te zijn...
Het uiterlijk van de 1118 (da's de Russische naam, bij ons heet-ie dus Kalina) heeft iets eind jaren negentig-achtigs. Een Seat Cordoba, een Opel Corsa, dat zien we er wel in – de Kalina komt je dus vaag bekend voor. Nu doen we het met een sedan, maar een hatchback wordt deze zomer verwacht en over een jaar zal de stationwagon ons land bereiken.
Bij de eerste oog-in-oog-kennismaking lijkt hij wat hoog op de poten te staan, en komt daardoor wat smalletjes over. De deuren klinken wat blikkeriger dan we vandaag de dag gewend zijn, maar de instap voor de achterbank is bijvoorbeeld behoorlijk royaal. Je merkt dat de Russische ontwerpers er vanuit zijn gegaan dat een Kalina een auto voor de hele familie moet zijn. Bij ons in het rijkere westen zijn de nieuwe auto's in deze prijsklasse doorgaans niet bedoeld voor het hele gezin en kunnen we ons minder praktische ontwerpen veroorloven. Ook praktisch is de kofferruimte die bijna 400 liter bagage slikt; voor een auto van net vier meter geweldig groot. De afwerking van het ruim is redelijk netjes. Je kijkt in ieder geval niet tegen al te veel bloot staal aan, zoals je dat bijvoorbeeld in de Dacia Logan wel doet. En hij heeft keurige gasveren en niet van die ouderwetse bagagekrakers.
Voorin is hij eigenlijk best wel ruim, en we vinden de Kalina best wel een gezellige auto. Het bruin en zwarte dashboard heeft prettige vormen en de stoelen hebben weliswaar veel te korte zittingen, maar slecht zijn ze zeker niet. De ergonomie is ook prima, ook al kun je discusiëren of de radio niet boven de verwarmingsknoppen zou moeten zitten. Hier en daar komen we wat 'loze' knoppen tegen, en dat is altijd jammer. De Kalina is er in één uitvoering en die heeft stuurbekrachtiging, elektrische ramen en vrij uitgebreide boordcomputer.
Haantje de voorste
Onder de kap zit een eenvoudige 1,6-litermotor met 82 pk. Geen fratsen als directe inspuiting of multikleppentechniek. Gewoon acht kleppen en dus een vrij bescheiden vermogen en bijbehorende gemiddelde prestaties. Lada claimt dat de Kalina in 13 tellen naar de honderd kan. Haantje de voorste zul je niet zijn, maar we hebben 'm ook niet als tergend traag ervaren. De krachtbron is ook bij lage toeren al goed bij de les en de geluidsproductie is niet hinderlijk. Bij constante snelheid op de autoweg is het motortje best rustig. Eventueel succes zal de Kalina niet halen vanwege z'n rij-eigenschappen; laten we eerlijk zijn. De bestuurder heeft z'n handen vol aan de besturing, die is weliswaar bekrachtigd maar erg indirect en vaag. De Nederlandse importeur heeft dat gesignaleerd en hoopt op termijn iets beters in de aanbieding te hebben. Ook al ben je broodnuchter, in een Kalina voel je je toch wat beneveld als je een bocht aansnijdt. Bij een noodstop zal de Kalina heftig reageren, want ABS heeft hij niet. Ouderwets rembeleid dus. Een test van onze collega's van AutoBild in Duitsland liet schokkende remresulaten zien: een remweg van bijna 60 meter van 100 naar 0. Bedenk dat rond de 40 m vandaag de dag de norm is. Maar laten we eerlijk zijn, anno 2007 kun je toch écht niet meer zonder ABS. Het onderstel is mooi gebalanceerd afgestemd. Hij is niet hard; maar zeker ook niet te zacht. Gewoon comfortabel eigenlijk.
Prijs-kwaliteit
Z'n prijs is gunstig, maar de prijs/kwaliteitverhouding is niet bepaald wereldschokkend. Qua afmetingen van binnen- en buitenkant concurreert hij met duurdere auto's – en de Dacia Logan (zie kader). Maar de échte concurrentie is natuurlijk een niet al te oude occasion van een meer westers merk. Zonder al te veel moeite kun je voor de prijs van een Kalina een auto vinden die meer te bieden heeft op het gebied van uitrusting en veiligheid, zonder dat je maandlasten meteen de pan uit rijzen.