AutoWeek Top 50: verdwenen automerken

Welke mis jij het meeste?

Hummer H2
Daihatsu Young RVRover 75Fisker KarmaDodge CaliberDaewoo NexiaYue Loong FeelingSaab 9-5Maybach 57SChrysler Voyager
De afgelopen 48 weken heb je kunnen stemmen op kandidaten voor de overall-lijst voor de AutoWeek Top 50, met daarin de meest relevante auto's van de afgelopen 25 jaar. Die lijst breiden we uit met een aantal extra categorieën. Deze keer een verzameling merken die om verschillende redenen niet meer verkrijgbaar zijn in Nederland.

Soms wordt het merk in z'n geheel opgedoekt - denk aan Saab of Rover - of soms wordt van hogerhand besloten om het merk terug te trekken van de Nederlandse/Europese markt, zoals Daihatsu in 2013. In onderstaande lijst vind je tien merken die je niet meer bij de dealer op de hoek kunt krijgen. Welke mis jij het meeste?

1. Hummer

Opgericht in 1992, ten grave gedragen in 2010. In de korte carrière die Hummer was gegund, heeft het merk in ieder geval indruk gemaakt, vooral door het totale gebrek aan subtiliteit. De inspiratiebron voor Hummer was de Humvee, een lompe militaire alleskunner. De eerste Hummer, de H1, was de burgermansversie daarvan en kreeg een hoop extra aandacht toen Arnold Schwarzenegger de auto omarmde. Later, nadat General Motors het merk had gekocht van AM General, kwamen er nog 'kleinere' versies bij (de H2 en H3) maar het aanstaande faillissement van GM, het 'foute' imago en het gebrek aan een concrete koper deden Hummer in 2010 definitief de das om.

2. Daihatsu

Niet failliet maar wel verdwenen van de Europese markt: het (letterlijk en figuurlijk) kleine Daihatsu, bekend van leuke, betaalbare auto's als de Charade, Young RV en Copen. Door de dure yen en de heftige competitie in de kleine segmenten was het voor de Toyota-dochter niet langer rendabel om aanwezig te zijn in Europa. In januari 2013 kon je voor het laatst een Nederlandse Daihatsu-showroom binnenwandelen om een compact Japannertje te kopen.

3. Rover

Van het roemruchte Rover bleef steeds minder over nadat BMW zijn handen er in 2000 min of meer vanaf trok door Rover en MG als MG Rover Group onder te brengen bij een investeringsclub. De ongetwijfeld goede bedoelingen ten spijt, bleef MG Rover te lang teren op vergane glorie en een verouderd modellengamma. In 2005 ging de boel op de fles, de merknaam Rover is officieel nog in handen van Tata (eigenaar van Jaguar en Land Rover) maar er wordt verder niets meer mee gedaan - tot grote spijt van het Chinese SAIC, dat het graag had willen hebben. Dat feest ging niet door, waardoor de goeie ouwe Rover 75 nu door het leven gaat als Roewe 750. De merknaam MG, dat nog steeds auto's assembleert en verkoopt in Engeland, is wél in handen van SAIC.

4. Fisker

De Deense ontwerper en zakenman Henrik Fisker (die naam maakte met auto's als de Aston Martin DB9 en BMW Z8) besloot in 2007 dat hij zijn coachbuild-activiteiten wel kon uitbreiden met een eigen automerk. Het eerste en tevens laatste model was de Karma, een grote, luxe plug-inhybride. Hoewel het in eerste instantie de goede kant op leek te gaan met Fisker, begonnen de problemen zich al snel op te stapelen voor het jonge, kwetsbare merk: wisselingen in de directie, problemen met de acculeverancier, terugroepacties; het doet het imago van het merk allemaal geen goed en geheel volgens Murphy's law gaan er ook nog eens 330 splinternieuwe Karma's in vlammen op in de haven van New Jersey. Een faillissement is eind 2013 onvermijdelijk. Fisker, zonder Henrik Fisker zelf, maakt nu een herstart onder de naam Karma Automotive.

5. Dodge

Amerikaanse auto's hebben het traditioneel moeilijk in Europa en het merk Dodge, onderdeel van Chrysler, is daar zeker geen uitzondering op. In 2006 probeert Dodge het via het importeurschap van Daimler tóch in Nederland, waar het klanten probeert te lokken met auto's als de Caliber, Avenger, Journey en Nitro. Erg veel zoden zet het niet aan de dijk, al weet Dodge in zes jaar tijd toch nog ruim 2.500 Calibers te slijten. In 2011 verdwijnen zowel Dodge als Chrysler - inmiddels onder de vleugels van het Fiat-concern - met stille trom van de Europese markt.

6. Daewoo/Chevrolet

Een voorbeeld van een merknaam die verdween om vanwege strategisch redenen plaats te maken voor een andere. Daewoo verkoopt sinds 1995 auto's op de Europese markt onder eigen naam - het begon met de Espero en Nexia - maar eigenaar General Motors lijkt het verstandiger om de naam Chevrolet te gaan gebruiken. Dat is immers een merk met een klinkende historie, al zal Louis Chevrolet wel even postuum achter zijn oren hebben gekrabt toen hij zijn naam terug las op de kont van een Matiz... De naamsverandering legde GM overigens geen windeieren; de verkopen stegen. Toch was het niet genoeg om Chevrolet voor Europa te behouden: eind 2013 werd aangekondigd dat het merk eind 2015 definitief stopt in Europa, vooral om ruimte te geven aan Opel.

7. Yue Loong

Een van de meest curieuze merken die we de afgelopen 25 jaar op de Nederlandse markt zijn tegengekomen is het Taiwanese Yue Loong. Het eerste, enige en laatste model dat ze hier ooit leverden was de Feeling, een hoekige vijfdeurs hatchback met sedantrekjes, gebaseerd op jaren 80 Nissan Stanza-techniek. Daar liep de Nederlandse consument op z'n zachtst gezegd niet echt warm voor. Nog geen anderhalf jaar na de komst in 1991 verdween het merk alweer van de markt. Maar niet nadat de importeur alle 122 verkochte Feelings had teruggekocht van de teleurgestelde eigenaren. Er staat er nog precies eentje op Nederlands kenteken, die we in AutoWeek nummer 8 van dit jaar in het zonnetje zetten.

8. Saab

Een van de grootste automobiele soaps uit de geschiedenis, niet in de laatste plaats door de bemoeienis van Spyker-eigenaar Victor Muller, die het in 2010 voor elkaar kreeg om het zieltogende Saab over te kopen van General Motors. Mullers vele mooie beloftes en de lancering van de nieuwe 9-5 ten spijt, ging het Zweedse merk in 2011 alsnog de bietenbrug op. Een doorstart onder de naam NEVS (National Electric Vehicle Sweden) hield de hoop op betere tijden levend maar die braken nooit echt aan, ondanks dat de 9-3 weer voorzichtig in productie werd genomen. De merknaam Saab mag niet meer gebruikt worden en het laatste teken van leven van wat ooit Saab was, kregen we toen NEVS onlangs bekendmaakte dat het de techniek gaat leveren voor een nationale Turkse auto.

9. Maybach

Geflopt prestigeproject van Mercedes-Benz, dat in 1997 de aloude naam Maybach uit de mottenballen haalde om opgepoetste S-klasses voor veel meer geld te verkopen. Prima auto's, daar niet van, maar een gebrek aan échte exclusiviteit en klasse zorgde ervoor dat de modellen maar moeizaam aftrek vonden. Op elke verkochte Maybach werd flink verlies geleden en Mercedes gooide daarom eind 2012 het bijltje erbij neer.

10. Chrysler

Chrysler is al sinds de jaren 60 actief in Europa maar jongere generaties koppelen het Amerikaanse merk vooral aan de auto die voor de echt grote aantallen zorgde: de Voyager, die samen met de Renault Espace zorgde voor de doorbraak van de MPV op ons continent. Van eind jaren 80 tot 2011 werden er bijna 35.000 van verkocht in Nederland, in heel Europa gingen er sinds 1997 (het introductiejaar van de nieuwe generatie) bijna 350.000 over de toonbank. De populariteit van de MPV neemt echter af en bij gebrek aan een andere topper wordt het voor Chrysler steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. Het faillissement van het merk in 2011 betekent ook het vertrek van de Europese markt. De pogingen van Lancia om Chryslers onder de eigen merknaam te verkopen, proberen we maar te vergeten...


Welk merk had van jou nog overeind mogen staan? Laat een reactie achter onder dit bericht en vergeet niet te stemmen via de poll (alleen op de website).

Lezersreacties (99)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.