FIVA: oude ECU vormt probleem in de toekomst
'Klassiekertoekomst moderne auto's onzeker'
'Huidige generatie' moet je hierbij niet al te letterlijk nemen, want de FIVA heeft het over auto's vanaf de jaren '80. In dat decennium werd de Electronic Control Unit als aansturingsorgaan steeds gebruikelijker, en het is juist dat onderdeel dat voor zorgelijke blikken zorgt bij de klassiekerliefhebbers.
Volgens de FIVA dreigt de voorraad hard- en software die nodig is om auto's ook in de toekomst rijdbaar te houden op te drogen. De organisatie roept autofabrikanten daarom op om zorg te dragen voor voldoende onderdelen en kennis op dit gebied.
Fritz Careener van Bosch meldt op Classicandperformancecar.com dat de elektronicafabrikant al samen met autobouwers aan een oplossing voor dit dreigende probleem aan het werken is. "Er is nog een lange weg te gaan, maar als dat betekent dat oudere auto's voor toekomstige generaties bewaard kunnen worden is het die moeite meer dan waard", zegt hij.
Lees ook

Test: de nieuwe Tesla Model S Plaid is zinloos snel, maar toch is dat ook de grootste grap

Hyundai Ioniq 9 heeft pretenties en kan zich meten met een Volvo EX90

Deze Suzuki Swift kan nog heel wat jaren mee - Liefhebber gezocht

Bij dit jaarkilometrage ligt bij een auto als de Volkswagen Polo het omslagpunt voor een diesel
