Stichting Volkswagen Car Claim niet tevreden
'Extra garantie sjoemelsoftware niet voldoende' *update*
Geen geld, maar wel twee jaar extra garantie; dat biedt Volkswagen als tegemoetkoming aan de Europese eigenaren van een auto met sjoemelsoftware. De Stichting Volkswagen Car Claim heeft in ons land naar eigen zeggen enkele duizenden 'gedupeerden' achter zich staan. Maarten Dijksma van advocatenbureau AKD, dat de stichting juridisch bijstaat, laat namens zijn cliënt aan AutoWeek weten dat de stichting daarmee geen genoegen neemt. Volgens hem is de update, die Volkswagen bij de terugroepactie doorvoert, niet voldoende: "Wij streven naar een redelijke oplossing en dat is dit in elk geval niet. (...) Uit de recente berichtgeving maak ik op dat Volkswagen zelf meent dat zij met deze stap geen enkele verplichting op zich heeft genomen, maar dat zij haar huidige beleidslijn van coulance ten aanzien van de vervanging van bepaalde motoronderdelen continueert. Volkswagen blijft dus weigeren om haar klanten een echte oplossing te bieden. Onze cliënt zal de door haar ingeslagen weg dan ook onverminderd voortzetten en roept alle benadeelde consumenten op zich te registreren."
Update: Ook de Consumentenbond bemoeit zich inmiddels met de zaak en heeft geen goed woord over voor de deal die Volkswagen eerder deze week sloot met de Europese Commissie over compensatie van consumenten voor het dieselschandaal. De twee jaar extra garantie die de fabrikant als goedmakertje biedt, is volgens directeur Bart Combée 'volstrekt onvoldoende en zelfs onaanvaardbaar'.
In de Verenigde Staten hebben gedupeerde consumenten duizenden euro's compensatie gekregen. Dat Volkswagen de zaak in Europa denkt te kunnen schikken met een paar jaar extra garantie, vinden de Consumentenbond en haar Europese zusterorganisaties 'scheef'.
De Consumentenbond wijst verder op eerdere afspraken die met Volkswagen zijn gemaakt over de verwijdering van de sjoemelsoftware die werd gebruikt om de autoriteiten om de tuin te leiden. Die ingreep zou geen gevolgen mogen hebben voor brandstofverbruik, rijgedrag of prestaties van de auto. "Wij krijgen de laatste tijd meerdere signalen dat die update echter wel degelijk problemen oplevert", aldus Combée. "In dat geval is Volkswagen nu ook al juridisch verplicht om dit kosteloos te repareren." De Consumentenbond heeft een meldpunt waar autobezitters terechtkunnen als zij na de aanpassing van hun Volkswagen ook problemen ondervinden.
Meer over deze kwestie lees je in AutoWeek 25, die woensdag 21 juni verschijnt.