Gereden: Toyota Proace 1.6 D-4D 115 L2H1
Nieuwe missie
Deel twee van onze trilogie over de nieuwe middenklasse-bestelauto's van PSA en Toyota betreft de 115 pk-versie van de Proace. Het is de spirituele opvolger van de Hiace, de onverwoestbare Japanse bestelauto waarover de Toyota-importeur trots meldt dat er nog 7.700 exemplaren van rondrijden, alle bouwjaren meegerekend. De vorige Proace was als kloon van de vorige Expert/Jumpy slechts in een beperkt aantal uitvoeringen leverbaar, maar de nieuweling verschijnt de komende maanden in alle soorten en maten, tot bakwagens aan toe. Fraai is de eigen neus die Toyota heeft getekend, met daarop een zilverkleurige kunststof strip die in het donkere front oogt als een heuse bull bar.
De importeurs van zowel Toyota als Citroën en Peugeot verwachten dat de nu gereden 115 pk-versie met de middelste van de drie beschikbare wagenlengtes de verkooptopper gaat worden (als Proace kost die vanaf € 20.695, dat is de uitvoering Cool Comfort met standaard airco). Terecht, want de auto voelt zeer uitgebalanceerd aan. De motor is dezelfde als in de eerder gereden Peugeot Expert met 95 pk, maar dan met behalve 20 pk extra ook belangrijk meer trekkracht; het koppel bedraagt 300 Nm tegen 210 Nm bij dezelfde 1.750 toeren. Een duidelijk merkbaar verschil. Met 210 Nm is de auto niet traag te noemen, maar met 300 Nm verkrijgt hij de beweeglijkheid die het jachtige (snelweg)verkeer tegenwoordig verlangt.
Zesbak
Cruciaal is dat deze motor standaard is gekoppeld aan een zesversnellingsbak, die de bestelauto beduidend stiller maakt dan met de vijfbak. Bij 120 km/h draait de 1,6-liter viercilinder 2.250 toeren (met vijfbak ca. 3.000), waarbij hij nauwelijks hoorbaar is. Bij 130 km/h komen er 250 toeren bij en ook dan is het geluidsniveau nog zeer goed te pruimen. De bak schakelt wel te zwaar en te hakerig. Het lijkt alsof de kabels die naar de transmissie lopen zich in honderd moeilijke bochten moeten wringen. Het testverbruik komt marginaal hoger uit dan bij de Peugeot Expert met 95 pk; 6,6 tegen 6,3 l/100 km.
Uiteraard gelden dezelfde complimenten uit voor het onderstel; hier geen starre achteras, maar dubbele draagarmen, die de auto helpen aan een rotsvast weggedrag en bovendien een meer dan aangenaam veercomfort. Helaas geldt ook hier dat de besturing in onvoldoende mate de middenstand opzoekt. Je moet steeds corrigeren en dat werkt vermoeidheid in de hand. De laadruimte is reeds bij de Peugeot Expert besproken. De ruitjes in de achterdeuren bieden slechts zeer beperkt zicht in de binnenspiegel. De missie van Toyota om met de nieuwe bestelautoreeks klanten terug te winnen, gaat vast lukken; aan de auto zal het althans niet liggen. Bovendien heeft het merk een aardig ijzer in het vuur: drie jaar garantie, tegen twee bij de Franse zustermodellen.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Proace 2.0 D-4D Professional Long DC Automaat | Navi | Clima | Side-Bars | Keyless | Parkeersensoren | Lichtmetalen Velgen
- 2020
- 105.732 km

Toyota Proace 1.6 D-4D Cool Comfort / Trekhaak / Cruise / App connect / 3 zits
- 2018
- 109.021 km

Toyota Proace L2H1 Rolstoelbus Automaat Zelfrijder
- 2025
- 1.064 km