AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Iveco Massif: Defender op z'n Italiaans
19
De Land Rover Defender is een van de weinig overgebleven échte terreinauto's. De Iveco Massif is gebaseerd op dit uit 1948 stammende relikwie. Dus geen gedoe met superdeluxe SUV's: dit is een écht werkpaard.
Het Spaanse Santana bouwde al eerder een Land Rover Defender in licentie. Nu heeft Iveco het project van de Spanjaarden overgepikt en presenteert de Massif. Eerder was hij al te zien op de BedrijfsautoRAI. In mei staat hij bij de dealers. De aanpassingen op het Defender-ontwerp zijn gedaan door niemand minder dan Giugiaro.
Iveco presenteert de Massif in de eerste plaats als bedrijfsauto. Er worden ook personenautoversies van gebouwd, maar die worden in ons belastingstelsel eigenlijk te duur om aan de man te brengen. De importeur legt er in Nederland in elk geval niet de nadruk op.
De vanafprijs van een Massif op grijs kenteken is 24.150 euro exclusief btw en bpm. Iveco denkt wel dat een geel gekentekende Massif ónder de prijs van een Defender blijft. De personenautoversies van de Defender beginnen bij 55.300 voor de lange vijfdeurs en de driedeurs kost 47.400 euro. De vijfdeurs Massif heeft een wielbasis van 2,77 meter en de driedeurs doet het met 2,45 meter. Bij de Defender is dat 2,79 meter bij de 110 en 2,36 meter bij de 90.
Santana rustte zijn auto's al uit met Iveco-motoren; daar verandert natuurlijk niks aan. De Massif is leverbaar met twee verschillende 3,0-liter zescilinder dieselmotoren. De eerste is de uit de Daily afkomstige 3,0-liter HPI met een vermogen van 146 pk en een maximaal koppel van 350 Nm. De tweede heeft variabele turbogeometrie en levert 176 pk en een maximale trekkracht van 400 Nm. De Massif heeft altijd een handgeschakelde zesversnellingsbak en inschakelbare vierwielaandrijving. De Defender van Iveco wordt gebouwd als drie- en vijfdeurs. Die laatste is er als vijf- en zevenzitter. Daarnaast is hij er als pickup en cabine met kaal chassis.