PSA Group maakt werkelijke verbruikscijfers bekend
Werkelijk verbruik 45 procent hoger
De Europese Unie laat de NEDC (New European Drive Cycle)-methode vallen en voert vanaf 2017 de WLTP-methode in om de verbruiks- en emissiecijfers van auto's te meten. Vorig jaar liet Opel weten in het tweede kwartaal van 2016 zijn volgens deze nieuwe methode gemeten verbruikscijfers te presenteren maar het is de PSA Group die als eerste fabrikant zijn nieuwe gegevens vrijgeeft.
Uit de tests - die de PSA Group samen met de twee niet-gouvernementele organisaties Transport & Environment (T&E) en France Nature Environment (FNE) heeft uitgevoerd - blijkt dat het verbruik van alle 28 aan de test onderworpen modellen meer brandstof verbruiken dan volgens de oude methode.
Analyse
Gemiddeld ligt het werkelijk verbruik van modellen van PSA Group 1,8 l/100 km hoger dan volgens de oude methode. Gemiddeld ligt het verbruik over de gehele linie (benzine en diesel) zo'n 45 procent hoger dan volgens de oude methode. In het geval van de Peugeot 3008 kan dat oplopen tot 2,3 l/100 km extra (1.2 Puretech 110) en bij de 3008 zelfs tot 2,7 l/100 km (1.2 Puretech 130). De Peugeot 508 (2,0 BlueHDI) scoort net als de 308 (1.2 Puretech) een werkelijk verbruik dat 57,5 procent hoger ligt dan volgens de oude methode. Bij Citroën is de Grand C4 Picasso met 120 pk sterke BlueHDI de dubieuze vaandeldrager met een verbruik dat 66,7 procent hoger ligt dan volgens de oude methode. De Puretech benzinemotoren verbruiken volgens deze meetcyclus gemiddeld 43,9 procent meer dan volgens de oude methode. Voor de dieselmotoren ligt die waarde op 47,3 procent.
Methode
De auto's zijn getest middels een mobiel meetsysteem dat op de auto is bevestigd. De tests zijn uitgevoerd door 25 kilometer door de stad te rijden, 39 kilometer over kleinere wegen en 31 kilometer over de snelweg te rijden onder veelvoorkomende dagelijkse omstandigheden. Daarbij wordt het gebruik van airconditioning niet geschuwd en ook wordt een bijrijder en bagage meegenomen. PSA Group zegt dat het hiermee nabootst hoe consumenten met een auto van PSA veelal rijden.
Eind dit jaar wil PSA Group op de websites van zowel Peugeot, Citroën als DS een verbruikssimulator plaatsen waarmee je als klant kunt uitrekenen hoe hoog of laag je verbruik ongeveer uit gaat vallen.
Aan het eind van het jaar zal de PSA Group voor nog eens 20 modellen de werkelijke verbruikscijfers presenteren.
Peugeot
Model | Nieuw (l/100 km) | Oud (l/100 km) | Verschil (l/100 km) |
108 1.2 PureTech 82 | 6,1 | 4,3 | 1,8 |
208 1.6 BlueHDi 100 | 4,7 | 3,5 | 1,2 |
208 1.6 BlueHDi 120 | 4,7 | 3 | 1,7 |
2008 1.6 BlueHDi 100 | 5,1 | 3,7 | 1,4 |
2008 1.6 BlueHDi 120 | 5,2 | 3,7 | 1,5 |
2008 1.2 PureTech 82 | 6,4 | 4,9 | 1,5 |
2008 1.2 PureTech 110 | 7,1 | 4,8 | 2,3 |
308 1.6 BlueHDi 120 | 4,9 | 3,2 | 1,7 |
308 1.2 PureTech 130 | 6,6 | 4,6 | 2 |
308 1.2 PureTech 110 | 6,3 | 4,0 | 2,3 |
3008 1.6 BlueHDi 120 | 6,1 | 4,1 | 2 |
3008 1.2 PureTech 130 | 7,6 | 4,9 | 2,7 |
508 2.0 BlueHDi 180 | 6,3 | 4 | 2,3 |
Partner 1.6 BlueHDi 120 | 6,1 | 4,3 | 1,8 |
Citroën
Model | Nieuw (l/100 km) | Oud (l/100 km) | Verschil (l/100 km) |
C1 PureTech 82 | 6,1 | 4,3 | 1,8 |
C3 PureTech 82 | 6,3 | 4,6 | 1,7 |
C3 Picasso BlueHDi 100 | 5,7 | 3,8 | 1,9 |
C3 BlueHDi 75 | 4,9 | 3,0 | 1,9 |
C4 Cactus BlueHDi 100 | 5,1 | 3,6 | 1,5 |
C4 Cactus PureTech 110 | 6,1 | 4,3 | 1,8 |
C4 BlueHDi 100 | 5,1 | 3,6 | 1,5 |
C4 Picasso BlueHDi 120 | 6,5 | 3,9 | 2,6 |
Grand C4 Picasso BlueHDi 120 | 5,7 | 4 | 1,7 |
Grand C4 Picasso PureTech 130 | 7,4 | 5 | 2,4 |
Berlingo | 6,1 | 4,3 | 1,8 |
DS
Model | Nieuw (l/100 km) | Oud (l/100 km) | Verschil (l/100 km) |
3 BlueHDi 120 | 5 | 3,6 | 1,4 |
3 PureTech 110 | 6 | 4,3 | 1,7 |
4 PureTech 110 | 5,4 | 3,8 | 1,6 |