'Volkswagen-diesels minst vervuilend'

Twee keer de norm is de norm

Transport & Environment uitstoot Euro 5- en 6-dies
Volgens onderzoeksbureau 'Transport & Environment' zijn Volkswagens van alle Euro 6-diesels het minst vervuilend.

Dat dit in het kader van het zich voortslepende Dieselgate opvallend is, behoeft geen betoog. 'T&E' onderzocht de NOx-uitstoot van in totaal 230 modellen aan de hand van data uit verschillende Europese landen. Daaruit blijkt dat Volkswagen-diesels die aan Euro 6 voldoen tweemaal de norm uitstoten. Daarmee zijn ze nog altijd schoner zijn dan de auto's van de concurrentie. Zelfontbranders van Opel, bijvoorbeeld, vertienvoudigen de toegestane hoeveelheid NOx, terwijl diesels van Renault-Nissan in de praktjik maar liefst veertien keer hoger uitkomen dan wat eigenlijk mag. Suzuki en Fiat fungeren in dit verhaal als hekkensluiter, bij deze merken gaat de voorgeschreven hoeveelheid NOx vijftien keer over de kop.

Opvallend is verder dat de rollen bij Euro 5-diesels zijn omgekeerd. Volkswagen-diesels die tussen 2011 en 2015 zijn verkocht, blijken namelijk juist 'viezer' dan auto's van de concurrentie. Van alle Europese landen rijden in Frankrijk de meeste vervuilende diesels rond (afbeelding 2), gevolgd door Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Nederland eindigt op een negende plaats met 536.000 stuks. Onder 'vuil' verstaat het onderzoeksbureau Euro 5-auto's die tenminste drie keer de norm uitstoten. Dat Nederland relatief laag eindigt in dit rijtje, komt onder meer doordat 'slechts' 28 procent van de auto's in ons land een dieselmotor onder de kap heeft. In heel Europa ligt dit percentage op 53 procent, bleek uit onze analyse in AutoWeek 33.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (174)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.