AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Tesla op beurs meer waard dan General Motors

Tesla meest waardevolle autofabrikant van VS

Tesla Model 3 spyshots
De maker van elektrische auto's Tesla is wat marktwaarde betreft momenteel de nummer één onder de Amerikaanse autoproducenten.

Het aandeel van Tesla won maandag in de vroege handel op de effectenbeurs in New York ruim 3 procent aan waarde. Het bedrijf werd daarmee gewaardeerd op 51 miljard dollar, ongeveer 1,7 miljard dollar meer dan General Motors (GM).

Het succes van het aandeel Tesla toont volgens kenners aan dat investeerders er meer en meer van overtuigd raken dat elektrische voertuigen uiteindelijk het beeld op de weg zullen bepalen. Opvallend is dat Tesla anders dan autofabrikanten als GM en Ford nog altijd niet winstgevend is.

De verwachting is dat GM dit jaar circa 9 miljard dollar zal verdienen. Bij Ford zal dit circa 6,3 miljard dollar zijn. Tesla staat naar verwachting voor een verlies van ruim 950 miljoen dollar.

PRIVATE LEASE Tesla

Lezersreacties (80)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Krekel
Krekel
  • 3
Naar mijn idee een slecht teken dat Tesla momenteel nog geen winst maakt. Zeker aangezien ze momenteel enigszins monopoliepositie hebben in de elektrische hoek. Als straks andere merken met alternatieven komen zal het nog lastiger worden om winstgevend te zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 3
@Km: Beter had ik het niet kunnen schrijven!
Ramshoek
Ramshoek
  • 5
Niet gehinderd door enige kennis omtrent de financiële markten zeg ik dat dit een compleet lachwekkende situatie is. Het kan toch niet anders dan dat die ballon barst of op z'n minst luid fluitend / scheetgeluiden producerend zijn luchtoverschot verliest? Vlak voor dat moment je aandelen (of opties) verkopen levert vast lekkere winsten op. Maar vlak erna...
Jet2Holidays
Jet2Holidays
  • 8
Mooi en nu snel de weg af met die afschuwelijk lelijke Tesla's. Sorry maar ik vind ze gewoon echt heel lelijk.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Quote van Electrek die een bron quote: "Alex Potter, lead Tesla analyst for Piper Jaffray, said that “in the minds of its customers, employees, and shareholders, Tesla isn’t just another company,” and added (via CNBC):

“We sympathize with bears — but their (arguably rational) arguments probably won’t matter. In many ways, TSLA seems to play by its own rules. The company burns through cash at a rate that better-established companies would likely be crucified for … Tesla’s production timelines are unreasonably fast. … Yet, because of its superior products, loyal shareholders, and inspiring mission, TSLA remains unscathed.”"

Die Alex Potter is dus analyst die deze beweging in gang heeft gezet.

Tesla heeft wel een bruto marge op de auto's die ze maken, maar geen winst onder de streep. Ze zijn tot 2022 een hard groeide startup dat van 100.000 autos in 2017 naar 2 miljoen auto's in 2022 per jaar wil gaan. Ze gaan NOOIT dividend uitkeren.
WillemIV
WillemIV
  • 8
Ruim 100 jaren geleden was het aandeel Ford ook meer waard dan dat van de paardentram. Ook toen werd betoogd dat de financiële markten waanzinnig waren.
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 0
@Ramshoek, het geld ligt voor jou voor het opraken, long zolang het stil is en short zodra de geluiden komen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Keezje: De echte verassing komt nog....
Anoniem
Anoniem
  • 8
Logisch. Elektrisch rijden is de toekomst. En laat Tesla nu net de gene zijn die hier lichtjaren op voorruit loopt tov de concurrentie
Anoniem
Anoniem
  • 8
Het is trouwens altijd komisch om te lezen hoe autoweek reaguurders Elon Musk wel even laten weten hoe het allemaal beter kan en moet.
Triest wel.
mjet
mjet
  • 3
Gebakken lucht dus. Een lucht bel/kasteel die op den duur barst. Als het een beetje tegen zit stort de waarde in. Tesla is duidelijk zwaar over gewaardeerd de rest onder. Als Elon musk vandaag of morgen tegen een pijler van een viaduct botst stort het bedrijf ook in aangezien hij de drijvende kracht is die de lucht er in blaast. Zonder Elon geen Tesla. Net Als onze Victor.
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 0
Overigens ben ik het wel eens met de vele eerdere posts die vonden dat dit soort berichten niet op een autowebsite horen. Sowieso leidt het tot een kansloze 'discussie' (tussen haakjes, want over-statement).
RavenLiquid
RavenLiquid
  • 2
Ach ja het is tegenwoordig een rage om geld in een verliesleidend bedrijf te steken in de hoop dat ze ooit zwarte cijfers gaan schrijven. Zie alle social media bedrijven op de beurs.

Ik vrees dat het voor Tesla toch op een gegeven moment de wet van remmende voorsprong word. Straks hebben ze een paar auto's op de markt en om winst te maken kunnen ze helaas niet tot in den treure bakken met geld in R&D blijven pompen. Hun uitstapjes naar andere electrische technieken kan helpen maar ik denk dat de concurentie tegen 2020 misschien toch wel eens met wat interessants op de markt kan komen. En dan staat Tesla daar. Jaren lang voorop gelopen maar als het echte geld moet komen liggen ze achter.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wanneer je dan toch al wilt spreken van 'duurzaam' / 'sustainable', dan is ironisch genoeg Tesla juist een voorbeeld van niet duurzaam. De waarde op de beurs is slechts de waan van de dag, daar waar de anderen duurzaam uitblinken over tijd en bewezen waarde.
Anoniem
Anoniem
  • 6
Een aantrekkelijke overnamekandidaat is Tesla in elk geval niet meer voor de gevestigde autofabrikanten.
BMW i5
BMW i5
  • 6
Dit is de nieuwe manier van ondernemen. Vroeger moest je per product die je verkocht winst maken. Dat bepaalde de waarde van je bedrijf. Tegenwoordig werkt het heel anders. Mensen vd oude stempel snappen het ook niet.
Kijk naar Zalando bijv. Jarenlang moest er miljoenen per jaar bij. Per pakje die de warenhuis verliet werd er verlies gedraaid. Moet je nu naar hun cijfers kijken...
Operationele winst op een ziek businessmodel op basis van uitstervende ras kent natuurlijk veel minder toekomst waarde. Beleggers investeren jn de toekomst.

Bofkont waar blijf je- Je wordt gemist
Tsaar
Tsaar
  • 0
Wat een geweldig bedrijf, ik dacht dat de koersen niet meer hoger konden, maar toch. Een flink aantal adviseurs zet het koersdoel weer 15 - 20% hoger! Dan wordt het een zgn 10 bagger in 4 jaar. Dan wordt het tijd om winst te nemen.
Anoniem
Anoniem
  • 9
Er is geen bedrijf dat beter gepositioneerd is om te profiteren van het feit dat de zon elke dag weer opkomt.
YRWD
YRWD
  • 6
Olie raakt op. Onze lucht wordt steeds viezer. Andere fabrikanten doen nog steeds hetzelfde kunstje met techniek van honderd jaar oud. Tesla is een van de weinige fabrikanten die echt iets nieuws doet. En dus hebben ze de toekomst.
Gait Puffelen
Gait Puffelen
  • 3
Goed om te weten dat de reageerders alhier veel meer verstand van bedrijfsvoering hebben dan die klungel van een Elon Musk...
Benedictus
Benedictus
  • 2
Ze vullen het gat in de markt van aantrekkelijke elektrische auto's en ze vullen het gat in de markt van de betaalbare opslag van duurzame energie. Dat is geen peanuts, derhalve is deze waardering ook geen peanuts.
Anoniem
Anoniem
  • 4
@CHARLES 911 CARRERA S 400

Wijntje erbij, AutoPilot aan.
Tsaar
Tsaar
  • 1
Nou Charles een goede Franse wijn erbij, dan laat de borrelnoten maar zitten.
Anoniem
Anoniem
  • 5
@modelz precies! En alleen daarom is het bedrijf zo hoog gewaardeerd! Gehele bruto marge gaat in investeringen die inmiddels de gehele autoindustrie mijlenver op achterstand zet. En waarom zou je nettowinst moeten maken als je toch geen dividend wilt uitkeren, dat kost alleen maar belasting. Zolang je nog goede investeringen kunt doen die bijdragen aan je grote doel, het duurzamer maken van de wereld die niet meer afhankelijk is van fossiele brandstof, is dat een betere bestemming. Uiteindelijk zou er wel minimaal breakeven gedraaid moeten worden, want anders moet er continu geld bij en een keer is het genoeg voor de investeerders. Maar vooralsnog vermoed ik dat zowel Toyota als MB een beetje spijt hebben dat ze eruit gestapt zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Jammer dat het zo moet. Op basis van zware verliezen een hoge beurswaarde behalen. Ik ben pro elektrisch rijden en (schoon) produceren, maar deze truc heeft weinig restwaarde voor de mensheid. Terug naar onze authenticiteit. Eenvoud, integriteit, levensgeluk. Zonder trucjes en "gebruik maken van het systeem" voor de ego boost.
ET en CITROEN zijn met puntjes
ET en CITROEN zijn met puntjes
  • 2
@ppep: inderdaad. Maar zo'n beurswaarde maakt wel de weg vrij voor Tesla om met aandelen een overname te betalen. Dat is voor aandeelhouders heel aantrekkelijk. Je wordt eigenaar van een gevestigde gezonde partner, je betaald met lucht en als het meezit maakt het totaal nog winst ook. Wat de koers nog verder omhoog drukt.
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 2
@Aubusson, Tesla doet gewoon wat het doet (en blijkbaar doen ze dat goed).
De belegger en zo je wilt de speculant zetten het aandeel voortdurend hoger. Waarom zou je dat aan Tesla verwijten, waar zit de truc, vanwaar "ego boost"..?
Soulman
Soulman
  • 4
Op de beurs gaat het om toekomstvisie. En dat heeft Tesla ipv de gevestigde orde. Die komen niet verder dat meer pks, meer uitmelken van bestaande concepten, ander design en meer van hetzelfde. Tesla is overigens veel meer dan alleen maar een autofabrikant.
Anoniem
Anoniem
  • 2
Heel goed dat ze nog geen winst maken. Als je dergelijke grote stappen wilt maken als nieuwe grootschalige productie model 3 opstarten zou dikke winsten maken ook vreemd zijn.
Bimmert
Bimmert
  • 3
vandaag gelezen op BNR:

https://www.bnr.nl/opinie/laseur/10321171/elon-musk-is-de-kim-kardashian-van-de-autoindustrie
Anoniem
Anoniem
  • 3
@Model Z, @Hermanman, Bon idee! Van dat lekkere wijntje dan! .... die Tesla beurskoersen zie ik vanzelf wel weer fluctueren...
Gubstra
Gubstra
  • 3
Knap. Ik denk dat de beleggers de strategische positie die Tesla inneemt (e-auto-techniek) en bezig is in te nemen (laadinfra en accu's), op waarde weet te schatten en begrijpen dat dit de factoren zijn die ze ook over 5 tot 10 jaar succes en winst zullen brengen.
Anoniem
Anoniem
  • 2
En het verhaal wordt beter en beter....! Deutsche Bank en Morgan Stanley verwachten over 2018 200 mio winst. Investeerders staan de trappelen om in te stappen. Afgegeven koersdoelen varieren nu rond de 340-380 dollar. 2018 dus cashflow positief.

Bruto marge tussen de 17,15% en 29,57%. Zonder uitgaven aan R&D voor M3 ruimschoots winstgevend. Kosten voor M3 accu < 190$/kwh, onder de 200 is het keerpunt volgens Bloomberg.

Slechts 10% van de km's wordt geladen bij een supercharger, de rest thuis.

Uitrol volledige zelf rijden: aug 2017.

Topovername in DLD van Grohmann engineering voor een schijntje, 1000 medewerkers, 150mio.

De shorters beleven nare tijden,. En aan alle negatievelingen hier: als je het zo zeker weet dat ze het niet redden, verkoop alle assets en steek al je munten in een shortpositie in Tesla, hoef je niet meer te werken. Doe ik ook niet!

Mooie dag allen!!
Tsaar
Tsaar
  • 0
Apple is qua waarde het grootste van de wereld. Omdat men smart phones verkoopt? Dat is omdat investeerders in de wereld veel in de toekomst van het bedrijf zien, in plaats van hoe het verleden eruit ziet. Het zelfde geldt voor Tesla. De vraag blijft hoelang Tesla nog wordt gezien als een technologie fonds i.p.v. een auto fabrikant. Dat slaat niet in een dag over, maar als dat gebeurt dan is het over met het aandeelkoers geweld.
gekke henkie
gekke henkie
  • 8
Grappig dat er blijkbaar heel veel mensen hier denken dat de waarde van een bedrijf afhangt van de winst; grote onzin natuurlijk.

Als je je kasstromen van een kleine buurtkroeg met 20 stoelen elk jaar her-investeert in verbouwingen en uitbreidingen en 20 jaar later een joekel van een restaurant hebt met 2000 zitplaatsen en een onroerend-goed waarde (activa) van 20 miljoen (zonder ook maar 1 cent winst op de bankrekening van je onderneming achter te laten, waar je niks mee zou doen), denken jullie dan dat dat gebakken lucht is en je bedrijf niet voor 19 miljoen kan verkopen? Even wakker worden, jongens!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Je kan een ballon opblazen en elke puf roepen dat hij groter wordt tot...
Japanese Minded
Japanese Minded
  • 1
Gebakken lucht waarde op basis vaan de kristallen bol. Mediahype die de koop van de aandelen doet aanwakkeren. Er zal wel heel wat lucht uit het ventieltje lopen. Vergelijk Facebook.....
AvdM40
AvdM40
  • 2
Ford en GM weten de afgelopen jaren nauwelijks groei te boeken ondanks dat de Amerikaanse automarkt vorig jaar een recordafzet wist te noteren. Men spreekt in de USA al over "peak auto". Iedere EV die men bij deze bedrijven verkoopt gaat ten koste van de ICE verkoop. Iedere investering in EV technologie kost een afschrijving in de ICE afdeling. Het aandeel Ford daalt de afgelopen 2 jaar met 30%. GM stagneert al 2 jaar terwijl de DOW met 17% gestegen is.
Tesla heeft die ballast van een ICE afdeling niet. Bovendien heeft Tesla ook nog de markt voor stationaire accu's voor de tijdelijke opslag van elektriciteit en de productie van zonnepanelen en zonnedakpannen.
Drie keer groeimarkten tegen twee bedrijven met stagnerende markten.
BMW i5
BMW i5
  • 1
Gelukkig zijn er meer mensen die het snappen. Stelt me toch gerust
Het gaat me niet eens om Tesla. Ze doen ook foute dingen. Maar het feit dat de pensionado's hier niet begrijpen dat operationele winst niks met de waarde van een bedrijf te maken heeft.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Keezje: De ego boost omdat Musk het niet doet voor een schonere wereld, maar om zijn succes te halen. Beter zijn dan. Daarbij maakt hij gebruik van de huidige geldende normen in de financiële wereld. Vergelijkbaar met een overheid die ruim 6 miljoen ophaalt aan inkomsten uit een filtspaal in Hilversum. Het gaat om geld. Niet een betere wereld.
Tsaar
Tsaar
  • 0
@Charles: vandaag weer meer dan +3%, dus kan er wel een flinke wijn van af.
Kees DF Jetson
Kees DF Jetson
  • 0
@Aubusson,
...
Ik had een heleboel tekst in gedachten en deels getypt. Maar hier begin ik niet aan. U doorgrond alles en iedereen zelf wel.
PascalR
PascalR
  • 1
Tesla maakt gemiddeld ruim 22 procent marge op haar model s en model x. Dat betekend in totaal (Ca 80k auto's a 20k Marge) 1,6 miljard marge. Als de marge op een model 3 ca 4k zal bedragen met 500k auto's gaat het al snel naar een resultaat van meer dan 3 miljard. Als de investeringen tegen die tijd wat terug lopen (ja er zal nog zeker 1 giga factory bij komen) zal het bedrijf een prima winst maken. Dat is waar de investeerders naar kijken.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Allemaal gebakken lucht zoveel waard en dan bijna 1 miljard verlies lijden dus duidelijk een over gewaardeerd bedrijf dat tesla dat dus dadelijk klapt als ze niet snel winst gaan maken
Banshee001
Banshee001
  • 4
Tja GM stond recentelijk ook nog op randje faillisement. Als je de elektrische auto mist kan het zomaar gedaan zijn met een grote multinational.
Welke 18-jarige heeft er nog van Kodak gehoord bijvoorbeeld?
autoradje
autoradje
  • 0
Hoe kan een bedrijf dat alleen verlies maakt meer waard zijn dan een bedrijf dat winst maakt? Gebakken lucht. Is dat nu precies waarom we een bank crisis hadden 10 jaar terug? Investeren in gebakken lucht? Of investeren in een mogelijk zonnige toekomst?
mister bo
mister bo
  • 3
Je ziet in alle industries dat het voor bestaande bedrijven veel moeilijker is om te veranderen dan de nieuwkomers (kijk bijvoorbeeld naar retail bedrijven vs ecommerce bedrijven)

We kunnen nog lang praten over de hoogte vh bedrag maar iedereen is bang om de boot te missen...de transitie naar electra en autonoom rijden en de bijbehorende technologie en infrastructuur is onomkeerbaar!
Jazzik
Jazzik
  • 1
@ PPEP
Verwachtingswaarde, is dat nou het synoniem van toekomstvisie, of vergis ik me?
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Jazzik

Dat en de overtuigingskracht om anderen daarin ook te laten geloven...
paul jansen
paul jansen
  • 0
Leuk verhaal, maar ik stap nu niet in Tesla, want de koers is (te) hoog. Wel handig voor Musk, want nu kan hij gemakkelijk geld ophalen door nieuwe aandelen uit te geven.
Anoniem
Anoniem
  • 1
@Bimmert
Dat is een mooie vergelijking inderdaad. De meeste echte nuchtere en met boerenverstand nadenkende Hollander is al lang en breed ingehaald en ondergesneeuwd door de lawaaierige en hypende Amerikaan. Erg jammer, maar dat is de nieuwe realiteit.

Ik hou me in ieder geval afzijdig van dat, typisch Amerikaans, oppervlakkige gedrag.
Anoniem
Anoniem
  • 0
" Is = zijn " en uiteraard " Hollanders "
Benedictus
Benedictus
  • 3
Intel heeft 15 miljard betaald voor MobilEye, het bedrijf dat door Tesla niet goed genoeg werd bevonden voor zelfrijdende technologie. Moet je nagaan wat de waarde is van Autopilot van Tesla. Een doorbraak in de prijs van accutechnologie is ook al zo'n heilige graal die miljarden waard is. Deze waarde kijkt me zeer realistisch.

De gebakken lucht zit bij die andere bedrijven die hun winsten uit verouderde markten proberen te behouden. Die nog steeds miljarden R&D doen in minimale vebeteringen van de verbrandingsmotor. De elektromotor is al lang veel efficiënter, dus dat is allemaal weggegooid geld zodra die accu goedkoper wordt.

Tesla gaat met de Model 3 een klapper maken van jewelste, schrik niet. Vergelijk het met een getunede Audi A4, met extreem veel koppel, die superstil is, die ultra zuinig rijdt en elke ochtend met een volle tank op je oprit staat. Lijkt me niet onaantrekkelijk.
DeeTwee
DeeTwee
  • 0
Tesla is zonder twijfel een bedrijf met veel potentie. Maar een ieder die een bericht als dit toejuicht is een opportunist. Of heeft een slecht geheugen. Of beide. Reageerder KMINNE verwoordt het prima. Maar goed, het gaat over Tesluhhh, dus 'we' praten over deze hele cultuur van speculatie en niet-verzilverde waarde alsof die mensen het grootste gelijk van de wereld hebben. Geniet ervan jongens, totdat er een ander clubje de beurs opwarmt en al die 'waarde' van Tesla ineens in rook opgegaan is. Het zal je bank maar wezen, die al z'n geld erin had zitten.
Anoniem
Anoniem
  • 2
De beurswaarde is gigantisch. Toch vind ik het erg slecht dat Nederlandse "journalisten" zomaar Amerikaanse berichten overnemen. Het stuk van BNR is ook gewoon een copy past van de WSJ, net als eentje van de Volkskrant. Een aandeel afzetten tegen geproduceerde aantallen en winst, lijkt zinnig...maar Tesla beweegt zich niet als een autobedrijf op de markt.

Natuurlijk veel sentiment en het gevoel van "niet de boot willen missen", maar uiteindelijk zegt de koers wat over de verwachtingen en risico's van de toekomst. Blijkbaar zijn er heel veel mensen die succes zien bij/voor Tesla de komende jaren.

Vooral de accucel/pack (productie)technieken en de software voor autonome auto's kunnen veel succes brengen. Ook de vergaande verticale integratie.

Tesla gaat nog vrij lang geen winst maken onder de streep. Voorlopig moet de groei verder accelereren wil het in 2022 het gestelde doel van 2 miljoen auto's per jaar halen. Er staan nog 2 a 3 gigafactories op de planning. Kost ook 10-15 miljard.
autoradje
autoradje
  • 0
@Benedictus MobilEye leverde systemen aan Tesla en die gebruikte ze voor doeleinden waar ze niet voor ontworpen waren. Het was MobilEye die zich terugtrok. Maar je kan het ook zo schrijven als jij doet. Het is maar net van welke kant je het bekijkt
EWi e
EWi e
  • 4
@ Gekke Henkie: Inderdaad, jij snapt het, dat is waar het om draait om een onderneming gezond te houden. Stilstand is immers achteruitgang...
Veel bedrijven gaan de mist door te denken dat hetgeen de afgelopen jaren goed is gegaan ook in de toekomst goed zal blijven gaan. Je zal moeten blijven investeren in je bedrijf om te overleven. Echte ondernemers snappen dat terwijl de niet ondernemers/loonslaven alleen naar winst op de bankrekening kijken...

De meeste hier blijven naar Tesla kijken als een Autofabrikant terwijl het intussen zoveel meer is. Auto's zijn de basis maar intussen gebeurt er veel meer. Met name de Accu's zelf wordt de grootste pijler...
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Autoradje; we zullen nooit weten wat tussen die partijen is gebeurd. Mobileye is ook volgens anderen een bedrijf dat zich niet primair op de techniek toelegt, maar op het ervoor zorgen dat de aanwezigheid van een Mobileye systeem genormeerd wordt.

Technisch niet ambitieus genoeg, niet open genoeg en ze stonden niet open om aan te sluiten met ontwikkelingen van Tesla.

Het is een lelijke breuk geweest waardoor Tesla veel eerder dan gepland AP2 uit moest brengen. De software daarvan is nu pas op niveau van het origineel (6 maanden na release hardware).

Een hacker die uiteindelijk niet erg blij was met zijn contact met Tesla heeft destijds wel aangegeven dat de lezing van Tesla dichterbij de waarheid zat dan die van Mobileye. Aangezien hij destijds geen belangen had bij beide bedrijven en zelfstandig zijn concept aan het ontwikkelen was, vind ik dat een belangrijk signaal. Al weten we het nooit zeker .
Anoniem
Anoniem
  • 0
Alles wat net naar de beurs gaat heeft een astronomische waarde. Gewoon een jaartje wachten en kijken wat er dan gebeurd. Aandeel houders willen gewoon centjes zien en dan nemen ze echt geen genoegen met dat je jaren lang verlies maakt, bank blijft je natuurlijk ook niet eeuwig centjes lenen. Nog zoiets dan vele denken dat Musk de enige is en andere fabrikanten stil zitten. Nee die zitten niet stil die vervangen zo dadelijk hun hele modellen-gamma met elektrisch of half elektrische modellen.
HansSolo
HansSolo
  • 0
Een eigen giga accufabriek in je achtertuin hebben is priceless. Net als zelfrijdende auto's die gedurende hun levensloop softwarematig automatisch updates krijgen en steeds slimmer worden.
Anoniem
Anoniem
  • 1
Een aspect dat niet genoemd is, maar toch meespeelt....

De beurs zit uberhaupt behoorlijk veel "lucht" in. Door het erg ruimte "monetaire" beleid (erg lage rente, opkopen obligaties), is het alleen mogelijk op de beurs rendement te maken. Veel van het "extra" geld stroomt naar de beursvloeren over wereld.

Deze stuwende kracht op de beurs geeft Tesla ook wind mee. Wanneer het verruimde beleid weer afneemt, kan de beurs weer dalen en ook het aandeel Tesla. Dat zal door WSJ (en dus de copycats) worden gebruikt om dingen te roepen als:
- Aandeel Tesla uit de gratie
- Tesla maar de helft waard; niet meer te financieren
- Streeft Musk af op een persoonlijk failliet?
- etc.
HansSolo
HansSolo
  • 0
Interessant, Tesla en de gevolgen voor de tweedehands markt:

https://www.inverse.com/article/29632-tesla-model-3-car-price-used
Tsaar
Tsaar
  • 0
@Korrel zout: ik ben het eens dat er flink wat beursen en aandelen overgewaardeerd zijn. Er zijn periodes dat deze overgewaardeerd zijn, er zijn periodes dat deze ondergewaardeerd zijn.
Je hebt het over het verruimde beleid afneemt. Wat dan? Rente verhogen? Daar heeft met name Obama een stokje voor gestoken. Onder zijn bewind is de staatsschuld meer dan verdubbeld tot $ 20 biljoen (12 nullen). Hiermede is een significante renteverhoging domweg niet te financieren mits de munt wordt afgewaardeerd.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Hermanman; Je analyse is erg eenzijdig. In 2008 is er een diepe crisis geweest. Deze is tot stand gekomen door het steeds meer dereguleren van de financiële markten (Clinton en GWBush). Tijdens Obama is de boel geklapt, is er een diepe recessie geweest en is het begrotingstekort opgelopen en daardoor de staatsschuld. Verder heeft Obama het erg lastig gehad te sturen tijdens de crisis omdat de Republikeinen alleen bezig waren met partijpolitiek en niet de gezondheid van de VS. Men hield alles tegen en zelfs een stilstand van de overheid schuwde men niet om hun politieke punten te maken ("we willen geen Obamacare".

De rente is al een paar keer verhoogd in de VS en langzaam neemt men daar gas terug. Ondertussen blaast Dragi vol door met de rentestanden en de geldpers.

We hoeven hier niet de financiële problemen van de wereld op te lossen. Ik ga alleen een extra factor aan welke ongetwijfeld misbruikt gaat worden door luie "journalisten".
Tsaar
Tsaar
  • 0
@D2: koers crashes kun je op meerdere manieren afdekken. Relatief goedkoop ook overigens.
@ Korrel zout, nou nou, de rente verhoogt. 3/4%? In de EU kennen we inderdaad hetzelfde probleem in navolging van de VS, echter de pers draait hier aanzienlijk minder snel. De EU heeft weer andere problemen. En of de oplossing van een grote schuldenberg het maken van nog heel erg veel meer schulden de oplossing is?
Tsaar
Tsaar
  • 0
Tesla is op jacht naar de twee volgende bedrijven om qua waarde in te halen: Honda en BMW. Tesla is er dicht bij.