Facelift Friday: Skoda Yeti
Vreemde eend of bekend gezicht?
Vóór 2009 dacht je bij het horen van 'Yeti' waarschijnlijk aan een mytisch wezen wat zich schuilhoudt hoog in het Himalayagebergte. Ook bekend als de 'verschrikkelijke sneeuwman'. Totdat Skoda ineens het doek van een avontuurlijk ogende compacte SUV trok en hem Yeti noemde.
Skoda zette de nieuweling op het platform van de Octavia en deed een graai uit de schappen van de Volkswagen Group voor de motorisering. Tal van geblazen benzine- en dieselmotoren doen dienst in de Yeti. De 1.8 TSI en de 2.0 TDI zijn de topversies. Sommige uitvoeringen hebben vierwielaandrijving, waardoor de Yeti daadwerkelijk zijn mannetje kan staan als je het asfalt achter je laat.
In 2013 vond Skoda het tijd voor een facelift. De twee lampen naast de grille verdwenen en de grille en voorbumper werden licht gewijzigd. Voor- en achter werd ledverlichting leverbaar. De kunststofaccenten op de voor- en achterbumper en op de dorpels verdwenen bij de gewone Yeti, een iets stoerder ogende versie - die nog wel die kunststofaccenten heeft - kreeg de naam Yeti Outdoor. De facelift moest de Yeti beter tussen zijn merkgenoten laten passen, maar daarmee werd de auto ook een stukje minder excentriek. Dat kun je natuurlijk als iets positiefs zien, of was de pre-facelift Yeti toch wat leuker?
Aan jou de keuze: heb je het liefst de eigenzinnige Yeti van voor de facelift, of spreekt de wat bravere facelift je meer aan?