Mercedes trekt doek van GLK-opvolger GLC
Vers bloed om X3 en Q5 beter te bestrijden
De GLC is een geheel nieuwe auto en geen doorontwikkeling van de GLK. De nieuweling gebruikt namelijk het platform van de huidige C-klasse. Door intensief gebruik van aluminium daalt het gewicht met zo'n 50 kg ten opzichte van z'n voorganger.
De auto is 4,66 meter lang en 1,89 meter breed, waarden waarmee hij in de buurt van de X3 zit. De GLK was beduidend kleiner en deze extra centimeters komen ten goede aan de ruimte voor de inzittenden.
De GLC krijgt vier- en zescilinders onder de kap. Het gaat in de eerste instantie om de GLC 220d 4Matic (170 pk/129 gram CO2/km), GLC 250d 4Matic (204 pk/129 gram CO2/km) en GLC 250 4Matic (211 pk/143 gram CO2/km).
Voor liefhebbers van zescilinders staat een GLC 350 4Matic op de planning. Deze heeft een V6 met 306 pk onder de kap.
Er komt ook een GLC 350 e plug-inhybride. De CO2-uitstoot van 60 g/km van die versie betekent echter dat deze niet in dezelfde, zeer gunstige categorie valt als de C 350 e.
De 350 e combineert een 211 pk benzinemotor met een 116 pk elektromotor. De topsnelheid is 235 km/h. Deze versie komt in 2016 op de markt.
Later volgt ook nog een GLC 63 AMG met de 4,0-liter V8 biturbo uit de C 63 AMG onder de kap.
De Mercedes GLC komt in september bij de dealers te staan. De prijzen worden in juli bekendgemaakt.