
Tesla op beurs meer waard dan General Motors
Tesla meest waardevolle autofabrikant van VS
Het aandeel van Tesla won maandag in de vroege handel op de effectenbeurs in New York ruim 3 procent aan waarde. Het bedrijf werd daarmee gewaardeerd op 51 miljard dollar, ongeveer 1,7 miljard dollar meer dan General Motors (GM).
Het succes van het aandeel Tesla toont volgens kenners aan dat investeerders er meer en meer van overtuigd raken dat elektrische voertuigen uiteindelijk het beeld op de weg zullen bepalen. Opvallend is dat Tesla anders dan autofabrikanten als GM en Ford nog altijd niet winstgevend is.
De verwachting is dat GM dit jaar circa 9 miljard dollar zal verdienen. Bij Ford zal dit circa 6,3 miljard dollar zijn. Tesla staat naar verwachting voor een verlies van ruim 950 miljoen dollar.
PRIVATE LEASE Tesla
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Tesla levert Model Y zonder bestuurder bij klant aan huis
‘Elon Musk ontslaat Tesla-topmanager en vertrouweling’
Tesla Model S en Model X niet meer nieuw te bestellen
Tesla en Volvo verkopen in Europa veel minder auto's
Tesla Robotaxi: zelfrijdende Model Y overtreedt verkeersregels
Lezersreacties (80)
Reageren





“We sympathize with bears — but their (arguably rational) arguments probably won’t matter. In many ways, TSLA seems to play by its own rules. The company burns through cash at a rate that better-established companies would likely be crucified for … Tesla’s production timelines are unreasonably fast. … Yet, because of its superior products, loyal shareholders, and inspiring mission, TSLA remains unscathed.”"
Die Alex Potter is dus analyst die deze beweging in gang heeft gezet.
Tesla heeft wel een bruto marge op de auto's die ze maken, maar geen winst onder de streep. Ze zijn tot 2022 een hard groeide startup dat van 100.000 autos in 2017 naar 2 miljoen auto's in 2022 per jaar wil gaan. Ze gaan NOOIT dividend uitkeren.






Triest wel.




Ik vrees dat het voor Tesla toch op een gegeven moment de wet van remmende voorsprong word. Straks hebben ze een paar auto's op de markt en om winst te maken kunnen ze helaas niet tot in den treure bakken met geld in R&D blijven pompen. Hun uitstapjes naar andere electrische technieken kan helpen maar ik denk dat de concurentie tegen 2020 misschien toch wel eens met wat interessants op de markt kan komen. En dan staat Tesla daar. Jaren lang voorop gelopen maar als het echte geld moet komen liggen ze achter.



Kijk naar Zalando bijv. Jarenlang moest er miljoenen per jaar bij. Per pakje die de warenhuis verliet werd er verlies gedraaid. Moet je nu naar hun cijfers kijken...
Operationele winst op een ziek businessmodel op basis van uitstervende ras kent natuurlijk veel minder toekomst waarde. Beleggers investeren jn de toekomst.
Bofkont waar blijf je- Je wordt gemist







Wijntje erbij, AutoPilot aan.





De belegger en zo je wilt de speculant zetten het aandeel voortdurend hoger. Waarom zou je dat aan Tesla verwijten, waar zit de truc, vanwaar "ego boost"..?




https://www.bnr.nl/opinie/laseur/10321171/elon-musk-is-de-kim-kardashian-van-de-autoindustrie



Bruto marge tussen de 17,15% en 29,57%. Zonder uitgaven aan R&D voor M3 ruimschoots winstgevend. Kosten voor M3 accu < 190$/kwh, onder de 200 is het keerpunt volgens Bloomberg.
Slechts 10% van de km's wordt geladen bij een supercharger, de rest thuis.
Uitrol volledige zelf rijden: aug 2017.
Topovername in DLD van Grohmann engineering voor een schijntje, 1000 medewerkers, 150mio.
De shorters beleven nare tijden,. En aan alle negatievelingen hier: als je het zo zeker weet dat ze het niet redden, verkoop alle assets en steek al je munten in een shortpositie in Tesla, hoef je niet meer te werken. Doe ik ook niet!
Mooie dag allen!!


Als je je kasstromen van een kleine buurtkroeg met 20 stoelen elk jaar her-investeert in verbouwingen en uitbreidingen en 20 jaar later een joekel van een restaurant hebt met 2000 zitplaatsen en een onroerend-goed waarde (activa) van 20 miljoen (zonder ook maar 1 cent winst op de bankrekening van je onderneming achter te laten, waar je niks mee zou doen), denken jullie dan dat dat gebakken lucht is en je bedrijf niet voor 19 miljoen kan verkopen? Even wakker worden, jongens!




Tesla heeft die ballast van een ICE afdeling niet. Bovendien heeft Tesla ook nog de markt voor stationaire accu's voor de tijdelijke opslag van elektriciteit en de productie van zonnepanelen en zonnedakpannen.
Drie keer groeimarkten tegen twee bedrijven met stagnerende markten.

Het gaat me niet eens om Tesla. Ze doen ook foute dingen. Maar het feit dat de pensionado's hier niet begrijpen dat operationele winst niks met de waarde van een bedrijf te maken heeft.



...
Ik had een heleboel tekst in gedachten en deels getypt. Maar hier begin ik niet aan. U doorgrond alles en iedereen zelf wel.



Welke 18-jarige heeft er nog van Kodak gehoord bijvoorbeeld?

Helemaal geen onrealistische gedachte!


Verwachtingswaarde.

We kunnen nog lang praten over de hoogte vh bedrag maar iedereen is bang om de boot te missen...de transitie naar electra en autonoom rijden en de bijbehorende technologie en infrastructuur is onomkeerbaar!

Verwachtingswaarde, is dat nou het synoniem van toekomstvisie, of vergis ik me?

Dat en de overtuigingskracht om anderen daarin ook te laten geloven...



Dat is een mooie vergelijking inderdaad. De meeste echte nuchtere en met boerenverstand nadenkende Hollander is al lang en breed ingehaald en ondergesneeuwd door de lawaaierige en hypende Amerikaan. Erg jammer, maar dat is de nieuwe realiteit.
Ik hou me in ieder geval afzijdig van dat, typisch Amerikaans, oppervlakkige gedrag.


De gebakken lucht zit bij die andere bedrijven die hun winsten uit verouderde markten proberen te behouden. Die nog steeds miljarden R&D doen in minimale vebeteringen van de verbrandingsmotor. De elektromotor is al lang veel efficiënter, dus dat is allemaal weggegooid geld zodra die accu goedkoper wordt.
Tesla gaat met de Model 3 een klapper maken van jewelste, schrik niet. Vergelijk het met een getunede Audi A4, met extreem veel koppel, die superstil is, die ultra zuinig rijdt en elke ochtend met een volle tank op je oprit staat. Lijkt me niet onaantrekkelijk.


Natuurlijk veel sentiment en het gevoel van "niet de boot willen missen", maar uiteindelijk zegt de koers wat over de verwachtingen en risico's van de toekomst. Blijkbaar zijn er heel veel mensen die succes zien bij/voor Tesla de komende jaren.
Vooral de accucel/pack (productie)technieken en de software voor autonome auto's kunnen veel succes brengen. Ook de vergaande verticale integratie.
Tesla gaat nog vrij lang geen winst maken onder de streep. Voorlopig moet de groei verder accelereren wil het in 2022 het gestelde doel van 2 miljoen auto's per jaar halen. Er staan nog 2 a 3 gigafactories op de planning. Kost ook 10-15 miljard.


Veel bedrijven gaan de mist door te denken dat hetgeen de afgelopen jaren goed is gegaan ook in de toekomst goed zal blijven gaan. Je zal moeten blijven investeren in je bedrijf om te overleven. Echte ondernemers snappen dat terwijl de niet ondernemers/loonslaven alleen naar winst op de bankrekening kijken...
De meeste hier blijven naar Tesla kijken als een Autofabrikant terwijl het intussen zoveel meer is. Auto's zijn de basis maar intussen gebeurt er veel meer. Met name de Accu's zelf wordt de grootste pijler...

Technisch niet ambitieus genoeg, niet open genoeg en ze stonden niet open om aan te sluiten met ontwikkelingen van Tesla.
Het is een lelijke breuk geweest waardoor Tesla veel eerder dan gepland AP2 uit moest brengen. De software daarvan is nu pas op niveau van het origineel (6 maanden na release hardware).
Een hacker die uiteindelijk niet erg blij was met zijn contact met Tesla heeft destijds wel aangegeven dat de lezing van Tesla dichterbij de waarheid zat dan die van Mobileye. Aangezien hij destijds geen belangen had bij beide bedrijven en zelfstandig zijn concept aan het ontwikkelen was, vind ik dat een belangrijk signaal. Al weten we het nooit zeker .




De beurs zit uberhaupt behoorlijk veel "lucht" in. Door het erg ruimte "monetaire" beleid (erg lage rente, opkopen obligaties), is het alleen mogelijk op de beurs rendement te maken. Veel van het "extra" geld stroomt naar de beursvloeren over wereld.
Deze stuwende kracht op de beurs geeft Tesla ook wind mee. Wanneer het verruimde beleid weer afneemt, kan de beurs weer dalen en ook het aandeel Tesla. Dat zal door WSJ (en dus de copycats) worden gebruikt om dingen te roepen als:
- Aandeel Tesla uit de gratie
- Tesla maar de helft waard; niet meer te financieren
- Streeft Musk af op een persoonlijk failliet?
- etc.

https://www.inverse.com/article/29632-tesla-model-3-car-price-used

Je hebt het over het verruimde beleid afneemt. Wat dan? Rente verhogen? Daar heeft met name Obama een stokje voor gestoken. Onder zijn bewind is de staatsschuld meer dan verdubbeld tot $ 20 biljoen (12 nullen). Hiermede is een significante renteverhoging domweg niet te financieren mits de munt wordt afgewaardeerd.



Het waait hier behoorlijk vandaag. En...???


De rente is al een paar keer verhoogd in de VS en langzaam neemt men daar gas terug. Ondertussen blaast Dragi vol door met de rentestanden en de geldpers.
We hoeven hier niet de financiële problemen van de wereld op te lossen. Ik ga alleen een extra factor aan welke ongetwijfeld misbruikt gaat worden door luie "journalisten".

@ Korrel zout, nou nou, de rente verhoogt. 3/4%? In de EU kennen we inderdaad hetzelfde probleem in navolging van de VS, echter de pers draait hier aanzienlijk minder snel. De EU heeft weer andere problemen. En of de oplossing van een grote schuldenberg het maken van nog heel erg veel meer schulden de oplossing is?

Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.