In het wild: Tweemaal Citroën 'besteleend'

Zeulen zonder spieren

In het wild: Citroën 2CV
In het wild: Citroën 2CVIn het wild: Citroën 2CVIn het wild: Citroën 2CVIn het wild: Citroën 2CVIn het wild: Citroën 2CVIn het wild: Citroën 2CV
AutoWeek-lezer Sydney Meulema weet ons en jullie vandaag te verblijden met een tweetal besteleenden, waarvan er een het predicaat 'stokoud' met recht verdient.

De tussen 1948 en 1990 geproduceerde 2CV is in talloze smaken op de markt verschenen en één ervan die wel nog maar zelden in het Nederlandse straatbeeld zien, is de 'besteleend', een bestelversie die in 1951 voor het eerst het levenslicht zag in de vorm van de 'AU'. Het grijze exemplaar op deze foto's stamt uit 1960 en dat laat hem behoren tot de al in 1954 gelanceerde 'AZU'-familie. Onder de kap een 425 cc grote tweecilinder die het tot een dappere 12 pk schopt. Wie het echt wilde, moest met z'n 560 kilo wegende besteller een snelheid van 70 km/h kunnen halen.

De dappere oranje pakezel op deze foto's - gezien de sticker op de achterruit is het duo in beheer van een liefhebber - is een zogeheten AZU-B, in dit geval uit 1974. De nu 435 cc grote tweepitter weet er door talloze aanpassingen nu ruim twee keer zoveel vermogen uit te stampen. Deze oranje eend beschikt dan ook over 25 bikkelharde paarden.

Uiteraard zijn er ook diverse uiterlijke verschillen waar te nemen. Van het afnemen of zelfs verdwijnen van het aantal ribbels op de motorkap, zijschermen en laadruim tot de plaatsing van de knipperlichten, de grille, de vorm van de koplampunits, de vorm van de ruitjes en ga zo maar door. Prachtige parrels die het hopelijk nog lang vol zullen houden. Gezien de staat van dit duo maken we daar ons geen zorgen over.

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.