PSA Group maakt werkelijke verbruikscijfers bekend

Werkelijk verbruik 45 procent hoger

werkelijk verbruik PSA
PSA Peugeot Citroën is het eerste autoconcern dat de 'werkelijke verbruikscijfers' van zijn modellengamma heeft gepresenteerd. Daaruit blijkt dat het werkelijke verbruik van de onder de loep genomen modellen gemiddeld 45 procent hoger ligt dan volgens de oude methode.

De Europese Unie laat de NEDC (New European Drive Cycle)-methode vallen en voert vanaf 2017 de WLTP-methode in om de verbruiks- en emissiecijfers van auto's te meten. Vorig jaar liet Opel weten in het tweede kwartaal van 2016 zijn volgens deze nieuwe methode gemeten verbruikscijfers te presenteren maar het is de PSA Group die als eerste fabrikant zijn nieuwe gegevens vrijgeeft.

Uit de tests - die de PSA Group samen met de twee niet-gouvernementele organisaties Transport & Environment (T&E) en France Nature Environment (FNE) heeft uitgevoerd - blijkt dat het verbruik van alle 28 aan de test onderworpen modellen meer brandstof verbruiken dan volgens de oude methode.

Analyse

Gemiddeld ligt het werkelijk verbruik van modellen van PSA Group 1,8 l/100 km hoger dan volgens de oude methode. Gemiddeld ligt het verbruik over de gehele linie (benzine en diesel) zo'n 45 procent hoger dan volgens de oude methode. In het geval van de Peugeot 3008 kan dat oplopen tot 2,3 l/100 km extra (1.2 Puretech 110) en bij de 3008 zelfs tot 2,7 l/100 km (1.2 Puretech 130). De Peugeot 508 (2,0 BlueHDI) scoort net als de 308 (1.2 Puretech) een werkelijk verbruik dat 57,5 procent hoger ligt dan volgens de oude methode. Bij Citroën is de Grand C4 Picasso met 120 pk sterke BlueHDI de dubieuze vaandeldrager met een verbruik dat 66,7 procent hoger ligt dan volgens de oude methode. De Puretech benzinemotoren verbruiken volgens deze meetcyclus gemiddeld 43,9 procent meer dan volgens de oude methode. Voor de dieselmotoren ligt die waarde op 47,3 procent.

Methode

De auto's zijn getest middels een mobiel meetsysteem dat op de auto is bevestigd. De tests zijn uitgevoerd door 25 kilometer door de stad te rijden, 39 kilometer over kleinere wegen en 31 kilometer over de snelweg te rijden onder veelvoorkomende dagelijkse omstandigheden. Daarbij wordt het gebruik van airconditioning niet geschuwd en ook wordt een bijrijder en bagage meegenomen. PSA Group zegt dat het hiermee nabootst hoe consumenten met een auto van PSA veelal rijden.

Eind dit jaar wil PSA Group op de websites van zowel Peugeot, Citroën als DS een verbruikssimulator plaatsen waarmee je als klant kunt uitrekenen hoe hoog of laag je verbruik ongeveer uit gaat vallen.

Aan het eind van het jaar zal de PSA Group voor nog eens 20 modellen de werkelijke verbruikscijfers presenteren.

Peugeot

ModelNieuw (l/100 km)Oud (l/100 km)Verschil (l/100 km)
108 1.2 PureTech 826,14,31,8
208 1.6 BlueHDi 1004,73,51,2
208 1.6 BlueHDi 1204,731,7
2008 1.6 BlueHDi 1005,13,71,4
2008 1.6 BlueHDi 1205,23,71,5
2008 1.2 PureTech 826,44,91,5
2008 1.2 PureTech 1107,14,82,3
308 1.6 BlueHDi 1204,93,21,7
308 1.2 PureTech 1306,64,62
308 1.2 PureTech 1106,34,02,3
3008 1.6 BlueHDi 1206,14,12
3008 1.2 PureTech 1307,64,92,7
508 2.0 BlueHDi 1806,342,3
Partner 1.6 BlueHDi 1206,14,31,8

Citroën

ModelNieuw (l/100 km)Oud (l/100 km)Verschil (l/100 km)
C1 PureTech 826,14,31,8
C3 PureTech 826,34,61,7
C3 Picasso BlueHDi 1005,73,81,9
C3 BlueHDi 754,93,01,9
C4 Cactus BlueHDi 1005,13,61,5
C4 Cactus PureTech 1106,14,31,8
C4 BlueHDi 1005,13,61,5
C4 Picasso BlueHDi 1206,53,92,6
Grand C4 Picasso BlueHDi 1205,741,7
Grand C4 Picasso PureTech 1307,452,4
Berlingo6,14,31,8

DS

ModelNieuw (l/100 km)Oud (l/100 km)Verschil (l/100 km)
3 BlueHDi 12053,61,4
3 PureTech 11064,31,7
4 PureTech 1105,43,81,6

Lezersreacties (116)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.